Osa 5
Me saatamme
kiittää jonkun suuren johtajan nöyryyttä ja vaatimatonta käytöstä, mutta siitä
huolimatta jokaisen inhimillisyys ja puutteellisuus tulevat esiin tilanteissa,
joita ei ole etsitty, mutta joihin yksinkertaisesti joudutaan, jotta toteutuisi
Jumalan Sana: ”Ja taidollisista jotkut kompastuvat, että heidän joukkonsa
koeteltaisiin, seulottaisiin ja puhdistettaisiin lopun ajaksi, sillä vielä
kestää, ennenkuin määräaika on.” (Dan.11).
Omassakin
armaassa Suomemme maassa etsittiin vuosikausia johtopässiä, jolla olisi erikoispaksu
kallo ja isot sarvet. Virkaa sovitettiin kirjoittajaankin useampia kertoja, mutta
suurella pettymyksellä. Kuka meistä on suurin, kaikui vuosikausia eri piireissä
ja tasoissa. Suurimmiksi ilmoittautui aivan omatahtoisesti useampikin, joten
maassamme oli ainakin tusina suurinta, joiden mielipahaksi vain pienet joukot
asettuivat itse kunkin tukijoiksi.
Afrikan-matkani
jälkeen 1984 joillakin oli ajatus, että nyt kirjoittaja ihmeellisellä voimalla
varustettuna täyttää kaikki kansan odotukset ja tarpeet, mutta kotimaahan
saapuikin laihtunut ja nääntynyt lähetyssaarnaaja, jonka sairauksia ei juuri
kukaan huomioinut. Odotukset eivät täyttyneet senkään vertaa kuin aikaisemmin,
niin että jopa ulkomaille asti valiteltiin maamme kurjuutta niin mitättömän sananpalvelijan
johdosta. Vasta viime päivinä on mieleeni palautunut kuinka sairas tuohonkin
aikaan olin. Uniapneani oli aivan erikoisen pahaa laatua, ja väsymystäni
paheksuttiin sen sijaan että olisi ymmärretty mistä se johtui.
Hengityslaitettani suorastaan pilkattiin suurimman johtajankin taholta ja
taustapuheet saivat rönsyillä kenenkään estämättä. Armahtavaisuudesta,
lempeydestä, rakkaudesta ja vastaavasta puhuminen siis tuntuvat noiden vuosien
osalta melkein jumalanpilkalta!
Nyt laitumen
lampaat olivat löytäneet tietynlaisen täyttymyksen, kun suuri johtaja oli
korotettu koko lauman ylimmäksi auktoriteetiksi. Kenenkään muun määkäisyllä ei
ollut sellaista arvoa, kuin tällä ulkoiselta olemukseltaan aivan tavanomaisella
pässillä, jota kylläkin nuoltiin ja putsattiin aivan erikoisella tavalla.
Arvostus ei ollut niinkään erikoisessa olemuksessa, kuin yleisessä hierarkian
harjoittamisessa. Päätös oli päätös, ja nyt sai johtopässi erikoisasemassaan
erioikeuksia ja kunnioittavia asenteita. Johtopässin määkäisyt eivät olleet sen
kummempia kuin toistenkaan, mutta ollen nyt suurin ja merkittävin kaikista,
nyökkäilivät erikoisesti naaraslampaiden päät hyväksyvästi kuunnellessaan tämän
äännähdyksiä. Ei totisesti kukaan ollut kykenevä vastaavaan, yhtä vaikuttavaan
ulosantiin, ei varmaankaan missään laumassa koko maailmassa!
Oliko
johtopässikin tämän mustan hahmon vallassa, kun ei tippaakaan näyttänyt
välittävän lauman järjettömästä ja kuluttavasta käytöksestä ja ponnistamisesta?
Siihen emme kai koskaan saa vastausta, koska hän selvästikin nautti
tietynlaisesta koskemattomuudesta ja suojasta, joka suuresti muistutti paavin
nauttimaa valta-asemaa. Suurta johtajaa ei saanut arvostella, vaan tuli luottaa
hänen suureen kutsumukseensa, joka ei sallinut hänen epäonnistua, erehtyä
missään asiassa. Hänen neuvonsa oli kuin suoraan taivaalta, koski se sitten
ruohoa tai vettä, puiden oksia tai takaniityn myrkyllisiä ja huumaavia kasveja.
Minkään myrkyllisen nauttimista ei suositeltu, mutta ajoittain itse kukin löysi
muutaman erikoisen olon tuottavan kukkasen tai juurakon. Ajoittain sallittiin
melkein millaista käytöstä tahansa, kunhan kunnioittava käytös johtopässiä
kohtaan säilyi!
Johtopässiä
kadehdittiin ajoittain melko ankarasti, ja kaikkia muita hurskaasti määkiviä
arvosteltiin yksinomaan tämän piirteiden perusteella. Ei ollut ketään
johtopässin vertaista koko laitumella, ei tämän vuoren rinteillä eikä
varmastikaan koko maailmassa! Kukaan ei määkinyt sellaisella tavalla, vaikka
kukaan ei todellisuudessa osannut sen paremmin selvittää, mihin erikoisasema
perustui. Todellisuudessa useampikin, etenkin vanhempi pässi, päästeli
vähintään yhtä hienoa ja oikeaoppista määintää, mutta sitä ei saanut arvostaa,
vaan sitä tuli arvostella! Siten ei ollut kaikkien pitkien vuosienkaan jälkeen
muodostunut minkäänlaista yhtenäistä kuvaa siitä, mihin todella oli tarkoitus
pyrkiä.
Tämä itkettää
nyt kirjoittajaakin, joka noin kaksitoista vuotta sitten uskoi piankin tulevan
ajan, jolloin voisi kirjoittaa jotakin positiivista ja edistyksestä kertovaa.
Lohduttavana ajatuksena kaiken takana alkaa mielessä kaikua vuosituhansien takainen
keskustelu jossakin Luvatun Maan kukkuloilla. Silloinkin oli huoli joistakin
maan matkaajista, ja Herramme läsnäolosta huolimatta monenlaiset väärinkäsitykset
levittäytyivät Juudean vainioilla. Miten käy tämän ja tämän, miten käy minun?
Herramme vastaus pätee vielä tänäänkin itse kunkin omalla kohdalla, kunhan vain
haluamme kuulla Hänen äänensä: ”Mitä se sinua koskee, seuraa SINÄ Minua!”
Henki
sisimmässäni vakuuttaa nyt erikoisella tavalla kaiken käsittelemämme
vakavuutta. Kaikki on loppujenlopuksi kiinni henkilökohtaisesta suhteestamme
Herraan, jolle ei vieläkään ole tullut eikä milloinkaan tule jotakin uutta
välimiestä. Olkoot ihmispässejä tai lammaspässejä, ratkaisevaa on vain oma
suhteemme iankaikkisuuteen, joka totaalisesti on kiinni Hänestä, joka itse on
Iankaikkinen Elämä, ja Jonka kautta ainoa mahdollisuutemme on elää
iankaikkisesti!
Jokainen
pässi, jokainen lammas, tuomitaan aikanaan sen mukaisesti, mitä hänen
vaikutuksestaan on tapahtunut laitumella tai muualla vuoriniityillä. Mikään
pahuus ei ole oikeutettua, mikään vääryys ei kuulu todellisten lampaiden
joukkoon. Kaikki pahuus on saapunut ja ujuttautunut joukkoomme sen julistuksen
johdosta, joka on ollut niin tavattomasti oikean näköistä ja tuntuista, oikean
kuuloista. Mikään sinne päin oleva, melkein kuin, ihan kuin, ei ole lähtöisin
Hyvästä Paimenestamme, vaan laitumen laidalta, pahuuden olennon julistuksesta,
joka on eksyttänyt melkein valitutkin, etenkin kun jotkut johtajat ovat niin
sokeita, vailla henkien erottamisen lahjaa, etteivät näe lampaiden älytöntä
ponnistelua ja melkein tuhoutumista!
En ole
oikeastaan vielä koskaan aikaisemmin kokenut sellaista pyhää vihaa kaikkea
melkein oikeata kohtaan, kuin juuri nyt kirjoitettuani pari viimeistä sivua.
Meitä on petetty paljon pahemmin kuin mitä kukaan meistä on rohjennut ajatella.
Herramme varoitti meitä, ettei Hän ole tuonut sitä mitä odotamme, vaan Hänen
seuraamisensa tuo mukanaan paljon ikäviä seurannaisilmiöitä, jotka eivät
kuitenkaan ole lähtöisin Hänestä. Hän toi miekan, Hän toi ristiriidat
perheenjäsenten keskuuteen, mutta kaikki vääryys ja pahuus on peräisin tuosta
tummasta hahmosta, joka pukeutuu valkeuden enkeliksi ja lainaa Jumalan sanaa
omien mielitekojensa mukaisesti. Me olemme joutuneet kärsimään ja kärsimme ehkä
vielä tulevaisuudessakin, mutta mikään kaikesta pahuudesta ei ole peräisin Hänestä,
joka on alkanut meissä työnsä ja on vievä sen päätökseenkin. Mutta Hän ja Hänen
tekonsa meissä tuovat mukanaan asioita, jotka kautta pelastushistorian ovat
seuranneet todellisten jumalanlasten tietä. Peruskysymys kuitenkin kuuluu,
mistä me uskomme kaiken tulevan. Jos uskomme kaiken tulevan Herraltamme, on
meillä täysin väärä kuva Hänen olemuksestaan ja Hänen tarkoituksestaan. Tässä
uskomuksessa olemme myöskin vääriä todistajia, jotka antavat väärän kuvan rakkaudellisesta
Isästä, jolla ei ole mitään osuutta pimeyden tekoihin.
Kirjoittaja
on eri piireistä ahdistettu ulos ennen kaikkea siksi, ettei tämä ole ollut
halukas siihen ihmiskorostuksen henkeen, joka on vallinnut keskuudessamme aivan
alusta lähtien. Kirjoittaja on antanut mennä ohitsensa lukuisia tarjouksia,
joihin myöntyminen olisi merkinnyt aivan toisenlaista nykyhetkeä ja
tulevaisuuttakin, niin taloudellisesti kuin arvostuksellisestikin. Jokin
kirjoittajan sisimmässä ei vain ole voinut yhtyä niihin näkemyksiin, joita
hänen olisi tullut viedä eteenpäin saadaksensa valtaa ja arvostusta, ei
kuitenkaan Itse Herran edessä.
Ei voi olla
ihmettelemättä sitä sekoitusta, joka menneiden vuosikymmenien aikana laadittiin
eteemme hengellisenä ruokana, lopullisena Jumalan tahdon toteuttamisena, täysin
irrallaan alkuperäisestä yhteydestänsä. Meitä vaadittiin vastaanottamaan ja
hyväksymään kaikki meille esitetty, vaikka mielemme oli täynnä epäilystä ja
vastustusta. Kaikki oli melkein kuin, ihan kuin, hyvin lähellä totuutta.
Käytännön elämä, näiden ihmisten hedelmä, on nyt vuosikymmenien ajan ollut
tarkkailtavana, ja tulos on niin selvä kuin vain ajatella voi. Mieliimme
kylvettiin pelko pilkasta Pyhää Henkeä vastaan, minkä taakse useat julistajat
pakenivat suojatakseen omia epäraamatullisia näkemyksiään ja uskomuksiaan.
Hengellisen
elämän keskellä vallitsivat monet perustekijät ns. psykopatian alueelta. Emme
voi näitä ihmisiä psykopaateiksi leimata, mutta heidän elämässään vallitsivat
monet samat lainalaisuudet kuin kuvaamamme sairauden tai poikkeavuuden
kohdalla. Erikoisesti herätti huomiota se, kuinka monet henkilöt valehtelivat
vuodesta toiseen käsittämättä kai itse ollenkaan mitä tekivät. Ajan kuluessa
aivan psykopatian esimerkin mukaisesti he vähän kerrallaan alkoivat pitää
kaikkea esittämäänsä totena, eli uskoivat kaiken itse puhumansa. Mitkään
ristiriitaisuudet eivät saaneet heitä epäilemään esittämäänsä, ja heidän
valheellisuutensa oli niin järkyttävää, ettei sitä vieläkään ole helppo pitää
totena. Kuinka voivat sanat ja elämä olla sellaisessa ristiriidassa keskenään?
Merkittävin
ristiriita perustuu opilliseen torjuntaan, mikä oikeuttaa tekemään
kanssamatkaajalle melkein mitä tahansa. Puhuttiin koko ajan rakkaudesta, mutta
siitä huolimatta pyrittiin tekemään kanssamatkaajan elämä suorastaan
mahdottomaksi. Ikään kuin koko asiaa ei olisi lainkaan käsitetty, myönnetty
todeksi, tarkoitus pyhittää keinot mielessä.
Jatkuu joskus myöhemmin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti