Uskonnollinen ja
hengellinen sitominen
ja siitä irtautuminen
Maaliskuu 2010
Hengellisen elämän ja
uskonnollisuuden alueella taitaa olla enemmän vakavaa roolileikkiä, kuin mitä
olen milloinkaan tullut ajatelleeksi. Olen koko elämäni ajan pannut merkille
tämän teatraalisuuden, vaikka ensimmäisinä vuosina kuusikymmenluvun lopulla en
voinut antaa itselleni lupaa epäillä niin monien ihmisten aitoutta ja
rehellisyyttä. Miksi näin? Oli yksinkertaisesti yleisesti hyväksytty käytäntö
pyrkiä hyväksymään jokainen näkemyksistään ja tekemisistään huolimatta,
tavallaan pilkaten ja halveksien niitä ilmiselviä opetuksia, joiden pohjalta
kenellekään ei saanut tehdä pahaa. Kaikki satuttava ja suorastaan persoonallisuutta
rikkova naamioitiin koulutukseksi ja opettavaisuudeksi. Vain heikot ja
ymmärtämättömät eivät halunneet avomielisesti antautua vahvojen ja tunnettujen
tervaskantojen koulutettaviksi ja nujertamiksi!
Olin aikanaan nuoriso-
ohjaajakoulutuksessa seitsemänkymmentäluvun vaihteessa, kun sain kokea jotakin,
mikä jäi lopuksi elämääni mieleeni. Olen kertonut tämän lukuisia kertoja, mutta
toistan sen tässä lyhyesti. Tuohon aikaan en vielä tiennyt mitään narsismista
tai enemmästä, mutta jälkeenpäin voin todeta, että yksi läheisimmistä kavereistani
oli aikamoinen narsisti, jonka vaikutus jäänee selvittämättä. Koulutukseni
ensimmäisen vuoden aikana voin joka tapauksessa melko huonosti, ehkä eniten
pietistisen vaikutuksen alla ollessani. Jo tuohon aikaan kärsin tiettyjen
tovereideni nostamisesta eriarvoiseen asemaan muihin nähden. Heidän räiskyvä
persoonallisuutensa soi heille koko koulun hyväksynnän ja ihailun, rehtoria
myöten. Heille oli sallittua sellainenkin, mikä muilta oli ehdottomasti
kielletty. Tämä asetelma johti automaattisesti siihen, että muutamat heikkotasoisemmat
ja persoonaltaan ehkä rikkinäiset nuoret naiset joutuivat kokemaan julkista
halveksintaa ja alas painamista.
Koin tuon eriarvoisuuden hyvin
loukkaavana ja vakavana rikkomuksena niin korkeasti arvostetussa hengellisessä
oppilaitoksessa. Tunsin olevani jossakin määrin tuuliajolla kaiken tämän
keskellä, kaivaten todellista pohjaa elämälleni. Olin ilmeisesti, itse sitä
täysin tiedostamatta, hyvin pettynyt hengelliseen elämään, joka ei ollenkaan
vastannut sitä, mitä siltä yleisesti odotettiin. En halua olla ilkeä, mutta
kohtasin todella vähän oikeita ihmisiä, rehellisesti omana itsenään olevia.
Olin joutunut siis jonkinlaisen olentolauman keskelle, missä kaikki tulivat
niin lähelle, että tunnuin puristuvan kasaan voimatta kunnolla hengittääkään.
Nyt jälkeenpäin ajatellen suurimmalla osalla oli jo pelottavat silmät, saati
sitten muu olemus.
En yhtään ihmettele, että jo
ensimmäisinä vuosina mieleeni tuli ajatus, että 95 prosenttia ihmisten
hengellisyydestä perustuu siihen, että he näkevät muut huonompina ja heikompina
kuin itsensä. Se ei tainnut olla vain oma näkemykseni, sillä tänä päivänä olen
entistäkin vakuuttuneempi tuosta asiasta. Historia todistaa esittämäni oikeaksi,
sillä menneet vuosikymmenet ovat puhuneet niin selvää kieltä, ettei sitä voi
epäillä.
Tähän perustuu kai se ahdistava
toiseen tunkeutuminen, liian lähelle tuleminen, joka kautta aikojen on saanut
monet kääntämään lopullisesti selkänsä kaikelle hengellisyydelle. Oikeastaan
ainoa selvä viesti noilta ensimmäisiltä vuosiltani hengellisyyden piirissä
mahtuu kahteen sanaan: ”Tee parannus!” Se toistui jokaisessa tilaisuudessa,
keskustelussa, kanssakäymisessä. Kuinka kukaan jaksaa koko ajan tehdä parannusta,
loputtomasti, näännyttävästi?
Tällaisissa tunnelmissa pidin puheen
jossakin Kymenlaaksossa. Puhuin kai liian positiivisia asioita, kun eräs vanha
kansanlähetyksen mies tuli kokouksen jälkeen luokseni, katsoi vieressäni
seisovaan evankelistaan ja sanoi: ”Jos tämä Markku saisi olla pari viikkoa
kanssani, tulisi hänestä nöyrä mies!” Jos tämä tapaus jäi mieleeni loppuelämäni
ajaksi, en yhtään ihmettele lukuisien ihmisten negatiivisia asenteita hengellisyyttä
kohtaan!
Olen seurannut etenkin kaikkia
hengelliseen elämään liittyviä dokumentteja aivan erikoisella mielenkiinnolla,
koska silmäni ovat avautuneet aivan uudella tavalla tarkastelemaan kaikkea
vallalla olevaa uskonnollisuutta. Hämmästyttävää on todeta kuinka samankaltaisia
ovat kaikki lahkot ja suuntaukset, riippumatta kristillisyydestä ja suoranaisesta
pakanuudesta ja noituudesta. Aivan epäkristillistä ohjelmaa katsoessa ei
pitkään aikaan voi havaita mitään poikkeavuutta esim. yhteiskristilliseen
kokoukseen verrattuna. Laulut kaikuvat samanlaisina, ihmiset pomppivat ja
saattavat itseään transsiin ja puhuvat kielillä, aivan kuten jossakin paikallisessa
seurakunnassa! Jopa viidakon sydämessä tapahtuva noitatanssi ei mitenkään
poikkea kristillisistä kirkoistamme!
Joudumme pakostakin miettimään,
kuinka paljon vaikutteita kristillinen elämämme on ottanut näistä
pakanallisista noitamenoista, jotka nykyisen kristillisyyden näkemyksen mukaan
ovat paljon vanhempia kuin omamme, eli vaikutteet tulevat meihin päin, ei
päinvastoin!
On suorastaan naiivia ihmetellä
kokonaisvaltaista pahoinvointiamme, kun ns. kirkko tai seurakuntakin on tullut
kykenemättömäksi vastaamaan aikamme haasteeseen. Ei ole mitään enempää, mitään
parempaa, annettavaksi tarpeessa olevalle maailmalle! Todellisuudessa ei
maailma ole tullut pahaksi, koska se on aina ollut sitä. Suurin muutos on
tapahtunut seurakunnassa, kirkossa, joka ei siis juuri mitenkään poikkea
ympärillään olevasta ns. maailmasta. Ihmisillä on omia roolejaan ja näytelmiään
yllin kyllin, eivätkä he enää lisäksi kaipaa kristillisiä naamiaisia, joissa
vain harvat ovat oma itsensä!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti