Social Icons

Pages

perjantai 15. marraskuuta 2013

Kiertokirje tammikuu 1994 osa 2




EPÄPYHÄT PUHEET

"...teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat..." Kuolemaa ei seurakunnan keskuudessa jaeta miekalla tai tikarilla, ei kiväärillä eikä pistoolilla. Kuolema seurakunnan keskuudessa aikaansaadaan väärällä siemenellä, väärällä kasvulla. "Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa, ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin  syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus, jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon" (2.Tim.2).
Meidän on aika käsittää, mistä todella on kysymys. Jos joskus menneisyydessä on ollut sellainen ajatus ja tunne, että on varaa hiukan vaikka hetkittäiseen leikittelyyn, niin nyt olemme tulleet aikaan, jossa kaikki leikki on kaukana todellisesta jumalanpalveluksesta. Meidän on viimeinen aika lukea Pyhiä Kirjoituksia ymmärryksellä ja niihin paneutuen, jotta todella käsitämme mitä Pyhä Henki niiden kautta tahtoo sanoa meille.
On helppoa lukea Sanaa pintapuolisesti ja tarttua kiinni vain siihen, mikä sillä hetkellä tuntuu miellyttävältä ja sopivalta, mutta jos me todella tahdomme kuulua Morsiameen tässä ajassa, on meidän käsitettävä, ettei meidän kohdallamme enää pitkään aikaan ole ollut kysymys siitä mikä meitä miellyttää tai mikä ei. Me emme voi sovittaa Jumalan Sanaa itseemme, vaan meidän on sovitettava itsemme Sanaan, niin kauan kuin siihen vielä on mahdollisuus.
Kun Paavali edellisessä kohdassa puhuu epäpyhistä ja tyhjistä puheista, on tuskin moni käsittänyt mitä tällä tarkoitetaan, vaikka vastaus löytyy muutaman jakeen sisältä. Mitä ovat epäpyhät ja tyhjät puheet? Sekö, mitä ihmiset kapakoissa ja maailman turuilla ilkkuen julkituovat? Sekö, mitä jumalattomat keskenänsä puhuvat, kiroillen, sadatellen? Sekö, mitä näemme televisiosta tai kuulemme radiosta? Käsitämmekö lainkaan, kenelle tämä varoitus on lausuttu, mihin piiriin se todella kuuluu? Paavali kirjoittaa tämän Timoteukselle, läheisimmälle työtoverillensa seurakuntaan liittyvistä asioista!
Mitä sitten ovat nuo epäpyhät ja tyhjät puheet, joista meitä varoitetaan? Käsitämmekö, mikä merkitys on sillä, että Sana niin useasti varoittaa meitä puheista, eikä vain kielen synneistä yleensä niinkuin Jaakobin kirjeessä niin laajasti esitetään? "Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia; älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan..." (Ef.5:6-). Kuinka vakava ja ankara varoitus uskovaisille! Kuka todellakaan haluaisi Jumalan vihan yllensä missään muodossa! Uskovainen haluaa olla kaukana kaikesta vihasta, sillä sanoohan Sana: "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä" (Joh.3:36). Nyt kuitenkin uskovaisia varoitetaan tyhjistä puheista, jotka tuovat Jumalan vihan niiden ylle, jotka ovat tottelemattomia, ei kuuliaisia. Sanotaan mitä vakavimmassa hengessä: "Älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan!"
Mikä kaiken tämän tekee niin vakavaksi ja vaikeaksi on se, että kaikki nämä väärät asiat, jotka sekoittavat ja tuhoavat Pyhän Hengen vaikutusta seurakunnan keskuudessa, tulevat ikään kuin sisältä päin, meidän omasta keskuudestamme, veljien keskuudesta, jotka rakentavat omaa valtakuntaansa Jumalan Valtakunnan keskelle: "Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä" (Gal.4:17).
Menkäämme nyt siis tuohon kysymykseemme, mitä ovat nämä epäpyhät ja tyhjät puheet, joiden johdosta Jumalan viha tulee uskovaisenkin ylle, jos hän niitä hyväksyen kuuntelee, sillä kaikki väärä puhe ja väärä into eristävät seurakunnan jäsenet johonkin sellaiseen, mihin Jumala ei heitä ole tarkoittanut, ja mikä syövän tavoin tuhoaa aidon ja todellisen Sanan vaikutuksen kuulijoissa, niin että Paavali myös sanoo Timoteukselle ensimmäisen kirjeensä lopussa: "Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä, johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet."
"Mutta pysy sinä erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa..." Jumalattomuudessa! Mitä Paavali oikein tarkoittaa lausuessaan jotakin tällaista uskovaisista ihmisistä, sillä uskovaisiahan täytyy olla niiden, jotka puhuvat hengellisistä asioista! Eivätkö juuri nämä ihmiset julistaneet Herran Jeesuksen Kristuksen ylösnousemusta? Nämä ihmisethän olivat Herran ylösnousemuksen todistajia! Paavali, Paavali, mitä sinä oikein teet, mihin korotat itsesi! Sinä nimeltä mainiten kehtaat hyökätä omia veljiäsi ja kanssapalvelijoitasi vastaan! Häpeä, Paavali, sinä, joka itse tarvitset enemmän Jumalan armoa kuin kukaan muu, koska aikanasi vainosit Jumalan seurakuntaa!"
Paavali loukkasi varmastikin monen tuntoja kirjoittaessaan näistä asioista ja jopa nimeltä mainitessaan seurakunnan keskuudessa vaikuttavia ihmisiä. Mutta oli kysymys niin vakavista asioista, että hänen ei ollut mahdollista antaa "veljellisen rakkauden peittää kaiken." Nämä hurskaat ihmiset, miehet, eivät todellisuudessa julistaneetkaan Herran ylösnousemusta, vaan jotakin sellaista ylösnousemusta, mitä ei lainkaan ollut tapahtunut. Se eli vain heidän mielikuvituksessansa, vääristellyissä opeissansa! Kuinka tulisikaan noiden sanojen järkyttää meitä koko olemustamme myöten: "...jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon!" (2.Tim.2:18).
Tuskin on osuvampaa kuvausta kaikelle tälle kuin nimitys syöpä! Syöpä syö kaiken terveen elämän ympäriltänsä ja leviää etäispesäkkeinä kaikkialle ruumiiseen. Julistus jo tapahtuneesta seurakunnan ylösnousemuksesta aikaansai vain tuhoa ja hävitystä, vaikka julistajat kokivatkin jotakin aivan vastakkaista. Heidän jumalanpalveluksensa ei ollut ainoastaan turha, vaan sen seuraukset olivat jotakin kauhistuttavaa: se turmeli useiden uskon!
Kun ajattelemme kaikkea sitä julistusta, mitä meidän keskuudessamme on ollut ja on yhä edelleenkin, niin voimmeko vielä "rakkaudellisesti, veljellisessä hengessä" antaa kaiken jatkua ilman että mitenkään puuttuisimme kaikkeen tähän? Todellakin, meidän aikanamme, joissakin piireissä, on jo vuosikausia julistettu, että ylösnousemus on tapahtunut, liittyy se sitten opetukseen paruusiasta, läsnäolosta, tai johonkin muuhun mielivaltaisesti valittuun aiheeseen. Sen sijaan että olisimme kauhuissamme kaiken tällaisen johdosta, me olemme niin tottuneet kuulemaan ja tietämään kaikenlaisesta mahdollisesta ja mahdottomasta tämän maan päällä, että me vain ehkä huokaisemme ja jatkamme eteenpäin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Kuitenkin on kysymys asioista, jotka ovat epäpyhiä, tyhjiä, Jumalan vihan julistajien ja niiden kuulijoiden päälle tuovia! Kuinka monen usko onkaan turmeltu tällaisen julistuksen johdosta!
Useampikin henkilö on vuosien varrella antanut minun ymmärtää, että jokaisen veljen ja sisaren tulee antaa rauhassa tehdä mitä haluaa. Mistä tällainen opetus on peräisin? Onko kukaan todella ajatellut, mistä tämä ajatus on peräisin? Perustuuko se Jumalan Pyhään Sanaan? Kuka voi mainita yhdenkään kohdan, jossa kehotetaan sananpalvelijoita vaikenemaan tällaisten asioiden edessä? Eivätkö jo esittämämme sanankohdat mitä suurimmassa määrin puhu jostakin täysin vastakkaisesta? Jopa aivan läheisetkin ystävät ovat antaneet minun hienotunteisesti ymmärtää: "Markku-veli, älä mainitse kenenkään veljen nimeä, vaikka tämä opettaisi mitä tahansa. Jumala näkee kaiken ja pitää huolen kaikesta!" Mutta miten Jumala pitää huolen kaikesta? Eikö tässä kohden ole mitä suurin merkitys tuolla sanankohdalla, joka on ikään kuin testamentti jokaiselle todelliselle jumalanpalvelijalle: "Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ostanut!" Miten Jumala pitää huolen kaikesta? Hän on jo pitänyt huolen, ja siksi on kirjoitettuna, että Hän asetti seurakuntaan virat, joiden tehtävä on pitää huolta Hänen seurakunnastansa. On helppoa siirtää kaikki vastuu Taivaaseen, ylös jonnekin, Jumalalle, joka ikään kuin sivullisena katselee kaikkea seurakunnassa tapahtuvaa. Vastuuta seurakunnasta ei kanneta ainoastaan Taivaassa, vaan myös maan päällä niissä sydämissä, joihin Herra on vastuun laskenut. Sen tähden Paavali saattoi sanoa sydämensä vakuuttuneisuudesta juuri ennen noita vakuuttavia ja varoittavia sanojansa: "Sentähden minä todistan teille tänä päivänä, että minä olen viaton kaikkien vereen. Sillä minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille kaikkea Jumalan tahtoa." (Apt.20:26-27).
Paavali ei antanut säikyttää itseänsä kaiken tämän keskellä. Oliko hän rakkaudeton, vailla ymmärrystä veljien suhteen? Ei, mutta hänellä oli jumalallinen vastuu kaikista niistä, joiden kanssa hän oli tekemisissä. Puhuiko hän näistä asioista vain ylimalkaisesti, kierrellen ja kaarrelleen, jättäen jokaisen oman onnensa nojaan? Ei, vaan hän sanoo selvästi: "Niitä ovat Hymeneus ja Filetus, jotka ovat totuudesta eksyneet!" (2.Tim.2:17). Varoituksen sana oli paikallaan, jotta seurakunta voisi terveellä tavalla kulkea eteenpäin ja kasvaa todellista kasvua. "...taistelisit jalon taistelun, säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet (Eikö tämä ole juuri se tapa, miten olemme asioita esiin tuoneet: eräät ovat tehneet sitä ja sitä? Mutta onko aina oikein olla tarkemmin määrittelemättä kenestä on kysymys?) Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi" (1.Tim.1:19-20).
Paavali katsoi velvollisuudekseen varoittaa kanssapalvelijaansa näistä julistajista, ja samalla koko seurakuntaa. Veljellinen rakkaus ei ole läheskään aina sitä, mitä me inhimillisellä järjellämme ajattelemme. Kun Paavali vielä kerran mainitsee, että Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt hänelle paljon pahaa (2.Tim.4:14), voi joku ajatella Paavalin toimivan väärin. Mutta jumalallinen järjestys ei kulje inhimillisen mielen mukaisesti. Usein se, mitä me kutsumme rakkaudettomuudeksi sananpalvelijoiden taholta, onkin todellisuudessa rakkautta. Jos Paavali oli antanut Hymeneuksen ja Aleksanderin saatanan haltuun, oli se tapahtunut tiettyä tarkoitusta varten: "...sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen - Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä." (1.Kor.5).
Meidän on nähtävä hetken myöhäisyys ja käsitettävä, että me emme voita veljeämme ja sisartamme totuudelle vaikenemisella. Jos me annamme kaiken jatkua ikään kuin hyväksyisimme kaiken, me vain vahvistamme vääryyden käsivarsia, eikä veljemme ja sisaremme milloinkaan pääse irti vääryydestä. Veljellinen rakkaus ei ole vaikenemista, vaan totuuden julkituomista silloin, kun sen paikka on tullut. Myöskin on joskus mainittava nimiä, jotta järjestys säilyisi Jumalan seurakunnassa. "Sillä tähän nykyiseen maailmaan rakastuneena jätti minut Deemas ja matkusti Tessalonikaan..." (2.Tim.4:10).
Mistä todellakin on lähtöisin se ajatus, että jokaisen tulee antaa tehdä mitä haluaa, jopa seurakunnankin sisällä? Saadaksemme vastauksen tähän kysymykseen, meidän ilmeisestikin on mentävä hyvin syvälle, syvälle, syvälle... Eikö Sana kehota meitä mitä selvimmällä kielellä ja tarkoituksella: "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet" (Room.16:17-18).

Markku Vuori

Jatkuu…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text