ESIPUHE
Vuosikausia
on mielessäni kypsynyt ajatus kirjoittaa kirjanen sellaiselta elämän alueelta,
mikä on lähinnä meitä kaikkia, ja mikä toisaalta kuitenkin on tehty niin
etäiseksi ja ikään kuin mystiseksi. Pelkoko on syynä siihen, vai arkuus, vaiko
haluttomuus saada tietää koko totuutta? Onko helpompi elää tietämättömyydessä
ja epävarmuudessa, jotta tilanteita ei tarvitsisi asettaa tuomion alle? Kaikki
on helppo ratkaista toteamalla: "Kuka sitä itse asiassa tietää, mikä on
totuus? Jokainen tekee virheitä elämänsä loppuun asti, jokainen on
syyllinen!" Tämä ilmaisu kuulostaa ja näyttää paperillakin hyvin
hurskaalta, mutta kestäneekö se Kaikkivaltiaan Jumalan katseen edessä?
Minä
tunnen olevani hyvin aralla paikalla lähestyessäni tätä aluetta. Onko se ollut pelko,
mikä on minut saanut niin kauan vaikenemaan kaikesta siitä, mikä sydämelläni on
suorastaan jyllännyt vuosikausia? Miksi on niin, että juuri siitä alueesta,
joka on meitä lähinnä, ei mielellään saisi edes mainita mitään? Toisaalta siitä
on menneinä vuosina ja vuosisatoina kirjoitettu satoja ja tuhansia kirjoja, ja
kirjoitetaan ja puhutaan siitä tänäänkin. Mutta mitä ja millä tavoin siitä
kirjoitetaan ja puhutaan — se on aivan toinen asia. Niin kauan kuin kissaa
silittää myötäkarvaan, kehrää se onnellisena ja tyytyväisenä. Mutta jos vaikka
vain vahingossa käsi hiukan voimallisemmin "hyväilee" vastakarvaan,
loppuu rauhanomainen rinnakkaiselo siihen. Samoin on kaiken kirjoittamisen ja
puhumisen suhteen. Mutta elämmekö nyt
sellaisessa ajassa, jossa meillä on varaa jatkaa ihmisten miellyttämistä
sellaisilla alueilla, missä tiedämme totuuden olevan alas painetun?
Ehkä
tämä kirjanen joutuu sellaistenkin ihmisten käsiin, jotka eivät tunne minua,
eivätkä tiedä hengellisestä taustastani. Sen tähden kirjoitan niin
yksinkertaisella ja elämänläheisellä tavalla kuin vain mahdollista. Ne, jotka
tuntevat minut, antanevat anteeksi, jos jotkut sanontatapani ja ilmaisuni
voitaisiin heidän mielestään sanoa voimallisemmin tai leimaavammin. Se on
kuitenkin juuri se, mitä yritän välttää, koska sydämelläni on kirjoittaa
sellaisella tavalla, että mahdollisimman moni tulisi autetuksi.
Niin kuin
jo mainitsin, on ollut monia, ja on tänäkin päivänä, jotka kirjoittavat tästä
aiheesta. On olemassa niin monenlaisia kokemuksia, ja koska me ihmiset olemme
jossakin suhteessa kaikki erilaisia, ovat näkemyksetkin niin erilaisia. Siten
voimme ymmärtää kirjallisuuden ja kaiken puhutun värikkyyden ja ilmaisujen
laajuuden. Niinpä tehtäväni ei ole asettaa kysymyksenalaiseksi kenenkään
näkemyksiä tai kokemuksia. Myöskään en halua asettua vastustamaan ketään, tai
mitään uskonsuuntaa. Mutta koska uskon meidän elävän viimeisissä ajoissa, ja
Jeesuksen Kristuksen tulemuksen olevan hyvin lähellä, uskon myöskin
todellisella Jumalan Seurakunnalla olevan tiedon enemmästä, kuin mitä se ehkä
itse osaltaan uskoo. Jumalan Valo on lisääntynyt Raamatun ymmärtämisen suhteen,
mutta koska on kysymys niin arasta alueesta, on tuota valoa ja ymmärrystä tällä
alueella esiin tuoneet äänet vaiennettu mitä suurimmalla hienotunteisuudella ja
antaumuksella.
Jos me todella uskomme olevamme Jumalan
Seurakunta, ja haluamme kulkea eteenpäin Herran tiellä, ei meillä enää ole
minkäänlaista mahdollisuutta sulkea jotakin aluetta elämästämme ulkopuolelle,
ja teeskennellä olevamme tietämättömiä asioiden todellisen tilan ja laadun
suhteen. Todellinen Jumalan lapsi haluaa tietää kaiken Herran tahdon ja
noudattaa sitä, maksoi mitä maksoi. Jos joku ei halua tietää, tai sanottakoon
paremminkin: saattaa tiedostamisensa piiriin näitä asioita, jouduttaneen
asettamaan kysymyksenalaiseksi hänen uskonsa Herraan Jumalan Sanana.
Me emme
puhu nyt kaikesta siitä, mitä ihmiset ovat kirjoittaneet, ja mitä he
kirjoittavat tai puhuvat. Me emme puhu siitä miten sinä tai minä olemme
kokeneet tietyt asiat ja miten me suhtaudumme niihin ja millaiset näkemykset
meillä on. Me emme puhu nyt minusta tai sinusta, tai siitä minkä minä tai sinä
näet tärkeäksi tai oikeaksi. Jos puhuisimme tällä tavalla, ei puhumamme
poikkeaisi missään suhteessa siitä, mitä muutkin puhuvat ja ovat puhuneet
menneinä aikoina. Voimme siis säästää itseltämme suuren vaivannäön kun emme
toista sellaista, mistä jo muut ovat puhuneet, niin kuin myöskin välttämällä
keksimästä itse jotakin uutta ja mahdollisesti viehättävääkin. Ainoa
kiinnostukseni aihe on tehdä itselleni ja meille kaikille selväksi se, mikä on
Jumalan tahto ja Hänen Sanansa mukaista. Itse asiassa millään muulla ei ole
mitään merkitystä.
Niin kuin
alussa totesimme, kestävätkö näkemyksemme ja suhtautumisemme Kaikkivaltiaan
Jumalan kasvojen edessä? Me jokainen haluaisimme miellyttää Jumalaa ja tulla
katsotuiksi arvollisiksi ensimmäiseen ylösnousemukseen, tulla ylöstemmatuiksi
Herraamme Jeesusta Kristusta vastaan, kun Hän palaa takaisin kirkkaudessansa.
Mutta ei riitä se, että me itse päätämme, mitkä elämän alueet ja sanankohdat
ovat tärkeitä ja mikä on riittävää saavuttamaan oikea tila Jumalan edessä.
Meidät on kutsuttu vastaanottamaan jokainen Jumalan Sana ja suhtautumaan
kaikkeen Hänen puhumaansa vakavasti. Hän ei ole puhunut vain puhumisen tähden,
vaan nimenomaan antaaksensa meidän
tietää, mitkä Hänen odotuksensa ovat meidän suhteemme! Hän odottaa meidän
kunnioittavan ja arvostavan sitä, mitä Hän on sanonut; ja kunnioituksemme ja
arvostuksemme me tuomme julki noudattamalla sitä, mitä Hän on sanonut.
Tärkeintä ei ole onnistumisemme kaikessa, vaan todellinen halumme noudattaa Jumalan Sanaa! Herra, Sinun tahtosi minä
teen mielelläni! Salli minun tietää, mitä minun tulisi tehdä; minä teen
kaikkeni noudattaakseni sitä!
Meitä
ei siis tule kiinnostaa sen, mikä on jonkun ihmisen mielipide. Minä en ole
itsekään kiinnostunut omasta mielipiteestäni, koska se ei tuo apua minun
vaikeuksiini, eikä kenenkään muunkaan vaikeuksiin. Toivon, että olemme kyllin
kypsiä asettumaan näiden asioiden kanssa vastakkain. Jos joku loukkaantuu
sydänjuuriaan myöten, en voi sille mitään. Minä tiedän olevan Kaikkivaltiaan
Jumalan tahdon, että puhumme nyt näistä asioista, sillä jo huomenna saattaa
olla liian myöhä. Kysymys ei ole minun asiastani tai jonkun toisen ihmisen
asiasta, vaan Kaikkivaltiaan Jumalan tahdosta meidän elämässämme. Enää ei ole
mahdollista sisarten poistua huoneesta loukkaantuneena sen johdosta, että
näistä asioista puhutaan. Enää ei ole mahdollista veljien hyssytellä ja pyytää
vaikenemaan. On aika tuomion alkaa
jumalan huoneesta!
Minä ymmärrän hyvin, miksi asenteet ovat
olleet sellaisia, ja voin antaa anteeksi veljille ja sisarille, mutta kuinka kauan Kaikkivaltias Jumala voi
antaa meille anteeksi, jos tietoisesti suljemme ajatusmaailmamme ja elämämme
ulkopuolelle pelastuksen jälkeen tärkeimmän asian? Se on juuri se, mikä
minua huolestuttaa, ja sydämeni ei saa rauhaa, ennen kuin olen tuonut Jumalan
Sanasta julki sen, mitä Herra on raskaana laskenut sydämelleni.
Minä en
tuo julki muuta kuin sen, mitä Jumalan Sana sanoo, ja jos joltakin kohden tuon
jonkun mielestä julki omia ajatuksiani, niin tutkittakoon ne Jumalan Sanan
kokonaistodistuksen pohjalta. Ei ole kysymys siitä, että riippuisimme
fanaattisesti kiinni jossakin tai joissakin sanankohdissa, vaan tässä sekavassa
ja vaarallisessa ajassa meidän täytyy
nähdä kaikki tällekin alueelle kuuluva Jumalan Sanan kokonaistodistuksen
valossa. Tiedän tämän olevan vaikeaa tässä ajassa, jossa vapaus on
otsikkona kaiken yllä. Mallia todelliselle Jumalan lapselle me emme löydä
ihmisten keskeltä eikä tämän maailman keskeltä, vaan meidän on mentävä
yksinomaan Jumalan Sanaan, jos haluamme löytää totuuden, joka säilyttää meidät
hengissä.
Näiden
takanamme olevien vuosikymmenien ja lähimmän vuosisadan kuluessa olemme niin täydellisesti
vieraantuneet monista asioista, jotka aikaisemmin olivat itsestään selviä.
Nimenomaan tässä ajassa nähtävissä oleva liikehdintä naisten vapauttamiseksi on
saavuttanut sellaiset mittasuhteet, että heiluriliike on johtanut toiseen
äärimmäisyyteen. Jokin aikaa sitten olisi voinut pitää pilana lausuntoa:
"Nyt naiset on vapautettu, mutta kuka armahtaa meitä miespoloisia, ja
vapauttaa meidät naisten rautaisesta otteesta?!", mutta tässä ajassa
naisesta on tullut jumaloinnin kohde ja tilanne on riistäytynyt kaikkien
käsistä. Naista ei ole vain vapautettu, vaan hän on ottanut vallan! Monikin
saattaa pitää minua vanhoillisena, mutta niin vanhoillinen en ole, että
haluaisin palaamista niihin surkeisiin olosuhteisiin, missä naiset olivat
menneinä aikoina halveksittuina ja alas painettuina, orjina. Mutta jos olen
vanhoillinen sen suhteen, etten hyväksy nykyistä tilannetta, en voi sille
mitään, sillä tiedän Kaikkivaltiaan Jumalan seisovan takanani ja sanovan saman.
Sanottakoon jo tässä vaiheessa, ettei ole kysymys naisen alas painamisesta tai
kynnysmatoksi tekemisestä, vaan Jumalan säätämästä järjestyksestä
Seurakunnassa. Niinpä, vaikka nämä asiat koskevatkin laajempiakin piirejä,
puhumme me nyt lähinnä uskovaisista perheistä.
Uskovaisetkin
ovat tässä ajassa vaistomaisesti omaksuneet asioita ja suhtautumismalleja
maailman piiristä. Kuitenkin Jumalan Sana sanoo: "Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien
kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä
yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? ... tai mitä yhteistä osaa uskovaisella
on uskottoman kanssa?"(2.Kor. 6:14-15). Niin kauan kuin muistan, ovat
kaikki hyväksyneet tämän kohdan puhumaan sen tärkeydestä, ettei uskovaisen tule
mennä naimisiin uskosta osattoman kanssa. Mutta miten voi olla mahdollista,
että siitä huolimatta myöskin uskovaisten perheissä lähes poikkeuksetta
vallitsevat maailmalliset lait ja perinnäiset käsitykset
avioliittokysymyksistä? Minä tiedän, mistä se johtuu. Se johtuu siitä, että me
etsimme yhä vielä tässä päivässä mallia itsellemme ja avioliitollemme siitä,
mitä näemme ympärillämme, ja mitä tiedämme kirjoitetun ja puhutun. Mutta mitä
on kirjoitettu ja puhuttu, mikä on se malli, jonka näemme ympärillämme? Ovatko
kirjoittajat ja puhujat seisseet Kaikkivaltiaan Jumalan neuvottelussa ja
antaneet kansalle jumalallisen mallin? Onko ympärillämme näkyvä esimerkki
Jumalan innoittama? Aivan varmastikaan ei! Mitä me näemme ympärillämme niin
tänään kuin minä muuna aikana tahansa, on tulosta siitä, että jokainen tekee
niinkuin parhaaksi näkee, ja jokainen uskoo tulevansa omalla uskollansa
autuaaksi!
Jokainen
meistä menee sinne, minne hänen uskonsa hänet oikeuttaa! Uskoja ja uskomuksia
on lukemattomia, mutta on vain yksi usko, joka on kerta kaikkiaan pyhille
annettu. Se usko etsii vastausta ainoastaan Jumalalta ja Hänen Sanastansa.
Niinpä ratkaistavanamme on tänä hetkenä: ketä me haluamme uskoa? Minä tiedän tämän kirjoitukseni johdosta
asettavani ihmiset ratkaisun eteen, ja tunnen syvää tuskaa niiden puolesta,
jotka mahdollisesti eivät halua kuulla. Kysymys ei ole siitä, että asettuisin
tuomariksi ihmisten keskellä, ei, vaan tietoisena siitä, että Jumalan Sana on
eräänä päivänä tuomitseva meidät kaikki, haluan tuoda totuuden esiin ja sen
tähden noudattamaan sitä, niin että voisimme kestää Jumalan kasvojen edessä, ja
saavuttaa täydellisen miehuuden Kristuksessa. Tässä hetkessä meidän täytyy
sulkea silmämme ja korvamme kaikelta siltä, mitä me näemme ja kuulemme
ympärillämme, ja uskon silmin katsoa uskomme Alkajaan ja Täyttäjään. Kaikki
ympärillämme oleva on valhetta ja petosta, ainoa totuus on Jumalan Sanassa ja
siinä on ainoa mallimme ja esikuvamme. Pois kaikki perinnäiset ajatukset, pois
ihmisajatukset, pois kaikki muu mielestämme! Älkäämme yrittäkö paikkailemalla
ja korjailemalla tehdä vanhasta parempaa, vaan antakaamme Jumalan Pyhän Hengen
viedä meidät näkemään avioliittoasiatkin Jumalan pelastushistoriallisessa
valossa. Auttakoon Herra meitä tämän tutkistelun yhteydessä ja johtakoon meidät
kokemaan ennennäkemättömät siunaukset kuuliaisessa vaelluksessa Hänen edessään.
Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan
Kristusta ja seurakuntaa (Ef. 5:32).
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti