Ihminen ei unohda,
mutta voi antaa anteeksi
Mieleeni palaa
tietyin väliajoin eräs lehtihaastattelu, jossa Tommy Hellsten rehellisesti
toteaa, että hän voisi koko loppuelämänsä käydä terapiassa. Hänen taustansa on
erittäin rankka alkoholiperheen lapsena. Useat terapeutit ja etenkin
uskonnollinen maailma korostavat mielellään kaiken entisen unohtamista.
Tietyssä mielessä kaikki tämä on totta, mutta vain paradoksaalisesti. Ainoa
tuntemamme mieli, joka pystyy kaiken unohtamaan, on Jumala. Ihmisenä me voimme
käsitellä asioita, antaa anteeksi, armahtaa, mutta jokin tekijä meissä ei suo todellista
mahdollisuutta unohtamiselle. Ainoa keino unohtaa täydellisesti on sulkea
tietyt asiat mielestämme, harjoittaa tietynlaista täydellistä torjuntaa. Olemme
kuitenkin sellainen kokonaisuus, joka ei pysty tekemään tätä rehellisellä ja
totuudellisella tavalla, koska se on täysin vastoin meidän todellista
olemustamme.
Kaikki kokemamme
tallentuu mieleemme tahdostamme riippumatta. Onko kaikki tämä informaatio aivan
ihmeellisissä aivoissamme, vai myös sellaisessa olemuksessamme, josta useimmat
asiantuntijat ja me itsekään emme halua olla tietoisia. Itse olen sitä mieltä,
uskovaisena, että todellisuudessa kaikki kokemamme ja tiedostamamme ei tallennu
ainoastaan meidän aivoihimme, vaan siihen olemuksemme osaan, jota kutsutaan
sieluksi. Todisteena sille lukemattomat ns. ruumiista irtautumiskokemukset,
joista osaa emme uskovaisina voi hyväksyä. Kuitenkin moni on katsellut itseään
esim. katon rajasta, täydellisessä narkoosissa, seuraten kaikkea mitä lääkäri
hänelle tekee. Tämä kertoo sellaisesta osa-alueesta, johon ei ole syytä mennä
kovin pitkälle, mutta mikä kuitenkin pakottaa ajattelemaan olevaisuuttamme
uudella tavalla.
Aivomme jäävät kuollessamme
tähän todellisuuteen, mutta perusolemuksemme jatkaa elämäänsä näkymättömässä
maailmassa, tietoisuudessa. Siitä todisteena niin Vanhan Testamentin Samuel
kuin kaikki Herran ylösnousemuksen yhteydessä nousseet. Lukemattomat näyt
poisnukkuneista todistavat meille, että heidän olemuksensa säilyttää
tunnettavuutensa rajan ylitsekin.
Miksi kirjoitamme
tällaisesta alueesta? Eikö se saa meidät tuntemaan eräänlaista uutta,
jumalallista pelkoa koko elämämme alueella? Ei ole ollenkaan yhdentekevää,
miten me tätä elämää elämme yksityisestikin. Kaikella tekemisellämme ja
tekemättä jättämisellämme on iankaikkinen merkitys, käsitämme sitä tai emme. Me
olemme osa suurta, ääretöntä kokonaisuutta, missä todellakin voimme ajatella
kuten jotkut viisaat ovat todenneet: perhosen siipien heilautus vaikuttaa jopa
myrskyn syntymiseen jossakin.
Me itse, kovia
kokeneet, olemme todiste kaiken vääryyden ja ikävän vaikutuksesta jopa koko
elämämme ajan. Kirjoitan tästä, koska koen lukemattomien ihmisten syyttävän
itseään vajavaisuudestaan, jonka aiheuttajana suuressa määrin on ollut toinen
ihminen jossakin elämämme vaiheessa. Meihin jää jälkiä, joita edes aika ei
kokonaan poista tai piilota. Nämä jäljet tuovat oman vaikutuksensa jokapäiväiseen
elämäämme, mutta silti ne eivät vähennä jokaisen ihmisen yksilöllistä arvoa tai
korvaamattomuutta. Sen sijaan että pyrkisimme pakenemaan vilpillisinkin keinoin
näitä vaikutuksia, meillä on oikeus elää niiden kanssa, ikään kuin
korvaamattomina arpina elämän taisteluista. Ne osoittavat meidän eläneen,
osallistuneen tähän äärettömään ja kuitenkin ajalliseen taisteluun, josta
kukaan ei selviä ilman vammoja ja arpia.
Itse voin vilpittömin
sydämin todeta saman kuin Tommy Hellsten. Käsiteltäviä asioita riittää siitäkin
huolimatta, että olen niin paljon työstänyt kokemuksia niin omassa kuin
muidenkin elämässä. Olen kirjoittanut kai ainakin maallikkona enemmän kuin
kukaan toinen näistä asioista, mukaan lukien kaikki se, mitä en ole vielä julkisuuteen
saattanut. Ongelma on vain sama suurimmalla osalla meistä: me olemme useimmat
köyhyysrajan alapuolella, osaksi siitä syystä, että ainakin kirjoittajaan
yhteyttä ottaneista suurin osa on kadottanut lähes kaiken omaisuutensa vuosia
kestäneissä koettelemuksissa. Siten meillä ei ole varaa hankkia tarvittavaa terapiaa,
jota kaiken kaikkiaan on hyvin vähän saatavissa.
Itse toivoisin
voivani keskustella jonkin korkean tason ammattilaisen kanssa kaikesta
menneestä elämästäni. Toisaalta minulla oli suuri onni kohdata useampi
ymmärtäväinen terapeutti, jotka käsittivät mistä on kysymys. Tämä seikka
vaimentaa sen todellisuuden, että aikanaan uniapneasta kärsiessäni hoitoon
kuuluvassa psykologin tapaamisessa kaksi eri nuorta naispsykologia totesi:
”Minä en voi uskoa mitä sinä kerrot, sinä valehtelet!” Ihmettelin aikanaan
miten toinenkin kallonkutistaja saattoi niin ehdottomasti tuomita minut
valehtelijaksi lyhyen keskustelun aikana. Vastaus on hyvin yksinkertainen: hän
luki edellisen kallonkutistajan muistiinpanot!
Kohtasin sitten
kuitenkin Tampereella hyvin asiallisen miespsykiatrin, joka totesi aivan väärän
ihmisen käyvän hänen vastaanotollaan. Hän piti minua aivan kuin kollegana ja
uskoi kaiken puhumani, esittäen jonkun toisen tarpeen hoitoon. Vantaalla ja
Riihimäellä asuessani sain käydä työnohjauksessa Vantaan perheneuvottelukeskuksen
työntekijän kanssa, joka on esiintynyt televisiossakin. Tämä työnohjaus jouduttiin
kuitenkin keskeyttämään, koska en enää asunut Vantaalla.
Nämä asiat nousivat
mieleeni sen johdosta, että eilen osallistuin seurakunnan tilaisuuteen, jossa tarjottiin
ruoka kaikille paikalla olleille. Vastapäiselle pöytäpaikalle istuutui yksi
seurakunnan naispapeista, ja en voinut olla esittelemättä hänelle työtäni.
Osaltaan hän oli hyvin ystävällinen, mutta monien muiden ”ammattilaisten”
tavoin hän ei voinut olla tiedustelematta koulutustani. Niinpä minulle jälleen
kerran tarjottiin lisäkoulutusta, oikeastaan ollenkaan tajuamatta sen mahdottomuutta
tämän ikäisen ihmisen kohdalla. Kokemus ei siis useiden kohdalla paina mitään,
vaan virkanimitykset ovat tärkeämpiä kuin sympatia ja elämänkokemus! Tuntuu
suorastaan tyrmistyttävältä se, ettei osata arvostaa noin nelikymmenvuotista
työsarkaa, ilman tietynlaisia todistuksia suoritetuista tutkinnoista. Meidän
alallamme ei edes ole olemassa tarpeeksi laajaa tietoisuutta oikeanlaisen
koulutuksen tarjoamiseksi. Siksi narsistisen persoonallisuushäiriön uhrit
jäävät vuodesta toiseen ilman tarvittavaa apua.
Voidakseen auttaa
toisia on ihmisen tiettyyn rajaan asti selvitettävä omat asiansa, koska vaarana
on omien näkemysten projisoiminen autettavan persoonaan ja ongelmiin. Mutta
että ihmisen olisi selvitettävä kaikki ongelmat viimeistä piirtoa myöten ennen
julkisuuteen tuloa, on aivan mieletön ajatus. Jo Tommy Hellstenin tunnustus terapian
kaipaamisesta tekisi tämän ajatuksen pohjalta hänen toimintansa merkityksettömäksi
ja jopa vaaralliseksi.
Yksi suurimmista
ongelmista mielenterveystyön piirissä perustuneekin edellä esittämiimme
ajatuksiin. Tässä maassa arvostetaan ensisijaisesti vääränlaista täydellisyyttä
ja itsetietoisuutta. Todella rikottu ihminen suorastaan kammoksuu terapeuttia,
joka olemuksellaan ja eleillään pursuaa terveyttä ja itsetietoisuutta, elämän
hallintaa. Siksi kai niin moni on antanut ymmärtää puhuvansa mieluummin
maallikon kanssa. Tietyillä mielenterveyden aloilla ainoastaan samoja asioita kokenut
on kykenevä tarpeellisessa määrin asettumaan autettavan asemaan.
Olen viime aikoina
tallentanut vanhoja videokameran kuvauksia DVD:lle. Täten olen joutunut
palaamaan ajassa taaksepäin, kokemuksiin ja elämyksiin niiltä ajoilta, jolloin
elämä ei oikein tuntunut elämisen arvoiselta. Nyt jälkeenpäin voi kuitenkin
erottaa toisistaan kestämättömiä ja iloa tuottavia asioita. On hienoa seurata
lasten kasvamista menneen vuosikymmenen aikana, vaikka heitä niin harvoin pääsi
näkemään. Kaikella on tarkoituksensa, oma kasvattava vaikutuksensa.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti