Kiivaus
Sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut
Joskus
90-luvulla
Voitaisiinko ajatella jotakin ajankohtaisempaa juuri tässä hetkessä, armon vuonna 2013?
Herään aamulla erikoislaatuiseen uneen, jonka jälkeen
en pysty nukahtamaan uudelleen vaikka tahtoisinkin. Yleensä ihmiset näkevät tavattoman
määrän unia, joilla ei ole mitään sellaista arvoa tai merkitystä, että niitä
kannattaisi ajatella sen enempää, saati sitten kertoa toisille ihmisille. Mutta
tällä unella on siitä erikoinen merkitys, että heti herättyäni mieleni valtaa
raamatunkohta, jolla ensi alkuun ei näytä olevan mitään tekemistä tuon unen
kanssa, mutta hetkessä alkaa kirkastua suuri määrä asiayhteyksiä, joita en ole
koskaan aikaisemmin tullut ajatelleeksi, mutta jotka nyt kuin ääneen loksahtavat
paikalleen. Tässä on vastaus moniin kysymyksiini!
Olemme menossa kokouksiin, joiden tulee alkaa aivan
niillä hetkillä. Olemme jossakin aivan kokouspaikan läheisyydessä, ja näen
kuinka yksi erittäin rakkaista veljistämme, yksi iäkkäämmistä, menee ohitseni
hyvin kiihtyneenä ja surullisena. Hän astuu jonkinlaiseen pesuhuoneeseen, ja
mieleeni jää hyvin voimakkaana, kuinka hän pesulavuaarin edessä, sukkasillaan
(miksi, mitä se merkitsee, sitä en osaa nyt sanoa) hyvin toivottomana
hyppelehtii sellaisella tavalla, että pakostakin tunnen tilanteen koomisuuden
katsellessani tuota muuten niin vakaata ja hiljaista veljeä. Mutta kyyneleet ja
tuskainen katse, sekä hänen suustansa pulppuava ahdistunut voihkinta saavat
sydämeni tuntemaan hänen tuskaansa. Mitä hän sanoo aivan kuin tuskaisina
avunhuutoina, ei jää tarkasti mieleeni, mutta hänen vuodatuksensa sisältö
voidaan tuoda julki ajatuksella: "Miksi pitää olla näin, miksi pitää olla
näin!" Hän tarkoittaa kaikkea sitä, mikä sotkee seurakunnan rauhaa ja
järjestystä, olemmehan juuri menossa kokouksiin. Kokonaisvaikutelmana jää
mieleen tuon veljen suuri ahdistus, joka nyt tulee julki erikoislaatuisena
tuskanpurkauksena, joka johtaa jonkun mielestä ehkä huvittavan näköiseen
hyppelemiseen ja vuodatukseen.
Lohduttaakseni veljeäni sanon hänelle pariinkin
otteeseen: "Näin sen tulee olla, vaikka se tuntuukin pahalta, meidän tulee
todella suuttua sellaisella tavalla ja huutaa Herran puoleen, että Hän
viimeinkin vastaa."
Minä herään enkä pysty nukahtamaan uudelleen, sillä
niin erikoislaatuinen oli tämä herääminen, ja välittömästi mieleeni tuodaan
kertomus siitä, kuinka pyhäkössä Jeesuksen aikana myytiin kaikenlaista, ja Herramme
kaatoi myyjien pöydät ja ajoi heidät ulos. Mikä merkitys on tällä unella ja
tällä Raamatun kertomuksella? Ihminen näkee usein unta ja pitää sitä
jonkinlaisena ilmestyksenä, ja niinpä pyydän Herraa antamaan minun nukahtaa
uudelleen, jos tämä on vain oman sieluni liikkeitä, jotka tulee jättää omaan
arvoonsa, eikä kertoa niistä kenellekään. Mitä yhteistä on veljeni tuskalla ja
ahdistuneella hyppelemisellä, ja aikoinaan temppelissä tapahtuneella kaupustelemisella?
Mitä merkitsevät veljelleni osoittamani sanat: "Näin tuleekin olla, vaikka
se tuntuu pahalta, meidän tulee suuttua ja huutaa Herran puoleen, että Hän
vastaisi."?
Minun ei suoda nukkua, sillä hetkessä Herran Henki
sisimmässäni avaa asiayhteyden toisensa perään, niin että minun on suorastaan
pakko nousta ja ryhtyä kirjoittamaan siitä, mitä sisimmässäni alkaa muodostua.
Mitä tarkoittaa kaikki se myyminen ja ostaminen, mitä
temppelissä tapahtui Herramme aikana, mitä se on meidän aikaamme siirrettynä?
Kautta aikojen useimmat julistajat ja tavalliset uskovaisetkin ovat selittäneet
sen joksikin niin yksinkertaiseksi, että todellisuudessa on kuljettu asian
todellisen olemuksen ohitse. Olisiko vastaus niin yksinkertainen, että tätä
sanankohtaa noudatettaisiin sillä, että kirja- ja kasettimyyntipöydät ovat
eteisen puolella, aulassa, ei itse kokoussalin puolella? Tai tarkoittaisiko se
sitä, ettei seurakunnan tule myydä mitään kirjallisuutta tai vastaavaa, vaan
jakaa se ilmaiseksi? Onko vastaus yleensä ottaen tällä alueella?
Ensimmäinen asia, joka meidän tulee panna merkille, on
se, että sen tiedon mukaan mitä meille Pyhän Kirjan sivuille on tallennettu,
koski tuo kaupustelu nimenomaan temppelissä tapahtuvaa uhripalvelusta!
Lukekaamme tuo kertomus siten kuin evankelista Markus sen kuvaa: "Ja he tulivat Jerusalemiin. Ja hän
meni pyhäkköön ja rupesi ajamaan ulos niitä, jotka myivät ja ostivat pyhäkössä,
ja kaatoi kumoon rahanvaihtajain pöydät ja kyyhkysten myyjäin istuimet, eikä
sallinut kenenkään kantaa mitään astiaa pyhäkön kautta. Ja hän opetti ja sanoi
heille: 'Eikö ole kirjoitettu: Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen
rukoushuoneeksi? Mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan.' Ja ylipapit
ja kirjanoppineet kuulivat sen ja miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi;
sillä he pelkäsivät häntä, koska kaikki kansa oli hämmästyksissään hänen opetuksestansa.
Ja illan tullen he menivät kaupungin ulkopuolelle." (Mark.11:15-19).
Merkille pantavaa siis on, että kaikki tuo kaupanteko
tapahtui uhripalveluksen, jumalanpalveluksen nimissä, ja sitä palvellen.
Kaikella tällä oli niin ylipappien kuin kirjanoppineidenkin hyväksyminen ja
"siunaus", sillä näin ollenhan kansalaisten ei tarvinnut etsiä
uhrattavaansa itse, jostakin muualta, vaan juuri siellä missä uhraamisen tuli
tapahtua, hänen eteensä asetettiin se, mitä hänen alttarille tuli kantaa.
Mahdollisesti hänellä kuitenkin oli siitä huolimatta hiukan vaikeuksia päättää
mitä ääntä kuulla, sillä useampikin kaupustelija kohdisti vaativan katseensa
häneen kehottaessaan häntä ostamaan juuri hänen tarjoamansa kyyhkysen tai
uhrieläimen, mahdollisesti tarttuen hänen viittansa liepeeseen tai käsivarteen,
estääkseen häntä kulkemasta eteenpäin muiden kaupustelijoiden pöytien luokse.
Kautta aikojen on ohitettu jotakin todella syvällistä
ja merkityksellistä kaikessa tälle alueelle kuuluvassa, mutta nyt me elämmekin
viimeisissä päivissä ennen Herramme tulemusta, ja meille avautuu koko Jumalan
Pyhä Sana, sillä kirkas valo loistaa valaisten hengelliset silmämme. Pankaamme
jälleen kerran merkille se, että kaikki tuo kaupustelu koski temppelissä
tapahtuvaa jumalanpalvelusta, uhraamista, sitä, mitä ihmisen tuli kantaa
Herransa eteen. Pankaamme merkille, että tämä uhraaminen jatkui vielä senkin
jälkeen, temppelin tuhoamiseen asti, kun itse Todellinen Pääsiäisuhri oli
uhrattu Golgatan kukkulalla!
Veljeni tuska oli silminnähtävä, niin että hänen oli
oikein hypittävä sellaisella tavalla, että koko ruumis vapisi. "Näin ei
voi jatkua, näin ei voi olla!" Mistä tämä temppelialueella tapahtuva
kaupustelu puhuu meidän ajassamme? Minkä tulisi saattaa meidät kaikki tuon
veljemme kaltaiseen tuskaiseen huutoon, joka johtaa koko ruumiissa koettavaan
kipuun ja ahdistukseen?
Tässä ajassa ns. muodollinen seurakunta elää
eräänlaista huippuhetkeänsä, on saavuttanut lähes kypsyytensä. Raha näyttelee
entistä suurempaa roolia kaikessa, ja niinpä voitaisiin sanoa, että rahan
voimalla tehdään lähes kaikki näkyvä jumalanpalvelus. Mutta unessani ei ollut
kysymys jostakin sellaisesta, mikä olisi liittynyt kirkkokunnalliseen jumalanpalvelukseen,
vaan kysymys oli nimenomaan omasta, ulkopuolella suurten kirkkojen tapahtuvasta
jumalanpalveluksesta. En voi mitään sille, että mieleeni tuli nimenomaan se
opetus- ja julistustoiminta, joka on saanut käsittämättömässä määrin sijaa
veljien ja sisarten keskuudessa meidänkin maassamme. En yhtään enää ihmettele
sitä tuskaista huutoa ja ahdistusta, joka omassakin sisimmässäni huutaa
Paavalin sanoin: "Oi te älyttömät
galatalaiset! —Suomalaiset! — Kuka
on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu
ristiinnaulittuna? Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: LAIN TEOISTAKO saitte
Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte
Hengessä, lihassako nyt lopetatte?" (Gal.3:1-).
Mieleeni tulee hyvin voimakkaasti se, kuinka tuo uneni
veli eräässä kokouksessa luki sanasta: "Sillä
se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen
siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta. Sillä jos ne, jotka
pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus
käynyt mitättömäksi. SILLÄ LAKI SAA AIKAAN VIHAA..." (Room.4:13-15).
On mahdotonta niin minulle kuin varmasti monelle muullekin sulkea silmänsä ja
korvansa kaikelta siltä, mitä tuo tietynlainen julistus on aikaansaanut
kaikkialla, minne se on kantautunutkin. Lainomainen opetus on aikaansaanut
entistä suurempaa jakaantuneisuutta ja vihamielisyyttä veljien ja sisarten
välillä, sillä laki saa aikaan vihaa!
Me elämme ajassa, jossa kaikki Jumalan lupaukset
käyvät täytäntöönsä, ja ajanmerkit puhuvat ilman minkäänlaista väärinkäsityksen
mahdollisuutta siitä, että Herran tulemus on todella lähellä. Koko Jumalan
pelastussuunnitelma ja neuvopäätös perustuu Hänen rakkauteensa meitä ihmisiä
kohtaan. Kaikki sai alkunsa Jumalallisesta rakkaudesta, ja on myöskin päättyvä
tuohon samaan Rakkauteen, sillä Herra Jeesus Kristus on yhä vielä sama eilen ja
tänään ja iankaikkisesti. Hänestä sanotaan, että maallisen vaelluksensa aikana
Hän osoitti opetuslapsillensa rakkautta
loppuun asti. Koko Kirjoitetun Sanan todistus, jos se vain oikealla tavalla
nähdään, tuo silmiemme eteen sen tosiasian, että tuo Jumalan Rakkaus on
vähentymätön meitä kohtaan tässäkin ajassa, mutta se voi tulla julki vain
siellä, missä todella on käsitetty sen lunastustyön täydellisyys ja
absoluuttisuus, joka tapahtui Golgatan ristillä. Ihminen ei millään
toimenpiteellään tai uhrillaan voi sitä täydentää, sillä se on täydellinen,
perustuen Jumalan lupauksiin.
Jumalan selvä käsky koski kaikkea temppelissä tapahtuvaa
jumalanpalvelusta ja uhraamista. Oli selvä Jumalan käsky, että ihmisten tuli
tulla temppeliin ja tuoda tietyt uhrit
Hänen kasvojensa eteen. Tämän tiesivät kaikki tuon ajan Israelin kansan keskuudessa,
niin juutalaiset kuin käännynnäisetkin. Sen tiesivät niin ylipapit kuin kirjanoppineetkin,
tavallinen kansa kuin kaikki temppelin esipihalla kaupantekoansa harjoittavat
myyjät ja ostajat. Jumalan vaatimus oli kaikkien tiedossa, ja niinpä kaikki
tämä kaupustelu nautti niin pappien kuin hallintomiestenkin hyväksyntää, sillä
tätenhän helpotettiin ihmisten uhraamista, kun heille aivan kuin syliin
työnnettiin kaikki uhrattava, Jumalan eteen kannettava. Mutta Kirjoitusten
todistuksen mukaisesti meidän Herramme oli asiasta aivan toista mieltä! Ja
Kaikkivaltiaan Jumalan Henki sisimmässäni vakuuttaa minulle, että Hän yhä vielä
tänä päivänä on toista mieltä kuin kaikki
itsensä virkaan korottaneet papit ja julistajat! Yhä tänä päivänä pyhä
kiivastus valtaa Hänen sisimpänsä, ja Hän palaa halusta saada kaataa kaikki
myyjäin pöydät ja ajaa heidät ulos temppelistä kaikkine kauppatavaroineen ja
kyyhkysineen. Minä uskon, että tämä on se sama kiivaus ja tuska, joka paloi unessani
tuon veljen sisimmässä, ja palaa omassanikin sisimmässä sellaisella voimalla,
että se kuluttaa minut.
Herra Jeesus Kristus on ennennäkemättömällä, puhtaalla
ja kirkkaalla tavalla, todellisen Jumalan Sanan julistuksen kautta asetettu
meidän silmiemme eteen. Todellinen Jumalan Sana meille tässä viimeisessä ajassa
on julistettu sellaisella jumalallisella arvovallalla, ettei voisi kuvitella minkäänlaisen
sekaannuksen siemenenkään jääneen jäljelle niissä, jotka kaikesta ovat tulleet
osallisiksi. Mutta miksi kaikesta huolimatta nyt hämmennetään Jumalan lampaiden
juotavaksi tarkoitettua vettä sellaisella tavalla, mitä kukaan ei olisi voinut
kuvitellakaan joitakin vuosia sitten? Miksi sisimmässäni ääni huutaa yhä
suuremmalla voimalla: "Oi te
älyttömät uskovaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus
Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Tämän haluaisin todellakin tietää
teiltä, lain julistuksen ja lain tekojenko kautta olette kaiken saaneet? Ettekö
kaiken kuullun johdosta ole tulleet osalliseksi Jumalan Hengestä uskossa kuulemisen
kautta? Vai mitä teille on todellisuudessa tapahtunut? Niin paljonko olette turhaan
kärsineet — jos se on turhaa ollut? Joka siis antaa teille Hengen ja tekee
voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako
Hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta, samalla tavalla
kuin 'Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi'?
Meidän Herramme maallisen vaelluksen aikainen Israelin
kansan jumalanpalvelus perustui lain määräyksiin. Mutta juuri nyt oli täyttymässä
Jumalan pelastushistorian merkittävin vaihe. Oltiin kokemassa se, kuinka kaikki
lain kirjain täyttyi Hänessä, joka tuli synniksi meidän tähtemme, joka
lihassansa oli kantava lain kirjaimen Golgatan ristille. Temppelissä
suoritettava uhripalvelus oli vain esikuva kaikesta siitä, mitä nyt tultaisiin
näyttelemään ulkopuolella kaupungin, ulkopuolella leirin. Ihmiset joutuivat
jatkuvasti uhraamaan uhreja, jotka eivät voineet tehdä heitä täydellisiksi
Jumalansa edessä, tehdä heitä vanhurskaiksi. "Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain
kautta, koska 'vanhurskas on elävä uskosta'. Mutta laki ei perustaudu uskoon,
vaan: 'Joka ne täyttää, on niistä elävä'. Kristus on lunastanut meidät lain
kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on:
'Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu..." (Gal.3).
Ihmiset kuolevat, poistuvat tästä elämästä, mutta
henget eivät kuole eivätkä poistu ihmisten mukana, vaan siirtyvät aina
uudelleen ja uudelleen uusiin, elossa oleviin ihmisiin. Niinpä tässäkin ajassa
saamme todistaa täysin samanlaisista asioista niin seurakunnan keskuudessa kuin
maailmassakin, kuin mitä veljemme ja sisaremme joutuivat kokemaan ennen meitä.
On ainoastaan henkien vaikutuksen tiliin pantavissa ja siltä pohjalta
ymmärrettävissä kaikki se sekaannus ja puhtaan veden samentaminen, mitä tässä
ajassa tapahtuu. Kaikki tapahtuu mitä hurskaimman verhon ja ulkonaisen vanhurskauden
varjolla, niin että ensialkuun on vaikea määritellä, mistä on kysymys. Ovathan
asianosaiset rakkaita veljiä ja sisaria, kanssavaeltajiamme, jotka ovat tulleet
osallisiksi samasta julistuksesta kuin mekin. Mutta miksi kaiken yllä näyttää
siunauksen sijasta olevan kirous? "Sillä
kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä
kirjoitettu on: 'Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on
kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee!" (Gal.3:10).
Jokaiselle temppeliin menijälle oli siis selvää se,
että itsekunkin oli uhrattava jotakin Jumalansa edessä. Tämä oli Jumalan
vaatimus, Jumalan odotus Hänen eteensä astuvaa kohtaan, sillä Hänen eteensä ei
tullut tulla tyhjin käsin. Mutta miksi meidän Herramme sitten vihastui sellaisella
tavalla kaikkea tuota toimintaa kohtaan, jonka tuli vain palvella Jumalan eteen
astuvia, hurskasmielisiä ja Herran kasvoja etsiviä ihmisiä? Eivätkö nämä
kauppamiehet kaikin mahdollisin tavoin pyrkineet palvelemaan Jumalan
seurakuntaa, palvovia ja rukoilevia ihmisiä? Eivätkö he vaivaa säästämättä
hankkineet kaikkea sitä, mitä nämä ihmiset sitten voivat kantaa Herransa eteen,
heidän vaivaansa säästäen ja heidän parastansa ajatellen? Mutta kenen parasta
he todellisuudessa ajattelivat, palvovan kansan vaiko oman kukkaronsa? Mutta
sekään ei ole pääasia tässä asiayhteydessä, vaan jokin aivan muu.
Jokainen tuonaikaiseen jumalanpalvelukseen osallistuva
siis saattoi nostaa katseensa rohkeasti ja uskoa palvelevansa Herraa ja
noudattavansa Hänen tahtoaan. Ylipappi alaisineen saattoi päivittäin luoda
katseensa väkijoukkojen ylitse ja myhäillä tyytyväisenä, huokaisten kiitosrukouksen
Jumalansa puoleen. Kansa oli uskollista hengellisille näkemyksillensä ja saapui
runsaslukuisesti temppeliin, siihen ainoaan paikkaan, missä Jumalaa tuli
palvella kantaen hänen eteensä kiitos- ym. uhreja. Kansa omalta osaltaan tunsi
hartauden ilmapiirin toisten hurskaiden rientäessä eteenpäin heidän rinnallansa
tässä ihmispaljoudessa. Jokainen tunsi tuon pyhän paikan ilmapiirin, ja saman
innoituksen vallassa kauppamiehetkin tarjosivat tavaroitaan pyhien
toimenpiteiden suorittamista varten. Herran eteenhän ei tullut mennä tyhjin
käsin, ja hehän vain pitivät huolta siitä, että kansa voi toteuttaa kaiken
vaaditun! He olivat itseasiassa kansan tarpeiden täyttäjiä, tärkeän viran
haltijoita!
Jumalaa siis palveltiin hartaudella ja uskottiin
kaiken olevan hyvin. Mutta kun Herramme tuona päivänä saapui temppelialueelle,
tapahtui jotakin Hänen sisimmässänsä. Ei toki ollut tämä ensimmäinen kerta kun
Hän tuolle alueelle saapui, ei ollut tämä ensimmäinen kerta, kun Hän näki
kaiken tuolla paikalla tapahtuvan. Ei kaikki tämä ollut jäänyt Häneltä huomioimatta,
mutta Jumalan Sanan tuli täyttyä tässäkin kohden. Lukekaamme, kuinka veljemme
Johannes kertoo tuon saman tapahtuman:
"Ja
juutalaisten pääsiäinen oli lähellä, ja Jeesus meni ylös Jerusalemiin. Niin hän
tapasi pyhäkössä ne, jotka myivät härkiä ja lampaita ja kyyhkysiä, ja rahanvaihtajat
istumassa. Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki
lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän
pöytänsä kumoon. Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: 'Viekää pois nämä täältä.
Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi.' Silloin hänen
opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: 'KIIVAUS SINUN HUONEESI PUOLESTA
KULUTTAA MINUT.'" (Joh.2).
Oi, tällä hetkellä tunnen olevani itse tuolla paikalla
aivan kuin se tapahtuisi juuri nyt sieluni silmien edessä! Oi, kuinka sama
kiivaus täyttääkään minun sisimpäni, ja tunnen tuon saman kuluttavan tulen,
joka paloi Herramme sisimmässä Hänen tehdessään jotakin sellaista, mitä nuo
hurskaat ihmiset eivät saattaneet käsittää. He uskoivat palvelevansa Jumalaa,
tekevänsä kaiken Hänen mieltymyksensä mukaisesti, mutta nyt tässä astui
keskelle heidän hurskasta ilmapiiriänsä Hän, joka on itse Sana, lihaksi tullut
Sana. "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö Minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi!"
Oi, millainen markkinahuone onkaan tullut tämän ajan
seurakunnasta, jossa itsekukin hengellinen kauppamies suureen ääneen tarjoaa
omaa tavaraansa, halventavaan sävyyn puhuen muiden tuotteista! Ei tarjota
jotakin pahennusta herättävää kauppatavaraa, vaan Jumalan eteen kannettavaa,
Hänelle uhrattavaa. Mutta käsitetäänkö, mitä tehdään, mitä tarjotaan? "...että tietäisit, miten tulee olla
Jumalan huoneessa, joka on elävän
Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus!" (1.Tim.3:15).
Nämä ihmiset tekivät kaikkensa palvellaksensa Jumalaa
tämän käskyjen mukaisesti, mutta nyt tulee Tämä, joka siinä määrin tuottaa
tuhoa kaiken heidän hartautensa keskellä, että papit ja kirjanoppineet kiristelevät
hampaitaan, miettien miten päästä eroon tästä kiivailijasta. Mutta mikä tässä
kaikessa sitten oli niin väärää, niin
vihastusta herättävää, että muuten niin lempeänä tunnettu Herramme tarttuu
nuoriin vääntäen niistä ruoskan? Mikä saa Hänet tuottamaan sellaista tuhoa
tuolla pyhällä paikalla? Eivätkö kaikki nämä ihmiset ole vilpittömiä, Jumalan
palvelukseen tulleita uskovaisia, jotka tarvitsevat kaikkea sitä, mitä täällä
tarjotaan? Eikö Herran itsensä käsky kuulunut, ettei Hänen eteensä tullut tulla
tyhjin käsin, ilman uhria? Eivätkö kaikki nämä tänne tuodut eläimet ja tavarat
olleet juuri sitä varten, Herran eteen kannettavaksi? Mikä siis olisi tässä
täydellisessä harmoniassa voinut olla Herralle mielipahaa tuottavaa?
Kaikki olisi ollut käsitettävämpää tänäkin päivänä,
tietynlaiseksi väärinkäsitykseksi luokiteltavaa, jos joku opetuslapsista olisi
hetken mielijohteesta ja tunnepurkauksesta tehnyt jotakin sellaista. Kaikesta
olisi varmasti selvitty Herramme selityksellä ja anteeksipyynnöllä, sovitun
korvauksen maksamisella. Asia olisi
ollut hetkessä unohdettu, ja jokainen olisi voinut palata normaaliin
päiväjärjestykseen. Mutta ei, nyt tapahtui jotakin sellaista, mikä tultaisiin
kirjaamaan muistiin ikuisiksi ajoiksi, painamaan jokaisen mieleen
unohtumattomana, käsittämättömänä tekona. Jo Vanhassa Testamentissa oli
kirjoitettu tästä tapahtumasta, niin että sen nähdessänsä opetuslasten mielissä
Henki heti nosti esiin tuon profeetallisen Sanan: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut." (Ps.69:10).
Miksi siis Herramme teki kaiken tämän? Mikä oli väärää
kaikessa siinä, mitä tuossa Herran huoneessa tapahtui? Uhrieläimet olivat virheettömiä,
määräykset täyttäviä, uhrattavaksi tuotu juuri säädösten mukaista, mutta ne olivat täysin väärässä paikassa!
Kaikki tämä kaupanteko tapahtui väärässä paikassa! Sen ei tullut tapahtua Jumalan
huoneessa, temppelissä, vaan jokaisen
olisi tullut etsiä oma uhrattavaksi tuomansa jostakin muualta, temppelin
ulkopuolelta!
Tässä juuri on se, mikä tänäänkin tuottaa mitä
suurinta ahdistusta ja tuskaa lukemattomille jumalanlapsille, ensinnä niille,
jotka sydämessänsä kantavat vastuuta siitä laumasta, jonka paimeneksi heidät on
asetettu, toiseksi niille, jotka johdetaan siihen ahdistavaan ilmapiiriin,
minkä tuo lakihenkinen julistus.
Tämän ajan seurakunnan keskuudessa on suuri määrä
opettajia ja julistajia, jotka eivät todellakaan tiedä, kuinka tulee olla
Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta! Aivan niin kuin tuona aikana,
niin nytkin tästä huoneesta on tullut hengellinen markkinahuone, jossa
vallitsee mitä suurin meteli ja hälinä, itsekunkin tarjotessa, kuka enemmän ja
vähemmän väkisin, omia näkemyksiään jumalanpalvelukseen saapuville
uskovaisille.
Kysymys kaikista jumalanpalvelukseen ja yleensä
elämään liittyvistä asioista oli ajankohtainen ja tärkeä jo apostolien aikana,
sillä jo tuolloin voitiin todeta: "Mooseksen
istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Sentähden, kaikki, mitä he
sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää
tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee. He sitovat kokoon raskaita ja
vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he
eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa." (Matt.23:2-4). Tämä
kysymys tuli mitä polttavimmaksi ensimmäisten pakanoiden kääntyessä tähän
uskoon, jota myöskin "Siksi Tieksi" kutsuttiin. Mitä nyt tuli näiden
pakanuudesta kääntyvien noudattaa kaikesta siitä, mitä tuona aikana oli
tarjolla hengellisellä markkinapaikalla Jumalan miellyttämiseksi?
Tuskin on olemassa sellaista Pyhiä Kirjoituksia
tutkivaa, joka ei olisi lukenut siitä, kuinka tuon ajan seurakunnassa Pyhän
Hengen johdatuksessa päätettiin: "Koska olemme kuulleet, että muutamat
meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet
teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin (eikö tämä
ole juuri sitä mitä meidänkin keskuudessamme juuri nyt tapahtuu?), niin me olemme yksimielisesti nähneet
hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan
ja Paavalin kanssa, jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen nimen tähden. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka
myös suusanalla ilmoittavat teille saman. Sillä
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava
enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua
ja verta ja lihaa, joista ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä
vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!" (Apt.15).
Nämä miehet olivat todellisia Jumalan sanansaattajia,
jotka toivat kansalle todellisen Jumalan Sanan, "NÄIN SANOO HERRAN",
sillä sanotaanhan, että Pyhä Henki oli tuon lopputuloksen takana. Niinpä
voidaankin lukea seuraavasti: "Niin
heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat
koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen. JA KUN HE OLIVAT SEN LUKENEET,
ILOITSIVAT HE TÄSTÄ LOHDUTUKSESTA!" Oliko tämä vain jokin tilapäinen,
ohitse menevä päätös, joka oli tulkittavissa jotenkin toisinkin? Ei, sillä
aivan kuin vakuudeksi on sama asia kerrottuna toistamiseen, niin että tämäkin
asia vahvistetaan kahden todistajan nojalla. Jerusalemissa Paavali julistaa jumalallisella arvovallalla
kaikkien kuulijoidensa edessä: "Mutta
uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän
on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, joista ei veri ole
laskettu, ja haureutta." (Apt.21:25). Pantakoon erikoisella tavalla
merkille se, mitä Sana sanoo näistä tämän asian puitteissa lähetetyistä
sanansaattajista, lohdutuksen tuojista, nimenomaan tämän asian esillä ollessa: "Ja Juudas ja Silas, jotka itsekin olivat
profeettoja, kehottivat veljiä monin sanoin ja vahvistivat heitä." (Apt.15:32).
Tuon ajan pakanauskovaisista sanotaan, että luettuaan
tämän kirjeen, he iloitsivat tästä lohdutuksesta. Emme voi tässä yhteydessä
olla ajattelematta sitä, mitä todellinen sanoma tälle ajalle on: "Lohduttakaa, lohduttakaa minun
kansaani, sanoo teidän Jumalanne. Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja
julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on
sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista
synneistänsä!" (Jes.40:1-). Jumalan käskystä tälle ajalle julistetun
Sanan kautta on Jumalan todelliselle kansalle julistettu, että Golgatalla on
suoritettu täysi lunastustyö ja kaikki viha on poistettu. "Sillä laki saa aikaan vihaa... Sentähden se on uskosta, että se
olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan
sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen,
joka on meidän kaikkien isä..." (Room.4:15-16).
Nyt näyttää kuitenkin siltä, että lohdutuksen Jumalaa
tarvitaan jälleen Hänen oman seurakuntansa sisällä, sillä lohdutuksen sanoman
sijasta ovat galatalaiset saarnamiehet ja julistajat saattaneet uskovaisten sydämet
hämmennyksiin. He ovat juuri niitä, mistä Paavali varoittaa Timoteusta: "Mutta käskyn päämäärä on rakkaus,
joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä
uskosta. Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,
tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät
ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.) " (1.Tim.1:5-7).
Muistakaamme tämän tutkistelumme aikana, että laki saa aikaan vihaa, mutta
tässäkin voimme lukea, kuinka käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta
sydämestä ja hyvästä omastatunnosta. Laki ei suo omantunnon vapautta, vaan orjuuttaa
lain julistajan kuuliaisuuteen.
Tässä ajassa on Jumalan huoneeseen tuotu jotakin
sellaista, mikä ei sinne kuulu, ja millä ei ole mitään tekemistä todellisen
sananjulistuksen kanssa. Jumalan huoneesta on jälleen kerran tehty
markkinapaikka, missä ikään kuin pakolla työnnetään itsekunkin syliin se, mikä
tulee Herralle uhrata, ja pakolla työnnetään uhraavan suuhun se, mitä tämän
tulee sanoa. Ihmisiltä halutaan säästää se vaiva, mikä näillä olisi itsensä etsiessä
uhrinsa ja hengellinen ruokansa. Mutta onko mahdollista säästää yksilöuskovaiselta
tämän vaiva, mitä tulee Jumalalle uhrattavaan ja omatunnon asioiden
selvittämiseen? Voidaanko tehdä, niin kuin nyt tehdään, eli ikäänkuin
tarjottimelta työnnetään Jumalan palvelukseen osallistuville väkisin suuhun se,
minkä saarnamies on omassa suussansa pureskellut valmiiksi, tunnistamattomaksi,
tahmaiseksi massaksi? Eikö Jumalan kansan edessä enää ole sille katettu,
runsas, hengellisen ruuan pöytä, mille itse Kaikkivaltias Jumala on koonnut
tämän ajan hengellisen mannan, elävän ja tuoreen Sanan leivän? Mikä on se
pöytä, joka nyt on asetettu palvojan eteen? Onko se sellainen pöytä, joka
säästyisi meidän Herramme kiivaudelta, kaatamiselta?
Jumalan Sanan mukaisesti Hänen seurakuntansa tulee
koostua uskovaisista, jotka kuin elävinä kivinä muodostavat Hänen temppelinsä,
joka perustuu totuuteen. Kuinka ihana kuva yksilön asemasta Herran edessä
onkaan se, kuinka Vanhan Testamentin temppeliä rakennettiin. "Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin
se kivistä, jotka tulivat VALMIINA louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei
minkään rauta-aseen kalketta temppeliä rakennettaessa." (1.Kun.6:7).
Tämän ajan temppeli rakennetaan elävistä kivistä,
jotka saavat elämänsä Jumalan puhtaasta ja väärentämättömästä Sanasta, Elämän
Leivästä. Näiden elävien kivien tulee kokoontua Herran eteen Hänen Seurakuntanansa,
temppelinänsä, jossa itsekunkin tulee käsittää ja tietää, kuinka siinä tulee
elää. Herra itse muovaa nämä kivet, astiat, miten se sitten tuodaankaan julki
jumalallisten esikuvien mukaisesti. Itsekunkin tulee käydä lävitse
kehityksensä, prosessinsa Jumalan koulussa, yksinäisyydessä, erämaan kuumuudessa.
Itsekunkin täytyy löytää tiensä, löytää se hahmonsa, minkä Jumala on jokaiselle
erikseen säätänyt. Nytkin nämä elävät kivet hakataan louhimossa, yksinäisyydessä,
niin ettei itse temppelissä, Herran huoneessa, tule kuulua vasaran ja taltan
ääntä. Itsekunkin tulee muotoutua hahmoonsa Herransa edessä, nähdä omakohtainen
tiensä Herrassa. Tätä ei kukaan voi korvata omalla toiminnallansa, ei yksikään
saarnaaja, ei yksikään profeetta. Yksin Taivaallinen Savenvalaja voi muovata
yksittäisen astian, tehdä siitä käyttövälineensä.
Nyt kuitenkin saarnaaja toisensa perään uskoo olevansa
kykenevä tähän vaativaan tehtävään, minkä Jumala on jättänyt itsellensä. ”Onhan
meillä sanoma, onhan meillä Jumalan Sana!" Ja tästä sanomasta näillä
saarnaajilla on niin hyvä käsitys, vuosien saarnamiestoimensa johdosta,
kokemuksensa johdosta, että he pystyvät selittämään sen tarkoituksen ja
merkityksen kuulijoillensa paljon seikkaperäisemmin kuin itse profeetta; yhdistyyhän nyt profeettojen puhuma
saarnamiehen oman ymmärryksen kanssa!
Nyt eivät tungeksi härät ja lampaat temppelin kiveyksellä,
eivät räpsytä kyyhkyset siipiään häkeissänsä, vaan nykyisessä temppelissä tarjotaan
ihmisten uhrattavaksi mitä eriskummallisimpia asioita. Tarjolla on, voitaisiin
sanoa vaikka mitä. Saarnamiehet seisovat myyntipöytiensä takana tarjoten omaa
ratkaisuansa, omaa uhrattavaksi tarkoitettua asiaansa. Kaikki uskovat toteuttavansa
Jumalan tahtoa, sillä onhan Hän selvästi antanut ymmärtää, että tässäkin ajassa
Hänellä on odotuksensa niiltä, jotka sanovat Häntä palvelevansa. Mutta mitä on
tämä kauppatavara, mitä nyt tarjotaan? Mistä ihmiset maksavat, mitä kantavat
alttarille laulujen kaikuessa? Mitä tekevät ihmiset Jumalaa miellyttääksensä?
Mitä on katettu niille pöydille, joiden ympärillä kansa tungeksii?
Jumalan Sanan mukaisesti ei pakanuudesta kääntyvien ylle
tule panna muuta taakkaa, kuin luetellut, sillä näin oli Pyhä Henki hyväksi
nähnyt. Mutta Pyhä Henki ei ollut tarkentanut sen paremmin, mitä tarkoitettiin
epäjumalille uhratulla, ainakin näin ajattelevat nyt tämän ajan kirjanoppineet.
On itsestään selvää, ettei uskovaisen tule osallistua epäjumalanpalvontaan,
mutta mitä se itseasiassa on? Mitä julistivat esi-isämme apostolit ja profeetat
alkuseurakunnassa? "Ja sitä mukaa
kuin he vaelsivat kaupungista kaupunkiin, antoivat he heille noudatettaviksi ne
säädökset, jotka apostolit ja Jerusalemin vanhimmat olivat hyväksyneet. Niin
seurakunnat vahvistuivat uskossa ja saivat päivä päivältä yhä enemmän
jäseniä." (Apt.16:4-5).
Meidän jokaisen toivomus ja sydämen rukous on, että
sama tapahtuisi meidänkin keskuudessamme, mutta mistä johtuu se, että sen
sijaan että seurakunnat vahvistuisivat uskossa ja saisivat yhä enemmän jäseniä,
valtaa tietynlainen vihamielisyyden henki yhä useamman, ja hajotus tulee yhä
suuremmaksi niiden keskuudessa, joiden jo nyt luulisi olevan kuin yksi sydän ja
yksi sielu? Mitä sanotaan Paavalista ja muista hänen tovereistansa?: "Ja sitä mukaa kuin he vaelsivat
kaupungista kaupunkiin, antoivat he heille noudatettaviksi ne säädökset, jotka
apostolit ja Jerusalemin vanhimmat olivat hyväksyneet!" Aamen, halleluja!
Tässä on vastaus kaikkiin tämän hetken ongelmiin ja vaikeuksiin. Jos nyt olisi
tehty sama, olisivat samat tuloksetkin nähtävissä, mutta koska on julistettu jotakin sellaista, mikä ei
pidä yhtä alkuperäisten opetusten kanssa, on saavutettu tilanne, jossa
julistetaan sellaista uhripalvelusta, jonka johdosta Jumalan huoneesta tulee
enemmänkin markkinahuone kuin Jumalan huone!
Jumala odottaa vanhurskautta jokaiselta omaltansa,
mutta mitä on tuo vanhurskaus ja miten Jumalaa palveleva sen voi saavuttaa?
Mikä on se perustekijä, mikä saa aikaan kaiken nyt näkemämme markkinatouhun?
Eikö juuri se, ettei käsitetä Jumalan armoa ja sitä, että kaikki on vain
lahjaa? Jo vanhan liiton aikana temppelin rakentamisen yhteydessä Daavid lausui
julki rukouksessansa mitä suurimman ja tärkeimmän jumalallisen totuuden: "Me siis kiitämme sinua, meidän
Jumalaamme; me ylistämme sinun ihanaa nimeäsi. Sillä mitä olen minä, ja mitä on
minun kansani, kyetäksemme antamaan tällaisia vapaaehtoisia lahjoja? Vaan
kaikki tulee sinulta, ja omasta kädestäsi olemme sen sinulle antaneet. Sillä me
olemme muukalaisia ja vieraita sinun edessäsi, niinkuin kaikki meidän
isämmekin; niinkuin varjo ovat meidän päivämme maan päällä eikä ole, mihin
toivonsa panna. Herra, meidän Jumalamme, kaikki tämä runsaus, jonka me olemme
hankkineet rakentaaksemme temppelin sinulle, sinun pyhälle nimellesi, on sinun
kädestäsi, ja sinun on kaikki tyynni. Ja minä tiedän, Jumalani, että sinä
tutkit sydämen ja mielistyt vilpittömyyteen. Vilpittömällä sydämellä minä olen
antanut kaikki nämä vapaaehtoiset lahjat, ja nyt minä olen ilolla nähnyt,
kuinka sinun täällä oleva kansasi on antanut sinulle vapaaehtoiset lahjansa.
Herra, meidän isäimme Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, säilytä
tällaisina ainiaan kansasi sydämen ajatukset ja aivoitukset ja ohjaa heidän
sydämensä puoleesi." (2.Aikak.29).
Todelliset julistajat ovat puhuneet sen mukaisesti mitä
aikoinaan Paavali ja muut jumalanmiehet: He voivat julistaa ainoastaan sen,
mikä oli kirjoitettu, ja mikä lähti Jerusalemista, Jumalan Sanan alkuperäisestä
lähtöpaikasta. Tällaisena tuli Jumalan kansan sydämen ajatusten säilyä. "Ja sitä mukaa kuin he vaelsivat kaupungista
kaupunkiin, antoivat he heille noudatettaviksi ne säädökset, jotka apostolit ja
Jerusalemin vanhimmat olivat hyväksyneet!" Eivät vain apostolit ja
Jerusalemin vanhimmat, vaan myöskin Pyhä Henki! Miten nyt siis on niin monia,
jotka julistavat jotakin enemmän, jotakin, mikä on lisäystä siihen, mitä Jumalan
Sana sääti pakanuudesta kääntyville? Miten on niin moni galatalaisten tavoin
unohtanut: "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat
Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen
lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa...", ja on
alkanut etsiä Jumalan mieltymystä joidenkin, lukemattomien, lainomaisten asioiden
pitämisen kautta?
Jumalan Sana selvästi tuo julki, mitä tarkoitetaan
epäjumalille uhratulla. Raamattu sanoo, että mitä pakanat uhraavat, sen he
uhraavat epäjumalille, sillä heillä ei ole muuta jumalaa. Mutta mitä tällä
ilmaisulla epäjumalille uhratusta tarkoitetaan, selviää muutaman jakeen
perusteella. "Mitä sitten
epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto.
Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa... Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa,
vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin
epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä
vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy. Katsokaa kuitenkin, ettei tämä
vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi..." (1.Kor.8)
"Ei,
vaan että mitä pakanat uhraavat, sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle;
mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista... jos joku, joka
ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea,
mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantuntonne tähden. Mutta jos joku
sanoo teille: 'Tämä on epäjumalille uhrattua', niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja
omantunnon tähden; en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä
miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?" (1.Kor.10).
Jos ajatellaan näitä viimeisiä jakeita, niin mihin
valoon joutuukaan silloin se julistus, joka ei missään tapauksessa kuulu todelliselle
seurakunnalle, vaan jonka ennemminkin tulisi kantaa vain julistajansa nimeä? Tämä
julistus ei ole tyytynyt siihen, mihin Paavali ja kaikki muut julistajat tyytyivät,
vaan se tuo julki asioita, joita sen paremmin Pyhä Henki kuin eivät apostolit
ja profeetatkaan ole Jerusalemissa hyväksyneet. Jumalan Sana todistaa selvästi,
mitä tarkoittaa epäjumalille uhrattu, ja mitä meidän todellakin tulee julistaa
Paavalin tavoin: "...kuinka minä en
ole vetäytynyt pois julistamasta teille sitä, mikä hyödyllistä on, ja opettamasta
teitä sekä julkisesti että huone huoneelta, vaan olen todistanut sekä juutalaisille
että kreikkalaisille parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän
Herraamme Jeesukseen Kristukseen." (Apt.20:20-21).
Tämä tämän päivän julistus tahtoo tuoda eteemme
Jumalan temppelissä kuin myyntipöydän, jolta meille tarjotaan lain julistusta,
älä tartu, älä maista, älä koske, uhraa Jumalalle tämä, uhraa tämä! Tämä
julistus lisää, vaikka sitä ei moni käsitäkään, alkuperäiseen Sanan opetukseen
lukemattoman määrän asioita, joilla ei ole mitään tekemistä todellisen seurakunnan
kanssa. Tuona aikana, jolloin päätettiin siitä, mitä pakanauskovaisten tulee
pitää, ei Pyhä Henki määritellyt yksityiskohtaisia asioita, miten kunkin tuli
nähdä se, mikä koskee epäjumalanpalvelusta ja henkilökohtaisia asioita, vaan
sentähden Pyhä Henki antoi kirjoittaa Sanaan Roomalaiskirjeen 14 luvun, joka
jokaisen tulisi lukea säännöllisesti.
Nyt tämä väärä julistus tahtoo määritellä
yksityiskohtaisesti kaiken sen, mitä mahdollisesti tarkoittaa tuo sanonta: karttaa epäjumalille uhrattua. Mutta siinä
ei ole onnistunut vielä kukaan, sillä se ei ole Jumalan tahdon mukaista.
Jokaisen on käytävä tämä taistelu Jumalansa edessä ja omantuntonsa kanssa.
Jokainen todellinen jumalanpalvelija käsittää sen, eikä siten saarnaa
juutalaisuudesta, juutalaisuuden perinnäissäännöistä, vaan saarnaa Sanaa.
Todellisuudessa tämä lainjulistus tänään ei poikkea missään suhteessa
juutalaisuudesta, joka lain täyttämisen perusteella haluaa miellyttää Jumalaa.
Tämä nykyinen julistus johtaa ilmiselvästi siihen, että ihmiset unohtavat
olevansa armosta pelastettuja, ja pyrkivät nyt miellyttämään Jumalaa
sellaisillakin asioilla, mitä Hän ei milloinkaan ole vaatinut
pakanauskovaisilta.
Mitä hyötyä on siitä, jos tällaiset julistajat, tai
paremminkin kauppamiehet, asettuvat Jumalan temppeliin, Jumalan huoneeseen,
asettaen sinne omat pöytänsä, jotka jo aikaa sitten ovat tuomitut kaatumaan Herran
kiivauden edessä, ja sitten yrittävät johtaa vapauteen tarkoitetun kansan
uudelleen lain alle? Tämä kaikki tosin tapahtuu sellaisella hurskaudella ja
Herran puolesta kiivailemisella, että moni unohtaa, mitä myöskin on kirjoitettuna!
Me emme voi
säästää keneltäkään sitä vaivaa, mikä itsekullakin on löytäessänsä oma uhrinsa.
Me emme voi ojentaa kenenkään eteen tarjotinta, jolle itse olemme valinneet ja
pureskelleet valmiiksi kaiken sen, mitä tahdomme toisille tarjota. Itseasiassa
meidän tehtävämme ei ole lainkaan tarjota jotakin omalta pöydältämme, omalta
tarjottimeltamme, jonkun toisen uhrattavaksi, vaan meidän tulee todellisen
Sanan julistuksen kautta asettaa itse Kaikkivaltiaan kattama hengellisen ruuan
pöytä koko Jumalan kansan eteen, niin että itsekukin voi syödä tarpeensa mukaan,
monipuolisesti, kaikki tarpeet kattavasti.
Markku
Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti