23. toukokuuta 2007
Olen vasta muutaman viikon ajan ollut
kykenevä lähes normaaliin elämään. Leuka on parantunut lääkäreitäkin
ihmetyttävällä tavalla, mutta jalasta otettu korvauspala tuottaa ongelmia.
Jalka kipeytyy muutaman kilometrin kävelyn aikana, ja siten itselleni niin
elintärkeä kunnon hoitaminen ei ole aivan yksinkertaista. Saan kuitenkin olla
kiitollinen kokonaistilanteesta.
Elämme aivan erikoislaatuisessa
ajassa ja ilmapiirissä. Narsistinen ajattelu on muutaman vuosikymmenen aikana
vallannut alaa, ja aivan viime vuosien kokemusten perusteella on nähtävä
suorastaan räjähdysmäinen kehitys itsekkyyden alalla. Yhdistyksemme on toiminut
nyt noin viisi vuotta ja erilaisia yhteydenottoja on ollut suuri määrä. Jotkut
tuntemani ihmiset epäilevät kykyäni ja kestävyyttäni tällaisen asian tiimoilla.
Lukuun ottamatta sairauteni aikaa en ole kokenut ahdistuvani mistään
keskusteluista tai asioiden selvittelyistä. Rehellisyyden nimessä joudun
toteamaan, että tuskin kukaan voi kertoa minulle sellaisia asioita, jotka
aiheuttaisivat masennusta tai traumaattisuutta, mutta kohtaamani
välinpitämättömyyden henki ns. terveiden ihmisten keskuudessa alkaa tuntua
suorastaan traumaattiselta.
Toimintamme pituuteen nähden
yhteistyöhenkeä on löytynyt uskomattoman vähän, minkä totesimme jo
aikaisemmissa kirjoituksissamme. Käsittelemämme asia on itsessään monissa
pelkoa herättävä ja on ymmärrettävää, etteivät ns. uhrit enemmässä määrin pidä
yhteyttä tai tarjoudu auttamaan muita. Hämmästyttävintä on ns. ammattilaisten
osoittama ammattiylpeys, mikä tulee ehkä selvimmin ilmi tapauksessa, missä yksi
apua hakeneista halusi viedä asiaa eteenpäin tarjoamalla ilmaiseksi kirjojamme
eräälle omaisyhdistykselle. Siellä todettiin, että asia hoidetaan heillä heidän
omalla tavallaan, omien asiantuntijoiden avulla!
Yksikään omakohtaisia kokemuksia
omaava ei epäile väitettäni, että julkisuudessa ja yleisellä tasolla ns.
psykopatiaa ja narsistista persoonallisuushäiriötä koskeva keskustelu ja
käsittely erilaisissa medioissa ovat kosketelleet vasta aivan pinnallisia tekijöitä.
Dokumenteissa on esitetty eräänlaisia selviytymistarinoita, ja haastattelujen ja keskustelujen
yhteydessä niin uhri kuin asiantuntijatkin ovat osittain hymysuin todenneet
sinänsä paikkansa pitäviä asioita. Perusongelma on niiden ihmisten kohdalla,
jotka jäävät kokonaan asian käsittelyn ulkopuolelle siitä yksinkertaisesta
syystä, että ongelmaa käsitellään vain näkyvimpien tapausten perusteella.
Maassamme on lukemattomia ihmisiä,
lähinnä kai naisia, jotka eivät pääse kosketuksiin julkisen keskustelun kanssa, koska he ovat
täysin tietämättömiä siitä mitä maailmalla tapahtuu. Ei ole harvinaista, että
perheen pää hankkii itselleen sellaisen auton, jonka ajamiseen vaimon kortti ei
riitä. Perheessä aikaisemmin ollut henkilöauto on myyty pois, niin etteivät
vaimo ja lapset pääse minnekään itsenäisesti. Samaan perheeseen ei tule
paikkakunnan lehteä, koska mies on peruuttanut sen, tai se tulee miehen
työpaikalle. Siten vaimo ei tiedä lähiseudun tapahtumista mitään, eli pysyy kotona.
Televisio useimmissa perheissä kuitenkin on, mutta sitäkin katsotaan
hallitsevan henkilön mielen mukaisesti. Itsestään selvää on, ettei näissä
kodeissa ole internetyhteyttä, ainakaan sellaista, jota kiusattu voisi käyttää.
Keskustelumme kohteena olevat
henkilöt ovat siis eräänlaisessa eristyksessä, tuomittuna yksinäisyyteen
ihmisten keskellä. Millä tavoin tämä toteutetaan, vaihtelee siinä määrin kuin
ihmiset ovat erilaisia, mutta aivan sääntö on, että hallitseva osapuoli aivan
uskomattomalla tavalla säätelee muiden ihmisten kohtaamiset. Ns. uhri on ajan
mittaan tullut avuttomaksi ihmissuhteiden luomisessa, mikä tuottaa hänelle
melkoista ahdistusta, ja itsesyytöksiä ruokkii jopa ammattikunta ihmettelemällä
hänen viipymistään ahdistavassa ilmapiirissä. Vaikka uhri on henkisesti lähes
loppuun kulunut, on hänen elämässään useita tekijöitä, joiden näkeminen
ulkopuoliselle on vielä tänäänkin vaikeaa. Kuinka moni viipyykään tilanteessaan
lasten tähden, tietoisuudessa siitä, että näiden henkinen selviytyminen on
kiinni hänen paikalle jäämisestään. Pienin tekijä ei suinkaan ole pelko
yksinäisyyteen jäämisestä!
Narsistinen ajattelu on johtanut
nykyiseen tilanteeseen, jossa suorastaan pidetään naurettavina niitä naisia,
jotka selittävät mustelmiaan ja ruhjeitaan miehen rakkauden osoitukseksi.
”Hänen täytyy rakastaa minua ja välittää minusta, koska hän lyö ja kurittaa
minua!” Itsestään selvää on, ettei tällainen ajattelu perustu terveeseen ajatteluun,
mutta nauramisen sijasta meidän tulisi todella esittää itsellemme kysymys,
mihin todella olemme ajautuneet ja ajautumassa yhä enemmän. Mitkä ovat ne
tekijät ja ennen kaikkea puutteet kansamme ja sivistyksemme keskellä, jotka
saattavat meidät kuulemaan näitä suorastaan kauhistuttavia kannanottoja
henkiseen ja ruumiilliseen väkivaltaan? Jos yhä useampi nainen katsoo
paremmaksi väkivallan piiriin jäämisen kuin yksinäisyyden, olemme todella
saavuttaneet eräänlaisen äärirajan!
Vielä tänä päivänäkään eivät useat
naisia auttavat järjestöt ole kykeneviä näkemään narsistiseen
persoonallisuushäiriöön liittyviä tekijöitä autettaviensa elämässä. Olen nyt
päässyt vuosien ajan seuraamaan tiettyjen ihmisten henkistä kamppailua elämässä
kiinni pysymiseksi, ja surullisimmat tapaukset loppumattomine kamppailuineen
perustunevat ensisijaisesti siihen seikkaan, ettei saatavilla ole oikeanlaista
ja riittävää terapiaa, tukiverkkoa, syliä, jossa saisi itkeä pois tuskansa. Tuskan
pois itkeminen on välttämätön ja ensisijainen seikka selviytymistä ajatellen.
Uskallan kuitenkin väittää, että tähän kohtaan liittyy yksi suurimmista
pimeistä kohdista mielenterveyden hoidon alalla, etenkin kun on kysymys
narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Surukseni joudun toteamaan, että
vähiten positiivista kehitystä kokeneet naiset vuosienkin jälkeen pelkäävät
kohdata tragediansa perustekijät. Onko tämä heidän itsensä syytä? Tuskin, sillä
aivan liian yleisesti on vallalla ajattelu, että mitä nopeammin ahdistavat
ajatukset saa mielestään, sitä nopeammin pääsee kiinni uuteen elämään ja
ihmissuhteeseen.
Perustuneeko edellä mainitsemamme
ajattelu vain siihen yksinkertaiseen tosiasiaan, että kaikenlainen
terveydenhoito maassamme on kriisissä, eikä sen paremmin ammattilaisella kuin
muullakaan auttajalla ole aikaa paneutua yksittäisiin tapauksiin niiden
vaatimalla tavalla? Nykyään ikään kuin sysätään ihmistä eteenpäin näkemättä
tämän todellista ahdistusta, joka ei juuri nyt enää olekaan kiinni aikaisemmin
koetusta, ensisijaisesti, vaan siinä että hän juuri nyt kokee entistäkin
enemmän olevansa hylätty yksinäisyyteen ja avuttomuuteen, koska auttajakin
vähättelee hänen todellista ongelmaansa! Näiden asioiden pohtiminen johtaa
helposti itse kunkin jonkinlaiseen ahdistavaan mielenlaatuun, niin auttajan
kuin autettavankin.
Mikä sitten on viisasta, mitä
kannattaa tehdä? Tulisiko meidän jatkaa nyt jo totuttuun tyyliin, missä ikään
kuin ajamme karjalaumaa edellämme, läimäytellen kohdalle sattunutta
takapuolelle rohkaisevin huudahduksin, vai tulisiko meidän enemmänkin
tarkkailla suurimmassa ahdistuksessa olevia ja keskittyä heidän auttamisekseen
perille asti, eikä vain seuraavan kivikon ylitse?
Yhteydenottojen perusteella alkaa
vähitellen muodostua sellainen kuva, että kirjoittajaa pidetään hyvin vahvana
ja maallikkoasemastaan huolimatta melko arvostettuna asiantuntijana alallamme.
Osaltaan tämä pitää paikkansa, mutta suuressa määrin kirjoittaja haluaisi
säilyä sellaisella tasolla, millä kuka tahansa voi tuntea tulevansa ymmärretyksi
ja huomioon otetuksi. Tietynlainen ammattitaso näyttää nykyään edellyttävän
määrätynlaista vahvuutta,
ja joidenkin heikkouksien tunnustaminen katsotaan sopimattomaksi. Nyt kuitenkin
pitkän sairauteni johdosta katson yhdeksi suurimmista ongelmistamme yksinäisyyden.
Olenko vähempiarvoinen tai halveksittava, jos tässä asemassani tunnustan
kärsiväni sanoinkuvaamattomasti yksinäisyydestä?
En varmastikaan ole sen
halveksittavampi kuin kukaan toinenkaan, enkä edes heikompi kuin joku toinen,
jos kärsin yksinäisyydestä näinkin suuren ihmisjoukon keskellä. Minä ehkä olen
vain rehellisempi kuin moni muu, sillä lausun julki seikan, joka on totta
suurimman osan elämässä. Sen julkilausuminen ei poista pohjimmaista tuskaa tai
sisimmän itkua, mutta halu nähdä todellisuus auttaa heittämään mielen ankkurin
kohti jotakin parempaa, minkä olemassaoloon uskominen on ehdoton edellytys
eteenpäin pääsemiseksi.
Yksinäisyyden tuskan kieltäminen on
paljon vaarallisempaa kuin kukaan meistä todella käsittääkään. Narsistisen
ihmisen elämä perustuu todellisuudessa jatkuvaan totuuden pakenemiseen, mikä
merkitsee jatkuvassa valheessa elämistä. Tällainen ihminen ei elä elämää, hän
suorittaa sitä. Hän ei esitä valheellisia asioita, vaan hän käytännössä elää
jatkuvassa valheessa, uskoen itsekin kaiken esittämänsä sitä mukaa kuin hän
tarpeeksi usein toistaa sitä itselleen. Tehdäkseen selvän pesäeron tällaiseen
elämään ja henkilöön, on uhrin tehtävä oikea valinta. Jos hän itse valitsee
kumppaninsa mallin mukaisen valheellisen elämän, ei hän todellisuudessa koskaan
pääse eroon entisestä. Todellisuuden valitseminen on ainoa keino päästä kiinni vapauteen
ja uuteen, ihmisarvoiseen elämään. Itkujen itkeminen kuuluu tähän kehitykseen,
mutta totuus vaatii myös
kaivamaan ainakin hetkeksi esiin kaikki luurangot elämän kaapeista. Näiden
luurankojen kummittelu ei lakkaa itkemällä eikä suremalla, vaan niiden esiin
kaivamisella. Jos narsistisen persoonallisuushäiriöisen uhri ei selvitä näitä
omiakin huonoja piirteitä esiin tuovia seikkoja, siirtyvät lähes kaikki
ongelmat uuteen elämään ja ihmissuhteeseen.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti