Osa 4
Laitumemme
lampailla on siis itse kullakin oma syynsä eristäytyä toisista yhteisön
jäsenistä. Kun puhumme nyt jostakin tällaisesta muualla maailmassa ja
mielikuvituksessa tapahtuvana, on helppo ymmärtää näitä asioita ja nauraa niille.
Mutta tulisiko nauraa vai itkeä? Kaikki on tapahtunut ja tapahtuu keskuudessamme
juuri tällaisella tavalla, josta siedämme kerrottavan lampaiden, mutta ei
ihmisten kohdalla! Kirjoittaja ei voi mitään sille, kuinka kaiken yläpuolella
tahdosta riippumatta kaikuvat nuo merkittävien julistajien sanat kysymyksessä omasta
syyllisyydestäni: ”Sinun ei tarvitse sitä tietää!” Tämä asianhaara sisältää
jotakin paljon, suunnattomasti, pelottavampaa kuin mitä osaamme ajatellakaan.
Nämä sanat sisältävät todellisuudessa koko sen kirouksen, joka vallitsee niin
vuoriniityillä laiduntavien lampaiden kuin meidänkin yllämme. Vihataan,
syytetään, panetellaan, mainemurhataan, kertomatta todellista syytä ja edes
yrittämättä etsiä totuutta jo kymmenen käskyn perusteella. Miksi minusta,
sinusta, puhutaan, annetaan väärä todistus, haluamatta perustella asiaa sen
paremmin maallisen kuin ei jumalallisenkaan oikeuden mukaisesti? Kaikki tämä
todistaa meille, että vihollisen voimat ovat tunkeutuneet sinnekin, missä niitä
ei ikinä olisi uskottu olevan!
”Mutta nytpä
onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis. Silmä ei saata sanoa kädelle:
’En tarvitse sinua’, eikä myöskään pää jaloille: ’En tarvitse teitä’.”
(1.Kor.12). Jumalan Henki sisimmässäni vakuuttaa minulle ja meille kaikille,
että tämä sanankohta tietomäärämme huomioiden ei milloinkaan ole ollut niin
todellisuutta kuin tämän päivän laitumella. Me olemme saaneet olla osallisina
mitä raamatullisimpaan opetukseen, mutta jossakin vaiheessa korvamme ja siten
sydämemmekin ovat kääntyneet väärään suuntaan, laitumen laidalle. Musta hahmo
on tarttunut hämmästyttävän aidolla tavalla kaikkeen kuulemaamme, ja on julistanut
meille samoja asioita melkein juuri sellaisina, kuin olimme ne aikaisemmin kuulleet.
Kaikki oli kautta vuosien melkein kuin, aivan kuin… Kuinka kauhistuttavan
petoksen kohteeksi olemmekaan joutuneet! Melkein kuin… aivan kuin… Mikään ei
ole pelottavampaa ja vaarallisempaa yksinomaan jo Eevan kokeman perusteella. ”Mutta
minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän
mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on
Kristusta kohtaan.” (2.Kor.11)
Laitumemme
lampaat elävät vain siitä ravinnosta, jonka luokse heidän paimenensa ne johdattaa.
Ihminen ei elä vain leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta
lähtee. Olemme kymmeniä, jollei sitten satoja kertoja osoittaneet, että pieninkin
lisäys tai muutos aitoon Jumalan Sanaan tuo mukanaan hengellisen kuoleman. Suureksi
osaksi se perustuu laitumemme lampaiden uuteen oppiin raikkaasta ilmasta ja
hygieenisestä välistä toisiin lampaisiin. Yksin jäänyt on paljon helpompi
napata susien suihin, ennen kaikkea kun se houkutellaan jostakin muurin aukosta
laitumen ulkopuolelle. Emme halua siitä puhua sen enempää juuri nyt, mutta
miettikäämme myös sitä mahdollisuutta, että… kamalaa ajatellakin sitä… jonakin
päivänä musta hahmomme ei tyydykään vain kiusaamaan ja piinaamaan loppuun asti
hermostuneita lampaitamme, vaan avaa portin ja vie kaikki mukanaan!
Onko koskaan
aikaisemmin tässä määrin kaikunut laitumella määintä, joka korostaa yksilön
vapautta ja ilmoittaa selvästi toinen toisellensa yhteyden ajan olevan ohitse,
eikä toisia enää tarvita, milloin mistäkin keinotekoisesta ja keksitystä syystä?
Vanhat tulee unohtaa ja kulkea eteenpäin, mutta on asioita joita ei
yksinkertaisesti voi unohtaa, ihmismieli kun on sellainen! Kirjoittaja voi
antaa tapahtuneen anteeksi, mutta ei voi unohtaa sitä sen suuren opetuksellisuuden
johdosta. Tapahtuipa kerran eräällä ulkomaan rautatieasemalla, että yksi
mieshenkilö, veljen nimellä kulkeva, tarrasi molemmin käsin kurkkuuni ja karjui
kovalla äänellä: ”Me emme sinua tarvitse, me emme sinua halua! Me turvaudumme
aivan toiseen henkilöön, ja haluamme sinut totaalisesti syrjään!” Tilanteeseen
ajautuminen pyydettiin anteeksi, mutta ei itse asiaa!
”Sentähden
sanoo Herra, Herra niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja
laihan lampaan välillä. Koska te olette kylki- ja niskavoimalla sysineet ja
sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos
ja hajallensa, niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi;
ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.” (Hes.34). Pankaamme mitä
suurimmalla vakavuudella merkille, ettei ole kysymys vain lampaiden päättämistä
asioista! Me saatamme keskenämme sopia jotakin, uskoa olevamme valtuutettuja
tiettyihin asioihin, luottaen määräysvaltaamme, jota meillä usein ei ole
pienimmässäkään määrin! Herra on se, joka tuomitsee eri lampaidenkin välillä,
se toistuu näissä parissa lauseessa kahteen kertaan.
Me voimme
siis omassa hengellisessä näkemyksessämme tehdä tietynlaisia rajoituksia ja aidata
joitakin ihmisiä oman alueemme ulkopuolelle, tietyn välimatkan päähän, mutta
kaiken maailman Tuomari seuraa kaikkea, vaikka usein ihmettelemmekin tuomioiden
viipymistä. Onneksi tuomiot eivät ole meidän käsissämme, sillä olisimme jo
aikaa sitten tuhonneet kaiken, itsemmekin muiden mukana!
Me
tarvitsemme toisiamme ja toistemme läheisyyttä enemmän kuin milloinkaan
aikaisemmin, mutta miten saisimme vaikenemaan tuon tumman hahmon, jota aivan
liiaksi ja kiusaantumiseen asti olemme kuunnelleet! Hän ei pienimmässäkään
määrin ajattele parastamme, ei välitä meistä tippaakaan, vaan haluaa ainoastaan
tuhota koko laumamme aina vain uudenlaisella villaopilla, joka on 99
prosenttisesti oikea ja paikkansa pitävä. Mutta vain tuo yksi prosentti saa
aikaan kaiken muun myrkyttymisen aivan kuten jokin viimeisimpien aikojen
hermomyrkky, jota ei tarvita edes yhtä prosenttia tuhansien tappamiseksi.
Lammaslaumamme
on riitaisempi kuin milloinkaan aikaisemmin. Kirjoitimme aikanaan vartijoista
Siionin muurilla. Vartijan varoituksia ei haluttu kuulla vielä silloinkaan, kun
vihollinen jo oli muurien sisäpuolella. Sama on tapahtunut jälleen kerran lammaslaumassamme,
joka ei niin yksimielisesti ponnistelisi aivan järjettömän asian puolesta,
ellei suuri osa jäsenistä olisi omaksunut uuden villaopin harhoja. Yksi näistä
ristiriitaisimmista harhoista perustui manipulointiin, joka taas perustui
lammaskunnan itsetuntoon. Ahaa, siinä se jälleen tulee silmiemme eteen aivan
uudessa valossa! Kuka lampaista on suurin, kuka kaunein, kuka kiehtovin, kuka
maskuliinisin, kuka naisellisin? Emme ole tästä vielä puhuneet, emmehän?
Jokainen
lammas, ainakin noin pinnallisesti tarkastellen, oli lopen uupunut
yrittämiseensä ja ponnisteluihinsa. Ei kai kuitenkaan villan tuottaminen
isännälle ole niin merkittävä seikka, että sen tähden aivan kuolemaan asti
ponnistetaan hyödyn takia? Ei, ei, niin jaloja nämä lampaat eivät sentään ole!
Mutta on se yksi asia, jonka takia niin ihmislampaat kuin muutkin pässinpäät
ovat valmiita uhraamaan terveytensäkin: itsetunto, tietoisuus tärkeydestä,
arvostuksesta ja tietysti merkittävästä asemasta muiden joukossa, … muiden edellä!
Jos sen siten
haluamme kuvailla ja tuoda kasvojemme eteen, oli lauman vallannut tämä uusi
villaoppi, joka ei perustunut villan tuottamiseen ja lampaana olemiseen, vaan
oman arvon kohotukseen, ikivanhaan juoneen, jonka varjolla mikä tahansa lauma
saatiin harhautettua syrjäpoluille, jotka eivät lainkaan näyttäneet niiltä.
Kuka meistä on suurin, kuka meistä on kaunein, kuka meistä…?
Kirjoittaja
on jo lukemattomia kertoja todistanut sen, ettei kukaan todella palvo ketään
toista, edes suurimman idolin tai esikuvan kohdalla. Kaikki epäkristillinen
kunnioitus ja palvonta perustuvat tarpeeksi syvään kaivettuna vain ihailijan ja
palvojan omakuvaan, omaan heijastukseen lähteen tai minkä tahansa heijastavan
pinnan edessä. Parhaita heijastimia ovat kuuluisuudet, kuka mistäkin syystä.
Niinpä oli
tumma hahmo eri öinä kiertänyt lauman hajallaan olevien ruhojen välillä (keho
kuulostaa liian hienostuneelta) käyttäen hyväkseen pitkiä välimatkoja. Siinä
oli vakuutettu kunkin hahmon erinomaisuutta ja ylivertaisuutta, niin että
vähitellen oli koko päivittäinen kanssakäyminen perustunut toinen toisensa
tarkkailuun ja vertailuun.
On liian
sekavaa alkaa kuvailemaan kaikkea tätä, mutta aivan kautta aikojen pätevän
esikuvan mukaisesti oli keskinäinen kilpailu johtanut siihen, että jonkinlaisen
arvoasteikon säilyttämiseksi oli hyväksytty, joskin eripuraisesti, yhden
pässinpään aivan erinomainen erinomaisuus ja ylemmyys muiden keskellä. Ja kun
yksi korotetaan arvoon arvaamattomaan, seuraa yleinen tyytymättömyys ylistävistä
määkäisyistä ja kunnianosoituksista huolimatta!
Näennäisen
rauhan ja sovun keskellä ristiriidat sen kuin kasvoivat, mutta johtajapässin
lampaannaama loisti joidenkin mielestä kuin Moosespässin kasvot aikanaan.
Kukaan ei sentään ehdottanut pussin panemista tämän esikuvan päähän, nimen
jäädessä salaisuudeksi oikeustoimien pelossa. Kutsukaamme häntä vain johtajaksi
tai Suureksi Johtajaksi. Johtopässi taitaa olla yksinkertaisin nimitys!
Kirkkohistoria
on aina ajan kuluessa todistanut, mitä seuraa jonkun korottamisesta arvoon arvaamattomaan.
Mitä ylempänä joku on, sitä alemmaksi todellisuudessa vaipuvat kaikki alamaiset
tai alempiarvoiset. Mitä kovempaa alamaiset tietyissä kulttuureissa huutavat
ylistystänsä jollekin johtajalle ja pinnistävät äärimmilleen voimansa, sitä
heikompaan asemaan he joutuvat, vaikkakin melko huomaamattomasti. Jokainen pässinpääideologia
on johtanut jossakin vaiheessa kaaokseen, ajattelemme sitten mitä tahansa
kulttuuria tai ideologiaa. Yhden kunnia on toisen kumara ryhti ja känsäiset polvet!
Sen olemme olleet todistamassa viimeisten vuosikymmenien aikana. Mutta siitähän
meidän ei tule tietää mitään! Huonovointisuutemme on omaa syytämme, oma
vikamme! Vai onko?
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti