Nyt saatuani
etäisyyttä menneisyyden varjoihin ja haamuihin, ei ihmetykselläni ole rajoja.
Todellisuudessa olen ihmetellyt koko elämäni ajan tiettyjä piirteitä
hengellisessä elämässä. Sanan mukaan ongelmia on ollut aina ja tulee aina
olemaan, mutta kysymys ei niinkään kai ole ongelmien laadusta ja määrästä, vaan
siitä miten me niitä tarkastelemme, miten me niihin suhtaudumme. Kun puhutaan
posken kääntämisestä, tuodaan esiin jotakin sellaista, mistä kautta kirkkohistorian
on ollut erilaisia ja erikoisiakin käsityksiä.
Miksi Sana
niin paljon kertoo meille hyvän ohella monista vääristä asioista seurakunnan
keskuudessa? Tarkoittaako se, että meidän tulee olla hyvin suvaitsevaisia
kaikkia uskovaisten keskellä ilmeneviä asioita kohtaan, vaikka ne hyvin
suuressakin määrin vahingoittavat seurakuntayhteyttä ja yksittäisiä henkilöitä?
Tämä on ollut yksi suurimmista ihmetykseni kohteista kautta yli neljänkymmenen
vuoden uskonelämäni.
Jos edustetaan
yleisestä käsityksestä poikkeavaa, sinänsä aivan oikeaa linjaa, antaako se
joitakin erioikeuksia kannattajille ja seuraajille? Jos näitä henkilöitä on
melko vähän ja harvassa, tuleeko heistä pitää kynsin hampain kiinni,
riippumatta heidän todellisista näkemyksistään ja asenteistaan, teoistaan? Jos
on niin harvoja, tuleeko heidät pyrkiä säilyttämään työn yhteydessä hinnalla
millä tahansa? Oikeuttaako heidän miellyttämisensä joidenkin toisten oikeuksien
ja persoonallisten tekijöiden loukkaukseen ja mitätöimiseen? Jotta merkittävät
henkilöt säilyisivät työyhteydessä, voidaanko vähempimerkityksisiä kohdella
miten tilanne vain vaatii?
Voiko joku,
yksi ainoa, tulla niin tärkeäksi ja merkitykselliseksi, ettei hänen rinnallaan
tai läheisyydessään voi olla ketään toista, mahdollisesti kritiikkiin johtavaa
persoonaa? Voiko joku tulla niin suureksi, ettei häntä saa arvostella tai
asettaa kyseenalaiseksi joitakin hänen opetuksiaan tai tekemisiään? Voiko
jonkun tehtävä seurakunnassa olla niin merkittävä, että häneltä tulee ottaa
vastaan kaikki, tutkimatta ja perustelematta, koska hänellä on niin merkittävä
kutsumus, ettei mitään saa kyseenalaistaa?
Jos
seurakunnan piirissä tapahtuu vääränlaista ihmisen korottamista, suoranaista
ihmispalvontaa, onko palvonnan kohde täysin vapaa tapahtuneesta virheestä, vai
voidaanko syyttää vain väärää korostamista suorittavia?
Nyt ei ole
kysymys vain joidenkin tiettyjen asioiden pohtimishalusta, vaan tapahtuneesta
historiasta, todellisuuteen perustuvista suoranaisista tragedioista ja
ihmiskohtaloista. Kuinka monta rikottua ihmistä riittää aikaansaamaan
tarpeellinen vastareaktio niiden keskellä, jotka uskovat olevansa aivan
erikoisessa asemassa Jumalan valtakunnassa?
Milloin
saavutamme rajan, jonka toisella puolella ei kenelläkään enää ole rohkeutta
kehottaa rikottua ihmistä kääntämään toinenkin poskensa? Paavali varoitti
toisiaan purevia ja syöviä ihmisiä kokonaan hävittämästä toisensa. Miksi
menneet vuodet sisältävät sellaisen määrän hätää ja valitusta, että oikein
tulee paha olo? Missä on raja, jota ei tule ylittää missään olosuhteissa?
Pahaa on aina
tapahtunut ja tulee aina tapahtumaan. Missä hyvä vaikuttaa ja Jumalan valtakunta
etenee, siellä on myös paha toiminnassa. Siitä todistaa Sana jo vuosituhansien
takaa. Kysymys ei kai ole niinkään pahan tapahtumisesta, vaan meidän
asenteestamme siihen ja sen tapahtumiseen. Tässä kohtaamme varmaankin yhden
suurimmista ihmiskunnan ja ihmisyyden ongelmista. Pahan tapahtumista ei voi
estää, ihmistä ei voi muuttaa muuksi kuin mitä hän on. Sallimuksesta ihminen on
perusluonteeltaan pahaan taipuvainen ja on aina aiheuttanut ongelmia toisille
maan matkaajille.
Ihmetykseni
koskee kai lähinnä kaikkea sitä sallivaisuutta, mihin menneiden vuosikymmenien
aikana jouduin tutustumaan. Historia, tapahtunut, todistaa tavalla, joka
pakottaa syventymään todella vakaviin tekijöihin seurakunnallisessa elämässä.
Eikö seurakunnan tulisi olla paikka, mistä ihmiset hakevat turvaa, apua
ongelmiinsa? Miksi sitten muistoihin palaa niin suuri määrä todella
ahdistuneita, rikkinäisiä, jopa itsetuhon partaalla olevia ihmisiä? Millaisen
jäljen on toimintamme jättänyt jälkeensä, kun mieleen tulee jopa useampi
itsemurhaan ajautunut yhteydessämme ollut ihminen? Millainen toiminta jättää
jälkeensä niin monia epätoivoon ja epäsuosioon suljettuja ihmisiä? Miksi niin
moni on kuollut suorastaan epämääräisissä olosuhteissa, miksi niin monet ovat
sairastuneet henkisesti näiden vuosien aikana? Miksi sairaat ja henkisissä
ongelmissa kamppailevat eivät ole löytäneet ratkaisua ongelmiinsa?
Kirjoittaja ei
jaksaisi varmaankaan elää päivääkään pidempään, jos hän joutuisi syyllistämään
itseään näissä asioissa. Johtavassa asemassa oleva ei ole toki vastuusta vapaa,
mutta kirjoittajan epäsuosio kai perustuneekin juuri siihen, että hän aivan
alusta asti protestoi kaikkea väärää vaikutusta vastaan. On kiittäminen vain
Jumalan armoa siitä, ettei kertaakaan ole kukaan osoittanut jotakin väärää
opetusta tai tekoa, johon kirjoittaja olisi syyllistynyt.
Perustuukin
kai syvällisempään psykologiaan se, ettei kirjoittajalle ole milloinkaan kerrottu
mitä pahaa hän on tehnyt, mikä hänen rikkomuksensa on ollut. Kertaakaan ei ole
suotu mahdollisuutta puolustautumiseen, asioiden selvittämiseen. Kaikki
syytökset ja suoranaiset valheet on ollut pakko niellä toiminnan jatkumiseksi.
Sairasta, pakko myöntää. Mutta sopiva määrä syytöksiä ja nöyryytyksiä johtaa
ihmisen pakostakin tielle, mikä ei ole hyvä kenenkään kannalta ajateltuna.
Kaikki tämä voi tapahtua mitä totuudellisimman ja raamatullisimman opetuksen
alla. Kysymys vain kuuluu: miten me suhtaudumme kuulemaamme, mitä me teemme
oikeaksi toteamamme kanssa? Onko totuus vielä meidän huulillamme ja
sydämessämme totuus? Ja vaikka kaikki kuulemamme olisi kuinka totta ja Sanan
seulan läpi kulkevaa, olisiko sittenkin enemmän kysymys siitä mitä emme ole
saaneet kuulla?
Totuus on
tärkeä, elintärkeä, sillä Herramme itse kutsui itseään Totuudeksi. Mutta voiko
joku ihminen rajata totuuden joksikin sellaiseksi, ettei se enää olekaan
totuus? Eikö totuus ole jotakin rajaamatonta, elämääkin suurempaa? Totuuden
kertominen ei aina olekaan totuutta, jos jotakin tärkeää jätetään kertomatta!
Olisiko ongelmamme perusta juuri näissä asioissa, jotka meille on jätetty
saarnaamatta, kertomatta? Mieleen tulee heti yksi sanankohta, josta en kai
koskaan ole kenenkään saarnaajan kuullut avoimesti ja koko sydämestään
saarnaavan. Se koskee Paavalin kertomusta asenteestaan läheisiinsä – hän halusi
olla kaikkea kaikille, voittaakseen edes muutamia. Näin suurelle
jumalanmiehelle olisi luullut olevan yksinkertaisempaa saavuttaa suuria
tuloksia, mutta hänen täytyi alistua siihen esimerkkiin, jonka itse Herramme
meille antoi.
Kuka on
todella nähnyt tämän esimerkin oikeassa valossansa? Herramme ei tullut
miellyttääkseen itseään, vaan Isä näytti hänelle koko ajan mitä Hänen tuli
tehdä. Hän tuo selvästi julki, ettei Hän voinut itsestään tehdä yhtään mitään.
Siksi hän oli kykenevä sanomaan meillekin, ettemme me ilman Häntä voi mitään
tehdä (Joh. ) Paavali käsitti tämän, ja siksi hän oli kykenevä asennoitumaan
erilaisiin ihmisiin oikealla tavalla ja tasolla.
Olen jo
maininnut yhden raamatunkohdan, josta en kenenkään vielä ole kuullut saarnaavan
syvällisemmin. Toki sen on moni aivan riemumielellä ottanut mukaan saarnoihinsa
hyvin pinnallisella tavalla.
”Minä pyrin olemaan kaikille kaikkea,
pelastaakseni edes muutamia.”
Kirjoittamiseni
ei perustu nyt eikä oikein koskaan voitollisen elämän julistamiseen, sillä
kuulun siihen ihmisryhmään, joka vuosikymmenien ajan on tavallaan tuntenut
olevansa kotonaan vain ”särkyneiden majatalossa”. Olen vaeltanut uskon tiellä
nyt noin 43 vuoden ajan, enkä voi todistaa riemullisesta ja voitollisesta
elämästä sen paremmin omalla kuin toistenkaan kohdalla. Tämä ei tarkoita
masennuksen lietsomista ja epäuskon ylistämistä, vaan toivoa siitä, että edes
pieni joukko saarnaajia ja maan matkaajia uskaltaisi katsoa totuutta silmiin.
Aivan viime
aikoina on entisen kirkkauden lisäksi tullut uutta selvyyttä hengellisen elämän
asioihin. Olen kiitollinen Jumalalle kaikesta Hänen hyvyydestään ja siitä, että
Hän on antanut minun nähdä niin syvälle valtakuntansa ja Sanansa salaisuuksiin.
Juuri tästä kai johtuu se, että näen tietyt piirteet seurakunnallisessa
elämässä hyvinkin erilaisessa valossa kuin ns. menestysteologian julistajat.
Vuosien saatossa olemme päässeet näkemään totuuden useimpien näiden julistajien
elämästä ja heidän todellisesta hedelmästään. Mitä suurempi on ollut julistajan
karisma ja mitä korkeammalle hänet on nostettu uskovaisten keskuudessa, sitä
masentavampia ovat olleet jälkinäkymät hänen toiminnastaan. Alku ja keskivälikin
ovat mahdollisesti olleet hyvät ja hyvääkin hedelmää tuottavat, mutta jossakin
vaiheessa sitten on joutunut esittämään todella vakavia kysymyksiä. Vakavimpia
ne ovat sellaisten julistajien kohdalla, jotka itse tai heidän seuraajansa ovat
nostaneet niin korkealle korokkeelle, ettei heidän mitään tekoaan tai
opetustaan saa asettaa kyseenalaiseksi. Odotetaan kansan ottavan vastaan ja
hyväksyvän kaiken, perusteena yksinomaan se, että tämä henkilö omaa niin suuren
kutsumuksen ja karisman!
Tässä kohden
tulee palauttaa mieliin Pietarin ja Paavalin välienselvittely, ja todellinen
Sanan tuntija voi lukuisin sanankohdin osoittaa, ettei yksikään
jumalanpalvelija ole Sanan arvovallan yläpuolella, vaikka pystyisi leijailemaan
kokouspaikasta toiseen muutamassa minuutissa. Mitä tarkoittaa sananpalvelija?
Mitä tarkoittaa jumalanmies? Mitä tarkoittaa, että joku on Jumalan lähettämä?
Tarvitsisimme ilmeisesti paluuta koulun penkille ymmärtääksemme suomenkielen
merkityksen. Sananpalvelija palvelee Sanaa tai Sanassa. Jumalanmies ei ole
yhtään mitään ilman Jumalaa. Jumalan lähettämä palvelija on vain istuttaja ja
kastelija, mutta yhä vielä Jumala on se, joka antaa kasvun.
Minä en ole
koskaan uskonut suuriin palvelustehtäviin siinä mielessä kuin nykyäänkin
käsitetään. Esikuvani kaikelle on yhä vielä tuotu kirkkaasti esiin siinä
tilanteessa, jossa Herramme poismenonsa tiedostaen halusi opetuslapset
ympärilleen, pesten näiden jalat ja antaen siten kirkkaan esikuvan siitä, mikä
on sananpalvelijan asema seurakunnan keskellä. Koko länsimainen ja muukin
uskonnollinen kulttuuri perustuu aivan liiaksi katoliseen hierarkiakäsitykseen,
joka korottaa lukemattoman määrän virkamiehiä tavallisen kansan yläpuolelle.
Kirjoittajaa
ei useinkaan pyydetä puhumaan hengellisistä asioista, koska tämän sydän ja suu
eivät voi olla yhä uudelleen korostamatta sitä, että meidät on kutsuttu
palvelemaan, palvelemaan ja palvelemaan. Miksi emme ole niin voitokkaita
uskonelämässämme, kuin mitä menestysteologia antaa ymmärtää? Koska me emme ole
sillä oikealla paikallamme, oikeassa sydämen asenteessa, mihin meidät on
tarkoitettu. Miksi siunaukset eivät virtaa kauttamme? Koska meihin tarkoitettu
elävän veden lähde ei voi pulputa itsekkäiden motiiviemme tähden!
Menestysteologian
julistusta on keskellämme enemmän kuin oikeastaan kukaan haluaa myöntää.
Minulle siitä ovat todisteena lukemattomat sisäisesti rikkinäiset maan
matkaajat, ennen kaikkea eri seurakuntien keskellä. Väärän julistuksen, sen
johdosta, mitä useimmiten on jätetty julistamatta, kalvaa lukemattomia uskovaisia
vakava vähemmyydentunne, suoranainen kompleksi. He eivät ole mitään, vain
suuri julistaja on jotakin, tämän ohella ehkä vielä joku tarpeeksi julistajaa
nuoleskeleva seurakunnan palvelija. Väärää oppia ei siis useimmiten olekaan
jokin paikkansa pitämätön oppi tai julistus, vaan pahinta väärää oppia on
kaikki se, mitä olemme jättäneet julistamatta ja kertomatta vähäisimmille veljillemme!
Minulle
sananjulistus ei merkitse vain puhetta ja hurskaita eleitä. Todellinen
sananjulistus näkee kokonaisvaltaisesti ihmisen perimmäiset tarpeet ja
odotukset. Kaikille kaikkea oleminen merkitsee itsensä kieltämistä ja omien
etujen asettamista toiselle sijalle tarpeessa olevan hyväksi. Kaikille kaikkea
oleminen merkitsee toisen asemaan asettumista, toisen ajatusmaailmaa ymmärtäen.
Miksi olemme päätyneet nykyiseen tilanteeseen, jossa laittomuus on päässyt
valtaan ja useimpien rakkaus on kylmennyt? Voimmeko kaikesta syyttää maailmaa
ja lopunaikaa, jossa hurskaasti, erittäin painokkaasti huokaamme: sanoihan
Herra itse, että löytäneekö Hän palatessaan uskoa maan päältä! Näkemämme
tilanne on tulosta siitä, että olemme vieneet Evankeliumia eteenpäin omien ehtojemme
mukaisesti, ajatellen niin hurskaasti ja jumalisesti, ettei kukaan
selväjärkinen ajattelekaan tavallisten ihmisten ymmärtävän julistustamme ja
kertomaamme, etenkin kun elämämme on selvässä ristiriidassa sanojemme kanssa!
Menestysteologiaa
on istutettu meihin vuosikymmenien ajan ilman että itse olemme sitä huomanneet.
Olemme vain todenneet kaikesta hyvästä julistuksesta huolimatta voivamme
todella huonosti. Olisiko aika alkaa julistamaan todellisuutta, todellista
elämää, joka enemmänkin on ”menetysteologiaa”
kuin menestysteologiaa?
Sisäisesti
rikkinäinen ihminen tarvitsee aivan jotakin muuta kuin mitä tänä päivänä hänelle
tarjotaan. Mutta missä näitä sisäisesti rikkinäisiä ihmisiä sitten on, kysyy
monikin seurakuntalainen hämmennyksissään? Eihän hänenkään piirissään ole
yhtään selvästi ahdistunutta ja rikkinäistä ihmistä? Jeesushan pitää huolen
omistaan, halleluja! Jos jollakin uskovaisella on ongelmia, on jokin hänen
elämässään vialla! Enkö uskovaisena saisi kerran elämässäni päästää pitkän
listan kirosanoja edellinen lause mielessäni? Enkö? Eihän se sovi uskovaiselle,
mutta tässä kohtaamme yhden tämän ajan suurimmista ongelmista. Miksi kaikilla
näyttää olevan niin hyvin, vaikka tietäähän jokainen uskovainen (tietääkö?),
että uskon tielle astuminen merkitsee taistelua verille asti. Useimmat
tietävät, mutta todellisuuden näkeminen saattaa heidät valtaviin sisäisiin
ristiriitaisuuksiin. Säilyttääkseen edes jonkinlaisen uskovaisen aseman
hengellisessä piirissään, sanoo jokin hänen sisimmässään, ettei hänen tule
näyttää itkuaan ja tuskaansa seurakuntalaisille. ”Voi hyvänen aika, sisar, emme
ole lainkaan tienneet tätä! Mitähän syntiä ja väärää olet tehnyt, kun olet
tähän tilaan päätynyt!”
Edellinen on
todellisuutta lähes kaikkialla hengellisessä elämässä, muutamia pieniä ryhmiä
lukuun ottamatta. Kaikki ei tapahdu näin konkreettisesti ja näkyvästi, mutta
hengessä kylläkin. Ja esirukouspyynnön jälkeen rikkinäinen ihminen on vieläkin
epätoivoisempi saatuaan nyt kuulla ja kokea olevansa huono uskovainen, kun on
sellainen määrä vaikeuksia.
Kerron nyt
yhden mieleenpainuvimmista tapauksista omasta elämästäni. Ei ole mikään
salaisuus, että takanani on todella vaikea avioliitto. En ole enää katkera vaan
toivon kaikkea hyvää entiselle kumppanilleni ennen kaikkea siksi, että hän on
ainoan ja ihanan poikani äiti!
Jo muutaman
vuosikymmen sitten elämäni oli niin syvässä kriisissä, etten tiennyt enää miten
jaksaisin elää. Meillä oli pieni kotikokous Keski-Suomessa, minne ajoimme hyvin
riitaisissa olosuhteissa. Matkalla sain jälleen kerran kuulla kuinka huono
ihminen ja aviomies olin, mutta perillä kaikki oli taas hyvin. Tämä
ulkokultaisuus useissakin ihmisissä on kammottavinta mitä joku voi kokea.
Niinpä tuon kokouksen päätteeksi pyysin esirukousta itseni ja avioliittoni
puolesta, todeten ettei näin voinut jatkua. Ihanan hengellisen ilmapiirin ylle
syöksyi hetkessä jäätävä hirmumyrskyn kylmyys. Kaikki vaikenivat, ja hetkessä
ajettiin jokainen lapsi pois huoneesta, keskelle salia asetettiin vierekkäin
kaksi tuolia ja minut ja vaimoni vaadittiin polvilleen tuolien eteen.
Olen aina
ollut herkkä tuntemaan ihmisten sisimmän ja erilaiset ilmapiirit. Nyt tajusin
kaiken menneen täysin pieleen, totaalisesti! Mutta tilanteeseen oli
alistuttava, ja niin kuuntelin perheen pään ankaraa rukousta, jossa todettiin
muun muassa: ”Me olemme aina tienneet tämän!” ja sitten tuo rukous oli kuin
ankarin nuhdesaarna minulle, jonka aina tiedettiin olevan syyllinen kaikkiin
avio-ongelmiin noin ihanan vaimon rinnalla. Tässä seurakunnassa siis sai olla
ongelmia, joista tiedettiin, mutta niistä ei saanut puhua, eikä edes pyytää
esirukousta!
Selvisin
jotenkuten ulos asuntovaunumme luokse, ja ainoan kerran elämässäni oksensin
ankarasti henkisen pahoinvoinnin tähden. Ollessani jo nukkumassa tuli vaimo
luokseni silitellen päätäni selvää mielihyvää tuntien ja vakuuttaen, että kyllä
tämä tästä vielä selviää. Hän meni takaisin saliin, missä yksi vanhimmista
ystävistäni minun poissa ollessani kertoi olevansa vakuuttunut siitä, että
kaikki on minun syytäni.
Tämä on ehkä
yksi pienimmistä henkisistä oikeusmurhista mitä persoonaani on kohdistunut,
mutta niin voimallinen oksennus todistaa hyväkseni, kertoen, kuinka voimallisen
reaktion väärä kohtelu voi aikaansaada!
Miksi sitten
jatkoin noin ahdashenkisten ihmisten kanssa, on suuri kysymys, johon vieläkin
osaltaan etsin vastausta. En kai halunnut jäädä yksin, en halunnut menettää
”ystäviäni”, jotka kuulemani mukaan lähes joka päivä ruotivat asioitani talon
keittiössä. No niin, tämän kertominen todistaa sen, että voin todella paljon
huonommin kuin itse käsitinkään. Kokoukset olivat sinänsä hyviä ja puhutut
asiat olivat hyviä, minunkin, ainakin kokouksen loppuun asti. Jälkeenpäin kai
itse kukin sitten huomasi jotakin sellaista, mikä ei häntä miellyttänyt, ja
niinpä lopputulos on se missä juuri nyt olemme: minut savustettiin ulos
tekemällä toimeentuloni mahdottomaksi ja vaatimalla, etten itse saa puhua
mitään enkä kirjoittaa mitään. Minun tulee vain toimia tulkkina armoitetummalle
julistajalle, joka on ainoa koko maailmassa, joka pystyy julistamaan oikealla
tavalla.
Minä en halua
liata entistä pesääni, mutta kerron tämän osoittaakseni puhuvani, ei suuremmalla
suulla, vaan omasta kokemuksesta. Tuona aikana olin tekemisissä lukemattomien
eri seurakuntien jäsenten kanssa, ja itselleni ominaisella tavalla en katsellut
vain päällimmäisenä näkyviä seikkoja, vaan halusin nähdä syvemmälle, kulissien
ja naamioiden taakse. Näkemäni kauhistutti minua jo silloin, saati sitten nyt
vuosikymmenien jälkeen. Lukemattomat ihmiset voivat äärimmäisen huonosti, löytämättä
keinoa pahoinvointinsa lievittämiseen. Seurakunta ei todellakaan ole paikka,
noin yleensä, jossa voisi taakkansa heittää pois. Eivät ainoastaan jotkin luterilaisen
kirkon papit käytä asemaansa väärin kiristämällä apua etsiviä naisia näiden
ripittäytymiseen liittyvillä asioilla. Julkisuudessa olleessa tapauksessa
muuten seurakunnan johto oli selvillä pappinsa naisseikkailuista, mutta ei
puuttunut asiaan ennen kuin siitä tehtiin julkinen! Olen aivan liian paljon
törmännyt tapauksiin, joissa rippisalaisuudet on julistettu katoilta kaikkien
kuultavaksi.
Ihmisten
pahoinvointi perustuu osaltaan myös kätkettyyn syyllistämiseen. Syylliseksi voi
tehdä todella salakavalalla tavalla, ilman näkyviä todisteita. Mainittakoon,
ettei kirjoittajalle ole vielä koskaan kerrottu, miksi niinkin pätevä
suomentaja ja tulkki voidaan savustaa ulos sellaisella valheellisuudella ja panettelulla,
joka on vertaansa vailla. Halutessani tietää syytöksistä, on minulle useampaan
kertaan sanottu, ettei minun tarvitse tietää sitä. Rakkauteni noita ihmisiä
kohtaan kai vieläkin estää minua puhumasta asiasta oikeilla sanoilla. Minunhan
tulee nöyränä ihmisenä niellä ja vastaanottaa kaikki, mikä minua kohtaa. Miksi
tämä opetus koskee vain minua, sitä en voi käsittää, kun taas kuuluisa
julistaja tekee täsmälleen samoja asioita, saaden vain kiitosta ja
kättentaputuksia? Oikeusmurha on
oikeusmurha, ei vähiten ns. seurakunnallisissa piireissä, missä tulisi vallita
jumalallisen oikeudellisuuden ja tuomion.
Joku voi nyt
ajatella, että kirjoitan näistä asioista itsesäälistä ja heikkouden tunteesta.
Siitä ei enää näin monen vuoden jälkeen ole kysymys. Nyt puhumme näistä
asioista, koska ne samankaltaisina, vaihtelevina, esiintyvät kaikkialla. Niistä
vaietaan seurakunnan maineen takia, välittämättä vähääkään siitä, kuinka moni
ihminen jopa nukkuu pois tästä elämästä totaalisen rikki revittynä. Sen sijaan
että seurakunnat toimisivat turvapaikkoina ja eheyttävinä elementteinä, niissä
monet rikkinäiset tulevat entistä rikkinäisemmiksi, vain laastaroituina
rakkaudellisella julistuksella, joka ei kosketa todellista elämää.
Pahasta olosta
pääsisi moni vapaaksi pelkästään jo sillä, jos joku antaisi hänelle luvan voida
huonosti. Huonovointisuus kuuluu ihmiselämään rajallisesti, silloin tällöin.
Mutta jos huonovointisuus on seurakunnan aiheuttamaa, on se suorastaan
kammottavaa. Mikä tätä huonovointisuutta ensisijaisesti aiheuttaa? Jokainen
ihminen tarvitsee oman paikkansa, oman tilansa, niin henkisesti, hengellisesti
kuin kehollisestikin. Olemme kirjoittaneet tästä toisaalla. Aina kun tätä tilaa
loukataan, kavennetaan, pienennetään, kun joku ihminen tunkee liian lähelle tavalla
tai toisella, me alamme voida huonosti. Me koemme menettävämme jotakin
yksityisyydestämme, persoonallisuudestamme. Jossakin määrin me jokainen
joudumme jatkuvasti menettämäänkin jotakin, luopumaan jostakin, niin kuin
julistamamme ”menetysteologia” opettaa. Mutta jossakin kulkee raja kaiken
oikean ja väärän välillä.
Millainen
määrä pahaa on hyväksyttävissä seurakunnallisessa elämässä? Kuinka paljon
meidän tulee heilautella päätämme puolelta toiselle kääntääksemme poskemme
veljellemme ja sisarellemme? Hyvänen aika, puhuukohan Herra tässä veljistämme
ja sisaristamme vai aivan muista ihmisistä? Hän kai ensisijaisesti tarkoitti
muita ihmisiä, mutta Kaikkivaltiaana tiesi tapahtuvan todellisuuden. Julistus
kuuluukin nyt: me emme saa hyväksyä minkäänlaista pahaa missään määrin hengellisessä
elämässä. Mielemme ja henkemme asenteen tulee tuomita kaikki väärä
seurakunnassa, aivan kuten Vanhassa Testamentissa jo lukemattomia kertoja
todettiin: Poista paha keskuudestasi! Paha kuitenkin tapahtuu väistämättömästi
tavalla tai toisella, mutta me emme hyväksy sitä, me vain toteamme sen
tapahtuvan!
Pelkkä
toteaminen ei kuitenkaan riitä. Tässä kohden on rikottu Jumalaa ja lähimmäistä
vastaan mitä ankarimmalla tavoin, eikä enää tulisi ihmetellä miksi Jumalan
siunaukset eivät virtaa seurakunnallisessa elämässä. Me olemme nähneet niin
suuren määrän pahaa tapahtuvan, puuttumatta siihen ollenkaan, olemme vaienneet
rikollisella tavalla, syyllistyen monen veljen ja sisaren veren vuodattamiseen.
Vaikenemalla olemme osoittaneet hyväksyvämme pahan tekemisen ja tapahtumisen!
Vaikeneminen on usein suurempi rikos ja synti kuin jonkin väärän asian
tekeminen!
Mitä te olette
jättäneet tekemättä näille vähäisimmille veljilleni, sen te olette jättäneet
tekemättä Minulle!
Markku Vuori
2007
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti