Social Icons

Pages

keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Apu joka on hänelle sopiva osa 9



JA HÄN ON SINUA VALLITSEVA


--- Alussa mies ja nainen olivat yhdenvertaiset maan hallitsijat. Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala kirosi maan sen tähden, että Aadam oli kuunnellut vaimoansa. Vaivaa nähden tuli nyt Aadamin elättää itsensä ja hallita ... vaimoansa. ---

Kuinka surullista olikaan kaikki verrattuna siihen, mitä se oli ollut aikaisemmin! Orjantappurat ja ohdakkeet astuivat mukaan kuvaan. Tuliko nyt vaipua täydelliseen epätoivoon? Ei, Jumala ei ole milloinkaan jättänyt omiansa ilman toivoa; oli annettu lupaus tulevasta Siemenestä.
Miten on meidän suhteemme tänään? Alkuperäisestä järjestyksestä ei ole ollut juuri tietoakaan. Vuosituhansien ja satojen vuosien aikana kukin on oppinut elämään oman näkemyksensä mukaisesti. Kukin pitää hyvänä sitä, minkä on valinnut.
Mikä on Jumalan ajatus tänään? Mikä on Hänen tarkoitusperänsä? Voimme olla vakuuttuneita sen suhteen, että Hänellä on ainoastaan hyvät ajatukset omiansa kohtaan. "Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon" (Jer. 29:11). Kaikki Jumalan Sanassa palvelee meidän parhaaksemme ja on tarkoitettu suojelemaan meitä. Hänen käskynsä eivät ole liian raskaat toteuttaa. Ja mikä tärkeintä: Mitä tahansa Jumala odottaa meidän tekevän, se on meille mahdollista! Jos se ei olisi mahdollista, olisi Jumala väärä tuomari!
Näyttää kuitenkin olevan niin, inhimillisesti katsoen, että on yksi alue, missä miehelle on annettu tehtävä, jonka toteuttaminen on mahdoton - ainakin kunniallinen selviytyminen siitä. Näyttää siltä, kuin hänelle olisi uskottu valta ilman voimaa, hallinta ilman keinoja käyttää sitä, kuin kivääri tai pistooli ilman panoksia.
Olen keskustellut, niin kuin on jo todettu, useiden naishenkilöiden kanssa näistä asioista, osaltaan pelkästä uteliaisuudesta. (Osa perustuu kirjeenvaihtoon eri veljien ja sisarten kanssa.) Olemme pohtineet kaikenlaisia avioelämään liittyviä kysymyksiä, ja myöskin naisen osuutta kaikkeen. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta olemme päätyneet samaan tulokseen. Voitakoon esittää jonkun esimerkkinaisen, sisaren, tehneen aivan mitä tahansa, kenelle tahansa, käyttäytyneen aivan miten tahansa, loppulauselma on sama. Kysyttäköön tätä samaa yhdeksältäkymmeneltä sadasta, aina on sama vastaus. Ei voida keksiä suoranaista aviorikosta lukuun ottamatta yhtään mitään, mitä toinen nainen ei toiselle anteeksi soisi, ja mikä pahinta, jossakin määrin hyväksyisi. Tiedättekö, mihin ainakin yhdeksänkymmentä naista, (sisarta?), sadasta vetoaa sataprosenttisella varmuudella? Toistettakoon vielä kerran: esitettäköön naisen tehneen mitä tahansa, kertokoon sen vaikka kuinka luotettava veli. Mikä on lopullinen vastaus (alkuvastaus, välivastaus)? "Jos mies on todellinen mies, hän tietää miten tulee kohdella vaimoansa, saadakseen tästä kaiken hyvän irti."
Suotakoon minulle anteeksi, mutta kaikesta olen pakostakin saanut sellaisen kuvan, että tässä suhteessa nainen on niin heikko astia, että häneltä ei saa odottaa yhtään mitään. Mieheltä odotetaan kaikkea, täyttä panosta jokaisessa elämän tilanteessa. Suotakoon anteeksi sekin, että kaiken kuulemani perusteella samassa valtakunnassa pätevät absoluuttisesti eri lait kummankin kohdalla; vai eletäänkö ollenkaan samassa valtakunnassa? Ainoastaan muutaman harvan sisaren kanssa keskustellessa olen saanut niin paljon puheenvuoroa, että olemme jotakuinkin käyneet lävitse nämä asiat, ja he ovat hyväksyneet ne raamatullisiksi. Useimmat eivät edes halua kuunnella, vaan vetoavat jatkuvasti miehisyyteen, joka heidän luomansa kuvan mukaan on joka hetki valmis heittäytymään kuralätäkköön, jotta nainen saa puhtain jaloin kulkea hänen ylitsensä!
Uskon, että moni tätä kirjasta lukeva pitää minua ironisena ja ilkeämielisenä. Mutta Kaikkivaltiaan Jumalan kasvojen edessä voin sanoa sen, että nyt mitä suurimmassa määrin metsä vastaa, mitä sinne on huudettu. Jos kirjoittamisessani on jonkin verran tuohtumisen leimaa, ei se lainkaan vastaa sitä, millainen määrä akanoita on koottu läjään tämän asian tiimoilta. Minä suorastaan häpeän niiden sisarten puolesta, jotka ovat päästäneet tietynlaisia huomautuksia suustansa; vielä enemmän häpeän niiden veljien puolesta, jotka ovat kaiken kakistelematta nielleet. Mieheltä on täydellisesti riistetty hänen asemansa perheessä, ja hän vain myhäilee ja sovittelee!
Jumalan Sana sanoo, että "ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala." (1.Kor. 14:33). "Sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut!" (1.Kor. 7:15). Jos Herra Jumala jo 1. Mooseksen kirjan kolmannessa luvussa säätää miehelle arvovallan ja sanoo naiselle: "...ja hän on sinua vallitseva", niin olisiko Hän järjestyksen Jumala, jos annettuun tehtävään ei kuuluisi mitään vallankäytön keinoa? Nykyinen ajatus on, ettei miehelle jää mitään keinoa viimeistään sen jälkeen kun nainen sanoo: "Sinulla ei ole lupa jättää minua! Jos et tee niin ja niin, ei sinulla ole asiaa vuoteeseeni! Jos et ole kunnolla, jätän minä sinut, mutta sinä et saa mennä uudelleen naimisiin!"
Olemme todenneet jo useampaan otteeseen, että Uusi Testamentti viittaa Vanhaan Testamenttiin sanoen: NIINKUIN LAKIKIN SANOO, ja olemme käyneet lävitse nuo kohdat. Syntiinlankeemustapahtuman ja sitä seuraavat selvitykset olemme tutkineet perusteellisesti. Mitä tarkoittaa alamaisuus, niin kuin lakikin sanoo? Onko Eeva ainoa esimerkki siitä? Ottakaamme Mooseksen kirjoista kohta, johon nuo Uuden Testamentin kohdat viittaavat. Kuinka moni on lukenut sen? Jos jo apostolien kirjoittamia kohtia halutaan vetää ylitse, niin miten on tämän sanankohdan suhteen? En tarkoita sitä, että nyt jokaisen veljen tulisi ryhtyä kirjaimellisesti noudattamaan tätä, mutta antakaamme Pyhän Hengen näyttää meille, mistä on kysymys:
"Ja Mooses puhui israelilaisille kaiken, mitä Herra oli Mooseksen käskenyt puhua. Ja Mooses puhui Israelin sukukuntien päämiehille sanoen: 'Näin on Herra käskenyt: Jos joku tekee lupauksen Herralle tahi valalla vannoen sitoutuu kieltäytymään jostakin, älköön hän rikkoko sanaansa, vaan tehköön kaiken, mitä hänen suunsa on sanonut.
Ja jos nainen ollessaan nuorena tyttönä isänsä kodissa tekee lupauksen Herralle tahi sitoutuu kieltäytymään jostakin ja hänen isänsä kuulee hänen lupauksensa tai sitoumuksensa eikä hänen isänsä hänelle siitä mitään puhu, niin kaikki hänen lupauksensa ja kaikki hänen sitoumuksensa, joilla hän kieltäytyy jostakin, olkoot pätevät. Mutta jos hänen isänsä kieltää häntä sinä päivänä, jona hän ne kuulee, niin hänen lupauksensa ja sitoumuksensa, joilla hän kieltäytyy jostakin, älkööt olko pätevät, olivatpa ne mitkä hyvänsä, ja Herra antaa hänelle anteeksi, sen tähden että hänen isänsä on häntä kieltänyt.
Ja jos hän joutuu miehelle ja hänellä on täytettävänä lupauksia tai ajattelemattomasti lausuttu sana, jolla hän on kieltäytynyt jostakin, ja hänen miehensä saa sen kuulla, mutta ei puhu hänelle siitä mitään sinä päivänä, jona hän sen kuulee, niin hänen lupauksensa ja hänen sitoumuksensa, joilla hän on kieltäytynyt jostakin, olkoot pätevät. Mutta jos hänen miehensä sinä päivänä, jona hän sen kuulee, kieltää häntä, niin hän purkaa hänen lupauksensa, jonka täyttämiseen hän on sitoutunut, ja sen ajattelemattomasti lausutun sanan, jolla hän on kieltäytynyt jostakin, ja Herra antaa hänelle anteeksi. Mutta lesken tai hyljätyn lupaus, mihin tahansa hän onkin sitoutunut, olkoon pätevä.
Ja jos vaimo on miehensä kodissa tehnyt lupauksen tahi valalla sitoutunut kieltäytymään jostakin ja hänen miehensä saa sen kuulla, mutta ei puhu hänelle siitä mitään eikä kiellä häntä, niin kaikki hänen lupauksensa ja kaikki sitoumukset, joilla hän on kieltäytynyt jostakin, olkoot pätevät. Mutta jos hänen miehensä ne purkaa sinä päivänä, jona hän niistä kuulee, älköön yksikään hänen huuliltaan lähtenyt lupaus tai sitoumus olko pätevä. Hänen miehensä on ne purkanut, ja Herra antaa hänelle anteeksi.
Jokaisen lupauksen ja jokaisen valallisen sitoumuksen, jonka vaimo itsensä kurittamiseksi tekee, saakoon hänen miehensä joko vahvistaa tahi purkaa. Mutta jos hänen miehensä ei puhu hänelle niistä mitään sen päivän kuluessa, niin hän on vahvistanut kaikki  hänen lupauksensa ja kaikki hänen sitoumuksensa, jotka hänellä on täytettävinä. Hän on ne vahvistanut, koska hän ei niistä hänelle mitään puhunut sinä päivänä, jona hän niistä kuuli. Mutta jos hän ne purkaa vasta jonkun aikaa sen jälkeen, kuin on niistä kuullut, joutuu hän kantamaan vaimonsa syyllisyyden.'
Nämä ovat ne säädökset, jotka Herra antoi Moosekselle, olemaan voimassa miehen ja hänen vaimonsa välillä sekä isän ja hänen tyttärensä välillä, tämän ollessa nuorena tyttönä isänsä kodissa." (4.Moos. 30)
Onko Uusi Liitto muuttanut kaiken? Mitä sanoo Herran apostoli Paavali?: "Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset, niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä KAIKESSA alamaiset" (Ef. 5:22-24 anteeksi suuret kirjaimet sanassa kaikessa; sitä ei juuri kukaan tahdo huomata!)
Mitä tulee miehen arvovaltaan, niin tuo Mooseksen kirjan kohta puhuu jopa niin suuresta arvovallasta, että itseänikin pelottaa. Entä sitten, jos vaimo ei millään tottele? Onko kenelläkään mitään käsitystä siitä, mitä Vanhan Testamentin aikana tapahtui? Voiko vaimo sanoa: "No niin ukkoseni, päätä sinä mitä päätät, ole sinä vain perheen pää, minä olen niska, joka sitä heiluttaa?" Jeesus sanoo, että Mooses antoi luvan antaa erokirjan, mutta sanoo myöskin: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut. Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."
Näiden sanojen pohjalta on tehty useampiakin suoranaisia oppirakennelmia, mutta voidaksemme ymmärtää, mitä Jeesus tarkoittaa, tulee meidän lukea koko asiayhteys. Parhaiten kaikki selvinnee Matt. 19:3-12. "Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, Ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?" Hän vastasi ja sanoi: 'Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa loi heidät mieheksi ja naiseksi ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi?' Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.' He sanoivat hänelle: 'Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?' Hän sanoi heille: 'Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut. Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin..."
Yleisesti ottaen kristillisissä piireissä on yksi suuri virhe suhtautumisessa Jumalan Sanaan. Sitä ei yleensä lueta niinkään kovasti, mutta kun tulee kysymys jostakin henkilöstä, jonka kohdalla ehkä voidaan puhua lankeemuksesta, alkavat Raamattujen lehdet kahista kaikkialla. Löytyy todella paljon kohtia, jotka saadaan koskettamaan tuota tapausta. Unohdetaan tyystin se, että Jumalan Sana on pantu suojelemaan meitä, ja Sana on laadittu Pyhän Hengen vaikutuksesta sellaiseksi, että se voidaan kokea päivittäisessä elämässä. Se tulee useimmiten lakikirjaksi muiden kädessä, kun taas ahdingossa oleva etsii siitä lohtua. Millaisia uskovaisia me oikein olemmekaan! Unohdammeko tyystin, mitä meille itsellemme on annettu anteeksi?
Omakohtaisen kokemukseni johdosta voin sanoa, että näitä asioita on tuotu esiin nimenomaan jonkun tai joidenkin ihmisten nujertamiseksi. Ehkä se onkin suurin syy siihen, miksi ylipäätänsä olen ryhtynyt kirjoittamaan näistä asioista. Mitä tekivät fariseukset? He halusivat päästä syyttämään Jeesusta jostakin, ja päivittäin he etsivät tekosyytä saadaksensa osoittaa Häntä sormellaan, ja sanoa: 'Ahaa, saimme Sinut vihdoinkin kiinni rikkomuksesta!' "Ja fariseuksia tuli Hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen..." Koko kysymyksen asettelu ja se, mitä Herramme vastaa, perustuu siihen, että Häntä halutaan koetella. On hyvin merkittävää myöskin se, mitä he kysyivät: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?" Jumala ei pidä hylkäämisestä; sen voimme todeta useista sanankohdista niin Vanhassa kuin Uudessakin Testamentissa. Jumalan tarkoitus oli ja on, että mies ja nainen todella ovat yksi liha ja rakastavat toisiansa elämänsä loppuun asti. Samaa voimme mekin opettaa, eikä kukaan haluaisi erota.
On kaksi täysin eri asiaa puhua mistä syystä tahansa hylkäämisestä, ja jostakin määrätystä syystä eroamisesta. Suuri merkitys on sanalla hyljätä. Vanhassa Testamentissa tästä asiasta puhutaan 5.Moos. 24. "Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei enää häntä miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä, ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan..." Huomatkaamme, ettei Mooseksen kirjan kohta puhu mistä syystä tahansa hylkäämisestä, vaan tapauksesta, jossa mies tapaa vaimostansa jotakin häpeällistä. Ero on aina murheellinen asia. Jokainen osapuoli kärsii siinä. Sen tähden ero on aina kielteinen asia, eikä sitä kukaan toivo toiselle. Silti se on olemassa, mutta siihen vaaditaan todella paljon.
On olemassa opetus, joka kieltää eron täysin. Vedotaan muun muassa kohtaan: "Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala..." (Mal. 2:16). Kuten näemme, on helppoa ottaa kohta sieltä ja toinen täältä, ja perustella sillä jokin asia. Jumala todella vihaa hylkäämistä. Aamen! Mutta lukekaamme myöskin muutama jae tuon jakeen edeltä: "...Herra on todistaja sinun ja sinun nuoruutesi vaimon välillä, jolle sinä olet ollut uskoton, vaikka hän on sinun puolisosi, sinun aviovaimosi. Niin ei tee yksikään, jolla on jäännöskään Hengestä... Ottakaa siis vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat nuoruutenne vaimolle. Sillä minä vihaan hylkäämistä..." Ei ole siis mikään ihme, että Herra Jeesus vastasi fariseuksille: "Joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden..." Malakian kohdasta käy selvästi ilmi, että mies on ollut uskoton, ja hänen oman uskottomuutensa tähden hyljännyt vaimonsa.
Kaikkina aikoina on vallinnut sama tilanne; on tapahtunut kyllästyminen tai on tavattu joku miellyttävämmän tuntuinen nainen. Mitään varsinaista syytä ei ole, kaivataan vain vaihtelua. Tätä on se, kun Herra Jeesus puhuu avionrikkojasta sukupolvesta. Se on jotakin sellaista, mitä Jumala vihaa. Jokaisen jumalanlapsen tulisi vihata samoja asioita kuin Jumalakin.
Uskon alueelle ei kuulu sanoilla saivartelu, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Siitä meitä varoitetaan moneen kertaan: "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja..." (1.Tim. 6:3-). Pelkän sanan 'haureus' ympärille on muodostunut oma oppinsa, johon en halua mennä laajemmalti. Tätä oppia on kehitelty, koska jotkut ihmiset "pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen', eli toisen ihmisen lyömiseen, voidaksensa itse kohottautua tämän yläpuolelle.
Kaiken tämän saivartelun johdosta olen joutunut miettimään paljon tätä asiaa. Jeesus sanoo: "Joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden..." Saivartelu sanoo: 'Tässä on kysymys aivan erikoislaatuisesta huoruudesta. Tavallisen huoruuden tähden hylkääminen ei ole mahdollista, tai jos hylkääminen onkin, niin ei uudelleen naimisiin meno.' Mutta olkaamme aikuisia ihmisiä ja järkeviä ihmisiä. Älkäämme leikkikö sanoilla, vaan ajatelkaamme sitä, että Jumalan Sana on annettu elämämme ohjenuoraksi, eikä miksikään trapetsitanssijan vaijeriksi, jonka päällä kukaan ei pysy.
Ajatelkaamme, mitä 1.Moos. 2 sanotaan, niin kuin myöskin Matt. 19:5: "...ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi..." Miehen ja vaimon tulee siis olla yksi. Jos vaimo makaa vieraan miehen kanssa, voidaanko sanoa, että hän on yksi miehensä kanssa? Onko nyt kolme yhtä? Eikö ole rikottu Jumalan lakia vastaan? Mitä tehtiin Vanhan Liiton aikana? Kummatkin kivitettiin, niin aviovaimo kuin tuo vieras mieskin. Siitä meillä on todistuskappaleita riittämiin koko Kirjoituksissa. Pankaamme merkille se, ettei Vanhan Liiton aikana tarvinnut hyljätä, koska rikkonut osapuoli kivitettiin! Tavallinen, syystä mistä tahansa hylkääminen kulki sen rinnalla, ja on tuomittavaa.
Jos käytämme sanontaa aviorikos, niin kuin usein asia ilmaistaan, niin montako henkilöä tarvitaan sen rikkomiseen? Tarvitseeko kummankin aviopuolison rikkoa se, ennen kuin se on rikki? Kysymyksiä, jotka sopisivat lapsen asteella oleville! Kuvatkaamme avioliittoa ruukuksi. Jos vaimo rikkoo tuon ruukun, niin tarvitseeko miehen vielä pomppia sirpaleiden päällä, jotta voitaisiin sanoa sen olevan rikki? Minä en tiedä olenko liian yksioikoinen ja käytännöllinen, mutta henkilökohtaisesti näen asian siten, että jos aviovaimo rikkoo avion, on se rikki ilman minkäänlaista toimenpidettä aviomiehen puolelta. Ja jos sen jälkeen puhutaan hylkäämisestä, on se mielestäni jossakin määrin väärä ilmaisu. Eikö avion rikkonut vaimo itse asiassa ole hyljännyt itse itsensä, tekemällä itsensä avionrikkojaksi? Enää ei kivitetä, mutta aviomiehellensä hän on kuollut.
Minä en missään tapauksessa kirjoita tätä kehottaakseni eroamaan. Jumala olkoon todistajani. Ketään en ole tähän päivään mennessä kehottanut eroamaan. Mutta voidaksemme elää järkevää elämää uskovaisina ihmisinä, täytyy meidän normalisoida ajatuskäytäntömme Jumalan Sanan tasolle. Voimmeko yliviivata kaikki avioliittoa koskevat kohdat Pyhistä Kirjoituksista? Emme! Voisimmeko yliviivata edes ne kohdat, joissa puhutaan miehestä hallitsijana? En ainakaan minä! Mutta mikä merkitys on noilla sanoilla, jos niitä ei voi mitenkään toteuttaa? Millainen on sotilas, jolla on pistooli kädessä ja hän uhkaa sillä: "Kädet ylös tai ammun!" vuodesta toiseen, ja jokainen tietää, ettei hänellä ole ainuttakaan luotia! Mitä hän tuntee? Hän tuntee itsensä naurettavaksi, ja vaikka pistooli olisi kuinka suuri, naurettaisiin häntä todella. Kukaan ei ajan mittaan pelkää tuollaista sotilasta. Kysymys ei kuitenkaan ole ihmisen pelkäämisestä, vaan Jumalan pelkäämisestä!
Jos Seurakunnassa ei noudateta seurakunnan sääntöjä, erotetaan seurakunnasta. Eikö se ole yleinen sääntö ja kaikkialla hyväksytty? Kaikessa muussa on vallinnut edes jonkinlainen pelko rangaistustoimenpiteistä, mutta avioliiton alueella on tuudittauduttu katoliseen käsitykseen: Mies ei saa jättää vaimoaan vaikka mitä tapahtuisi. Jossakin on ollut jopa sellaista fanaattisuutta, että kun aviovaimo on lähtenyt ulkomaille toisen miehen mukana, on neitsyen kanssa uudelleen naimisiin mennyt mies tuomittu hylkiöksi ja suljettu seurakunnan ulkopuolelle.
Aivan oman tapauksensa muodostaa Ester 1. luvun tapaus. Kuningatar Vasti kieltäytyy tulemasta miehensä, kuninkaan pyynnöstä, ja tämä jättää hänet. Emme mene tähän kuitenkaan juuri nyt.
Millainen on hyvä vaimo, siihen antaa meille Sana vastauksen:
"Kelpo vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi. Hänen miehensä sydän häneen luottaa, eikä siltä mieheltä riistaa puutu. Hän tekee miehellensä hyvää, ei pahaa, kaikkina elinpäivinänsä. Hän puuhaa villat ja pellavat ja halullisin käsin askartelee. Hän on kauppiaan laivojen kaltainen: leipänsä hän noutaa kaukaa. Kun yö vielä on, hän nousee ja antaa ravinnon perheellensä, piioilleen heidän osansa.
Hän haluaa peltoa ja hankkii sen, istuttaa viinitarhan kättensä hedelmällä. Hän voimalla vyöttää kupeensa ja käsivartensa vahvistaa. Hankkeensa hän huomaa käyvän hyvin, ei sammu hänen lamppunsa yöllä. Hän ojentaa kätensä kehrävarteen ja käyttelee värttinää kämmenissään. Hän avaa kätensä kurjalle, ojentaa köyhälle molemmat kätensä.
Ei pelkää hän perheensä puolesta lunta, sillä koko hänen perheensä on puettu purppuravillaan. Hän valmistaa itsellensä peitteitä; hienoa pellavaa ja punapurppuraa on hänen pukunsa. Hänen miehensä on tunnettu porteissa, maanvanhinten seassa istuessansa. Hän aivinapaitoja tekee ja myy, vöitä hän kauppiaalle toimittaa.
Vallalla ja kunnialla hän on vaatetettu, ja hän nauraa tulevalle päivälle. Suunsa hän avaa viisauden sanoihin, hänen kielellään on lempeä opetus. Hän tarkkaa talonsa menoa, eikä hän laiskan leipää syö. Hänen poikansa nousevat ja kiittävät hänen onneansa; hänen miehensä nousee ja ylistää häntä:
'Paljon on naisia, toimellisia menoissaan, mutta yli niitten kaikkien kohoat sinä.' Pettävä on sulous, kauneus katoavainen; ylistetty se vaimo, joka Herraa pelkää! Suokaa hänen nauttia kättensä hedelmiä, hänen tekonsa häntä porteissa ylistäkööt." Sananlaskut  31.

Markku Vuori

Jatkuu…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text