Social Icons

Pages

tiistai 19. marraskuuta 2013

Ajatuksia 13.05.2010 osa 1


Uskonto oopiumia kansalle?


Meidän tehtävämme ei ole käyttää pelkoa välineenä ihmisten käännyttämiseen. Samoin ei meidän tule pyrkiä hallitsemaan matkakumppaneitamme pelon ilmapiiriä luomalla. Kuitenkin velvollisuutemme on uskoa kaikki Sanaan kirjoitettu, myös Ilmestyskirja.
Paavali kuvaa viimeisiä aikoja sellaisella tarkkuudella, että se tuntuu suorastaan uskomattomalta. Hän on antanut meille mitä tarkimman selvityksen siitä, minkä nyt näemme ympärillämme. Kaikenlainen rauhattomuus leviää entistä suuremmalla voimalla, vaikka suuri osa ihmisistä haluaa sulkea tämän tietoisuutensa ulkopuolelle.
Itse en ole huolissani omasta tulevaisuudestani, koska luotan Herrani apuun ja huolenpitoon. Vakavaa murhetta aiheuttaa kuitenkin huoli seurakunnasta ja läheisistä ihmisistä. Vielä joitakin vuosikymmeniä sitten asenne oli aivan toisenlainen, mutta nyt tietynlainen huolettomuus näyttää vallanneen aivan liian monen matkaajan. Kaikenlaiset elatuksen ja toimeentulon murheet ovat vallanneet niin paljon alaa ihmisten jokapäiväisessä elämässä, että aivan väärällä tavalla luotetaan kaiken järjestymiseen miellyttävällä tavalla.
Mikä on aikaansaanut tämän väärän luottamuksen, jossa lähes täydellisesti unohdetaan se, mistä pappi puhui lähetysillassa noin viikko sitten: ”Jumala riisuu omiansa!”? Elämäämme sisältyy uskomattoman paljon sellaista, mikä ei miellytä meitä, vaan omalla tavallaan riisuu meitä niistä asioista, jotka ruokkivat väärää luottamusta omiin kykyihin selvitä nykyisistä ja tulevista ongelmista.
Tämä tulee julki erittäin voimakkaasti jopa työssämme kovaosaisten auttamisessa. Suuri osa auttajista uskoo omaavansa aivan erikoislaatuisen taidon ja voimavarat hoitaakseen oman alueensa yksin, ilman toisten vaikutusta. Siten ei voi syntyä oikeanlaista yhteistyötä ja auttamisverkostoa. Narsismi on siis hiipinyt jopa auttamistyöhönkin. Ihminen kuvittelee omaavansa kykyjä, joilla ratkaistaan kaikki ongelmat. Todellisuus puhuu kuitenkin omaa, karua kieltään.
Maailman hätä on sanoinkuvaamaton jo nyt, saati sitten tulevaisuudessa, kun ihmiskunta korjaa sitä, mitä on kylvänyt. Jo nyt halutaan unohtaa Jumala ja hengelliset asiat, uskoen vain omavoimaisuuteen, kuviteltuun sellaiseen. Onko hengellisyys sitten ratkaiseva seikka ongelmissamme? Yksi ristiriitaisimmista tilanteista elämässäni oli seuratessani nykyisen arkkipiispan haastattelua televisiosta juuri ennen vaaleja. Häneltä kysyttiin asioita, joihin vastaamalla hän ainakin kirjoittajan mielestä toi julki uskonsa vähäisyyden. Kun häneltä kysyttiin hänen asennettaan uskontunnustukseen, koin hänen itsensä epäilevän sitä. Erikoisinta oli kuitenkin se, kun hän selitti, että ihminen tarvitsee jotakin mihin tunnustautua. Siispä ihminen voi lausua uskontunnustuksen ja samaistua luterilaiseen kirkkoon, vaikka ei uskoisikaan sitä!
Tältä pohjalta on nyt helppo samaistua niiden ihmisten kanssa, jotka etsivät tukevaa pohjaa elämälleen ja uskolleenkin. Jos arkkipiispankin mielestä samaistuminen on tärkeämpää kuin todellinen usko, on hyvin ymmärrettävää tavallisen kansan epäluuloisuus ja suoranainen vastenmielisyys hengellisiä asioita kohtaan. Ihminen tarvitsee ja kaipaa todellisuutta elämäänsä, ei mitään elämänvalhetta. Jos mitään muuta ei ole tarjolla, valitsee ihminen jonkinlaisen valheenkin, sen sijaan että jäisi tyhjän päälle. Nykyaika tarjoaa näitä valheita enemmän kuin mikään muu aikakausi tämän maan päällä. Emme sano tätä tuomitaksemme ihmisiä, vaan pikemminkin säälistä ja myötätunnosta. Valheella saa ajan kulumaan, mutta jossakin vaiheessa herääminen on aivan liian kova koettelemus ihmismielelle!
Uskonnosta on tietyssä mielessä tullut juuri sitä, mitä suuri oppinut aikanaan julisti: ”Uskonto on oopiumia kansalle!” Suuri osa kristillisyyttä pitää tärkeimpänä jatkuvuutta ja totunnaisuutta, riippumatta siitä onko aitoa ja rehellistä pohjaa sille, mitä ihmisille tarjotaan. Lukemattomat ihmiset ja julistajatkin ovat tunnustaneet, että nykyisissä hengellisissä yhteisöissä pitää todella varoa mitä sanoo, etteivät ihmiset kaikkoaisi niistä. Siten on enemmän kuin koskaan totta se, mitä yksi vanhemmistoveli eräästä suuresta helluntaiseurakunnasta jo yli vuosikymmen sitten sanoi minulle: ”Meillä ei enää saarnata kokouksissa, vaan ne ovat enemmänkin kuin musikaalia ja show’ta.”
Niinpä seurakunnissakin ihmisiä viihdytetään kuten joissakin aivan maailmallisissa tilaisuuksissa. Puhutaan raamatullisista asioista ja luetaan Sanaakin, mutta oikeastaan mikään ei johda ihmisiä itsetutkisteluun ja ns. parannuksen tekoon. Katolisen ripin henki on tullut jäädäkseen useisiin vapaisiinkin suuntiin, joissa on alettu julistaa synnit anteeksi. Sinänsä asia on aivan oikea, mutta kuulumatta jää mitä tärkein viesti, joka tulee julki meidän Herramme sanoissa: ”Mene, mutta älä enää syntiä tee, ettei sinulle pahempaa tapahtuisi!”
Meitä ei valmisteta oikealla tavalla tulevaan. Me voimme tosin elää vain päivän kerrallaan, mutta Sana puhuu paljon valmisteluista ja valmistautumisesta tuleviin tapahtumiin. Äkkiarvaamatta tapahtuvat asiat saattavat ihmiset hämmennyksiin, niin että mahdollisesti toimitaan aivan väärällä tavalla. Me tarvitsemme valmennusta ja hyvää henkistä ja hengellistä kuntoa läpäistäksemme ne koettelemukset, jotka ovat kohtaava koko ihmiskuntaa. Suuri osa kristikuntaa odottaa tietynlaista julistusta, jonka keskipiste useimpien mukaan on Lähi-idässä. Silloin tullaan julistamaan ”Rauha, rauha”, vaikka rauhaa ei olekaan. Uskon tämän julistuksen kaikuvan kaikkialla juuri nyt. Se on kaikunut jo vuosikymmeniä, vaikka emme ole sitä huomanneetkaan! Se tulee mitä voimallisimmin esiin jopa kirjoittajassa, jolle kautta koko hänen elämänsä on julistettu: ”Odota Jumalan aikaa, ei ole mitään hätää! Rauha, rauha!”
Sielumme kaipaa rauhaa, eikä siitä olekaan tässä kysymys. On olemassa kaksi eli rauhaa, joista toinen on Jumalan rauha ja toinen tämän maailman julistama rauha. Ne on nyt sotkettu keskenään suorastaan katastrofaalisella tavalla. Kaikesta osoituksena juuri tämänhetkinen tilanne Euromaissa. Koko maailmantalous on luotu pohjalle, joka ei voi kestää loputtomiin. Kun kaikki taloudellinen hyöty niin valuuttana kuin käytännön elämässäkin on siirtynyt tämän maailman rikkaille, tullaan tilanteeseen jossa kupla puhkeaa. Ei ole enää mistä ottaa, kun jokainen rikas pitää kiinni etuisuuksistaan ja omaisuuksistaan. Koko maailmantalous perustuu varainsiirtoon köyhiltä rikkaille - on aina perustunut. Nyt alkaa pää tulla vetävän käteen, joten olemme vielä kohtaava aivan uskomattomia tilanteita, joihin tarvitsemme henkistä ja hengellistä valmistautumista.
Uskovaisen tehtävä on asettua todellisuuteen ja hylätä kaikki näennäinen ja pettävä. Siksi meille voidaan sanoa, että kun näemme tämän kaiken tapahtuvan, tulee meidän nostaa päämme, sillä meidän vapautuksemme on lähellä. Omalla tavallaan meidät vapautetaan maallisen mammonan palvelemisestakin, kun taloudellinen tilanne kiristyy entisestään. Johtajammekaan eivät, koska eivät usko Jumalaan ja Hänen suunnitelmiinsa, ole kykeneviä näkemään minne meitä viedään niin kansakuntana kuin yksittäisinä ihmisinäkin. Kaikki taloudellisesti kouluttautuneet ihmiset ovat omalla tavallaan nähneet tämän olevan tulossa, mutta siitä huolimatta tyynnytellään ihmisiä ikään kuin kaikki olisi hallinnassa.
Me emme tosiaankaan tarvitse kaikkea sitä, mitä meille tarjotaan ja minkä välttämättömyydestä meitä vakuutellaan ja suorastaan aivopestään. Maa saastuu asukkaidensa alla, koska maailmantalous pyrkii tuottamaan aina vain uutta, suorastaan tarpeetontakin. Emme tarvitse edes profetioita tai jumalallista tietoa käsittääksemme, että ihminen on valinnut selvän tuhon tien, joka alkaa jo nyt osoittautua kaikessa, niin luonnossa kuin jokapäiväisessä elämässämmekin. Me vain olemme tottuneet kaikkeen, niin ettemme huomaa päivien välistä eroa, saati sitten tulevaisuuden uhkakuvia. Niitä ei ole Jumala aikaansaanut tai luonut, ne ovat kaikki lähtöisin ihmisestä itsestään ja hänen kuvitellusta viisaudestaan!
Suurin osa meistä pelkää asettua ristiriitaan tämän todellisuuden kanssa. Siksi useimmat meistä, uskovaisistakin, ovat alkaneet uida virran mukana tai lakanneet soutamasta, käsittämättä todellista tarkoitustamme ja päämääräämme. Vaikka Jumala olisikin meidän kanssamme, se ei tarkoita sitä, että lakkaisimme soutamasta. Luvattu Maa ei vuotanut maitoa ja mettä ilman kansan ponnisteluja ja päivittäistä vaivannäköä. ”Ken lepohon itsensä heittää, on kuollut jo eläessään”, sanoi joku kuuluisa runoilija. Sama pätee uskonelämäämmekin, joka toisaalta on luottamusta Jumalan armoon ja ennalta valmistettuihin tekoihin. Kysymys ei siis ole meidän kohdallamme ennalta tehdyistä teoista meidän puolestamme, vaan Jumalan suunnitelmasta meidän elämässämme. Koska uskomme, me puhumme, toimimme, panemme täytäntöön aivan käytännössä sen, mikä meille on tullut tärkeäksi!
Nykyinen tilanne on johtanut siihen, että yleisesti uskotaan, vaikka se ei niin selvästi ole havainnoitavissa, että pääpaino hengellisestä vastuusta on näyttävillä ja näkyvillä julistajilla. Tämä korostus on suorastaan vääristelevää ja hengellisesti tuhoisaa. Näyttävä toiminnallisuus ja suoranainen viihteellisyys vievät huomion aivan vääriin asioihin. Tämä tulee erikoisella tavalla esiin suurimmassa puutteessamme niin hengellisen kuin maallisenkin elämän alueella. Me olemme jo luomisen perusteella ”laumaeläimiä”, jotka kaikin tavoin ovat riippuvaisia toisista yksilöistä. Me tarvitsemme yhteisöllisyyttä. Narsistinen elämänkuva ja elämänvalhe ovat johtaneet siihen, että ihminen todellisuudessa pakenee sitä, minkä perässä hän juoksee, mitä hän etsii. Iskulause tänään kuuluu aivan kuin suuri pasuuna kaikkialla, kaikilla elämän alueilla: ”Minulle, minulle, minulle!”
Ihminen ei enää suostu riisuttavaksi tai luopumaan saavuttamistaan eduista. Hän haluaa vain koko ajan pukeutua ja etsii vaihtelua jokapäiväiseen elämäänsä. Hän ei käsitä sitä, ettei kohta kukaan saa mitään, jos jokainen haluaa intohimoisesti pitää kiinni omistamastaan niin henkisestä kuin maallisestakin kapasiteetista. Sama pätee hengellisyyteen. Siihen olen törmännyt jo vuosikymmenien ajan niin työssäni kuin yksityiselämässänikin.
Siitä on jo vuosia kun ensimmäisen kerran kirjoitin meistä uskovaisista hengellisinä mannekiineina, jotka esittelevät itseään ja tuotteitaan, kuitenkin sellaisella tavalla kuin haluaisimme pitää kaiken omanamme, antamalla todella huonon kuvan asiasta, olematta valmiita jakamaan toisille. Antamamme kuva on ollut niin negatiivinen ja luotaan torjuva, että olemme itse syyllisiä pahuuden valtaannousuun. Pahan valtaan pääsemiseksi ei tarvita muuta kuin että hyvät eivät tee mitään!
Kaikki on vääristynyt sellaisessa mittakaavassa, että olemme aivan ymmällämme. Näemme asenteidemme ja tekojemme tulokset, näemme lähestyvän kaaoksen. Sen sijaan että alkaisimme toden teolla etsiä Jumalaa ja entisiä hyviä teitä, pyrimme löytämään hyvin itsekkäitä ratkaisuja, jotka entisestään ruokkivat ympärillämme vallitsevaa kaaoksen henkeä. Minulle, minulle, on sotahuutomme siinä määrin, että joskus, eikä kovin harvoin, tekisi mieli ristiä kädet rinnalle ja antaa kaiken mennä menoansa!
Se ei kuitenkaan ole todellisen uskovaisen asenne. Mutta kuinka paljon todellisia uskovaisia sitten on olemassa? Olemmeko tulleet jo aikaan, jossa näitä ei juurikaan enää ole, ainakaan näkyvällä tavalla? Joidenkin hengellisten auktoriteettien mukaan perustavaa laatua oleva muutos alkoi kuusikymmenluvun loppupuolella. Elämmekö siis jo eräänlaisella yliajalla, ihmetellen kaikkea vääryyttä ja lisääntyvää jumalattomuutta, käsittämättä ollenkaan, että jo ainakin tuosta ajankohdasta lähtien olemme saaneet nauttia ylimääräisestä mahdollisuudesta asioiden korjaamiseen?
Ihminen voi vakuuttaa itselleen uskovaisuuttaan, etenkin jos ei lue Raamattua ja tekeytyy siten tietämättömäksi Jumalan tahdon suhteen. Olen toistanut sitä vuosikymmenien ajan väsymättä ajatukseen, että kuultuamme niin suuren määrän todellista Jumalan Sanaa, ei meillä ole pienintäkään kysymystä sen suhteen, mitä Jumala meiltä odottaa. Tämä koskee ennen kaikkea suhdettamme toisiimme ja yleensä ihmisiin. Tämä koskee avioliittoa ja lasten kasvatusta, yleensä asennettamme elämään ja tulevaisuuteen. Aikanaan eräs valokuvaaja totesi minulle, ettei hän tarvitse edes Raamattua tietääkseen, ettei kenellekään ihmiselle saa tehdä mitään pahaa. Miten sitten on meidän uskovaisten suhteen, jotka uskomme olevamme yhteydessä tuonpuoleiseen, näkymättömään maailmaan, jonka väitämme hallitsevan elämäämme siinä määrin, ettei meitä itseämme ole enää edes olemassa? Elääkö Kristus todella meissä, vaiko ainoastaan ajatuksissamme ja kuvitelmissamme?
Hanki jostakin halpa Uusi Testamentti ja alleviivaa siihen kaikki ne kohdat, joissa puhutaan tekemisestä tai käytäntöön soveltamisesta, niin tulet hämmästymään. Tulee niin paljon alleviivauksia, että sen suhteen on tarpeen aivan oma kappaleensa Pyhää Sanaa. Kaikki kärjistyy Jaakobin kirjeessä, joka kiistämättömästi vakuuttaa meille, että uskomme on todellakin merkityksetön ilman sen vaikuttamia tekoja.
Me olemme jossain suhteessa melkein poikkeuksetta hengellisiä invalideja kaiken kokemamme jälkeen. Olemme kokeneet hengellisen shokin toisensa jälkeen siinä määrin, että emme ole läheskään sitä mitä olisimme halunneet olla. Aivan liian moni uskovainen tai järjestö on valheellisesti uskonut Jumalan ulkoistaneen ihmisten riisumisen ja nöyryyttämisen heidän tai heidän järjestönsä tehtäväksi. Olen tästä enemmän kuin tietoinen kaiken kokemani jälkeen, ennen kaikkea niissä piireissä, joissa uskottiin saavutetun aivan erikoisasema Jumalan pelastussuunnitelmassa. Vastoin kaikkea alkuperäistä opetusta ja näkemystä kadotettiin aito kuva kunkin ihmisen omakohtaisesta vastuusta elämänsä suhteen. Aivan liian moni omaksui käsityksen, että juuri hänet on nyt valtuutettu kääntämään kehityksen kulku, ja jotakin erikoisen suurta olisi syntyvä hänen toiminnastaan.
Ihmisille annettiin aivan väärä kuva alkuperäisestä tarkoituksesta, koska juuri kukaan ei ottanut itselleen aikaa tutkimiseen ja itsekritiikkiin. Vaikuttavinkin parannussaarna oli kuin vettä hanhen selkään, itse kunkin uskoessa erityisasemaansa, joka todellisuudessa perustui vain hänen omiin kuvitelmiinsa. Ihminen uskoo nöyrtymisen sijasta enemmänkin voimaan ja valtaan. Uskonto on ollut ja on edelleenkin suuressa määrin oopiumia kansalle, joka suo hetken nautinnon huumehuuruissa, mutta vähitellen tuhoaa ihmisen sielun ja kehon. Todellisuuden kohtaamisen sijasta ihminen etsii vaihtelua ja tyydytystä elämäänsä, jonka uskoo tarkoitetun nautintovälineeksi työkalun sijasta. Aito jumalanpalvelus perustuu muiden ihmisten hyväksi elämiseen ja tämän asuinpaikkamme suojelemiseen. Nyt ihminen ei ole edes halukas lajittelemaan roskiansa, mikä vie niin pienen ajan päivittäisestä elämästämme, ettei sitä edes huomaa.

Markku Vuori


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text