Avioliitosta
Rakas veljeni
Herrassa!
Haluan nyt
jatkaa eilisestä aiheesta ja sopimuksemme mukaan vältän turhia toivotuksia ja
mitä kuuluu- kysymyksiä. Itseasiassahan jo kirjeestäsi käy ilmi mitä sinulle
kuuluu, ja tässä tilanteessa ei ole tärkeätä se, mitä minulle kuuluu — tiedäthän
joka tapauksessa, että tunteemme ja tuntemuksemme vaihtelevat, mutta se usko,
joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu, ei voi muuttua miksikään aikojen
pauhussa.
Olemme useaan
otteeseen keskustelleet avioliittoasioista ja todenneet, että on kysymys
yhdestä arkaluontoisimmista asioista ihmisen elämässä. Moni pitää
avioliittoansa ja siihen liittyviä
asioita niin pyhinä, ettei milloinkaan uskalla vaihtaa edes ajatuksia näistä
asioista —ei edes parhaan ystävänsä kanssa. Mutta todettakoon vielä kerran se
tosiasia, että me olemme ainoastaan ihmisiä, ja sen mukainen on myöskin
avioliittomme - kahden ihmisen liitto. Joskus tilanne saattaa kehittyä niin
pitkälle, että aviopuolisot eivät jostain syytä kykene enää vaihtamaan
ajatuksia, ja siten ajautuvat lähes täydelliseen umpikujaan — kumpikaan ei puhu
vaikeuksistaan toisellensa, ja koska avioliittoa pidetään niin pyhänä, ei
asioista hiiskuta kenellekään. Moni ei kestä tätä ahdistunutta ja sulkeutunutta
tilaa. Jotkut ottavat kieltävän asenteen ja ikäänkuin pakenevat kaikkea
tietoisesti tai tiedostamatta, sulkien tietyt tapahtumat ja ajatukset ulos
muististansa ja ajatuksistansa, ja saattavat jopa ulkopuolisille vakuuttaa
liittonsa onnellisuutta. Kuitenkin hetkellisen hymyn ja optimistisuuden sisälle
kätkeytyy kestämätön ja kuluttava tuska.
Suurimmassa
osassa avioliittoja voidaan todeta, että ulkopuolisten silmissä kaikki näyttää
yleensä hyvältä, ja harvoin esimerkiksi uskovaisten perheiden kohdalla voidaan
millään tavoin edes ounastella aviollisten vaikeuksien olemassaoloa. Miksi
näin? Eikö uskovaisilla perheillä sitten ole vaikeuksia? Onko uskovainen perhe
kaikkien aviollisten ristiriitojen ulkopuolella, koska mitään ei ole
ulkonaisesti havaittavissa? Minä uskallan väittää, ettei ole olemassa yhtään
ainoata avioliittoa, jossa ei olisi jonkinlaisia vaikeuksia. Uskovaisessa
perheessä saattaa usein olla vielä suurempia vaikeuksia kuin tavallisten
ihmisten avioliitoissa, koska sielunvihollinen on nimenomaan uskovaisten
kimpussa. Miksi sitten emme tiedä näistä vaikeuksista?
On aivan
oikein, että emme tiedä perheiden sisäisistä asioista, sillä kuka haluaisi
liata oman pesänsä? Kuka haluaisi pestä likapyykkinsä kaikkien nähden? Meidän
ei todellakaan tule julkistaa avioliittomme asioita kaikkien kuultavaksi. Juuri
tästä syystä monet joutuvat vaikeuksiensa keskellä suorastaan epätoivoon ja
ajattelevat olevansa poikkeuksellisia ja äärimmäisen epäonnistuneita
liitossansa ja elämässänsä. Ei edes uskalleta pyytää esirukousta.
On aina
osattava erottaa julkiset ja seurakunnan kokoukset toisistansa. Julkisissa
kokouksissa tulee aina välttää ristiriitaisia asioita, ja niinpä yleensä
kaikissa seurakunnissa puhutaan eri tavalla seurakunnan sisäisissä kokouksissa
kuin julkisissa kokouksissa. Joskus vaikeuksissa oleva henkilö tuntee
pakottavan tarpeen pyytää esirukousta ja tuoda esiin asian vakavuuden.
Tällaisessa tilassa oleva ihminen tuntee usein olevansa, ja saattaa aivan
todellisuudessakin olla, kuoleman ja elämän rajoilla. Hänelle on tullut
ratkaisun hetki, halusi hän sitä tai ei. Toiset seurakuntalaiset eivät
useinkaan tiedosta asioiden vakavuutta, ja useinhan pyydetään esirukousta niin
pieniin kuin suuriinkin asioihin. Pienet asiat ja suuremmat asiat viedään
Herran eteen ja jätetään ne Hänelle. Mutta jos on kysymys esimerkiksi jonkin
avioparin vaikeuksista, ei voida katsoa pelkän kokouksissa tapahtuvan yhdenkertaisen
rukouksen tuovan ratkaisua, vaan kysymys on todellisesta rukoustaistelusta tuon
avioparin puolesta.
Kun vaikeudet
alkavat olla sitä luokkaa, että koko perhe kärsii, ja ristiriitaisuudet
tuottavat selviä oireita niin vanhemmissa kuin lapsissakin, on todella aika
koko seurakunnan kantaa asia Herran eteen. Useimmiten hävetään tunnustaa, että
on vaikeuksia. Olisihan niin hienoa, että kaikki voisivat katsoa ylöspäin omaan
perheeseen ja kunnioittaa sitä. Näin voidaan ehkä ajatella maallisesta
perheestä, mutta henkilökohtaisesti kunnioitan suuresti henkilöitä, jotka
avoimesti voivat sanoa: "Rakkaat veljet ja sisaret, ulkonaisesti näyttää
siltä, että meillä menee hienosti, mutta todellisuudessa olemme suurissa
vaikeuksissa, ja olemme todenneet, että emme voi itse itseämme auttaa. Meillä
on todella suuria vaikeuksia, ja pyydämme seurakuntaa rukoilemaan meidän
puolestamme.
Tietysti
meidän tulee nähdä ero muodollisen ja todellisen seurakunnan välillä, ja jos on
kysymys todella suuresta seurakunnasta, on parasta että tällaiset rukouspyynnöt
esitetään sellaisessa ryhmässä, pienemmässä joukossa, joka todella voi kantaa
toistenkin kuormia. Joku saattaa sanoa: "Eikö riitä se, että sanotaan
vain: 'Pyydän rukousta itseni ja vaimoni puolesta?' Tarvitseeko sanoa
enempää?" Monen ei todellakaan tarvitse sanoa enempää, sillä heidän
uskonsa tarttuu kiinni lupaukseen. Mutta on olemassa ihmisiä, jotka tarvitsevat
enemmän. Kun aviolliset vaikeudet saavuttavat määrätyn pisteen, ovat ihmiset jo
henkisesti ja hengellisesti niin loppuun kuluneet ja revityt, etteivät he enää
jaksa yksin uskoa, vaan he tarvitsevat muidenkin uskon avuksensa. Totuus on se,
että jos joku vain sanoo: "Muistakaa minua ja meidän perhettämme!",
niin me koko sydämestämme rukoilemme heidän puolestaan kokouksessa ja unohdamme
koko asian sen jälkeen. Vaikeuksissa oleva tietää sen, ja siksi hän ikään kuin
haluaa varmistua siitä, että ystävät todella ottavat asian omaksensa. Kuinka
tärkeätä onkaan ahdistuksessa olevalle, että hän saa tuntea toisten tuen!
Me olemme niin
kaavoittuneet omaan hurskaaseen muodollisuuteemme määrätyissä asioissa, että
esimerkisi jonkun veljen tunnustaessa, että hänen perheensä on hajoamisen partaalla
ja tarvitsee todella esirukousta, saattaa tilanne johtaa siihen, että hänet
seurakunnan keskellä ja läsnäollessa panetellaan kelvottomaksi aviomieheksi ja
annetaan ymmärtää, että kaikki syy on hänessä. Kysymyksessä on siis ilmeistäkin
selvemmin niin arka asia, että haluamattaankin jotkut henkilöt säikähtävät ja
samaistavat itsensä kyseiseen tapaukseen, ja koska on heidän mielestänsä
kysymys niin häpeällisestä tapauksesta, tarttuvat he ensimmäiseksi kiveen ja huutavat:
'Näin ei voi olla, valhetta, valhetta!' Mutta miten on, jos voisimme nähdä
heidän avioliittonsa verhon taakse? Mitä sieltä paljastuisikaan? Kumpaa
kyseiset henkilöt todella kauhistuvat — toisten vaiko omaa tilaansa? Kuinka
usein me heijastammekaan omat vaikeutemme toisiin ja siten pääsemme
tuomitsemaan heidät, sen sijaan että menisimme itseemme ja näkisimme oman
tilamme?
Eräs veli
sanoi julkisesti kokouksessa: "Jos meidän perheessämme tulee riitaa, on se
aina minun syyni!" Jos tilanne on todella näin, on vain syytä sääliä tuota
veljeä. Jo Jumalan Sanan mukaan on nainen heikompi astia, ja Sana kehottaa
miehiä elämään vaimonsa kanssa sen mukaisesti. Joissakin tilanteissa saattavat
roolit vaihtua, niin että miehestä tuleekin heikompi astia. Suonet anteeksi
tämän hiukan ironisen suhtautumiseni tuon veljen sanoihin, mutta mielestäni ne
eivät ole lainkaan asialliset eivätkä Jumalan Sanan mukaiset.
Meidän on
aivan turhaa yrittää olla ritarillisia ja "naisten puolustajia"
viimeiseen hengenvetoon asti. Sanat: "Jos meillä on riitaa, on se aina minun
syyni", kalskahtavat noin äkkinäisesti hyvin ritarillisilta ja jaloilta,
mutta jokainen, joka vähänkään tuntee elämää tietää, että jokainen on
taipuvainen riitelemään ja erehtymään. Jokaisessa perheessä on jonkinlaisia
riitoja tai "riitoja",
muodossa tai toisessa. Riita voi olla äänekäs, tai se voi myös olla äänetön.
Usein juuri äänetön riitaisuus on vielä pahempaa kuin äänekäs, sillä äänetön
riita usein erehdyksellisesti nähdään hurskaudeksi.
Vanha sanonta,
ettei kukaan voi riidellä yksiksensä, vaan siinä tarvitaan aina kaksi, on aina
hyväksytty todeksi. Minä olen monesti epäillyt sen todenperäisyyttä ainakin
siltä kannalta, että molempien tarvitsisi riidellä. Tietysti riita tarvitsee
kohteen, mutta eikö totuus ole usein se, että yksi ihminen riittää riitelemään?
Kaikki kunnia naisille, ja en halua mitenkään aliarvostaa heitä, mutta miten on
kun naapurissa riidellään? Kenen ääni kuuluu päällimmäisenä tai ainoana paksunkin
seinän lävitse? Johtuneeko se äänen korkeudesta, että naisen ääni kuuluu niin
selvästi ja miehen ääntä ei kuulu lainkaan? Hukkuuko miehen ääni
seinäeristeisiin, kun taas naisen ääni terävämpänä ja korkeampana tunkee
lujimmankin betonin lävitse? Sanotaan: "Naapurissa riidellään. Kuunnelkaapa!"
Ja jokainen sana painuu lujasti mieleen. Kenen syytä on kaikki kuullun
perusteella?
Ei voida
kieltää, että myöskin mies voi huutaa. Yleensä kuitenkin miehellä on kyky nähdä
asiat paremmin omissa lokeroissaan, kun taas nainen on niin kokonaisvaltainen,
että ristiriitatilanteessa hän ei pysty erottamaan asioita toisistaan miehen
tavoin. Todellinen nainen, uskovainen nainen, sisar, uskoo jokaisen Sanan
Raamatusta ja siten myöskin tunnustaa avoimesti Jumalan ja ihmisten edessä,
että hän on heikompi astia. Nainen, joka epäilee Sanaa, antaa käärmeen yhä uudelleen
ja uudelleen kuiskata korvaansa: "Onko Jumala todella sanonut, että nainen
on heikompi astia? Onko Jumala todella sanonut, että naisen tulee olla
kuuliainen ja alamainen miehellensä?"
Kuinka
vaikeata onkaan elää Jumalan Sanan mukaisesti tässä ajassa, jossa kaikkien
tiedotusvälineiden ja megafonien kautta kuulutetaan: "tasa-arvoisuus, tasa-arvoisuus!" Todellisuudessa
Jumalan Sanan mukainen naisen kuuliaisuus ei johda mihinkään alistetussa
asemassa olemiseen, vaan Jumalan säätämän miehen ja naisen erilaisuuden asettamiseen niille kuuluville paikoillensa,
olotilaan, jossa kumpikin voi saavuttaa täydellisen tyytyväisyyden ja
siunauksen.
Jos todella
otamme kaiken Kirjoitusten mukaisesti, joudumme kyllä toteamaan, ettei
todellisessa uskovaisessa perheessä voi riidellä. Rakas veljeni, niinkuin
olemme todenneet keskinäisessä ajatustenvaihdossamme, on olemassa Herran tahdon
täydellinen tie ja Jumalan sallimuksen tie. Jokainen meistä haluaisi kulkea
Herran täydellisessä tahdossa, ja useissa asioissa me uskomme kulkevamme siinä.
Mutta on asioita, joissa olemme aiheellisestikin epävarmoja asemastamme Jumalan
Sanassa. Yksi näistä asioista varmastikin on aviollinen elämä ja miehen ja
naisen välinen suhde.
Meidän on ehdottomasti
erotettava toisistaan vallitseva käytäntö ja Jumalan säätämä tila, jossa miehen
ja naisen uskovaisina tulee olla. Uskosta osaton ihminen ei välitä Jumalasta
eikä Hänen Sanastansa — kuinka siis voitaisiin asettaa hänet niiden
velvollisuuksien alle, mitä omiltansa odottaa? Jumalan Sana puhuu nimenomaan
uskovaisille ja pyhille.
Paratiisissa
käärme tuli Eevan luokse ja sanoi: "Onko Jumala todella sanonut?"
Käärme ei siis lähestynyt Aadamia, vaan Eevaa, naista. Vihollinen halusi saada Eevan kiinnostumaan asiasta, josta Jumala oli
antanut selvän käskynsä: "Sinä et saa tehdä sitä!" Nyt käärme
halusi sanoa: "Tarkoittaneekohan Jumala nyt aivan sellaista? Eiköhän asia
ole tulkittavissa jotenkin toisin? Minä selitän sinulle, miten asia todella on.
Kuuntelepas nyt, eihän Jumala sitä niin tarkoittanut, vaan..."
Me itsekukin
ymmärrämme hyvin Eevan lankeemuksen, ja sanomme tänään haluavamme toimia
viisaammin. Mitä tulee raamatullisiin perustotuuksiin, vallitsee mielessämme
syvä vakuuttuneisuus niiden paikkansapitävyydestä, ja olemme milloin tahansa
valmiita vastaamaan uskomme perustuksista. Mutta, rakas veljeni, on olemassa
eräs alue, mikä minua on vuosikausia ihmetyttänyt ja askarruttanut. Me haluamme
miellyttää Jumalaa ja kuulua siihen joukkoon, joka tekee kaiken Hänen tahtonsa
mukaisesti. Me haluamme kuulua Kristuksen Morsiameen, joka on joka suhteessa
tahraton ja rypytön, ja pitää jokaisen Jumalan Sanan, jättämättä mitään pois.
Mutta on olemassa alue, mikä saa minut huokaamaan yhä uudelleen ja uudelleen
Herran puoleen: "Oi Herra, kuinka kauan meidän tulee odottaa, että tämäkin
asia toteutuisi meidän elämässämme? Se on perusosa Sanasta Sinun
Seurakunnallesi!"
Mitä tulee
oppiin Jumaluudesta ja kasteesta ja seurakuntaan liittyvistä asioista,
vallitsee tuskin minkäänlaista epäselvyyttä tai epävarmuutta uskovaisten keskuudessa
niiden suhteen. Mutta entä sitten, kun luemme Raamatusta miehen ja naisen
välisestä suhteesta; suhteesta aviomiehen ja
-naisen välillä? Kaikki muut Sanan kohdat tuntuvat voivan toteutua elämässä, mutta tässä on jotakin, minkä
kohdalla on suuri kysymysmerkki. Kysymys ei ole jostakin inhimillisestä mielipiteestä,
sinun tai minun. Kysymys on Jumalan Sanasta, muuttumattomasta, iankaikkisesta
Sanasta, josta emme saa ottaa pois mitään eikä lisätä siihen, jos todella
aiomme päästä Herran luokse.
Paavalia on
pidetty naistenvihaajana samoin kuin kaikkia suuria jumalanmiehiä, jotka ovat
rohjenneet nostaa esiin tätä Jumalan Sanan puolta. Kuinka arka alue tämä onkaan
tänä päivänä, kun kautta maailman etsitään naisille oikeuksia ja
tasa-arvoisuutta! Meidän tehtävämme ei ole puuttua maailman ihmisten
tasa-arvoisuusasioihin, vaan me puhumme Jumalan maailman, Jumalan valtakunnan
säädöksistä ja laeista. Mitä tekemistä meillä olisi esimerkiksi Australian
valtion lakien kanssa, jos asumme Suomessa?
Samoin jos olemme Jumalan valtakunnan kansalaisia, niin mitä tekemistä
meillä olisi inhimillisten näkökohtien kanssa, jotka ovat suoranaisessa
ristiriidassa Jumalan Sanan kanssa? Meitä ei kiinnosta se, mitä jollakin
ihmisellä on sanottavana, vaan ainoa todellisen mielenkiintomme kohde on
Jumalan Sana, jossa Hänen tahtonsa on tehty meille tiettäväksi.
Kukaan
todellinen Jumalan lapsi ei halveksi naista jonakin alempiarvoisena, eikä
kukaan todellinen mies pidä vaimoansa kynnysmattona. Mutta totuuden nimessä
täytyy todeta, että tässä ajassa naisesta on tehty jumala, jota kumartavat niin
suuret kuin pienetkin, eikä näin ole ainoastaan maailmassa, vaan sama henki
näyttää hiipineen seurakuntiinkin siinä määrin, että tänään ei ole juuri
minkäänlaista käsitystä siitä, mikä on Jumalan tahto aviomiehen ja aviovaimon
suhteen. Vallitsee tietynlainen "ritarillisuus", joka johtaa siihen,
että moni on valmis heittämään vanhurskautensa puhtaan valkoisen viitan
kuralätäkköön naisen edessä, jotta tämä voisi astella "puhtain
jaloin" esteiden ylitse. Missä on
todellinen jumalanpelko tänä päivänä? Kuka enää ajattelee sitä, mitä Jumala on
sanonut?
Totuuden
puhujaa ei ole milloinkaan rakastettu laajoissa piireissä, ja jos nimenomaan on
kysymys tältä alueelta, joutuvat mielet todella liikutuksiin ja kuohuksiin. "Miksi et opeta meitä vastaanottamaan
Jumalan voimaa ja siunauksia? Miksi et saarnaa meille Jumalan lupauksista? Me
haluamme Jumalan voiman elämäämme!"
Suuri
jumalanmies on sanonut: "Jos jonkun miehen tai naisen elämässä on
vihollisen voima kätkettynä jonnekin, eikä ihminen tunnusta sitä, voidaan
tällaisen ihmisen ylle vuodattaa kaikki maailman öljyt ja rukoilla ja huutaa
hänen puolestansa ääni käheäksi elämän loppuun asti, mutta jollei tuo
vihollisen voima tule tunnustetuksi, ei mikään voi auttaa tuota henkilöä."
Kuinka vakavia sanoja nämä ovatkaan, mutta kuinka totta ne ovatkaan Jumalan
Sanan mukaisesti! Kuinka Jumala todella voisi siunata jotakin, mihin kätkeytyy
vääryyttä?
Jumala haluaa
meidän uskonrakennuksemme kestävän kaikissa säissä ja olosuhteissa. Jokin väärä
asia on kuin suunnaton kivi perustuksen alla, jota routa liikuttaa, ja hajottaa
sitten koko rakennuksen. Mitä hyödyttää vankinkaan ja kaunein rakennus, jos
tuollainen kivi on olemassa! On kysymys voimista, jotka pystyvät hajottamaan
lujimmankin rakennuksen, jos kaikki ei ole piirustusten mukaan rakennettu.
Jos vihollinen
milloinkaan on kuiskutellut samoja sanoja, kuin mitä hän Eevalle kuiskutteli,
niin nyt on se aika, jossa hän yhä uudelleen sanoo: "Onko Jumala todella
sanonut?" Eikä tämä kaikki tunnu jäävän enää mihinkään kuiskutuksiin, vaan
siitä on ikäänkuin tullut pasuunan ääni: "ONKO JUMALA TODELLA
SANONUT?" Mitä sitten sanonut? "Mehän uskomme koko Jumalan Sanan! Me
pitäydymme jokaiseen Jumalan Sanaan! Ei
meillä ole mitään epäselvyyttä Hänen tahtonsa suhteen!" Hyvä on,
katsokaamme!
"Oppikoon nainen hiljaisuudessa,
kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että
hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. Sillä Aadam luotiin
ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui
rikkomukseen." (1.Tim.2).
Onko Jumala
todella sanonut? Onko Jumala todella sanonut? Voisiko Jumala todella tarkoittaa
jotakin tällaista? Eikö tämä ole jotakin mennyttä aikaa varten? "Veli hyvä,
vaikene jo toki! Tämä asia tulee ymmärtää aivan määrätyllä tavalla! Anna asian
olla!"
Onko Jumala
todella sanonut? Eikö Raamattu ole Jumalan Sana? Eivätkö nämä sanat ole
1.Tim.2:11-14?
1.Kor.14:33-38
Paavali puhuu samoista asioista ja sanoo lopussa: "Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin
tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky!"
1.Kor.7:25
Paavali sanoi: "Vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta
saanut sen laupeuden, että hän on luotettava." Mutta tässä kohden Paavali
korostaen tuo esiin: "Se on Herran käsky!"
1.Kor.7
Paavali kehoituksen omaisesti tuo esiin asioita Jumalan antamassa viisaudessa
ja jättää itsekunkin ratkaistavaksi mitä tekee. Mutta sanojen: "Se on Herran käsky!" tulisi
tuoda todellisen jumalanpelon meidän sydämiimme ja meidän tulisi nähdä, että on
kysymys asiasta, jossa ei enää ole kysymys meidän mielipiteistämme tai
ratkaisuistamme, vaan Jumala itse on ratkaissut meidän puolestamme miten asian
tulee olla.
Aviollisissa
ja naista koskevissa asioissa olemme niin suuressa määrin tunteiden vallassa,
että meidän on usein vaikea nähdä jumalallisia tosiasioita tunteidemme
keskeltä. Kuinka usein saavatkaan
tunteemme ratkaista Jumalan Sanan sijasta! Ja kuinka paljon siunauksia
pidätteleviä pilviä se tuokaan uskonelämämme taivaalle! Me huudamme Herra,
Herra, ja Hän joutuu toistamiseen sanomaan meille: "Miksi te huudatte
Minulle Herra, Herra, ettekä tee mitä Minä käsken teidän tehdä?"
Suurin asia,
mitä ihminen voi kokea ja vastaanottaa, on pelastus Herrassa Jeesuksessa
Kristuksessa ja Hänen henkilökohtainen tuntemisensa. Seuraavaksi suurin asia on
avioliitto. Jumala näkee sen suuren merkityksen, ja siksi Hän ei ole myöskään
jättänyt tätä aluetta Sanansa ulkopuolelle, vaan on antanut selvät ohjeet
kummallekin sukupuolelle.
Me toivomme
Jumalan siunauksia, mutta jos me olemme tottelemattomia yhdellä elämämme
alueella jatkuvasti, niin kuinka Hän todella voisi siunata meitä? Avioliitto on
kuva Kristuksen ja Seurakunnan välisestä suhteesta, ja siksi juuri avioliiton
merkitys on suuri (Ef.5:25-33).
Nimenomaan vaimon suhde mieheensä kuvaa seurakunnan suhdetta Kristukseen!
Aivan niin! Aviovaimon
suhtautuminen miestänsä kohtaan on esikuva seurakunnan suhteesta Kristukseen!
Rakas veljeni,
jos rehellisesti ja avoimesti asetumme tämän
Jumalan Sanan peilin eteen, niin millaisen kuvan avioliittomme antavat
hengellisestä tilastamme? Kuka kestää sen edessä?
Ei ole
niinkään kysymys meidän onnistumisestamme elämässä tällä alueella, tai
epäonnistumisestamme, vaan suhtautumisestamme Jumalan Sanaa kohtaan!
Kuka ylipäätänsä haluaa lukea tai kuulla nämä Sanat, jotka koskevat
perhe-elämää? Kuinka monet ovatkaan valmiit jättämään ne kokonaan omaan
arvoonsa ja siitä huolimatta voivat vakuuttaa noudattavansa kaikessa Jumalan
Sanaa? Kumpi on suurempi ja ratkaisevampi elämässämme; rakkaus vaimoomme vai
rakkautemme Jumalaan ja Hänen Sanaansa?
"Vaimot, olkaa omille miehillenne
alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niinkuin myöskin Kristus
on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on
Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset."
(Ef.5:22-24).
Itse asiassa
nämä kaikki raamatunkohdat eivät tarvitse mitään selittelyjä. Jumalan puhe on
selvää ja kirkasta.
Useimmat
vaimot sanovat lähes poikkeuksetta: "Missä kohden en muka olisi miehelleni
alamainen? Minä haluan totella miestäni ja rakastaa häntä." Kysymys ei
tässä kohden, niinkuin ei muussakaan uskonelämässämme ole niinkään
yksittäisistä teoista tai tapahtumista, vaan
sydämen asenteesta. Mitä hyödyttävät kauniit eleet, ellei koko
sydän ole niissä mukana? Varmastikin jokainen voi luetella pitkän litanian
asioita, joita hän kuuliaisuudessa suorittaa, mutta Jumala näkee mitä sydämessä
on.
Rakas veljeni,
kysyit viime kirjeessäsi, mitä mieltä olen siitä, kun vaimosi suutuksissaan
sanoi sinulle: "Sinä et ymmärrä meidän asioistamme yhtään mitään! Sinä
olet tyhmä!" Nämä ovat hyvin normaaleja sanoja, joita ihmiset kiihdyksissään
sanovat. Maailman ihmisten keskuudessa se on normaalia, mutta jos uskovainen
nainen sanoo näin miehellensä, ei hän käsitä sanojensa merkitystä ja niiden
seurauksia. Inhimillisesti ne loukkaavat meitä, mutta ei ole niinkään suurta merkitystä
sillä, mitä me ajattelemme niistä, vaan mitä Jumala ajattelee niistä. Ilman
Jumalan Sanan peiliä emme näe niiden vakavuutta, mutta kun asetamme kaiken
Jumalan Sanan valoon, muuttuu moni asia hyvin vakavaksi.
Rakas veljeni,
en sano näitä asioita sinun vaimosi mielessäni, vaan puhun nyt meistä kaikista.
Itsekukin meistä on saanut kuulla vastaavaa. "Sinä olet tyhmä. Sinä et
ymmärrä mitään!" Kenelle nämä sanat todellisuudessa ovat osoitetut?
Ottakaamme tarkasteltavaksemme edelläoleva sanankohta. "...että Kristus on
jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää..." Mitä tarkoittavat tämän
sanan valossa vaimon sanat: "Sinä olet tyhmä, et ymmärrä mitään!"
Yhtä hyvin vaimo voisi sanoa: "Hah, hah, haa! Sinä et ole kelvollinen
minulle pääksi! Minä en tarvitse noin tyhmää päätä, painu tiehesi! Sinä et
ymmärrä niin paljon kuin minä ymmärrän, ja itse asiassa Kristus ei käsitä
mitään, kun laittaa tuollaisen miehen minulle pääksi!" Nainen ei tällaisilla sanoilla kiellä ainoastaan miestänsä, vaan myös
Kristuksen! "Veli, nyt sinä
liioittelet!"
Minä voin tänä
päivänä kutsua Kaikkivaltiaan Jumalan todistajakseni, että tämä on Kirjoitusten
mukaan, ja siten se on NÄIN SANOO HERRA!
Kuinka kauan me leikittelemme asioilla, jotka ovat kuolemanvakavia ja tallaamme
maahan Jumalan Sanan tietoisesti? "Sillä jos me tahallamme teemme
syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme
edestä" (Hebr.10:26). Kukaan ei voi sanoa, ettei hän olisi kuullut tästä
asiasta tai itse lukenut sitä Sanasta. Kysymys ei ole ainoastaan parista
sanankohdasta, vaan monesta kymmenestä jakeesta, jotka kaikki yksimielisesti
tuovat esiin saman asian.
Kunpa todella
ymmärtäisimme, että mitä nainen sanoo miehellensä, sen hän sanoo kuin
Kristukselle. Jokaiselle on selvää, että nainen, joka sanoo Herrallensa:
"Herra Jeesus, Sinä olet tyhmä, etkä ymmärrä mitään minun
parhaastani", on tiellä turmioon. Kuinka vaikea tämä asia sitten on itsekullekin,
mutta Jumala ei esitä meille mitään sellaista, mikä ei olisi meille
siunaukseksi. Kuuliaisuus Sanaa kohtaan on aina koituva siunaukseksi, tuntui
inhimillisesti sitten miltä tahansa.
Kuinka moni
mies toteaakaan hurskaasti: "Eihän Jumala voinut Saarallekaan tehdä
mitään, vaikka tämä valehteli suoraan Jumalalle, koska hän oli Aabrahamin
vaimo! Kyllä Jumala minun tähteni suojelee minun vaimoanikin!" Oletko koskaan
ajatellut, veli, että sinä ymmärrät suojella vaimoasi Jumalan vihalta, mutta
oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että samalla jätät vaimosi vihollisen
valtaan? Eikö sinun pikemminkin tulisi suojella vaimoasi sielunviholliselta,
eikä Jumalalta?
Rakas veljeni,
nämä sanat eivät niinkään olleet tarkoitetut sinulle, vaan innoituksessani
halusin esittää kysymyksen niille, jotka näkevät enemmänkin Jumalan sallivan
tahdon, kuin todellisen ja täydellisen tahdon. Minä tiedän sinun haluavan
noudattaa Jumalan Sanaa tässäkin kohden, ja näen huolesi vaimosi johdosta.
Lohdutukseksi haluaisin sanoa sinulle, että tärkeintä kohdallanne on se, että
Jumala näkee vilpittömän halusi saattaa elämänne tältäkin kohden Jumalan Sanan
mukaiseksi. Vihollisen ote on usein niin salakavala ja huomaamaton, että sitä
on vaikea todeta tai osoittaa olemassaolevaksi. Saatana tietää avioliiton
merkityksen ja tietää sen olevan perustan todelliselle seurakuntaelämälle. Jos
hän saa avioliiton tuhotuksi, tai sille rajalle, tietää hän saavuttaneensa
suuren voiton itse seurakunnasta, sillä Kristuksessa ei ole miestä ilman vaimoa
eikä vaimoa ilman miestä. Taas olemme niin kaksijakoisessa asiassa kuin olla
saattaa —täydellinen yhteys ja rakkaus aviopuolisoiden välillä olosuhteista
huolimatta, ja toisaalta naisen asema kaikin tavoin kuuliaisena ja
alistuvaisena, minkä kieltäjänä naisesta tulee itseasiassa avionrikkoja; ehkä
ei ulkonaisesti, mutta sydämeltään.
Rakas veljeni,
aikaa rientää ja minun on jälleen kerran keskeytettävä. Tutki näitä sanankohtia
ja niiden alaviittauksia. Kuinka monta asiaa noudatammekaan jo muutaman
sanankohdan perusteella, ja tässä on todellisuudessa kysymys, joka vie meidät
luomishistorian alkuun.
Herra sinua
runsaasti siunatkoon!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti