Jeesus
vastasi ja sanoi hänelle: ”Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
mutta joka juo sitä vettä, jota minä
hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee
hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.” (Joh. 4: 13-
14)
Olen yli
kolmenkymmenen vuoden ajan suomentanut hengellistä kirjallisuutta ja
simultaanisesti tulkannut valtavan määrän kasetteja. Joitakin harvoja
poikkeuksia lukuun ottamatta kaikki ovat olleet sitä mieltä, että olen suorittanut
tämän tehtäväni hyvin, jopa erinomaisesti. Nyt sitten näiden kolmenkymmenen
vuoden jälkeen melkoinen määrä niistä ihmisistä, joita täten olen palvellut, on
sitä mieltä, että minun tulee pysyä uskollisena tälle viralleni, eli
edelleenkin vain toimia kääntäjänä eli tulkkina niille henkilöille, joiden
puheita ja kirjasia olen suomentanut.
On vaikea
uskoa todeksi sitä, että nyt minulta täydellisesti halutaan kieltää kaiken
henkilökohtaisen ja omakohtaisen julkituominen. Minun ei sallittaisi puhua
missään kokouksessa sen paremmin evankelistana kuin opettajanakaan, jotta en
omine luonteenpiirteineni toisi asiaan mukaan mitään häiritsevää. Jotta asia
säilyisi muuttumattomana ja puhtaana, tulisi minun yleisökokouksissakin
istuutua, panna kuulokkeet päähäni, ja suomentaa joku nauhalla oleva kokous.
Minä tuskin
olisin kolmenkymmenen vuoden ajan suomentanut jotakin sellaista, mitä en
arvostaisi korkealle. Suurimman osan ajasta olen tehnyt sen käytännöllisesti
katsoen omalla kustannuksellani, ja niinäkin vuosina, kun minulle on siitä
suoritettu rahallista korvausta, on tuo summa ollut niin minimaalinen, ettei
sitä nykyisen lainsäädännön mukaan edes saa kutsua palkaksi. Mutta nyt joutuu
pakostakin esittämään itselleen ja samalla muille todella vakavan kysymyksen:
mitä on se, mitä olen kolmenkymmenen vuoden ajan suomentanut? Mikä on sen
tarkoitus, miksi se on kielellemme käännetty, mitä on sen tuloksena syntynyt?
Jo tässä
vaiheessa todettakoon, että voidaanko Jeesusta ja Jumalaa syyttää kaikesta
siitä, mitä tänä päivänä näemme niin sanotussa kristillisessä maailmassa?
Yleisesti ottaen jokainen järkevä ihminen käsittää, että alkuperäisestä asiasta
vieraantuminen ei ole alkuperäisen sanoman ja julistuksen syyksi käsitettävää,
vaan että jokaista jumalallista alkuperää olevaa asiaa on paholainen seurannut
varjon tavoin.
Minä joudun
nyt tavattomalla vakavuudella esittämään polttavia ja merkitykseltään
iankaikkiseen elämäämme vaikuttavia kysymyksiä. Jos ja kun tiedän koko
olemuksellani, että kaikkina näinä vuosina olen pyrkinyt tekemään kaiken työni
sydämelläni ja mahdollisimman aidosti ihmisenä eläen, niin olisiko kaikki
kauttani englannin – tai saksankielellä suomeksi muuttunut asia voinut olla
jättämättä minuun jotakin? Olisiko kaikki se julistus ja opetus, joka
korvistani on sisälle mennyt vieraskielisenä ja sitten mielessäni ja
sydämessäni omalle kielellemme muuttuneena suustani ulos tullut – olisiko se
voinut kulkea tämän sisäisen tien tekemättä mitään vaikutusta? Jos se on niin
suuren vaikutuksen tehnyt kaikissa kuulijoissa, eikö se sitäkin enemmän ole
tullut osaksi sitä elimistöä ja ihmisyyttä, jossa se on samanaikaisesti
vaikuttanut kaksikielisenä ja vaatinut molemmilla kielillä ymmärtämistä?
Voi minua
raukkaa, jos se ei minussa ole mitään saanut aikaiseksi, ei ole synnyttänyt
mitään omakohtaista, henkilökohtaista! Kuinka usein olenkaan kuin kokenut itse
seisovani puhujanlavalla, ja kaikki on tuntunut tulevan omalta sydämeltäni!
Suomentamani on ollut niin voimallista ja elävää, että sen säilyttämiseksi
samanlaisena Jumalan Hengen on täytynyt vaikuttaa minussa sen toteutumiseksi.
Ja nyt sitten minulle rohjetaan sanoa, ettei minulla voi olla mitään
henkilökohtaista sanottavaa ja minua varoitetaan mitään julkituomasta, ettei
vain alkuperäinen missään suhteessa häiriintyisi! Jokin minussa suorastaan
pilkkaa tällaista naurettavuutta, toisaalta taas tunnen syvää tuskaa!
Olenko
työskennellyt koko parhaan elinaikani vain sen tähden, että tässä mitä
kriittisimmässä ajassa nousee esiin rinta pystyssä ihmisiä, jotka haluavat
ottaa kaiken kunnian tässä maasta tehdystä työstä nimenomaan sen kustannuksella,
että murjovat maahan toisen ihmisen, nousten seisomaan tämän päälle? Kaikki
tämä ei ole mitenkään uutta, vaan on säilynyt vuodelta 1974 kirje,
syntymäpäivälleni päivättynä, jossa vaaditaan tätä työtä pois minulta ja
meiltä.
Miten voi
sama julistus aikaansaada niin kahdenlaista tulosta? Toisaalta lukemattomat
ihmiset ovat tulleet johdatetuiksi takaisin Jumalan luokse, aitoon,
todelliseen, alkuperäiseen, raamatulliseen uskoon Herraan Jeesukseen
Kristukseen, ja sitten toisaalta tuloksena on mitään kaihtamaton, ihmiskorostukseen
keskittynyt, omaa paikkaansa muiden kustannuksella etsivä ”kristillisyys”. On
pakostakin kysyttävä useiden asioiden todellisuutta. Ovatko kaikki todella
uudestisyntyneitä ihmisiä? Ovatko nämä henkilöt tulleet Herran Jeesuksen
Kristuksen luokse, vai ovatko he tulleet jonkun suuren henkilön luokse?
Tiedän
suuren osan uskovaisia suhtautuvan halveksivasti kaikkeen psykologiaan
viittaavaankin; itse asiassa kuuluin aikaisemmin itsekin näihin hurskaisiin.
Olen kuitenkin elämän ja olosuhteiden ja kuolemanläheisyyden pakon edessä
joutunut muuttamaan asenteitani radikaalistikin, sillä minun on ollut pakko
tunnustaa itselleni ja ympärilläni oleville ihmisille, että olen ollut monessa
suhteessa väärässä. Erikoisesti viime aikoina lukemani Tommi Hellstenin kirjat
ovat tehneet minuun lähtemättömän vaikutuksen.
Aikaisemmin
en ollut juurikaan selvillä tämän henkilön elämästä siitä yksinkertaisesta
syystä, etten ollut kiinnostunut näistä asioista. Mutta ostettuani ensimmäisen
hänen kirjansa ja luettuani sen vuoden 2001 syksyllä, tunsin pakottavaa
tarvetta ostaa ne kaikki. En halua selvitellä kaikkea yksityiskohtaisesti,
mutta haluan sanoa perusasian yhdellä lauseella, joka julkituo tunteeni ja
ajatukseni tätä henkilöä kohtaan, ja minkä lauseen olen todennut useammallekin
henkilölle: ”Meillä on varmastikin tieto oikeasta opista, mutta Tommy Hellsten
tietää millainen sydämen tulee olla!”
Keskustelin
hiljattain linja-autopysäkillä erään koiraansa taluttavan parrakkaan miehen
kanssa, joka kertoi olleensa parikymmentä vuotta mielisairaanhoitotyössä.
Keskustelun lomassa hän kysyi olenko lukenut Tommy Hellstenin viimeisimmän
kirjan. Vastasin siihen myöntävästi toistamalla edellä mainitsemani lauseen.
Siihen hän totesi: ”Pyhän Hengen on täytynyt antaa kaikki tämä hänelle.” Minä
olen täsmälleen samaa mieltä.
Me pidämme
itseämme jossakin määrin aivan erinomaisina uskovaisina, ja tuntuu
nöyryyttävältä ja ehkä omien uskomusten kieltämiseltä tunnustaa jollakin
maallisena pidetyllä terapeutilla olevan syvällisempi näkemys itse asiain
olemuksesta, ihmisestä, sisäisestä elämästä, Kristuksesta, joka on kiinnostunut
jokaisesta ihmisestä.
Kaikki tämä
voi olla tulosta vain suuresta kärsimyksestä ja ahdistuksesta, mistä näiden
kirjoittaja on ollut osallisena suuren osan elämästään; mikä pahinta,
lapsuutensa ajan. Siitä huolimatta aivan selvästi Jumalalta avun saaneena hän
saattaa todeta, että kaikista näistä kärsimyksen vuosista, aikaisemmasta
elämästä, on tullut suurin siunauksen lähde hänen elämälleen. Me olemme kautta
aikojen pelänneet ahdistusta ja kärsimystä – siitäkö syystä meiltä on jäänyt
kokematta jotakin todella syvällistä ja merkityksellistä?
Mikä Tommi
Hellstenistä tekee erikoisen tässä ajassa, on se, mitä hän kutsuu
rehellisyydeksi ja todelliseksi nöyryydeksi. Hän tilittää elämäänsä, ja vaikka
on vuosikymmenien ajan ollut terapeuttisessa työssä ja suureksi avuksi
lukemattomille ihmisille, toteaa hän yhä vielä oman toipumisensa olevan kesken.
Lapsuus alkoholistiperheessä on kokemus, osa elämää, jota ei saa kokemattomaksi
eikä elämättömäksi minkään terapian avulla. Jumalan kohtaaminenkaan ei
useimmiten näytä merkitsevän sitä, että kaikki kuin pyyhkäistään pois;
päinvastoin, nämä arvet jäävät loppuelämäksi muistutukseksi siitä, että olemme
vain ihmisiä, vajavaisia, puutteellisia, ainoastaan Jumalalta todellisen avun
saavia. Arvet jäävät todisteeksi eletystä elämästä.
Jeesus sanoo
vuorisaarnassa, että autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on
taivasten valtakunta. Olemmeko me nyt kaiken hengellisen rikkautemme keskellä
unohtaneet tämän totuuden? Kääntäen tai paradoksaalisesti taivasten valtakunta
kuuluu hengellisesti köyhille; eikö meidän siis tulisi varoa tulemasta
hengellisesti rikastuneeksi, sillä silloinhan ei taivasten valtakunta enää
kuulukaan meille?
Minä uskon
tässä olevan pääongelman, jonka Tommy Hellsten on oivaltanut kärsimysten teitä
kulkiessaan. Aloitin hetki sitten uudelleen hänen viimeisimmän kirjansa ”Saat
sen mistä luovut” lukemisen, ja sen esipuheessa hän tilittää elämäänsä: ”Tälle
kypsymismatkalle lähdin oikeastaan jo 70-luvun lopulla turhauduttuani siihen
mitä kirkko ja perinteinen julistus opetti elämästä ja ihmisenä olemisesta.
Oikeastaan jätin koko uskon ja hengellisyyden, koska en silloisessa elämän
tilanteessani ja suuressa henkilökohtaisessa hädässäni kokenut saavani siitä
apua… Tällä matkalla aloin sitten uudestaan törmätä siihen, minkä olin
tietoisesti hylännyt: hengellisyyteen ja uskoon. Mutta hengellisyydellä oli nyt
kaikupohjaa minussa. Ymmärsin vähitellen, että se mitä aiemmin olin tehnyt
etsiessäni apua uskosta, oli itse asiassa pakoa omasta itsestä. Käytin uskoa ja
hengellisyyttä pakopaikkana, jotta minun ei tarvitsisi kohdata kaikkea sitä,
mikä itsessä pelotti. Yritin hypätä Jumalan syliin ja ummistaa silmäni
todellisuudelta.”
Onneksi kipu
oli niin sietämätön, että tämä ei onnistunut.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti