Veljeni
Herrassa!
Kiitos sinulle
kirjeestäsi ja mitä runsaimmat rauhantoivotukset Herran Jeesuksen Kristuksen
Nimessä.
On juuri ollut
pääsiäinen, ilon ja ylösnousemuksen juhla, syvän murheen ja
ristiinnaulitsemisen juhla. Kuinka moninaiset ovatkaan Herran tiet;
samanaikaisesti aivan toisilleen vastakkaiset asiat inhimillisesti katsoen,
mutta jumalallisesti nähden mitä ihanin sopusointu niin hengellisesti kuin
luonnossakin. Ei ole merkityksetön se tosiasia, että pääsiäinen sijoittuu juuri
kevääseen, jolloin kaikki elämä herää luonnossa. Herra tekee jotakin uutta niin
luonnossa kuin meissä ihmisissäkin, jotka itseasiassa olemme osa luontoa.
Kuinka
kaipaammekaan kesää, niin hengellisesti kuin maallisestikin! Kaipaamme sitä
hetkeä, jolloin iankaikkinen täydellisesti poistaa maallisen ja ajallisen,
sillä ajalliseen sisältyy aina tuskaa ja ahdistusta parhaissakin olosuhteissa.
Kuinka ihanaksi ja hyväksi Jumala onkaan tarkoittanut ihmiselle antamansa,
mutta vihollinen on vääristellyt kaiken. Mutta yhtä varmasti kuin ylösnousemus
on tapahtunut, ja Jerusalemissa on tyhjä hauta, aivan yhtä varmasti on koittava
hetki, jolloin todellinen vanhurskaus on hallitseva maan päällä, ja kaikki
kyyneleet kuivataan pois meidän silmistämme, Yksikään kyynel, jonka olemme
vuodattaneet Herran edessä, ei ole valunut hukkaan, vaan ne ovat kuin koottuina
kristallimaljaan Herran edessä.
Rakas veljeni,
inhimillinen lohtu ei auta paljonkaan, mutta olen iloinen luottamuksestasi
minua kohtaan ja veljeydestämme. Tässä ajassa on todella harvinaista, että
kaksi ihmistä voi uskoutua toisilleen luottaen Herran apuun. Jo
kirjeenvaihtomme alussa olemme tehneet toisillemme selväksi sen, ettemme
missään kohden ajattele voivamme auttaa toinen toistamme inhimillisesti, vaan
kaikessa luotamme siihen, että Herra itse on antava vastaukset kysymyksiimme,
ovat ne sitten mitä laatua tahansa.
Sinä tiedät,
että käsitän ahdistuksesi, ei vain sanoin tai ymmärryksellä, vaan
sydämellänikin — samoin tiedän sinun kokevan kaiken minua kohtaavan aivan kuin
itseesi sattuneena. Tästä luottamuksesta ja rakkaudesta saamme kiittää
yksinomaan Herraamme, joka on antanut sydämeemme uskon Häneen.
Niin kuin itse
mainitsit kirjeessäsi, on todella surullista se, ettei nykyään voi luottaa
juuri keneenkään, ja siinä mielessä on totta mitä usein sanotaan: "Kerro
kaikki vain Jeesukselle! Ei kenellekään ihmiselle!" Asia sisältää
huomattavan totuuden, sillä sanoohan Raamattukin: "Älkää uskoko ystävää, älkää luottako uskottuun; vaimolta, joka
sylissäsi lepää, varo suusi ovet" (Miika 7:5). Minä uskon tämän
sanankohdan tarkoittavan nimenomaan viimeisiä aikoja, joissa me juuri nyt
elämme. Kuitenkin meidän tulisi kantaa toistemme kuormia ja auttaa toinen
toistamme parhaamme mukaan. Herra Jeesus itse on asettanut meidät myöskin
sielunhoitajiksi toinen toisellemme.
On todella
hurskasta sanoa jokaisessa tilanteessa: "Kyllä Herra auttaa, rukoile
ainoastaan! Kiitos Herralle! Rukoile, rukoile!" Mutta onkohan
todellisuudessa kuitenkin kysymys siitä, että me pakenemme vastuutamme toisesta
ihmisestä, veljestämme ja sisarestamme, jättämällä kaiken "Herran
huomaan"? Herra on luvannut auttaa meitä joka tilanteessa, mutta Hän ei
ole milloinkaan sanonut millä tavoin Hän auttaa. Hänen tiensä ovat niin
erilaiset verrattuina meidän teihimme. Ja mikä on Herran tapa auttaa? Kun itse
olemme hädässä, katsomme hyvin mielellämme veljemme ja sisaremme puoleen, ja
odotamme rohkaisun ja lohdutuksen sanoja ja tekojakin. Meille on itsestään
selvää veljen ja sisaren lähestyminen meitä ahdingon ja tuskan hetkellä, mutta
kun me itse näemme veljen tai sisaren olevan ahdingossa, sanomme vain
hurskaassa vanhurskaudessamme: "Mene asiasi kanssa Herran eteen, kerro
tuskasi Hänelle, kyllä Hän auttaa!"
Kuinka
ristiriitaisia me ihmiset olemmekaan loppuun asti! Ajatelkaamme vain Jobia,
joka itseasiassa menetti kaiken. Eikä kysymys ollut ainoastaan jonkin
taloudellisen menettämisestä, vaan vihollinen iski myöskin koko hänen
ruumiiseensa. Kaiken muun ihminen luovuttaa itseasiassa mielellään, jos vain
tietää säästyvänsä ruumiilliselta tuskalta, mutta kun ahdistus kohtaa ihmistä
kuin sisältä käsin, synkkenee koko taivas. Kun sitten tällaisella hetkellä
astuu esiin joukko "ystäviä" esitelminensä ja mielipiteinensä, on
malja jo ylitsevuotavainen. Löytynee tuskin yhtään ihmistä maan päältä, joka ei
olisi valmis kertomaan mielipiteitänsä ja ajatuksiansa ja siten lohduttamaan,
mutta löytyneekö ketään, joka todella voi ymmärtää ja rakastaa jumalallisella
Rakkaudella? Ahdistunut ihminen ei niinkään halua kuulla sanoja ja ajatuksia,
kuin purkaa sydäntänsä ja kertoa tilastansa. Miksi koko maailma on tulossa
hullujenhuoneeksi? Miksi ihmisten hermopaine on käymässä kestämättömäksi? Miksi
itsemurhat lisääntyvät? Yksi syy siihen on se, että luottamus ja todellinen
Rakkaus on kylmennyt, ja siten kukaan ei uskalla uskoutua ja purkaa taakkojansa
yhteisesti kannettavaksi.
Uskovainenkin
on vain ihminen. Meissä on loppuun asti inhimillinen ja jumalallinen puoli — kaksijakoisuus,
joka joskus tuntuu kestämättömältä ristiriidalta — toisaalta täydellinen,
toisaalta niin onnettoman avuton ja puutteellinen. Jumala pitää huolen
jumalallisesta puolesta, mutta niin kuin meidän itsemme täytyy lusikoida tai
haarukoida ruoka suuhumme ja juoda juomamme voidaksemme elää, samoin meidän
myöskin olisi pidettävä huoli muista tarpeistamme.
Haluaisimme
usein olla ylen vanhurskaita — ainakin toisten silmissä. Niinkuin itse jo
totesimme, olemme valmiita ottamaan kaikkea hyvää lähimmäisiltämme Jumalan
lahjana, mutta muut passitamme "Jumalan eteen rukoilemaan ja odottamaan
Häneltä vastausta". Jos menemme itseemme, joudumme pakostakin myöntämään,
että Jumalan apu ei aina tule meille sillä tavoin kuin itse sitä odotamme ja
ajattelemme. Olkaamme todella rehellisiä: Kuinka usein odotammekaan Jumalan
apua niihin ikäviin asioihin, jotka meitä vaivaavat, ja miksei myöskin hyviin
asioihin? Mutta onko Jumala ottanut kaiken vastattavakseen? Onko meille jäänyt
mitään tekemistä tai vastuuta? Usein tuntuu joitakin uskovaisia kuunnellessa,
ikään kuin he vain makaisivat verkkokeinussa Jumalan paratiisissa, ja kaarneet
kantaisivat heille ruokaa ja juotavaa, ja enkeli kävisi tuon tuostakin
kääntämässä heitä kyljeltä toiselle makuuhaavojen estämiseksi. Olkoon
jokaisella oma käsityksensä näistä asioista, mutta tosiasiaksi jää se, että
Jumala on jättänyt meille tässä elämässä monia asioita, jotka meidän täytyy
itse hoitaa, joissa meidän täytyy itse
auttaa itseämme!
Yksi asia,
jossa me tarvitsemme apua, on se hetki, jolloin tunnemme omien voimiemme
loppuvan. On varmastikin itsestään selvää, että jokainen todellinen uskovainen
rukoilee ja etsii Herralta apua ja usein saakin sen. Toisaalta taas on asioita,
joissa apu tuntuu viipyvän, tai sitten valtaa neuvottomuus: Voinko odottaa
kaikkea Herralta, vai odottaako Herra minun itseni tekevän jotakin? Tällaisessa
tilanteessa on korvaamaton apu saada kertoa vaikeuksistaan todelliselle
ystävälle. Apu ei niinkään ole siinä, että odotettaisiin vastausta kaikkiin
kysymyksiin tai lopullista ratkaisua, vaan monta kertaa apu on jo siinä, että
sai kertoa tuskistansa ja purkaa joskus niin sotkuiseltakin tuntuvaa ajatusten
vyyhteä.
Usein
kieltäydymme edes kuuntelemasta, koska olemme sitä mieltä, että on kysymys niin
yksityisluontoisista asioista, joissa emme pysty sanomaan sitä tai tätä.
Tällaiseen ajatteluun sisältyy totuuden jyvänen, mutta vielä suurempi totuus
sisältyy siihen, että julkilausutut ajatukset, nimenomaan Herran edessä, saavat
aivan yllättäen valon Ylhäältä, ilman että kuuntelevan osapuolen tarvitsee
sanoa tai tehdä mitään. Vaikeuksiaan purkava pystyy usein paljon paremmin kokoamaan
ajatuksensa ja luomaan ehyen kuvan todellisuudesta puhuessaan ajatuksensa julki
toisen läsnäollessa. Sopivissa kohden voi toinen valottaa erinäisiä kohtia
uudesta näkökulmasta, mikä usein onkin hyvin toivottavaa ja suureksi avuksi.
Juuri tämä on sitä monipuolisuutta Jumalan valtakunnassa, mitä me tarvitsemme —
ottaa oppia toinen toisemme kokemuksista; ei kuin lusikalla syöttäen toista:
"Suu auki, tämä on juuri sitä, mitä sinä tarvitset!" Ei, vaan ikään kuin
kattaen pöytää erilaisilla asioilla, joista toinen saa vapaasta halustaan
tarpeensa mukaan poimia juuri sen, mikä täydentää kuin "puuttuvan palan
palapelissä".
Jos joku
sanoo, ettei uskovaisen tarvitse keskustella kenenkään kanssa asioistansa, vaan
ainoastaan rukoilla ja puhua kaikesta Herralle, on hän vain osittain oikeassa.
Todennäköisesti hän ei ole vielä itse joutunut kokemaan mitään Herran koulussa
ja on säästynyt tuskilta ja ahdistuksilta tähänastisessa elämässänsä, tai
sitten hän kieltää tuskansa ja vaivansa luullen siten läpäisevänsä koetuksen.
Vain harvalla on niin paljon voimaa ja kestävyyttä, että pystyy tietoisella
kieltämisellä ohittamaan vaikeutensa, ainakin mitä tulee erilaisiin
ihmissuhteisiin.
Jumalan Sana
ei anna meille selviä ohjeitä yksityiskohtaisissa asioissa, mutta monissa asioissa
voitaneen sanoa Paavalin tavoin: "Vaan
minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että
hän on luotettava" (1.Kor.7:25). Minä uskon, ettei meidän milloinkaan
tule kertoa toisille, ei kenellekään, asioita aviopuolisoiden välisistä
luottamuksellisista asioista. Esimerkkinä mainittakoon kaikki se, mikä liittyy
sukupuolielämään ja intiimiin yhdessäoloon. Minulta on silloin tällöin kysytty,
mitä mies ja nainen, siis aviopuolisot, voivat keskenänsä tehdä sukupuolielämän
alueella, toisin sanoen makuuhuoneessa. Eräs veli kertoi, että hänen vaimonsa
oli uskoutunut eräälle sisarelle ja kertonut miehensä kanssa, tai sanottakoon:
miehensä toivomuksesta, suoritettujen asioiden laadusta ja kysynyt, onko
sellainen sallittua tai oikein. Tähän sisar oli sanonut: "Kaikki, mitä
kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä keskenänsä tekevät yhteisestä sopimuksesta,
loukkaamatta omaatuntoaan, on oikein." Mielestäni hänen vastauksensa on
lyhyt ja oikea ja juuri sopivalla tavalla muotoiltu. Siinä kohden, missä
Raamattu vaikenee, tulee meidänkin vaieta. Juuri tällä alueella ratkaisu on
jätetty aviopuolisoille, eikä kenelläkään ihmisellä ole oikeutta puuttua
avioparin yksityiselämään.
Tuon veljen
vaimo sai siis oikean vastauksen, mutta oliko oikein, että hän yksityiskohtaisesti
kertoi hänen ja miehensä välisistä asioista? Minun mielipiteeni on, että hän
teki todella suuren virheen, mikä on sanomaton loukkaus miestä kohtaan. Tuo
veli kuitenkin antoi asian anteeksi, mutta sen jälkeen yhteys tuohon
"sielunhoitaja-sisaren" perheeseen katkesi. Me olemme vain ihmisiä,
ja tuon vaimon kertomat asiat määrätyssä tilanteessa, saadessaan vielä
lisä-ärsykkeen, johtivat siihen, että luottamus miestä kohtaan horjui näiden
luottamuksellisesti kerrottujen asioiden johdosta. Meidän on siis todella
tarkattava, mitä me puhumme ja kenelle. Jos tarvitsemme vastausta tällä
alueella oleviin asioihin tai kyselemme niiden oikeutusta, on meidän etsittävä
vastaus omakohtaisesti jostakin muualta.
Rakas veljeni,
itse kysymyksesi jäivät nyt vastaamatta, sillä tällä kirjeellä on muutenkin jo
pituutta ja minun on hoidettava joitakin asioita. Koska kuitenkin ymmärrän
asiasi tärkeyden, jatkan heti huomenna suoraan kysymyksistäsi. Kaikkea hyvää
sinulle ja muista aina: Mitkään olosuhteet tai tapahtumat eivät voi pisaraakaan
muuttaa siitä tosiasiasta, että olet Jumalan lapsi, tuntui sitten miltä tuntui.
Itse asiassa tunteilla ei ole mitään tekemistä meidän todellisen uskomme
kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti