Minulla on niin paha olo!
Nyt iltapäivällä Matilda oli
etsimässä minua ja niitä kahta pikkupoikaa, joita en pysty vieläkään
tunnistamaan mihinkään tuon vanhuksen elämänvaiheeseen. Iloissaan edes minun
tapaamisestani hän pyörätuolissaan tuli minua vastaan, toinen hattu päässään,
toinen sylissään.
Huomenna minun on jälleen
palattava kotiin, haikein mielin. Toisaalta nämä useamman päivän oleskelut
Matildan paikkakunnalla alkavat henkisesti tuntua voimissani, vaikka ne
opettavatkin yhä vielä uusia asioita minulle. Mikä merkitys on tällä
vaivannäölläni? Olenko oikeassa uskoessani, että vierailuni pitävät häntä
kiinni elämässä ja halussa jatkaa? Kuinka erilaista olisikaan hyvästellä hänet
jossakin toisenlaisessa paikassa, vanhuksille tarkoitetussa hoitokodissa!
Tänään Matilda useaan
kertaan puhui pois heittämisestä ja läheiseen virtaan kumoamisesta. ”Mitä pahaa
olen tehnyt, että tällaiseen on päädytty! Huomenna kyllä lähden etsimään
marjoja kalliolta, ja on yhdentekevää vaikka putoaisin sieltä!” En oikeastaan
missään vaiheessa ole vielä ollut näin vihainen vallitsevaa tilannetta kohtaan!
Kaiken kuvitellun ja epätodellisen keskellä hän tiedostaa niin paljon asioita
että se tuntuu suorastaan pahalta. Olen kuitenkin päättänyt, etten
kannanotoissani ja asenteessani tähän vanhusasiaan kiinnity keneenkään
yksittäiseen Matildaan, vaan haluan säilyttää kokonaiskuvan.
Eräänä päivänä eräs hyvin
surumielinen vanhus sanoi selväkielisesti sen, mitä hänen olemuksestaan ja
sekavista puheistaan olin jo kuukausien ajan päätellyt. Hän valitti ympärillään
kuuluvista rykäisyistä ja köhinöistä, ja totesi ettei kotona sellaista
tarvitsisi kuunnella. ”Minulla on niin paha olo!”, hoki hän yhtenään. En ole
selvillä hänen taustastaan ja sairauksistaan, mutta ilman mitään suurempia
opintoja voidaan päätellä, että hän on yksi Matildoistamme, joka toisenlaisissa
olosuhteissa olisi täysin erilainen!
Noina muutamana päivänä
ulkoiluttaessani Matildaa huomasin sen valtavan muutoksen, mikä hänen
olemuksessaan tapahtui hänen nähdessään tuttuja maisemia. Sairaalassa hän ei
oikein ollut selvillä edes kaupungista, missä oli, vaan puhui koko ajan
kotikaupunkiinsa menemisestä. Nyt hautausmaalla ja vesistöjen äärellä hän ei
ollut enää se hukassa oleva Matilda, vaan hän muisti paikat ja niihin liittyviä
tapahtumia. Ei siis ole missään suhteessa samantekevää, millaiset olosuhteet
vanhuksiamme ympäröivät! Tunnen olevani vanhukselleni velkaa sen, että
vierailen hänen luonaan mahdollisimman paljon, sillä hänen omaisensa todella
harvoin ovat tulleet sairaalaan samanaikaisesti kanssani. He todennäköisesti
vierailevat hyvin sattumanvaraisesti, koska varmaankaan eivät käsitä näiden
vierailujen merkitystä.
Aivan liian monilla
omaisilla on väärä käsitys vanhusten mielenelämästä. Vanhukset saattavat olla
hyvinkin dementoituneita, mutta usein me tulkitsemme heidän tilansa väärin,
ainakin siinä suhteessa mitä tulee läheisiin ihmisiin. Olen pannut tämän asian
merkille Matildassa jo vuosia sitten. Dementia ei useinkaan muuta koko ihmisen
persoonallisuutta, vaan tietyt piirteet säilyvät loppuun asti, vaikka niitä ei
ehkä huomaa muu kuin lähiomainen. Dementiastaan huolimatta Matilda selvästi
koko ajan testaa minua ja asennettani tietynlaisilla kysymyksillä ja
toteamuksilla. Hän saattaa yllättää piilottamalla hattuni tai puhumalla jostakin
aivan odottamattomasta, mikä todistaa järjen toimivan ajoittain hyvinkin
ajankohtaisesti.
Jokainen vanhus, lukuun
ottamatta aivan tietynlaisia sairauksia, kaipaa kohtaamista läheistensä
ihmisten kanssa. Mutta meidän tulisi käsittää, että usein he ovat aivan
Itävallan vanhan keisarin kaltaisia, joka Sissi-elokuvissa esiintyy todella
huonokuuloisena, mutta sitten kuitenkin paljastaa nuorelle keisarinnalle
salaisuutensa: hän ei todellisuudessa olekaan huonokuuloinen, vaan haluaa
säästää itsensä monilta kiusallisilta selvittelyiltä. Matilda aivan
yllättävällä tavalla kuulee hiljaisiakin sanoja juuri silloin, kun niitä ei ole
tarkoitettu hänen korvilleen. Myöskin on huomionarvoista se, ettei hän sano
läheskään kaikkea mitä ajattelee. Hän ei useinkaan tuo julki harrasta toivomustaan,
että häntä käytäisiin enemmän katsomassa. Päinvastoin hän saattaa harmitella
itsestään koituvaa vaivaa ja toteaa kyllä pysyvänsä tallessa vaikka häntä ei
käytäisikään katsomassa. Tässä kohden monet lapset ja lapsenlapset tekevät
suuren virheen ajattelemalla, että tässä tuo vanhus nyt sanoi totuuden eikä
heidän kannata niin usein käydä katsomassa, kun mummo tai vaari lisäksi kai
unohtaa nämä vierailut.
Sanomattakin on selvää, että
tässä kirjoitetaan hyvin surullista historiaa kansamme keskellä. Monet
vanhukset suorastaan kuihtuvat pois yksinäisyydessään!
En voi olla ajattelematta
niitä hetkiä, kun aivan yllättäen olen vieraillut joidenkin vanhojen ihmisten
luona. Palkkioksi vaivannäöstäni riittää jo se hetkellinen, suorastaan vanhuksen
olemuksen kirkastava hymy, joka tulee hänen kasvoilleen hänen nähdessään minun
astuvan ovesta sisään.
Ihmiselle ei todellakaan
riitä ruoka ja vaatteet ja katto pään päälle. Ihminen tarvitsee sitä
turvallisuuden tunnetta, minkä hänelle suo oma tila, paikka, usko
tarpeellisuuteensa ja osallisuuteensa johonkin ihmisryhmään. Tarve kuulua
jollekin tai johonkin on todella tärkeä tekijä persoonallisuuden säilymiselle.
Aivan yhtä tärkeää kuin on tuntea tulevansa rakastetuksi, yhtä tärkeää on saada
rakastaa. Vanhukselle kaikki nämä asiat ovat tärkeitä, vaikkakin juuri
iäkkäälle ihmiselle olennaisella tavalla. Vanhukselle läheisistä ihmisistä
välittäminen on yksi tärkeimmistä tekijöistä, mikä antaa mielekkyyttä elämän
jatkumiselle. Vanhus haluaa olla tarpeellinen, juuri siten kuin Matildakin
kyselee mitä hän voisi tehdä hyväkseni. Voisiko hän kutoa minulle villasukkia,
mihin aikaan tulen huomenna, keittääkö hän minulle aamupuuron? Lähes joka kerta
sairaalan ruokailun aikaan hän huolestuneena kyselee missä minun
ruoka-annokseni on. Hän on sekava, mutta hän aivan konkreettisesti ja
todellisesti välittää, rakastaa minua vieläkin, huolehtii minusta. Hänen
itkunsa, kipunsa, tuskansa on aivan yhtä todellista kuin minunkin, vieläkin
koskettavampaa, koska hän on vanha ihminen, hauras, herkkä, kokenut niin monia
pettymyksiä elämänsä aikana. Nyt hän ansaitsisi jotakin parempaa.
Matildan elämä on ollut
täynnä työtä ja huolenpitoa äidistänsä, sisarestansa, lapsestansa. Sairauksien
vaikutuksesta sitten myöhemmin hänen voimansa olivat rajalliset. Siitä
huolimatta hän pyrki pitämään huolta pojastaan ja tämän perheestä, saaden
todella vähän kiitosta kaikesta vaivannäöstänsä. Tuona aikana hän varmaankin
itki todella usein, suri näkemäänsä ja kokemaansa ristiriitaisuutta hänelle tärkeimpien
ihmisten elämässä. Hän yritti työstää näitä asioita mielessään, usein
onnistumatta löytämään oikeita ajatuksia, ratkaisuja. Hän itki herätessään
öisin ja risti kätensä hiljaiseen rukoukseen.
Ihminen on siitä erikoinen
olento, että hän tavalla tai toisella joutuu selvittämään kohtaamansa asiat,
jos mielii säilyttää henkisen tasapainon. Osa tästä selvityksestä tapahtuu
unissa ja alitajunnassa. Ne asiat, jotka ihmisen pitkän taipaleen aikana ovat
jääneet selvittämättä, ovat yksi tekijä mitkä sitten vanhuudessa saavat meidät
syyttämään vanhuksiamme kalkkiksiksi ja dementoituneiksi. Me ihmettelemme
vanhusten toistuvia valituksia huonosta olosta ja murheellisuudesta. Me
ihmettelemme vanhuksen itkua, jolle ei näytä olevan mitään syytä. Me
ihmettelemme muistoja, joista meillä ei ole mitään tietoa. Ihmettelymme on omaa
ymmärtämättömyyttämme, sillä nyt kehollisten voimien hiipuessa, mielen
herkistyessä ja valmistautuessa väistämättömään, alkaa vanhuksen sisin työstää
niitä elämän tragedioita ja traumoja, joita ei ole läpikäyty aikaisemmin.
Aivan kuten pieni lapsi
kehittyäkseen tarvitsee mielikuvitusta ja haaveita, oikeassa mittasuhteessa
(liiallinen määrä johtaa mielen sairauksiin), aivan samalla tavalla vanhus nyt
läpikäy elämäänsä ikään kuin tasapainottaakseen sielunelämänsä ja
selvittääkseen persoonallisuuttaan uhanneet tekijät. Usein tämä kaikki tapahtuu
meidän näkökulmastamme katsoen ristiriitaisissa olosuhteissa, jos emme tunne
vanhuksen sielunelämää. Se ei paljonkaan poikkea nuoremman ihmisen sielunelämästä,
siihen vain liittyy niin valtava määrä luovuttamista, heikkenemistä,
ruumiillista ja henkistä tuskaa ja ahdistusta, riippuen itse kunkin henkisestä
rakenteesta.
Järkyttävintä nykyisessä
tilanteessa on siis se, että juuri tässä ihmiselämän herkimmässä ja muutenkin
menetystä täynnä olevassa vaiheessa me hylkäämme vanhuksemme yksinäisyyteen ja
turvattomuuden tunteeseen. Me rikomme niin inhimillisiä kuin jumalallisiakin
lakeja vastaan, ja kannamme kaikesta seuraukset. Jumalan Sana ei turhaan kehota
kunnioittamaan isää ja äitiä, vanhusta yleensä. Itse asiassa hylkäämällä
vanhuksen me hylkäämme itsemme.
Meidän ei tarvitse tulla
vanhaksi tullaksemme avuttomaksi. Sairaaloissa eri puolella maatamme on itseäni
paljon nuorempia koulutovereita ja tuttuja todella huonossa tilassa.
Hautausmaalla on monia itseäni paljon nuorempia ihmisiä. Jo kouluaikana menetin
läheisiä kavereita kuolemalle. Kuolemasta puhuminen ei ole mikään uskovaisten
yksinoikeus ja pelottelukeino. Minua itse asiassa hävettää moni asia, johon
itsekin olen aikanaan ollut osallinen. Tänään en yhtään ihmettele monien
ihmisten negatiivista asennetta hengellisiä asioita kohtaan. En yhtään
ihmettele tyhjiä seurakuntasaleja, mutta ihmettelen suuresti sitä, ettei juuri
millään hengellisellä yhteisöllä ole rohkeutta tunnustaa tehneensä niin yksilö-
kuin yhteisötasollakin monia suuriakin virheitä. Syytetään vain pahaa aikaa ja
ihmisten välinpitämättömyyttä. Todellinen usko on elämän virta, joka virtaa
olosuhteista riippumatta. Sen tehtävä on virrata toisten ihmisten auttamiseksi,
palvelemiseksi. Narsistinen ajattelu on kuin kalkkia ja mutaa, joka tukkii
kaikki elävän veden virrat. Missä ei ole palvelemisalttiutta, siellä ei tarvita
virtaakaan. Jumalallinen viisaus on sulkenut nämä virrat monen kohdalla tarpeettomina,
koska niiden merkitys on unohdettu, tai niitä on pyritty käyttämään väärin.
Matilda – VANHUS LASIPURKISSA
Heitteille
jätetyt
Aikanaan yksi tuntemani sairaanhoitaja pahoitteli
osastollaan tapahtuvaa vanhusten kohtelua. Lääkekaapissa kuulemma on suuri
määrä rauhoittavia tabletteja, joita syötetään vanhuksille, koska hoitajilla ei
ole aikaa keskittyä yksittäisten ihmisten asioihin. Tuon hoitajan mukaan
vanhuksia suorastaan autetaan nukkumaan pois.
Aivan hiljattain keskustelin
parin hoitajan kanssa, ja kumpikin oli sitä mieltä että tilanne on kestämätön.
Yrittäessäni kehua heidän työtään ja
kärsivällisyyttään, antoi toinen hoitajista ymmärtää, ettei heitä tule
kehua, koska vanhuksien kohtelu on suoranaista eutanasiaa. Tämä ajatus ei ole
mikään uusi, mutta sitä ei kovin moni ole avoimesti halunnut myöntää.
Eutanasia tarkoittaa lähinnä
armomurhaa. Varsinainen merkitys perustuu ihmisen kärsimysten lopettamiseen.
Kun kuitenkin ajattelemme esiin tuomaamme asiayhteyttä, kohtaamme jotakin
todella järkyttävää. Sairaalan vuodeosastolle sijoitettu vanhus kokee hitaan
alasajamisen ennen kaikkea henkisesti. Tällainen kohtelu ei merkitse mitään
armollista, vaan yksinomaan armotonta kärsimyksen jatkamista. Tuntemassamme
eutanasiassa kärsivälle ihmiselle annetaan piikki tai myrkkyannos, joka
lopettaa hänen elämänsä mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti.
En voi olla ajattelematta
Matildaa ja hänen kumaraista olemustaan odottamassa ruokailun alkamista.
Erikoisesti hellyttävä on hänen hyvin harva, harmaa tukkansa, joka hiukan
hapsottaa kampaamisesta huolimatta joka suuntaan. Hänestä huokuu
sanoinkuvaamaton avuttomuus ja nöyrä asenne. Jos kuka niin hän olisi ansainnut
jotakin parempaa elämänsä viimeisille hetkille!
Mieleeni tulee yhä uudelleen
hänen usein julkilausumaton pelkonsa kodista pois joutumiseen. Lenneltyään
nurin ja satutettuaan itseään hän kielsi palvelutalon henkilökuntaa kertomasta
minulle mitään näistä haavereista, pelkona kai se, että alkaisin toimittaa
häntä jonnekin muualle. Kun hän nyt kuukausikaupalla on maannut sairaalan
täpötäydellä osastolla, pelkään hänen luulevan minulla olevan jonkinlainen
osuus hänen sinne joutumiseensa!
Joka tapauksessa minun tulee
olla kiitollinen kaikista niistä vuosista mitä sain Matildan tuntea.
Liikuttavimpia olivat kai ne hetket, kun jälleen kerran jouduin lähtemään
nykyiselle asuinpaikkakunnalleni työni ja asioiden hoidon tähden. Matilda aivan
silminnähden alkoi surra lähtöäni jo tunteja ennen eroamisen hetkeä.
Hänen asuntonsa oli hiukan
syvennyksessä, niin että yläkerran käytävärakenne varjosti ikkunaa. Ulos
astuttuani yritin tarkentaa katsettani saadakseni mahdollisimman tarkan kuvan
tuosta kumaraisesta, harmaapäisestä vanhuksesta, joka hymyä kasvoilleen
pakottaen rohkaisevasti heilutti laihaa kättään. Milloin olisi viimeinen kerta
kun saan nähdä hänen hauraan olemuksensa jäähyväisiä jättämässä?
Siitä on jo kuukausia, mutta
siitä huolimatta hän ei ole jättänyt minua ja tätä maailmaa. Totuuden nimessä
olisin kai toivonut, että hän olisi saanut toivomuksensa mukaisesti nukkua pois
tästä kärsimysten maailmasta!
Helsingin Sanomissa
kerrottiin Helsingin vähentävän vanhusten laitoshoitopaikkoja radikaalisti.
Tämä tehdään siitä huolimatta, että jonossa on ainakin kolmesataa vanhusta.
Paikalliset asiantuntijat ihmettelevät tällaista päätöstä, jolla ei näytä
olevan mitään todellisuuspohjaa.
Tänäänkin Matildan huoneessa
oli ylimääräinen vuode keskellä lattiaa!
Helsingin Sanomien
kirjoituksessa todettiin, että osa vanhuksista on suorastaan jätetty
heitteille, koska heille ei ole sairaalassa paikkaa. Tämä tilanne on todella
paha, mutta hyvä ei ole sekään tilanne, että vanhainkotiin kuuluvia vanhuksia
sijoitetaan sairaaloihin, kun ei ole mitään muuta paikkaa. Sairaala on sairaita
varten, eikä normaali sairaala myöskään saa olla korvike mielisairaalalle tai
psykiatriselle klinikalle. Varmaankaan ei kenenkään normaalisti ajattelevan
mieleen tulisi sijoittaa ruumiillisesta sairaudesta kärsivä jonkin
mielisairaalan osastolle, koska näin selvässä tapauksessa jo maalaisjärki
kertoo kenen tahansa sairastuvan henkisesti sellaisissa olosuhteissa. (Näin on
kuitenkin tapahtunut joillekin esim. Parkinsonin tautia sairastaville!)
Vanhuuteen kuuluu
luonnollisena osana jonkinasteinen sekavuus, mikä ei sinänsä ole mitään
ihmeteltävää. Loppujen lopuksi monet nuoret ihmiset ovat paljon sekavampia kuin
vanhukset yleensä, mutta tällaisessa yhteydessä asiaan ei suhtauduta vakavasti,
vaan nuoremman ihmisen sekavuutta pidetään hyvin usein erikoislaatuisuutena,
omalaatuisuutena, taiteellisuutena jne. Vanhus on mielestämme aina sekava,
mahdollisesti vain siitä syystä että hän kuuluu eri ikäpolveen, jonka tavat ja
tottumukset olemme leimanneet vanhanaikaiseksi tai jopa kivikautisiksi.
Miksi joku maallikoksi
luonnehdittava joutuu puuttumaan tällaisiin asioihin, joiden on aina oletettu
kuuluvan ammattipiireille? Kirjoittaja on puuttunut todella vakaviin epäkohtiin
yhteiskunnassamme, eikä kolmeen vuoteen kukaan ole asettanut mitään
kysymyksenalaiseksi. Vaikeneminen on ollut selvin vastaus kaikkeen
esittämäämme.
Nyt alkaa entistä enemmän
näyttää siltä, että tarvitaan maallikkoja maalaisjärkineen puuttumaan näihin
asioihin, sillä laajasta ammattikunnasta huolimatta olemme päätyneet nykyiseen
tilanteeseen. Alkaa suuresti epäilyttää, että suuri oppineisuus ja
ammattimainen näkökulma ei salli päättäjien nähdä todellisuutta, kehityksen
nurinkurisuutta. Maallikko katselee asioita ilman koulutuksen pakosta päälle
pantuja linssejä, jotka suodattavat pois epämieluiset seikat ja korostavat
tiettyjä koulukunnan omaksumia linjoja.
On ilmeistäkin ilmeisempää,
että nykytilanteessa tämä yhteiskunta alasajaa jokaista vanhainkotiin kuuluvaa
vanhusta, jolle ei ole vanhainkotipaikkaa. Matildamme henkisyyttä kaivertaa
jatkuvasti paheneva dementia, niin että omantunnon kolkutuksilta pyritään välttymään
ajattelemalla, ettei kehitykselle voida mitään. Mieltä kaivertava seikka ei
kuitenkaan väisty mielestä: jos Matildamme olisi heti ruumiillisen vaivan
parannuttua saanut arvoisensa paikan jossakin vanhainkodissa, olisiko hänen
henkinen tilansa romahtanut sellaisella tavalla? Sitä emme tiedä, sen paremmin
ammattilaisina kuin maallikoinakaan. Meillä on kuitenkin oikeus ajatella
ensimmäisellä sijalla mieleen tulevan ajatuskaavan mukaisesti, eli luontaisen
kaavan mukaisesti. Ilman järjetöntä säästämisohjelmaa Matilda olisi ensi
tilassa kiikutettu vanhainkotiin, jotta olisi saatu paikka normaalia
sairaalahoitoa tarvitsevalle.
Vanhainkoti- ja
dementiakotipaikkojen vähentäminen merkitsee automaattisesti nykyisen tilanteen
jatkumista, eli sairaalat eivät voi toimia niille tarkoitetulla tavalla, vaan
jonnekin muualle kuuluvat henkilöt vievät paikan loukkaantuneilta ja
sairaanhoitoa tarvitsevilta ihmisiltä. Yhdistyksemme tukee kaikin mahdollisin
tavoin kaikkia ponnisteluja vanhusten kotihoidon puolesta. Nykyinen
omaishoitajatilanne kuitenkin alkaa saavuttaa kestämättömiä piirteitä. Monessa
tapauksessa hoitava osapuoli alkaa lähetä ainakin henkisessä mielessä
hoidettavansa tasoa. Ihmisen resurssit ovat rajalliset, eikä kenelläkään
normaalilla ihmisellä ole sairaanhoitajan koulutusta, mikä hyvin suuressa
määrin on edellytyksenä jaksamiselle ja oikeanlaiselle suhtautumiselle
työhönsä. Omaishoitajien kohdalla näyttää siltä, että yhteiskunnan ja jopa
yksittäisten ihmistenkin on vaikea nähdä näiden ihmisten todella tekevän
vaativaa ja kuluttavaa työtä, josta ei kuitenkaan makseta järkevää korvausta.
Kaikelle kuvaamallemme alueelle on ominaista henkisten voimavarojen hiipuminen
kaikilta osapuolilta, niin että aivan suoranaiset mielenterveysongelmat ovat
lisääntyvä räjähdysmäisesti.
Suurin ongelma ei kaikesta
huolimatta ole rahan puute, vaan vääränlainen organisoiminen. Jos on tarkoitus
jatkaa ihmismäistä elämää tämän maan päällä, on jatkuvuuden tähden pakko löytää
oikeat ratkaisut. Useampiakin ihmisiä alkaa vähitellen epäilyttää se, että
kaiken takana on pyrkimys totuttaa meidät siihen ajatteluun, että kohta
vanhimpien ja sairaimpien kohdalla ei enää mietitäkään hoitopaikkojen
mahdollisuutta, vaan yksinkertaisesti isketään piikki takapuoleen. Tämän
epäilyksen häivyttämiseksi on vain yksi mahdollisuus: kertoa todellisista
suunnitelmista koko kansalle!
Yhdistyksessämme ei
kenelläkään ole tällä hetkellä ekonomista koulutusta, mutta mielessämme on yksi
perustavaa laatua oleva ajatus ratkaisuksi tähän paisuvaan ongelmaan. Niin
valtiollisella kuin kunnallisellakin tasolla, miksei myös yksityisestikin,
tulisi ajatella osa rakentamista aivan uudelleen. Koska perusongelma
ilmeisestikin on niiden ihmisten kohdalla, jotka tarvitsevat
ympärivuorokautista valvontaa, tulisi keskittyä enemmän ns.
ryhmäkotirakentamiseen, mikä voi olla yksikerroksista tai monikerroksista rakentamista,
koska hissi on keksitty jo vuosikymmeniä sitten.
Joissakin kunnissa näyttää
olevan perusteeton pelko siitä, että jos vanhainkoteihin nyt sijoitetaan paljon
rahaa, eikä sitten jossain vaiheessa käyttöaste olekaan tarpeeksi suuri, jäisi
huoneita tyhjäksi tuottamaan tappiota. Tällainen pelko on aivan harhainen, vai
onko kaiken ajattelun takana sittenkin mainitsemamme ratkaisu ”piikki p…seeseen
jokaiselle hyödyttömälle”?
Ns. ryhmäkotirakentaminen
tarkoittaa mielestämme sitä, ettei tehdä liian suuria yksiköitä, vaan kaikki
suunnitellaan monikäyttöperiaatteen mukaisesti. Osa rakennuskompleksia voidaan
vanhusten puutteen sattuessa (ei todellakaan satu ilman piikkiä) ottaa
esimerkiksi opiskelijoiden tai vastaavan ryhmän käyttöön. Perustarvehan on kai
hoitohenkilökunnan mahdollisuus suorittaa valvontaa ja päästä eri huoneisiin.
Tällaiselle asumismuodolle ei aina tarvitse rakentaa kokonaan uutta, vaan on
olemassa ainakin jossakin määrin kiinteistöjä, jotka suhteellisen pienellä
remontilla voidaan muuttaa tarkoitukseen sopivaksi.
Nykyisessä tilanteessa on
saatava aikaiseksi jonkinmoinen määrä hoitopaikkoja ilman ajatusta suuresta
tuottavuudesta. Me emme tarvitse mitään luksusta, vaan yksinkertaisia mutta
siistejä tiloja, jotka sitten mahdollisesti osaltaan omaiset voivat sisustaa
haluamallaan tavalla. Aika usein saa kuulla siitä, kuinka omaiset olisivat
halukkaita osallistumaan tällaisen asumismuodon aikaansaamiseen, mutta yhteiskunta
tuntuu hyvin nihkeältä myöntämään tukeansa. Esim. Heinolassa pari naisihmistä
olisi ollut halukkaita perustamaan hoitokodin, mutta ilmeisestikin
byrokraattinen ajattelutapa esti hankkeen toteutumisen.
Milloin pääsen pois täältä?
Tulen juuri sairaalasta.
Matildalla on kolmas melko vireä päivä. Tänään tulin oikeastaan surullisemmaksi
kuin milloinkaan aikaisemmin. Vain muutama sana Matildalta: ”Milloin minä
pääsen pois täältä? Huomennako?” Tuntui kauhealta sanoa hänelle, ettei ole
mitään muuta paikkaa. Hän joutuu olemaan täällä.
Jo joitakin päiviä sitten
yksi hoitajista totesi, ettei Matilda selviä enää yhden hoitajan avulla, sillä
hän on tullut niin jäykäksi. Tämä merkitsee alustavasti sitä, ettei häntä enää
voida ajatella vanhainkotiin, sillä siellä on sääntönä yhden hoitajan avulla
selviäminen.
Miksi sitten Matilda on
tullut niin jäykäksi? Onko kysymys vain luonnollisesta vanhuuden kankeudesta,
vai onko enemmänkin kysymys siitä mitä itse epäilen? Joinakin päivinä
vanhuksemme ei oikein tahtonut alkaa syömistään, vaan piti käsiään sylissään.
Useiden kehotusten jälkeen yritin saada lusikan hänen käteensä, mutta se ei
heti onnistunut. Kädet olivat sylissä, ruokaliinan alla. Pienoisella pakolla
sain kädet esiin, ja ne olivat lujasti ristiin puristetut. Matilda nosti ne
mielenosoituksellisesti esiin katsoen minua melkein itkuisesti. Hän oli
jäykkänä, ei vain kädet. Tämä kaikki kertoi hänen sisäisistä tunteistaan,
avuttomasta kapinastaan sitä kohtaan, että hän joutuu olemaan sairaalassa!
”Pääsenkö minä huomenna
kotiin? Milloin pääsen pois täältä?” Olkoon kuinka dementoitunut tahansa, on
Matildalla selviä hetkiänsä, joissa hän ilmiselvästi käsittää olevansa väärässä
paikassa. Olen samaa mieltä hänen kanssaan. Hän on väärässä paikassa, ja
osaltaan mielipahasta johtuvasta jäykkyydestä johtuen voidaan pian oikeutetusti
sanoa, ettei hän sovellu vanhainkotiin. Se tietoisuus mikä Matildalla on
jäljellä, nakertaa hitaasti mutta varmasti hänen viimeisiä henkisiä
voimavarojaan.
Tunnen Matildan kyllin hyvin
voidakseni tulkita hänen katseitaan ja ilmeitään. ”Voi voi!” tulee pakostakin
ajoittain kummankin huulilta. Se on ollut yhteinen huudahduksemme kai
vuosikymmenien ajan. Tuskin sillä kuitenkaan on ollut niin elävää ja
tuskallista todellisuuspohjaa milloinkaan aikaisemmin. ”Miten on tähän
päädytty”, kertoo hän katseellaan. Sanoina hän on julkituonut sen lukemattomia
kertoja.
Parina viime päivänä Matilda
oli harvinaisen puhelias ja vitsejä kertova. Ilahduin siitä ensi alkuun, mutta
nyt tarkemmin pohdittuani kaikkea tulen oikeastaan surulliselle mielelle. Olen
ollut niin paljon tekemisissä mielenterveysasioiden kanssa, että tällainen
kevennys kertoo minulle siitäkin puolesta, mitä useimmat eivät tule edes
ajatelleeksi. Vapautunein ja suuriäänisin vitsinkertoja usein on kaikkea muuta
kuin mitä pinnallisesti havaitaan. Useimmiten kaikki kertoo asiaa tuntevalle
aivan muuta kuin mitä huvittavat sanat viestittävät. Rentous ja huulenheitto
merkitsee sisäistä pahoinvointia, mikä tuodaan julki aivan päinvastaisella
reaktiolla.
Tämänpäiväinen Matildan
katse jäi varmaankin pitkäksi ajaksi mieleeni. Siinä oli jotakin
sanoinkuvaamattoman surullista ja toivotonta. Miten voisin selittää hänelle,
ettei hänelle ole arvoistaan paikkaa tämän maan päällä? Kuka olisi voinut edes
kuvitella sitä, että viimeisillä hetkillään hänet katsotaan niin
vähäarvoiseksi, ettei hänelle ole sijaa meidän keskellämme?
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti