1986
Rakas veljeni Herrassa
Kiitos sinulle kirjeestäsi. Syksy
lähenee kovaa vauhtia, ja ruska on alkanut voimalla värjätä lehtipuita. Kesä on
auttamattomasti ohitse. Kuinka usein olemmekaan todenneet rakkautemme kesää
kohtaan, mutta osaisimmeko todella arvostaa kesää, jos ei olisi syksyä ja
talvea?
Mikään tämän maan päällä ei oikein
tunnu miellyttävän sisäistä ihmistä. Aika ei ole hyvä, eikä missään suhteessa
ole odotettavissa mitään ulkonaista parantumista. Kunpa pian koittaisi iankaikkinen kesä!
Ymmärrän täysin masennuksesi syyn.
Kenelläkään todellisella uskovaisella ei ole helppoa tässä ajassa.
Sielunvihollinen tietää menettäneensä meidät iankaikkisiksi ajoiksi, ja pitää
sen tähden suurta vihaa meitä kohtaan. Miksi Jumala sallii sen, ei ole meidän
asiamme käsittää. Herra on nähnyt kaiken tämän hyväksi, ja meidän osamme on
löytää sisäinen tyydytys Hänessä kaikkien ahdistustemme keskellä.
Todellisuudessa olemme autuaallisessa
tilassa, jos tämän maailman viehätys on kadottanut otteensa meistä, ja mielemme
tekisi olla jo Herran luona. Mutta meillä on vielä jotakin tehtävää tämän maan
päällä; jotakin, mitä kukaan muu ei voi suorittaa. Vaikka tällä hetkellä
näyttäisi vallitsevan suuri pimeys kaikkialla siellä, missä odottaisi kirkkaan
valon loistavan, saamme olla varmoja siitä, että Jumalan Valo on loistava
kirkkaana niiden keskellä, jotka koko sydämestään rakastavat Herran Jeesuksen
Kristuksen ilmestymistä.
Uskon, että tunnemme täysin samalla
tavalla katsellessamme sitä fanaattisuutta, joka on päässyt vallalle niin monen
ihmisen kohdalla. Kun Sanaa tälle ajalle ensimmäistä kertaa julistettiin ja
levitettiin kirjasina noin viisitoista vuotta sitten (tämä kirjoitus on
kirjoitettu noin vuonna 1986), oli meillä kaikilla se käsitys, että kaikki
tulisi toteutumaan pienessä hetkessä, ja meidät temmattaisiin pois. Kuitenkin
kului vuosi toisensa jälkeen, eikä toteutunut se, mitä odotettiin. Mitä me itse
asiassa odotimme? Todellinen luottamus Jumalaa ja Hänen Sanaansa kohtaan ei voi
johtaa pettymykseen. Pettymykseen voi johtaa ainoastaan vääränlainen luottamus.
Odotuksissa täytyi siis olla jotakin vikaa.
Kun katselen kristillistä piiriä tänä
päivänä, uskallan yhä vielä väittää, että samat väärät odotukset ovat saaneet
entistäkin mittavammat suhteet. Me katselemme ulkonaisia ja näkyviä asioita ja
odotamme jotakin sellaista, mille ei ole sisäisiä edellytyksiä. Sen sijaan että
uskossa katselisimme näkymättömiä ja odottaisimme Herran Jeesuksen
ilmestymistä, olemme me alkaneet rakentaa jonkinlaista maanpäällistä
hengellistä valtakuntaa, jossa vallitsevat maallishengelliset lait. Ulkonainen
on se, mikä määrää kaiken luotettavuuden ja arvon. Missä suhteessa
todellisuudessa poikkeamme siitä farisealaisuudesta, joka vallitsi Jeesuksen
päivinä?
Vuosikausia olemme kuulleet Jumalan
Sanasta niin monien julistajien suun kautta, ettei meidän tule huokailla veljiä
tai sisaria vastaan. Hengellisten silmiemme ja korviemme eteen on selvästi
tuotu Jumalan tahto sen suhteen, ettei meidän tule puhua pahaa toisistamme.
Henki on selvästi osoittanut meille, kuinka vahingollista on puhua toinen
toisesta asioita, jotka sitten muuttuvat kärpäsestä härkäseksi, koska meillä ei
ole kykyä nähdä sydämeen voidaksemme tuomita oikein. Milloin voimme käsittää
lopullisesti sen, että kaiken tuomion ja arvostelun takana on valheen isän
perkeleen henki? Veljien syyttäjä on yhä vielä sama, mutta voi sitä, joka tässä
ajassa antautuu hänen käyttöönsä ja antaa suunsa välikappaleeksi veljien
syyttelyyn ja siten tahraa koko Ruumiin!
Tämän ajan Jumalan kansan on
vallannut outo käsitys sen suhteen, mitä yksilön tulee tehdä, ja mitä Jumalan
tulee tehdä yksilössä. Alkuseurakunnassa oli täysin selvä käsitys siitä, mikä
uskovaisen osuus on seurakunnassa, ja mitä tulee henkilökohtaiseen uskonelämään
ja kilvoitteluun, mutta tänään tuntuu vallitsevan sellainen käsitys, että
Jumala tekee ja vaikuttaa kaiken, ja uskovainen voi automaattisesti antaa
suustansa tulla ulos kaiken mitä mieleen tulee — vaikuttaahan Jumala kaiken!
Tekoja ohjaa vaisto, ja lähes kaikki on sallittua, onhan saavutettu eräänlainen
hengellinen täydellisyyden tila, jossa hengen vapaus vallitsee. Itsekuri on
vanhentunut käsite, eikä koske tämän ajan seurakuntaa, jolla on tieto oikeasta,
täydellinen tieto.(?)
Raamatusta voimme lukea eräästä
maaherrasta, jolla oli hyvin tarkka tieto "tästä tiestä", ja eräänä
päivänä hän vaimonsa kanssa kuunteli Paavalin puhetta uskosta Jeesukseen
Kristukseen. Hänen reaktionsa kuulemansa suhteen on yksi tunnetuimmista
ajatuksista, mitä Raamatusta on jäänyt uskovaisten mieleen. Hän oli jumalaton
maaherra, jonka hyvin voi kuvitella sanovan jotakin sellaista ja suhtautuvan
sillä tavoin. Mutta miten on mahdollista, että tässä ajassa uskovaiset, jotka
tunnustautuvat Sanaan, jotka ovat sanojensa mukaan Jumalan valittuja ja
erikoisen valaisun saaneita, reagoivat samalla tavalla kuin jumalaton maaherra?
Ei voi olla mahdollista, saatat sanoa. Mutta totuus on se, että se on
mahdollista.
Onko julistuksessa ja opetuksessa
ollut vikaa, vai mistä kaikki on saanut alkunsa? Vallalle on päässyt varmuus ja
vakaumus sen suhteen, että kaikki on kunnossa ja vapaus on lippuna kaiken yllä.
Jumalan erikoiskansa, joka on saavuttanut tilan, jossa ei tehdä muuta kuin
levätään hyvän omantunnon päällä. Onko kaikki todella kunnossa? Miten on, jos
joku saarnaa itsensähillitsemisestä, itsensä kurittamisesta, hengellisestä
kilvoittelusta ja kasvamisesta? Saako tämän ajan jumalankansalle saarnata
jotakin sellaista? Miten siihen suhtaudutaan?
"Mutta kun Paavali puhui vanhurskaudesta ja itsensähillitsemisestä
ja tulevasta tuomiosta, peljästyi Feeliks ja sanoi: 'Mene tällä haavaa pois,
mutta kun minulle sopii, kutsutan sinut taas'." (Apt.24).
Maaherra kuunteli kaikkea mielellään,
mutta oli joitakin asioita, jotka saivat hänet viittaamaan kädellään ja
pyytämään Paavalia vaikenemaan. Miten on tänä päivänä, jolloin ihmiset korvasyyhyynsä
haalivat itselleen opettajia? Kaikkea muuta olemme kuulleet mielellämme, mutta
kun tulee kysymys todella henkilökohtaisista asioista ja henkilökohtaisesta
uskosta — miten on silloin, olemmeko valmiit vastaanottamaan kaiken sillekin
alueelle kuuluvan julistuksen? Miten on mahdollista, että tuntuu siltä, että
tämän ajan uskovaiset kauhistuvat, jos heille puhuu jotakin itsensä
hillitsemisestä ja kielen aisoissa pitämisestä?
Me elämme ajassa, jossa veli ei opeta
veljeänsä, ja jossa me kaikki tulemme Herran opettamiksi. Emme siis voi ryhtyä
antamaan mitään yksityisopetusta ja ottaa esiin yksityiskohtaisia tapauksia,
mutta koska tuntuu olevan vallalla käsittämätön väärinymmärrys joidenkin
asioiden kohdalla, olen pakotettu tuomaan esiin joitakin käytännön esimerkkejä.
Mitä on itsensähillitseminen? Onko
sillä tänä päivänä jotakin tekemistä uskovaisen kanssa? Raamattuhan sanoo, että
viimeisinä päivinä on oleva vaikeita aikoja, ja ihmiset ovat oleva
itserakkaita, ylpeitä, hillittömiä jne. Olemmeko niin täydellisen avuttomia
tässä ajassa, että Jumalan on hillittävä meidät, ja itsehillintä on lopetettu
vanhanaikaisena? Olemmeko tilassa, jossa voimme unohtaa kaiken kilvoittelun?
Vai onko kilvoittelulla mitään tekemistä itsehillinnän kanssa? Olemmeko niin
pyhiä, ettei ole mitään hillittävää? Kuka on hillitty ja kuka on hillitön?
Mitä kaikkea sitten sisältyy
ajatukseen itsensähillitsemisestä? Kysymys on raamatullinen, ja siten siihen ei
kukaan ihminen voi antaa tyhjentävää vastausta, mutta tarkastelkaamme sitä
joillakin alueilla. Onko meillä syytä itsevarmuuteen ja luottamukseen sen
perustan suhteen, jolla seisomme näillä alueilla? Olemmeko todella siinä
tilassa, että meidät voidaan ylöstemmata? Ovatko asiamme kunnossa? Riittääkö
se, että mielestämme olemme täydellisiä ja vertaamme itseämme muiden ihmisten
epäonnistumisten epäluotettavaan mittapuuhun, joka antaa itsellemme pettävän
illuusion jostakin suuremmasta ja paremmasta, mikä kuitenkin Sanan peilin
edessä osoittautuu petokseksi?
Tutkimme nyt muutamia alueita Sanan
pohjalta, ja todetkaamme itse kukin kohdallamme, voimmeko Feeliksin tavoin
heilauttaa kättämme ja sanoa: "Nämä asiat eivät koske meitä, me olemme
niiden yläpuolella. Puhu mieluummin joistakin hyvistä asioista, ja jos haluamme
joskus kuulla ojentamista, niin kutsutamme sinut sitten kun meille sopii!"
Onko meillä rohkeutta kääntää selkämme Jumalan Sanalle millään alueella?
"Veljet, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te
tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. Sillä monessa kohden me kaikki
hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja
kykenee hillitsemään — (tässä on nyt tuo sana, joka
tuottaa meille suuria vaikeuksia käsittä sen merkitys, ja ehkä vieläkin suurempia
vaikeuksia toteuttaa se) myös koko ruumiinsa. Kun panemme
suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden
koko ruumiin. Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten
kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli
tekee.
Samoin myös kieli..."
Kuin suitset hevosella ja laivan
peräsin... Pieniä esineitä itse ohjattavaan nähden, mutta vaikutuskyvyltään
erittäin suuria. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista
asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
Jumalan kansan keskellä vihollinen on
tehnyt suurta tuhoa ja saanut vaikutusvaltaa niin veljien kuin sisartenkin
keskuudessa. Oletko koskaan todella pysähtynyt miettimään, miten kaikki on
tapahtunut? Mitä vihollinen on tehnyt? Miten vihollinen on toiminut? Mikä on
hänen toimintatapansa alusta alkaen? Onko hän muuttunut tai muuttanut
keinojansa? Mitä ovat vaikeudet pienessä piirissämme, niiden keskellä, jotka
kuin muodostavat "perusjoukon"? Mitä ovat vaikeudet yleisemmin
ottaen? Mistä ne ovat tulleet? Onko joku puristanut kätensä nyrkkiin ja lyönyt
jotakuta? Onko joku laittanut jalkansa toisen eteen siten, että tämä on
kaatunut kovaan katuun satuttaen itsensä? Onko joku uhannut aseella jotakuta ja
jopa ampunut tätä? Mitä itse asiassa on tehty ja tehdään, kun tuho on niin
totaalinen?
Itse asiassa kaikki, mitä on tehty, ja mikä on riittänyt tuomaan tuhon
aikaan, on se, mitä suulla ja kielellä on julkituotu! Mikä on vaikeus? "Kuulehan, se ja se veli teki sitä ja sitä ja ajattelee sillä ja
sillä tavalla." "Oletko kuullut mitä siellä ja siellä tapahtui?"
"Tiedätkö, että se ja se sisar sanoi niin, ja eräs veli sanoi
näin?" Onko kukaan itse asiassa
tehnyt mitään sellaista väärää, mikä todellisuudessa riittäisi aiheeksi
sekaannukselle? Minä olen tänä päivänä yhtä vakuuttunut kuin kaksikymmentä
vuotta sitten siitä, että itse asiassa kukaan ei ole tehnyt milloinkaan meidän
keskuudessamme sellaista, mikä olisi antanut aiheen sekaannuksen syntymiselle.
Mutta me olemme kielellämme tehneet syntiä ja teemme yhä edelleen. Me olemme
puhuneet asiat ja yhteydet, veljet ja sisaret rikki omalla kielellämme ja
omilla mielipiteillämme kysymättä Herran mielipidettä ja jättämättä tuomiota
Hänelle, joka yksin näkee sydämeen ja tietää totuuden! Kuinka kauan
jatkamme tällä tiellä? Jos kielemme
synti vetää tuomion yllemme, on yhdentekevää olemmeko mielestämme
morsiusjoukossa vai maailman laajoissa riveissä — tuomio on väärien puheidemme
yllä ja on eräänä päivänä tuleva näkyvällä tavalla yllemme, ellemme tee
parannusta!
"Miksi en mene kokouksiin? Koska olen
kuullut sitä ja tätä tuosta veljestä." Miksi ei ole todellista yhteyttä?
Koska on sanottu sitä ja tätä? Jumala armahtakoon meitä! Mihin Sanan kohtiin
perustamme tällaisen käytöksemme? Missä on näkymme Ristiinnaulitusta, joka
kantoi meidän kaikkien syntimme? Mitä merkitsee Jeesuksen Kristuksen risti
meille? Petämmekö vain itseämme uskottelemalla kaiken olevan kunnossa? Mitä kertoo todellisuus ja käytäntö uskostamme?
Mikä on veljemme ja sisaremme todistus elämästämme?
Mitä hyödyttää kantaa hurskasta
naamiota, jos elämämme ei pidä yhtä Sanan kanssa? Mitä haluamme kuulla
saarnattavan? Jumalan lahjoista ja siunauksista? Mitä hyödyttää istua
kokouksissa vuodesta toiseen ja kuulla Jumalan Sanaa, jos emme pysty
hillitsemään kieltämme? Tähän antaa vastauksen, tyhjentävän vastauksen, Jumalan
Sana. Uskotko, mitä minä sanon nyt? Sitä en sano minä, vaan Jumala itse. "Jos joku luulee olevansa
jumalanpalvelija... (emmekö väitä olevamme
Jumalan palvelijoita, uloskutsuttuja kaikesta sekaannuksesta, Jumalan
valittuja, rakkaita?) ...mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää
sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha!" (Jaak.1:26).
"Turhaan he palvelevat Minua..." Turhaan, turhaan, turhaan! Ei
mitään hyötyä, ei mitään merkitystä!” "Minä olen morsiussielu, tämä ei koske minua!" Älä
valehtele itsellesi ja muille! Jos et hillitse kieltäsi, on jumalanpalveluksesi
turha, olet kuka tahansa, joka tuomitset tai teet jotakin muuta. Jumala ei
katso henkilöön, eikä meidänkään tule tehdä sitä.
"...ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä..." Mikä on syöpä? Vieras elämä, vieras
solu, joka kasvaa ja leviää, elää omaa elämäänsä syöden tervettä elämää ja
kudosta, johtaen ennenaikaiseen kuolemaan tavattomien kärsimysten kautta. Mikä
on sen pelottavampi sairaus kuin syöpä? Jumalan Sana vertaa epätervettä puhetta
syöpään. Missä tilassa olemme todellisuudessa, jos puheemme eivät ole
siunaukseksi veljellemme ja sisarellemme, vaan päinvastoin tuovat kuolemaa
kaikkialle, missä liikumme? Kuka on milloinkaan nähnyt huhua, kuka on
milloinkaan nähnyt huhun kulkevan kadulla? Ei kukaan! Mutta voimme nähdä
rakkaita veljiä ja sisaria, jotka kielensä kautta levittävät myrkkyä
ympäristöönsä, ja siitä huolimatta pitävät itseänsä todellisina kristittyinä.
Kieli on pieni jäsen, mutta sytyttää suuren tulen.
Jumalan Henki tässä ajassa haluaa
koota Kristukselle Morsiamen. Todellisen yhteyden perusta on Herran Jeesuksen
Kristuksen ylivaltiudessa, Hengen yhteydessä. Kuinka tuo yhteys voisi syntyä
näissä olosuhteissa, jokaisen vetäessä eri suuntaan ja korostaessa jotakin
tiettyä asiaa? Jos milloinkaan, niin juuri nyt toteutuu se, että tietyt ihmiset
haluavat eristää opetuslapsia omaan seuraajapiiriinsä. Uusi ryhmä toisensa
jälkeen syntyy, ja kaikki väittävät olevansa Hengen johdatuksessa ja kulkevat
aina vain kauemmaksi toisistansa. Pyhä Henki kokoaa, ja ihmiset hajottavat niin
paljon kuin ehtivät! Milloin todella heräämme huomaamaan mielettömyytemme? Näin
ei voi jatkua! Meidän on nähtävä Pyhän Hengen liikehdintä keskuudessamme, tai
pian on liian myöhäistä ja joudumme toteamaan, että olemme murehduttaneet
Jumalan Pyhän Hengen ja olemme luopion asemassa. Jokainen asia, joka eristää
veljiä ja sisaria toisistaan, on perkeleestä. On vain yksi Henki, joka on Pyhä
Henki. On olemassa hurskaita henkiä, uskonnollisia henkiä, valkeuden enkeleitä,
kirkkaita valoja, loisteliaissa vaatteissa, kauneutta ylimaallista, mutta
mikään niistä ei ole Jumalan Pyhä Henki, vaan ne ovat kaikki eksyttäviä henkiä,
pimeyden henkiä, riivaajahenkiä syvyydestä.
Minne on kadonnut luottamus veljien
keskuudesta? Mikä on särkenyt yhteyden? Mikä on vienyt luottamuksen? Pahat
puheet, kuiskuttelut, panettelevat kielet, veljien syyttäjät, huhut, kuullut
asiat. Kuka on ollut paikalla ja nähnyt, todella kuullut? Kuka on uskollinen ja
totinen todistaja? Kuka voi kertoa, mitä todella on tapahtunut, ja onko
ylipäätänsä tapahtunut mitään? Onko mahdollisesti niin, että tuntui siltä, että asia oli niin, arveltiin
niin, otaksuttiin niin, oletettiin niin, näytti siltä että... ja kuitenkin kaikki kerrotaan totena!
Mitä Jeesus olisi tehnyt siinä tilanteessa? Tiedämme tarkoin, mitä joku veli
tai sisar teki ja sanoi, mutta mitä Herra Jeesus olisi tehnyt ja sanonut?
Minä olen varma Herrassa siitä, että
yhtään ainoata mainemurhaa tai panettelua ei olisi lähtenyt liikkeelle, jos
olisi kysytty: Mitä Herra Jeesus tekisi tässä tilanteessa? Mitä minä teen ja
sanon, mitä sinä teet ja sanot? Kysymmekö koskaan, mitä Jeesus tekisi? Miksi
emme kysy sitä? Siksi, että tiedämme sataprosenttisesti Hänen kantansa asiaan,
mutta emme välitä siitä! Panettelu
ja pahan puhuminen on meille niin tärkeätä, että se itse asiassa on meille
elinehto — elämämme tuntuu tyhjältä, ellei kielemme saa kalkattaa. Mitä
ajattelevat sisaret? Mistä he puhuisivat, elleivät saisi hampaissansa jauhaa
Maijan vaatetusta tai Liisan hiuksia tai Eevan ostoksia tai Kaarinan puheita
tai Lainan miestä tai saarnaajan autoa? Mikä olisi tärkeämpää kuin tuoda julki
mielipiteensä veljestä tai sisaresta, hyvää tarkoittaen tietysti, hyvää
tarkoittaen, ilman muuta! "En sano tätä mitenkään pahalla, mutta täytyyhän
sinunkin tietää että..." "Minä rakastan sitä veljeä, mutta minun täytyy sanoa..." Mitä meidän täytyy sanoa? Miksi meidän täytyy sanoa? Mikä saa meidät sanomaan jotakin, mitä ei itse asiassa
tulisi sanoa lainkaan? Mikä on ihminen, joka tekee jotakin sellaista, mitä ei
itse hallitse? Me kutsumme heitä riivatuiksi. Jos me vuodesta toiseen puhumme
asioista, joista meidän ei tulisi puhua, niin mitä me olemme? Mikä on henki
meidän yllämme?
Minä olen varma Herrassa myös eräästä
toisesta asiasta. Olen varma siitä, että heti kun olemme aikeissa sanoa jotakin
sopimatonta, on sisimmässämme hiljainen Ääni, joka kuiskaa: "Älä sano sitä!" Kun kuulemme
jotakin väärää, sanoo tuo sama hiljainen Ääni: "Sano, ettet halua kuulla enempää!" Puhunko totta? Oletko
kuullut tuon Äänen? Me kaikki olemme kuulleet sen Äänen lukemattomia kertoja,
mutta kuulemmeko vielä? Olemmeko rikkoneet tuota Ääntä vastaan niin usein, että
se on murheellisena vaiennut tai jopa poistunut kokonaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti