Social Icons

Pages

keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Usko ja psykologia osa 2




Tammikuu 2011


Käyn juuri lävitse Jobin kirjaa, joka omalla tavallaan tuo eräänlaisen ahdistavan tunteen sisimpään, koska siinä niin selvästi tuodaan julki meidän inhimillinen kunnianhimomme ja ylimielisyytemme. Jobin lohduttajat puhuvat aivan ihania, jumalallisia totuuksia, mutta kuitenkin väärällä tavalla ja väärässä paikassa. Yksinkertaisesti he käyttävät henkistä ja hengellistä valtaa kärsivän miehen ylitse. Käytännössä tämä aina merkitsee itsekorostusta ja suoranaista narsismia, joka tunnetaan jo Raamatun alkulehdiltä alkaen.
Ensimmäisten päivien hiljaisuudesta ei kerrota enempää, mutta kun sitten seitsemän päivän kuluttua nämä viisaammat lopettivat vaikenemisensa, alkoi Jobin kärsimys toden teolla. Hänen ruumiillinen kärsimyksensä jäi toissijaiseksi, kun hänen persoonallisuuttaan alettiin nujertaa ja häntä syyllistettiin ehkä ensimmäistä kertaa elämässään tällaisella tavalla. Näillä lohduttajilla oli suuri määrä tietoa ja viisautta, mutta ei käytännön ihmistuntemusta. He olivat äänessä, tuskin pystyen vaikenemaan Jobin puheenvuorojen ajaksi. Eikö tämä ole kuva juuri meidän ajastamme? Meidät hukutetaan usein hengellisten puheiden vyöryyn, niin että tuskin saamme vedettyä henkeä. Emme koe sitä rakkaudeksi ja välittämiseksi, koska olemme ihmisiä. Ihminen tarvitsee jotakin aivan muuta, kuin mitä nykyajan hengellisyys meille tarjoaa.
Ihminen on rakennettu sellaisella tavalla, että hän nauttii oman nimensä kuulemisesta ja näkemisestä, olematta silti narsistinen. Omassa nimessämme on jotakin niin persoonallista, henkilökohtaista, että sen kuuleminen ja näkeminen koskettaa jotakin syvällä sisimmässämme. Mutta hyvin harvoin saamme kuulla lausuttavan sen sellaisella tavalla, että jokin sisimmässämme värähtää. Me kaipaamme kosketusta, henkistä tai kehollista, tietoisuutta että toinen ihminen suo edes pienenkin hetken omasta elämästään meidän kohtaamiseemme, huomioimiseemme. Hän pysähtyy, ei jauha koko ajan purukumia siirtäen sitä poskesta toiseen, ei pälyile ympärilleen tai vaihda jalkaa toisen päälle. Hän katsoo päin, silmiin, viestittäen, että on tässä ja nyt juuri sinua varten. Nyt saat olla täysin oma itsesi, oma persoonasi, jolta ei nyt vaadita tai odoteta jotakin erikoista, vaan jolle päinvastoin halutaan jotakin hyvää, parempaa.
Miksi kirjoitan tällaista, mikä saa kyyneleet silmiini, koska kirjoitan kuin uskosta, joka perustuu näkymättömiin ja toivottaviin asioihin? Eikö tämän kaiken kokemisen tulisi olla perusosa hengellistä elämää, kanssakäymistä niin uskovaisten kuin muidenkin välillä? Onko hengellisen kuolemamme ja penseytemme takana todella se, mistä Paavali puhuu rakkauden ylistyksessään? Me emme taida olla oikeastaan yhtään mitään, koska rakkautemme on vain kaunis ylistyslaulu, jota laulamme kärsiville läheisillemme, vihatessamme enemmän kuin rakastaessamme? Kannattaako siis esittää uskovaista, jos elämämme todellisuus on täydellisessä ristiriidassa puheidemme kanssa? Olisiko parasta Jobin tavoin panna käsi suullemme ja vaieta, jos meillä ei ole mitään todellista tarjottavaa sen tilalle, mitä olemme pois repimässä läheisiltämme? Me olemme uskonkiivaudessamme repineet enemmän kuin rakentaneet, olemme masentaneet enemmän kuin rohkaisseet - pelkona on, että olemme kuin aikanaan Luvattua Maata vakoilemaan lähetetyt tutkimusmatkailijat, jotka palasivat matkaltaan epäuskoa täynnä, masentaen koko kansan. Onko jälleen yksi sukupolvi maatunut erämaahan epäuskon saarnansa tähden?
Me olemme alkaneet kutsua kaikkea toista ihmistä koskevaa psykologiaksi, voidaksemme kieltäytyä käytännön rakkaudesta häntä kohtaan. On helppoa, oikeastaan mitään vaatimatonta, laulaa rakkauslauluja ja siteerata Sanaa. Toisen huomioiminen vaatii jo paljon enemmän, itsensä kieltämistä, aikansa varaamista toista varten. Se vaatii loppujen lopuksi niin paljon, että monet alkavat pitää turvaväliä toisiin ihmisiin, voidakseen säilyttää tietynlaisen henkisen ja hengellisen etäisyyden.
On oikein nähdä missä ajassa elämme. On oikein käsittää rakkauden kylmeneminen ja laittomuuden valtaan pääsy. On oikein ottaa erääksi iskulauseistamme: ”Pahan valtaan pääsemiseksi ei tarvita muuta kuin että hyvät eivät tee mitään!” Mutta onko meistä kaiken keskellä tullut niin hyviä, että pelkäämme ottaa asemamme kaiken keskellä? Liian monesta suusta kuulen nykyään ajatuksen siitä, että mitä mahdollisuuksia meillä enää on ylipäätään vaikuttaa mihinkään? Paha on vallassa, ja itsemme säilyttääksemme suljemme ovet ja vedämme verhot ikkunoihimme päästäksemme näkemästä kaikkea vääryyttä!
Ei ole tuomittavaa se, että pelkäämme uusia vastoinkäymisiä ja ihmisten kohtaamisia, koska olemme liian väsyneitä kaikkiin pettymyksiin. Ei ole väärin pelätä ja olla arka, mutta kenelle meidän tulisi kertoa nämä koko elämän valtaavat ongelmat? Ihmiselle moni asia on mahdoton, koska hänen voimansa ovat kadonneet elämän taisteluissa. Kirjoittajalla ei ole tällä hetkellä mitään tahoa, jolle voisi purkaa suurimmat murheensa. Tarkoitan tällä ihmisiä.
Mutta on Eräs, jolla on omat suunnitelmansa niin koko ihmiskunnan kuin omiensakin suhteen. Alan päivästä toiseen vakuuttua yhä enemmän siitä, että Herran omaisuuskansan perusongelma perustuu siihen, että olemme liiaksi etsineet turvaa ja tukea inhimillisistä lähteistä. Olemme kiitollisia siitä hengellisestä opetuksesta, jonka alla olemme eläneet kymmenien vuosien ajan. Mielessäni on lukuisia kohtia niin Vanhasta kuin Uudestakin Liitosta, joissa julkituodaan kaikki Herran valtavat teot ja liikuttava huolenpito kaikkina erämaavuosinakin, mutta ihmiset, pelätessään arkielämän kohtaamista, ovat unohtaneet koettelemuksissaan kaiken perustarkoituksen ja peruslähteen. Lainaamamme kohdat Sanan etsimisestä ja sen perässä juoksemisesta tuovat esiin, mitä meille todetaan: ”Koska heidän kuulemansa sana ei uskossa sulautunut heihin…” Jos Sana ei uskossa sulaudu meihin, me automaattisesti korvaamme kaiken puutteen hengellisellä korvikkeella, joka ensisijaisesti perustuu kaiken Lähteen unohtamiseen ja välikappaleisiin viittaamiseen. Israelin kansa tiesi tarkkaan mitä Herra oli tehnyt ja millä tavoin Hän oli julkituonut perimmäiset ajatuksensa, mutta siitä huolimatta he kaikessa viittasivat vain Moosekseen ja tämän rooliin kansan historiassa.
Kaikella mitä Herramme tekee ja tarkoittaa, on vain yksi päämäärä: Hänen kansansa rakkaus Häntä kohtaan ainoana todellisena apuna. Ulkonaiset seikat saivat kansan unohtamaan Hänet, josta kaikki Mooseksen ja muidenkin profeettojen tekeminen oli totaalisesti riippuvainen. Ei voi olla Jumalan miestä ilman Jumalaa, ei voi olla Jumalan Sanaa ilman Jumalaa, ei voi olla Jumalan työtä ilman Jumalaa, ei voi olla Jumalan palvelijaa ilman Jumalaa. Ei voi olla mitään ilman Jumalaa, kaiken Lähdettä! Meitä ei voi olla olemassa ilman Jumalaa, jossa me elämme ja olemme!
Minulla kertyy jonkin verran jätettä, joka luokitellaan ongelmalliseksi. Olen purkanut vanhoja kovalevyjä ja ottanut niistä erikoisen voimakkaita magneetteja, heittäen lopun menemään. Eräänä aamuna ajattelin tehdä niin jatkossakin, etsien sopivaa ruuvinväännintä avatakseni taas yhden kovalevyn. Miksi en laittaisi normaalien roskien joukkoon painopiiriä, joka on ongelmajätettä? Ketä se vahingoittaisi, kun muutkin ihmiset tekevät samoin? Harvoin kuulen niin voimakkaana sisäisen äänen, joka sanoi minulle: ”Tajuatko, mistä on kysymys? Kenelle sinä tuotat vahinkoa teollasi?” Silloin tajusin, että ei ole kysymys kaupunkimme kaatopaikasta, vaan Jumalani maailmasta, jota minun tulee suojella. Pitäköön sitä naurettavana kuka haluaa, mutta mikään täällä ei ole minun eikä kenenkään toisen omaa, vaan kysymys on Jumalan maailmasta, johon meidät on asetettu, ja jokainen rikkomuksemme kohdistuu todellisuudessa Jumalaa vastaan, jäteasioissakin! Jopa pieninkin paha tekoni pienintä veljeäni vastaan kohdistuu itse Jumalaan!
Ei siis ole millään tavoin samantekevää, mitä teemme ja millaisia olemme tämän maailman keskellä, olkoon aika mikä tahansa.
Me olemme pettyneet ihmisiin, me olemme pettyneet itseemme. Mutta on Eräs, joka nyt haluaa puuttua elämäämme ja kääntää kohtalomme. Hän yksin on kykenevä tekemään sen. Tämä ei ole psykologiaa, vaan ihmistuntemusta. Tuntien ihmisen, osaamme olla oikealla tavalla huolissaan hänestä, aivan kuin Jumalammekin on. Meidän täytyy viimeistään nyt tiedostaa kaikki, mikä vaikuttaa lähimmäiseemme, lähellä ja kaukana. Meidän täytyy tiedostaa hänen tarpeensa ja olemuksensa, pyrkien välttämään kaikkea mikä saattaa vahingoittaa häntä.
Mikä on suurin ongelmamme, ilman sarvia ja hampaita? Rakkauden nälkä! Laittomuus on päässyt valtaan, siksi useimpien rakkaus on kylmennyt. Mutta meillä on yhä vielä runsas Lähde, joka kumpuaa jumalallista Rakkautta! Mitä pimeämmäksi maailma muuttuu, sitä kirkkaampana tulee rakkautemme loistaa tässä synkässä paikassa. Meissä itsessämme ei ole tuota Rakkautta, siksi meissä täytyy olla sen lähde avoimena, virtaavana.
Mikä on pitkään ollut asenteemme näihin asioihin? Koska olemme pettyneet itseemme ja ihmisiin, olemme samalla sitä tajuamatta pettyneet Jumalaammekin, sulkien siten tämän Rakkauden kanavan. Jumalamme ei kerta kaikkiaan voi sietää sitä, että Hänestä annetaan väärä kuva, että Hänet uskotaan sellaiseksi kuin mitä me ihmiset olemme. Niin kaukana kuin on taivas maasta, ovat hänen ajatuksensa meidän ajatuksistamme. Kuitenkin Hän on antanut kirjoittaa meille eläviä sanoja, jotka saavat meidätkin elämään. Jos emme lue Hänen Sanaansa, emme voi tietää Hänen todellisia ajatuksiaan. Elämän veden virta ei voi toimia meissä, jos se ei saa vahvistusta Armon Sanasta. Siksi pyrin lukemaan ja kuuntelemaan Raamatun lävitse ainakin kolme kertaa vuodessa. En tiedä kaikkea, en opi niin paljon kuin haluaisin, mutta kuitenkin suon tuon ajan Herran Sanalle, joka ei tyhjänä palaa. Itse en käsitä kaiken merkitystä, mutta pyrin tekemään parhaani Hänelle.
Tämä aika ei merkitse Rakkauden katoamista kokonaan. Se etsii virtaansa tullakseen meihinkin, niin että voimme olla Kristuksen tuoksuna toisille ihmisille. Joka toista virvoittaa, kostuu siitä itsekin!
Rakkauden puutteemme on mitä karkein ja pelottavin muistutus siitä, että olemme antaneet liikaa tilaa oheisasioille. Meitä ei todellakaan kehoteta etsimään Sanaa, vaan Häntä, joka siinä julkituo oman olemuksensa ja ajatuksensa meitä kohtaan! Hän ojentaa nytkin käsiänsä meitä kohti sanoen: ”Katso, tässä Minä olen! Tule Minun tyköni, sinä raskautettu ja taakoitettu, niin Minä annan sinulle levon! Minä järjestän elämääsi ihmisiä, jotka osoittavat sinulle Minun rakkauttani, inhimillistäkin rakkautta, kosketusta, välittämistä, huomioimista. Minä en ole kuollut, niin kuin hengellinen elämä, vaan Minä elän aina ja iankaikkisesti. Minä olen kutsunut sinut elämään kanssani, iankaikkisesti. Minä olen Minä olen, ja samaa saat sinäkin olla. Se voi tapahtua vain Minun yhteydessäni, todella Minun tyköni tulemalla! Ole turvallisella mielellä, Minä olen voittanut maailman! Rakkaus on nyt, Minussa! Minä olen luvannut koota omat lampaani, joita on paimennettu väärällä tavalla, itsekkyydellä, voiton toivossa. Tässä ajassa haluan toistaa sinulle sen, mitä jo Paalin kautta toin julki: kaikki Minun palvelijani ovat vain jumalallisen Voiman välikappaleita, työntekijöitä Minun pellollani. He tekevät parhaansa, mutta yhä vielä Minä olen se, joka yksin voi antaa kasvun. Yhä vieläkään ei Paavali ole mitään, ei edes Johannes Kastajakaan, joka tuli Elian hengessä. Älkää unohtako, Eliakin oli vain ihminen, yhtä vajavainen kuin kaikki muutkin ihmiset. Minä olen, ja kun olet minussa, sinäkin olet! Iankaikkisesti!”

Kirjoitan vielä lisää, mutta lähetän tämän osuuden nyt Sinulle Uuden vuoden toivotuksena.

Markku Vuori


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text