Social Icons

Pages

tiistai 19. marraskuuta 2013

Ajatuksia 13.05.2010 osa 3




Kun ihminen vallitsee toista hänen vahingokseen


Tulee mieleen kuinka aikanaan Helsingissä pidettiin kokouksia. Puhuja oli ottanut aiheekseen jonkin raamatullisen tapahtuman, mutta kun kokoushuoneeseen saapui joku nainen lyhyessä hameessa, muutti puhuja heti aihettaan ja alkoi saarnata Iisebeleistä, jota kulkevat seksikkäissä vaatteissa ja maalaavat itseään. Tässä on jotakin tragikoomista, mutta me emme voi tarkastella asiaa vain tällaisena ulkonaisena yksityiskohtana. Mitä ajatteli mielessään tuo saliin tullut nainen? Mikä oli tämän jälkeen hänen näkemyksensä uskovaisista ihmisistä? Mikä oli hänen näkemyksensä Jumalasta ja Hänen valtakunnastaan?
Minä pidän tänä päivänä kaikkea tällaista henkisenä väkivaltana. Mitä muutakaan se on, koska se aikaansaa kohteissaan mahdollisesti peruuttamattomia vaikutuksia. Hengellinen kenttä ei ole paikka suurille mielipahoille ja murtuneille mielille. Kirjoittaja on kuitenkin nähnyt enemmän negatiivista kuin positiivista kaikkina menneinä vuosina. Tämä ei rajaudu mihinkään erityiseen hengelliseen yhteisöön, vaan lähes kymmenen vuoden ajan on pahaa mieltä syntynyt kaikissa yhteisöissä. Se on selvästi tullut julki lukemattomissa yhteydenotoissa. Tunnetuin käsite on Raamatulla päähän lyöminen.
Kaikenlainen mielipahaa aikaansaava manipulointi tai provosointi on ilmiselvää henkistä väkivaltaa, joka kristillinen kenttä on niin täynnä, ettei sitä ole pantu merkille. Ihmisiä hallitaan erilaisilla yksityisillä näyillä ja näkemyksillä. Hallitseminen sisältää aina itsekorostuksen. Vaikuttavinta on usein kuunnella erilaisia profetioita, joita useimmiten on mahdotonta pitää Jumalasta lähtöisin olevina. Luvataan mahdottomia, vaaditaan uskomattomia, painostetaan aivan liian inhimillisin argumentein.
Ihminen siis käyttää enemmän kuin yleisesti on osattu ajatella, uskonnollisia asioita tuottamaan eräänlaista tyydytystä itselleen. Tämä mielihyvän etsimisen tarve on sekoittuneena aitoon jumalakaipaukseen. Jos kuitenkin todellinen yhteys Jumalaan ei ole päässyt syntymään, ei ihmisellä ole oikeanlaista kriteeriä voidakseen erottaa hyvän pahasta ja oikean väärästä. Ihmisessä muodostuu järjestelmä, josta Sana selvästi mainitsee: ”Ihminen alkaa vertaamaan kaikkea itseensä, oma itseäänkin.” Näin muodostuu oikeusjärjestelmä ja verrannollisuus, joka jo omassa olemuksessaan palvelee vain ihmisen omia etuja ja tarpeita. Ihminen päätyy siis uskomaan omia arviointejaan ylitse kaiken todistetunkin faktan. Tämä vie meidät jälleen kerran narsistisen persoonallisuushäiriön alueelle. Ongelma ei rajaudu vain selvästi sairaalloisiin ihmisiin, vaan se ilmenee etenkin uskonnollisella alueella niin laajassa määrin, ettemme ole sitä päässeet havainnoimaan.
Kun nyt seuraan joidenkin vanhojen tuttavien elämää ja heidän asenteitaan ja pyrkimystään elämässä kiinni riippumiseen, en enää voi suhtautua välinpitämättömyydellä kaikkeen näkemääni. Suurin osa kokemaamme kristillisyyttä on perustunut edellä kuvaamaamme tilaan. Ihmisten pyrkiessä saavuttamaan, ei totuudessa pysymistä, vaan jollakin tavoin omahyväistä perustaa hengellisille näkemyksillensä, ovat he alkaneet tehdä kompromisseja toisensa perään - kompromisseja Jumalan Sanan suhteen, antaen itse kullekin ristiriitoja tuottavalle asialle oman selityksensä. Olen yhä vielä sitä mieltä, ettei Sanassa ole mitään ristiriitoja. Se täytyy vain nähdä ja kokea kokonaisvaltaisena, niin että Vanha Testamentti selittää Uutta Testamenttia ja päinvastoin. Ristiriita syntyy, kun irrotamme yksittäisiä jakeita tai lukuja kokonaisuudesta.
Jumalan Sana on Jumalan ajatukset julkituotuina. Me emme pääse perille kenenkään ajatuksista ja olemuksesta kiinnittämällä huomio yksittäisiin sanoihin ja ilmaisuihin. Sanat voi kuka tahansa selittää omalla tavallaan. Meidän tehtävämme ei ole selittää sen paremmin Jumalaa kuin ei toisia ihmisiäkään. Sanat eivät ole ihminen, vaan niiden sisältämä tarkoitus viestittää meille jotakin, minkä ymmärtäminen on ratkaisevaa. Ihmiset ovat kautta aikain väitelleet kirjaimista ja yksittäisistä sanoista, ollen todellisuudessa koko ajan hakoteillä. Meillä täytyy olla oikea ymmärrys ja näkemys lukemastamme, ja sen voi antaa vain aito Jumalan Henki. Kun oikealla tavalla ymmärrämme Luojamme olemuksen ja tarkoituksen, osaamme asettautua siihen olevaisuuteen, joka meille on tarkoitettu.
Miksi ystäväni ja rakkaat ihmiset ovat niin rikkinäisiä ja haavoitettuja? Heitä on suomittu ja lyöty ihmisten omilla näkemyksillä ja pyrkimyksillä heidän näennäiseksi parhaaksensa. Olemme eläneet aivan erikoislaatuisessa ajassa, jossa ihminen on vallinnut ja hallinnut toista ihmistä hänen vahingokseen. (Saarnaaja 8). Kaikella on ollut hyvyyden verho, rakkaudellisuuden peite, jonka alla on tapahtunut suorastaan kauhistavuuksia. Itse kukin on tarjonnut ja suorastaan pakolla vienyt eteenpäin omia, hyviksi havaitsemiaan asioita, ajattelematta ollenkaan kokonaisvaltaisuutta ja tekojemme ja asenteidemme aaltovaikutusta. Kaikki on tapahtunut lyhytnäköisesti, kokonaisvaikutusta ollenkaan ajattelematta.
Yhtenä parhaimmista esimerkeistä Afrikan matkani, josta puhuminen on ollut kiellettyä. Matkakumppanini koki tämän matkan olevan hänen palvelustehtävänsä huimaava alku ja samalla jo kruunaus. Vierailimme eräässä katolisessa kirkossa, mikä tuntui suorastaan uskomattomalta, koska edustimme tahoa, joka ei juurikaan arvosta paavinvaltaa. Kaverini oli saarnavuorossa, ja koko saarnan ajan mietin miten voisin vaipua maan alle. Hän aivan käytännöllisesti haukkui pataluhaksi koko katolisen kirkon siinä määrin, että ajattelin tämän olevan viimeinen kerta kun yhteisömme jäseniä päästetään tähän kirkkoon. Meidän tarkoituksemme oli olla edelläkävijöinä suuren saarnamiehen edellä.
Kauhistellessani kaverilleni hänen saarnaansa, kysyin oliko hänellä ollenkaan käsitystä siitä, millaisessa seurakunnassa vierailimme. Hän vain totesi, että tämä oli varmastikin ainoa kerta kun hän sai puhua tässä seurakunnassa, ja siksi hän halusi sanoa koko totuuden!
Muutaman viikon kuluttua oli sovittu tilaisuus, jossa useamminkin tuossa kirkossa vieraillut saarnamies puhuisi. Nämä ihmiset olivat siis kuulleet totuutta mitä suurimmassa määrin, eivätkä he nytkään olleet kovin loukkaantuneita kaverini ”suorapuheisuudesta”.
Me olemme omaksuneet aivan käsittämättömän asenteen ehkä lähinnä siltä pohjalta, ettemme tiedä milloin me tai lähimmäisemme kuolee. Siksi moni pitää oikeutettuna avata suunsa sopivalla ja sopimattomalla ajalla, ajatellen vain itseään. Tämä ajatus ei koske niinkään lähimmäistämme, kuin meitä. Meidän tulee olla aina valmiita kertomaan uskomme perusteista, kun siitä tulee kysymys, on se meille sopivaa tai ei. Ei ole sopiva hetki huutaa keskellä kirkkokansaa jotakin omaperäistä, kun jumalanpalvelus radioidaan koko kansan kuultavaksi. Ei ole sopivaa, jos joku ylistää suureen ääneen kesken saarnan. Ei ole sopivaa, jos joku hyvin maltillisessa kokouksessa liehuu lipun kanssa pitkin käytäviä. Itsetehostus on aivan käsittämätöntä tässä ajassa, ja kaikki tapahtuu nöyryyden ja viattomuuden varjolla, kun on kysymys hengellisestä tilaisuudesta.
Seurakunnalliset tilaisuudet ovat kokoontumisia yksimielisesti Jumalan kasvojen eteen. Jumalan nöyrän Hengen tarkoitus ei ole korostaa yksittäisiä ihmisiä ja heidän hurskauttaan ohitse kaikkien muiden. Nykyinen toiminta ja vääränlainen aktiivisuus ovat johtaneet tilanteisiin, jotka eheyttämisen ja parantamisen sijaan ovat luoneet mitä törkeintä eriarvoisuutta ja hengellistä ylivaltaisuutta. Yksittäisten toimijoiden ylihurskaus ja näyttävä esiintyminen ovat saattaneet rikotut ja ahdistuneet ihmiset entistä suurempaan mitättömyyden ja heikkouden tunteeseen. Juuri tästäkö syystä luemme Laodikean seurakunnan yhteydessä rikkauden tunteesta, joka saa muut tuntemaan itsensä entistä köyhemmäksi?
Kaikenlainen itsekorostus ei ole sinänsä itseisasia. Se tuo mukanaan suuren määrän seurausvaikutuksia, jotka eivät jää ilmaan leijumaan tai muistuta vain jotakin ilotulitusta tai performanssia. Itsekorostus sinänsä sisältää jo ominaisuuden, joka perustuu vaikutukseen ihmisten välisissä suhteissa. Mihin ihminen korottaa itsensä, mihin hän pyrkii sillä? Hän saattaa pukeutua korkeapohjaisiin kenkiin näyttääksensä pidemmältä. Hän saattaa nousta parvekkeelle puhumaan, hän saattaa pyrkiä mahdollisimman korkealle paikalle, mutta miksi? Haluaako hän olla korkeammalla kuin viereinen talo, läheinen lampi, kotikylä, naapurin koira ja kissa? Onhan sekin hienoa ja ylhäistä, mutta mikä on itsekorostuksen perustarkoitus, päämäärä? Et varmaankaan ole koskaan tullut ajatelleeksi sitä, mutta hän kaikella itsekehullaan ja paremmuudellaan haluaa olla korkeammalla ja paremmassa asemassa kuin… sinä ja minä! Vai onko tässä ajatuksessa jotakin tuttua?
Tämä tuo meidät jälleen perusaiheeseemme, henkiseen väkivaltaan! Kaikki julkituotu itsekorostus on omalla tavallaan jo sinänsä henkistä väkivaltaa, koska se johtaa seurannaisilmiöihin, joita me aivan liian vähän olemme olleet halukkaita huomioimaan. Me olemme ihmetelleet omaamme ja läheistemme pahoinvointia, osaamatta kuitenkaan määritellä kaiken alkulähdettä. Nyt alan itsekin todella nähdä elämääni ja kokemuksiani aivan uudenlaisessa valossa!
Olen jo tuonut ajatuksen esiin ehkä liiankin usein. Olin hengellisessä työssä eräänlaisena johtajana yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Kummallista kyllä minulle tuli kummallinen tunne siitä, että olin joukossa ainoa sotamies, ja ympärilläni hääri satalukuinen kenraalien joukko! Montako kenraalia on armeijassamme? Ei kai aivan tuollaista määrää?
Onko ihme, jos yksinäinen sotamies alkaa oireilla kaiken tällaisen keskellä? En minä toki ollut ainoa, tunne vain oli sellainen. Nyt saamme kaiken kehityksen jälkeen katsella seurauksia tuosta toiminnasta, joka alkuperäisen lähtökohdan sijasta loikin suuren määrän vammautuneita ja monin tavoin rikkinäisiä ihmisiä. Tavallisella sotamiehellä ei ole ollenkaan sellaisia valtuutuksia ja oikeuksia kuin korkea-arvoisemmalla päällystöllä ja upseeristolla. Siksi kai suurin osa toimintaamme mukaan tulleista asetti itsensä johonkin korkeampaan virkaan, yleten käsittämättömällä nopeudella kenraaliksi asti. Kukaan ei sentään kehdannut nimetä itseään ylipäälliköksi? Oh, hoh, mitä kirjoittaja oikein ajatteli kirjoittaessaan tällaista?
Yhtäkkiä sielun silmien eteen nousee useampikin ylitse kaiken noussut hahmo korkeassa ylipäällikön virassa. Eivät olleet sen paremmin Koivisto kuin Ahtisaari tai Halonenkaan selvillä näistä virkaansa jakaneista korkeista herroista! Nämä korkeat virat eivät tulleet kovinkaan näkyviksi oman luonteensa johdosta. Näennäinen ja suorastaan kuvottava vaatimattomuus peittivät alleen ylevät mielet, jotka eivät ehkä ajatelleet olevansa vain presidenttejä tai armeijan ylipäälliköitä maallisessa mielessä. Jo suomalaisen terapeutin mielestä paikkaansa ja asemaansa tyytymätön uskovainen ihminen on asettanut itsensä jumalan asemaan!
Kaikki vääränlainen, itsekorostukseen perustuva hengellinen ja henkinen toiminta sisältää suuren määrän tekijöitä, jotka ovat vahingollisia ympäristölleen. Yksikin väärä sana väärässä paikassa ja väärään aikaan saattaa aikaansaada aaltoliikkeen, joka tsunamin tavoin tekee tuhoaan ilman että itse sitä panemme merkille. Kuvaavinta tälle on juuri tuo lähetyssaarnaajakaverini, joka tahtoi aikaansaada myrskyn afrikkalaisessa kirkossa, tietäen itse seuraavana päivänä olevansa satojen kilometrien päässä. Kuinka monet uudistajat ja muutoksen voimaan uskovat julistajat rientävät paikasta toiseen, olematta kykeneviä näkemään yhden illan kuohunnan laantumista seuraavina päivinä ja viikkoina! Aikaansaadaan pieniä myrskyjä ja kuohuntoja, joilla ei ole mitään todellista jatkuvuutta!
Mikä näissä pienissä myrskyissä ja kuohunnoissa sitten on niin pahaa ja tuomittavaa? Niillä tarkoitetaan vain hyvää, ilmeisestikin, mutta ilman taitoa intokaan ei ole hyväksi. Meiltä ei koskaan ole odotettu jumalallisella taholla suurta määrää vaan laatua. Tässä on taivaan ja maan välinen ero inhimillisen ja jumalallisen ajattelun välillä. Laatu ei perustu sekään meidän käsityksiimme ja määritelmiimme, vaan laatu perustuu lyhyesti sanottuna käsitteeseen: ”Jumala antaa kasvun!” Me olemme vain työntekijöitä, jotka suosittelevat jumalallisia asioita, Jumalan tuntemusta. Me olemme Kristuksen tuoksu, jonka tulee herättää ihmisissä kaipaus Jumalan puoleen.
Jumalan teko on jo sekin, että me uskomme. Ongelmamme on se, että olemme hajustaneet itsemme aivan liian suurella määrällä erilaisia inhimillisiä hajusteita, jotka aivan luonnostaan saavat ihmiset aivastelemaan ja hieromaan punoittavia silmiään. Usein ei meissä ole hajuakaan Kristuksesta, ja jos onkin hiukan, hukkuu se voimallisten kirkkokunnallisten deodoranttiemme läpitunkevaan lemuun.
Ihminen voi siis itse sitä käsittämättä toimia täysin vastakohtana sille, mikä on alkuperäinen tarkoitus. Sielunpelastajan sijasta hän toimiikin sielurosvona, joka hetkeksi eristää ihmiset eräänlaiseen huumaan ja kuohuntaan, josta nämä sitten ehkä lopuksi elämäänsä pettyneinä vaahdon mukana ajautuvat entistä suurempaan epäuskoon ja epätoivoon. Eli ihmisiä kohtaan on harjoitettu hyvyyden ja uskonnon varjolla mitä kohtalokkainta henkistä väkivaltaa, mikä on saanut heidät epäilemään niin kristillisyyttä kuin itseäänkin. Jossakin mielessä olisi ollut parempi, jos he eivät olisi olleet missään tekemisissä tämänlaisen uskonnollisen toiminnan kanssa. Myöhemmin olisi ehkä tarjoutunut mielekäs kohtaaminen tärkeiden asioiden kanssa.

Markku Vuori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text