Jatkoa kirjoitukselle "Onneton vai onnellinen ihminen" vuodelta 2001
Kaikki kivien kerääminen on
johtanut minut monenlaisten pienempien ja suurempien järkäleiden luokse. Sallittakoon
minun palata taaksepäin noin kolmekymmentä kaksi tai kolme vuotta. Tietyt
tapahtumat ovat syöpyneet mieleen erikoisella tavalla ilmeisesti siitä syystä,
että niillä on ollut suuri merkitys tulevalle elämällemme. Uskon näiden
asioiden koskettavan yllättävän monia ihmisiä, sillä kokemani on vain kuin jäävuoren
huippu kaiken keskellä.
Tapasin hiljattain erään
henkilön, joka aikanaan kuului Kansanlähetykseen, niin kuin minäkin tuohon
aikaan. Hänen kanssaan palauttelimme mieleemme monia asioita. Minä itse asiassa
olin heinolalaisena todistamassa koko herätyksen puhkeamisen sen syntysijoilla.
Suurin osa sittemmin kuuluisiksi tulleista julistajista ja henkilöistä vaikutti
jollakin tavoin Heinolan seudulla. Kerron myöhemmin tarkemmin kaikista
kokemuksistani itse Kansanlähetyksen piirissä, mutta haluan aloittaa jollakin
Helsingin Raamattukouluun liittyvällä.
Jostakin kummallisesta
syystä päädyin Raamattukoulun oppilaaksi. Tuohon aikaan olin melko lapsellinen,
ja kun hakupapereihin tuli liittää jonkinlainen elämäntarina, ajattelin sen
sisältävän myös sen aikaisen surullisella tavalla päättyneen seurusteluni
tyttöystäväni kanssa. Jokainen voi arvata asenteeni ja ajatukseni tuota
laitosta kohtaan, kun huomasin, että se ilmeisesti oli annettu koko henkilökunnan
luettavaksi, keittäjä mukaan lukien. Syy ei varmaankaan ollut niin paljon Raamattukoulussa,
kuin sisimmässäni, mutta tunsin alusta alkaen olevani aivan väärässä paikassa.
Minä olin ehtinyt tutustumaan moniin eri kristillisiin suuntiin, eikä mielessäni
ollut täysin selvinnyt missä oma paikkani oli. Jo tuohon aikaan sisäinen ääneni
kuitenkin kehotti ja lohdutti minua: ”Odota, odota, sinun aikasi tulee ja
löydät oman paikkasi, eikä se ole minkään kirkkokunnan piirissä.”
Ilmeisestikin sitten
kevättalvella olimme harjoitteluun kuuluvalla puhujamatkalla jossakin Kymenlaaksossa.
Tässä kohden tulee ohitse asian mieleen se, kuinka kerran kysyttiin halukkaita
kokouksen pitäjiksi sokeainkoululle. Yksi miespuolisista oppilaista ilmoitti
halukkuutensa, mutta pahoitteli sitä, ettei osannut viittomakieltä; miten hän
voisi pitää kokouksen sokeainkoululla!?
Niin, tuohon aikaan minä
olin todella sisäisesti rikki ja haavoilla. Yksi suurista tekijöistä oli
ilmeisestikin se, että koin koko koulun olevan kuin rokotusta kaikkia muita
uskonsuuntia vastaan, vaikka oppilaiden joukossa oli käsittääkseni sekä
helluntailaisia että vapaakirkollisia. Muutamat rehtorin ”lellikit” saivat
käyttäytyä aivan muista poiketen, eikä heitä nuhdeltu siitä. Olihan toinen
lahjakas laulaja ja toinen rempseä nuorisotyöntekijä. Toisaalta muutamaa
suoranaista tyttöressukkaa ruodittiin mitä ankarimmalla kädellä. Kaikki aiheellinenkin
arvostelu ja moite tyrmättiin ajatuksella: ”Kaikki tämä palvelee muiden
kouluttamiseksi!”
Niin, sisäisesti
rikkinäisenä pidin sitten jonkinlaisen puheen tuona iltana Kymenlaaksossa.
Minulla ei ollut juuri minkäänlaista tervettä itsetuntoa tallella, ja olin
hyvin aralla tunnolla kokouksen jälkeen. Tuskin on mikään niin voimallisesti
jäänyt mieleeni kuin se, mitä tapahtui sitten eteisaulassa. Yksi puhujista oli
ollut Olli Pessala, jonka ansioksi kai kouluun pääsemiseni katsottiin.
Seisoimme siis siinä, kun paikalle tuli vanha, hyvin arvostettu,
rokonarpikasvoinen saarnamies. Tunsin tietynlaista kunnioittavaa pelkoa hänen
edessään, mutta se mitä hän Olli Pessalalle totesi minun kuulteni, jäi eliniäksi
mieleeni jonakin sellaisena asiana, joka ei liiemmin suo kunniaa hänelle.
Mainitsen tämän siitä syystä, että uskon sen olevan elävä kuva kaikesta siitä,
mikä on ollut niin oleellista ennen kaikkea kansanlähetyksessä sekä kaikissa
eri yhteisöissä, omamme mukaan lukien.
Minä olin rikki, hajalla,
masentunut. Ja tämä suuri saarnamies toteaa hyvin itsevarmasti ja vaikuttavalla
äänellä: ”Jos tämä veli olisi muutaman
viikon minun kanssani, tulisi hänestä nöyrä mies!” Nyt jälkeenpäin tässä
kaikessa voisi nähdä myös jotakin humoristista ja vähemmän vakavaa, mutta
toisaalta on leikki pois kaikesta siitä, mitä sen taakse kätkeytyy. Kuinka ylipäätään
joku rohkenee lausua sellaista? Kuinka jollakin on niin suuret luulot
itsestään? Vai oliko hän todella varma siitä mitä sanoi? Tietynlainen ahdistus
pyrkii vieläkin valtaamaan mieleni ajatellessani sitä. Jos siihen asti oli
jonkinlaista ihmispelkoa ollut sydämessäni, sain siinä hetkessä sisimpääni
sellaisen iskun, että se itse asiassa vieläkin koskee.
Ihmispelko on todellisuutta,
se ei tule itsestään, vaan sen vaikuttavat erilaiset henkivallat eri ihmisissä.
Todellisuudessa halusin niin kauaksi kuin mahdollista tuosta miehestä, hänen
vaikutuksestaan. Häntä en milloinkaan elämässäni enää haluaisi kohdata!
Rikollista ajatteluako? En usko. Tämä on juuri sitä, mitä niin lukuisat
julistajat kylvävät ympärilleen ihmetellen sitä, että ihmiset eivät tulekaan
sellaisiksi kuin he toivovat, he eivät saavutakaan ihmisten luottamusta.
Tietysti on olemassa sellaisiakin ihmisiä, jotka pitävät siitä että heitä
nöyryytetään, heitä alistetaan, mutta sallittakoon myöskin todeta, että he
eivät ole oikein terveitä.
Filippiläiskirjeen toisessa
luvussa kerrotaan siitä mielestä, joka Kristuksella Jeesuksella oli. Sen mielen
tulisi olla meissäkin. Hän alensi itsensä niin alas kuin missä ei kukaan
ihminen kulje. Itse asiassa Hän kantaa meitä alta päin. Hän ymmärtää meidän
heikkouttamme, Hän on kykenevä säälimään meitä, ymmärtämään meitä. Missä tämä
on tänä päivänä meidän seurakunnissamme? Missä ovat ne ihmiset, joilla on tämä
mieli?
Minä uskon tänä päivänä
enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin vanhanaikaiseen Evankeliumiin, missä
kaiken keskipisteenä on Herra Jeesus Kristus meidän puolestamme kuolleena,
meidän rikkomustemme tähden ristille naulittuna. Joka katsoo Häneen, ei voi
ajatellakaan nöyryyttävänsä jotakin toista saman tien kulkijaa. Tässä ajassa on
ahdistusta enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin; suuri osa kristittyjä ei vain
kykene havaitsemaan sitä.
Me elämme ajassa, jossa
kaiken toiminnan keskeisenä ajatuksena on hyödyn tavoittelu. Mikään liiketoiminta
ei kukoista ilman mahdollisimman suurta voiton tavoittelua. Ja koska
kristillisyydestä on itse asiassa tullut myös liiketoimintaa, hallitsee kaikkea
hyödyn saaminen tavalla tai toisella. Jos joku ei hyödytä toimintaa, hänelle ei
anneta merkitystä.
Todellinen kristillisyys,
todellinen usko, on kuitenkin kaiken tällaisen yläpuolella. Todellinen uskovaisuus on olemassa muita
varten, muiden parhaaksi. Itsensä kieltäminen on vaikea asia, koska se
kuitenkin sisältää myös itsestänsä huolen pitämisen. Täydellinen itsensä
kieltäminen on, kuten tulemme vielä huomaamaan, jotakin aivan muuta kuin se,
mitä tähän asti on sellaisena pidetty. Mieleeni tulee vaistomaisesti esimerkki
kansanlähetyksen ajaltani.
Olin tullut uskoon aivan
hiljattain. Se ei ollut minulle niin erikoinen ja valtava kokemus kuin
joillekin heidän kertomansa perusteella. Minä en sanan varsinaisessa
merkityksessä ollut koskaan todella maailmassa, sillä Jumalan varjeleva käsi
oli melko erikoisella tavalla mukana elämässäni aivan lapsesta asti. En ollut
tunnustava kristitty, en myöskään ollut kovin kiltti ihminen. Mutta minulla oli
se etuoikeus, ettei minun tarvinnut ryvettyä kaikessa siinä maailmallisessa
menossa, mikä niin monille on aikaansaanut parantumattomia haavoja. Vaikka
Jumalan armo tuleekin ihmisen osaksi, ei se kuitenkaan merkitse sitä, että
kaikki arvetkin poistuisivat; ehkä joku on saanut kokea senkin, mutta yleensä
kaikki meitä haavoittava jättää jälkeensä jonkinlaisia arpia.
Minulla oli siis etuoikeus
kokea lapsuus ja nuoruus erikoisessa varjeluksessa, sillä sieluni ja olemukseni
tuskin olisi kestänyt kovin suuria pettymyksiä. Olen toisaalla kertonut uskoon
tulooni liittyvistä asioista, joten en tässä ryhdy toistamaan kaikkea. Mutta
mitä tulee itsensä kieltämiseen ja elämänsä toisten puolesta antamiseen, sain
kokea melko konkreettisen esimerkin noina ensimmäisinä uskon vuosinani. Minä
selvästikin halusin palvella Herraa, vaikka en tuntenut olevani kotonani
missään kirkkokunnassa tai seurakunnassa. Minulla oli aivan kummallinen valmius
uskonelämään, vaikka en vielä juurikaan ollut lukenut Raamattua.
Seppo Rantanen oli hyvin
merkittävä ja toimelias veli Heinolan seudulla tuohon aikaan ja varmasti myöhemminkin.
Hänellä oli pikkubussi ja teltta, joiden kanssa nuoriso ja vanhemmatkin
kiersivät koko kesän evankelioimassa. Lisäksi oli pieni sininen vihko, johon
tehtiin merkintä joka kerta, kun joku piti puheen telttakokouksissa. Kuinka
ollakaan, siellä ei ollut kovinkaan monta merkintää Markku-veljen kohdalla, ja
siitä mainittiin kauniisti nuhdellen. Mistä se johtui? Välinpitämättömyydestäkö,
penseydestäkö, laiskuudestako? Sen sijaan että olisi jatkuvasti ollut teltalla
saarnaamassa, tämä veli istui mieluummin seurakunnan raamattupiirissä ja
kehotti muitakin tekemään samoin, sillä seurauksella, että jopa Helsingissä
asti puhuttiin tästä kapinamielestä ja – miehestä.
Olin kokenut uskoon tulon,
halusin palvella Jumalaa, mutta kaiken rehellisyyden nimessä en kokenut olevani
siinä määrin tietoinen jumalanvaltakunnan asioista, että olisin jatkuvasti
voinut opettaa muita. Jo terve järki sanoi sen. Asiaan ei vaikuttanut sekään,
että jokaista nukkumaani tuntia kohden niin ja niin monta sielua siirtyi
iäisyyteen ilman tietoa Jumalasta; minä en menettänyt sen johdosta yöuniani,
vaikka moni sen tekikin. Yksinkertaisesti näin tärkeämmäksi saada ensin itse
kasvaa uskossa, voidakseni sitten sydämen vakaumuksesta puhua sen minkä puhuisin.
Koko elämäni ajan minulle on ollut vastenmielinen ajatus ”puhuminen puhumisen
tähden”. Tottahan toki janoinen kuulijakin vaistosi jokaisen puhujan kohdalla
sen, puhuiko tämä sydämen kyllyydestä ja vakaumuksesta, vaiko vain puhumisen
tarpeesta!
Ilman suurempaa
oppineisuutta minä jo silloin käsitin, ettei itsensä kieltäminen ole sitä, että
kuluttaa itsensä loppuun muiden ihmisten tähden, jopa ilman mitään merkittävää
tulosta. Minä en ole halukas tuomitsemaan, en missään tapauksessa, vaan
päinvastoin säälin kaikkia niitä, jotka tuona aikana aivan pakotettiin
jatkuvaan julistustoimintaan vastoin sisäistä vakaumustaan. He puhuivat,
puhuivat ja puhuivat, mutta mikä on todellisuus Jumalan silmissä? Olisi varmaan
parempi ettemme koskaan saa tietää sitä, mutta sydämessä on voimakas epäilys
sen suhteen, että monen kohdalla olisi ollut parempi, etteivät he olisi
kuulleet mitään, sen sijaan että mahdollisesti kuulivat sellaista ja
sellaisella tavalla, että se sulki heidän sydämensä todelliselta Jumalan
ääneltä.
Paatoksellinen puhe, joka ei lähde sydämestä eikä ole Jumalan Hengen
vaikuttamaa, ei sittenkään palvele hengellisiä tarpeita, koska se ei kykene tyydyttämään
sielun hengellistä nälkää ja hätää. Kuka onkaan keksinyt sen ajatuksen, etteivät niin
sanotut ”maailman ihmiset” ollenkaan näkisi meidän hurskaan ulkokuoremme
lävitse? Näillä kärsivillä ihmisillä on uskomattoman herkkä tutka, jolla he
tutkailevat kaikkea hengellisyyden nimen alla kulkevaa. Me olemme kuin avoimia
kirjoja heidän edessään, ja voi meitä, jos me emme olekaan Kristuksen kirjeitä
ja Hänen tuoksunsa näille ihmisille!
Itsensä kieltäminen on aina
katsottu uskovaisen korkeimmaksi hyveeksi, käsittämättä ollenkaan, mitä se
todella tarkoittaa. Yksi alkoholin orjuudesta pelastunut veli oli yksi ensimmäisistä
ja innokkaimmista ilosanoman eteenpäin viejistä. Hän oli vilpitön, rehellinen,
itsensä kokonaan alttarille antava. Mutta jokin soitti hälytyskelloja
sisimmässäni jo alkuhetkistä alkaen. Miksi ei tuolle veljelle annettu lainkaan
aikaa kasvaa itse hengellisesti? Miksi ei kukaan tämän itsensä kieltämisen
keskellä sanonut ainoatakaan rakastavaa sanaa tuolle veljelle? Rakkautta olisi
ollut sanoa: ”Veljeni, sinä olet pelastunut syvistä ja raskaista asioista. Jumalan
armo on tullut sinun kohdallesi ja sinä haluat palvella Herraa. Mutta Jumalan
armo ja rakkaus on siitä kummallinen asia, että se on suunniteltu ihmistä
varten, vajavaista, puutteellista ihmistä varten. Suunnitelmissa on huomioitu
se, että monien asioiden oivaltaminen ja oppiminen kestää aikansa jokaisen
ihmisen kohdalla - yksi on hieman nopeampi kuin toinen, mutta kukaan ei
valmistu hetkessä. On kysymys koko elämän ajan kestävästä prosessista; jos
ihminen ei sitä käsittäisikään, on Jumala sen säätänyt omassa
kiireettömyydessään. Jumalan kädessä on kaikki aika, Hänellä ei koskaan ole
kiire. Jos me olemme osa Jumalaa, ei meilläkään ole kiire - ei kiire minnekään.”
Itse asiassa Jumalan Sana ei
puhu meidän tuntemastamme kiireestä oikeastaan mitään. On vain yksi varoittava
sana Vanhassa Testamentissa: ”Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja
kiirehtivän jalka astuu harhaan.” (Snl. 19: 2). Näin on käynyt
lukemattomille elovainioiden työntekijöille, niin kuin kävi tuollekin alkoholin
orjuudesta vapautuneelle veljelle. Hän yksinkertaisesti paloi loppuun aivan
lyhyessä ajassa. Veli Vuoren varoituksia ei kuunneltu eikä niistä välitetty.
Hän oli vain häijy vastustaja, joka kehotti muitakin nuoria osallistumaan
raamattupiireihin ja kasvamaan ensin uskon elämässä.
Kautta koko Raamatun voimme
nähdä sen, että kaikki Herran palvelijat elivät normaalia ihmisen elämää
tietoisuudessa levon ja muunkin ihmiselämälle välttämättömän tarpeesta. Itse
Herra Jeesuskin vetäytyi öiksi lepoon opetuslastensa kanssa, vaikka
inhimillinen mieli olisikin tehnyt toisin. Me emme saa halveksia Jumalan Sanan
ja itse Herran esimerkkiä.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti