"Mene tällä haavaa pois,
mutta kun
minulle sopii,
kutsutan sinut
taas..." (Apt.24:25)
Kirjoitettu tammikuussa 1994
Tämä kirjoitus oli suorastaan kadonnut kovalevylle muiden tiedostojen
joukkoon. Tänä aamuna koen sen olevan monelle tuntemalleni ihmiselle merkittävin kaikista sivustollani olevista
teksteistä, jos vain ymmärrämme sen oikein.
Miten voisimme saada tämän mahdollisimman monen vanhan tutun tietoisuuteen?
Jumalan kansan keskuuteen on
pesiytynyt joitakin täysin epäraamatullisia ajatuksia ja näkemyksiä vastoin
kaikkea sitä opetusta, mistä olemme olleet osallisia jo lähes
neljännesvuosisadan ajan. Ihminen on siitä erikoinen olento, että hän tottuu
asioihin niin helposti, että kun peräkkäisten päivien välinen ero ei ole suuri,
ei hän lainkaan huomaa itsessänsä ja ympäristössänsä tapahtuneita muutoksia -
vaikka jonkin ajan kuluttua kaikki olisi täysin toisin kuin aikaisemmin. Tässä
on syy siihen, miksi Jumalan Sana kehottaa uskovaisia valvomiseen ja raittiuteen.
Paavali kirjoittaa Timoteukselle,
että on tuleva aika, jolloin ihmiset eivät siedä tervettä opetusta, vaan
tulevat haalimaan opettajia korvasyyhyynsä. Mutta olemmeko ollenkaan tajunneet
sitä, kuinka lähellä tämä kaikki voi olla meitäkin, vaikka emme sitä ehkä
käsitäkään?
Minun on korostaen sanottava yhä uudelleen
se, että arvostan tietyn veljemme julistusta todella suuresti, ja uskon hänellä
olevan uusitestamentillisen esikuvan mukaisesti palvelustehtävän suoraan Jumalalta.
Jumala itse antoi hänelle tehtäväksi julistaa Sanaa, eli jakaa varastoitua ruokaa.
Mutta käsitämmekö todella, mitä tämä kaikki merkitsee? Mitä tarkoittaa ruuan
jakaminen hengellisessä elämässä ja hengellisellä alueella? Jumalan Sanan
todistuksen mukaisesti profeetat joutuivat itse syömään kirjakäärön voidakseen
profetoida ja tuoda esiin Sanaa oikealla tavalla. Ymmärrämmekö tämän merkityksen,
kun on kysymys Sanasta? Julistajan itsensä täytyi tulla samaistetuksi jakamansa
ruuan kanssa, sulautua yhdeksi sen kanssa. Aivan niin kuin vanha sanonta kuuluu,
että ihminen on sitä mitä hän syö, aivan samoin on todellisen jumalanpalvelijan
suhteen. Mitä hän on hengellisesti syönyt, sulattanut ja omaksunut ravinnoksensa,
imeyttänyt olemukseensa, sitä hän tuo esiin elämällänsä ja julistuksellansa,
ilman mitään erikoisia ponnisteluja tai yrittämistä jonakin sellaisena
olemisesta, mitä hän ei ole.
Tässä yhteydessä julkaistavassa
tutkistelussa tulee mitä selvimmin ilmi se, ettei Uuden Testamentin seurakunnan
alussa kukaan toiminut kuin gramofonina toistaen ainoastaan jotakin sellaista,
mitä joku oli jo sanonut. Profeetat olivat puhuneet ammoisista ajoista lähtien,
ja itse kukin julistaja mainitsi Pyhän Hengen johdatuksessa määrättyjä kohtia
näiden ennustuksista ja lausumista. Näin on aina ollut, sillä kaikki profeetat
ovat Pyhän Hengen vaikutuksesta lausuneet julki sen, mitä heille puhuttavaksi
annettiin, täydellisessä sopusoinnussa toistensa kanssa.
Kunkin ajan jumalanpalvelijoilla,
olivat he sitten profeettoja tai apostoleja, oli tehtävänään julistaa Jumalan
Sanaa sen hetken valossa, sopusoinnussa jo julistetun ja nyt tapahtuvan kanssa.
Jumalan Henki ei ole pysähtynyt jonnekin menneisyyteen, vaan vaikuttaa tänäkin
päivänä aivan erikoisella tavalla. Niin kuin on aina ollut, niin nytkin Pyhän
Hengen vaikutuksesta puhuvat sananpalvelijat osoittavat kansalle yhteyden jo
tapahtuneiden ja julistettujen asioiden, sekä sen välillä, mitä Henki juuri
parhaillaan tekee, siinä ajassa ja hetkessä, missä ihmiset nyt elävät.
Niin kuin Kirjoituksista ilman
pienintäkään epäilyksen häivää käy julki, oli Jumalalla aina välikappaleensa,
joita Hän erikoisella tavalla käytti. Tiettyinä, erikoisina ja
pelastushistoriallisesti tärkeinä hetkinä, Hän lähetti pääprofeettansa, joilla
oli aivan erikoislaatuinen palvelustehtävä kansansa keskellä. Mutta milloinkaan
ei kaikki Jumalan toiminta jäänyt tämän yhden profeetan varaan, tai päättynyt
tämän poismenon hetkellä. Jokaiselle todelliselle jumalanlapselle tulisi olla
itsestään selvää sen, miksi Jumala on antanut nämä palvelustehtävät seurakunnallensa.
Ne kaikki on tarkoitettu palvelemaan Hänen kansansa parasta, Hänen
seurakuntansa rakentumista. Missään pelastushistorian vaiheessa ei tämä Jumalan
toiminta ollut ajoitettu siten että kyseinen profeetta olisi johtanut yksinänsä
tietyn aikakauden loppumiseen, vaan aina hän teki tietä Jumalan kansalle kulkea
eteenpäin niiden lupausten varassa, mitä hän Jumalan käskystä oli tuonut
kansalle.
Aivan kuten Mooses ei kulkenut kansan
kanssa luvattuun maahan, samoin Johannes Kastajan oli jätettävä tämä elämä
näkemättä sitä täyttymystä, mikä tapahtui Golgatan kummulla. Mutta siitä
huolimatta heillä, kaikkien muiden todellisten profeettojen ohella, oli oma ja
tärkeä tehtävänsä Jumalan kansan tien valmistajina!
Jumala ei muuta Sanaansa, koska Hän
itsekään ei voi muuttua. Siksi on mitä tärkeintä käsittää se merkitys, mikä on
tuotu julki Jesajan kirjassa: " Kuka
on tämän tehnyt ja toimittanut? Hän, joka alusta asti kutsuu sukupolvet esiin:
minä, Herra, joka olen ensimmäinen ja viimeisten luona vielä sama."
(Jes.41). Myös tässä ajassa Jumala toimii valitsemiensa välikappaleiden kautta,
jotka Hengen vaikutuksesta pitävät kansan ajan tasalla niin hengellisen kuin
yleisenkin kehityksen kanssa. Tuskin on sen informoidumpaa kansaa kuin Jumalan
kansa tässä ajassa — todellinen Jumalan kansa!
Jos todella ymmärrämme, mitä
merkitsee ajatus siitä, että Jumalan kansa viedään takaisin alkuun, alkuperäiseen
apostolien ja profeettojen opetukseen, niin ymmärrämme myös, että tässäkin
ajassa on moninaiset palvelustehtävät, jotka Jumala itse on asettanut seurakuntaan.
Suomentamiani saarnoja on valtava määrä,
ja niillä on mitä suurin merkitys todelliselle uskovaiselle, joka ymmärtää,
ettei joku ihminen puhu, vaan Jumala hänen kauttansa. Mutta voidaanko ajatella,
että ainoastaan yhdellä veljellä olisi jotakin sanottavana tämän hetken Jumalan
kansalle? Toki hänelle suotiin näky, missä Jumalan Sanan miekka asetettiin hänen
käteensä, mutta merkitseekö se sitä, että yksin hänellä on oikeus julistaa
Sanaa tässä ajassa, niin kuin jotkut äärimmäisen fanaattiset henkilöt haluavat
uskotella meille? Eivätkö kaikki kirkkokunnat olekin osaltaan lähteneet siitä,
että yksi tai muutama julistaja on korotettu kaiken yläpuolelle nikolaiittain
hengessä? Eikö tässä nimenomaan ole kirkkokunnallisuuden juuri, kun sanotaan,
että vain yhdellä henkilöllä olisi valta julistukseen?
Tässä ajassa sekaannus on saatu lähes
täydelliseksi tietynlaisten väittämien johdosta. Niiden mukaan vain yhdellä olisi
oikeus julistamiseen, ja kaikki muut olisivat laittomia, ilman jumalallista valtuutusta
toimivia julistajia. Mihin on kadonnut Sanan merkitys näiden ihmisten elämästä?
Mihin he perustavat nämä ilman minkäänlaista Jumalan Sanan pohjaa olevat väitteensä?
Tällaisten väitteiden esittäminen on suorastaan mieletöntä, ja osoittaa sen,
etteivät nämä ihmiset todellisuudessa lue ja kunnioita Jumalan Sanaa, vaan
halveksivat sitä käytännön elämänsä kautta.
Alussa jokainen todellinen
jumalanpalvelija teki työtänsä sopusoinnussa toisten julistajien kanssa,
julistaen sitä, mitä Pyhä Henki kussakin tilanteessa antoi julki tuotavaksi.
Se, mitä saarnattiin, oli riippuvaista kulloisistakin tilanteista.
Ne, jotka ovat suurin piirtein
säästyneet välikappaleiden liialliselta korostamiselta, ovat kuitenkin
ajautuneet omalta osaltaan, olosuhteiden vaikutuksesta, tietynlaisiin vääriin
asenteisiin. Koska ympärillä oleva malli on ollut sitä mitä on, on hyvin
vaikea suuntautua raittiilla ja täysin puhtaalla tavalla. Tietynlaiset
vaikutukset eivät ole jääneet ilman tulosta, ja niinpä me olemme väärässä
hengessä luokitelleet erilaiset julistukset ja julistajat sellaisella tavalla,
mikä murehduttaa meidän Herraamme.
Ymmärrämmekö todella, mitä aito
Jumalan Sanan julistus pitää sisällään? Ymmärrämmekö mekään, jotka uskomme
olevamme vapaat kaikista vääristä vaikutteista?
Vielä kerran, uskon tietyillä
saarnoilla olevan hyvin suuren merkityksen meille jokaiselle, mutta olisiko
kuitenkin niin, että me olemme jättäneet jotakin elintärkeätä huomioimatta?
Olemmeko jossakin määrin syyllisiä "korvasyyhyltä kuulemiseen", ei
niin että julistetussa tai julistajassa olisi jotakin moitteen sijaa, vaan onko
sydämemme alkanut valita sitä, mitä se haluaa kuulla ja mitä ei?
Minä aivan hätkähtäen jouduin
toteamaan nämä asiat juuri tämän kirjoittamisen keskellä. Me olemme nauttineet
näistä ulkomailta saamistamme saarnoista, mutta olemmeko milloinkaan tulleet ajatelleeksi
jotakin hyvin merkittävää? Mitä saarnoja me olemme kuulleet ja tulemme
jatkossakin kuulemaan? Millaisia kokouksia ne ovat? Kokoukset ovat kerran
kuukaudessa. Mutta mitä me kuulemme, kun kuuntelemme vain näitä kokouksia? Mitä
merkitsee yksinomaan se, että lähes jokaisen kokouksen yhteydessä esitetään kysymys:
"Saammeko tietää, onko joku keskuudessamme ensimmäistä kertaa? Olkaa hyvät
ja kohottakaa kätenne!" Nämä kokoukset
ovat tilaisuuksia, missä julistus kohdistetaan suurille joukoille! Jo itse
tilaisuuksissa on normaalia suurempi määrä kuulijoita, ja nämä kasetit leviävät
ympäri maailmaa, osittain myös eri kielille käännettyinä. Mutta käsitämmekö ollenkaan, mikä ero on tällaisilla kokouksilla, mihin
tulee ulkopuolisiakin ja asioista tietämättömiä ihmisiä, ja sellaisilla kokouksilla,
mitä kutsutaan seurakunnan kokouksiksi?
Onko kukaan veljistä ja sisarista
tullut ajatelleeksi sitä, että yleisissä ja julkisissa kokouksissa aina
julistetaan eri tavalla kuin seurakunnan sisäisissä tilaisuuksissa? Eikö tämän
tulisi olla itsestään selvää jokaiselle raittiille ja tervehenkiselle
uskovaiselle? Onko kukaan tullut ajatelleeksi sitä, että eri maissa on joka
keskiviikko seurakunnan kokous? Onko kukaan tullut ajatelleeksi sitä, että on
kokouksia lauantaisin ja sunnuntaisin, muulloinkin kuin vain kuukauden ensimmäisen
viikonlopun aikana? Onko kukaan ollut mukana esimerkiksi noissa keskiviikon
tilaisuuksissa? Mitä siellä puhutaan ja julistetaan? Onko kukaan päässyt näkemään
sitä, että muutkin saarnaavat? Niin, tähän ei kukaan osaa vastata, koska ei ole
ollut siellä! Eikö juuri siitä syystä ole kohtuutonta se arvostelu, mitä on osoitettu
minun palvelustehtävääni kohtaan, vertaamalla sitä yksinomaan niihin kokouksiin,
mitä me kuulemme kaseteilta?
Olen todellakin pannut merkille sen
seikan, että läheisimmätkin veljet ja sisaret asennoituvat omiin kokouksiimme
ja minun kirjoituksiini ja saarnoihini sellaisella tavalla, mikä ei ehkä, eikä
varmastikaan miellytä Häntä, joka on asettanut niin moninaiset palvelustehtävät
seurakuntaansa. Suurten kokousten julistus on omalla paikallaan hyvin tärkeää
ja välttämätöntä, mutta ei ole yhtään sen vähempiarvoista se, mitä Hengen
kautta julistetaan seurakunnan kokouksissa ja pienemmissä tilaisuuksissa. Monesti nimenomaan näiden omassa piirissä
tapahtuvien kokoontumisten yhteydessä on kysymys todella koskettavista ja
läheisistä asioista, joilla monessa suhteessa on vieläkin suurempi merkitys yksilöille seurakunnassa, kuin mitä laajoille
joukoille pidetyissä suurkokouksissa.
Minä ymmärrän ja näen sen, että nämä
suomentamamme kokoukset ovat jotakin sellaista, mitä ihmiset kaipaavat, mutta
se ei ole kaikki se, mitä Jumalalla on sanottavana seurakunnallensa. Miksi
sitten olisivat kaikki palvelustehtävät Jumalan kansan keskellä, jos vain yksi
elossa oleva henkilö koko maailmassa omaisi oikeuden Sanan julistamiseen? Koko
ajatuskin on mieletön, järjetön, äärimmäisen fanaattinen!
Me olemme antaneet väärien
vaikutusten muuttaa koko seurakunnan elämää, sallimalla veljien ja sisarien
tehdä melkein mitä tahansa he sitten ovat tahtoneetkin. Koska
palvelustehtäviä ei ole kunnioitettu ja arvostettu, on jokainen toteuttanut
omaa itseänsä sellaisin seurauksin, ettei todellista seurakuntaelämää ole juuri
missään. Kun joku on korottanut äänensä, täysin oikeutetusti, kaikkia näitä
vääryyksiä vastaan, on hänet vaiennettu hienotunteisesti ja tahdikkuudella,
mikä kuitenkin on palvellut todellisuudessa vain vihollisen asiaa.
Miksi sielläkään, missä asiat
jotakuinkin on ymmärretty, eivät veljet rohkene tuoda julki sydämensä
ajatuksia? En tarkoita sellaisen julkituomista, mikä ei ole sopusoinnussa Sanan
kokonaistodistuksen kanssa, vaan sitä, mitä Pyhä Henki itse kunkin sydämelle on
tehnyt suureksi Sanasta. Miksi veljet jokaisen kokouksen yhteydessä tavalla tai
toisella pyytelevät anteeksi esiin astumistansa? Eikö tilanne ole aivan mieletön,
kun ajattelee kaikkea sitä, mitä olemme kuulleet näiden lähes neljännesvuosisadan
ajan?
Eikö tässä ajassa ole juuri niin,
että ne, joita Jumala ei missään tapauksessa ole voinut asettaa niihin
virkoihin, missä nämä ihmiset väittävät olevansa, ovat jatkuvasti suuressa
äänessä halliten kaikkea, kun taas ne, joiden sydämelle Herra aivan
ilmiselvästi on laskenut todellista taakkaa seurakunnasta, vaikenevat vuodesta
toiseen? Kenellä on
vastuu kaikesta tästä nurinkurisuudesta? Ovatko yksin väärät vastuussa, vai
onko vastuuta niilläkin, jotka ikään kuin pelosta kaivavat leiviskänsä maahan
odottamaan parempaa aikaa? Milloin on tuo parempi aika tuleva? Eikö kaikki ole
menevä tietyssä suhteessa aina vain huonommaksi? Kun Herra todella alkaa tehdä
viimeistä suurta tekoansa kansansa keskellä, onko silloin hiljaisten aika avata
suunsa, vai onko silloin jo liian myöhäistä?
Minä uskon koko sydämestäni, että
leivisköiden maasta kaivamisen aika on ollut jo kauan sitten, ja nyt jokaisen
totuudessa olevan on otettava asemansa Jumalan Sanassa ja seurakunnassa, maksoi
mitä maksoi.
Seurakunta on mitä suurimmassa
hädässä, käsitämme sen tai emme. Jokaiselle on jotakin tekemistä, kunhan vain
kysytään Pyhän Hengen johdatusta. Nyt tarvitaan enemmän kuin koskaan
aikaisemmin sitä, että veljet ottavat asemansa siinä ryhmässä, missä he ovat,
vaikka se olisi kuinka pieni. Nyt tarvitaan seurakuntalaisilta tukea ja arvostusta
palvelevia veljiä kohtaan, vaikka näillä ei olisikaan mitään erikoisen suurta
palvelustehtävää. Jumalan edessä ei ole milloinkaan ollut kysymys siitä, että
olisi tarvinnut arvostaa jotakin suurta, vaan päinvastoin: vaikeus on aina
ollut siinä, ettei ole käsitetty Jumalan toiminnan yksinkertaisuutta ja
nöyryyttä. Se, mitä ihmiset pitävät jonakin suurena, on Jumalan silmissä
pientä, ja se, mikä Jumalan silmissä on suurta, on usein katsottu arvottomaksi
ja niin pienimerkityksiseksi, että sen ohitse on kuljettu halveksien.
Meidän on mahdotonta jatkaa entiseen
tapaan. Meidän on ymmärrettävä, että me todella elämme viimeisissä hetkissä
ennen Herran tulemusta. Jos me haluamme tehdä Herralle jotakin, on se tehtävä
nyt! Kohta on liian myöhäistä tehdä mitään! Me emme voi loppuun asti odottaa
jotakin tulevaa, ja pitää käsiämme sylissämme toimettomina. Veljemme ja sisaremme tarvitsevat meitä
juuri nyt!
Minä ymmärrän hyvin sen, jos veljiltä
ja sisarilta on kaiken sekaannuksen keskellä kadonnut rohkeus. Moni ei voi
nähdä ympärillänsä muuta kuin sekaannusta ja vaikeuksia. Mikään ei tässä
maailmassa ole muuttuva paremmaksi, vaan päinvastoin huonommaksi. Mutta seurakuntana
ja Jumalan lapsina meillä on kuitenkin edessämme jotakin todella ihanaa ja
kaunista, vaikka emme sitä juuri nyt pystykään näkemään. Koska laittomuus on
päässyt valtaan, on useimpien rakkaus kylmennyt.
Minulla on pitkään ollut sydämelläni
kirjoittaa siitä, millainen todellinen uskovainen on. Toisaalta on suorastaan
irvokasta, että tällaisesta aiheesta on tarpeen kirjoittaa, sillä sen tulisi
olla itsestään selvää. Mutta me olemme, vaikka olemmekin etuoikeutettuja
uskovaisia tässä ajassa, jostakin syystä ajautuneet sellaiseen
epätietoisuuteen, ettei juuri kukaan rohkene olla sitä, mitä hänen tulisi olla.
Tässä juuri on yksi suurimmista pulmista tässä ajassa. Kukaan ei voi
seurakunnan jäsenenä olla sitä mitä haluaisi, jos muut jäsenet eivät suo sitä.
Seurakunnan suhteen on täsmälleen samoin kuin ihmisruumiinkin suhteen. Jos
jokin jäsen on sairas, kärsii kirjaimellisesti koko ruumis. Niin kuin juuri
tällä hetkellä on omalla kohdallani, riittää kun kurkku on kipeä ja ääni on
käheänä. Mikään normaaliin ja tavalliseen elämään kuuluva asia ei suju siten
kuin pitäisi, sillä yhden paikan sairaus vaikuttaa koko ruumiiseen. En voi sanoa
itselleni: Sinä tarvitset nyt raitista ilmaa, lähdepä siis raikkaaseen pakkasilmaan,
kun aurinkokin paistaa niin kauniisti! Mene ja nauti elämästäsi, hengitä syvään
puhdasta ilmaa ja suo sydämellesi mahdollisuus pumpata happirikasta verta.
Muista vain yksi asia, jätä kurkkusi kotiin, sillä se on sairas eikä voi lähteä
ulos!
Me tiedämme, että ihminen ei voi
jakaantua ja jättää osaa itsestänsä jonnekin muualle. Ihminen on kokonaisuus,
ja tuon kokonaisuuden erilliset osaset ja jäsenet määräävät koko ruumiin
tekemiset ja menemiset, tuntemiset ja olemiset. Yhdenkin ruumiinosan
puuttuminen vaikeuttaa elämää, ja pienelläkin alueella tuntuva kipu hallitsee
koko ruumista. Samoin on seurakunnan suhteen. Kun yksi jäsen kärsii, kärsii
koko ruumis!
Me uskovaisina olemme jossakin
suhteessa maailman tyhmimpiä ihmisiä. En tarkoita sitä, mistä 1.Kor.1. luku
puhuu, vaan aivan normaalia typeryyttä. Kun normaalilla maailman ihmisellä on
vielä melkoinen määrä järkeä tallella, tuntuu siltä kuin uskovainen olisi
kadottanut kaiken otteensa normaaliin elämään. Hän käyttäytyy monessa suhteessa
täysin järjenvastaisesti ja tekee asioita, joita ei kukaan saata ymmärtää. Hän
on taipuvainen vähitellen liukumaan täysin mielettömiin asioihin, käsittämättä
enää ollenkaan käyttäytyvänsä täysin vastoin normaalin ihmisen käsityksiä. Onko
siis mikään ihme, jos on kirjoitettava aiheesta: "Miksi pesty sika rypee
rapakossa!" (Kirja: "Minun laitumeni lampaat Osa 3")
Meidän suurin puutteemme on se, ettei
meillä ole todellisuudessa toimivaa seurakuntaa. Vaikka maailman tilanne on
sellainen kuin onkin, uskon kuitenkin Jumalan tahdon olevan jotakin muuta kuin
se tilanne, joka keskuudessamme nyt vallitsee. Monenlaiset tekijät ovat esteenä
käytännössä tapahtuvalle seurakuntaelämälle, mutta toisaalta suurin syy
kaikkeen sekaannukseen ja elintärkeiden asioiden puuttumiseen uskovaisten
keskuudesta perustuu vääriin asenteisiin ja inhimilliseen vajavaisuuteen. Me
olemme vuosikausia puolustelleet vääriä asioita väärässä ymmärryksessä. Kaikki
näkemämme ja kokemamme on vienyt meiltä rohkeuden pitäytyä itse lujasti siihen,
minkä olemme tienneet olleen totuuden ja Jumalan tahdon. Kun veljemme ja sisaremme
eivät olekaan yhtyneet esittämiimme Jumalan Sanan ajatuksiin, olemme me masentuneet
ja ajatelleet: "Kun kaikki kerran on näin, niin olkoon!" Mutta käsitämmekö
lainkaan, ettei tämä voi olla pysyvä asenne todellisella uskovaisella, vaikka
ajoittain inhimillinen puoli meissä pääsee voitolle? Nimenomaan juuri tässä
hetkessä tunnen kehotuksen rohkaista jokaista todellista Jumalan lasta aivan
uudenlaiseen asenteeseen kaikkea ympärillämme vallitsevaa kohtaan. Me olemme
uskoneet Totuuden Sanan, pitäkäämme siitä kiinni ja nostakaamme päämme, sillä
meidän lunastuksemme lähenee!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti