Social Icons

Pages

keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Apu joka on hänelle sopiva osa 10



                      SILLÄ RAUHAAN ON JUMALA TEIDÄT KUTSUNUT
 
--- Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan. Mikä on velvollisuus? Pakko, vaiko elämän kululle välttämätön kannustin yhteisen elämän sujumiseksi? ---

Ihmiselämä tämän maan päällä on aina vaikeaa, elämme sitten missä tahansa. Tämä maa on synnin kirouksen alle saattama maa, jossa jokainen normaali ihminen joutuu ponnistelemaan saavuttaakseen edes jonkinlaisen elämänlaadun. Yksin ei monen ole hyvä olla, ja siksi ihmiset lyöttäytyvät yhteen. Onhan se tämän maan tapa; perustaa perhe. Sanoohan jo saarnaaja: "Kahden on parempi kuin yksin, sillä heillä on vaivannäöstänsä hyvä palkka. Jos he lankeavat, niin toinen nostaa ylös toverinsa; mutta voi yksinäistä, jos hän lankeaa! Ei ole toista nostamassa häntä ylös. Myös, jos kaksi makaa yhdessä, on heillä lämmin; mutta kuinka voisi yksinäisellä olla lämmin? Ja yksinäisen kimppuun voi joku käydä, mutta kaksi pitää sille puolensa. Eikä kolmisäinen lanka pian katkea"(4:9-12).
Avioliiton merkitystä ei voida yliarvioida hengellisessä elämässä. Kun Herra on kolmantena säikeenä, ei ole olemassa mitään voimaa, joka voisi rikkoa taivaallisen ilmapiirin. Mutta miten saavuttaa kaikki tämä? Jumalalla on selvät odotukset meidän suhteemme, ja varmastikin jokaisella avioliiton solmineella on omat odotuksensa. Elämä ei ole ruusuilla tanssimista, sitä tuskin kukaan järkevä ihminen enää odottaa, sillä jo ensimmäiselle ihmiselle sanottiin, että maa on kirottu. "Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itsesi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
Ulkonaisesti ja inhimillisesti vallitsee sama tilanne yhä edelleen, mutta Golgatan kautta olemme hengellisesti viedyt johonkin paljon suurempaan ja korkeampaan. "Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden. Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu." (Room. 8).
On sitten kysymys millaisesta yhdessäolosta tahansa, riippuu viihtyvyys ja onnistuminen samanmielisyydestä. Kulkeeko kaksi yhdessä, elleivät ole keskenään sopineet? Samanlaiset linnut lentävät yhdessä. Luonto käsittää kaiken tämän, ja toimii sen mukaisesti, koska on Jumalan asettama vaisto luonnossa. Mutta miten on ihmisen kohdalla? Inhimillinen viisaus ja itsekkyys ovat mitä suurimmassa määrin turmelleet tämän vaiston ihmisessä. Todellinen yhdessäolo on mahdotonta ilman samanhenkisyyttä. Samojen lakien täytyy koskea kumpaakin osapuolta; molempien täytyy mukautua sovittuun tai olemassa olevaan järjestykseen. Eri vapaudet sovituista pykälistä tai asioista saavat heti aikaan mielipahaa ja nurjaa mieltä. Avioliitossa petymme juuri tästä syystä useinkin. Totutaan omiin näkemyksiin, eikä huomatakaan, että yhteispeliä ei enää noudatetakaan.
Vaikeimpia ovat nämä kysymykset uskovaisissa perheissä, koska hengellisen elämän alueella vallitsee vieläkin liian paljon perinnäistä ajattelua, joka pitää kiinni omista näkemyksistään ylitse totuuden. Kumpikin osapuoli saattaa huutaa Jumalaa avuksensa ristiriitatilanteessa, jossa vallitsee täysi vääryys. Kumpaa Jumala kuulisi? Kumpikin uskoo olevansa oikeassa, mutta vähintään toisen täytyy olla väärässä. Yksi suurimmista syistä tähän on se, että me vuolaasti vuodatamme kauniita sanoja ja raamatunlauseitakin, mutta emme todellisuudessa käsitä, mitä me puhumme. Kumpikin saattaa vakuuttaa vakaasti toteuttavansa Jumalan Sanaa, mutta käsitämmekö todella, mitä Sanasta kiinni pitäminen tarkoittaa? Oletko sinä varma siitä, että noudatat Sanaa? Minä en halua järkyttää uskoasi Jumalan Sanaan, mutta jos uskosi omaan oikeassa oloosi horjuu, saattaa se olla vain hyväksesi.
Minä esitän sinulle nyt muutaman esimerkin, jotka saattavat tuntua lapsellisilta tai liian yksinkertaisilta, mutta tässä on yksi avain todelliseen uskonelämään niin yksinäiselle kuin aviossakin olevalle. Tulet huomaamaan, ettei riitäkään enää johonkin sanankohtaan viittaaminen. Tulet myöskin huomaamaan, ettei uskovaisen elämä olekaan niin helppoa juuri sillä tavoin, kuin olet ajatellut. Se on helppoa jollakin aivan toisella tavalla!
Todellinen yhdessäolo on jotakin paljon enemmän kuin oikeassa oloa ja hurskaita sanoja. Yksi asia, johon haluan vielä tässä välissä puuttua, on eräs tällainen hurskaista hurskaimman kaiun saanut väite. Sillä on ratkaistu valtava määrä vaikeuksia ja selvitetty mitä kiperimpiä tilanteita kahden ristiriitaisessa tilanteessa olevan välillä. Mutta voisiko olla mahdollista, että sitä on käytetty hieman liian usein, ja sen johdosta aikaansaatu se kehitys, mikä nyt vallitsee? Kukaan ei tahtone kieltää, että jokainen meistä on vajavainen ja tekee virheitä. Minä olen vajavainen, sinä olet vajavainen, jokainen on vajavainen, virheellinen. Mutta minä haluan kysyä juuri nyt, onko sittenkään kaikissa elämämme tilanteissa paras ratkaisu todeta selvittelyvaiheessa: 'Molempien täytyy olla syyllisiä.' 'Kukaan ei riitele yksikseen.'
Tiedän saattaneeni sinut ajattelemaan, että kuinka sinä kirjoittaja nyt selviät näistä ajatuksistasi kunnialla? Ole huoletta, minä selviän, Herran avulla!
Kaiken kaikkiaan on väärä ajatus, että jokaisessa tilanteessa täytyy nimetä syyllinen. Nimenomaan tällainen ajattelutapa on johtanut meidät nykyiseen tilanteeseen, joka ei ole lainkaan Jumalan mielen mukainen. Syyttäminen on aina paha asia, koska todellakin me kaikki olemme vajavaisia ja syyllisiä moneen rikkomukseen. Ei ole olemassakaan sellaista perhettä, jossa ei ajoittain jouduttaisi ristiriitatilanteisiin; ne itse asiassa kuuluvat elämäämme, ja jos niitä ei ole, on jokin silloinkin vialla. Täysi tyven on petollista, jatkuva myrsky on tappavaa, mutta mikä on sen ihanampaa kuin peilityyni vedenpinta silloin tällöin, raikas tuulenpuhuri kuuman päivän jälkeen, ja ajoittain jopa raju myrskykin, joka tuulettaa jokaisen sopen!
Ainoastaan Jumala omaa kyvyn antaa anteeksi ja unohtaa täydellisesti. Kun me olemme pyytäneet Häneltä jotakin anteeksi ja saaneetkin anteeksi, voisimme kysyä Häneltä: "Ethän enää pahoita mieltäsi sen tähden, mitä minä tein?" Ja Hän vastaa meille: "Mistä sinä puhut, lapseni? Etkö ole lukenut Minun Sanaani, joka sanoo: 'Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyyteen!' 'Sinä heitit kaikki minun syntini selkäsi taa.' (Miika 7:19; Jes. 39:17) Minä en tiedä, mistä sinä puhut! Ole turvallisella mielellä, en Minä pidä vihaa iäti, sillä Minulla on halu laupeuteen (Miika 7:18)!" Kunpa voisimmekin todella olla niin kuin Jumala tässäkin suhteessa! Me voimme kasvaa siinä, mutta loppuun asti me tulemme olemaan inhimillisiä. Me annamme anteeksi, mutta emme pysty unohtamaan.
Minä uskon, että juuri tässä kohden on yksi perussyy siihen kriisiin, missä uskovainenkin avioliitto nyt on. Me olemme suostuneet kuittaamaan suuren osan vaikeuksia sanomalla: "Molemmissa täytyy olla syytä!", koska ainakin osittain olemme tiedostaneet syyttämisen johtavan vain enempään riitaan. On ollut paljon ristiriitatilanteita, jotka ovat päätyneet selvittelyyn, mutta lopputulos kaikesta hymyilystä ja sovinnosta huolimatta on sittenkin jäänyt kaivertamaan jommankumman mieltä: ”Miksi hän sanoi noin, miksi hän ei sittenkin pyytänyt anteeksi? Syyhän loppujenlopuksi oli hänessä!” Kumpikin on halunnut olla jalomielinen ja mies ritarillinen: "Kyllä minussa suurin syy on!" Tai niin kuin eräs veli sanoi: "Jos meillä on riitaa vaimon kanssa, niin minä olen aina syyllinen!" Olen kuullut fariseuksien puhuvan useinkin, mutta kyllä tämä on kaiken huippu!
Me olemme vain ihmisiä, joiden kuitenkin tulisi elää jumalallisesti. "Niin me siis, veljeni, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää" (Room. 8:12-13). Miksi kaikesta vaivannäöstämme huolimatta tuntuu kuitenkin siltä, että kaikki on tuonut mukanaan enemmän kuolemaa kuin elämää? Syy ei voi olla Jumalassa, eikä siinä, että Hän olisi varannut meille jotenkin vajavaisen tien. Kaikki, mitä Hän on valmistanut meitä varten jo tätä elämää silmälläpitäen, on täydellistä, hyvää. Mutta miten ohittaa se kirous, joka on tämän maan yllä? Meitä kehotetaan Hengellä kuolettamaan lihan teot! Mitä se tarkoittaa avioliitossa? Miksi usein tuntuu, kuin veljien rukoukset olisivat estyneet? "Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän arvon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi"(1.Piet. 3:7). Miksi vaimot tuntevat rakkauden puutetta? "Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä"(Ef. 5:33).
Huomaatko yhden saman sanan kummassakin lainauksessa? Se on kunnioitus! Jo yksilökristittyinä meidän tulisi toteuttaa Jumalan Sanaa kaikkien kohdalla: "Toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne!" (Room. 12:10). "Kunnioittakaa  kaikkia!" (1.Piet. 2:17). Miksi sitten on niin paljon vaikeuksia? Miksi kunnioitus puuttuu uskovaisista perheistä? Yksi pääsyy on se, ettei todellinen Jumalan pelko vallitse seurakunnassa. Ei nähdä sitä merkitystä, mikä sisältyy jakeeseen: "Sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää" ja "Tämä salaisuus on suuri; tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa." Emme nyt kuitenkaan tässä yhteydessä mene syvemmin tähän puoleen asiassa, vaan kysymme, mikä on vienyt kunnioituksen aviopuolisoiden väliltä?
Kun yleensä ottaen ajattelen uskovaisia, täytyy minun nyt tuoda julki se, minkä olen usein lausunut sanoiksi: Useimmat ihmiset uskoon tultuaan kadottavat kosketuksen normaaliin elämään, ja heistä tulee jotenkin epänormaaleja. He unohtavat, mitä Paavali sanoo: ”Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, SILLÄ SILLOINHAN TEIDÄN TÄYTYISI LÄHTEÄ POIS MAAILMASTA." Tässä onkin yksi tekijä, joka vaikeuttaa monen perheen asioiden selvittelyä. Vaikka ihminen tälläkin tavoin olisi kuinka hurskas, on hän kuitenkin ihminen, ja hän pohdiskelee elämäänsä liittyviä asioita; hän punniskelee pitkiäkin aikoja avioliitossansa tapahtuneita välienselvityksiä. Miksi?
Niin kuin jo sanoin, olemmeko liian usein käyttäneet hurskasta sanontaa: 'Kumpikin on syyllinen, kummassakin on vikaa'? Jos olemme rehellisiä, olemme monta kertaa näin sanoen sivuuttaneet ikävän tilanteen. Mutta unohdanko minä, unohdatko sinä? Ikävä kyllä me emme unohda. Koska meille on ollut pääasia SIVUUTTAA kaikki ikävät asiat, on jätetty valtava määrä asioita selvittämättä! Keskinäinen kunnioitus kuitenkin vaatii asioiden selvittämistä! Meidän tulisi Hengellä kuolettaa lihan teot, mutta kuinka se voi tapahtua, jos asioita ei todella tuoda Karitsan Veren alle? Ei ole kysymys syyllisen etsimisestä, vaan asian korjaamisesta, oikaisemisesta, jotta sama ei toistuisi vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen! Jos molemmat ovat tehneet virheen, niin hyvä, molemmat ovat erehtyneet! Mutta jos jompikumpi on tehnyt jotakin väärin toista aviopuolisoa kohtaan, on se selvitettävä aivan niin kuin kaikki muutkin rikkomukset!
"Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi" (Matt. 5:23-24). "Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin suokaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne" (Mark. 11:25). Veljeni, sisareni, käsi sydämelle, onko mikään ihme, jos tuntuu että meidän kaikkien rukoukset ovat jotenkin estyneet? Onko ihme, jos taivas on kuin vaskea? Jos me pelkäämme sanoa: "Anna anteeksi, se oli todellakin minun syyni, minä tein väärin", niin on jokin perusteellisesti vialla.
Jos me pidemmällä tähtäimellä kierrämme totuutta, joudumme pakostakin turvautumaan valheeseen. Selittelemme ehkä itsellemme tekoamme ja keksimme mitä hurskaimpia verukkeita. Me vanhurskautamme itsemme, ja samalla teemme toveristamme valehtelijan. Valhe saattaa olla aluksi pieni ja viaton, mutta seuraavassa tilanteessa ei riitä enää samanlainen valhe, vaan on keksittävä uusi, suurempi, joka pystyy peittämään niin tuon edellisen, kuin senhetkisenkin tilanteen. Jonkin ajan kuluttua itsekin uskomme valheemme ja toverimme on silmissämme yhä vain huonompi. Ei tarvita pitkääkään aikaa, kun koko elämämme perustuu valheeseen. Mahdollisesti täysin syytön kanssakumppanimme onkin nyt syyllinen, ja me olemme hyviä. Murheellista on se, että kaikissa myöhäisemmissä selvittelyissä meidän asenteemme perustuu kehittelemäämme valheen verkkoon, emmekä pysty ehkä enää milloinkaan löytämään totuutta. Toverimme on aina syyllinen, onhan hänet kerran keksitty! Miksi ei siis nytkin epäillä häntä! Mutta mihin perustuu epäilyksemme? Omaan valheellisuuteemme! Hän ei pysty parhaalla tahdollaankaan kunnioittamaan henkilöä, joka on tehnyt hänestä syyllisen, ja me emme kunnioita häntä, koska pidämme häntä pahana, niin pahana!
On välttämätön asia elämämme sujumiselle, että kumpikin on valmis näkemään virheensä ja erehdyksensä. Mikään ei vie toisen kunnioitusta ja luottamusta varmemmin ja nopeammin kuin virheensä kieltäminen!
Keskinäinen kunnioitus on kadonnut, koska luottamus on kadonnut. Kumpikaan ei enää luota toiseensa. On lapioitu aivan liian paljon maata syntien päälle! On osoitettu aivan liian paljon ymmärtämystä, aivan liian paljon on tehty kompromisseja! On julistettu aivan liian monia syntejä anteeksi, ilman että Vuodatettu Veri olisi puhdistanut niistä! Vaimon rikkomus miestänsä kohtaan, ja miehen rikkomus vaimoansa kohtaan on synti siinä kuin muukin, ja kadottaa. Näitä syntejä ei ole tarkoitettu julkisuuteen edes seurakunnassa (yksityiskohtaisina), vaan ne on selvitettävä perheessä. Mutta jos niitä ei ole selvitetty perheen piirissä, ovat ne kuin tuhon omaksi vihitty Aakanin kätkö, joka aikaansaa tuhoa koko seurakunnalle (Joos. 7). On aivan liian paljon käyty keittiökeskusteluja sisarten välillä. On aivan liian paljon puhuttu sisarten keskuudessa toisten sisarten tekemisistä, niin että heidät on saatettu halveksimaan aviomiehiänsä, he kun ovat voineet sanoa: 'Se ja se veli sanoi vaimollensa sitä ja sitä, mutta tämä ei tehnyt sitä.' On aika julistaa Kuninkaan antama säädös, niin kuin Esterin aikana: 'Kuninkaan antama säädös tulee tunnetuksi koko Hänen Valtakunnassansa, vaikka se onkin suuri, ja kaikki vaimot, niin suuret kuin pienetkin, antavat kunnian aviomiehillensä" (Ester 1:20). Ja kun vaimot kunnioittavat aviomiehiänsä, ei näillä ole mitään vaikeuksia vaimojensa kunnioittamisessa! Kunnioittaessaan aviomiestään, kunnioittaa nainen Kristusta!

Markku Vuori

Jatkuu…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text