Jos me luemme
Jumalan Sanaa vain kirjaimena, ilman Hengen ilmoitusta, emme milloinkaan ole
käsittävä Jumalan todellista olemusta ja ajatusta ihmislasta kohtaan. Vaikka
tiettyjä asioita ei olekaan seikkaperäisesti selvitetty Jumalan Sanassa, suo
kuitenkin oikea ymmärrys Jumalan olemuksesta ja Hänen kokonaisajatuksistansa
meille mahdollisuuden nähdä oikea tie niissäkin asioissa, mitkä eivät kirjaimen
mukaan ole niin ilmeisiä ja laajasti selvitettyjä. Väärä näkemys Jumalan
todellisesta olemuksesta saattaa myös näkemään väärin itse asiassa kaiken sen,
mitä Hänen Sanansa sisältää.
Yksi asia joka
meidän on pakko viimeistään nyt käsittää aivan uudella ja lopullisella tavalla
on se, ettei Jumalan rakkaus ja uskovaisen vaellus perustu vain sanoihin, vaan
tekoihin ja todellisuuteen. Minua ovat vuosikausien ajan puhutelleet aivan
erikoisella tavalla ne kaksi sanaa, jotka väistämättömästi nousevat esiin 1.
Kor. 7 jakeissa 12-16. ”…ja tämä suostuu
asumaan hänen kanssaan”. ”…suostuu …tahtoo”. Kun avioliitto
solmitaan, lausuu kumpikin osapuoli tuossa tilanteessa: ”Tahdon!” Kuka on
kuitenkaan koskaan tullut ajatelleeksi, mitä tuo yksi sana todellisuudessa ja
käytännössä tarkoittaa? Kuka tulee ajatelleeksi yhden ainoan sanan sisältämää
merkitystä? On helppoa lausua jotakin, mutta on paljon vaikeampi toteuttaa vaikka
vain yhdenkin sanan velvoittama todellisuus.
Se mitä saamme
kuulla yhä uudelleen ja uudelleen joidenkin ihmisten suusta, sisältää hämäävän
todellisen vakuuttavuuden: ”Kyllä minä
olen (olin) suostuvainen ja halukas jatkamaan hänen kanssansa; minä olen
(olisin) tahtonut, mutta hän kuitenkin suunnittelee lähtemistä (lähti)!” ”Aivan
Jumalan Sanan mukaisesti minä olen (olisin) tahtonut, mutta hän ei tahdo
(tahtonut)!” Ja näiden vakuuttelujen johdosta me olemme valmiit
tuomitsemaan toisen osapuolen Jumalan Sanan rikkojana, koska hän toisen halusta
huolimatta ei itse halua tai ei halunnut. Mutta miten näkee kaikkivaltias
Jumala nämä asiat, sillä eihän todellakaan ole kysymys siitä, kestämmekö me toinen
toisemme edessä, vaan Jumalan edessä?
Suotakoon
minun aivan käytännön esimerkkien avulla tuoda julki jotakin, mikä selvittää
meille mistä todella on kysymys. Riittääkö vain jonkin asian toteaminen ja
vakuuttaminen, vai tarvitaanko sittenkin jotakin aivan muuta? Riittääkö Herran
edessä se, jos uskoon tullessamme sanoimme ”tahdon”, mutta kuitenkin
vaelluksemme aikana teoillamme osoitamme jotakin aivan muuta? Riittääkö avioliittomme
koko taivalta varten se, jos vihkitilaisuudessa sanoimme: ”tahdon”? Olisiko
mahdollista, että tuo meidän ”tahdon” sittenkin merkitsee enemmänkin: ”Minä en
missään tapauksessa tahdo!”?
Minä olen
monessa suhteessa allerginen ja tietyt aineet ja hajut aikaansaavat suoranaisen
tukehtumisen tunteen. Suotakoon minun käyttää tätä aivan luonnollista ja
konkreettista vaikeuttani esikuvana jollekin sellaiselle, mikä selvittää mistä
on kysymys. Minun on helppo ymmärtää jokaista samoista oireista kärsivää, koska
itse olen osallinen niistä. Toisen ymmärtäminen perustuu hyvin suuressa määrin
omiin, samankaltaisiin kokemuksiin. Ajatelkaamme nyt kuviteltu esimerkki, että
joku mies on naimisissa naisen kanssa, joka aikanaan sanoi hänelle ”tahdon”
aivan samalla tavoin kuin jokainen tuossa tilanteessa sanoo. Nainen omalla
tavallaan vetoaisi tähän sanaan koko avioliiton ajan, aivan kuin itse kukin
olisi valmis tekemään. Jokaisessa elämän ristiriitatilanteessa hän
yksinkertaisesti toteaisi: ”Sinä sanoit aikanaan tahtovasi elää kanssani ja teit sopimuksen yhteiselämästä! Sinun on
siis tahdottava nytkin, koska meillä
on elinikäinen sopimus!”
Kuka voisi
väittää vastaan ja sanoa, että asia olisi toisin? Kuka tahansa
vihkitilaisuudessa ollut voisi todistaa, että kumpikin sanoi ”tahdon” tai
synonyyminä ”suostun”. Aivan samoin voitaisiin marssittaa esiin vaikka koko
seurakunta todistamaan, että ainakin toinen osapuoli on kuuluvalla äänellä
ilmoittanut yhä vieläkin tahtovansa, suostuvansa. Veli voisi todistaa veljen
sanovan tahtovansa yhä edelleen,
sisar voisi todistaa sisaren todella tahtovan
kaikesta huolimatta. Ja tilanteen mukaan kukin vuorollaan tuomitaan jopa
Jumalan Sanan pohjalta, koska ”ei tahdo
vaikka toinen tahtoo”. Mutta siitäkö
todellisuudessa on kysymys? Vain jonkin sanan toistamisesta ja vakuuttavalla
tavalla lausumisesta?
Mies siis
olisi naimisissa naisen kanssa, joka sanoo tahtovansa, ja mieskin omalta
puoleltaan tahtoo. Kumpikin tahtoo, mutta mistä sitten syntyy tuo tilanne, joka
johtaa tarpeeseen todistaa muiden ihmisten edessä omasta halukkuudesta ja
tahtomisesta? Mies tahtoo asua tuon naisen kanssa, mutta onko riittävää
kummankin tahtominen? Mies on allerginen monille asioille itsestään
riippumattomista seikoista johtuen. Hän ei voi mitään sille millainen hän tässä
suhteessa on, ja vaimo tietää sen, koska hän jo seurusteluaikana totesi aivastelun
ja punoittavat silmät. Mutta entä jos vaimo haluaa sisustaa kodin allergiaa
aiheuttavilla materiaaleilla ja tahtoo vuoteen vierellä olevan maljakollisen
kukkia, jotka saavat miehen voimaan huonosti? Hän rakastaa noita niin ihania
luonnon ihmeitä eikä voi olla katselematta niitä makuulla ollessansa.
Toistuvasti hän vaihtaa uudet nuutuneiden tilalle, eikä välitä mitään siitä,
että mies voimallisesti protestoi vastaan ja välillä heittää ne roskakoriin.
Aivastelun hän toki ymmärtää ja pitää huolen siitä, että miehen yöpöydällä on
jatkuvasti puhtaita nenäliinoja, että hän voi niistää vuotavan nenänsä ja
pyyhkiä vetistäviä silmiänsä. Hengityksen vinkuva ääni ei häntä häiritse, sillä
onhan hän tottunut siihen, että kuukaudesta toiseen miehen tila vain pahenee.
Kysymyksemme
aivan tällaisen käytännön esimerkin perusteella kuuluu: ”Tahtooko vaimo todella
elää tuon miehen kanssa? Suostuuko hän Jumalan Sanan mukaisesti asumaan hänen
kanssaan?” Kirjaimen mukaisesti toki ei ole mitään huomauttamista, ennen
kaikkea kun hän aamuin ja illoin ilmoittaa rakastavansa miestä ja nauttivansa
hänen seurastansa. Mistään hinnasta hän ei haluaisi jäädä yksin, tai toivoisi
miehen poissaoloa edes muutamaksi päiväksi. Sukulaisille ja tuttaville hän
vakuuttaa rakkauttaan miestä kohtaan ja kertoo suuresta huolenpidostansa ja
kaikesta vaivannäöstänsä, mitä jatkuva nenäliinojen peseminen ja silittäminen
merkitsee. Hän todella rakastaa miestä — vai rakastaako hän sittenkään häntä?
Jos miehen
tila heikkenee siinä määrin, ettei hän enää pysty hengittämään ilman lääkkeitä
ja jatkuvaa raittiissa ilmassa olemista, onko mies paha ja Jumalan Sanaa
vastaan rikkova ihminen, jos hän jonakin päivänä lääkärin määräyksestä ottaa
oman asunnon? Onko mies uskoton avioliittolupauksellensa, koska vaimo todella
tahtoo elää hänen kanssaan, eikä tahdo hänen lähtevän pois yhteisestä kodista?
Voidaanko todella sanoa, että mies lähti ja jätti vaimon, vai tulisiko
sittenkin sanoa, että miehen oli pakko henkensä pelastamiseksi etsiä jokin
toinen paikka?
Me olemme
tietyissä järkeilyissämme ja ajatuskuluissamme todella typeriä ja mielettömiä.
Me emme useinkaan näe asian kokonaisuutta, vaan kiittelemme hyvää aviovaimoa
rakkaudellisuudesta ja huolenpidosta, kun tämä sellaisella antaumuksella pesee
miehellensä nenäliinoja ja jopa silittää ne. Mutta emme lainkaan huomioi sitä,
että koko huolenpito on aivan turhaa ja mieletöntä ja perusteetonta, koska se johtuu yksinomaan vaimon itsensä
aiheuttamasta sairauden puhkeamisesta! Vaimo tahtoo miehensä pysyvän kotona
ja pitää tästä huolen kaikin mahdollisin tavoin, mutta ei suostu poistamaan
niitä tekijöitä, mitkä tekevät miehen olemisen kotona mahdottomaksi! Sana
”tahdon” ei siis merkitsekään vain tahtomista, vaan kaiken sen lopullisesti
ulos heittämistä, mikä on esteenä todelliselle Jumalan tarkoittamalle yhteiselämälle!
On niin
monenlaisia seikkoja, jotka toisistaan poiketen tekevät yhden ja toisen elämän
mahdottomaksi. Ajatelkaamme myös toisin päin. Mies haluaa vaimonsa pysyvän
kotona ja palvelevan häntä kaikin mahdollisin tavoin. Hän tahtoo todella, sillä
hän on mies, joka tarvitsee vaimon, ja lukee Raamatusta ettei naisella ole
lupaa jättää miestänsä ja lähteä pois kotoa. Mutta mitä sisältää tuo tahtominen tällaisessa tilanteessa? Mies
tekee jatkuvasti asioita, jotka saavat vaimon voimaan huonosti, jopa siinä
määrin, että tämä tuntee tukehtuvansa ahdistavaan ilmapiiriin. Hän on vaarassa
joutua mielisairaalaan, mutta mies ei halua nähdä todellisuutta, vaan ajattelee
vain omia oikeuksiansa miehenä. Jumala sanoo Sanassansa: ”Kirottu olkoon se, joka häpäisee isäänsä ja äitiänsä!” (5. Moos.
27:16) Mies jatkuvasti yllyttää lapset pilkkaamaan äitiä ja käyttää näitä joka
tilanteessa välikappaleena itsensä ja vaimonsa välissä. Mitä isä ei itse
rohkene vaimollensa osoittaa tai sanoa, sen hän panee lapset tekemään. Missä
määrin kirous tulee lasten ylle, sen yksin Jumala tietää, mutta mies itse on
kirouksen alla perheen päänä, jonka joka suhteessa tulisi suojella ja rakastaa
vaimoansa, sekä kantaa vastuu myös lapsistansa ja näiden tekemisistä.
Kaikkea voitaisiin kuvata ikään kuin huoneella, jota lämmitetään
puukamiinalla. Mies on mies eikä ole siinä mielessä herkkä kuin vaimonsa. Hän
rakastaa lämpöä ja kääntää jatkuvasti pellin niin kiinni, että huone täyttyy
savusta. Vaimo pakon sanelemana sietää aikansa savua suuresti kärsien, mutta
vähitellen alkaa tuntea tukehtuvansa siihen. Hän rukoilee ja anoo miestänsä
avaamaan enemmän peltiä, jotta olisi mahdollista hengittää, mutta mies
ajattelee vain omaa itseänsä ja lämpimyyttänsä, ja vaimon anova katse ja
silminnähtävä hätä eivät hätkäytä miestä lainkaan. Ajan mittaan vaimo tuntee
loppunsa lähestyvän, sillä hän ei enää jaksa hengittää juuri lainkaan, ja välittämättä
siitä mitä mies lukee Raamatusta, eräänä päivänä henkensä hädässä lähtee ja
jättää miehensä savun sekaan. Onko hän nyt rikollinen Jumalan ja seurakunnan
edessä, vai voitaisiinko ajatella, ettei hänellä ollut mitään muuta mahdollisuutta?
Mies vaatimalla vaatii häntä takaisin, vedoten avioliittolupauksiin ja
viranomaisilla olevaan paperiin. Hän todella tahtoo vaimon takaisin, tahtoo
elää tämän kanssa, mutta vaimo ei tahdokaan, sillä hän pelkää henkensä edestä!
Kuka on
syyllinen, kuka tahtoo ja kuka ei? Jokaiselle järkevälle ihmiselle on selvää
näiden esimerkkien pohjalta, ettei
pelkkä sana ”tahdon” tai ”suostun” merkitse yhtään mitään ilman käytännössä
toteutettua elämää. Itse asiassa pitkätkään puheet eivät merkitse
mitään, vaikka ne kestäisivät vuosikymmeniä. Toisen savustaminen ulos
yhteisestä kodista välinpitämättömyydellä ja sydämen kovuudella ei missään
suhteessa eroa suoranaisesta avioeron hakemisesta, se vain on niin hämäävän
vanhurskas tapa tehdä mitä suurin rikos toista osapuolta kohtaan. Avioero
voidaan tehdä omalla elämällä ja asennoitumisella, ja virallisen eropaperin
hankkiminen on loppujen lopuksi vain jotakin inhimillistä, ihmisten edessä
tapahtuvaa, jo tapahtuneen virallistaminen. Jumalan silmissä moni asia on jo
saavuttanut äärirajansa ja ratkaisunsa, vaikka ihmiset eivät sitä tahtoisikaan
tunnustaa. Monessa tapauksessa on aikaansaatu niin suuri vahinko, ettei mitään
paluuta entiseen ole suuresta tahtomisesta huolimatta. On ylitetty rajat,
peruuttamattomasti.
Jos mies ei
rakasta ja kohtele vaimoansa Jumalan Sanan mukaisesti, on hän syyllinen niin
Jumalan kuin ihmisten edessä, jos vaimo on pakotettu jättämään yhteinen koti.
Monet asiat, joita mies saattaa välinpitämättömyydessänsä tehdä, ovat kuin
naskalinpisto jalkapohjaan. Avioliiton asioita ei saa viedä julkisuuteen, ulos
kodista. Mutta jos mies kuvainnollisesti jatkuvasti herättää vaimonsa naskalin
pistolla kantapäähän ja kuitenkin vakuuttaa rakastavansa tätä, ei vaimo
todellakaan voi olla syyllinen avioliiton pilaamiseen, jos hänen tuskanhuutonsa
kaikuvat läpi kerrostalon tai lähiseudun.
Jumala tuomitsee aina sen, joka on pahan aiheuttaja, ei sen kohdetta. Jokainen
todellinen jumalanlapsi käsittää Isänsä olemuksen ja vanhurskauden, joka ei
tässäkään kohdin poikkea Hänen kokonaiskuvastansa. Vaikka ihmiset eivät
näkisikään todellisuutta, ovat silmät jotka näkevät ja korvat jotka kuulevat,
ohitse kaiken inhimillisen.
Uskovainen ei
ole jokainen joka itseänsä sellaiseksi kutsuu. Herra tunnustaa ainoastaan
todelliset uskovaiset, jotka Hän tuntee, ja joille Hänen ei tarvitse sanoa: ”Menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden
tekijät! Minä en ole koskaan tuntenut teitä!” Avioliitonkin alueella on
laittomuutta, joka on vertaansa vailla. Tässä ajassa ulkokultaisuus on saavuttanut
huippunsa, ja siten monien kohdalla pätee Paavalin ilmaisu: ”Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he
kieltävät sen voiman.” Miten he kieltävät sen? Teoillansa, eletyllä käytännöllänsä! Tässä kohden en voi olla
ajattelematta yhä uudelleen sitä, mitä sanotaan 1. Tim. 5: 8: ”Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan
ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta
pahempi.” Millaisessa valossa meidän siis tulisi tämänkin sanankohdan
perusteella nähdä se, kun 1. Kor. 7 puhutaan siitä, joka ei usko? Sanat ilman
niitä vahvistavia tekoja eivät merkitse yhtään mitään, vaan päinvastoin tuovat
tuomion monen ylle.
Se mitä
ihminen tuo julki seurakunnassa tai yleensä julkisuudessa, ei ole mikään
todiste hänen puolestansa jotakuta toista vastaan. Miellyttävä ulkoinen olemus
on usein pettävää ulkokuorta, ja ainoastaan sydänten Tuntija tietää totuuden.
Sen tähden yhdenkään ihmisen ei tulisi lausua tuomiotansa tällaisten seikkojen
perusteella kenenkään avioelämästä, koska avioliittovaikeudet eivät kuulu julkisuuteen,
ja siten ei seurakuntakaan voi olla selvillä kaikista olosuhteista ja tekijöistä.
Jumala on
järjestyksen Jumala, rauhan Jumala. Hän haluaa lapsiensa elävän sopusointuista
elämää, missä jokainen tuntee olevansa tarpeellinen ja rakastettu. Seurakunnan
keskuudessa ei kenenkään tulisi pyytää anteeksi olemassaoloansa, mikä ikävä
kyllä monen kohdalla on todellisuutta vielä tänäkin päivänä.
Kirjoittaessani
aikanaan edellä olevaa en ajatellut lainkaan luonnehäiriöisyyttä, mutta nyt
itsekin hätkähdän huomatessani asiayhteyden.
Pian
kirjoittamiseni jälkeen saimme vieraan Keski-Euroopasta, joka nuhteli minua
kirjoitukseni johdosta, ja aivan kuin paheksuen antoi minulle esimerkin siitä,
kuinka todellinen uskovainen nainen suhtautuu kaikkeen kokemaansa. Hän kertoi
kirjaimellisesti: ”Meidänkin maassamme on uskovainen nainen, jota mies
jatkuvasti pahoinpitelee ja hän on koko ajan mustelmilla. Siitä huolimatta hän
on sanonut useasti: ’Minä annan mieluummin tappaa itseni, kuin että lähtisin
pois kotoa’.”
Avioliiton peruuttamattomuutta
voidaan siis käyttää kuolettavana pakkokeinona, joka täysin riisuu aseista
pahoinpidellyn ja kadottaa häneltä kaiken toivon jostakin paremmasta. Joka
lukee kaiken vain lakina, julistaa itse asiassa: ”Avioliitto on peruuttamaton,
eikä sinulla ole mitään mahdollisuutta jättää minua, vaikka tekisin sinulle
mitä tahdon. Käsitätkö, että koska olemme naimisissa, on minulla oikeus tehdä
sinulle mitä vain?”
Onko siis
ihminen sidottu toiseen jopa hengen lähtemisen uhalla? Todella pelottava
ajatus! Kun nyt puhumme luonnehäiriöisyydestä, tulee mieleeni tapaus erään
seurakunnan piiristä. Mies ihastui yksinäisyydestä kärsivään, melko viehättävän
näköiseen naiseen. Tämä kuitenkin oli kokenut todella kovia lapsuudessansa, ja
kärsi tuolla hetkellä jonkin asteisesta mielenhäiriöstä. Miestä varoitettiin
todella vakavasti menemästä naimisiin hänen kanssaan ennen kuin ongelma olisi
ratkennut. Kukaan ei tuolla hetkellä käsittänyt miehen luonnehäiriöisyyttä, ja
tässä tulee julki jotakin siitä, mitä tällaisen ihmisen mielessä liikkuu. Mies
piti kovaa kiirettä ja vei naisen vihille ensi tilassa. Tarpeetonta mainita,
että avioliitto oli täydellinen henkinen helvetti tuolle naiselle, sillä mies
teki koko ajan mitä mielettömimpiä asioita. Vuosikymmeniä myöhemmin mies
heikkona hetkenään myönsi: ”Jos et olisi ollut mielenhäiriössä, et olisi
huolinut minua. Siksi halusin juuri silloin mennä naimisiin kanssasi!”
Tässä tulee
korostetusti esiin se, kuinka LH-persoona etsii itsellensä henkilöä, jota hän
voi alkuun hoivata ja jonkin ajan kuluttua heittäytyä hänen hoidettavakseen
kuin pienenä lapsena. Jos ajattelemme tätä nimenomaista tapausta tarkemmin,
löydämme siitä yhden käsittämättömimmistä piirteistä LH-persoonassa. Olen
joissakin yhteyksissä kertonut siitä, kuinka hän saattaa tehdä pahaa toiselle,
vahingoittaa, haavoittaa, voidaksensa sitten auttaa ja lohduttaa. Tämä mies
teki itse asiassa hyvin ilkeän teon saattaessaan toisen ihmisen avioon tilassa,
jossa tämä ei tiennyt mitä hänelle todella tapahtuu. Myöhemmin tapahtuva
”hyvänä pito ja hoivaaminen” saavat siten hyvin kyseenalaisen leiman, etenkin
kun voidaan jälkeenpäin todeta koko avioliiton olleen enemmänkin äiti-poika
suhde kuin aviosuhde.
Tällaisissa
olosuhteissa elänyt ihminen on siis jäänyt paitsi lähes kaikkea sitä, mitä
inhimillisyyteen ja ihmisyyteen kuuluu. Hänessä on syntynyt eräänlainen
tunnetyhjiö, joka aivan luonnon lakien mukaan pyrkii löytämään jotakin, mikä
täyttäisi sen. Erikoisesti uskonnollisella alueella ollaan valmiita tuomitsemaan
näitä ihmisiä, jotka aivan hehkuvat ja huokuvat huutoa: ”missä olisi joku, joka
välittäisi minusta, missä olisi joku, joka osoittaisi minulle hellyyttä,
lempeyttä, rakkautta, sillä minä en oikein edes tiedä mitä se on!?” Näiden ihmisten
silmät saattavat suorastaan anoa rakkaudellisuutta sellaisella tavalla, että
heidät leimataan haureellisiksi ja avionrikkojiksi.
Luonnehäiriöisyyden
uhrien kohdalla on äärettömän tärkeätä tiedostaa tämä rakkauden ja välittämisen
puutteen tuoma tyhjiö. Ihminen, jolta on riistetty itse asiassa kaikki
inhimillisyys, jos hänessä vielä on hiukkanenkin elämää jäljellä, ei ensi
sijassa ole kykenevä vastaanottamaan mitään monimutkaista. Hänen ensisijainen
tarpeensa on saada tunne siitä, että joku edes hiukan välittää hänestä. Pienikin
rakkauden osoitus palauttaa hänen olemukseensa jotakin siitä, mitä hän on
kadottanut. Jo alan oppikirjojen mukaan potilas usein rakastuu terapeuttiinsa.
Tässä yhteydessä lähes jokainen uhri rakastuu keneen tahansa, joka vain
osoittaa oikeanlaista myötätuntoa ja ymmärtämystä.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti