HÄN OLI IHMINEN, YHTÄ VAJAVAINEN KUIN MEKIN
Kirjoitettu 1990
JOHDANTO
Noin kaksi vuotta sitten
julkaisin vedosluonteisesti muutaman kirjasen, jotka monisteena lähetin tai
annoin rajoitetulle piirille uskovaisia. Tälle kirjassarjalle annoin nimen,
joka sydämeni vakaumuksen mukaisesti "annettiin minulle ylhäältä".
Elia oli yksi suurimmista jumalanmiehistä, ja hänen kauttansa tapahtui suuria
ihmeitä ja merkkejä. Hän pystytti uudelleen Jumalan alttarin sen aikaisen
Israelin keskellä. Siitä huolimatta Uuden Testamentin todistuksessa hänestä
sanotaan: "Elias oli ihminen, yhtä
vajavainen kuin mekin..."
Koska me kaikki
olemme inhimillisiä ja inhimillisten lakien alaisia ruumiimme osalta siihen
asti, kunnes meidät muutetaan taivaallisen kaltaisiksi, tuskin voitaisiin antaa
parempaa nimeä näille tutkisteluille, kuin tuo yhä uudelleen koskettava lause: "HÄN OLI IHMINEN, YHTÄ VAJAVAINEN KUIN
MEKIN."
Minä olen ihminen,
vajavainen. Minä en itsessäni voi tuoda apua kenellekään ihmiselle. Minussa
itsessäni ei ole mitään hyvää. Aivan viime aikoina minua on yhä uudelleen
koskettanut se, mitä meidän Herramme vastasi eräälle tämän maan matkaajalle.
Eräs hallitusmies kysyi Häneltä: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän,
että minä iankaikkisen elämän perisin?" Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan
ole hyvä, paitsi Jumala yksin." (Luuk. 18: 18-).
Minä lupasin elämäni Herralle
Heinolan kirkon alttarilla seisoen vuonna 1962. Kohdallani ei kuitenkaan
muutamaan vuoteen toteutunut se, mitä Herramme lähetyskäskyssänsä sanoi: "...ja opettamalla heitä pitämään
kaikki..." Kukaan ei opettanut minua kulkemaan Herran tiellä kuin
vasta muutaman vuoden kuluttua. Mitä kaikkien näiden Tiellä kulkemisen vuosien
aikana on tapahtunut, siitä olen kertonut toisaalla. Sille lukijalle, joka ei
minusta mitään tiedä, haluan vain sanoa, että olen yksinkertaisella tavalla
pyrkinyt palvelemaan Herraa seuraten Häntä ulkopuolelle leirin. Minä en ole
kirkkokuntien vastustaja tai niiden repijä. Minä haluan kunnioittaa jokaisen
vakaumusta ja antaa jokaiselle vapauden kuulua sinne minne haluaa. Minä en
kuulu mihinkään kirkkokuntaan tai järjestöön, vaan minulle riittää nimitys
"Jumalan lapsi", eikä se merkitse sitä, että olisin ilman
seurakuntayhteyttä.
Joku minut tunteva saattaa
paheksua sitä, etten mainitse tiettyjä nimiä tai asioita näissä kirjasissani.
Minulla on kaikkeen pätevä ja hyvä syy, sillä haluan lähestyä kaikkia niitä,
jotka ovat vaikeuksissa tai taakkojen alla, yrittämättä sitoa ketään tiettyihin
kaavoihin tai uskomuksiin. Herra Jeesus ei antanut puhutella itseänsä hyväksi,
vaan korosti sitä seikkaa, että Jumala yksin on hyvä. Tämä johtaa meidät
automaattisesti siihen, että joudumme toteamaan, ettei silloin myöskään kukaan
meistä voi olla hyvä, kaikkein vähiten minä. Niinpä näiden sivujen
tarkoituksena ei ole pyrkiä antamaan mitään patenttiratkaisua ihmisten
ongelmiin, vaan ainoastaan saattaa ihmiset ajattelemaan asioita siltä kannalta,
ettei kukaan todellisuudessa ole yksin ongelmiensa kanssa, vaan ihmisten
luontainen pahuus on johtanut siihen, että Hyvän Jumalan hyvä tahto ei pääse
tapahtumaan meidän elämässämme. Jumalan Sanan mukaisesti kaikista tilanteista
on jonkinlainen ulospääsy, joka ei ole kiinni ihmisten hyvyydestä ja
onnistumisesta, vaan Jumalan avusta.
Menneinä vuosina ovat
lukemattomat veljet ja sisaret huutaneet hätähuutoansa Jumalan ja
saarnaajaveljien puoleen. Jo tuolloin, kaksi vuotta sitten, olin monta kertaa
halukas istuutumaan kirjoituskoneen ääreen voidakseni edes jotakin vastata
näihin hätähuutoihin. Englannista, Saksasta, kaikkialta Euroopasta kaikuivat
hätähuudot minullekin asti: "Rakas veli, mitä minun tulee tehdä, vaimoni
on aikeissa jättää minut! Rukoile minun ja vaimoni puolesta!" "Rakas
veli, mieheni kohtelee minua siten ja siten, minä en jaksa enää elää!"
Tuskallisinta kaikessa oli se, että nämä hätähuudot tulivat perheistä, joissa
uskottiin koko Jumalan Sanaan. Itsestään selväksi tämän tekee se, että vihollinen
on niiden kimpussa, jotka ovat asettuneet vastustamaan häntä.
Mitä voimakkaammin nämä huudot
kaikuivat, sitä selvemmin tunsin vastustavat henget, jotka kuin kirkuivat
minulle suuresta megafonista: "Anna asian olla, näistä asioista ei pidä
puhua saati sitten kirjoittaa mitään! Nämä ovat ihmisten ja perheiden välisiä
asioita, joihin eivät toiset saa puuttua. Kirjoitapas vain jotakin, niin saat
kuulla kunniasi ja joudut sellaisiin vaikeuksiin, joita et edes osaa kuvitella!
Sinun on parasta jättää kaikki Jumalan käsiin ja ainoastaan rukoilla kaikkien
näiden ihmisten puolesta." Läheisimmätkin veljeni ja sisareni kehottivat
minua vaikenemaan ja keskittymään vain Jumalan Sanan saarnaamiseen ja
levittämiseen.
Mutta mitä on Jumalan Sana?
Mitä varten Se on annettu meille? Mikä on Sen tarkoitus? Suurinta mitä me
pelastuksen ohella voimme saada Jumalalta on vaimo, joka todella on vaimo.
Tästä seuraa perhe, jota todellakin voidaan pitää todellisen seurakunnan
tukipilarina. Jos kerran ylitse kirkkokunnallisten rajojen tunnustetaan perheen
merkitys kristillisessä elämässä, niin MIKSI
SIITÄ EI SITTEN SAISI PUHUA? On tietysti hyväksi kaikille kuulla seikoista,
jotka johtavat onnelliseen ja tyydyttävään perhe-elämään, ja näistä asioista
puhutaankin laajasti erilaisissa kirjoissa ja seminaareissa ja perhekouluissa.
Mutta tämä on vain yksi puoli koko asiaa. Entä sitten, jos mitkään opit eivät
autakaan onnen säilyttämisessä? Ulospäin näytetään onnellista julkisivua, koska
julkisesti ja erheellisesti ja valheellisesti uskotaan ja uskotellaan kaikille,
ettei todellisissa kristillisissä perheissä voi olla vakavia vaikeuksia. Viime
vuosien todellisuus on osoittanut asian olevan siten, että tuskin löytyy
yhtäkään todella onnellista ja onnistunutta uskovaista perhettä ainakaan viiden
joukosta (?). Joskus tuntuu, ettei sitä löydy edes kymmenestä tai
kahdestakymmenestä.
Suuresti epäröiden kirjoitin
ensimmäisen vihkosen: "Kukaan ei haluaisi erota" ja sen jälkeen
"Apu, joka on hänelle sopiva." Kuten odottaa saattoi, seurauksena oli
kahdenlaista vastakaikua. Osa ihmisistä iloitsi siitä, että joku rohkeni oman
päänsä menettämisen uhalla kirjoittaa näistä asioista, jotta he voisivat todeta
olevansa asioiden keskellä, jotka ovat arkipäivää muillekin, eikä vain heille.
Osa taas kuittasi kirjaseni ajatuksella: "Olisi parempi, että sinä Markku
Vuori pitäisit suusi kiinni ja antaisit ihmisten olla omissa oloissansa."
Olen useasti joutunut pohtimaan, että kenen ääni se itse asiassa on, joka
kehottaa minua vaikenemaan? Jos hätä on niin suuri, että ihmiset ajoittain
harkitsevat jopa omakätistä elämänsä päättämistä, niin kuinka minä voisin
vaieta?
Minut on omasta tahdostani
riippumatta heitetty kaikkien näiden asioiden keskelle, ja minun on suorastaan
pakko kirjoittaa näistä asioista. En yksinkertaisesti jaksa elää vaieten. Uskon
koko sydämestäni, ettei kukaan meistä vajavaisista ihmisistä voi olla veljensä
tai sisarensa auttaja ja opettaja, vaan todellinen opetus tulee Itse Herralta,
jonka opettamiksi meidän kaikkien tulee tulla. Mutta meitä ei kuitenkaan ole
jätetty ilman apua. Jumalan Sanan mukaisesti meidän tulee kantaa toistemme
kuormia ja taakkoja. Minä haluan osallistua tähän kantamiseen näiden
kirjoitusteni kautta, tuodessani esiin asioita, joista monen mielestä tulisi
vaieta. Liian moni ajattelee olevansa aivan ainutlaatuisten ja itsekeskeisten
vaikeuksien keskellä. Vihollinen vakuuttaa päivästä toiseen kullekin
osapuolelle tämän virheellisyyttä ja puutteellisuutta, ja siten ollaan jouduttu
sellaiseen noidankehään, josta eivät edes rukoukset tunnu pystyvän nousemaan
kattoa korkeammalle. Ja järkyttävintä tässä on se, että nämä ihmispoloiset
kantavat tätä syyllisyyden taakkaa hymy huulillansa muita kohdatessansa, vaikka
sydän vuotaa verta!
Ikivanha viisaus sanoo, että
kunkin tulee lakaista oman ovensa edestä, ja että likapyykkiä ei tule pestä
koko kylän nähden. Sama pätee avioliittoon ja perhe-elämäänkin. On luonnostaan
selvää, että nämä asiat pyritään selvittämään siten, etteivät ulkopuoliset
ihmiset tiedä niistä mitään. Me elämme kuitenkin vaikeimmassa ajassa, mitä maan
päällä on ollut, koska kaikki saavuttaa nyt täydellisyytensä, niin hyvä kuin
pahakin. Entisaikojen ohjeet ja neuvot eivät ehkä enää pädekään ainakaan
sellaisenaan. Ihminen ei muutu, mutta hänen pahuutensa ja lihallisuutensa
saavuttaa nyt aivan erilaiset mittasuhteet. Elinympäristömme ei enää olekaan
sama kuin jokin aikaa sitten. Arvot, joita kunnioitettiin vaikkapa vielä
viisikin vuotta sitten, ovat muuttumassa. Todellisen perheen, kristillisen,
uskovan perheen mallia ei enää olekaan löydettävissä lähipiiristä;
mahdollisesti ei kauempaakaan. Ainoa malli on Jumalan Sanassa ja niissä
hengellisissä mielissä, jotka ovat saaneet kohdata Herran ja nähdä Hänen
hengelliset rakennuspiirustuksensa.
Miksi kirjoittaa tällaisista
asioista? Ovathan ne selviä itsekullekin. Näin ajattelee useampi. Olen
kuitenkin tullut huomaamaan, että sanoistamme ja asenteistamme huolimatta, tai
ehkäpä juuri niistä johtuen, me elämmekin eräänlaisessa itsepetoksessa ja jopa
valheellisuudessa. Mistä tämän voin todeta? Mies vakuuttaa silmiin katsoen,
että hänen avioliittonsa on todella onnellinen, eikä hänellä ole mitään
valittamista. Samanaikaisesti kuitenkin hänen uskova vaimonsa on niin ahtaalla,
että itkien lähestyy sananpalvelijaveljiä ja antaa ymmärtää kokevansa
avioliiton tuon miehen kanssa niin vaikeaksi, että jopa tahtoisi kuolla pois.
Mies käyttäytyy siten, että vaimo ei kestä sitä. Vastaavasti vaimo saattaa
säteillä onnea ihmisten seurassa ja vakuuttaa avioliiton onnellisuutta, mutta
mies vuotaa verta sydämessänsä ja mahdollisesti myöskin kynnenjäljistä
selässänsä. Elämän rikkauttako? Erilaista, tarpeellista ja sallittavaa
tuntemustako? Ei varmastikaan, vaan sokeutta, hengellistä sokeutta vailla
vertaansa! Avioliitossa miehen ja naisen tulisi olla kuin yksi liha; yhtä lihaa
voi hallita vain yksi, yhteinen henki. Muuten kaikki repeää, rikkoutuu,
vammautuu.
Jos todella kahden ihmisen
tunteet ja tuntemukset poikkeavat niin suuresti, että toinen riemuitsee ja
toinen vuotaa verta, ei totuus voi olla erilaisuudessa ja sallittavuuden
puitteissa, vaan sielunvihollinen on saanut pettää toisen, jollei molemmatkin.
Jumalan Sana kehottaa miestä pitämään huolta vaimostansa kuin omasta
ruumiistansa, mikä ei jätä vaimoa yhtään sen vähäpätöisempään asemaan tässä
suhteessa. Jos on yksi ruumis, joka koostuu kahdesta osapuolesta, sanoo jo
maallinen järki ja ymmärrys, että molempien on osallistuttava yhteiseen elämään
yhteisten sääntöjen ja sopimusten mukaisesti. Jos toinen iloitsee siitä, mikä
toista murehduttaa samassa ruumiissa, on jokin pahasti vialla.
Yksi tämän kirjoittamiseni peruslähtökohdista onkin se, etten tahdo
opettaa kenellekään mitään, vaan yksinkertaisesti tuoda esiin asioita, joita ei
ehkä koskaan ole pantu merkille. Useasti olemme vakuuttuneita siitä, ettei ole
mitään tekijöitä, jotka aiheuttaisivat kulloisenkin vaikeuden. Mutta jos
todella menemme itseemme, olemme näistä kuvaamistani tapauksista näkevä, että
olemme pakonomaisesti sulkeneet silmämme tietyiltä asioilta, ja ne jäävät
meiltä näkemättä, vaikka emme sitä tajuakaan. Vanha sanonta kuuluu, ettei
kukaan ole sen sokeampi, kuin se, joka kieltäytyy näkemästä auringonvaloa ja
sulkeutuu kellariin sanoen: "Minä en näe, minä en näe!" Me nauramme
tällaiselle ihmiselle, mutta olemmeko sittenkin monissa asioissa samanlaisia,
yhtä naurettavia, yhtä surkuteltavia?
Minä haluaisinkin siis koko
sydämestäni antaa asioiden puhua. Minä olen tavallinen ihminen, yhtä vajavainen
kuin sinäkin, lukijani. Minä saatan esittää jotakin, mitä et ehkä hyväksy ja näet
vääräksi. Minä en tuomitse sinua siitä, vaan sinulla on täysi oikeus siihen.
Minä en myöskään kirjoita näitä vihkosia "Jumalan miehen"
ominaisuudessa, jonka tulisi pitäytyä yksinomaan sananjulistukseen, niin kuin
kirjoitettu on. Paavali esitti joitakin asioita sen ymmärryksen mukaan, minkä
Herra oli hänelle antanut. Minä kirjoitan nämä asiat veljenä, joka kuitenkin on
myös sananpalvelija, mutta missään suhteessa ei näistä asioista voida sanoa
kokonaisuutena, että ne olisivat "Näin sanoo Herra". Kuitenkin uskon,
että nämä sivut sisältävät niin minulle kuin joillekin muillekin asioita ja
viitteitä, jotka voidaan luokitella yksityiselämässämme "Näin sanoo
Herraksi" omalla kohdallamme.
Yksi tärkeä seikka, jota
meidän ei tule jättää huomioimatta on se, että milloin tahansa me puhumme
asioista Jumalan Sanan valossa ja Herran Nimessä, meillä on vastuu kuulemamme
suhteen. Jos tunnet itsesi epäkypsäksi asettumaan näiden asioiden eteen, on
sinulle parempi olla lukematta ollenkaan, koska minä en halua tulla sinulle
tuomioksi sen johdosta, mitä kirjoitan. Jos me tulemme puhutelluiksi ja
kiinniotetuiksi ja siitä huolimatta jatkamme entiseen tapaan, tai suljemme
uudelleen silmämme, olemme todella suuressa vaarassa.
Niin kuin mainitsen aikoinaan
kirjoittamassani esipuheessa, ei kenenkään tule etsiä tuttuja ihmisiä
kirjoittamiltani sivuilta. Jos joku sanoo mielessänsä tai ääneen: "Ahaa,
tuossa hän kirjoittaa itsestänsä ja omasta elämästänsä; tuossa hän kirjoittaa
Matista ja tuossa Maijasta...", ei hän ole lainkaan käsittänyt mistä on
kysymys. Kaikkivaltiaan Jumalan edessä varoitan sinua nimeämästä ketään
kirjasieni henkilöistä "oikeilla nimillänsä", koska se ei hyödytä
ketään, vaan on päinvastoin kiroukseksi ja tuomioksi itsekullekin. Mutta
puhukoot asiat, elämän tapahtumat, erilaiset elämän kiemurat, joita emme ehkä
ole tulleet ajatelleeksikaan. Ottakaamme lohduksemme samanlaiset kokemukset,
joita itsellämmekin on ollut ja tuntekaamme, ettemme taistele yksin näiden
asioiden kanssa. Itkekäämme itkevien kanssa, iloitkaamme iloitsevien kanssa.
Nähkäämme paremmin oma elämämme näiden toisten ihmisten valossa, niin minä
uskon meidän saavan paljon apua elämäämme.
Jos sinä olet viisas ihminen,
käsität vaistomaisesti, että itse olen joutunut kokemaan paljon, kaikenlaista.
Enemmän tai vähemmän olen sijoittanut aivan omia ajatuksiani näiden kirjasten
sivuille eri ihmisten suuhun ja eri yhteyksiin. Tuttavapiirini on niin laaja ja
kokemukseni ja matkani niin laajoja, että sekoittaessani eri ihmiset eri maihin
ja erilaisiin olosuhteisiin ja ammatteihin, ei enemmän tai vähemmän
satunnaisten samankaltaisuuksien pitäisi häiritä liiemmälti. Sydämeni rukous
on, ettet näkisi vääriä henkilöitä siinä, missä sinun tulisi nähdä oma itsesi.
Lukuisat keskustelut ovat osoittaneet minulle, että lähes poikkeuksetta samat
asiat ovat vallitsevina useimmissa tapauksissa. Jatkuvasti törmää sanontaan:
"Sinä puhut aivan kuin minun suullani, minun asioistani!"
Samankaltaiset henget, häiritsevät riivaajat, ratsastavat useissa avioliitoissa
joko vaimolla tai miehellä, tai joskus molemmilla. Elävän Jumalan Seurakunnassa
ei tule olla "riivattuja", henkilöitä, joilla paholainen ratsastaa,
vaan Jumalan Voimalla nämä henget tulee ajaa ulos. Mutta ennen kuin niitä
voidaan ajaa ulos, ne on paljastettava!
Toistamiseen sanon, puhukoot
asiat, ei yksittäiset lauseet tai ajatukset. Minä tunnen itseni aivan
riittämättömäksi antamaan mitään ohjeita tai neuvoja. Johtakoot nämä rivit
siihen, että totuus elämästämme paljastuu, ensisijaisesti itsellemme. Johtakoot
nämä rivit siihen, että pääsemme oikeaan henkeen ja oikeaan ymmärrykseen, niin
että syvyydestä voi nousta todellinen tuskan huuto Kaikkivaltiaan Isämme
korviin. Kantakaamme toistemme kuormia, rukoilkaamme toistemme puolesta!
Jos jatkossakin pidämme
avioliitossa epäonnistuneita veljiämme ja sisariamme vain syntisinä,
langenneina, emme ole kykeneviä oikealla tavalla kantamaan heitä Herran eteen,
ennen kaikkea, jos olemme itse syyllisiä Herran edessä samoihin asioihin.
Toisaalta meidän on kuitenkin kertakaikkisesti käsitettävä, ettei kukaan
ihminen voi antaa vastausta näihin kysymyksiin. Yksin Jumala tuntee sydämet ja
tietää totuuden.
Jos sisar tai veli jatkuvasti
soittelee ja kirjoittelee milloin yhdelle, milloin toiselle ulkopuoliselle ja
kertoo avioliittonsa kurjuudesta, ei tuloksena ole kuin vain suurempi tuska ja
ahdistus. Näin ei tulisi olla, mutta me emme tässä ajassa ole kestäviä ja
tarpeeksi lujia Herrassa toimiaksemme sielunhoitajina. Kun näitä asioita
kosketellaan, alkavat henget huutaa apua toisilta hengiltä — uskon ainakin
muutamien käsittävän, mitä tarkoitan. Taitamattoman puhumisen ei tulisi saada
aikaan sitä, mitä se saa aikaan, mutta meidän on nähtävä realistisesti se
totuus, että elämme pahassa ajassa. Veli ei ole sitä, mitä veljen tulisi olla,
sisar ei ole sitä, mitä sisaren tulisi olla. SIKSI KUKAAN MEISTÄ EI MYÖSKÄÄN
VOI OLLA SITÄ, MITÄ TODELLA HALUAISIMME JA VOISIMME OLLA!
Kaikki tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että meidän olisi yksin kannettava kaikki taakkamme. Jos
jossakin perheessä on vaikeuksia, on raamatullisen järjestyksen mukaisesti ne
yritettävä selviä ensin kotona. On väärin, jos vaimo miehensä tietämättä
(kumpikin uskovaisia) valittelee avioliittoasioitansa jollekin toiselle
henkilölle. Samoin miehen tulisi, rakastaen vaimoansa kuin omaa lihaansa,
kertoa tuntemuksistaan vaimollensa. Jos tilanne kehittyy sellaiseksi, että
asioihin ei saada selvyyttä kotona, ei mies voi vaatia vaimoa vain alistumaan
ja luottamaan hänen kykyynsä hoitaa asia. Tällaista on tapahtunut aivan
riittävästi, niin että voimme todeta sen johtaneen kauhistuttaviin asioihin.
Muistakaamme, missä ajassa elämme! Sama sopii käänteisestikin.
Jos todella on jouduttu
tilanteeseen, jossa mies ja vaimo eivät pysty selvittämään keskinäisiä
välejänsä, on ainoa mahdollisuus etsiä ulkopuolista apua. Yhteiskunta tarjoaa
monenlaista sosiaalista ja avioliittoneuvonta-apua, psykologeja ja psykiatreja.
Minä en voi sanoa mitään näitä vastaan, koska monet saavat sieltä apua, mutta
en kovin suuresti halua puhua sen puolestakaan, kun on kysymys uskovaisista
ihmisistä. Uskovaisen ihmisen tulisi saada apunsa seurakunnan piiristä, mutta
viitan repäisemiseen asti johtavassa määrin on murehduttavaa ja kirottu
tosiasia se, että monesti avun sijasta haavoitettu aviopari tai yksilö poistuu paikalta
entistäkin revitympänä ja silvotumpana. Maallinen apukin on joskus parempi kuin
ei mitään apua!
Sen viisauden mukaan, jonka
Herra on minulle suonut, minä kehotan jokaista sisarta, jokaista veljeä, jolla
on aviollisia vaikeuksia, etsimään (jos vain löytää, ah kuinka murheellista!)
jonkun, YHDEN, avioliitossa olevan, kokeneen veljen, jolle kumpikin osapuoli
purkaa sydämensä. VAIN YHDEN, VAIN YHDEN!!! Jos mahdollista, vieläkin parempi
olisi löytää aviopari, joka on käynyt kaiken lävitse voittajana. Ikävä kyllä en
ainakaan juuri nyt voi suositella yhtäkään avioparia (ah, kuinka
murheellista!).
Kun kaikki menee yli
tietynlaisen kestokyvyn, alkavat asiat kiertää ympyrää. Puhelinkeskustelut
venyvät viisituntisiksikin, ja tuon viiden tunnin aikana samat asiat toistuvat
kymmeniäkin kertoja. Jos suinkin mahdollista, auttakoot nämä vihkoset löytämään
oikeat ratkaisut kysymyksiin. Kaiken ahdistuksen keskellä meidän tulee löytää
omat henkilökohtaiset ratkaisumme yksittäisissä asioissa, niin ettemme jatkuvasti
heitä jo selvinneitä asioitamme uudelleen haisevaan ja kuvottavaan
likapyykkiimme. Jos minä... Jos sittenkin minä... Ehkä sittenkin minä olen
syyllinen...
Minä kuulun niihin harvoihin
sananpalvelijoihin, jotka eivät usko vanhaa sanontaa: "Kukaan ei voi
riidellä yksin!" Minä uskon, että hengellisten asioiden kanssa tekemisissä
olevat ihmiset voivat riidellä yksinkin. Niin kuin kirjasessa: "Apu, joka
on hänelle sopiva", selvitän tätä asiaa, eivät aina molemmat ole
syyllisiä. On hurskasta kuitata kaikki sanomalla, että me kaikki olemme
heikkoja, ja molemmat ovat aina syyllisiä. Kuinka Veri voisi pestä meidän
syntimme ja virheemme, jos avioliitossa aina kaikki peitetään toteamuksella:
"Kumpikin ovat syyllisiä!" Olisi paljon parempi sanoa, että toinen on
silloin, toinen tällöin syyllinen. Meidän on pakko päästä siihen, että tulemme
rehellisiksi itseämme kohtaan ja pyydämme anteeksi oikeassa kohtaa. Käytännössä
lohtu molempien syyllisyydestä on petollinen vihollisen ansa. Jos jokainen
pyytää välittömästi anteeksi erehdystään tai virhettään, on se itsekullekin
myöskin paljon helpompaa.
Vielä kerran: Puhukoot asiat
ja tapahtumat, eivät yksittäiset sanat. Auttakoot nämä rivit meitä näkemään
oikea oikeaksi ja väärä vääräksi. Antakoot nämä rivit meille rohkeuden pitää
kiinni siitä, mikä on oikeata ja puolustamisen arvoista ja samanaikaisesti
päästämään irti ja hylkäämään kaiken väärän. Jumalan Sanaa ei ole annettu
meille kiusaamaan meitä, vaan suojelemaan meitä. Mihin muuhun yhteyteen
sopisivatkaan paremmin seuraavat sanat:
"Älkää olko kenellekään mitään velkaa,
muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain
täyttänyt. Sillä nämä: 'Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse',
JA MIKÄ MUU KÄSKY TAHANSA, NE SISÄLTYVÄT KAIKKI TÄHÄN SANAAN: 'RAKASTA
LÄHIMMÄISTÄSI NIINKUIN ITSEÄSI'. RAKKAUS EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA.
SENTÄHDEN ON RAKKAUS LAIN TÄYTTÄMYS." (Room. 13:
8- 10).
Löytäkööt nämä vihkoset tiensä
oikeisiin käsiin. Kaikki on kannattanut, jos vain yksikin on löytänyt niistä
todellista apua. Kuinka suurta olisikaan, jos useampikin kokisi saman. Jos taas
näitä kirjoituksiani ei katsota arvollisiksi joutumaan ihmisten käsiin nyt,
niin tapahtukoon siten, että poistuttuani itse täältä murheen maasta, joku
löytää niistä avun taisteluissansa pimeyden keskellä; taisteluissansa kuolemaan
asti. Suokoon Herra meille sen armon, ettei kukaan meistä jää tänne
vaivanaikaan, jonka muodollinen seurakunta joutuu läpikäymään ja nousemaan
esiin vasta viimeisellä tuomiolla.
Veljesi
Herrassa Markku Vuori
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti