Helmikuu 1999
Veli ja sisar ilmiantajina?
"Veljeni
Herrassa. Jumalan Sana kehottaa uskoon tulleita selvittämään asiansa niin
ihmisten kuin Herrankin edessä. Synnit on tunnustettava ja tehtävä parannus.
Minä olen tunnustanut omat syntini Jumalan edessä, ja olen myöskin selvittänyt
kaikki ne asiat, jotka olivat minun ja ihmisten välillä. Mutta miten on
silloin, jos epäilen veljeni tai sisareni tehneen tai tekevän jotakin
sellaista, mikä ei ole oikein. Voinko minä esimerkiksi tehdä ilmoituksen
poliisille tai yleensä viranomaisille? Eikö tämä ole todellisen kristityn
vastuu?"
Me elämme ajassa, jossa kaikki saavuttaa
lopullisen kypsyytensä. Laittomuus on päässyt valtaan, ja useimpien rakkaus on
kylmennyt. Maailman keskellä niin politiikassa kuin taloudellisessakin elämässä
vallitsevat maailman kovat lait, jotka eivät sääli heikkoja. Tässä ajassa
vahvat tulevat yhä vahvemmiksi ja heikot yhä heikommiksi. Mitään keinoja ei
kaihdeta vastustajien kaatamiseksi. Ilmiantaminen ja kaiken mahdollisen
paljastaminen on yksi pääkeinoista, joiden avulla raivataan tieltä ne, jotka
mahdollisesti ovat esteenä omien etujen tavoittelussa.
Niin surullista ja toisaalta
kauhistuttavaa kuin se onkin, ei tänään voi nähdä mitään todellista eroa
niinsanotun kristillisen seurakunnan ja maailman välillä. Tarkoitus pyhittää
keinot kummankin piirissä. Kummankin piirissä tehdään samoin kuin
avionrikkojanainen, josta sanotaan: "...hän
syö, pyyhkii suunsa ja sanoo: 'En ole pahaa tehnyt'." (Snl. 30: 20).
Annetaan käsky ristiinnaulitsemiseen ja pestään sen jälkeen kädet omantunnon
rauhoittamiseksi. Mutta voidaanko toisen ihmisen veri pestä pois käsistä
tuomion lausumisen jälkeen? Onko tuomio ollut oikea? Onko uskollisia todistajia
kuultu, vai onko heitä ollut ollenkaan? Kansanjoukko on huutanut tuomionsa;
hyvä on tuomittu ja rikoksentekijä vapautettu?
Synnit on tunnustettava ja parannus on
tehtävä, mutta mitä se todella tarkoittaa nimenomaan tässä ajassa, jossa ei
enää voi luottaa keneenkään? Veli pettää veljensä ja sisar sisarensa. Se, mikä
on tarkoitettu kahdenkeskiseksi ja salassa pidettäväksi, huudetaankin yhtäkkiä
katoilta. Onko veli veljensä tuomari, ja tuleeko uskovaisen toimia tuomioiden
toimeenpanijana? Tähän kysymykseen voisimme saada lukemattoman määrän
vastauksia, jotka kaikki olisivat toisilleen vastakkaisia. Tässä suhteessa on
olemassa mitä erilaisimpia mielipiteitä, jotka perustuvat itse kunkin
kokemuksiin ja näkemyksiin. Mutta voisiko tämä olla mittapuumme Elävän Jumalan
Seurakuntana? Niin kuin kaikissa asioissa, uskon keskustelumme pohjana voivan
olla ainoastaan Jumalan pettämättömän kirjoitetun Sanan, joka pysyy
iankaikkisesti. Ihmisten mielipiteillä ei ole mitään merkitystä, olkoot ne
kuinka hurskaita tahansa. Meidän on lopullisesti käsitettävä, että olkoon
kysymys mistä tahansa yksilöä tai seurakuntaa koskevasta asiasta, meidän on
annettava Jumalan itsensä puhua.
Minua järkyttää suuresti se, että joku
esittää kysymyksen siitä, tulisiko hänen viranomaisten edessä paljastaa joku
veljensä tai sisarensa. Samoin minua järkyttää se, että yhä uudelleen ja
uudelleen ikäänkuin kutsutaan tuomioistuin koolle jonkun veljen tai sisaren
asioita selvittämään, ja siten julkistetaan asioita, joita ei milloinkaan ole
tarkoitettu julkisuuteen. Onko tämä Jumalan Sanan mukaista? Kyllä, niiden
mielestä, jotka sen tekevät, mutta mikä on totuus? Laki huutaa tuomiota, armo
laupeutta. Miksi nykyinen uskovaisten keskuudessa oleva laki on niin usein
tuomion kannalla, mutta armo tulee niin harvojen osaksi? Onko Raamattua
sittenkään luettu oikein? Onko lainkaan käsitetty, mitä Jumala meiltä odottaa?
Käydään sitten keskustelua mistä tahansa,
koen sydämelläni mitä suurimman vakaumuksen siinä suhteessa, että perusta
kaikelle keskustelulle ja arvioimiselle löytyy Roomalaiskirjeen 13. luvusta.
Asia voidaan tietysti ilmaista toisinkin, mutta tuskin löytyy parempaa
sanankohtaa keskustelumme aloittamiselle.
"Älkää
olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä
joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: 'Älä tee huorin, älä
tapa, älä varasta, älä himoitse', JA MIKÄ MUU KÄSKY TAHANSA, ne sisältyvät
KAIKKI tähän sanaan: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. RAKKAUS EI TEE
LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA. SENTÄHDEN ON RAKKAUS LAIN TÄYTTÄMYS." (Jakeet 8-10).
RAKKAUS
EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA!
RAKKAUS
EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA!
RAKKAUS
EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA!
RAKKAUS
EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA!
RAKKAUS
EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA!
RAKKAUS
EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA!
RAKKAUS
EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA!
Miksi minun oli kirjoitettava tämä lause
seitsemään kertaan, jotta ikäänkuin päätyisimme täydellisyyden lukuun
seitsemän?
Kaikki tämä vie meidät Israelin kansan vaelluksen
ensimmäisiin hetkiin, kun sille julkituotiin Herran Jumalan tahto. Ei kukaan
ihminen puhunut ja julkituonut ajatuksiansa ja tahtoansa, vaan itse
Kaikkivaltias Jumala asetti iankaikkiset säädöksensä, joiden noudattamisesta
oli oleva kiinni tulevienkin sukupolvien iankaikkisuus ja maallinen onni. "Noudattakaa minun käskyjäni ja
säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. MINÄ OLEN
HERRA!" (3. Moos. 18: 5).
Lain antamisen jälkeen annettuja käskyjä
tarkennettiin. Mooses oli se, jonka kautta nämä asiat julkituotiin, mutta
kukaan ei voinut kestää Jumalan edessä sanoen: "Mooses on vajavainen
ihminen, samanlainen kuin mekin, hänen puheillansa ei ole niin suurta
merkitystä! Puhukoon Jumala meille suoraan!" Mooseksen suulla itse Herra
sanoi: "Älkää varastako, älkää
valhetelko älkääkä lähimmäistänne pettäkö... älä tee lähimmäisellesi vääryyttä
äläkä ota mitään väkisin. Päivämiehesi palkka älköön olko sinun takanasi
huomiseen asti... Älkää tehkö vääryyttä tuomitessanne... vaan tuomitse lähimmäisesi
oikein. Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi
verta. MINÄ OLEN HERRA! Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele
lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi. Älä kosta äläkä
pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
MINÄ OLEN HERRA! (3. Moos. 19: 11-18).
Itseasiassa edelläolevat sanat ovat niin
selvät, etteivät ne tarvitse mitään selityksiä, mutta haluaisin korostaa tämän
kysymyksen yhteydessä muutamaa seikkaa. "Älä
tee lähimmäisellesi vääryyttä äläkä ota mitään väkisin." Vääryyttä ei
ole läheskään aina vain suoranainen valheellisuus tai näkyvä, ruumiillinen,
kiinni käyminen. Edellä olevat sanat vievät asian sydämeen asti, ja meitä
varoitetaan vääristä tuomioista. Miksi? On vain yksi, joka kykenee näkemään
todellisuuden, ja Joka on: "sydämen
ajatusten ja aivoitusten tuomitsija." (Hebr. 4: 12-13). Me saatamme
mielestämme nähdä asiat juuri siten, mikä on lopullinen totuus, ja siitä
huolimatta olemme vääriä tuomareita, ja joudumme vastaamaan Herran edessä.
Meidän suoranainen "totuudellisuutemme" saattaa olla Jumalan silmissä
vääryyttä! "...äläkä ota mitään väkisin!" ÄLÄ
OTA MITÄÄN VÄKISIN? Kuinka moni on ollut tietoinen tällaisen sanankohdan
olemassaolosta? Mitä se tarkoittaa, ja onko muita raamatunkohtia, jotka
vahvistaisivat sen? "Teille on jo
yleensä vaurioksi, että käräjöitte keskenänne. Miksi ette ennemmin salli tehdä
vääryyttä itsellenne? Miksi ette ennemmin anna riistää omaanne? Sen sijaan te
itse teette vääryyttä ja riistätte toisen omaa, vieläpä veljien" (1.Kor.
6: 1-8). "Jos myyt jotakin
lähimmäisellesi tai ostat jotakin lähimmäiseltäsi, niin älkää tehkö vääryyttä
toisellenne... Älköön teistä kukaan tehkö vääryyttä lähimmäisellensä, vaan
pelkää Jumalaasi; sillä MINÄ OLEN HERRA, teidän Jumalanne" (3. Moos.
25: 14,17).
"Äläkä
ota mitään väkisin!" Jos Uuden
Liiton mukaisesti meidän tulee luopua oikeuksistamme senkin suhteen, mikä on
omaamme, niin miten on suhteemme, jos asetamme määrätynlaisia pakkoja
veljellemme tai sisarellemme? EI MITÄÄN VÄKISIN! "Jos sinä et tee sitä ja
sitä, niin minä...!" Eikö tämä ole väkisin ottamista? Eikö tämä ole
pakottamista? "Jos sinä et tunnusta, jos sinä et tee niin kuin sanon, jos
sinä, jos sinä, niin minä...!" Onko tämä Jumalan Sanan mukainen asenne?
Jumalan Sanan todistuksen pohjalta ja sen arvovallan nojalla minä julistan
jokaiselle tällaisen asenteen omaavalle, että hänen tulee tehdä itse parannus
ja pyytää Pyhää Henkeä ottamaan pois vääryys hänen sydämestänsä!
Samassa jakeessa sanotaan heti perään: "Päivämiehesi palkka älköön olko sinun
takanasi huomiseen asti." Me uskomme vaeltavamme hengellisesti, mutta
jätämme tietyt asiat huomioimatta oman etumme mukaisesti. "Jos ostat tai
myyt jotakin lähimmäiseltäsi, niin älkää tehkö vääryyttä toisellenne..."
Vääryys on siinä, jos me pidätämme itsellemme jotakin sellaista, mikä kuuluu
toiselle. Jos ostamme jotakin, mitä tahansa, tavaraa, työtä, palveluksia, tulee
meidän korvata kaikki oikealla tavalla ja oikealla ajalla. Kysymys ei ole jostakin
sellaisesta, minkä ihmiset voisivat keskenään päättää, vaan kysymys on Jumalan
tahdosta elämässämme. Me emme milloinkaan voi sanoa: "Tämä on minun ja
veljeni välinen asia, älä sinä Herra puutu tähän!" EI OLE OLEMASSA MITÄÄN
VELJIEN TAI SISARIEN VÄLISIÄ ASIOITA, JOTKA EIVÄT KUULUISI HERRALLE!
Jo Raamatun painoasuun laatijat ovat
alaviittauksiin ottaneet kohdan Uudesta Testamentista: "Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä
olette pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran
Sebaotin korviin" (Jaak. 5: 4). Ääni sisimmässäni kertoo minulle, että
tässä kohden jälleen kerran useat henget huutavat minulle: "Taas sinä puhut
itsestäsi ja ajat omaa asiaasi!" Minulle on samantekevää, mitä tietyt
henget huutavat, sillä Jumala on minun todistajani, että kysymys on
maailmanlaajuisesta asiasta, joka on nimenomaan yksi merkki viimeisistä
ajoista, sillä sanoohan edellinen jae: "Te
olette koonneet aarteita viimeisinä päivinä."
Vääryys kätkeytyy usein sinne, missä sitä
viimeksi uskottaisiin olevan, ja missä viimeksi ajatellaan rikotun, ei
ainoastaan ihmisiä, vaan itse Jumalaa vastaan. "Älä tee vääryyttä kurjalle ja köyhälle palkkalaiselle, olipa hän
veljiäsi tai muukalaisia, joita asuu maassasi, sinun porttiesi sisäpuolella.
Maksa hänelle hänen palkkansa samana päivänä, ennenkuin aurinko laskee, sillä
hän on kurja ja halajaa palkkaansa —ettei hän huutaisi sinun tähtesi Herran
puoleen ja ettet sinä joutuisi syyhyn" (5. Moos. 24: 14-15).
Nämä
edellämainitut sanankohdat puhuvat palkan maksusta palkkalaiselle. Eroa
ei tehdä sen puoleen, onko tämä veli tai ulkopuolinen. Jos Herra tällaisella
tavalla puhuu työmiehen puolesta hänen maallisen palkkansa puolesta, niin miten
onkaan hengellisten asioiden suhteen, saati sitten asenteemme suhteen toinen
toiseemme?! "Älä tee
lähimmäisellesi vääryyttä äläkä ota mitään väkisin!" RAKKAUS EI TEE
LÄHIMMÄISELLEEN MITÄÄN PAHAA!
Kuinka erilaista olisikaan elämämme ja
kuinka pitkälle olisimmekaan päässeet vaelluksessamme kohti Herraa, jos
jokainen olisi noudattanut Jumalan Sanaa! Kysymys ei ole mistään vaikeasti
ymmärrettävistä asioista, joita olisi vaikea toteuttaa, vaan kysymys on niin
yksinkertaisista asioista, että ihmiset haluavat kulkea niiden ohitse. "...Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi,
mutta itse he etsivät monia mutkia." Kun on tarpeeksi kauan toimittu
väärin, on jouduttu selitysten viidakkoon, ja puolustelut seuraavat toistansa.
Mutta uskon koko sydämestäni meidän tulleen aikaan, jossa jokaisen on
ratkaistava tiensä suunta. On mahdotonta jatkaa sillä tavoin kuin mitä nyt
teemme! Jokainen tekee sitä, mikä hänen omasta mielestänsä on oikein, mutta
kuinka voisimme tässä tilassa kestää Herran kasvojen edessä?
Tämä tutkistelu johtaa meidät ehkä
ankarimpaan itsetutkisteluun, mitä olemme koskaan joutuneet suorittamaan omalla
kohdallamme. OMALLA KOHDALLAMME! Kuinka tärkeätä onkaan seistä
henkilökohtaisesti Herran edessä. "...kukin
rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden." "...vaan jokaisen on
kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja
rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa." "Poika ei kanna isän
syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa." (5. Moos. 24: 6; Jer.
31: 30; Hes. 18: 20).
Suokoon Herra, että käsitämme tänä päivänä
yhden perusasian kristillisestä elämästämme. Miksi minusta tuntuu, kuin
joutuisin juottamaan maitoa ihmisille, joiden olisi jo vuosia tullut nauttia
liharuokia? Miten on mahdollista, että niin moni on kulkenut uskovaisen elämän
aakkosten ohitse, ja silti uskoo voivansa ymmärtää lukemaansa? Kun Pietari oli
pitänyt ensimmäisen saarnansa helluntaina, kerrotaan hänen saarnansa tuloksista
seuraavaa: "Kun he tämän kuulivat,
saivat he piston sydämeensä ja sanoivat: 'Miehet, veljet, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ
TEKEMÄN?'" (Apt. 2: 37). Mitä sanovat tämän ajan uskovaiset
ensimmäiseksi sen jälkeen, kun Sana on leikannut ja he ovat saaneet piston
sydämeensä? Millainen prosessi heissä on lähtenyt liikkeelle?
Jumala on todistajani, että sydämeni
täyttää murhe. Miksi? Mitä tapahtuu jatkuvasti, toistuvasti, kun joitakin maallista
elämää koskevia asioita otetaan esille? Mitä tapahtuu myöskin useiden
hengellisten asioiden suhteen? Sana on tullut elävänä ja ihminen on saanut
piston sydämeensä. Sen sijaan, että sanoisivat esi-isiemme tavoin: "Mitä
meidän pitää tekemän?", he sanovat rohkeudella, jota ei haluaisi uskoa
kenelläkään olevan: "Kyllä asia varmastikin on näin, mutta etkö sinä itse
tee samoin?" Katseleeko Jumala meitä mieltymyksellä? Jos ihmiset
sanoisivat rehellisesti kaiken sen, mitä sydämellänsä tuntevat, kuuluisi tunnustus
suurinpiirtein näin: "Puhut varmasti asiaa, mutta jos minun pitää jotakin
tunnustaa tai tehdä parannusta, niin minä en yksinäni päätäni pölkylle laita!
Sinä olet aivan yhtä syntinen ja epäonnistunut ihminen; joko teemme sen
yhdessä, tai sitten annetaan asian olla!" Jumalani, Jumalani, millaisia
uskovaisia me oikein olemme? Armahda meitä, armahda meitä, ennen kuin on liian
myöhäistä! Käsitämmekö lainkaan, mitä sanomme ja teemme? Onko viimeinenkin
jumalisuuden olemus kadonnut meistä?
Millaista on katumuksemme ja parannuksen
tekomme tänä päivänä? Katselemmeko vain ympärillemme ja näemme maailmallisen
menon joka puolella? Onko maailman mallista tullut meidän esikuvamme? Onko
omatuntomme tullut vain muiden ihmisten omaksitunnoksi, niin että itse vanhurskautamme
itsemme ja etsimme vikoja vain lähimmäisistämme? "Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin,
jotka itseänsä suosittelevat; MUTTA HE OVAT YMMÄRTÄMÄTTÖMIÄ, KUN MITTAAVAT
ITSENSÄ OMALLA ITSELLÄÄN JA VERTAILEVAT ITSEÄÄN OMAAN ITSEENSÄ!" (2.
Kor. 10: 12). JOS MISSÄ, NIIN EIKÖ TÄSSÄ OLE KUVA TÄMÄN HETKEN HENGELLISESTÄ
ELÄMÄSTÄ!? Jumalan Sanan todistus on jätetty syrjään tai korvattu omilla
käsityksillä, jotka perustuvat vain muutamiin sanankohtiin ja on sitten
selitetty itselle sopivalla tavalla. Joka vertaa itseänsä itseensä, on aina
löytävä oikeanlaisen muodon ja saa olla tyytyväinen itseensä. Luontaisena
seurauksena on se, että tähän kuvaan ei sovi kukaan muu.
Jo Herramme aikana kysymys kuului: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
Tämä kysymys esitettiin Johannes Kastajalle ennen kuin Herramme astui
esiin. (Luuk. 3: 10). Saman kysymyksen esittivät useat eri ihmisryhmät. He
ottivat kuulemansa Sanan vastaan, niinkuin sanotaan 1. Tess. 2: 13: "...että te, kun saitte meiltä
kuulemanne Jumalan sanan, otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan,
niinkuin se totisesti on, Jumalan Sanana..." MITÄ MEIDÄN PITÄÄ TEKEMÄN? MITÄ MINUN PITÄÄ
TEKEMÄN? "Niin on siis meidän
jokaisen tehtävä Jumalalle tili ITSESTÄMME!" (Room. 14: 12). Jumalan
Sana pysyy iankaikkisesti, eikä tämäkään kohta ole yhtään muuttunut. JOKAISEN
ON TEHTÄVÄ JUMALALLE TILI ITSESTÄNSÄ! Miten on mahdollista, että lähes jokainen
piston sydämeensä saanut haluaa vetää samalla tilille veljensä tai sisarensa?
Onko Jumalan Sana todella vaikuttanut vilpittömässä sydämessä, jos tämä on
tilanne? 2. Kor. 7: 10.
Markku
Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti