Menestyjät palkitaan, jos palkitaan
Miksi näyttää nyt siltä,
että Matildalta on otettu pois kaikki ne oikeudet, joista olemme ylpeitä
länsimaisessa kulttuurissamme? Mikä on hänen rikoksensa? Kirjoittaja varmaankin
katsotaan yhdeksi hyödyttömimmistä henkilöistä tämän kansan keskellä, kun ei
ole tuottanut tarpeellista määrää verovaroja eikä ole kunnostautunut siinä
määrin, että voitaisiin katsoa julkisuuden henkilöksi. Kirjoittaja ei ole
viihdyttänyt suurta yleisöä, niin kuin ei Matildakaan.
Oletko muuten pannut
merkille keitä ihmisiä tämä maailma arvostaa ja kunnioittaa? Menestyjiä! Ketkä
menestyvät? Hyvänen aika, tyhmä kysymys! Kaikki ne menestyvät, jotka
viihdyttävät ihmisiä, saavat heidät hetkeksi unohtamaan todellisuuden, arjen
surut ja vaivat!
Kaikki kunnia niille, jotka
saavat elämän tuntumaan helpommalta. Heitä tulee todella arvostaa, osoittaa
heille suosiota, sillä asemaansa he eivät ole saavuttaneet ilman suuria
uhrauksia ja menetyksiäkin. Joka haluaa saavuttaa jotakin suurta, joutuu
luopumaan paljosta. Ketään menestyjää ei siis tule kadehtia. Mutta että
menestys ja maine merkitsisivät sitä, etteivät muut ihmiset olekaan niin
tärkeitä… tässä on ongelmamme villakoiran ydin. Liika vertaileminen toisiin
tuottaa suuria ongelmia ja suurta murhetta monen ihmisen elämässä.
Matilda oli nuorena melko
kaunis nainen. Se ei kuitenkaan tuottanut odotettua onnea, ja niinpä hetken
lumo tuotti vain yhden uuden kansalaisen syntymisen tämän maan päälle. Oli
jossakin mukavampi ja kauniimpi luomakunnan koristus, joka tuntui sopivammalta
avulta yksinäiselle miehelle. Tämä merkitsee aina jonkun hylkäämistä, pettämistäkin.
Matilda oli kokenut monia
pettymyksiä pitkän elämänsä aikana. Mitä jälkiä ne häneen jättivät, sitä tuskin
kukaan ulkopuolinen milloinkaan kykenee näkemään. Tässä onkin elämän
surullisuus. Se ei perustu siihen, että emme tiedä tarpeellisessa määrin
ihmisten sisimpiä salaisuuksia, vaan siihen, että meidän asenteemme on niin
väärä. Voidaksemme myötätuntea toisen ihmisen kanssa, emme tarvitse niinkään
viisautta, vaan sydäntä. Mistä sitten sydämemme voisi oppia tuntemaan toisen
kanssa? Omien pettymysten ja murheiden avulla, käsittämällä olevamme kaikki
hyvin samanlaisia! Mikä tuottaa murhetta minulle, tuottaa sitä toisellekin!
Emmekä oikeastaan tarvitse
tätäkään. Pitäisi riittää empatian muodostumiseen vain se kun näkee lähimmäisen
murheelliset kasvot, laahaavat askeleet, kumaraisen ryhdin. Tieto on loppujen
lopuksi toisarvoista rakastavan katseen ja mielen rinnalla!
Että Matilda nyt makaa
sairaalassa oman kodin sijasta, kertoo meille elämän raadollisuudesta. Kauniit
puheet ja sanat ovat totaalisen merkityksettömiä, jos tekomme ovat
ristiriidassa niiden kanssa!
Matildan kodissa ei ole
muuta kuin pari tuolia ja pöytää, sillä kaikki muu on jo viety pois. Olen
menneiden kuukausien aikana vähä vähältä vienyt tavaroita omalle asunnolleni,
jakaen osan tuntemilleni varattomille. Tämä kaikki on ollut raskasta, sillä
jokainen esine ja huonekalu ovat tulleet tutuksi vuosien saatossa. Kaikki on
ollut osa Matildan elämää, kuin osa äitiä. Nyt pala palalta entinen elämä
hävitetään konkreettisella tasolla. Tämä merkitsee eroamisen tuskaa ja
murhetta. Mutta se tulee aikanaan meidän jokaisen osaksi. Vain muistot jäävät,
hämärtyäkseen ajan patinan vaikutuksesta.
Minun on helppo asettua
Matildan pojan asemaan ja tuntea hänen kanssaan. Voin kuvitella millaisella
kaihomielellä hän joka kerta lähti äitinsä asunnolta viimeisten kuukausien
aikana. Hänen mielensä verkkokalvoille ikuistui toistuva kuva siitä, kuinka
hänen astellessaan ulko-ovelta kohti autoa, harmaapäinen hahmo vilkutti
hämärästä asunnosta, vieläkin kaihomielisempänä. Nämä kuvat olivat toistuneet
niin monen vuoden aikana, että lopulta katosi murhetta tuottava ajatus siitä,
milloin nämä kasvot viimeistä kertaa nähtäisiin osittain alas lasketun
rullaverhon takaa.
Niin, viimeinen kerta on jo
kaiken keskellä unohtunut. Äiti ei nukkunut toivomuksensa mukaisesti pois. Hän
yhä vielä on todellinen, harmaapäinen, hiukan murhemielinen vanhus sairaalan
vuoteessa tai aulassa. Ehkä näin onkin hyvä, eroaminen tulee asteittain, ei
niin äkillisenä.
Ehkä juuri tämä eroamisen
tuska on se, mikä saa ihmiset asennoitumaan vanhuuteen aivan väärällä ja
nurinkurisella tavalla. Ihminen on niin tunteittensa orja, että tekeytyy täysin
tunteettomaksi, käsittämättä taistelevansa omaa ihmisyyttään ja henkisyyttään
vastaan. Ihmisen tulee erota isästään ja äidistään ja tulla yhdeksi uuden, itse
luomansa perheen kanssa. Tässä mielessä jokainen ihminen on yksilö, erillinen
persoona. Mutta jos hän kieltää sukulaisuutensa, juurensa, vanhempansa, tulee
hänestä juureton harhailija, joka ei pitkänkään elämän aikana ole kykenevä
käsittämään omaa, todellista minuuttansa. Tässä suhteessa Kaukoidän kansat ovat
paljon viisaampia ja siten henkisestikin terveempiä.
Me olemme ympäröineet
itsemme niin valtavalla määrällä tietoa ja toimellisuutta, etteivät aivomme ja
olemuksemme sittenkään kykene käsittelemään kaikkea ympärillämme olevaa. Liika
tieto ja tavara ja tekniikka jne. eivät todellisuudessa merkitsekään
hyvinvointia, vaan paremminkin pahoinvointia.
Mikä on yksi suurimmista
perustekijöistä tässä pahoinvoinnissa? Se, että me kadotamme kosketuksen omaan
itseemme, sisimpäämme. Me olemme materialisoituneet, markkinatalous on
vieraannuttanut meidät valtavasta määrästä henkisyyttä ja hengellisyyttäkin,
niin että ihminen onkin jo tavaraa ja materiaa varten… eli ihminen on sapattia
varten eikä sapatti ihmistä varten!
Matilda on käsittänyt tämän
koko elämänsä ajan. Siksi hän kuuluu siihen ryhmään ihmisiä, joka ei halustaan
huolimatta pysty käsittämään nykyajan meininkiä. Viime kuukausiin asti hän oli
säilyttänyt henkisen vireytensä siinä määrin, että jopa kymmeniä vuosia
nuoremmatkin olivat henkisesti taantuneempia kuin hän. Mutta nyt toistuvat
sairauskohtaukset romahduttivat jotakin katastrofaalisesti. Jonkin asian
tarvitsemme jokainen täältä erotaksemme. Itse kullekin se tulee tavalla tai
toisella, ilman että itse voimme päättää siitä. Tämä on nyt Matildan osa, jonka
toivoisimme aika tavalla toisenlaiseksi.
Kätketty yksinäisyys
Olen käynyt Matildan luona
niin usein kuin mahdollista, sillä hänen sukulaisensa voi laskea yhden käden
sormilla, ja nämä aika harvoin käyvät häntä katsomassa.
Kun on hiukan sekava, kysyy
Matilda aika monena iltana minulta, mihin vuoteeseen hän nyt voi mennä. En
ihmettele sitä, sillä välillä hänen vuoteensa on käytävän suuntaisesti, joskus
väliseinän suuntaisesti. Nyt hän ei moneen iltaan ollut kysynyt omaa
paikkaansa, mutta tänään hänen huoneensa keskellä oli ylimääräinen vuode, jossa
makasi jo tutuksi tullut vanhus. Nyt Matildaa jälleen kerran huolestutti se,
onko hänellä ollenkaan yöpaikkaa. Mihin huoneeseen hän menisi, mihin vuoteeseen
kallistuisi lepäämään?
Minulla ei ole pidemmällä
aikavälillä ollut mahdollista tutustua kovin moneen vanhukseen sairaalaolosuhteissa.
Jostakin syystä kuitenkin ymmärrän hänen huolensa todella syvällisesti. En ole
kai aivan tavallinen ihminen, vaan minulle on annettu tavallista voimakkaampi
kyky samaistua kärsivän ihmisen kanssa. Ikään kuin tällaisen ihmisen sisin
viestittäisi minulle sellaisiakin asioita, joita ei kukaan muu kykene välittämään
itselleen ja toisille.
Itse olen ollut todella
vaikeiden olosuhteiden keskellä yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Ehkä se
selittää itsellenikin käsittämättömän kyvyn myötäelää lähimmäiseni kanssa.
Jossakin määrin jo koulun ala-asteella jouduin huomaamaan itsessäni olevan
jotakin mikä ei varmaankaan ole perinnöllistä. On ikuisiksi ajoiksi syöpynyt
mieleeni se, kuinka kärsin kun joitakin heikompia tovereitani kiusattiin
ulkonäön tai vaatetuksen tähden. Jokainen yleisestä suuntauksesta poikkeava
koettiin luvalliseksi pilkan kohteeksi.
Koen itse tuskaa, mikä
säteilee lähes jokaisella vierailulla tuosta harmaapäisestä vanhuksesta, joka
hieman kumaraisena nököttää pyörätuolissaan. Jos en tuntisi häntä niin hyvin ja
pitkältä ajalta, kiinnittäisin kai kaiken huomioni hänen sekaviin puheisiinsa
lapsista ja ihmisistä, joista minulla ei ole mitään tietoa. Hän uneksii silmät
auki asioista, jotka alitajunta tuo hänen mieleensä. Mutta hänellä on selkeitä
hetkiä sekavien puheiden keskellä, ikään kuin heräämisiä siihen todellisuuteen
josta minäkin olen osallinen. Se toinen todellisuus, mikä saa meidät pitämään
häntä väsyneenä ja harhaisena vanhuksena, on suureksi osaksi riippumatonta
hänestä itsestään.
Matilda oli lentänyt
pyörätuolistaan, tai pyörätuoli oli lentänyt hänen altaan, koska hän oli saanut
sairaskohtauksen ja iskenyt päänsä verisesti. Jotakin oli tapahtunut, ja ehkä
huomaamatta jäänyt tulehdus oli sotkenut koko elintoiminnon. Sekavuudelle on
siis aivan selvä lähtökohta ja syy, mutta emme rohkene enää turvautua
totunnaisiin selityksiin vanhenemisesta ja aivotoiminnan rappeutumisesta.
Meillä on oikeus ja velvollisuuskin huomioida sellaisiakin tekijöitä, joihin ei
enää vuosikausiin, tai ehkä koskaan ole kiinnitetty huomiota. Dementia on
väistämätön tosiasia, mutta mitkä ovat ne tekijät, jotka määrittävät sen
kehittymisen? Uskon minulla ja meillä jokaisella olevan oikeuden asettua
Matildan asemaan ja nähdä myös ne tekijät, joiden tulisi ehkä enemmän kuin
käsitämmekään, vaikuttaa arviointiimme ja kokonaiskuvan luomiseen. Kokonaiskuva
sanana kuulostaa tässä yhteydessä hiukan kuin pilkan teolta, sillä pitkään
aikaan ei vanhuuden käsitettä ole haluttu nähdä todellisuutta vastaavalla
tavalla!
Matilda on siis selvästi
dementoitunut, mutta nyt alamme jossittelemaan, totuuteen perustuvien
mielikuvien mukaisesti. Jos mummolla olisi, niin hän olisikin vaari, ei sovi
tähän yhteyteen.
Ensimmäisinä päivinään
sairaalavuoteessa Matilda oli selvästi järkyttynyt, ja hänelle selvisi vasta
tulehduksen laannuttua olotilansa todellisuus. Alkuaikoina kaiken sekavuuden
keskellä hänellä oli ajoittain hyvinkin selvä käsitys siitä missä hän oli,
vaikka ei mielestään kuulunutkaan sinne missä oli. Alusta asti paikka tuntui
vieraalta, sillä sehän on tarkoitettukin tilapäiseen oleskeluun. Jos hän
muutaman viikon tai kuukaudenkin jälkeen olisi päässyt olosuhteisiin, missä hän
olisi voinut saada kodinomaisen tunteen, olisiko hän niin sekava kuin juuri nyt
on?
Pakostakin olen joutunut
seuraamaan muitakin ”Matildoja” näiden kuukausien aikana, ja ellen aivan
suuresti erehdy, maallikko kun olen, on jokainen pidempään tuolla osastolla
oleva, kodinomaista paikkaa odottava, selvästi taantunut henkisesti. Jonkin
tutkimuksen mukaan vanhus laitostuu jo seitsemässä viikossa!
Luonnollinen pako todellisuudesta
Etenkin alkuaikoina niin
Matilda kuin muutkin kaltaisensa osoittivat piirteitä, mitkä viittaavat
johonkin hyvin surulliseen asiaan. He olivat ilmeisestikin melko murheellisia
todetessaan olevansa sidottuja tähän ilmapiiriin ja ei toivottuun ympäristöön.
Useampikin ruokailun yhteydessä valitti ruokahalunsa puutetta ja tarjosi
mahdollisesti jälkiruokaansa jollekin vierustoverille. Kaikki tämä viittaa
jollakin tavoin hädän keskellä syntyvään palvelemishaluun, vääränlaiseen
läheisriippuvuuteen, jolla yritetään peittää sisimmässä vallitsevaa mielipahaa.
Onkohan tästä kukaan tehnyt minkäänlaista tutkimusta?
Matildaa vaivaa koko ajan
se, ettei minulle anneta ruokaa tuossa ”ravintolassa”, vaan minä vain seuraan
hänen syömistään, pilkon perunat ja pihvit, autan joskus salaatin tai
jälkiruuan kanssa. Jos istumme iltapalaa odottaen aulan pöydässä, kysyy hän
usein olenko jo tehnyt tilauksen. Ei, en ole, enkä minä saa mitään, vaan kohta
hänelle tuodaan iltapala.
Matilda on tottunut
palvelemaan ja tarjoamaan jotakin jokaisella vierailulla, ja nyt hänellä ei ole
ostettuna mitään, kun ei ole päässyt kauppaan. Ei ole edes maitoa, kun ei ole
ollut rahaa ostaa mitään. Enkö voisi antaa hänelle sen verran rahaa, että hän
voisi ostaa jotakin edes pojille, jotka tulevat häntä katsomaan? En ole enää
kuukausiin korjannut näitä hänen ajatuksiaan, koska niistä on tullut niin
merkittävä osa hänen nykyistä todellisuuttaan. Minne sisko on mennyt, kun ei
sitä ole aikoihin näkynyt, saa minut kuitenkin kertomaan hänelle hautausmaata
kohti viitaten: Hän ollut hautausmaalla jo lähes kymmenen vuotta!
Kaikkien sekavien puheidensa
keskellä Matildasta huokuu kuitenkin jotakin niin rakkaudellista ja haurasta,
että arvostan häntä ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Nämä asiat kuuluvat
nyt hänen tämänhetkiseen todellisuuteensa, aivan kuten hän varmaankin pienenä
lapsena jutteli äidilleen lapsen mielikuvitusmaailman todellisuuksista. Jos
lapsi puhuu jotakin meille käsittämätöntä ja epätodellista, emme tuomitse häntä
sekavaksi tai kalkkikseksi, koska hän on lapsi ja nämä asiat kuuluvat
lapsuuteen. Aivan samalla tavoin usean vanhuksen elämän loppukaareen kuuluu
eräänlainen takautuminen, joka monessa suhteessa yhdistää elämän ehtoohetket
elämän alkupäiviin. Kierros on käyty kohta loppuun, ja mikä maasta on tullut,
palaa takaisin maahan. Se tuntuu surulliselta, sydäntä särkevältä, mutta se on
elämän todellisuutta, osa sitä kokonaisuutta, mitä kutsumme ihmisyydeksi!
Matildan luona vieraileminen
on omalla, oudolla tavallaan, opettavaista ja elämää rikastuttavaa.
Vanhenemisen ja kuoleman kohtaaminen oikealla asenteella opettaa jotakin
sellaista, mitä ei missään muualla voi omaksua. Kun hyväksyy ihmisen, siis
itsensäkin ajallisuuden ja rajallisuuden, alkaa suhtautua jokapäiväiseen
elämään aivan uudella tavalla. Oppii olemaan kiitollinen jokaisesta elämänsä
hetkestä, siitä terveydestä mikä kunkin osaksi on suotu, kaikesta siitä mitä
saa omistaa. Useimpien ihmisten elämä tuntuu olevan riippuvainen siitä, mitä
ihmisellä ei ole. Tällöin ihminen ei todellisuudessa elä ollenkaan tätä päivää,
vaan on jossakin mielessä harhaisempi kuin rakas Matildamme.
Matilda ei siis olekaan
mikään merkityksetön ja toisarvoinen henkilö, koska hänen kohtaamisensa tuottaa
sen suuren ilon, että oppii elämään juuri sitä elämää, joka sillä hetkellä on
saatavillamme. Kuinka ihanaa onkaan elää juuri tässä hetkessä, tässä
todellisessa olevaisuudessa, sillä mennyt on enää vain muistoja, ja tulevaisuus
on tuntematon ja haaveita vain!
Nyt iltapäivällä Matilda oli
humoristisella tuulella. Hän istui ruokailua varten valmiina pöydän ääressä
useiden muiden vanhusten kanssa. Istuin jonkin matkan päässä, ja hän huuteli
minulle useaan kertaan asioita joita en oikein käsittänyt.
Minua on aina liikuttanut
hänen ruokailunsa, joka tapahtuu äärimmäisellä nöyryydellä ja vakavuudella.
Ruuan ottaminen lusikkaan tai haarukkaan näyttää aika vaikealta, ja voimaa
käden nostamiseen on juuri sen verran että avoin suu saa pureskeltavaa. Nyt hän
ei toivottanut seuralaisilleen hyvää vappua niin kuin eilen illalla. Mutta on
hyvä että kumppanit ymmärtävät nämäkin hyväntahtoiset toivotukset, vaikka on tammikuun
loppu.
Tältä paikkakunnalta puuttuu
suuri määrä vanhusten hoitopaikkoja, ja tuntui todella pahalta kuunnella kahden
”Matildan” keskustelua siitä, kuinka he ovat jättäneet hakemuksen tiettyyn
ryhmäkotiin. Heitä kuulemma todella kovasti jännittää meneekö hakemus läpi. En
voisi edes ajatella kertovani heille, kuinka pitkät jonot jokaiseen
hoitopaikkaan on. Onko vain panettelua vai totta, mutta jonojen ohitse kuulemma
pääsevät merkittävät henkilöt? Kumpikaan näistä ei ollut merkittäviä, sillä
eiväthän he olisikaan täällä siinä tapauksessa.
Menneisyyden taakka
Olisin suonut Matildalle
jotakin parempaa hänen viimeisiksi päivikseen. Onhan hänen elämänsä niin täynnä
pettymyksiä ja masentavia asioita. Itse olen jo joutunut toteamaan, ettei
nuoruuden jälkeinen aikani juurikaan sisällä suuria ilon aiheita. Tässä kohden
olemme Matildan kanssa aika samanlaisia. Mutta hän on ottanut kaikki
koettelemuksensa paljon suuremmalla rauhallisuudella kuin mitä itsestäni voin
sanoa. Yksi masentavimmista asioista hänelle kai oli se, kuinka hänen ainoa
poikansa solmi melko tavalla onnettoman avioliiton ja kävi noin
kolmikymmenvuotisen sodan, josta Matildakaan ei jäänyt osattomaksi.
Missä soditaan, siellä
koetaan traumoja ja pettymyksiä. Nämä negatiiviset asiat täytyy sitten purkaa
jollekin, sehän on elämän laki. Miten se tapahtuu, on kuitenkin suuremmasta
merkityksestä kuin se kenelle ja missä se tapahtuu. Anoppi luonnollisestikin on
asemassa, missä häneltä ei ollenkaan kysytä mitä hän haluaa ja toivoo, vaan
nuoruuden narsistisella oikeutuksella paha olo kaadetaan nimenomaan anopin tai
apen nimellä kulkevan ylle. Yksi peruste lienee kautta aikain ollut se, että
anoppi ja appi yleensä pitävät oman jälkeläisensä puolta, koska tuntevat tämän
niin hyvin. Mistähän tällainen erehdys on saanut alkunsa? Eivätkö nämä ihmiset
vieläkään käsitä, että etenkin miniä kuuluu siihen kastiin, jolla on aivan
synnynnäisenä varusteena kyky tunnistaa kumppaninsa ja tämän sukulaisten
salatuimmatkin paheet ja heikkoudet?
Niinpä ei Matildan tarvinnut
kuin luoda vääränlainen, tahdoton katse, kun jo jokin miniän sisimmässä alkoi
läikehtiä ilkeällä tavalla. Kysymys ei niinkään ollut siitä mitä Matilda halusi
tai tarkoitti, vaan oli enemmänkin kysymys miniän tulkinnasta. Olen seurannut
ihmiselämää erikoisella tarkkaavaisuudella koko elämäni ajan, ja läheisestä
suhteestani riippumatta voin todeta, että on harvassa sellaisia äitejä ja
isoäitejä, kuin mitä Matildamme oli suhteessaan poikansa perheeseen. Tiedossani
ei ole yhtäkään tapausta, missä tämä sokeasti olisi asettunut poikansa
puolelle, vaan pyrki harvinaislaatuisella tasapuolisuudella suhtautumaan
kaikkiin samalla tavalla. Siitä todistuksena hänen uskomaton anteliaisuutensa,
sillä hän vuosikymmenien ajan suureksi osaksi puki koko perheen.
Matilda ei koskaan ole ollut
varakas, kun oli vain keskinkertainen liikeapulainen. Paha sydänvika keskeytti
työelämän, ja työnantajan nurjan asenteen tuoman mielipahan saattelemana hän
jäi varhaiseläkkeelle saamatta asianmukaista korvausta. Kuinka paljon hän
aikanaan jätti syömättä arvoistaan ruokaa, jää arvoitukseksi, mutta jossakin
vaiheessa hän osti vähäisillä eläkerahoillaan käytetyn auton poikansa
perheelle. Mikä käsittämättömintä, miniälle tämä anteliaisuus oli aivan kuin
maailman selvin asia. Kiitollisuuden osoitukseksi tämä piti useamman kerran
sellaisen metelin iäkkäälle anopilleen, että tämä ainakin kaksi kertaa vietiin
piipaa-autolla sydänkohtauksen saaneena lähimpään sairaalaan!
Ajatellessani kaikkea
tietämääni totean olevani paljon huonompi ihminen kuin Matilda. Tietysti tämä
vanhan ihmisen temperamentilla ja olemuksella ajoittain pahoitteli ankarastikin
kokemaansa kohtelua, mutta uskon itse olevani paljon sapekkaampi kaiken
kuulemani johdosta. Tietoisena kaikesta vanhaa ihmistä murehduttaneesta
toivoisin hänelle omaa paikkaa missä tahansa muualla kuin sairaalassa. Elämä
taitaa olla paljon raadollisempaa kuin itsekään uskallan itselleni myöntää!
Kuinka paljon ihmiset suovatkaan itselleen mielipahaa ja murhetta olemalla
epärealistisen optimistisia ja todellisuudelle vieraita!
Matildan sekavuus tulisi
nähdä oikeassa mittasuhteessa hänen nykyiseen ympäristöönsä. Oikeastaan olisi
ihme jos hän olisi toisenlainen. Täysipainoiset ihmiset tuossa miljöössä ovat
poikkeuksellisen vahvoja ja elinvoimansa säilyttäneitä. Kun ajattelen
työkenttääni narsistisen persoonallisuushäiriön uhrien keskellä, joudun aivan
päivittäin ajattelemaan ja pohdiskelemaan erilaisia ihmisen
torjuntamekanismeja. Jo terve ihminen omaa automaattisen hälytysjärjestelmän,
joka perustuu aika paljon alitajuntaan. Ihmisen luontainen torjuntajärjestelmä
alkaa automaattisesti toimia ylivoimaiselta tuntuvien tekijöiden vaikutuksesta.
Tämä järjestelmä on niin automaattinen, ettei sitä useinkaan pane edes
merkille, ja siksi on niin helppoa ajautua todellisuudelle vieraille alueille
ja vaikutuskentille. Se merkitsee tietynlaista epätodellisuutta ja totuuden
pakenemista aivan pienissäkin asioissa.
Ihmisen tunne-elämä sisältää
tavattoman määrän vastoinkäymisten ja negatiivisten kokemusten vaikuttamaa ja
värittämää materiaalia, joka voidaan nähdä luonnollisena ja osana jokaisen
ihmisen elämää. Sairastumiseen ja tietynlaiseen sekavuuteen, harhaisuuteen,
tarvitaan ylisuuri määrä negatiivisia tekijöitä, ja tämän kynnyksen
ylittämiseen johtava tekijämäärä on hyvin vaihteleva eri ihmisten kohdalla.
Meillä jokaisella on omat heikkoutemme ja vajavaisuutemme, jotka määrittävät
tämän kynnyksen korkeuden. Mikä vahvistaa toista, rikkoo toisen aivan
mitättömiltä tuntuvien tekijöiden vaikutuksesta. Siksi ei ole reilua laatia
jonkinlaista luetteloa tai määritelmää, jonka tulisi päteä yleisesti.
Matildan yli
yhdeksänkymmentä vuotta kestänyt tasapainoisuus ja elämän ongelmien
selvittämiskyky riitti tiettyyn pisteeseen asti. Hänen henkinen romahtamisensa
ei ole perusteltavissa millään lapsuuden tai muun ajan henkisillä tekijöillä,
ei pettymyksillä eikä traumoillakaan, vaan yksinkertaisesti suuri ikä toi
mukanaan suuren määrän tekijöitä, jotka väistämättömästi kohtaavat ihmistä
jossakin elämän vaiheessa. Matildan soluihin ohjelmoitu katoavaisuus ja
rajallisuus saavutti tietyn pisteensä, niin että kehollisesti tapahtui siinä
määrin suuri muutos ja rappeutuminen, että tulehduksen myötävaikutuksella
tietty tekijäkokonaisuus johti ensin huonovointisuuteen ja ajan tajun
katoamiseen. Matilda alkoi keittää puuroa useita tunteja liian aikaisin,
luullen huonon olonsa johtuvan nälästä.
Jos hän olisi jäänyt vuoteeseen
makaamaan, olisi tämä tilanne vältetty, mutta mahdollisesti vain ohimenevästi.
Näin oli kirjoitettu hänen elämänsä kirjaan, niin että herääminen tapahtui
sairaalan vuoteessa vastoin kaikkia vuosikautisia huokauksia ja toivomuksia
huomaamattomasta pois nukkumisesta.
Sairaalan ei toivottuja
olosuhteita edelsi siis tämä tekijä, joka vaikutti sijaintipaikan muutokseen.
Tämä on osa normaaliksi katsottavaa ihmiselämää, joka sisältää enemmän
ihmisestä riippumattomia tekijöitä, kuin mitä kukaan haluaisi itselleen
myöntää. Arvostelumme kohteena on kuitenkin ensisijaisesti yhteiskunnalliseksi
katsottava tekijävyyhti, joka sisältää aivan liian paljon narsistisen ajattelun
tuottamaa aineistoa. Yksi kaatuminen ja sairastuminenko oikeuttaisi kaikkien
oikeuksien kadottamiseen ja menettämiseen, niin että vanhus nyt on ympäröity
tekijöillä, jotka eivät ainoastaan estä henkistä jatkuvuutta, vaan itse asiassa
tukahduttavat ihmisen henkisen kapasiteetin säilymisen?
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti