HEIKOMPI
ASTIA
--- Joidenkin mielestä miehen ei milloinkaan
tulisi tarttua kynään kirjoittaaksensa jotakin naisen heikkouksista. Miksi?
Eikö nainen olekaan heikko, vaan vahva? Miksi kuitenkin aina sopivassa kohden
vedotaan siihen, että nainen on heikompi astia? ---
"Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti
kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille
kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät
teidän rukouksenne estyisi." (1.Piet. 3:7).
Nyt
meidän on heti päätettävä mistä vaimoista me puhumme. Tuskin tarvinnee mainita,
että maailmalliset naiset ja vaimot eivät lainkaan ole sitä mieltä, että he
ovat heikkoja astioita. Hehän hallitsevat tätä maailmaa ja siten myös
miehiänsä. Heikkous on heille tuntematon käsite; ellei sitten se ole tunnettu
heille miesten kohdalla. Kirjoittaessani kappaletta "Vaimo jonka annoit
olemaan minun kanssani" jouduin aivan hätkähtäen kysymään itseltäni: 'Mitä
sinä oikein kirjoitat? Voiko olla kysymys tästä?' Minun oli kuitenkin pakko
kirjoittaa siten ja luettuani kirjoittamani kyselin yhä uudelleen ja uudelleen
asian laitaa. Kuitenkin olen juuri nyt täysin vakuuttunut, että olen
kirjoittanut täysin oikein.
Me
olemme tiedostaneet jo vuosikausia sen tosiasian, että hyvin suuressa määrin
miehet eivät ole enää miehiä ja naiset eivät ole enää naisia, siinä suhteessa
kuin perinnäisesti on totuttu ajattelemaan. Se ilmenee nimenomaan heidän
tavassaan pukeutua ja esiintyä. Olemme usein huvittuneina todenneet, ettei
kadulla kulkevista voi päätellä, ovatko he miehiä vai naisia, mutta onko
sittenkään kysymys asiasta, jonka suhteen voisi olla huvittunut?
Sukupuoliroolit eivät kuitenkaan ole sekoittuneet ainoastaan ulkonaisella
tasolla, niin että vaatetus olisi kaikilla sama, tai että miehet pukeutuisivat
naisten vaatteisiin, ja naiset miesten vaatteisiin. Tekeekö kukaan jotakin
tällaista ainoastaan huvikseen? Miksi se näyttää olevan kuin sisäinen pakko
kaikille niille, jotka seuraavat tämän ajan muotivirtauksia?
Minä en
halua olla tuomitsemassa ketään, jos tämä kirjaseni sattuisi jonkun tavallisen
kadunmiehen tai naisen käteen. Olet aivan oikeassa, jos ajattelet toimivasi
normaalilla tavalla yleisen käytännön mukaisesti. Minä en arvostele enkä
tuomitse, mutta minä tuon asiaa esiin siltä kannalta mitä Jumalan Sana
ajattelee näistä asioista. Kenenkään ei siis tarvitse tuntea itseänsä
loukatuksi, enkä myöskään halua syyllistyä lainrikkomukseen asettumalla
tasa-arvolakia vastaan. Olkoon maailmalla omat sääntönsä; sallittakoon silti
Jumalan Seurakunnalla olla oma vapautensa toteuttaa Jumalan Sanaa.
Mikä
saa ihmiset toimimaan siten kuin he tekevät? Uskovaisina ihmisinä meidän ei ole
vaikeata määritellä sitä, koska uskomme kaiken takana olevan erilaisten
henkien. Jos mies ei ole enää todellinen mies, ja nainen ei ole enää todellinen
nainen, niin se ei johdu heistä itsestänsä, sillä jokainenhan haluaisi olla
todellinen. Mikä on se henki, joka saa sukupuoliroolit ja ‑ajattelun muuttumaan
siinä määrin, että sopii tarkata ketä kutsuu herraksi ja ketä rouvaksi?
Yksinkertainen vastaus on saastainen henki. Mutta olemmeko todella koskaan
ajatelleet, mikä henki se on? Heikko astia ei enää olekaan nainen, vaan mies.
Mikä henki sotkee sukupuolet, ja vähät välittää siitä miten päin mikin on? Jos
mies pukeutuu naiseksi, huvittaa se yhä useampaa televisionkatsojaa, ja
tällaiset henkilöt tulevat viimeistään siinä vaiheessa julkkiksiksi. Kuitenkin
Jumala on antanut ymmärtää, että sellainen on hänelle kauhistus. Sodoman ja
Gomorran synnit ja henget eivät ole kaukana yhdestäkään meistä, niin kauan kuin
elämme tämän maan päällä. Olemme aina kuvitelleet noiden asioiden olevan
jossakin kaukaisuudessa, pitkän etäisyyden päässä. Homoseksuaalisuus on ollut
uskovaisille vihattu ja kartettu asia. Mutta mitä muuta on kaikki roolien
vaihtuminen ja miehen heikkous kuin saman hengen tuotetta?
Kaikkialla,
niin aikakauslehdissä kuin televisiossakin, mainoksissa, esittelyissä,
valmistetaan sijaa hengelle, joka vapauttaa niin miehen kuin naisenkin
sukupuoliroolistaan. Aikaisemmassa vaiheessa naisen alastomuus oli paheksuttu
seikka, mutta näkisin alastoman naisen mainoksessa huomattavasti viattomammaksi
kuin sen linjan, mitä nyt aivan viime vuosina on alettu suosia. Erikoisesti
aivan viime kuukausien aikana, kun yhdistyneestä Euroopasta on alettu puhua
nykyiseen tyyliin, tuntuu kuin rajat olisi avattu saman tien hengillekin.
Aloittaessani
kirjoittamaan näistä asioista ei mieleeni tullut mitään tältä alueelta, ja
tiedän sen tiimoilta puhumisen loukkaavan joitakin hurskaita ihmisiä, mutta
mitä enemmän hengessäni tutkistelen näitä asioita, sitä selvemmin näen niiden
vaikutuksen tässä ajassa. Mitä enemmän nämä asiat valottuvat, sitä vakavammaksi
kaikki tulee Jumalan kansan kohdalla. Mieleeni tulee Ilm. 14: "...joka haureutensa vihan viinillä on
juottanut kaikki kansat." Tämä sanankohta puhuu paljon suuremmistakin
asioista, mutta nähkäämme, että kaikella saastaisuudella on tyyssijansa
Babylonissa!
Voimmeko
nyt todeta vilpittömällä sydämellä, että jos meidän piireissämme veli ei
jostakin syystä ole mies sanan varsinaisessa merkityksessä, niin kysymys on
jostakin muusta hengestä? Entä jos sisar ei ole todellinen nainen ja vaimo
miehellensä? Onko kysymys joistakin uskovaisten erityishengistä? Onko sellaisia
olemassa? "Paetkaa haureutta!"
(1.Kor. 6:18). Veljeni, sisareni, vielä on aikaa tulla Herran luokse ja
pyytää Häntä vapauttamaan kaikista väärien henkien vaikutuksista! Tuomion on alettava Jumalan Seurakunnasta,
ja jokaisen veljen on tultava todelliseksi mieheksi, ja jokaisen naisen on
tultava todelliseksi naiseksi, ja jos hän on naimisissa, todelliseksi vaimoksi
miehellensä ja äidiksi lapsillensa!
Jos
Jumalan Seurakunnassa miehellä ei ole rohkeutta odottaa vaimoltansa vaimon
käytöstä, on hänestä tullut heikompi astia. Jos nainen ei suostu ottamaan
asemaansa Jumalan säätämässä paikassa, ei hän todellisuudessa ole nainen, vaan
sama saastainen henki saa hänet sotkemaan roolit.
Mitä
sitten todellisuudessa tarkoittaa heikompi astia? Vastaako Jumalan Sana meille
tähän kysymykseen? Mitä se sanoo astioista? "Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa
vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: 'Miksi minusta tällaisen teit?' Vai
eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia
jaloa, toinen halpaa käyttöä varten? (Room. 9:20-21). Tiedämme, että nainen
voi olla jalokin astia, eli tämä sanankohta ei tarkoita sitä, että nainen olisi
halpa astia, mutta jos tulee kysymykseen tyytymättömyytemme Jumalan päätöstä
kohtaan, niin eikö tämä sana mitä suurimmassa määrin vastaa kysymykseemme?
"Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy
lujana, ja siinä on tämä sinetti: 'Herra tuntee omansa' ja: 'Luopukoon
vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee'. Mutta suuressa talossa ei
ole ainoastaan kulta- ja hopea-astioita, vaan myös puu- ja saviastioita, ja
toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten. Jos nyt joku puhdistaa itsensä
tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty,
isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis." (2.Tim.
2:19-21).
Emme
ole vielä saaneet todellista vastausta kysymykseemme. Minä en tiedä mitä sinä
ajattelet, ja kirjoitankin tämän kaiken saadakseni sinut ajattelemaan.
Pohdittuani ja tutkittuani tätä asiaa hyvin pitkään, en ole päässyt mihinkään
muuhun tulokseen kuin siihen, että vastauksen saadaksemme meidän on jälleen
mentävä aivan alkuun. Eeva oli ensimmäinen heikko astia. Mitä teki hänestä sen?
Hän ei ollut mukana alkuperäisessä luomisessa, vaan hänet otettiin Aadamista,
ja siten hän oli riippuvainen tästä, sillä olihan hän osa Aadamia — aivan niin kuin
Seurakunta on riippuvainen Kristuksesta. Sen me olemme valmiit näkemään ja
uskomaan, mutta kuka nainen on valmis
uskomaan olevansa riippuvainen miehestänsä? Silloin erotettiin nainen
miehestä, feminiininen maskuliinisesta. Silti kumpikin oli omalla tavallaan
riippuvainen toisestansa.
Eeva
oli siis heikompi astia, mutta missä se ilmenee? Missä ilmenee muiden Raamatun
naisten heikkous? Eikö jokaiselle miehelle ole mitä tärkein asia saada tietää
se, jotta hän voisi suojella vaimoansa tällä alueella?
"Mutta käärme sanoi vaimolle: 'Onko Jumala
todellakin sanonut?'" Me tiedämme mikä oli Aadamin synti, sillä Herra
Jumala mainitsee sen tuomiopuheessaan: "KOSKA KUULIT VAIMOASI!" Onko
nyt vaikea päätellä, mikä oli Eevan heikkous? HÄN KUUNTELI KÄÄRMETTÄ! HÄN KESKUSTELI PAHOLAISEN KANSSA JA ALKOI
JÄRKEILLÄ, USKOEN ENEMMÄN VIHOLLISTA KUIN JUMALAA TAI MIESTÄNSÄ! Hän ei niinkään ajatellut seurauksia, kuin sen
hetken nautintoa. Aadamia käärme ei lähestynyt, mutta kylläkin Eevaa. "Sillä minä kiivailen teidän
puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle,
yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen PUHTAAN NEITSYEN. Mutta minä
pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti (vietteli) Eevan, niin teidän
mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on
Kristusta kohtaan"(2.Kor. 11:2-4).
Veljeni,
sisareni, haluat uskoa tai et, niin tässä on avain kaikkeen! Jumala halusi
tehdä Eevasta erilaisen kuin mitä Aadam oli, jotta he täydentäisivät toisiansa.
Itse asiassa Aadamissa on suhteessa paljon enemmän samaa kuin Eevassa, kuin
mitä Eevassa on sellaista mitä Aadamissa on. Älkäämme koskaan unohtako, että
Eeva otettiin Aadamin kyljestä! Niinpä tämänkin päivän Aadamilla tulisi olla
selvä kuva siitä, millainen nainen on. Naiseen erotettiin kaikki naisellinen,
herkkä, äidillinen. Mieheen jäi taas kaikki maskuliininen, suojeleva,
määrätyssä mielessä laskelmoiva, kaiken oikeaan paikkaan sijoittamaan pystyvä
olemus; onhan itse Jumala asettanut hänet vastuuseen kaikesta, hallitsijaksi!
Eevankin
olisi tullut käsittää riippuvaisuutensa Aadamista. Kun käärme alkoi puhutella
häntä, hänen ei olisi tullut pysähtyä kuuntelemaan, vaan olisi tullut heti
rientää miehensä luokse ja kertoa siitä, mitä tapahtui. Hänessä ei ollut sitä,
mitä vaadittiin vihollisen vastustamiseen oikealla tavalla, koska se oli miehen
tehtävä. Vihollinen lähestyi ikään kuin Jumalan Sanan kanssa, ja eksytti,
vietteli Eevan. Sananpalvelustehtävä kuuluu siten jo täältä alkaen vain miehelle.
"Oppikoon nainen hiljaisuudessa,
kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että
hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. Sillä Aadam luotiin
ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui
rikkomukseen" (1.Tim. 2:11-14). Tämä on niin selvää kuin selvä voi
olla! Joka ei halua tätä uskoa, niin kuin se on kirjoitettu, ottakoon toki
mahdollisimman paksun ja mustajälkisen kynän ja vetäköön ylitse Raamatustansa
tämän kohdan niin kuin muutkin vastaavat kohdat!
Jos me
miehinä käsitämme tämän, niin olemmeko me enää miehiä, jos olemme niin
hienotunteisia, että emme halua loukata vaimojemme tunteita tai yleensä naisten
tunteita puhumalla näistä asioista? Olen kuullut usean veljen viittaavan
siihen, että Saara aikanaan nauroi, kun Jumala toi Aabrahamille sanoman Iisakin
syntymisestä, ja loukkasi siten Jumalaa. Sanotaan, ettei Jumala voinut tehdä
mitään Saaralle, koska hän oli Aabrahamin vaimo. Me olemme nyt siis jaloja
ritareita ja suojelemme vaimojamme Jumalan edessä; seisomme vaimomme ja Jumalan
välissä ja ajattelemme, että kaikki on hyvin. MUTTA ONKO KAIKKI HYVIN? Me
seisomme vaimomme edessä kasvot Jumalaa kohden ja meille on yhdentekevää mitä
selkämme takana tapahtuu? Keneltä meidän tulisi suojella vaimojamme? Toki
sielunviholliselta eikä Jumalalta!!!
Minä
uskon, että tässä kohden useimmat veljet ovat tehneet ja tekevät virheensä. Me
olemme aina ajatelleet, että paras ratkaisu näissä asioissa on vaieta ja
odottaa ajan tekevän tehtävänsä; olemmehan niin usein lyöneet päämme seinään ja
astuneet liian herkille varpaille. Mutta mitä on aika korjannut, mitä tuonut
uutta ja parempaa? Kenellä on rohkeus
odottaa vielä, kun kenelläkään ei ole varmuutta huomisen päivän asioista?
Tiedän, että on kysymys vaikeista asioista, mutta niin kuin olen jo todennut
moneen kertaan, ei ole kysymys meidän onnistumisestamme, vaan siitä, että me
annamme Jumalalle kunnian ja tunnustamme Hänen Sanansa ainoaksi
auktoriteetiksemme tälläkin alueella. On tullut aika, jolloin jokaisen veljen
on tehtävä nämä asiat selväksi itsellensä ja vaimollensa.
Mikä on
tulos siitä, kun miehet vaikenevat eivätkä rohkene tuoda julki sitä, miten
kaiken tulisi olla? Voimme lukea siitä 2.Kor. 10, mikä sopii myöskin miehiin,
jotka pysyttäytyvät sopivalla etäisyydellä Jumalan Sanasta. Mikä on tulos
siitä, kun miehet vaikenevat, ja vaimot puhuvat keskenään? Mitä puhutaan, miten
puhutaan, miten rakennutaan? "...mutta
he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat
itseään omaan itseensä." (jae 12).
Mitä
muuta voitaisiinkaan tehdä, jos ei ole todellista tietoa ja käsitystä
jumalallisesta? Minä olen aivan tarkoituksella ottanut avioliittoasioita
puheeksi erilaisten ihmisten kanssa. Tuskin on tarpeen mainita, että miesten
kesken on vallinnut melkoinen yksimielisyys (Suokaa anteeksi, sisaret,
tunnustanhan sen tässä avoimesti!), mutta mitä tulee keskusteluihini
erilaisista hengellisistä piireistä olevien naisten kanssa, ja jopa aivan
uskosta osattomien kanssa, niin tulos on häkellyttävä. Itse asiassa olen
hämilläni juuri nyt, kirjoittaessani tätä, sillä edellinen lause on minulle
itsellenikin kuin ilmestys. Mitä merkitsee tässä ajassa se, että voin niin
uskovaisilta kuin uskosta osattomiltakin naisilta kuulla saman asian??? Eikö jo
yksin tämän asian tulisi ravistella meitä hereille?
Itse asiassa
on olemassa todella hienoja naisia niin uskovaisten kuin uskosta osattomienkin
joukossa, jotka omaavat, uskosta osattomatkin, suorastaan jumalallisen
näkemyksen näistä asioista. Tilanne ei siis ole aivan toivoton, mutta pinnalle
on noussut niin paljon väärää, joka pakostakin vie suurimman huomion.
Sisaret
ovat mielellänsä sielunhoitajia toisillensa, eikä siinä ole mitään väärää,
sillä niin tulisikin olla. Mutta mikä minussa herättää jumalallisen vihan, on
se, että olen kohdannut niin monia sielunhoitajia, jotka todella vertaavat ja
yllyttävät vertaamaan itseensä. Sielunhoitaja vertaa hoidettavaa itseensä ja
hoidettava sielunhoitajaan, ja koska molemmat ovat naisia ja tuntevat samalla
tavalla, mies on tehnyt sitä ja sitä, ollut sellainen ja sellainen — niin,
lopputulos on aina samanlainen. Nainen ei halua uskoa mitään pahaa toisesta
naisesta, ei ainakaan myöntää sitä, koska onhan kysymys puolustautumisesta
miehiä vastaan. Uskokaa tai älkää, naisasialiike jyllää yhtä hyvin
seurakunnassa kuin maailmassakin! Tuo turvallisen tunteen mitata itsensä ja
ystävättärensä itsellänsä, ja verrata itseään omaan itseensä. Tapahtuuhan siinä
itsetutkistelua ja ehkä parannuksen tekoakin, mutta onko tämä sitä, mitä Jumala
meiltä odottaa???
Kuinka usein täytyy toistaa sitä, että ainoa
vertailumme kohde tässä elämässä on Jumalan Sana. Herran Nimessä haluan sanoa
jokaiselle: "Uskovaiselle ei ole mitään muuta vertailukohdetta!"
Saattaa hyvinkin olla riittävää uskonnollisille tunteille, kun saa purkaa
sydäntänsä ja kuulla lohdutusta, mutta jos tuo lohdutus ei perustu Jumalan
Sanaan, ei se palvele parhaaksemme, vaan koituu ajan mittaan tuhoksi!
Kuinka
moni nainen onkaan tyrmännyt minut heti alkuunsa keskustelussamme. Minun ei
tarvitse muuta kuin mainita jotakin naisen asemasta seurakunnassa, niin
kuuntelematta mitään sanotaan: "Puhutaanhan siellä niin paljon siitäkin,
mitä miehen tulee tehdä!" Jos nämä asiat ovat traumaattisia miehille, niin
ne ovat sitä kymmenkertaisesti joillekin naisille. Jos sisaret eivät kestä edes kuulla näistä asioista, saati sitten
keskustella niistä, niin ovatko he todella sisaria? Jos me emme miehinä ja
naisina, sisarina ja veljinä, aviomiehinä ja vaimoina, pysty istumaan saman
pöydän ääressä, ja puhumaan näistä asioista, on tilamme todella surkea. Minulla
ei ole ollut aikaa laskea niitä raamatunjakeita, jotka puhuvat näistä asioista,
mutta jos ne kaikki yliviivattaisiin, niin mustaa syntyisi melkoisesti
Raamattumme sivuille.
Me
olemme ehkä joutuneet kestämättömältä tuntuvaan tilanteeseen sen johdosta,
ettei näistä asioista ole voitu puhua aikaisemmin, mutta vielä ei ole liian
myöhä. Vihollisen voima meidän
elämässämme ja näissä asioissa on perustunut siihen, että olemme vaienneet
näistä asioista, ja siten loukanneet Jumalaa. Mutta jos me uskomme nämä asiat
"Näin sanoo Herrana", ja pidämme niistä kiinni Jumalan Sanana,
tapahtui mitä tapahtui, onnistui tai ei, olemme jossakin vaiheessa kokeva
jumalallisen voiton. Kuinka voisimme suoriutua viimeisestä suuresta
tehtävästämme Kristuksen Morsiamena, jos meillä ei ole toimivaa ja turvallista
Seurakuntakotia, mihin johtaa sisälle tulevat? Jos perheasiamme eivät ole
jumalallisessa järjestyksessä, kuinka voimme saarnata muille ja opettaa muita?
Nainen
on totisesti heikompi astia, mutta jos hän todella on uskovainen, niin kuin
Gal. 3:26 sanotaan, niin hän voi olla yhtä voittoisa kuin kuka tahansa mieskin.
"Sillä te olette kaikki uskon
kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette
Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä
juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä
naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa. Mutta jos te
olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä
lupauksen mukaan."
Samankaltainen
kohta on Kol. 3: "Kuolettakaa siis
maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on
epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin
ennen vaelsitte, kun niissä elitte. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki. (Huomatkaamme,
mitä tässä todella sanotaan! Edellisissä asioissa vaelsimme ennen, mutta nyt meitä
kehotetaan panemaan pois ne kaikki, ja luetellaan mitä tulee vielä panna pois.
Erehtyykö Paavali kirjoittaessaan tällä tavoin meille? Uskovaisille kirjoittaa
tällaista! Löytyneekö meistä mitään näistä asioista? Veli, sisar, tunnistatko
näistä mitään?) viha, kiivastus, pahuus,
herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te,
jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen,
joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan. Ja tässä ei ole kreikkalaista
eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei
barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on
Kristus." Suomalaista ei mainita, mutta uskon, että tuo
"barbaari" tarkoittaa yhtä hyvin suomalaista!
"Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset,
niinkuin sopii Herrassa." "Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä
olko heitä kohtaan katkerat."
Markku Vuori
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti