Saako vanhuksen ajaa alas?
Olemme tekemisissä
asiakokonaisuuden kanssa, jota ei minkään yhteiskunnan eikä yksilön tulisi
hyväksyä. Varma ja tutkittu tieto ei riitä vakuuttamaan meitä siitä, että
tällaisessa tilanteessa voisimme hyväksyä sanoin lausumattoman tuomion, että
nyt vanhus on ylittänyt jonkin sellaisen rajan, jonka jälkeen hänen
ihmisyytensä ei enää riittävässä määrin vaadi huolehtimaan hänestä
toisenlaisella tavalla. Eutanasiasta käydään entistä suurempaa keskustelua,
mutta olemmeko nyt tuoneet tälle alueelle uutta termistöä, kun puhumme
vanhuksen alasajamisesta? Jos vertaamme tätä käsitettämme nykyisin tunnettuihin
lakon tai muusta syystä pysäytettyihin teollisuuslaitoksiin tai yrityksiin,
merkitsee se käynnissä pitämisen merkityksen kadottamista. Mitä ei syystä tai
toisesta haluta pitää yllä, se lopetetaan tiettyjen toimenpiteiden avulla. Kun
jokin tuotantolaitos ajetaan alas, lopetetaan ensimmäiseksi raaka-aineen
syöttäminen koneisiin, sitten mahdollisesti suoritetaan jonkinlainen pesu ja
lopuksi käyttövoiman syöttäminen lopetetaan napin tai jonkin kahvan alas
painamisella.
Kun ei syötetä raaka-ainetta
eikä käyttövoimaa, ei koneen pyörimisellä ole enää merkitystä, ja siksi virta
katkaistaan.
Miten vanhus ajetaan alas?
Olemme jo kai tarpeeksi tuoneet esiin siihen liittyviä asioita. Ihmistä ei
ajeta alas lopettamalla ruokailu ja antamalla piikki takapuoleen. Ihminen
voidaan ajaa alas melko huomaamattomasti, sen todistaa nykyinen käytäntö,
vaikka sitä ei olekaan riittävässä määrin pantu merkille. Ihminen on
todellisuudessa niin suuressa määrin henkinen olento, että hänen koko
koneistonsa, niin mielen kuin kehonkin, voi ajaa alas olosuhteissa, missä hänen
henkisyydelleen välttämättömät tekijät poistetaan, ei toki kerta rysäyksellä,
vaan vähitellen. Jos ihminen alkaa tuntea itsensä riittävässä määrin
tarpeettomaksi ja taakaksi läheisilleen ja yhteiskunnalle, yhtyy hän tähän
alasajon prosessiin alkamalla itsekin ajaa itseään alas.
Kuinka usein onkaan Matilda kysynyt minulta,
miksi tulin sairaalaan häntä katsomaan! Kuinka usein hän onkaan, erehtyessäni
nojaamaan pääni pöytää vasten lepäävään käteeni, kysynyt olenko murheellinen.
Tämä kysymys ei varmaankaan koske juuri muuta kuin sitä, mitä seuraava kysymys
usein koskee: ”Oletko kauhean pettynyt, kun joudut käymään katsomassa minua
niin usein? Eihän sinun tarvitse niin usein käydä.”
Tiedän jokaisen käyntini
ilahduttavan häntä tavattomasti. Mutta näen selvästi, että hän olisi valmis
ajamaan itsensä alas jo ensimmäisistä kyllästymiseni merkeistä. Hän haluaisi
säästää minut pitkiltä ajomatkoilta ja yöpymisiltä kotikuntani ulkopuolella.
Tietyssä määrin Matilda on
jo ajanut itseänsä alas siinä suhteessa, mitä merkitsee sairaalan vuoteessa
makaaminen, vieraiden ja pelottavaltakin tuntuvien ihmisten keskellä. Viereisten
vuoteiden potilaat ovat vaihtuneet jo moneen kertaan, ja juuri nyt makaa
keskellä hänen huonettaan ylimääräinen, hiukan ongelmia tuottava potilas.
Sairaala on ylikuormitettu, ja kuulen hyvinkin useita kertomuksia siitä, kuinka
omaishoitaja on niin väsynyt, että on pakotettu tuomaan hoidettavansa
sairaalaan. Seuraava pakko on saada lääkäri vakuuttumaan siitä, että hoitaja on
tosissaan eikä vie hoidettavaansa takaisin kotiin. Hän tarvitsee muutaman
päivän levon, eikä lääkärille jää muuta mahdollisuutta kuin huokaisten ottaa
potilas ylikuormitettuun sairaalaan, ilman sarvia ja hampaita henkisesti
epäsuotuisiin ja kohtuuttomiin olosuhteisiin!
Uusi näkökulma tarpeen
Tätä asiaa on tähän asti
tarkasteltu vain ulkopuolisten ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Uskon että
on tullut aika katsella kokonaisuutta ihmisyyden ja meille annettujen lupausten
pohjalta – lakienkin pohjalta. Näissä olosuhteissa hoito ei voi olla sitä mitä
sen tulisi olla, ei edes kehollisesti, saati sitten henkisyyden kannalta!
Kuulun siihen koulukuntaan, joka uskoo suuren tai jopa suurimman osan
kehollisista sairauksistamme johtuvan henkisistä tekijöistä. Hienoa käyttää
tällaista ilmaisua, maallikkona!
Olen oikeastaan lakannut
”ajamasta itseäni alas” ajatuksella maallikkona olemisestani. Rohkenen tässä
tilanteessa, kaikkien vuosikymmenten kokemusten jälkeen väittää, ettei
omaksumaani tietämystä esittämistäni asioista voi oppia missään
yhteiskunnallisessa opinahjossa, ei edes yliopistossa. Olosuhteet ja
jumalallinen tarkoituskin veivät minut omasta tahdostani riippumatta teille
joita en itse missään tapauksessa olisi valinnut, jos olisin tiennyt mitä
tuleva on. Minut pakotettiin omaksumaan valtava määrä sellaista viisautta ja
tietoa, minkä voi oppia ainoastaan kokemuksen ja elämän koulussa. Ymmärrän
niitä lukemattomia autettaviani, jotka ovat selvästi tuoneet esiin sen, että he
mieluummin puhuvat maallikon kuin ammattilaisen kanssa.
En taida tuntea ainoatakaan
henkisen väkivallan uhria, joka ei jossain vaiheessa olisi painokkaasti
todennut: Minua voi ymmärtää ja auttaa vain sellainen ihminen, joka on kaiken
itse kokenut!
En ole vielä kokenut
vanhuutta enkä sekavuutta. Niistä en voisi enää koettuani kirjoittaa, ja siksi
on kai minulla annettu kyky samaistua niiden ihmisten kanssa, joista minun tulee
kertoa. Järkevä ihminen oppii suuren määrän asioita epäonnistumisista ja
toisten ihmisten elämää seuraamalla. Oikeastaan ihminen, joka oppii kaiken
elämässään kantapään kautta, ei olekaan oikein viisas. On tyhmää lyödä päätään
seinään verille asti, sekavuuteen asti, jos on muitakin oppimisen keinoja!
Siksi on Matildamme aivan
tavallisena ihmisenä erinomainen opettaja. Loppujen lopuksi eniten maailmaa
muuttaneet ihmiset eivät olleet sen kummallisempia normaalielämässään. Heillä
oli vain erikoislahjakkuuksia tai kykyjä, joiden kehittäminen vei heiltä suuren
osan heidän elämäänsä. Siinä kohden missä me heitä ihailemme ja ehkä
kadehdimmekin, oli heillä suuri merkityksensä, mutta on kuitenkin suuria elämän
alueita, missä he jäivät paitsi monia sellaisia asioita, joista me saamme
nauttia. Ihailtavan taidon saavuttamiseksi joudutaan uhraamaan käsittämättömiä
määriä aikaa ja ihmissuhteitakin, koska olemme rajallisia olentoja.
En katso miksikään
kerskaamisen aiheeksi jos sanon, etten tunne kateutta ketään ihmistä kohtaan.
Mistä olisin kateellinen? Kenelle? Ehkä voisin olla kateellinen, tai olenkin
hieman, jokaiselle miehelle, jolla on hyvä, mahdollisesti kauniskin vaimo.
Nykyisessä ajassa tämäkin kateus on perusteeton, tuntien ihmismieltä. Minulla
ei olisi hetkenkään mielenrauhaa, kun lukemattomat urokset hirnuisivat kauniin
vaimoni perään! Mutta mitä tulee hyvään ja rakastavaan ja… tyhmää luetella
tällaisia asioita! Totuuden nimessä en vielä taida tuntea yhtään onnellista
avioliittoa, saati sitten hyvää vaimoa. Elämänhalun jatkamiseksi haluan
kuitenkin uskoa niitä olevan, tietoisuuteni ulkopuolella. Haaveilla kannattaa,
lohia kannattaa pyytää, vaikkei saisikaan!
Ei vaan ihan oikeasti,
hyvään ja parempaan kannattaa aina uskoa olosuhteista riippumatta. Mikä muu olisi
Matildaa ylläpitänyt kaikkina menneinä vuosina? Kuinka usein hän onkaan
sairaalan käytävällä tai aulassa kysynyt minulta, onko kaikki hyvin. Kuinka
usein hän onkaan kysynyt, onko kaikki mennyt sellaisella tavalla että olen
tyytyväinen elämääni. Joka kerta olen vakuuttanut kaiken olevan hyvin. Kaikki
ei ehkä eikä varmastikaan ole siten kuin haluaisin, mutta järkevästi ajatellen
minulla on kaikki todella hyvin.
Miksi keskustelemme
käytävällä tai aulassa? Tässä on yksi suurista epäkohdista sairaalaelämässä.
Matilda kuulee melko huonosti, ja tuntuu surkealta ja väärältä suureen ääneen
toistaa hänelle samaa asiaa, kun muut huoneessa olevat nukkuvat päiväuntaan.
Harva tuolla osastolla on
niin onnellinen, että joku omainen vierailee päivittäin. Näillä onnellisilla on
aivan erilainen pilke silmäkulmassa vaihtaessani muutaman sanan heidän
kanssaan. Itselläni on edessä se tosiasia, etten läheskään niin paljon voi
vierailla Matildan luona, kun joudun luovuttamaan hänen asuntonsa pois parin
päivän päästä. Minulla ei ole sitten enää yöpaikkaa, ja joudun kai käymään vain
päiväseltään, ajaen parisataa kilometriä samana päivänä.
Niin, olosuhteisiin nähden
Matilda vastaa sitä mitä hänelle näissä ympyröissä tarjotaan, joten hän käy
henkistä kamppailuaan siinä missä meistä jokainen. Itse ajautuisin kai sisäisen
kauhuni johdosta aivan samanlaiseksi kuin hänkin. Koska en itselleni mistään
hinnasta soisi samanlaista tilannetta, yritän vaikuttaa asioihin. Matildan
osalta kaikki vaikuttamiseni taitaa tulla liian myöhään, mutta kirjoitankin nyt
kaikista tuntemistani tai tuntemattomista Matildoista, joita suomalaiset
sairaalat pullistelevat viranomaisten kiusaantumiseen asti. Että asia on
päästetty näin pitkälle saa suhtautumaan melko varautuneesti presidenttimme
uudenvuoden puheeseen, missä hän vakuutti vanhustemme olevan meille tärkeitä.
Tässä kohden välähtää
erinomainen ajatus mieleeni. Eikö juuri Matilda sanonut minulle pari päivää
sitten, että hän on täällä kuin lasipurkissa! Taidan nyt osata tulkita
presidentin sanat oikealla tavalla! Hän kai tarkoitti, että vanhuksemme ovat
meille niin tärkeitä, että me säilömme heidät sairaalan desinfioivassa
ilmapiirissä henkiseen lasipurkkiin, missä he sitten muhivat siihen asti kun
elintoiminnot lakkaavat! Heidät säilötään pilaantumaan! Olenko tulkinnut
oikein? Eivätkö kaikki tekijät viittaakin siihen, että tulkintani on melko
totuudenmukainen? En vain kerta kaikkiaan löydä minkäänlaista järkevää
asiayhteyttä tällaisen toiminnan laillistamiseksi ja oikeuttamiseksi! Ei sen
paremmin pyhä kirja kuin eivät lakimmekaan tunne käsitettä ihmisten
säilömisestä! Täytyy varmaan nyt pyytää asiantuntijalausuntoa joltakin
viisaammalta, mahdollisesti Matildan paikkakunnan sosiaaliviranomaisilta,
kunnallisilta päättäjiltä… vaiko kaupunginjohtajalta?
Matilda-
vanhus
lasipurkissa 2
Matilda on siis minulle
hyvin läheinen henkilö, jonka olen tuntenut vuosikymmenien ajan. Loppukesästä
2005 hänet löydettiin asuntonsa lattialta melko surkeassa kunnossa. Hänet
vietiin ambulanssilla sairaalaan, ja vaikka hän ei enää tarvitse
sairaalahoitoa, makaa hän siitä huolimatta pitkäaikaisosastolla. Hänelle ei ole
muuta sijaa kotikaupungissaan, jossa hän on elänyt ja työskennellyt yli
yhdeksänkymmenen vuoden ajan. Häntä ei katsota arvolliseksi saamaan
inhimillistä kohtelua, sillä kaupungin vaikuttajat ovat päättäneet, ettei
vanhustenhoitopaikkoja rakenneta riittävästi.
Kerron sinulle Matildasta,
ei vain yhtenä itselleni rakkaana henkilönä, vaan hän edustakoon kaikkia
kaltaisiaan tässä armaassa kotimaassamme, joka monessa suhteessa on alkanut
tuntua entistä vieraammalta, enemmän mustikalta kuin mansikalta. Itsekäs
ajattelu ja kykenemättömyys nähdä nurkan taakse ovat johtaneet siihen, että yhä
useampi vanhus kuihtuu ennenaikaisesti pelkästä mielipahasta.
Eräällä vierailullani Matildan
luona totesi hän jotakin, mikä jäi soimaan mielessäni. ”Onko kaikki ihan siten
kuin pitäisi olla? Minä olen täällä sairaalassa kuin lasipurkissa!”
Ensimmäisinä päivinä ja viikkoina en vielä osannut sijoittaa tuota hyvin
kaihomielisesti lausuttua toteamusta oikeisiin yhteyksiin. Tänään tietyt
palaset loksahtivat paikalleen, ja koin oikeastaan eräänlaisen järkytyksen.
Matilda on siinä määrin
dementoitunut ja sekava, ettei hän osaa nähdä kaikkea siten kuin terve ihminen.
Hän ei pohjaan asti käsitä olevansa kykenemätön elämään yksin, mutta ymmärtää
kuitenkin entisenlaisen elämän olevan ohitse. Kuinka usein hän onkaan kysynyt
minulta: ”Menikö tämä kaikki nyt aivan oikealla tavalla? Oletko sinä
tyytyväinen tähän ratkaisuun?” Minusta tuntuu jotenkin pahalta tämä kysymys,
koska siihen omalla tavallaan sisältyy tarkoitukseton syytös: ”Oletko nyt aivan
varma että teit oikein, kun hommasit minut tänne?” Minulla ei tietenkään ole
mitään tekemistä hänen sairaalaan joutumisensa kanssa, eikä minun mielipiteeni
paina tässä asiassa. Matilda kuuluu hoidon piiriin, mutta ei todellakaan
sairaalan osastolle!
Olen sanonut sen usein ja
sanon tänä päivänä vieläkin painokkaammin: ”Vanhainkotiin kuuluvan vanhuksen
sijoittaminen kuukausiksi tai vuosiksi sairaalan pitkäaikaisosastolle on mitä
törkeintä henkistä väkivaltaa.” Sosiaalitoimen ja kaupungin päättäjiltä
odotetaan itsestään selvästi asioiden tuntemista ja ammattitaitoa. Jos nyt
kuitenkin paikkakunnalta puuttuu kolmestakymmenestäviidestä sataan
vanhainhoitopaikkaa, voidaan ilkeilemättä todeta, että päättäjät
tarkoituksellisesti ajavat alas vanhuksia. Jos sosiaalitoimi sanoo, ettei ole
huomannut asiaa, osoittaa se törkeätä välinpitämättömyyttä ja kykenemättömyyttä
uskotun viran hoitamisessa.
”Minä olen täällä kuin
lasipurkissa!”
Itse sitä tiedostamatta
vanhuksemme lausui syvällisen totuuden siinä määrin, että se pääsee kirjani
kansilehdellekin. Matildan makaaminen sairaalan osastolla todistaa paikkakunnan
välinpitämättömyydestä niin äänekkäällä tavalla, että voi vain ihmetyttää miksi
suurempi määrä ihmisiä ei ole jo älähtänyt asian johdosta. En ole kuullut tai
lukenut yhdenkään mielenterveyden ammattilaisen kannanottoa vanhusten henkiseen
puoleen! Kun vanhukselle ei suoda jo lainkin vaatimaa asiallista hoitopaikkaa,
vanhuksemme nyt aivan käytännössä säilötään kuin lasipurkkiin
sairaalaosastolle. Säästäminen on kai otsikkona kaiken yllä, mutta
todellisuudessa tämä on törkeän kallista säästämistä, koska se perustuu
kykenemättömyyteen ennakoida tulevia tilanteita. Vanhusten määrä on koko ajan
lisääntymässä, eivätkä nämä vanhukset todellakaan ole kuin jostakin
ulkoavaruudesta tai vierailta mailta saapuva uhka, vaan meidän vanhuksemme
olemme me itse.
Matildan paikkakunta
mainostaa itseään luonnonkauniina siltojen kaupunkina, jonne jokainen on
tervetullut asumaan. Nykytilanteessa tekisi mieli laittaa lehteen ilmoitus:
”Älä missään tapauksessa muuta tähän kaupunkiin, jos et ole hyvin varakas. Jos
sairastut pitempiaikaisesti, merkitsee se suurimmalla todennäköisyydellä
henkistä romahtamistasi, sillä sairaala on niin tupaten täynnä, että joudut
makaamaan osastolla tai vuoteessa, missä sinua ympäröivät kaikki ne vanhukset
ja huonokuntoiset ihmiset, jotka eivät ole päässeet vanhainkotiin. Nämä
vanhukset ovat alasajolinjalla, ja tavattoman miellyttävästä
hoitohenkilökunnasta huolimatta heidän henkinen tilansa heikkenee jatkuvasti.
Älä muuta siltojen kaupunkiin, sillä täällä sairastuminen on kohtalokasta, ja
vanhuksena sinulle ei ole arvoistasi paikkaa!”
Hitsaajan lasit ja pitkät pihdit
Tänään Matilda oli
harvinaisen hiljainen ja totinen. Vaihdoimme vain muutaman sanan keskenämme, ja
koin itselleni onneksi sen, että istuimme aulassa niin että televisio oli
näkökentässäni. Matildaa piti moneen kertaan kehottaa alkaa syömään
iltaruokansa. Vanhuksen käsi liikutti lusikkaa todella väsyneesti ja ruokailu
kesti melko pitkään. En ole suorittanut psykologin tutkintoa, mutta se tuskin
olisikaan tarpeen tarkkaillessani vanhustani. Viime vuosien keskustelut
ahdistettujen ihmisten kanssa ovat osoittaneet, että usein korkea koulutus on
vain kuin hitsaajan lasit ammattiauttajan silmillä. Mitä enemmän koulutusta,
sitä vaikeampi näyttää auttajan olevan lähestyä kohtaamaansa ongelmaa siltä
tasolta missä ongelma on. Suurin osa ihmisten ongelmista on ruohonjuuritasolla,
tavallisen ihmisen tasolla, sillä mehän olemme kaikki ihmisiä.
Ihmissuhdeongelmien johdosta syntyneissä kriiseissä ei ratkaisevassa asemassa
ole jokin yhteiskunnallinen koulutus, vaan pätevimpiä auttajia ovat aivan
maalaisjärjen omaavat, kokemuksen kautta sivistyneet ihmiset.
Viime kesänä minulle soitti
hyvin ystävällismielinen psykiatri nähtyään lehti-ilmoituksemme. Hänen kanssaan
saattoi puhua kuin ihminen ihmiselle. Esitin hänelle mieltäni vaivaavan
kysymyksen koskien ammattilaisten haluttomuutta ottaa kantaa narsistiseen
persoonallisuushäiriöön. Miksi ei kukaan tunnettu psykiatri ole tullut
kanssamme rintamaan tämän niin suurta ja laajaa ahdistusta tuottavan ongelman
lievittämiseksi? Kuulin puhelimesta hyväntahtoisen hymähdyksen ja selityksen:
”Psykiatrit katsovat tehtäväkseen mielisairauden määrittämisen!”
En oikeastaan kaivannut sen
laajempaa selontekoa. Olen itse välttänyt liiallista määrittämistä, koska
ongelma-alueemme on niin monimutkainen ja laaja. Kun nyt tulee kysymykseen
vanhusten huono kohtelu ja ilmeinen henkiseksi väkivallaksi luokiteltava
suhtautuminen heidän oikeuksiinsa ihmisinä, ei kenenkään maallikkoauttajan
tulisi enää kokea huonoa itsetuntoa. Nämä seikat voi nähdä aivan terveellä
maalaisjärjellä, mutta todellisuuden kohtaaminen on hyvin paralleelinen
narsistiseen persoonallisuushäiriöön liittyvien asioiden kanssa. Kumpikin
sisältää niin uskomattomia tekijöitä, ettei niitä helposti pidä totena.
Mieltämme on aina
järkyttänyt se seikka, että narsistinen henkilö sisällyttää kiusaamispiirissään
oleviin ihmisiin kohdistuvaan väkivaltaan sellaisia asioita, mitkä saavat hänet
joskus jopa toteamaan: ”Kerropas vain jollekin ihmiselle näistä asioista, niin
näet ketä pidetään hulluna. Sinä olet jo muutenkin huonoissa kirjoissa
tuttavieni piirissä, niin että katso tarkkaan kenelle menet mitään kertomaan!”
Jossakin mielessä sama pätee
vanhusten hoitoon lähes koko maassa. Näennäisesti kaikki on hyvin eikä mitään
räikeitä epäkohtia ole kerrottavaksi, vaikka todellisuudessa todella monet
vanhukset voivat henkisesti äärettömän huonosti, ovat selvällä alasajolinjalla.
Niin Matildalla kuin muillakin kaltaisillaan on katto pään päällä, lämpöä
riittävästi ja ruoka viisikin kertaa päivässä. Mutta miksi vanhuksemme
laitostuvat niin nopeasti? Kuinka moni ylipäätään tietää mitä laitostuminen
tarkoittaa? Ei kai kovinkaan moni, päätellen siitä, että tämä epäkohta on
lisääntymässä katastrofaalisesti, ilman että äänekkäitä protesteja kuuluisi.
Vanhukset eivät todellakaan itse protestoi, tämä tehtävä kuuluu omaisille ja
vielä terveille ihmisille, joiden tulisi nyt jo ajoissa olla huolissaan omista
hoitopaikoistaan.
Tietyt käsitteet on totuttu
ohittamaan hyvin sujuvasti ja asiantuntevalla pään nyökkäyksellä, antaen kuva
suuresta tietävyydestä. Arvostamme jokaista vanhusta ja sairasta ihmistä,
olemmehan nytkin heidän asiallaan. Mutta antaaksemme oikeanlainen ymmärrys
käsitteelle laitostuminen, on parasta käyttää sellaista selkokieltä, että
kuulijamme ja lukijamme säpsähtää hereille ja alkaa ajatella. Laitostuminen ei tarkoita
laitokseen tottumista tai siihen kiintymistä. Laitostuminen ei tarkoita
valkoisiin seiniin tottumista ja tietynlaiseen ruokaan tyytymistä. Se ei
myöskään tarkoita rutiininomaiseen elämään tottumista, vaikka on sitäkin.
Lyhyesti tarkoittaa laitostuminen nykykielellä sitä, että sinusta entistä
lyhyemmässä ajassa tulee vihannes. Sinulla ei ole muuta mahdollisuutta niissä
olosuhteissa mihin sinut on saatettu ja suorastaan pakotettu!
Minulle rakas Matilda on
tämän prosessin alla, tulevaisuudessa, jos elinpäiviä vielä riittää, entistäkin
voimakkaammin, sillä vierailumahdollisuuteni vähenevät huomattavasti työni
johdosta. Saan asiasta jonkinasteisia omantunnon puistatuksia, koska olen
tietoinen vierailujen suuresta merkityksestä. Mutta minullakin on oma elämäni
ja vastuuni monista ihmisistä. Työkenttämme kattaa koko maan, ja olisi väärin
jos asettaisin jonkun läheisen ihmisen hoivaamisen esteeksi jopa tuhansien
elämään vaikuttavan toiminnan etenemiselle.
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti