HÄN OLI IHMINEN, YHTÄ VAJAVAINEN KUIN
MEKIN.
Kirjeitä ja ajatuksia elämän todellisuudesta
opiksi kaikille niille, jotka ovat halukkaita oppimaan ja näkemään elämästä
muutakin kuin mitä omien neljän seinän sisällä tapahtuu - tai kuka tietää,
vaikka tässä puhuttaisiinkin juuri Sinusta ja Sinun taisteluistasi, olemmehan
kaikki niin samanlaisia!
Rakas veljeni Herrassa. Mitä rakkaimmat ja
lämpimimmät terveiset sinulle täältä lumen ja jään keskeltä. Tänä talvena on
harvinaisen paljon lunta. Toiset eivät pidä siitä, mutta olen kiitollinen
yksinomaan lähiseudun laskettelurinteiden omistajien puolesta. Monena talvena
lunta on ollut vain ylimmillä huipuilla, mutta nyt voi lasketella yli
kolmestatuhannesta metristä tänne kuuteensataan metriin, ja jopa
lähilaaksoihin, missä ollaan jo melkein merenpinnan tasalla. Kovin ylhäällä
lasketteleminen on ulkomaalaisille ja korkeuteen tottumattomille raskasta,
koska ilma on niin ohutta. Uutisten sääkarttojen mukaisesti teillä on ollut
hirvittäviä pakkasia, 25 - 30 astetta celsiusta jo viikkojen ajan. Kuinka te
ylipäänsä tarkenette siellä? Miten teidän ikäloput autonne voivat käynnistyä?
Eivätkö ne ole umpijäässä?
Täällä on pimeää ja kello on jo melkein
kaksitoista. Minä en taas kerran saa unta, koska lähipäivien aikana on
tapahtunut niin paljon kaikenlaista. Minun on suorastaan taisteltava katkeria
ja syyttäviä ajatuksia vastaan. Minua suorastaan kauhistuttavat omat tunteeni,
koska tulisihan minun sentään olla sananpalvelija, joka on palvellut Herraa
suunnilleen yhtä kauan kuin sinäkin, kohta melkein kaksikymmentäviisi vuotta!
Tavallinen uskovainen voi ainakin yrittää
keskustella toisten kanssa, mutta saarnamiehen asema on kerrassaan
vihoviimeinen; miksi muuten Paavalikaan olisi tuntenut itseänsä kuin
jonkinlaiseksi tunkioksi, johon kaikki kumoavat jätteensä! Meiltä odotetaan
koko ajan, että me kuuntelemme ja ymmärrämme. Ihmiset vuodattavat sydämensä ja
kertovat mitä kauhistuttavimpia asioita uskovaistenkin elämästä. Kaiken sen kanssa
me joudumme menemään nukkumaan, kun taas nuo ihmiset saavat huojentuneina
palata kotiinsa. Toisaalta Herran tulisi kantaa kaikki nuo asiat, mutta minä
ainakin olen niin herkkä, etten voi olla ajattelematta kaikkea sitä, mitä olen
kuullut. En usko Paavalinkaan olleen täysin vapaa tässä suhteessa, koska hän
niin monista asioista puhuu kyynelin.
Mutta kenen kanssa minä voisin keskustella
asioistani? Kuka ymmärtäisi minun vaikeuksiani? Minä olen saarnamies, joka
vuosikymmenet on saarnannut ihmisille Jumalan Sanaa; eihän minulla heidän
mielestänsä voi olla vaikeuksia, eikä saakaan olla! Heidän mielestään minulle
itselleni tulee olla kaiken selvää, nimenomaan sen suhteen, mitä tulee
avioelämään. Toisaalta jatkuvasti saan huomata, että kaikki veljet tietävät
asiat paremmin kuin minä; onhan heillä lähes joka asiaan yksinkertaisemmat
vastaukset kuin minulla, mutta kun todella tarvitsisin itse apua, en saa sitä
mistään. En tarkoita sitä, etten saisi vastauksia ja ohjeita, mutta kaikki
kuulemani saa minut vain ajattelemaan: "Missä sinä oikein elät, veljeni;
asummeko ollenkaan samalla planeetalla?" Kaikilla muilla menee loistavasti
heidän omien puheidensa mukaisesti.
Toisaalta olen viisastunut sen verran, että
katson todella tarkkaan, kenen kanssa puhun yleensä mitään. Olisi niin sydäntälämmittävää
voida luottaa veljiinsä ja sisariinsa, mutta ainakin toistaiseksi he ovat vielä
sillä asteella, että täytyy olla hyvin varovainen puheissansa. Kuinka monta
kertaa olenkaan saanut huomata, että asioistani on sitten keskusteltu
"luotettavan ystävän kanssa", joka taas on puhunut vaimonsa kanssa.
Tällä tavoin rippisalaisuuksista on tullut koko uskovain yhteisön yhteinen
salaisuus, joka ei enää ole mikään salaisuus.
Miten on teidän maassanne niin sanottujen
'todellisten uskovaisten' keskuudessa? Käyvätkö teillä sisaret jatkuvia
keskusteluja muiden uskovaisten asioista? Kun kokous on ohitse, puhutaanko
kaikkien kuulumiset; niiden kuulumiset, jotka eivät ole paikalla? Tai niiden,
jotka eivät juuri sillä hetkellä kuule? Minun mielestäni se on todellinen
kirous seurakunnan keskellä! Moni ei tajuakaan, kuinka vahingollista se on.
Tiedän puhuttavan paljon minun ja Mariankin asioista. Minun on turha edes tuoda
julki omaa kantaani asioihin; kukaan ei uskoisi minua.
Monen taistelurikkaan illan päätteeksi
Maria on mennyt kellarin takkahuoneeseen ja puhunut puhelimessa sydämensä
tyhjäksi uskotullensa, Ann-Marielle, joka sitten on puhunut kaikesta miehensä
kanssa. Ann-Marie on aina vannonut vaikenevansa asioista, jotka on kuullut
vaimoltani, mutta olen huomannut, että hän on alkanut purkaa tuota kuulemansa
kerää "vanhemmasta päästä", eli elämämme aikaisemmista tapahtumista.
Hän on "sopivassa tilanteessa" puhunut niistä maallisten veljiensä ja
sisartensa kanssa, jotka sitten ovat puhuneet tuttaviensa kanssa. Kuinka
hyödyttäisi minun yrittää todistaa jotakin sitä vastaan; vaikka vannoisin
Kaikkivaltiaan Jumalan nimeen, etteivät Marian puheet pidä paikkaansa, ei
kukaan uskoisi minua. Onhan kysymys julkisesta salaisuudesta!
Olen yrittänyt Thomasin kanssa puhua näistä
asioista, mutta hän vain vakuuttaa minulle, että Jumala on antanut minulle
todella hyvän ja kauniin vaimon. "Ole onnellinen sellaisesta vaimosta,
joka on tuonut niin paljon rahaakin talouteesi; hän on todella hyvä vaimo!"
Rahako se on, mikä ratkaisee? Jos Maria avioon mennessämme toi isoäidin ja
isoisän perintöä useita satojatuhansia markkoja, ja siitä suurin osa meni talon
ja maan ostamiseen, niin sekö on mittapuu uskovaisten elämälle? Thomasin
kohdalla oli samoin, vaimo toi rahat perheeseen ja rakennutti uuden talonkin.
Mutta onko se kaikki, mitä voimme odottaa vaimoltamme?
Elämä oli kutakuinkin siedettävää siihen
asti kun Maria meni töihin. Se ei olisi ollut mikään välttämättömyys, koska
tuottaahan tilamme sen verran, että voi elää tavallisen ihmisen elämää. Mutta
mikä oli Marian motiivi töihin mennessänsä, siitä en voi mennä vannomaan
mitään, mutta ainakin hän sanoi useampaan otteeseen noiden ensimmäisten vuosien
aikana: "Minä olen nyt tyytyväinen työhöni. Olen oleva siinä elämäni
loppuun asti, sillä se tuo minulle tyydytyksen, eikä minun tarvitse tuntea
olevani riippuvainen sinusta! Minä haluan olla itsenäinen ihminen, ja vastata
omasta elämästäni!"
Tämä aika on vaikea aika. Ei ole mikään
paras ratkaisu, että vaimo on ansiotyössä pois kotoa. Mutta jos lapset ovat
niin vanhoja, että tulevat päiväajan toimeen ilman äitiä, niin mitä siinä tekee
muuta kuin hyväksyy kaiken sellaisena kuin se tulee. Mutta se, mikä minusta on
sietämätön asia, on se, että nyt Maria jatkuvasti antaa minun tuntea, että minä
olen riippuvainen hänestä. Hän on se, joka toi alun perin rahat talouteemme;
suku vielä osoitti niin suurta epäluottamusta hänen vastoin sen tahtoa
naimaansa saarnamiestä kohtaan, että penniäkään ei maksettu ennen kuin olin
kirjoittanut nimeni aviosopimukseen, jonka mukaisesti minulla ei ole mitään omistussuhdetta
itse maatilan maihin tai rakennuksiin.
Naimisiin mennessämme minulla ei ollut
mitään, ja kiertäessäni saarnaamassa, elimme lähinnä kädestä suuhun, kunnes
sitten tuli tuo perintö ja ostimme tämän tilan. Tila ei koskaan tuottanut
Marian mielestä kylliksi, ja hän jatkuvasti vertasi meidän olosuhteitamme
veljiensä ja sisartensa olosuhteisiin, tai paremminkin rahasuhteisiin. Veljellä
oli niin ja niin hieno talo Bodenseen rannalla, niin ja niin kalliita tauluja
seinillänsä. Meillä ei ollut mitään. Miksi meillä ei ollut mitään? Naimisiin
mennessämme oli tehty selväksi, että minä en luovu elämäntehtävästäni missään
vaiheessa; minä tulisin olemaan saarnaaja kuolemaani asti. Maria hyväksyi sen
ilman mitään vastaväitteitä. Jos meillä ei ole enempää, johtuu se siitä, että
minä olen tehnyt jumalanvaltakunnan työtä! Mutta että Maria on nyt kaikesta
niin katkera minulle (uskonveljille ja ‑sisarille hän ei MILLOINKAAN ole sanonut
sanaakaan siitä), sitä en voi hyväksyä. Olisi aivan eri asia, jos olisimme
menneet naimisiin, ja minä olisin vasta sen jälkeen tullut uskoon ja halunnut
ryhtyä saarnaamaan. Mutta hän nimenomaan meni saarnaajan kanssa naimisiin,
välittämättä hienojen sukulaistensa vastustuksesta.
Jos tilanteet voisi järkevän ihmisen tavoin
ottaa sellaisenaan, ei kaikki tuntuisi niin pahalta. Mutta yhteisissä
kokoontumisissamme, joissa on paikalla vain näiden lähiseutujen ihmiset, ja
miksei myös isommissa kokouksissa, Maria kaikille kertoo elämämme suloisuudesta
ja siitä, kuinka hyvä hänen on olla töissä, jotta minä voin kiertää saarnaamassa.
Hänelle on todella tärkeää jokaisessa mahdollisessa kokouksessa esittäytyä
minun vaimokseni. Ihmiset hymyilevät ja katsovat minuun ja sanovat: "On se
suloista, kun sinulla Johannes-veli on tuollainen vaimo! Sinun tulee olla
kiitollinen Herralle hänestä!" Ja minä nyökyttelen päätäni ja hymyilen
parhaan kykyni mukaan. Mutta kun pääsemme kotiin, saan minä kuulla
neljännestunnin esitelmän siitä, kuinka surkeata on, kun meillä ei ole parempaa
autoa, parempaa sitä ja sitä. Minä parhaani mukaan yritän selittää, ettei se
ole mahdollista, mutta siitä huolimatta hän jatkaa ja jatkaa, ja
äänenvoimakkuus kohoaa koko ajan. Lapset kokoavat tavaransa, jos sattuvat
olemaan lähistöllä ja kipuavat ullakkohuoneeseen, tai lähtevät mitä liukkaimmin
ulos. Minä onneton, olisin ollut tyytyväinen neljännestunnin esitelmään! Miksi
aukaisin suutani ollenkaan, sillä nyt saan kuulla tunnin esitelmän kaikesta
siitä kurjuudesta, mihin minun virkani on meidät johtanut! Jos yritän jotenkin
edes tuoda esiin omaa kantaani, käskee hän minua olemaan hiljaa ja
kuuntelemaan!
Rakas veljeni, mitä tarkoittavat ne kohdat
Raamatussa, joissa puhutaan naisen alamaisuudesta ja miehensä kunnioittamisesta
ja niin edelleen? Tähän alueeseen en ole vuosiin uskaltanut kajota. Me sanomme
uskovamme koko Jumalan Sanan kannesta kanteen, ja silti minä joudun kipuilemaan
tällaisten asioiden kanssa. Ymmärtäisin sen, jos me olisimme joitakin
kirkkokunnallisia, kirkon jäseniä. Mutta me uskomme tietävämme enemmän kuin
muut ja todistamme siitä jatkuvasti. Me tiedämme sataprosenttisesti, mikä on
totuus, mutta pelkäämme toteuttaa sitä.
Minä uskon näiden sananpalvelijavuosieni
jälkeen, seurattuani niin monia ihmiskohtaloita, että me ihmiset olemme
jatkuvasti väärässä, ja ainoastaan Jumala on oikeassa. Kuinka usein olemmekaan
saaneet iloita veljien ja sisarien kanssa siitä, että Jumalan Sanan Totuus on
tuotu eteemme Sanan saarnaamisen kautta. Minä en ole mikään saarnamies ainakaan
omasta mielestäni, mutta siitäkin huolimatta, että tänään niin monet ovat minua
vastaan, tiedän saaneeni olla Jumalan puhetorvena monta kertaa. Ihmiset itse
ovat todistaneet siitä aameninensa ja halleluja-huutoinensa. Omine
rukouksinensa kokouksien jälkeen he ovat todistaneet: "Herra, me olemme
tänä iltana saaneet kuulla Sinun äänesi ja me kiitämme Sinua Sinun Sanastasi,
jota olemme tänään kuulleet!"
Minä itsekin uskon Herran puhuneen, sillä
monen monituista kertaa olen joutunut astumaan puhujan paikalle huokaisten:
"Herra, minä en yhtään tiedä mitä sanoa! Jos Sinä et halua puhua kauttani,
niin anna minun mieluummin vaikka kuolla, kuin että sanoisin jotakin omaani.
Sinä olet antanut lupauksen, että kun minä avaan suuni, Sinä sen täytät."
Olen Herran armosta saanut saarnata jotakin sellaista, mikä minulle
itsellenikin on ollut aivan uutta. Kokouksen jälkeen en ole muistanut juuri
mitään siitä, mitä puhuin, ja minun on täytynyt ääninauhalta kuunnella oma
puheeni, tietääkseni mitä olen sanonut! Minä itse en olisi voinut tuota kaikkea
puhua, vaan Pyhä Henki pani sanat suuhuni!
Kuinka kauhistuttavalta tuntuukaan sitten
kuulla myöhemmin joidenkin veljien ja sisarien suusta, että he ovat pitäneet
sitä sittenkin vain ihmisen ajatuksina. "Miksi, miksi, miksi?", olen
kysellyt vuosikausia. Aluksi todistetaan sen olleen Jumalan puhetta, ja sitten
muutaman viikon kuluttua se onkin heidän mielestään vain ihmisen inhimillisiä
ajatuksia. Nyt näin monen vuoden jälkeen on yksi puoli asiasta kirkastunut
entisestään. Elämän todellisuus ja arkielämä ovat todisteena siitä.
Rakas veljeni, sinä olet varmastikin
kokenut saman omassa maassasi. Olethan siitä itse asiassa kirjoittanutkin
jossakin vaiheessa, tai olemme keskenämme puhuneet siitä. Jumalan Sana
puhuttelee meitä kokouksessa, ja me koemme Pyhän Hengen läsnäolon, ja tässä
läsnäolossa emme voi muuta kuin sanoa aamenemme sellaisiinkin asioihin, jotka
meistä tuntuvat leikkaavilta ja katkerilta - KOSKA TIEDÄMME KUULEVAMME
TOTUUDEN! Vielä loppurukouksessakin saarnan voitelu on yllämme, ja saatamme
rukoilla juuri niillä sanoilla, jotka saarnassa olemme kuulleet. Sananpalvelija
on onnellinen sisimmässään, kun huomaa rukouksista, että kuulijat ovat todella
kuulleet ja ymmärtäneet saarnan.
Mutta entä sitten, kun tulemme kotiin? Me
näemme ympärillämme rakkaita ja kalliita sukulaisiamme ja ystäviämme. Jumalan
Sana on puhunut meille ja ehkä tuominnut joitakin asioita elämässämme. Me
olemme antaneet Sanan miekan leikata itsessämme. Mutta sitten tulee
sielunvihollinen ja sanoo: "Katsohan vain, sinä olet tehnyt oikean
ratkaisun. Sinä olit hyvässä kokouksessa, jossa saarnaaja puhui parannuksesta
ja elämän tärkeistä asioista, joita ilman ei voi päästä eteenpäin uskon tiellä.
Sinä päätit tehdä parannuksen omista vääristä asioistasi! Hienoa, hienoa! Mutta
oletko lainkaan ajatellut sitä, että jos kaikki nuo kokouksessa puhutut asiat
pitävät paikkansa, niin nämä sinun rakkaat sukulaisesi eivät silloin missään
suhteessa täytä niitä edellytyksiä, jotka on asetettu Herran morsiusjoukkoon
kuulumiselle!"
Parannuksen tuottamaa iloa seuraa nyt
katkera murhe! Totta, sitä en tullut ajatelleeksikaan! Äitini ei ole koskaan
tunnustautunut uskovaiseksi, veljeni ja sisareni kuuluvat joihinkin muihin
kirkkokuntiin. Rakkain siskoni pukeutuu sillä tavoin, ettei häntä kadulla erota
miehestä. Joskus häntä todella luullaankin mieheksi. Mutta hän on tunnustava
helluntailainen! Hän leikkaa hiuksensa lyhyiksi ja näyttää pojalta; mitä pahaa
siinä itse asiassa on? Vaimoni äiti on yksi rakkaimmista ihmisistä maan päällä.
Hän on niin rakkaudellinen ja hyvä ihminen ja tekee kaikkensa perheemme
hyväksi. Hänkin on uskovainen, mutta hallitsee rautaisella otteella miestänsä.
Hän ei usko alkuunkaan, että naisen tulisi olla alamainen miehellensä, vaikkei
ole siitä koskaan meillä ollessaan puhunut. Mutta kotona hän saattaa aivan
yksioikoisesti sanoa miehellensä: "Sinä pidät nyt suusi kiinni! Kun minä
annan luvan, sitten saat puhua!"
Nyt tulemme siihen, mikä on ehkä kipein
kohta monelle. Meidän on ratkaistava, ketä me rakastamme. Luukas 14:26 sanoo: "Jos
joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan
ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun
opetuslapseni." Tiedämme toki,
ettei meidän kirjaimellisesti tule vihata ketään ihmistä, mutta Herran
tuntemisen ja rakastamisen rinnalla kaiken muun rakkauden tulisi olla kuin
vihaa tuohon Todelliseen Rakkauteen verrattuna. Jeesuksesta sanotaan, että Hän
on Jumalan Sana. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme! Ja Häntä me
saarnaamme! Rakastammeko me nyt Herraa ja Häntä Jumalan Sanana, vai
rakastammeko niin paljon lähimmäisiämme, isäämme, äitiämme, veljeämme ja
sisartamme, että kuuntelemme sielunvihollisen ajatuksia?
Minulla on täällä lukuisia esimerkkejä
siitä, kuinka vihollinen on tullut siunattujenkin kokousten jälkeen veljen ja
sisaren luokse ja alkanut puhua lähimmäisistämme. Totta kai isä ja äiti ovat
jokaiselle rakkaimmat maan päällä. Tunnen erään veljen, joka kotona sai todella
syvällisen kristillisen opetuksen nimenomaan äitinsä kautta. Äiti kuitenkin oli
tavallaan tarrautunut kiinni tietynlaisiin perinnäissääntöihin, ja eräässä
vaiheessa tuo veli otti useammankin askeleen ohitse äitinsä opetusten,
syvemmälle Jumalan Sanaan. Hänet kastettiin Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen
ja hän osallistui kokouksiimme pitemmän aikaa. Iloisena hän kertoi äidilleenkin
saamastaan syvemmästä valosta, mutta äiti ei ilahtunutkaan. Veli todisti
uskonvarmuudessa Jumalan Sanan pohjalta, että äiti oli väärässä tietyissä
kohdissa. Kysymys oli niin selvästä Jumalan Sanasta, ettei siitä ollut
pienintäkään epäilyksen häivää. Olihan kaikki tuo uusi täysin sopivaa siihen,
mitä ennen oli ymmärretty. Nämä kohdat vain oli ikään kuin ohitettu, koska
kukaan ei ollut niistä puhunut.
Kului jonkin aikaa, ja veli todisti
uskostansa ja iloitsi totuudesta. Mutta äiti, iäkkäänä ihmisenä, leikkautti
hiuksensa lyhyiksi ja pukeutua pitkiin miesten housuihin ja todisti suuresta ilosta
Herrassa tämän teon johdosta. Kuitenkin hän itse oli aina antanut ymmärtää,
että naisella tulee olla pitkät hiukset, niin kuin Raamattu sanoo. Niin kuin me
uskomme, ei naisen myöskään tulisi pukeutua miehen näköisesti. Äidin riemu ja
ilo vain kasvoi tämän tietoisen tottelemattomuuden tähden ja hän todisti yhä
suuremmasta vapauden ilosta. Mitä tuo ilo todellisuudessa oli, siitä ei ole
epäilystäkään! Hän ravisteli yltään Jumalan Sanan "kahleen" ja tunsi
itsensä kevyeksi ja onnelliseksi. Mutta kuka tuon ilon antoi, Jumalan Henki vai
vihollisen henki?
Nyt poika alkoi toden teolla ajatella.
Äiti, joka oli hänet synnyttänyt, kasvattanut, vienyt näkemään hengelliset
totuudet, alkoikin yhtäkkiä jäädä jälkeen, eikä kuunnellut edes poikansa
neuvoja. Hänelle tuli todellinen hätä äidistänsä. Hän itki ja rukoili ja
paastosikin, mutta mikään ei auttanut. Äiti kulki omaa tietänsä.
Ensimmäinen asia, josta tuo veli puhui
kanssani, oli opetuksemme pukeutumisesta ja naisten pitkistä hiuksista. Hän oli
itse ollut vakuuttunut asian totuudellisuudesta, mutta nyt hän alkoi kysellä,
eikö asiaa voisi sittenkin nähdä toisin. Hän sanoi minulle: "Eikö
pukeutuminen ja hiukset ole pieni asia sen rinnalla, että äitini on niin
vanhurskas nainen? Hän rakastaa minua koko sydämestään ja on jatkuvasti
puhumassa minulle hengellisistä asioista; hän on hyvin karismaattinen. Hän
rakastaa Herraa koko sydämestään!" Minä en pitkään aikaan kyennyt sanomaan
hänelle mitään - tuijotin vain häntä hyvin hämmästyneenä. Tiesin, että hänen
äitinsä piti itseään jonkinlaisena profeettana, joka tiesi jopa tukkia suun
miespuolisiltakin sananjulistajilta. Mutta että tämä veli tulee luokseni
tällaisten ajatusten kanssa, se satutti sisintäni mitä julmimmalla tavalla.
Tässä juuri on vaikeutemme! Me rakastamme
Herraa ja Hänen Sanaansa ja Totuuttansa aina kuolemaan asti. Me olemme oman
todistuksemme mukaisesti jopa valmiita kuolemaan läheistemme tähden. Mutta
Jumalan Sana ei tarkoita sitä, että me kuolemme hengellisesti tehdessämme
kompromisseja Jumalan Sanan suhteen, yrittäessämme pelastaa äitimme tai isämme
iankaikkiselta kuolemalta. Muuttaisiko Iankaikkinen Jumala, jonka tulisilmät
näkevät kaiken elämässämme, Sanansa sen perusteella, että me äitimme tai
rakkaan omaisemme tähden sovittelemme Jumalan Sanaa itseemme sopivaksi, kun meidän
tulisi mukautua Sanaan!?
Tuo veli jatkoi kyselemistään kuukaudesta
toiseen; hän kyseli itseltänsä, hän kyseli äidiltänsä, hän kyseli kaikilta
mahdollisilta ihmisiltä. Hän ei vain kysynyt siltä Ainoalta Oikealta, JOKA voi
antaa oikean vastauksen. Herra olisi voinut sanoa hänelle: "Poikani, ole
turvallisella mielellä, Minä olen näyttänyt sinulle sen tien, jota kulkea.
Kulje vain eteenpäin ja elä Minulle. Kaikki muut ihmiset sinun tulee jättää
Minun asiakseni. Seuraa sinä minua!" Mutta häntä raskautti niin äitinsä
kohtalo, että eräänä päivänä hän poltti kaikki meiltä saamansa kirjaset pannuhuoneessa
ja sanoi kaiken opetuksemme olevan sielunvihollisesta. Hävittäisikö tuli
Jumalan Sanan totuuden? Ei milloinkaan! Hän voitti äitinsä itsellensä tämän
elämän ajaksi, mutta miten on oleva iankaikkisuuden suhteen? Mihin perustuu nyt
heidän uskonvarmuutensa? Mihin perustuu heidän pelastusvarmuutensa?
Kahdenpuoliseen rohkaisuun, yhteiseen näkemykseen? He uskovat tulevansa
autuaiksi uskollansa, mutta heidän uskonsa on vievä heidät ainoastaan siihen
asti, mihin se oikeuttaa. Avanneeko se iankaikkisuuden portit Jumalan
Valtakuntaan, sitä en uskalla sanoa.
On todella järkyttävää, että joku luopuu
uskostansa ja Totuudesta jonkun omaisen tähden. Tällaisia tapauksia on vaikka
kuinka monta. Jonkun maallinen sisar on jonkinasteinen uskovainen, mutta kun
hän uskoo jokapäiväiseen meikkaamiseen ja kulkee minihameessa vuodet ympäri, ei
vanhempi sisar rohkene toteuttaa sitä, minkä tietää Totuudeksi, vaan alkaa
puolustella sisarensa tekemisiä. Jonkin ajan kuluttua hän itse alkaa pukeutua
sisarensa mallin mukaisesti ja meikkaa ja käy maallisissa huveissa, mutta ei
lakkaa todistamasta uskostansa! Kysymys ei ole siitä, että pukeutumisemme
opillisena seikkana kadottaisi meidät, vaan on kysymys asenteestamme siihen,
minkä olemme oppineet näkemään oikeaksi.
Murhetta on tuottanut myös eräs veli,
joka on alkanut melkoisen panettelukampanjan: "Tuo veli on näin kauan
saanut olla olevinaan jotakin. Nyt on paljastunut, että hän on petturi. Minulle
on ilmestynyt kirkas valo, ja tämä on minun tehtäväni. Johannes-veli on
pettänyt meitä, hänen avioliittonsa todistaa sen. Hän on uskotellut meille,
että hänellä olisi jonkinlainen tehtävä Jumalalta. Älkää enää kuunnelko häntä,
älkääkä menkö hänen kokouksiinsa. Missään tapauksessa älkää antako hänelle
rahaa. Rahat lähetämme jonnekin muualle! Minut on asetettu teidän johtavaksi
veljeksenne", näin todisti tuo veli sukulaisillensa. Hänen vaimonsa, jota
ei voida pitää mitenkään sairaana, itki aluksi eikä halunnut mitenkään
osallistua tuohon asiaan. Hänen oli ratkaistava Totuuden ja mielettömyyden
välillä. Jonkin aikaa hän kävi kokouksissamme ja ikään kuin anteeksipyydellen
hyvästeli kättä puristaen, mutta ei kulunut aikaakaan, kun hän lakkasi käymästä
paikkakunnallamme.
Taas törmäämme tuohon samaan asiaan.
Olihan kysymys rakkaasta lähimmäisestä, omasta miehestä! Hintana tällä kertaa
oli mielettömyyteen mukaan meneminen, uskonveljistä ja sisarista
erottautuminen, todellisia sananpalvelijoita vastaan nouseminen. Jos kaikki
olisikin jäänyt tähän, mutta ei. Tuo veli halusi olla saarnaaja mihin hintaan
tahansa, mutta koska hän ei mitenkään kyennyt itse saarnaamaan, laittoi hän
vaimonsa kirjoittamaan hänelle saarnoja. Vaimo oli käynyt kouluja huomattavasti
enemmän kuin hän ja saattoi käyttää hyväksensä englanninkielisiä ja
ranskankielisiä saarnoja, joita heille lähetettiin Ranskasta. Sinänsä se ei
olisi ollut mitään niin ihmeellistä, ottaen huomioon kaiken tiedossamme olevan.
Mutta käsittämätöntä on se, että monet kanssamme olleet veljet ja sisaret
käänsivät meille selkänsä ja alkoivat kokoontua noiden ihmisten luona.
Jälleen kerran sama asia! Monesti olivat
nuo veljet ja sisaret antaneet ymmärtää, että tuon veljen touhu oli mieletöntä.
Mutta nyt he olivat kääntäneet kelkkansa täydellisesti! Miksi? Koska oli
kysymys heidän lihallisesta sisarestansa, joka oli naimisissa tuon veljen
kanssa! Totuudella ei ollut väliä, kun oli kysymys sukulaisuudesta! Eivätkö
he missään vaiheessa tule ajatelleeksi, ettei tuolla veljellä itsessänsä ole
mitään sanottavaa, vaan että hänen vaimonsa asettaa hänen eteensä puhuttavan?
Itse asiassa tuolla vaimolla on palvelustehtävä, ja mies ainoastaan toimii
vaimonsa äänenä! Tulee mieleeni, että sinä olet kertonut jostakin vastaavasta
omassa maassasi. Ei sen puoleen, samanlaista olen kuullut kaikista
ympäröivistäkin maista. Mikä saa normaalilta tuntuvat ihmiset lyöttäytymään
yhteen selvästi mieleltään sairaiden ihmisten kanssa? Muistan rakkaan veljemme
Saksassa kerran sanoneen, että tämän työn piirissä on sananpalvelijoiden
paikalla ihmisiä, jotka jo ulkonaiselta olemukseltaan kertovat ensi
silmäykseltä, että he eivät ole kykeneviä tähän työhön.
Nämä ihmiset ovat nyt kiertäneet kaikkien
tuntemiemme ihmisten luona kaukaisimpia vuoristokyliä myöten ja panetelleet
minua ja kaikkia niitä, jotka vielä käyvät luonamme tai kokouksissamme. He
kieltävät kaikkia tukemasta minun työtäni, ja ovat saavuttaneetkin sen, ettei
minulla ole enää varaa monistaa niin paljon kuin ennen. He tietävät minun
olevan ainoan, joka kykenee kääntämään sille kielelle, jota enemmistö puhuu
lähialueillamme. Nyt tuo veli on pakottanut vaimonsa opettelemaan uuden kielen,
jotta tämä voisi ryhtyä kääntämään sitä, mitä minä olen kääntänyt vuosikaudet.
Yksinkertaista, eikö vain? Minua he moittivat laiskaksi, kun en käännä ja
monista, itse he tekevät kaikkensa tehdäkseen lopun minusta, jotta itse
voisivat asettua minun paikalleni.
Masentavinta kaikessa on se, että järkevinä
pitämäni ihmiset ovat lähteneet heidän mukaansa. Voiko lihallinen veljen- ja
sisarenrakkaus todella tällaisessa määrin ylittää Totuuden ja järkevyyden?
Minua kauhistuttaa se, että todellisina
uskovaisina itseään pitävät saattavat antautua sellaisen sokeuden valtaan.
Vaimoni on puhunut aikanaan tuon sisaren kanssa luottamuksellisesti ja
ripinomaisesti. Kiihdyksissään ja äärimmäisen ahdistuksen vallassa hän on
uskoutunut myöhäisinä aamuyönhetkinäkin tälle sielunhoitajalle. Mutta onko
kaikki hänen sen hetkisessä ahdistuksessa puhumansa ollut totta, ei ole
niinkään merkittävää kuin se, että joku uskoo omaavansa oikeuden puhua toisten
asioita eteenpäin. Kaikkivaltiaan Jumalan edessä olen tietoinen siitä, että
vaimoni ei ole puhunut niinkään siitä, mitä todellisuudessa on tapahtunut
välillämme, vaan miten hän on kokenut asiat.
Kaikkien näiden vuosien aikana Maria on
vuodattanut asioitamme Ann-Marielle, ja tämä on luonnollisesti ollut
kauhuissansa. Riitoja seuraavina päivinä Ann-Marie on kuin kartellut minun
näkemistäni Tietysti olen aivan kauhea mies, jos pitää paikkansa se, mitä
minusta on kerrottu. Ja nämä kauheat asiat Ann-Marie on kertonut miehellensä,
joka kuin säälien katselee minua. Ja koko ajan puhumme ihmisistä, jotka
todistavat olevansa Jumalan erikoista kansaa tässä ajassa. Jos minä todella
olen sellainen kuin puhutaan, kuinka ylipäätänsä voisin jatkaa
saarnaajantehtävääni? Eihän tällaista voi olla olemassakaan! Kuka
keskuudessamme yleensä uskoo siihen, että uskovaisilla voisi olla todella
vaikeaa?
Minun käsitykseni mukaisesti kaikkein pahimmin
on rikkonut niin ihmisiä kuin Jumalaakin vastaan Ann-Marie, joka
rippisalaisuuksia on kertonut muille ihmisille. Olkoon meillä kuinka vaikeata
tahansa, ei Maria koskaan ole halunnut näiden asioiden leviävän julkisuuteen.
Ann-Marie saattaa sanoa: "En minä ole puhunut kuin miehelleni, aina sen jälkeen
kun Maria on soittanut. Minun mieheni ei puhu kenellekään mitään! (Se on
totta!) Täytyihän minun selittää miehelleni, miksi niin myöhään joku soitti
meille!" Miksi ei Ann-Marie voi samalla kertoa, että tavatessaan seuraavan
kerran erään sisaristansa, häneltä kyseltiin meidän kuulumisiamme? Miksi
ihmeessä kenenkään tulee tiedustella jonkun toisen kuulumisia joltakin toiselta
henkilöltä! Eikö jokainen voisi odottaa niin kauan että itse voi kysellä
kuulumiset?! Eihän Ann-Marie tiennyt juuri mitään, mutta kun sisar korvaan
kuiskaten halusi tietää, olisiko Johannes-veli TAAS (eli oli kuullut joskus
aikaisemminkin jo jotakin) ollut hurjana, niin olihan se aivan kuin pakko ja
velvollisuus kertoa viimekertaisen soiton julkituomat asiat. Ja tämä rakas
sisar oli niin kauhuissaan, että joutui heti illalla turvautumaan muutaman
rakkaan sisaren sielunhoitoon ja kertomaan nämä kauheat asiat, jotka painoivat
hänen sydäntänsä, niin että se oli murtua. Tietysti kaikki oli luottamuksellista
ja rippisalaisuutta! Mutta ei aikaakaan, kun kaikki tiesivät nämä asiat
rippisalaisuutena! Kukaan ei ajatellutkaan tarkistaa asioiden
paikkansapitävyyttä niiltä henkilöiltä, joita asia todella koski! Tuskin
Mariakaan enää olisi tuntenut itseänsä näistä viimeasteisimmista
"rippisalaisuuksista!"
Tällaiset "rippisalaisuuksia"
paljastavat ihmiset eivät lainkaan käsitä, mihin he syyllistyvät niin ihmisten
kuin Jumalankin edessä. He huutavat edelleenkin hallelujaansa ja kiitosta
Herralle, mutta kuuleeko Herra enää lainkaan heidän ääntänsä? Eikö veljen ja
sisaren veri maasta huudakin kovemmalla äänellä, kuin heidän murhaajansa ääni?
"Meitä ei pelota yhtään", sanovat
nämä ihmiset. Eikö heillä kuitenkin olisi syytä mitä suurimpaan pelkoon? He
vakuuttavat Herran olevan kanssansa, mutta onko se totta? Mitä sanoo Herra
Jesaja 58:9: "Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja
hän sanoo: 'Katso, tässä minä olen. JOS
sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella-osoittelun ja vääryyden puhumisen..."
Me emme käsitä, mitä Jumalan Sanassa merkitsee jos-sana! Herra on meidän
kanssamme, jos me teemme sen, mitä Hän meiltä odottaa. Jos me
emme tee sitä, ei Hän ole kanssamme! Jos me emme poista keskuudestamme
sormella-osoittelua, niin Hän ei ole meidän kanssamme todellisuudessa!
Minä tiedän, ettei minun avioliittoni ole
ainoa, jossa on vaikeuksia. Niin laajalti siitä on puhuttu, että olen jopa
julkisissa kokouksissa myöntänyt sen, että minun avioliittoni vaikeudet ovat
julkinen salaisuus. Nyt olen selvästi huomannut, että useammatkin veljet ja
sisaret ovat kääntyneet puoleeni rohkaistuneina siitä, että nämä asiat eivät
olekaan vain heidän kohdallansa. Heitä on kautta näiden vuosien painostettu
pitämään kaikki sisällänsä ja on annettu ymmärtää, ettei kenenkään todellisen
uskovaisen avioelämässä voi olla suuria vaikeuksia. Mutta se ei pidä
paikkaansa, ja tämäkin valhe tulee paljastaa, jotta ihmiset eivät vaivu
epätoivoon.
Itse asiassa suurin osa avioliiton
todellisista vaikeuksista syntyy vasta siinä tilanteessa, kun aletaan kieltää
nämä vaikeudet. Totuus unohtuu selittelyjen ja sen taakse, että pyritään
kieltämään ilmeiset tosiasiat. Tosiasioiden kanssa tulee kuka tahansa toimeen
Jumalan avulla, mutta kun tulee kysymys tuulimyllyjä vastaan sotimisesta, niin kuin
tuossa kuuluisassa Don Quijoten (miten lie kirjoitetaan) tapauksessa, niin
kyllä siinä rohkeus pettää vahvemmaltakin Sancho Panchalta!
Rakas veljeni, nyt on aika lopettaa tältä
kerralta. Alakerran ovi kolahti siihen malliin, että kotiväkemme on herännyt.
En halua heidän aikanansa kirjoittaa, koska haluan tämän kirjeenvaihtomme
pysyvän ainakin toistaiseksi salassa.
Herra olkoon kanssasi ja siunatkoon sinua
aivan erikoisella tavalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti