Matilda-
vanhus lasipurkissa
eli
saako vanhuksen
ajaa
alas
säästösyistä?
Markku Vuori ihmissuhdekouluttaja
Meidän Matildamme poistui keskuudestamme vuonna 2006, omien sanojensa mukaisesti olematta enää haitta ja vastus yhteiskunnalle. Matildat eivät kuitenkaan lopu keskuudestamme, siksi aiheemme on entistäkin ajankohtaisempi.
Matilda – vanhus lasipurkissa
Haluatko kuulla jotakin
Matildasta, joka on aivan tavallinen ihminen aivan tavallisessa
pikkukaupungissa? Hänen elämässään ei ole mitään niin erikoista, että jokin
lehti haluaisi kirjoittaa hänestä, ei edes sitten kun aika hänestä jättää.
Jokainen ihminen on kuitenkin kertomuksen arvoinen, ainakin niille ihmisille,
jotka ovat oppineet ymmärtämään todellista elämää. Siksi haluan kertoa Sinulle
Matildasta. Häneen ei ole vaikea samaistua, koska hän on niin tavallinen
ihminen. Tärkeintä hänessä on, että hän on ihminen!
Matilda on nyt vanhus, ja
tämä on syy siihen miksi on tärkeää kirjoittaa hänestä juuri nyt. Hän makaa
sairaalan pitkäaikaisosastolla, vaikka ei ole sairaalahoidon tarpeessa. Hän
odottaa omaa paikkaa jossakin inhimillisemmässä ympäristössä ja kärsii
suunnattomasti siitä, että on omien sanojensa mukaan juuri nyt kuin
lasipurkissa. Hän on elänyt yli yhdeksänkymmenen vuoden ajan omassa kodissa, tuttavallisissa
olosuhteissa, tuttujen esineiden ja seinien keskellä.
Ketään ihmistä ei ole
tarkoitettu lasipurkkiin, vaan jokaisella tulee olla oma paikkansa tämän maan
päällä elämänsä loppuun asti. Ihmisen henkisyys tarvitsee tunteen johonkin
kuulumisesta, myös silloin kun vanhuus tuo mukanaan unohtamista ja sekavuutta.
Oikeastaan juuri silloin ihminen tarvitsee vähintään yhtä paljon rakkautta ja
huomiota kuin aikanaan pienenä lapsena.
Matilda on tottunut elämään
omaa elämäänsä omassa kodissaan, omassa paikassaan. Sairaalassa ei
todellisuudessa ole kenelläkään omaa paikkaa, koska jokaisen vuode on
samanlainen, yöpöytä samanlainen, vuodevaatteet samanlaiset, ja jopa vaatetus
on melko samanlainen niin miehillä kuin naisillakin. Kaiken tämän keskellä
hiukan sekava mieli alkaa luoda jotakin sellaista, mitä ihmisen todellinen
sisin kaipaa, ja koska kaikki henkiset edellytykset entisenlaisen elämän
jatkamiseksi ovat kadonneet, turvautuu alitajunta ja tajuntakin korvikkeisiin.
Tässä juuri on alue, josta ei kukaan haluaisi puhua, ei ainakaan oikeilla
nimillä ja käsitteillä.
On helppoa puhua
laitostumisesta ja vanhuksen sekavuudesta, mutta mitkä ovat ne tekijät, jotka
johtavat tälle hyvinkin synkälle tielle?
Vanhuksella itsellään on
usein hyvin vähän tekemistä tämän asian kanssa, jota aivan omasta
intuitiostamme käsin olemme alkaneet kutsua vanhuksen alasajamiseksi.
Matildalla ei koko elämänsä
aikana ole ollut mielenterveysongelmia, vaikka elämä onkin sisältänyt paljon
negatiivista kokemusta. Mutta kun eräänä aamuyönä olo on huono ja aika ja ehkä
paikkakin hämärtyvät, alkaa Matildan heikotus tuntua nälältä, ja niin hän aikoo
keittää aamupuuron neljältä yöllä.
Hän tavoittelee alimmalta
hyllyltä jauhopakkausta, kun pyörätuoli yllättäen lennähtää alta. Matilda
muksahtaa lattialle, kolhaisee päänsä niin voimallisesti, että toinen puoli
kasvoja alkaa tummua ja veri vuotaa silmäkulmasta. Kukaan meistä ei voi tietää
mitä kaikkea näinä hetkinä tapahtuu, mutta palvelutalon hoitajan saapuessa
paikalle on koko jauhokaapin sisällys lattialla ja vanhus tajuton.
Kuinka paljon Matilda käsittää herätessään sairaalan
vuoteessa on vain arvailujen varassa, mutta todetkaamme nyt jotakin sellaista,
minkä pitäisi saada meidät suhtautumaan asioihin aivan uudella tavalla. Koska
kertomamme hyvin suuressa määrin perustuu arvailuihin, emme saa tukea näkemyksiämme
ja ”diagnoosejamme” perinteiseen ajatteluun, joka sisältää aivan liian suuren
määrän ikään perustuvaa aliarviointia ja vähättelyä.
Missä instanssissa on
laadittu laki ja määritelmä siitä, minkä vuosimäärän täytettyään ihminen ei
enää oikein olekaan ihminen, vaan vain jonkinlainen otus tai olio?
Matilda on sairaalassa
herätessään vielä aivan sama Matilda, joka yli yhdeksänkymmentä vuotta sitten
parkaisi ensimmäisen itkunsa, osittain kai kauhusta sen suhteen että joutui
ulos turvallisesta äidin kohdusta. Nyt hän varmaankin kuulumattomasti parkaisee
toisen kerran yhtä järkyttävän kokemuksen keskellä: hän on jälleen kerran
ulkona siitä turvallisesta ympäristöstä ja paikasta, jossa hän oli tottunut
olemaan! Ensimmäinen järkytys perustui noin yhdeksänkuukautisen turvallisuuden
tunteen katoamiseen, mutta nyt järkytys perustuukin yli yhdeksänkymmentä
vuotisen turvallisuuden kadottamiseen. Vaikka sitä ei hänelle olekaan vielä
sanottu, jokin hänen sisimmässään kertoo, että nyt on tapahtunut se, mitä hän
vuosikymmenien ajan on pelännyt: hän ei pääse enää omaan kotiinsa!
Koko ihmisen elämä perustuu
suurelta osaltaan tietynlaiseen menettämiseen, ainakin mitä tulee
ihmissuhteisiin, niin kuin omaan ihmisyyteen. Vaikka ihmisen keski-ikä onkin
pidentynyt, on varsinaista kasvun ja kehityksen aikaa vain pieni osa elämästä.
Ensimmäiset rypyt ja hiusten ohentuminen ilmoittavat mielestämme aivan turhan
aikaisesti siitä, että olemme vain ajallisia olentoja.
Pieni vauva makaa ensin
vuoteessaan ja alkaa vähitellen kontata ja sitten kävellä horjuvin askelin.
Loppupäässään elämämme kuvio on melko samanlainen, ja vaikka ruumiillisesti
emme kulkisikaan kovin kumarassa, alkaa henkinen puolemme hyvin helposti jo
valmistautua väistämättömästi edessämme olevaan. Tämä pätee toki vain niihin
ihmisiin, joilla on realistinen ja totuudenmukainen käsitys ihmiselämästä.
Suurin osa homo sapiensin
suvusta pahoittelee mielessään menneen elämän vaikeuksia, yrittää olla
positiivinen ja uskoo tulevaisuuden tuovan mukanaan jotakin parempaa. Nämä
ihmiset ovat unohtaneet elämän perustekijät, ja toteavat mahdollisesti vasta
sairaalavuoteessa tai kuolinkamppailussaan, etteivät oikeastaan koskaan vielä
ole eläneet, ja nyt on jo liian myöhäistä. Jos voisimme aivan realistisesti
käsittää, että voimme elää vain ja ainoastaan tänään, olisi elämämme monessa
suhteessa paljon helpompaa.
Matildan elämä oli opettanut
hänelle niin paljon, kaikkine vastoinkäymisineen ja vaikeuksineen, että hän
suhtautui vanhenemiseen ja kuoleman lähestymiseen harvinaisen järkevällä
tavalla. Mutta hän oli koko vanhuutensa ajan toivonut nopeaa poisnukkumista,
sillä eri sairauksien johdosta hän oli maannut sairaalavuoteella sen verran
paljon, että tiesi tuon paikan olevan tarpeellisen, mutta ei toivottavan.
Kukaan rehellinen ja mieleltään terve ihminen ei kaipaa sairaalavuoteeseen,
vaan pyrkii viimeiseen hengenvetoon asti toteuttamaan aidon sisimpänsä
toivomusta omasta paikasta ja omasta kodista.
Vaikka suhtautuisimme
ajallisuuteemme ja kuolemaamme kuinka asiallisesti tahansa, joutuu jokainen
rehellisyyden nimessä toteamaan, että kuolema tietyssä mielessä on
tuntemattomuutensa johdosta hyvin pelottava asia. Mutta millaiseen aikaan
oikein olemme tulleet, kaikesta hyvinvoinnista huolimatta, kun kuolema ei
sittenkään tunnu niin pelottavalta kuin sairaalavuoteeseen joutuminen?
Laihat lohdutukset
Kerron niin mielelläni
Matildasta, koska hänen elämässään voin samaistua niin moneen asiaan, sillä
onhan hän niin äitini kaltainen. Aivan hänen tavallansa olen maannut
sairaalassa aivan tarpeeksi voidakseni joka kerta kotiin päästyäni olla
kiitollinen siitäkin terveydestä, mikä vielä on jäljellä. Tämän kiitollisuuden
perustan ehkä johonkin muuhun, kuin mitä etenkin monissa hengellisissä piireissä
on opin kaltaisesti omaksuttu kaikille pahoinvointia tuottavalla tavalla.
Kiitollisuutemme ei tarvitse
perustua siihen, että niin monella muulla on paljon huonommin. Saan olla
kiitollinen siitä, että minulla kaikki on niinkin hyvin, eikä sairauksieni
keskellä tuo lohtua se, kuinka joku seurakuntalainen päivittelee riemun
puutettani, kun vertaa minua johonkin sairaalassa makaavaan, jolta on lähes
kaikki raajat amputoitu. Tällä ajattelutavalla on ihmiskunta saatettu aivan
väärille raiteille, niin että jokaisen epäkohdan kohdatessamme vetoamme
johonkin toiseen ihmiseen tai paikkakuntaan. Onhan meillä sentään kaikki hyvin
verrattuna suurempiin kaupunkeihin! Onhan sinulla kaikki paremmin kuin
tuttavallani, joka juuri oli auto-onnettomuudessa!
Riemullani ei siis ole
rajoja, etenkin kun katselen uutisia sotatantereilta ja näen päättömiä ja
riekaleisia ruumiita! Kyllä minulla ja Matildallakin on hyvin, kun pääkin on
vielä tallella, joskin hiukan sekavana! Minäkin olen sekava, yksinkertaisesti
siitä syystä, etten kulje ja ajattele suurien joukkojen marssitahtiin. Kaikki
yleisestä ajattelukaavasta poikkeavat on aina luokiteltu hiukan
epäluotettaviksi ja sekaviksi, ainakin elämänsä aikana. Kuoleman jälkeen sitten
on suitsutettu heidän muistolleen, kun viimeinkin on päästy varmuuteen siitä,
etteivät he sittenkään olleet sekoja, vaan näkivät sen, mitä muut eivät
halunneet nähdä.
Haluammeko me nähdä mitä
Matildan mielessä ja päässä liikkuu, vai onko kaikki kuitattavissa vain
toteamuksella, ettei ole mikään ihme että niin vanha ihminen jo vähän sekoilee
ja kadottaa nykyhetken?
Hän ei varmastikaan halua
kadottaa sen paremmin nykyhetkeä kuin ei menneisyyttäkään, mutta hän elää
elämäänsä, tai paremminkin jatkaa elämäänsä olosuhteissa, jotka eivät ollenkaan
tue hänen henkisten kykyjensä säilymistä saati sitten elpymistä. Eli hänen
sijoituspaikkansa määrittää hänen mahdollisuutensa ihmisyyden säilyttämiseen
viimeisinä hetkinään. Vuoteessaan maatessaan hän näkee valkoisen katon,
pölyisen tuloilmaventtiilin, ja päätä kääntäessään hän näkee viereisessä
vuoteessa makaavan, paljon itseään sairaamman potilaan.
Matildalla ei ole paikkaa
Matilda ei tarvitsisi enää
sairaalahoitoa, mutta mitään muutakaan paikkaa hänelle ei ole, sillä kaikki
vanhusten hoitopaikat ovat täynnä, ja jono on todella pitkä. Niinpä hän
päivästä toiseen kyselee minulta, oliko tämä ratkaisu aivan oikea. Hän ei
totuuden nimessä käsitä olevansa kykenemätön elämään yksin omassa kodissaan,
koska tarvitsee ympärivuorokautista valvontaa. Mutta tämä kysymys pakottaa meidät
näkemään, etteivät nämä mielestämme hyvin sekavat ihmiset sittenkään ole niin
sekavia kuin aivan liian helposti ajattelemme, mielemme rauhoittamiseksi.
Jos Matilda puhuu
lasipurkista ja kyselee ratkaisun mielekkyyttä, tiedostaa hän asioiden olevan
vastoin parempaa käsitystämme. Hän tiedostaa aivan selvästi olevansa väärässä
paikassa. Hän tiedostaa hetkittäin niin paljon, että jos kaiken tietäisimme,
tulisi meille hyvin paha ja murheellinen olo. Kun nykyajan ihminen on niinkin
narsistinen, välttää hän pahaa mieltä ja murhetta, etenkin muiden puolesta, ja
siksi niin sosiaalitoimi kuin terveydenhuolto turvautuvat perinteiseen
näkemyskantaan: vanhus on vanha, elänyt elämänsä josta hänen tulee olla
kiitollinen, ja nyt hänen on syytä tyytyä osaansa, etenkin jos on köyhä. Köyhän
ei tule odottaa liikoja viimeisinä vuosinaan, sillä rikkaathan ne ovat, jotka
tätä yhteiskuntaa yllä pitävät! Näin totesi ainakin eräs kauppias, joka oli
sitä mieltä, että on yksi lysti missä olosuhteissa vanhukset elävät. En voi mitään
sille, että jossakin mielessä toivoisin tuon henkilön sairaalavuoteeseen, missä
hänellä olisi aikaa miettiä asioita tarkemmin. Tässäkään maassa ei olisi yhtä
ainutta rikasta ihmistä ilman niitä köyhiä, jotka ovat työllään hänet rikastuttaneet!
Niin Matildalle kuin
minullekin on luvattu turvattu vanhuus, vai olemmeko käsittäneet kaiken väärin?
Onko meiltä jäänyt lukematta suuri määrä pientä tekstiä, jota ei näe ilman
erikoislaatuisia linssejä?
Jos olemme käsittäneet
kaiken väärin, emme kuitenkaan tunne itseämme idiooteiksi, sillä kukaan ei ole
selvästi kertonut meille, ettei vanha ihminen enää ole tärkeä!
Matildat
Tänään vieraillessani
Matildan luona ilahtui hän suuresti, koska oli jo luullut, etten koskaan enää
tule. Hän oli juuri syömässä, ja nyt hän jaksoi nostaa lusikan suuhunsa
tukematta toisella kädellä. Hän söi unohtaen minut siksi aikaa. Sitten
keskustelimme sellaisella tavalla kuin se vielä on mahdollista, ja hän kertoi
surustaan, kun ei enää niin usein näe äitiään. Alkaa äiti jäädä unohduksiin kaikilta,
totesi hän.
Ymmärrän niitä nuorempia
ihmisiä, jotka kokevat nämä vierailut ahdistavina. Itse olin alussa aivan
samanlainen, mutta nyt katson nämä tapaamiset suureksi elämänrikkaudeksi. Opin
nyt Matildasta aivan uusia asioita, uutta puolta ihmisyydestä. Hän kärsii
hyvinvointivaltion näennäisestä huolenpidosta siinä kuin muutkin kaltaisensa.
Jos kirjoittaisin omasta äidistäni, katsottaisiin se helposti itsekkyydeksi ja
oman hännän nostamiseksi.
Sairaaloiden
pitkäaikaisosastot ovat täynnä näitä Matildoja, ja kertoessani nyt hänestä
yhtenä ihmisenä, kosketan sanoillani ja kirjaimillani yhtä satuttavimmista
ongelmista ns. hyvinvointimaassamme. Me elämme todella suuren valheellisuuden
keskellä, mistä vanhuksemme on elävä todiste. Elävä, niin kauan kuin hänen
hetkensä tulee nukkua pois. Hän olisi jo toivonut sitä, mutta meidän
toivomuksemme eivät määrää kohtaloamme!
Matilda vaistoaa
sisimmässään yhteiskunnan kovuuden ja sanoin lausumattoman, kirjoittamattoman
toiveen siitä, että mahdollisimman moni julkisuuden valokeilasta osaton,
varaton vanhus, olisi kyllin viisas nukkuakseen pois olemasta vastus ja haitta
merkittävämpien ihmisten tiellä. Toisaalta tuli juuri televisiosta ohjelma
avioparista, joka sodasta lähtien on elänyt yhdessä. Jotakin erikoista ja merkittävää
sisältyy heidän elämäänsä, koska tällaisen ohjelman sanoma kuuluu niin
selvästi: nämä ovat merkittäviä ihmisiä, ja heistä on pidettävä huolta!
Tämänhetkinen presidenttimme
totesi uudenvuoden puheessaan, että vanhukset ovat meille tärkeitä. Vain sen
ehdin kuulemaan, kun hän jo siirtyi toiseen aiheeseen. Käsitin tuolloin, että
hän tarkoittaa kaikkia maamme vanhuksia. Mahdollista kuitenkin on, että hän
tarkoitti vain tiettyjä, merkittäviä persoonia, sukulaisia. Se on hyvinkin
mahdollista, sillä jostakin kaupungista saattaa puuttua sija ja oma paikka yli
sadalta vanhukselta! Nämä elävät olosuhteissa, jotka eivät vastaa heidän
terveydentilaansa tai henkistä kapasiteettiansa. Heistä ei ole enää hyötyä
tälle yhteiskunnalle, he eivät tuota, eivät ole hyödyllisiä!
Mihin tällainen ajattelu
perustuu? En tiedä sitä, enkä tule koskaan käsittämään sitä. Nämä vanhukset
eivät ole jokin erityinen rotu tai kansallisuus, joka on tunkeutunut meidän
maahamme ja alueellemme, vaan he ovat tulos koko maamme elämästä ja suorituksesta.
He eivät ole toiselta planeetalta, ei vieraalta maalta, vaan… hyvänen aika,
eivätkö virkamiehemme ja johtajamme käsitä ollenkaan, että he ovat me, sinä ja
minä ikääntyneenä!
Jos tämä yhteiskunta
tällaisella tavoin alkaa vierastaa Matildaa ja kaltaisiaan, ilman että ihonväri
muuttuisi mustaksi tai keltaiseksi, ilman että piirteet alkaisivat viitata
johonkin toiseen rotuun… niin, pitääkö vanhuutta todella alkaa pelkäämään?
Annettuani kaikkeni tälle yhteiskunnalle, se yhtäkkiä näkee minussa uhkan hyvinvoinnilleen
ja pitää minua vieraan maan kansalaisena? Eikö se tajua, että se olen minä,
sama minä, joka aikanaan tyydytyksellä merkittiin kirkonkirjoihin uutena
yhteiskunnan kansalaisena? Eikö Matilda ja kaltaisensa elä elämänsä
luottamuksessa tarpeellisuuteensa ja oikeuteensa ihmisenä?
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti