Aikaisempi kirjoitus, jossa osaltaan puhutaan
samoista asioista kuin kiertokirje 1:ssä.
Meitä on vuosikymmenet peloteltu tavalla tai toisella.
Vakavinta on kai kaikki se uhkailu ja pelottelu, joka liittyy joihinkin
merkittäviin Jumalan käyttämiin välikappaleisiin. Daavid koki omantunnon
puistatuksia leikatessaan palasen vihamiehensä Saulin viitasta. Tätä kertomusta
on toistettu meille ja annettu ymmärtää, ettei meillä saa olla rohkeutta
arvostella suurmiesten tekemisiä, saati sitten puhumisia. Keskuudessamme ei
kuitenkaan ole yhtään ainoata erehtymätöntä tai täydellistä ihmistä, koska
ajallisesti merkittävimmästäkin profeetta Eliasta sanotaan, että hän oli
ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin. Hänessä ollutta henkeä Jumala on käyttävä
toistamiseen, myös meidän ajassamme. Meidän tulee siis erottaa ihmisen
palvelustehtävä hänen persoonallisesta elämästään. Kukaan meistä ei ole
arvostelun ulkopuolella, joten meillä ei ole velvollisuutta vaieta
suurimmankaan jumalanmiehen vääryyksistä ja joskus suorastaan laittomista
tekemisistä ja sanomisista.
Me olemme sulkeneet silmämme, tai ne ovat muut
saattaneet sulkeutumaan, lukemattomilta Sanan kohdilta, jotka osoittavat meidän
jokaisen vajavaisuuden ja puutteellisuuden, mukaan lukien Paavalin, Pietarin,
Mooseksen jne. Ihmisen korottaminen johonkin korkeampaan asemaan kuin mitä
hänet on tarkoitettu, johtaa automaattisesti, vuosituhantisen kokemuksen
perusteella, toisten ihmisten orjuuttamiseen ja alistamiseen.
Jonnan (yksi kirjojemme kuvitteellisista henkilöistä)
kaltaisten ihmisten kärsimystä tutkiessa kohtaamme automaattisesti jonkin
hengellisen auktoriteetin, jonka varjolla heitä alistetaan ja painetaan alas.
Tällä kaikella ei ole absoluuttisesti mitään raamatullista perustaa eikä
oikeutusta, vaan se perustuu yksilölliseen sananselitykseen ja omaperäisiin
kohtien valitsemisiin, mutta ei Raamatun kokonaisopetukseen ja – henkeen.
Kaikesta rikkonaisuudestaan huolimatta Jonnassa oli
jotakin sellaista, mikä sai tietyt ihmiset suoranaisen suuttumuksen valtaan,
vielä nytkin kymmenien vuosien jälkeen. Kärsimyksestään huolimatta hän piti
yllä positiivisuutta ja ainakin näennäistä uskon vahvuutta. Häntä oli rikottu,
nyt hänkin tiedostamattaan rikkoi toisia ihmisiä, mutta hyvin lievässä määrin ja
tarkoittamattaan. Mutta hänen mieleensäkään ei olisi tullut ajatusta jonkun
toisen ihmisen tuhoamisesta. Hänen kohdallaan joudumme kuitenkin toteamaan,
että hänen ympärillään oli ollut, ja osaltaan oli vieläkin, joukko ihmisiä,
jotka suorastaan toivoivat hänen musertumistaan ja suoranaista kuolemaansa.
Voiko olla totta? Voihan asiaa epäillä, ainakin kristillisen rakkauden tähden,
mutta sanottakoon asia näin: yksikään näistä ihmisistä ei olisi hänen
kuolinviestinsä saavuttua vuodattanut kyyneltäkään. Olisi vain todettu
viimeinkin oikeuden koittaneen, niin, oikeuden koittaneen, mutta miksi ja
miten?
Inhimillisesti ottaen Herramme Jeesuksen kuoleman
taustalla oli ensisijaisesti uskonnollisten johtajien kateus, eikä juuri mikään
muu. Jonnassa oli jotakin sellaista, mikä sai useat uskonystävät hillittömän
kateuden valtaan, niin käsittämätöntä kuin se onkin. Kirjoittaja voi omalla
kohdallaan todistaa jostakin aivan vastaavasta, joskin paljon vakavammasta kuin
Jonnan kohdalla. Suuri joukko ihmisiä aikanaan suorastaan toivoi ja halusi
edesauttaa kirjoittajan poismenoa tavalla tai toisella. Tästä aiheesta on kokonainen
luku, jossa kerrotaan siitä, kuinka seurakunta jo tilasi arkun ja kantoi sen
kuolleeksi uskomansa uskonveljen talon eteen (markkuvuori.net - Minun laitumeni
lampaat).
Oikeastaan kaikki suurimmat vääryydet tämän maan
päällä on tehty uskonnollisuuden varjolla. Miksi meidän on niin vaikea ottaa
oikea asenne kaikkea vääristynyttä kristillisyyttä kohtaan? Pelkäämmekö
loukkaavamme itse Jumalaa, jos arvostelemme kohtaamiamme epäkohtia? Eikö
todellisuudessa olisi aika ilmoittaa kaikille ihmisille sama, mitä
kirjoittajakin on lukemattomia kertoja toistanut nykyisessä virassaan: ”On
olemassa oikeakin, todellinen Jumala, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa,
mitä sinä olet joutunut kokemaan!”
Perusongelmamme on varmaan se, ettemme tunne Jumalan
Sanaa, koska emme lue sitä läheskään riittävässä määrin. Omat toimintamme
johtavat meidät siihen, että jäämme jossakin määrin eristyksiin muista tien
vaeltajista. Aivan yksinomaan jo ihmistuntemuksellisesti se johtaa siihen, että
katseemme kohdistuu ensisijaisesti itseemme, ja alamme aivan luonnostaan verrata
kaikkea itseemme, jopa omaa itseämme. Tessalonikalaiskirjeessä puhutaan siitä,
kuinka Jumala lähettää ihmisille vakavan eksytyksen, koska he eivät ole
rakastuneet totuuteen. Totuus on aivan erikoislaatuinen käsite raamatullisesta
näkökulmasta.
Meillä voi olla omalaatuisia totuuksia maailman
äärestä toiseen, eli me itse määrittelemme asioita omalla, usein erikoisellakin
tavalla. Me saatamme sanoa pysyvämme totuudessa, mutta miksi tuo totuus
palvelee ainoastaan meidän omia, itsekkäitä tavoitteitamme, ja eristää meidät
toisista ihmisistä? Itseään itseensä vertaamalla pysyy toki totuudessa, joka
kuitenkin on hyvin rajoitettu. Totuuden kadottaminen on yksi suurimmista syistä
yhteisöllisyyden katoamiseen, sillä vain koko elämän alueet sisältävä totuudellisuus
saa meidät oikealla tavalla tuntemaan olevamme osa todella suurta
kokonaisuutta, missä me emme narsistisesti valtaa itsellemme koko tilaa ja
alaa, vaan jossa jokaisella läheisellämme on oma tilansa ja alueensa, niin
ettei kukaan joudu kokemaan vahinkoa toisen taholta.
On vain yksi, joka voi sanoa olevansa Tie, Totuus ja
Elämä. Hänen totuutensa ja totuudellisuutensa perustuu oman paikan näkemiseen.
Hän, kaikista olemassaolossa olevista Suurin, asettui inhimilliseen maailmaan
niin alhaiseen paikkaan, ettei yhdenkään tarvitse tuntea mitättömyyttä tämän
inhimillisen Uhrin lähellä. Hän saattoi tehdä vain sen, minkä tiesi Isän
tahdoksi ja mitä näki tämän tekevän. Hän kumartui jokaisen opetuslapsensa eteen
erikseen ja pesi näiden jalat. Hän ei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan,
ja omalla esikuvallaan näytti meille millainen asenne meillä tulee olla toinen
toiseemme. Mihin on tämä palvelijan asenne kadonnut meidän jaloista ja
uskollisimmistakin piireistä? Eikö aivan kuin kirosanana ole kaikunut
keskuudessamme vuosikymmenestä toiseen, ei vain vaimea kuiskaus, vaan
enemmänkin voimakas karjunta: ”Kuka meistä on suurin?”
Me olemme ikään kuin jonkinlaisen kirouksen alla.
Sydämellisimmätkin ja uskollisimmat keskuudessamme ovat alkaneet hoippua
epäuskossa kaiken näkemänsä keskellä. Aikanaan kärsin siitä kun jouduin
puhumaan ja kirjoittamaan niin paljosta negatiivisesta, eikä vieläkään ole
tullut aika jolloin voisin kertoa Jumalan seurakunnan voitosta ja hyvistä
asioista! Olemme itse kukin etääntyneet toisistamme, ja tässä
eristäytyneisyydessä, laiskoina lukemaan edes Raamattua, useimmat ovat tulleet
hyvin itsekeskeisiksi ja tarkastelevat kaikkea aivan liian henkilökohtaisesta
näkökulmasta.
Sydämelläni on ollut lukea ja samalla kuunnella
äänikirjalta Raamattu lävitse ainakin kolme kertaa vuodessa, mieluiten saksan-
tai englanninkielellä. Tällainen ei sovellu kovinkaan monelle, mutta koen
saaneeni aivan erikoislaatuisen yleiskuvan Jumalan valtakunnasta, Hänen
toiminnastaan ja Hänen odotuksistaan meidän suhteemme. Kysymys kuuluukin nyt
Gideonin huulilla: ”Jos Herra todella on meidän kanssamme, niin missä on
todiste Hänen läsnäolostaan, ja missä ovat kaikki Hänen lupaamansa ihmeet keskuudestamme?”
Kirjoittajan korviin kantautuu omien sairauksien
ohella koko ajan viestejä ihmisten sairastelemisesta, ja pakostakin joutuu ajattelemaan
sitä, mitä Paavali toteaa 1. Kor. 11:
”Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön
tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran
ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne
paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä
tuomittaisi.”
Ns. Kristuksen ruumis on vähät välittänyt Paavalin
varoituksesta Galatalaiskirjeessä: ”Katsokaa, ettette toisianne perin hävitä!”
Suorastaan kauhulla olen seurannut tähän asti sitä,
miten kaikki riitakysymykset ja ongelmat on selvitetty eri hengellisissä piireissä.
Eräässä seurakunnassa oli niin suuri ja mittava ongelma, että joukko ihmisiä
joutui turvautumaan poliisin apuun yhden henkilön suoranaisesti tuhotessa
useita työntekijöitä. Tämä asia jätettiin vanhentumaan ja sanottiin sen
johtuneen vain väärinkäsityksistä. Koen tämän asian kuitenkin jääneen kuin
kiroukseksi tuon seurakunnan ylle, koska sitä ei haluttu rehellisesti selvittää
ja kutsua pahaa pahaksi. Vielä vuosienkin jälkeen tämä asia painaa seurakunnan
yllä. Hiljattain mainitsin siitä eräälle seurakuntalaiselle, joka totesi:
”Meidän on kuljettava eteenpäin ja unohdettava menneet. Olemme mielessämme
käsitelleet asian ja kykenemme kulkemaan eteenpäin uutta kohti!” Tällä
ihmisellä ei ollut käsittääkseni mitään tekemistä asian tai asianosaisten
kanssa, mutta hänen lausumansa jäi mieleeni todella kuvaavana sille kaikelle
selvittelylle, jota käyvät mielessään ulkopuoliset ihmiset! Kärsimykseen
tuomitut ihmiset jätettiin täysin oman onnensa nojaan, kiusantekijälle suotiin
oma rauhansa jatkaa entiseen malliin, ja ulkopuoliset ihmiset hankkivat
selittelyillään ja näkemyksillään itselleen sisäisen rauhan!
Tämä on totaalisen kuvaavaa kaikelle sille, mitä
jouduimme ns. omissa piireissämme kokemaan kymmenien vuosien ajan, ilman että
mitään parannusta olisi tehty, tai totuutta haluttu tuoda esiin - ja kaikki
tämä tietynlaisten henkilöpalvontojen johdosta! Totuus voitiin haudata ja
jatkaa eteenpäin vääryyden kanssa, koska ei etsitty Jumalan tahtoa ja Hänen
tuomiotaan, vaan ihmiset omassa mielessään hyvinkin narsistisesti vertasivat
asioita itseensä ja itseänsä omaan mielikuvaansa. Narsisti ei todellisuudessa
ole rakastunut itseensä ja todelliseen olemukseensa, vaan kuvitelmaan siitä,
millainen haluaisi olla, millainen uskoo olevansa. Hän on siis rakastunut omaan
mielikuvaansa. Kuinka täydellisesti tämä sopiikaan uskonnollisen ihmisen
harhakuvaan omasta paremmuudestaan!
Kun aivan hiljattain yksi parhaista ystävistäni
jälleen kerran käänsi selkänsä minulle hyvinkin valheellisten näkemysten saattelemana,
koen tulleen ajan sanoutua irti viimeisistäkin vääristä hengistä ja
ilmapiireistä. Me emme ole vaeltaneet Herran Jeesuksen kanssa, koska emme ole
olleet halukkaita antamaan itseämme siihen prosessiin, joka väistämättömästi on
jokaisen todellisen Jumalan lapsen edessä. Me olemme välttäneet konfliktitilanteita,
joissa Herramme on halunnut koetella olemmeko valmiit kulkemaan totuuden
hengessä ja voimassa.
Koko menneet vuosikymmenet sisältävät sellaisen määrän
vääryyttä ja totuuden rienaamista, että sen tulisi saattaa meidät huutamaan
Jumalan puoleen ja pyytämään Hänen tuomiotaan ennen kuin on liian myöhä. Koska
emme ole tehneet itseämme riippuvaiseksi yksinomaan Herrasta, olemme jatkuvasti
etsineet petollisella tavalla tukea toisista ihmisistä, emmekä ole olleet
kykeneviä seisomaan omilla jaloillamme, niin että vaikka kuinka moni olisi kaatunut
rinnaltamme, olisimme antaneet kunnian yksinomaan Jumalallemme. Me olemme
palvoneet ihmisiä ja heidän opetuksiaan, käsittämättä ollenkaan, ettei kukaan
ihminen ole kykenevä antamaan meille yhtään mitään, vaan Pyhä Henki jakaa
valitsemiensa välikappaleiden kautta meille sitä, minkä Meidän Herramme on
meille ristinkuolemallaan ansainnut, ja mikä kuuluu meille. Julistaja ei voi
vaatia kiitollisuutta jakamansa suhteen, koska hän, jos jakaa todellista hengellistä
ruokaa, jakaa meille vain sitä, mikä jo kuuluu meille!
Jos olemme siinä tilanteessa, että kaiken tämän
jälkeen syytellään toinen toistansa ja Jumalan asia näyttää kokevan täydellisen
tappion, on meidän aika ottaa oikea asemamme Jumalan valtakunnassa.
Keskuuteemme on pystytetty eräänlainen saatanan synagoga, ja valhe on saanut
sellaisen vallan, ettemme enää ole kykeneviä näkemään totuutta. Siksi olemme
toinen toisemme kurkussa kiinni, ikään kuin se veli, joka aikanaan
Kööpenhaminan rautatieasemalla tarrasi kaulaani kiinni molemmin käsin ja huusi:
”Me emme sinua halua, me emme sinua tarvitse!” Kaikki kuitattiin huumorilla ja
todettiin veljen olevan vain taiteellinen!
Onko koskaan ollut selvempää, että nyt on aika Jumalan
tuomion alkaa Hänen huoneestansa? Jumalalla on aikansa kaikelle, mutta nyt on
meidän aikamme! Nyt on vielä mahdollista kokea armo ja anteeksiantamus, mutta
kun Jumala käy tuomiolle kanssamme, saattaa monen kohdalla on myöhäistä. Myös
Uudessa Testamentissa meitä useampaan kertaan käsketään panemaan pois paha
keskuudestamme, ja meidän tulee välttää kontaktia jokaiseen vääryyden tiellä
kulkevaan.
Minun tehtäväni ei ole alkaa luetella kaikkia niitä kohtia,
joissa puhutaan jumalallisen rakkauden julkitulemisesta keskuudessamme. Eikö
yksinomaan sen seikan tule vaikuttaa meissä jotakin todella uutta ja
vallankumouksellista, kun näemme kyseisen tilanteen ja Sanan täyttymyksen
kaikkialla maailmassa? Meidän ei tule tuomita ihmisiä, vaan meidän tulee
tuomita omassa mielessämme kaikki paha, kaikki se, mikä estää todellisiakin
Jumalan lapsia todella rakastamasta toisiansa. Ei riitä todeta, että aika on
paha ja Herran tulemus lähellä. Jos todella näemme ajan merkit ja käsitämme
maailmamme nykyisen muodon olevan katoamassa, vaikuttaa se meissä todellisen
hädän itsemme ja läheistemme, veljiemme ja sisartemme puolesta. Johonkin
suureen jumalanpalvelijaan vetoaminen ei auta meitä tippaakaan, jos se elämä,
josta tämä kautta vuosikymmenien on puhunut, ei ole meissä elävänä todellisuutena!
Ihmiset ovat olleet kautta aikojen uhrautuvaisia
isänmaalle tai mille tahansa asialle, joka on ollut heille arvokas. Sallitko
minun nyt kysyä Sinulta, mikä asia on Sinulle kallis? Minkä asian puolesta
olisit valmis antamaan henkesi, tai edes uhrautumaan jollakin tavalla? Mitä
maksaa Sinulle tänä päivänä Herran Jeesuksen Kristuksen seuraaminen, vai oletko
koko ajan saavalla puolella, niin ettet oikeastaan ole koskaan menettänyt
mitään?
Nykyinen tilanne polttaa sisintäni ja kaipaan joka
ikinen päivä jotakin muutosta tilanteeseen. On totta että Jumalalla on aikansa
kaikelle, mutta voiko Hänen aikansa koittaa meidän elämässämme, jos meillä ei
ole minkäänlaista kaipausta Hänen ja Hänen asioidensa puoleen? Ennen Jumalan
aikaa on aina ollut aika, jolloin Hänen omansa ovat huutaneet Hänen puoleensa
muutoksen tulemiseksi. Onko meidän mielestämme kaikki nyt juuri siten kuin
tuleekin, vai olisiko mahdollista, että keskuudessamme vallinneet vääryydet
ovat riistäneet meiltä kaikki todelliset siunaukset, niin että ne asiat, joita
pidämme siunauksina, eivät todellisuudessa olekaan siunauksia? Tai jos ne ovat
joskus olleet siunauksia, voisiko olla niin että ne ovatkin muuttuneet
kirouksiksi Malakian kirjan todistuksen mukaisesti, koska emme ole antaneet
kunniaa sille jolle se kuuluu?
Osallistuimme jokin aikaa sitten kokouksiin, joissa
istuessaan yhdelle joukostamme tuli vaistomaisesti ajatus: ”Hyvä että kohta joudumme
lähtemään, sillä täällä on kultainen vasikka!” Kultaisen vasikan ympärillä
juhlintaa on riittänyt kautta vuosikymmenien, eikä juuri kukaan ole katsonut
sitä pahaksi asiaksi. Saamamme opetuksen mukaan on kuitenkin aivan toisin kuin
elämämme elämän suhteen. Olisiko missään muussa joukossa eletty elämä ollut
niin suuressa ristiriidassa puheiden kanssa? Millä perusteella olemme uskoneet
selviävämme kaikesta ja pääsevämme hetken tullen iankaikkiseen autuuteen? Mihin
perustuu uskonvarmuutemme, jos elämässämme vallitsee niin suuri
rakkaudettomuus, vaikka rakkaudesta on jatkuvasti puhuttu ylitse kaiken muun?
Olisiko paikallaan jonkinlainen itsetutkistelu ja epävarmuuskin, jotta voisimme
löytää varmasti todellisen perustuksen uskollemme?
Rehellisyyden nimessä useimmat meistä selviävät elämästään
niukin naukin päivästä toiseen, saati sitten että voisivat olla todelliseksi
avuksi matkakumppaneille. Narsistisuus ei ole kaukana meistä kenestäkään,
vaikka sitä ei tulisi olla ollenkaan todellisissa jumalanlapsissa. Kirjoittajaa
kauhistuttaa aina vain uudelleen se, että hänestä tuli henkisen väkivallan
erikoistuntija juuri niissä uskonnollisissa piireissä, missä eniten uskottiin
ja puhuttiin rakkaudesta. Viimeisimmätkin meistä ovat hengellisesti ja
henkisesti vetelemässä viimeisiä henkäyksiä, ja keskinäinen kanssakäyminen
vähenee koko ajan. Ja kaikki tuntuvat siitä huolimatta olevan tyytyväisiä ja
odottavat huomiselta jotakin parempaa!
Uskommeko todella, ettei meillä itsellämme ole mitään
osuutta vallitsevaan tilanteeseen tai sen korjaamiseen? Meidän ei tule tuomita
ihmisiä, mutta olisiko jo viimeinkin aika, jossa me heräämme näkemään
todellisuuden juuri sellaisena kuin se on? Oikeastaan kaikki on pielessä,
mitään odottamastamme ei ole nähtävissä keskellämme, ehkä vain yksinkertaisesti
siitä syystä, että olemme antaneet sellaisen sijan pahuudelle seurakunnan keskuudessa
– koska pahantekijät ovat olleet rakkaita sukulaisia tai muuten hyviä tuttuja!
Me olemme pelänneet seurauksia ja kärsimyksiä, joita totuudellisuutemme olisi
aiheuttanut. Me olemme olleet aivan kuten Jeesuksen ajan kirjanoppineet ja
fariseukset, jotka eivät halunneet saastuttaa itseänsä menemällä Pilatuksen
tiloihin, jotta voisivat pyhinä ja puhtaina ja vanhurskaina nauttia
pääsiäisateriansa!
Kuinka monta pääsiäisateriaa olemmekaan nauttineet, Herramme
riippuessa jälleen kerran ristillään veljemme ja sisaremme hahmossa, jolta
olemme kieltäneet rakkautemme ja tukemme oikean opin varjolla! Minun täytyy
juuri nyt todeta, että minua kauhistuttaa koko asia. Me olemme vuosikymmeniä
odottaneet Jumalan tekevän jotakin, ja kaiken viipyessä pitäneet tilanteeseen
syyllisenä ketä milloinkin. Juuri tälläkin hetkellä tietyissä piireissä
pidetään kirjoittajaa kaikkien ongelmien aikaansaajana, äärettömässä omavanhurskaudessa
sulkien silmät kaikelta omalta pahuudelta!
On pakko vieläkin mainita se käsittämätön asia, ettei
kirjoittajalle milloinkaan ole ilmoitettu hänen rikkomustansa. On vain ylipäätään
annettu ymmärtää kirjoittajan olevan syyllinen. Sveitsiläiseltä veljeltä
kysyessäni, mistä minua melkein tunnin ajan haukuttiin ja syytettiin, totesi
tämä yksikantaan: ”Sinun ei tarvitse sitä tietää!” Merkittävin tuntemamme
sananpalvelija ei milloinkaan ole sanallakaan viitannut siihen, mitä olisin
väärää sanonut tai tehnyt, saati sitten antanut mahdollisuutta puolustautua.
Riittää, kun tarpeeksi moni todistaa minua vastaan. On totisesti tullut aika
jonkinlaiselle Ananiaan ja Safiiran tuomiolle, mutta suuri kysymysmerkki on se,
tuleeko valehtelijoiden, vai kaikki nämä valheet uskoneen sananpalvelijan
kaatua kuolleena maahan? Minä en voi toivoa kenenkään kuolemaa, mutta olisiko
sopiva rangaistus vaikkapa mustaksi muuttuminen?
Tietokoneeni Raamattuohjelma ei jostakin syystä toimi
juuri nyt, niin etten voi ottaa kaikkia haluamiani kohtia tähän kirjoitukseen.
Mutta jos olet edes hiukankin lukenut Sanaa, tiedät, että Uusi Testamenttikin
selvästi antaa tietää mikä osa on valehtelijoilla ja valheella. Valehtelu kuuluu
vihatuimpiin asioihin Jumalan edessä. Kuinka juuri meidän piireissämme voidaan
uskotella itselleen asian voivan olla jotenkin toisin? Tilanteen toivottomuus
alkaa tuoda itseään julki sellaisella tavalla, että on mahdoton vaieta enää.
Miksi jotkut ihmiset sitten ovat niin luottavaisia
uskonnollisuudessaan, vaikkei mikään heidän tuottamansa tai julkituomansa tue
heidän sisäistä olemustansa? Nämä ihmiset puhuvat kokemuksista ja sisäisistä
tuntemuksista, jotka eivät kuitenkaan millään positiivisella tavalla tule esiin
heidän olemuksessaan tai suhteessaan toisiin ihmisiin. Mikä selittää tämän
heidän luottamuksensa ja heidän mielestään todellisen kokemuksen?
Vanha Testamentti puhuu paljon profeetoista, joiden
toiminta perustuu heidän omaan mieleensä. Katseltuani nyt näin kauan kaikkea
hengellistä toimintaa ja oltuani mukana mielenterveystyössä, on jonkinlainen
kuva alkanut muodostua kaikesta. Aikanaan eräs tapaamani henkilö antoi ymmärtää
kuulevansa joka päivä Jeesuksen äänen korvin kuultavalla tavalla. Kuitenkin
hänen ulkonainen elämänsä ja käytöksensä oli totaalisessa ristiriidassa tämän
ilmaisun kanssa, sillä uskommehan Herrallakin olevan jonkinlaisen vaatimuksen
ja odotuksen niiden ihmisten suhteen, joille Hän puhuu korvinkuultavalla
äänellä ja vieläpä joka päivä! Edes suurimpien todellisten Jumalan profeettojen
kohdalla ei mainita mitään vastaavaa.
En ole mikään suuri asiantuntija jakomielitaudin suhteen,
mutta omienkin kokemusten perusteella voin selvästi nähdä, että niin terveellä
kuin sairaalla ihmisellä on tietynlainen kyky erikoisissa tilanteissa jakaa
persoonallisuutensa tai psyykensä vähintään kahteen eri osaan. Itse elämän
vaikeimmissa tilanteissa vuosia sitten koin aivan automaattisesti jakavani sisimpäni
kahteen eri osaan. Toinen osa ei millään keinolla päässyt pakoon vallitsevia
olosuhteita ja persoonaani kohdistuvaa tuhoamista, mutta jokin osa minusta
ikään kuin katseli sivusta kaikkea itselleni tapahtuvaa ja totesi kerta
toisensa jälkeen, ettei sellaista saisi tehdä kenellekään ihmiselle.
Mielikuvitus näytteli kaikessa tässä suurta osaa, ja varmaankin hyvin suuressa
määrin pelasti mielenterveyteni ja jopa henkenikin. Tilanteen rauhoituttua
jonkin verran jouduin yhdistämään nämä sisäiset ”minäni” yhdeksi
kokonaisuudeksi, mikä kaikilta ei onnistu, vaan kaksijakoisuus jää voimaan ja
aiheuttaa vieraantumisen elämän todellisuudesta. Ihminen voi siis pelastuakseen
liian suurilta koettelemuksilta aivan kuin jakaantua useampaan osaan, säilyttääkseen
edes jotakin omasta minuudestaan.
Hengellisen elämän alueella tämä selittää meille
suuren osan niistä ihmettelemistämme asioista, joille emme vielä koskaan ole
saaneet tyydyttävää selitystä. Raamattuun uskovaisina uskomme myös henkimaailmojen
olemassaoloon, mitkä omalla tavallaan vaikuttavat ihmisten käytökseen ja
olemukseen. Missä määrin kaikki nämä ilmavallat vaikuttavat ihmisten päätöksiin
ja lopullisiinkin ratkaisuihin, jäänee arvoitukseksi tämän elämän aikana, ja
tulevassa elämässä tuskin olemme niistä kovinkaan kiinnostuneita. Mutta ihminen
voi ilman jakomielitautia tai pahojen henkien vaikutusta suorittaa ihmeteltäviä
toimenpiteitä omassa sisimmässään.
Mieli on valtava tekijä ja vaikuttaja, vaikka sitä
niin harvoin tulemme ajatelleeksi. Mielemme vaikuttaa persoonallisuuteemme ja
olemukseemme enemmän kuin juuri kukaan on todella tullut ajatelleeksi. Mielemme
määrää loppujen lopuksi koko kehomme toimintaa, sillä mielemme ja kehomme ovat
paljon suuremmassa yhteisvaikutuksessa kuin mitä jokapäiväisesti osaamme
ajatella.
Millä tavoin ihminen jakaa mielensä tai persoonansa?
Sitä tuskin voimme seikkaperäisesti selvittää, mutta lukemattomat tapaukset
todistavat sen mahdollisuuden. Paras esimerkki siitä ovat Vanhan Testamentin
väärät profeetat, jotka tuskin aivan häikäilemättömästi pyrkivät pettämään
kansaa ja samalla itseään. Heillä oli hyvä tahto kansan puolesta, joka oli
saanut todellisten profeettojen kautta ankariakin tuomioita. Nämä väärät
profeetat tahtoivat kansalle jotakin parempaa, koska kansan kohtalo vaikutti
heihin itseensäkin. Mutta heidän motiivinsa ja todellisuutensa eivät perustuneetkaan
siihen totuuteen, mikä oli lähtöisin Kaikkivaltiaasta Jumalasta. Motiivi heidän
toiminnalleen ei ollut Jumalan kunnian etsiminen ja Hänen asiansa edistäminen,
vaan heidän hyvät tarkoituksensa perustuivat aivan samaan tekijään kuin minkä
meidän Herramme Jeesus kohtasi maanpäällisen vaelluksensa aikana. Kateus oli
perustava tekijä kaikessa meidän Herramme negatiivisessa kokemuksessa, ja sama
henki vaikutti jo esi-isien aikana.
Väärät profeetat halusivat antaa kansalle jotakin sen
mukaisesti, minkä he itse mielsivät oikeaksi, mikä oli totuus heidän omassa
sisimmässään. Hekin mahdollisesti kuulivat Herran korvin kuultavan äänen
sisimmässään, mutta ei siinä persoonallisuuden osassa, joka sääti heidän
päivittäisen vaelluksensa ja normaalin elämän. Heidän sisimmässään oli
tapahtunut jonkinlainen jakaantuminen, niin että kun heillä ei ollut todellista
yhteyttä ja kokemusta Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa, oli heidän
persoonallisuutensa yksi osa kaiken jumalakaipauksen keskellä ottanut Jumalan
aseman. Keskustelu ja ajatusten vaihto, jonka he uskoivat tapahtuvan itsensä ja
Herran välillä, ei kantanutkaan yläilmoihin, saati sitten taivaaseen asti, vaan
tuo keskustelu käytiin heidän oman kehonsa sisäpuolella. Kun tärkeän asian eri
osapuolet eivät ole sen kauempana toisistaan, säilyy keskinäinen harmonia ja
sopusointu. Hananiat sekä muut kaltaisensa olivat niin varmoja esittämästään
totuudesta, että julistivat kaiken Jumalan nimessä ja vahvistivat asian jopa
ulkonaisilla merkeillä!
Eikö tämän kaiken tulisi olla meille mitä suurin
varoitus siitä, että meidänkin kohdalla voi toteutua täsmälleen sama asia? Onko
kaikki kuulemamme todella Jumalan puhetta ja Hengen vaikuttamaa, vai onko
sisimmässämme tapahtunut tuo jakautuminen, niin että todellisuudessa
keskustelemmekin itsemme eri osasten kanssa? Vertailemmeko itseämme itseemme ja
toisia ihmisiä omiin mielikuviimme heistä? Ihminen voi tehdä todella varman
tuntuisia päätelmiä toisesta ihmisestä, vaikka 1. Kor. 2 kertookin meille,
ettei kukaan ihminen voi todella päätellä, mitä hengellisen ihmisen sisimmässä
tapahtuu. Me tulkitsemme toisen ihmisen eleitä ja olemusta oman sisimpämme
tuntemusten perusteella, käsittämättä ollenkaan, etteivät samat tekijät toisessa
ihmisessä välttämättä merkitse ollenkaan samaa kuin omassa mielessämme.
Jokainen ihminen on kuin pieni maailmankaikkeus. Kuinka sitten voisimme
ymmärtää oikealla tavalla toista ihmistä, kun itsellemmekin olemme arvoitus kuolemaamme
asti?
Kuinka suuri osa ”jumalallisista käskyistämme” tulee
tuosta lähteestä omassa jakautuneessa persoonallisuutemme osassa? Kuinka moni
oivalluksistamme, joiden uskomme olevan Hengen vaikuttamia, tuleekaan omista
mielemme syövereistä? Eikö tämän kaiken keskellä tule entistäkin selvemmäksi
Jumalan Sanan kokonaistodistuksen merkitys jokaisen yksittäisen ihmisen
elämässä? Kaikki todelliset uskovaiset yhdistävä totuus on niin laaja ja suuri,
niin kokonaisvaltainen, ettei se voi muodostua yksittäisistä kokemuksistamme ja
näkemyksistämme, sisäisistä jakautumisistamme. Me emme voi mukauttaa totuutta,
vaan meidän on mukauduttava sen alle. Me olemme paljon riippuvaisempia näistä
ulkopuoleltamme tulevista Jumalallisista asioista, kuin niistä sisäisistä vakuuttuneisuuksistamme,
jotka perustuvat valikoivaan totuuden etsimiseen.
Miksi ihminen sitten etsii niin monia mutkia, vaikka
Jumala on tarkoittanut hänelle suorat tiet? Ihminen uskoo omilla mutkillaan
välttävänsä tietyt elämän karikot. Itse asiassa koko Raamattu ei kerro meille
yhdestäkään todellisesta Jumalan palvelijasta, joka olisi selvinnyt tästä
elämästä helpolla. Jobin kirjan lukematta jättäminen ei säästä meitä kaikelta
siltä, mitä elämässä joudumme kohtaamaan. Ihminen pelkää sitä prosessia, joka
on välttämätön jokaiselle, joka haluaa oppia tuntemaan Elävän Jumalan. Jumalan
todellista olemusta ei löydetä ilman sitä tietä, jonka Herramme meille osoitti,
ja jonka ovat joutuneet kulkemaan kaikki perille päässeet veljemme ja
sisaremme. Jos vehnän jyvä ei putoa maahan ja kuole, ei se tuota mitään uutta
elämää. Osana taivaallista viinipuuta olemme jatkuvan puhdistuksen ja valvonnan
alaisia, mikä ei miellytä inhimillistä ihmistä. Ihminen on loppujen lopuksi
hyvin kielteinen kaikkia niitä vaikutuksia kohtaan, mitkä kertovat hänelle
hänen vajavaisuudestaan, puutteellisuudestaan, ajallisuudestaan ja elämänsä
lyhyydestä.
Ehkä enemmän
kuin milloinkaan, aikaisemmin tuntemamme ihminen välttää kohtaamasta sairautta,
vanhuutta ja kuolemaa. Kaikki ikävältä tuntuvat asiat pyritään projisoimaan
tulevaisuuteen tai ainakin toisten ihmisten elämään.
Tuskin on koskaan ihminen siinä määrin pettänyt
itseään kuin tässä ajassa. Pelkästään televisiomainosten oikea tulkinta kertoo
meille kaikesta petollisuudesta, jolla ei enää tunnu olevan mitään rajoja.
Nähtyämme tämän ajan kauniit ja rohkeat joko omassa roolissaan tai mainosten
henkilöinä, uskomme itsekin olevamme saman kaliiperin ihmisiä. Kerro, kerro,
kuvastin, ken on maassa kaunehin!
Katsellessamme
kaikkea kaunista ja rohkeaa, omaksumme automaattisesti väärän ja valheellisen
kuvan omasta itsestämmekin. Onko kenenkään tiedossa edes yksi kuuluisuuden henkilö,
jolla menisi oikeasti aivan hyvin? Kuka on todella onnellinen? Perustuuko
onnellisuus hulmuaviin hiuksiin, kohotettuihin huuliin, keinorintoihin,
puristettuihin pakaroihin ja sopiviin kosmetiikkatuotteisiin? Perustuuko
onnellisuus edes riittävään määrään rahaa, koska kenelläkään ei tunnu olevan
sitä tarpeeksi? Miksi suuri osa lottovoittajista kadottaa mielenterveytensä ja
päätyy taloudelliseen perikatoon? Miksi yli puolet avioliitoista purkautuu?
Ihminen etsii onneaan ulkonaisista asioista, koska
hänen sisäinen olemuksensa ja elämänsä on totaalisen rikki. Kaikki voimat
menevät monelta uskovaiseltakin ihmiseltä tähän onnen etsimiseen ja itsensä
pettämiseen ja vakuutteluun, että kaikki on kunnossa. Eikö Sana ole luvannut
meille jotakin aivan muuta ja todellisempaa, jota ei tarvitse vakuutella
itselleen eikä toisillekaan? Jumala ei ole mikään karamelliautomaatti, josta
aina putoaa jotakin hyvää kun vain suoritamme jonkinlaisen rituaalin tai
henkevän rukouksen. Me emme ole etsineet ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen
vanhurskauttansa, vaan olemme askaroineet itsellemme sisäistä epäjumalaa, joka
on osa omaa persoonallisuuttamme. Olemme varmaankin kaikella tällä loukanneet
Elävää Jumalaa, ja siksi Hän tuntuu olevan niin kaukainen ja tuntematon. Meidät
on luotu Jumalan kuvaksi, Hänen olemuksensa välittäjäksi, välikappaleeksi,
Kristuksen tuoksuksi, joka elämällään ja olemuksellaan julkituo Luojansa ominaisuuksia
ja rakkautta.
Mikä on se kuva, minkä ihmiset ovat meissä nähneet ja
näkevät tällä hetkellä? Kenen kuvia me olemme, ketä me heijastamme? Sitä suurta
sananpalvelijaako, jonka kautta olemme tulleet uskoon ja totuudentuntoon? Ehkä,
koska emme ole lukeneet, mitä Johannes Kastaja huudahti nähdessään Herramme
astelevan Jordanin rannalla: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman
synnin!” Tämän todistuksen kuulleet siirsivät katseensa profeetan osoittamaan
suuntaan ja lähtivät seuraamaan Jeesusta. Johannes oli heidän kohdallaan
suorittanut tehtävänsä ja tyytyi osaansa kiitollisuudella, sillä hän oli
selvästikin onnistunut tehtävässään, mitä ei voida sanoa monista aikamme
suurista julistajista, jotka vetävät ihmiset itsensä puoleen ja hyväksyvät
ihmispalvonnan. Ihminen ei todellisuudessa voi ottaa mitään, ellei hänelle
anneta ylhäältä, taivaasta. Tämän käsitti Johannes Kastaja, jota pidetään
merkittävimpänä henkilönä monessa suhteessa. Herramme sanan mukaisesti
pieninkin Jumalan valtakunnassa on siitä huolimatta suurempi kuin Johannes
Kastaja. Elia oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin. Kaiken Sanan todistuksen
perusteella on mahdotonta uskoa, että edes tässä ajassa Jumala olisi poikennut
Sanansa perustodistuksesta ja olisi käyttänyt jotakin täydellistä ja
erehtymätöntä ihmistä!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti