Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne?
Ehkä vakavin poikkeaminen
todellisesta Evankeliumista tässä ajassa tapahtuu juuri siinä hengessä, mistä
Galatalaiskirje puhuu; ainakin meidän maassamme. Ehkä kaikki fanaattiset opetukset
erilaisista ilmestyksistä ja vastaavasta eivät ole saavuttaneet meidän
maassamme sellaista mittakaavaa kuin muualla maailmassa, ja ilmeisesti juuri
siitä syystä vihollinen on nähnyt ainoaksi vastakeinoksensa saada aikaan
hajaannusta ja sekaannusta tuomalla keskellemme sellaisen lakihenkisen
julistuksen, jollaista ei ennen ole koettu vapaiden kristittyjen piirissä. Viholliselle
on samantekevää, miten hän kaiken aikaansaa, pääasia on se, että hän pääsee
tavoitteisiinsa keinolla millä tahansa.
Joku saattaa kysellä yhä vielä
mielessänsä, että onko kaikki todella näin ja jos onkin, niin onko se niin
vakavaa? Mutta merkitsevätkö nämä tunnusmerkit jotakin Jumalan ja todellisen uskovaisen
silmissä? Olkaamme rehellisiä Jumalan ja ihmisten ja itsemme edessä, käsittäen,
että meidän maallisen elämämme lanka on hauras ja saattaa katketa milloin vain:
Mikä on todellisuus meidän keskellämme tänä päivänä? Onko milloinkaan ollut
niin paljon puolueita ja hajaannusta kuin nyt? Onko milloinkaan sellainen
lakihenkisyys ja tuomion henki vallinnut jonkin hengellisen piirin keskuudessa
kuin tänä päivänä? Onko toinen uskovainen suhtautunut niin vihamielisesti
toista uskovaista kohtaan kuin juuri tänään?
Mistä johtuvat kaikki nämä asiat? "Mistä
tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne,
jotka sotivat jäsenissänne? Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te
tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja
taistelette..." (Jaak.4). Mitä tarkoittavat nämä sanat? Olemmeko
koskaan todella päässeet näkemään, mistä ne todella puhuvat? Eivät toki
kaikesta siitä, mitä me olemme tottuneet ajattelemaan!
Jaakob kirjoittaa tässä kohden
nimenomaan seurakunnalle, seurakunnan sisäisistä asioista. Kun hän puhuu
himoista, niin ei toki siinä mielessä kuin mitä inhimillinen mieli
ensimmäiseksi haluaa ajatella. Uskovaisen, tai sanokaamme, niin sanotun uskovaisen
jäsenissä on paljon muunkinlaisia himoja kuin mitä ensi ajattelemalla tulee
mieleen. Hyvin ratkaiseva ajatus kaikessa tässä on se, mitä Jaakob kuin asian
kärjistääkseen sanoo: "Te tapatte ja kiivailette!" Seurakunnanko
keskuudessa liikkui murhamiehiä, jotka kiukuspäissään iskivät puukolla tai
miekalla toisia seurakunnan jäseniä kuoliaaksi, niin että yhden ja toisen kokoontumispaikan
lattialta piti lähes viikoittain pyyhkiä verta pois? Jolla on hiukankaan
ymmärrystä käsittää, että Jaakob tarkoittaa juuri sitä tappamista, mistä
Johannes todistaa: "Jokainen, joka
vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole
iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi" (1.Joh.3:15).
Kuinka vakavien asioiden kanssa me
olemmekaan nyt tekemisissä! Kun Jaakob puhuu himoista, jotka sotivat joidenkin
seurakunnankin jäsenten jäsenissä, vie hän meidät mitä salaperäisimmän asian
jäljille. Tuskin on monikaan uskovainen tullut syvemmin ajatelleeksi, mistä
kokonaisuutenansa on kysymys, sillä jälleen kerran voimme todeta, että on kysymys
seurakunnan, tai niin kuin jotkut sen julkituovat, kirkon jäsenistä ja sen
sisäisistä asioista, ainakin näennäisesti. Yksi merkittävimmistä sanankohdista,
mikä tuo valoa tähän asiaan on Kol.2:20-23: "Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman
alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne
säädöksiä: 'Älä tartu, älä maista, älä koske!' —sehän on kaikki tarkoitettu
katoamaan käyttämisen kautta —ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä
kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden
vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa,
ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi."
"Mistä tulevat taistelut ja
mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka
sotivat teidän jäsenissänne?
"Miksi te... sallitte määrätä
itsellenne... ettei se ruumista säästä... ja se tapahtuu lihan
tyydyttämiseksi." Erikoisia ajatuksia, mutta kuitenkin niin todellisia,
koska ne ovat kirjoitetut Jumalan Sanaan. Inhimillinen mieli ajattelee kaiken
päinvastaisesti, sillä sen mukaisestihan kaikki luopuminen jostakin on koettelemusta
ja kieltäytymistä, Jumalaa miellyttävää itsensä kurittamista. Mutta
jumalallinen mieli näkee kaiken päinvastaisesti! Me olemme eläneet mitä
suurimmassa erehdyksessä lähes koko uskovaisuutemme ajan, koska emme ole
käsittäneet asian todellista laitaa! Siksi juuri tulkoon silmiemme eteen se,
mitä Pyhät Kirjoitukset todistavat meille näistä asioista: "Tehän suvaitsette, että joku teitä orjuuttaa, että joku teidät
syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa,
että joku lyö teitä kasvoihin!" (2.Kor.11:20).
Jo tämän tutkistelumme alkuvaiheessa
viittasimme Galatalaiskirjeeseen ja Paavalin toteamukseen: "Minua
kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen
armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin..." Tuohon aikaan uskovaiset
olivat meitä enemmän tietoisia juutalaisuuden ja sen säännösten merkityksestä.
Juuri sen tähden Paavali ikään kuin piikitellen kirjoitti korinttolaisille
heidän halustaan alistua kaikkeen siihen, mitä heidän yllensä tahdottiin
pakottaa. Samasta syystä hän kirjoittaa galatalaisille: "Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka
orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on
Kristuksessa Jeesuksessa, me emme hetkeksikään
alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän
keskuudessanne"(2:4-5).
Galatalaiskirje tuo mitä selvimmin
esiin sen, että tuo toisenlainen evankeliumi pääpiirteissään käsitti
julistuksen, joka pyrki orjuuttamaan Uuden Testamentin seurakunnan takaisin
siihen lain henkeen, mikä vallitsi juutalaisuuden keskuudessa. Kristus oli
tullut tuomaan vapauden kaikesta laista ja orjuudesta, mutta tämä ei
miellyttänyt sielunvihollista, joka kaikin tavoin halusi pitää kiinni siitä
oikeudestansa, joka alkulankeemuksen kautta oli hänelle suotu ihmiskuntaa
kohtaan. Hän halusi kaikin mahdollisin keinoin hämärtää uskovaisen näkökyvyn
sen suhteen, mitä sovituskuolema Golgatan ristillä todella merkitsee jokaiselle
uskovaiselle: vapaus laista ja sen kirjaimesta, sovitus synnistä ja
vääryydestä, täydellinen vapaus Kristuksessa! Vihollinen ei tälläkään alueella
lähestynyt jonkin ulkonaisen seikan kanssa, vaan käytti tarkoitusperiensä
toteuttamiseen seurakunnan sisällä olevia henkilöitä. Ja huomatkaamme jälleen
kerran: julistus perustui ulkonaisesti Sanaan! Julistus perustui siihen, mitä
menneinä aikoina oli tapahtunut ja mitä oli säädetty jotakin muuta aikaa varten.
Mutta nämä julistajat eivät käsittäneet Kristuksen sovituskuoleman merkitystä,
vaan pitäytyivät lakiin, vaikka olivatkin sisällyttäneet julistukseensa hyvin
paljon Uuden Liiton julistukseen kuuluvaa. He lisäsivät siihen, mitä Jumala
tätä aikaa varten oli säätänyt, he eivät käsittäneet että Kristuksessa laki
täytettiin ja pyyhittiin pois -täyttymyksen johdosta!
Aivan alussa ei ollut mitään
häiritseviä tekijöitä uskovaisten keskuudessa, mutta sitten tuli julistajia,
jotka sanoivat: "Ellette
ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua!"
(Apt.15:1). Olemme käsitelleet tätä aihetta aivan riittävästi vihkosessa:
"Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut", joten emme tässä
yhteydessä mene syvällisemmin siihen. Jos kaikki olisikin jäänyt tälle
asteelle, olisi tuskin ollut sellaisia seuraamuksia mitä voimme tänäkin päivänä
nähdä. Ympärileikkaus oli vain pinnallisin, näkyvin julistuksen aihe näiden lakihenkisten
keskuudessa. Itse asiassa ajan kuluessa esitettiin sama väittämä lähes kaikkien
entisten, juutalaisuuteen kuuluvien säädösten suhteen. "Jos et pidä tätä,
jos et tee näin, jos et, jos et, jos..., jos..., jos..." Jätettiin täysin
huomioimatta se, mitä Pyhä Henki ja todelliset seurakunnan paimenet olivat
yhteisesti päättäneet. Orjuuttavat henget tekivät työtänsä kieltäen täysin sen,
mitä Sana sanoo Apt.15:28-29: "Sillä
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava
enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät; että kartatte epäjumalille uhrattua
ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte,
niin teidän käy hyvin."
Onko siis mikään ihme, että Paavali
joutuu huudahtamaan täynnä hämmästystä ja jumalallista kiivautta: "Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin
eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Tämän vain tahdon saada
teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö
älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? ("Te
aloititte Hengen varassa. Pyrittekö nyt päämäärään omin avuin?" Uusi
raamatunkäännös) (Gal.3:1-3).
Jokin toinen evankeliumi ei siis ole
ollenkaan niin kaukana meistä kuin mitä olemme aina uskoneet! Olemme aina ajatelleet,
ettei voi olla kysymys niin pienistä asioista ja pienistä eroavaisuuksista
julistuksessa, mutta me olemme olleet väärässä! Miksi muuten Jumalan Sana niin
voimallisesti varoittaisi meitä osallisuudesta vääriin puheisiin ja asioihin: "Älkää siis olko niihin osallisia
heidän kanssaan!" Muistakaamme, mitä Paavali sanoo: "Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus
hapattaa koko taikinan!" (1.Kor.5 ;Gal.5:9)
Mistä siis johtuvat kaikki
sekaannukset ja väärät puheet ja opetukset? Mistä johtuu hirvittävä happamuus
keskuudessamme? Luonnollisestikin kaiken takana ovat väärät henget ja väärät vaikutteet,
mutta eikö uskovaisten tulisi olla vapaita kaikista tällaisista asioista?
Kyllä, mutta jostakin syystä näin ei kuitenkaan ole, ja monesti kaikki johtuu
ihmisestä itsestänsä. Jotakin on jäänyt tekemättä, puhdistamatta. "Peratkaa pois vanha hapatus, että
teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan
meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei
vanhassa hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa." (1.Kor.5).
Mistä johtuu se, että palavanoloinen
veli tässä ajassa julistaa vanhan ja uuden sekoitusta, tuskin ollen kykenevä
erottamaan sitä, mikä kuuluu Vanhaan Liittoon ja mikä Uuteen? Miksi yleensä
ottaen veljet julistavat jotakin sellaista, mikä ei rakenna, vaan hajottaa?
Edellisessä lainauksessa on vastaus tähän kysymykseemme, voitaisiin sanoa, jopa
tyhjentävä vastaus. Sen sijaan että olisivat olleet valmiit ottamaan vastaan
todellisen Evankeliumin, hyläten kaiken muun, ovat nämä veljet halunneet pitää
vanhan ja ottaa siihen lisäksi kaiken uuden. Mutta niin kuin Paavali selvästi
sanoo, tulee vanha hapatus perata, pestä pois täydellisesti, niin ettei siitä
jää jälkeäkään jäljelle. Tämä on tärkeätä sen tähden, että vähäinenkin hapatus
hapattaa koko taikinan!
Sen sijaan että julistaisivat tässä
ajassa Jumalan Sanaa tälle ajalle, ilosanomaa: "'Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani', sanoo teidän
Jumalanne. 'Puhukaa suloisesti Jerusalemille...'", tuovat nämä
julistajat esiin jotakin sellaista, mikä pahoittaa Jumalan mielen: "Koska olette valheella murehduttaneet
vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaa, ja olette
vahvistaneet jumalattoman käsiä..." (Hes.13:22).
Lainjulistus saa aikaan vihaa ja
tuomitsemista (Room.4:15) ja toimii siten veljeyden ja sisaruuden hajottajana.
Todellisen seurakunnan keskuudessa ei ole mitään sijaa lain julistuksella. Todellinen
Evankeliumi perustuu rakkauteen ja uskoon. Mutta on kuitenkin lukuisa määrä
uskovaisia, julistajia, jotka eivät kaikesta huolimatta käsitä mistä on kysymys
Jeesuksen Kristuksen sovituskuolemassa. Näitä tarkoittaa Paavalikin
kirjoittaessaan: "...käskeäksesi
eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja opettaisi... jotka pikemmin
edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon,
niin kehoitan nytkin." (1.Tim.1:3-4). Nämä ihmiset eivät käsittäneet
sitä, mikä oli kaiken ydin: "Mutta
käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä
omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta." Muistakaamme, mitä sanottiin
Hymeneuksesta ja Filetuksesta: jotka ovat totuudesta eksyneet!
Puhdas sydän ja hyvä omatunto ja
vilpitön usko ovat perustus ja ehdoton edellytys todelliselle vaellukselle.
Ihminen saattaa ulkoisesti vaikuttaa hyvinkin hurskaalta ja vilpittömältä, julistaen
Sanaa suurella voimalla, mutta onko tuo Sana vielä todellista Sanaa hänen
suussansa? Miksi täytyy Paavalin sanoa: "Muutamat
ovat hairahtuneet niistä pois (puhtaasta sydämestä ja hyvästä
omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta) ja
poikenneet turhiin jaarituksiin, tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät
ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät." (1.Tim.1).
Lailla on oma paikkansa
pelastushistoriassa. "Mutta me tiedämme,
että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään, ja tiedetään, että lakia
ei ole pantu vanhurskaalle..." (1.Tim.1.8-). Miksi sellainen määrä
lakihenkisyyttä ja murhetta on tullut jumalankansan keskuuteen? Lakihenkisestä
julistuksesta, joka ei ole lainkaan paikallaan siellä, missä sitä harjoitetaan!
Lainjulistus ainoastaan murehduttaa vanhurskaan, sillä laki ei tuota mielihyvää
todelliselle uskovaiselle. "...koska
he eivät pitäneet minun käskyjäni, vaan ylenkatsoivat minun käskyni, rikkoivat
minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän isiensä kivijumalain perään.
Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia,
joista he eivät voineet elää..." (Hes.20:24-25).
Siionissa on yhä vielä Loukkauskivi,
johon monet kompastuvat, sillä pelastus on heille liian yksinkertainen ja liian
helposti vastaanotettavissa. He uskovat yhä vielä tekoihin, jonkin ansaitsemiseen.
Sen tähden Paavali sydämensä tuskassa joutuu sanomaan tällaisista ihmisistä
Room. 10: "Veljet, minä toivon sydämestäni
ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. Sillä minä
todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon
mukaan; sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat
pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden
alle. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka
uskoo." Jumala itse sanoo, että hän laissansa antoi asioita, joista
ihmiset eivät voineet elää, sillä he olivat kaikki vajavaisia. Mooses tosin
kirjoitti, siitä vanhurskaudesta joka laista tulee, että ihminen, joka sen
täyttää, on siitä elävä. Mutta kuka meistä kykenisi täyttämään lain jokaisen
kirjaimen? Vaikka joku mielestänsä kykenisikin siihen, halveksisi hän tekojensa
kautta Kristuksen sovituskuolemaa: "En
minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain
kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut!" (Gal.2:21).
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti