Social Icons

Pages

sunnuntai 3. marraskuuta 2013

30 vuotta Herran tiellä osa 1



Osa 1

30 vuotta Herran tiellä.
Oma todistukseni

Syyskuussa 1994

Tässä kuussa tulee kuluneeksi kolmekymmentä vuotta siitä kun tietoisesti lähdin seuraamaan Herraa. Tätä seikkaa en olisi lainkaan pannut merkille, ellei aivan sattumalta, tai sanottakoon paremminkin johdatuksesta, käteeni olisi tullut tietokonelevyke, jolla oli viisi vuotta sitten hyvin vaatimattomassa painoasussa julkaisemani moniste, jonka yksi ystävistäni oli tuosta vihkosesta tallentanut. Ajattelin vain vilkaista lävitse sen sisällön, kun yhtäkkiä tunsin sydämelläni, että minun on julkaistava se nyt uudelleen, sillä tuskin kykenisin tänä päivänä paremmin julkituomaan sitä, mitä sydämelläni tunnen. Tuohon aikaan ei moni postituslistallamme oleva ollut mukana, eli ei siis ole lukenut sitä.
Tämä kirjoitus julkaistiin siis viisi vuotta sitten vihkosessa, jonka nimi oli "25 vuotta Herran tiellä". Paljon on virrannut vettä ajan uomassa. Tänä päivänä näiden viiden vuoden jälkeen olen entistä kiitollisempi Herraani kohtaan Hänen sanoinkuvaamattomasta armostaan, joka on tullut minunkin kohdalleni. Entistä kirkkaammin ja selvemmin käsitän Hänen Sanansa merkityksen tässä ajassa. "Osta hyvä, nahkakantinen Raamattu, sillä sinä tulet lukemaan sitä paljon!" Ylistetty olkoon Herramme ja Jumalamme Hänen ihmeellisestä johdatuksestaan ja hyvästä tahdostaan, sillä missä olisinkaan minä tai missä olisimme me kaikki, ellei Hän sellaisella tavalla olisi osoittanut Sanansa tärkeyttä! Useampikin Raamattu on kulunut loppuun näiden kolmenkymmenen vuoden aikana, ja suurta iloa on minulle tuottanut Herran Sanan lukeminen eri kielillä. Erikoisesti saksankielinen Hermann Mengen tarkka käännös on johtanut aivan erikoisella tavalla entistä syvällisempään Sanan ymmärtämiseen.
Toisen Raamattuni esilehdellä oli ristiinnaulitun kuvan alla teksti: "Ilman Minua, sinä Markku, et voi mitään tehdä." Kuinka totta onkaan tämä ilmaisu, jonka Pyhä Henki niin voimakkaana silloin laski sydämelleni. Jonkun mielestä vuosien laskeminen ja niinkin korkean luvun kuin 30 mainitseminen saattaa merkitä tietynlaista itsensä korottamista ja itsekehua. Herra on kuitenkin todistajani, ettei siitä ole lainkaan kysymys, sillä jo alusta alkaen Hän teki sydämelleni selväksi sen seikan, että jos tahdon palvella Häntä, en tule saamaan mitään kunniaa itselleni. Miksi niin monen on todella vaikea uskoa tämä vilpittömäksi totuudeksi minun elämässäni? Joka todella tuntee minua ja on selvillä siitä, minkä lävitse olen kaikkien näiden vuosien aikana kulkenut, tietää, että on mieletöntä epäillä sanojani ja vilpittömyyttäni, saati sitten tuntea kateutta minua kohtaan.
Menneiden vuosien aikana monetkin veljet ovat tuoneet julki paheksuntansa sen johdosta, että juuri minä olen ollut Jumalan välikappaleena Sanan julistamiseksi tämän maan keskellä. Mutta kuka olisi ollut halukas ottamaan yllensä kaiken sen, mitä minun päälleni on tämän palvelustehtävän johdosta kumottu? Tuskin on mielettömämpää ihmistä maan päällä kuin sellainen, joka kadehtii Jumalan itsensä antamaa palvelustehtävää, sillä kuka tahansa saattaisi inhimillisesti tuntea suurta tyydytystä seisoessaan puhujanlavalla suuren kuulijakunnan edessä, mutta kuka on valmis kulkemaan Getsemanen ja Golgatan kummun kautta? Jokaisen todellisen jumalanpalvelijan on kuljettava tämä tie, itsensä kieltämisen ja oman tahdon hylkäämisen tie.
Kukaan ei voi kieltää sitä tosiasiaa, että Jumalan armosta olen saanut olla välikappaleena Sanan tuomiseksi kansallemme. Aikoinaan suuretkin joukot osallistuivat kokouksiimme, mutta niin kuin on aina ollut Jumalan pelastushistorian aikana, niin nytkin astui yksi kerrallaan esiin veljiä, jotka halusivat tuoda julki: "Minä en hyväksy sitä, että Markku-veli on niin paljon esillä, minäkin haluan aseman seurakunnan edessä!" Niinpä yksi toisensa perään aloitti oman toimintansa vieden mukanaan osan laumaa. Mutta mihin suuntaan ja minne he näitä minun kauttani tapahtuneen Jumalan työn mukaan tulleita ihmisiä veivät? "Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme." (1. Joh. 2: 19).
Aika on osoittanut, että en minä, vaan Jumala on koko ajan ollut oikeassa. Kuinka kiitollinen olenkaan Hänelle, ettei minun tänä päivänä tarvitse häpeillen painaa päätäni, vaan saan entistä suuremmassa luottavaisuudessa nostaa katseeni ja nähdä entistä kirkkaampana sen lunastuksen ja pelastuksen, joka meidän osaksemme on tullut tässä viimeisessä ajassa, ilman minkäänlaista ansiotamme. Kuinka suureksi onkaan sydämelleni tullut se tosiasia, että Herra tuli lihaan, meidän kaltaiseksemme, jotta me voisimme hyvin pian tulla muutetuiksi Hänen kaltaiseksensa! Halleluja, halleluja! Kaiken tämän me olemme saaneet Hänen paljastetun Sanansa kautta, joka loistaa tässä pimenevässä ajassa sitäkin kirkkaampana, mitä pidemmälle yössä kuljemme.
Sydämeni rukous on, että kaikki entiset ystäväni ja veljeni ja sisareni heräisivät näkemään totuuden, ennen kuin on liian myöhäinen. Kuinka ihanalta onkaan tuntunut, kun veljet ja sisaret soittavat tai kirjoittavat, ja erään veljen sanoin tuovat julki: "Markku-veljeni, muistatko vielä minut? Minä olin siihen aikaan niin tyhmä, voitko antaa minulle anteeksi?" Herra tietää, etten ole kenenkään kohdalla polttanut siltoja takanani, vaan avoimin sydämin olen antanut jokaiselle anteeksi, ja rukoukseni on, että itse kukin mahdollisimman pian käsittäisi, ettei ihmispalvonnan tiellä ole mitään todellista saavutettavissa!
Arvostamme suuresti tiettyjä sananjulistajia, mutta meidän on käsitettävä kerta kaikkiaan, ettei ole kysymys heidän sanojensa toistamisesta kirjaimesta kirjaimeen, vaan sen ymmärtämisestä ja tekemisestä, mitä he sanoivat. Me kaikki tunnemme käsitteet puhuttu Sana ja paljastettu Sana, mutta missä on todellakin tässä ajassa eletty Sana?
Kuulemillamme ääninauhoilla meitä kehotetaan kaivautumaan syvälle Sanaan. Joka todella on ymmärtänyt mitä Jumala tässä ajassa tekee, hän on jo näiden lähes kolmenkymmenen vuoden aikana antanut valmistaa itseänsä syventymällä Jumalan Sanaan, antaen Pyhän Hengen johtaa yhä vain syvemmälle Sanan totuuksiin. Erikoisella tavalla minua ovat viime aikoina puhutelleet Sanat Psalmissa 119: "Kuinka sinun lakisi onkaan minulle rakas! Kaiken päivää minä sitä tutkistelen. Sinun käskysi tekevät minut vihollisiani viisaammaksi, sillä ne ovat minun omani iankaikkisesti. Minä olen kaikkia opettajiani taitavampi, sillä minä tutkistelen sinun todistuksiasi. Minä olen ymmärtäväisempi kuin vanhat, sillä minä otan vaarin sinun asetuksistasi..." (97-).
"Minä olen kaikkia opettajiani taitavampi, sillä minä tutkistelen sinun todistuksiasi." Me saamme tänä päivänä todella sanoa saman kuin psalmin kirjoittaja. "Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, minkä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa" (1. Piet. 1: 12).
Kukaan tälle ajalle lähetetty sanansaattaja ei milloinkaan kiinnitä ihmisten katseita itseensä, vaan todellisen Yljän ystävän tavoin hän koko elämällänsä julistaa loppuun asti: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" Me olemme Herran armosta saaneet ymmärtää Hänen puhettansa entistä enemmän, kulkea Hänen kanssansa näiden kolmenkymmenen vuoden aikana. Me olemme tutkineet Hänen Sanaansa, ja meidän kohdallamme on tullut todeksi se, mitä Danielin kirjan 12. luvussa on kirjoitettuna: "Mutta sinä Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopunaikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy."
Kääntäköön iankaikkisesti uskollinen Jumala kaiken hyväksi aivan käsin kosketeltavassa tulevaisuudessa. Kaikki ne veljet ja sisaret, jotka ovat nousseet Jumalan asettamaa palvelustehtävää vastaan, ovat saaneet aikaan paljon pahaa, mutta lähinnä ovat itse kärsineet suurimman vahingon, joutuessaan todellisuudessa kauaksi siitä, mitä Jumala tässä ajassa tekee. Itse Kaikkivaltias Jumala on todistajani, ettei yksikään minua vastaan esitetty paha puhe ja panettelu pidä paikkaansa, vaan on ainoastaan kateellisten ja pahansuopaisten ihmisten liikkeelle panemaa. Kysymys ei ole siitä, etten olisi vajavainen niin kuin jokainen ihminen on. Monessa suhteessa olen puutteellisempi kuin moni ystäväni, enkä ole välttynyt virheiltä. Mutta nyt on viimeinen aika käsittää, etteivät kaikki panettelut ja väärät puheet kuulu Jumalan valtakuntaan ja todellisen seurakunnan keskuuteen. Joku aivan tavallinen, uskosta osaton ihminen on joskus sanonut: "Joka uskoo valheen ystävästänsä, menettää aina jotakin." Tämä ilmaisu pitää sataprosenttisesti paikkansa. Vihollinen on aina pyrkinyt tuhoamaan luottamuksen uskovaisten keskuudessa, ja jos johtavista veljistä puhutaan pahaa, estää se Jumalan siunausten virtaamisen niin pahan puhujalle kuin vääryyden hyväksyvällekin.
Nyt on viimeinen aika toteuttaa Herran käskyä: "Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu" (Matt. 24: 14). Kysymys ei ole siitä, että odottaisimme jokaisen kuulijan tai lukijan liittyvän joukkoomme, vaan meidän tehtävämme on palvella Herran todistajina tämän pimeän maailmanajan keskellä, palvellen jokaista lähimmäistämme. Itse kukin vastaa Jumalansa edessä, meidän tehtävämme on kylvää Sanaa niin kauan kuin siihen on mahdollisuus, todistukseksi kaikille kansoille. Vasta sitten voi tulla loppu. Emme toki tahdo kohdata tuota loppua palvelijan tavoin, joka kaivoi leiviskänsä maahan, ymmärtämättä Herransa tahtoa?

Jatkuu…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text