12.06.2010
Valehtelisin
jos väittäisin nauttivani yksinäisyydestä. Ympärilläni on suurempi määrä
ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin, mutta siitä huolimatta tunnen itseni
suorastaan sairaan yksinäiseksi. Suurin osa ihmiskontakteistani koostuu
jollakin tavoin avun tarpeessa olevista ihmisistä, joiden voimavarat ovat hyvin
rajoitetut. Minulla ei ole lähipiirissäni yhtään henkilöä, joka voisi palvella
ja tukea niin persoonaani kuin tointani ihmissuhdetyössä. Tarkoitan sitä, että
jokainen meistä tarvitsee lähelleen ainakin yhden ihmisen, joka kykenee
näkemään persoonalliset ja virkaamme kuuluvat tekijät. Niin hengellisellä kuin
mielenterveydelliselläkin alueella olen ajautunut ilman omaa tarkoituksellisuutta
tilanteeseen, jossa tietyssä määrin jään aivan yksin esittämieni asioiden
kanssa. Tämä tuo mukanaan omalaatuisen turvattomuuden tunteen, kun ei ole
ketään korkeampaa auktoriteettia, johon voisi nojautua ja turvautua. Kaikesta
huolimatta en tällä hetkellä tiedä mitään tekijää, joka saisi epäilemään asemani
oikeutusta.
Miksi
ihmiselle, joka itse tuntee olevansa täysin toisenlainen tarpeidensa ja
odotustensa suhteen, uskotaan asioita, jotka kaiken järjen mukaan kuuluisivat
paljon korkeamman tason ammattilaisille? Miksi ihminen sidotaan ilman omaa
pyrkimystä asioihin, jotka johtavat omassa itsessään ja olemuksensa puolesta
yksinäisyyteen? Miksi on kuin jokin yliluonnollinen voima olisi tehnyt
eräänlaisen näkymättömän muurin ympärilleni, joka rajoittaa ihmiskontaktejani
suorastaan uskomattomalla tavalla? Onko minulla jokin aivan erityinen suojelusenkeli,
joka karkottaa lukuisia ihmisiä läheisyydestäni, ikään kuin nämä olisivat
elämälleni ja tehtävälleni vaarallisia ja vahingollisia?
Syöpähoidon
jatkuttua nyt yli kolme vuotta, ollaan tultu vaiheeseen, jossa minulle
erikoissairaanhoidossa tehdään hampaita ja proteeseja. Olemukseeni ovat tehneet
lähtemättömän vaikutuksen erikoisesti Lahdessa keskussairaalan suupolin
työntekijät, lähinnä Turusta sinne saapuva erikoishammaslääkäri. Olen tuskin
koskaan aikaisemmin elämässäni tavannut niin herttaisia ja mielenliikutusta
aikaansaavia ihmisiä. Kertoessani tästä kokemuksesta jollekin ystävälleni, on
hän halunnut palauttaa minua maan pinnalle esittämällä epäilyksen, että kaikki
on vain ulkonaista ja pettävää.
Miten
ylipäätään me uskovaiset ihmiset olemme päätyneet nykyiseen tilanteeseen, joka
itsessään on suorastaan kestämätön? Me emme enää jaksa uskoa mihinkään hyvään
ja onnelliseen, mielihyvää tuottavaan. Me epäilemme jokaista ihmistä,
suorastaan manipuloiden itseämme olemaan luottamatta keneenkään ns.
maailmalliseen ihmiseen. Jokin meissä pyrkii vakuuttamaan meidät kaiken
petollisuudesta ja harhaan johtavasta luottamuksesta, koska on kysymys uskosta
osattomista ihmisistä. Onko kukaan maailmallinen ihminen pettänyt meitä siinä
määrin kuin omat seurakuntalaisemme? Me uskomme hyvyyteen ja onnellisuuteen,
jota ei oman asenteemme johdosta voi olla eikä syntyä minnekään, koska meiltä
on kadonnut usko hyvän voimaan! Olisiko niin, että koko ajan juoksemme pakoon
sitä, mitä niin palavasti kaipaamme?
Ystävällisen
ja normaalisti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen on ainakin minulle suorastaan
koko mielen valtaava asia. Näiden asioiden kohtaaminen ns. maailman piirissä
kertoo meille, että vielä on ainakin jonkin verran toivoa jostakin paremmasta,
kun kerran tällaisia ihmisiä on olemassa. En rohkene sitä tähän paperille
tallentaa, että tunnen vain todella harvoja uskovaisia, jotka tuottavat
vastaavaa mielihyvää. Olen koko elämäni ajan kaivannut kohdata sisaren tai
veljen, joka aivan ilmiselvästi rakastaa Herraa Jeesusta Kristusta ja jokaista
Hänestä syntynyttä. Jos en suuresti erehdy, olen pari sellaista ihmistä
kohdannut, vain pari!
Rakastan
kaunista, melodista ja rauhallissävyistä musiikkia. Se on varmastikin suuressa
määrin pelastanut henkeni ja mieleni tasapainon. Etenkin saksalainen ja
itävaltalainen kansanmusiikki parhaimmillaan on suoranaista lääkettä
raskautetulle sydämelle ja koko kehollekin. Herää vain kysymys, että miksi ei
jotakin vastaavaa kauneutta ja suloisuutta voi olla uskovaisten ja hengellisen
elämän keskuudessa? Miksi niin repivä ja pakanallinen rytmi ja melodia ovat
tulleet jäädäkseen lähes jokaisen seurakunnan toimintaan? Miksi niin usein olen
ollut pakotettu tunkemaan syljellä kostutettua paperinenäliinaa korviini pystyäkseni
jäämään hengelliseen kokoukseen sen loppuun asti?
Uskon kaiken
kauniin ja hyvän olevan lähtöisin Jumalasta. Tarkoitan sellaista kauneutta ja
hyvyyttä, mikä palvelee ihmisen sisäisen olemuksen parasta ja tervehtymistä.
Oma lukunsa on ihmisen itsensä jumalanpalvelukseen tuoma kauneus ja ulkonainen
hyvyys Kainin esimerkin mukaisesti. Me olemme hengellisessä elämässä nähneet
aivan liian paljon rumuutta ja suoranaista kauheutta (vain yhden kirjaimen ero
kauneuteen), että olemme kadottaneet uskomme johonkin parempaan. Itse joudun
kamppailemaan näiden asioiden kanssa, etenkin kun jokin voima pyrkii
syyllistämään siitä, että niin paljon puhun ikävistä asioista.
Me olemme
nähneet aivan liian suuren määrän ihmiskasvoja, jotka palauttavat mieleemme
lukemattomia pettymyksiä ja haavoittavia kokemuksia. Eikö kuitenkin ole lohduttavaa, että lähes kaikilla ikävillä asioilla
on ihmiskasvot, ei Jumalan kasvot? Me jokainen olemme Jumalan kuva omalla
tavallaan, mutta todella harvoin on Jumala seurakunnan saarnaajan tai johtajan
näköinen. Hengellinen masentuneisuutemme on lähtöisin niistä mielikuvista,
joita vilpilliset ja omavaltaiset hengelliset tutkimusmatkailijat ovat
raportoineet ns. hengellisistä kokemuksistaan tämän ja tuonpuoleisen välillä.
Herää voimakas epäilys sen suhteen, kuinka kauas nuo matkat ovat suuntautuneet.
Ovat tainneet suurimmaksi osaksi jäädä naapurikuntien metsiköihin taivaallisten
laidunten sijasta!
Olemme olleet
todistajia enemmän ikäville kuin jumalallisille asioille. Voidaanko tämä
tosiasia vielä kiistää tässä mitä merkittävimmässä ja vaarallisimmassa ajassa?
Meillä on ollut valtava määrä hengellisyyttä ja seurakunnallista toimintaa,
mutta missä on tulos kaikesta vaivannäöstämme? Missä olisi sellainen seurakunta
tai hengellinen yhteisö, johon varauksetta voisimme kehottaa etsivää ihmistä
hakeutumaan? Itse en tiedä kuin vain yhden ryhmän, joka sekin kokoontuu aivan
liian harvoin.
Minne ovat
kadonneet kaikki nuoret seurakunnistamme? Eivätkö juuri he tarvitse enemmän
kuin kukaan muu jumalallista tukea ja apua elämänsä vaaroja täynnä olevalla
taipaleella? Miksi on usein niin, että nimenomaan lukuisten uskovaisten
perheiden lapset ovat suurimmassa hädässä ja suorastaan hukassa kaiken
keskellä? Heidän lapsenmielensä on nähnyt kaiken suoritususkonnollisuutemme
lävitse ja ehkä loppuelämäksensä sulkenut heidän mielensä hengellisille
asioille. Me uskoimme elävämme paratiisissa ja ennalleen palautetussa tilassa,
vaikka elämämme todisti aivan päinvastaisesta!
Lapsi on
aivan erityislaatuinen olento tämän maan päällä. Me vain tunnemme aivan liian
vähän hänen todellista olemustaan. Hänessä on jotakin jumalallista,
tuonpuoleista, ainakin siihen ikään asti kun hän tulee vastuulliseksi omista
päätöksistään, valinnoistaan ja teoistaan. Useiden auktoriteettien mukaan tämä
viattomuuden aika päättyy 12 vuoden iässä. Emme kuitenkaan voi laatia mitään
asteikkoa, koska jokainen ihminen on poikkeuksellinen, erikoislaatuinen.
Pienikin lapsi voi omata järkyttäviä piirteitä jo alle kymmenvuotiaana, päätyen
jopa vastuuseen taposta tai suoranaisesta murhasta. Kysymys on tietysti
vakavasta vääristyneisyydestä ja suoranaisista henkivalloista.
Mitä useamman
ihmisen kanssa keskustelen, sitä painokkaammin tulevat esiin hänen lapsuutensa
ja siihen sisältyvät kokemukset. Aivan liian moni kantaa perhepiirissä
kokemiaan pettymyksiä ja suoranaisia kauhujakin loppuelämänsä ajan, koska
niiden purkamiseksi ei ole välineitä. Vanhemmat ihmiset, työelämän ulkopuolella
olevat, jätetään oman onnensa nojaan, koska heihin ei katsota kannattavan sijoittaa
yhteiskunnan varoja.
On
suoranainen ihme, miten suurin osa lapsistamme selviää kaiken kokemansa lävitse
edes jotenkuten terveinä ja normaaleina. Joidenkin arvioiden mukaan joka viides
tai ehkä neljäs lapsi joutuu kokemaan väkivaltaa kodissaan tai kasvuympäristössään.
Tämä on meille tuttuakin tutumpaa narsistiperheistä. Herää kysymys sellaisen
ihmisen mielentilasta ja henkisestä terveydestä, joka tietoisesti ja harkitusti
vahingoittaa omaa jälkeläistään. Useimmissa tapauksissa kaiken väkivaltaisuuden
takana on kuningas alkoholi.
En voi
unohtaa kokemustani, joka minulla oli joitakin vuosia sitten Mikkelin torilla.
Tarkoitukseni oli mennä myymään kirjojani, mutta uteliaisuuttani menin
suurehkoon telttaan, jossa puhuttiin huumeista. Paikalla oli kaksi huumetyöntekijänaista
ja kaksi poliisia. Minulle annettiin mahdollisuus tehdä kysymyksiä, joiden
sijaan kerroin omasta toiminnastani, esittäen näkökannan, että joudun
jatkuvasti törmäämään ihmisiin, jotka alkavat ahdistukseensa ja ikäviin kokemuksiinsa
perustuen käyttää alkoholia. Kaikki neljä nauroivat minulle ja sanoivat, että
huvikseen ihmiset alkoholia käyttävät. Asiaa ei kai voi yleistää, mutta
pettymykseni näiden ammattilaisten kohdalla oli sanoinkuvaamaton!
Huumevirkailijat ja poliisit omaavat tällaisen käsityksen vakavista asioista!
Totuus on
kuitenkin, että moni aloittaa alkoholin käytön häivyttääkseen masennustaan ja
ikäviä kokemuksia. Tämä on tullut esiin laajoissa piireissä, mutta ennen
kaikkea narsistisen persoonallisuushäiriön alueella.
Miksi Jumala
sellaisella tavalla kätkee itsensä meidän ajassamme? Hengellistä toimintaa on
enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin, mutta jokin sisimmässä ei tule
vakuuttuneeksi Jumalan todellisesta läsnäolosta. Jos Hän erilaisella tavalla
olisi lähellämme, johtaisiko se Ananiaan ja Safiiran kohtalon toistumiseen
liian usein? Onko Jumalamme kätkeytynyt suojellakseen meitä?
Miksi
kaikilla hengellisillä asioilla on siinä määrin ihmiskasvot, että epäilykset
pakostakin hiipivät mieleen? Miksi jonkin julistajan korottaminen erikoisasemaan
saa sisäiset hälytyskellot soimaan, vaikka kaikki ulkonaisesti vaikuttaa niin
oikealta ja hengelliseltä? Korotetaanko todellisuudessa ketään kohteeksi
otettua, vai tapahtuuko kaikki vain joidenkin itsekkäiden pyyteiden
täyttymiseksi?
Olen lähes
neljänkymmenen vuoden ajan seurannut erään julistajan korottamista tämän ajan
merkittävimmäksi saarnamieheksi, jonka julistuksesta ja palvelustehtävästä on
lukuisien kannattajien mielestä riippuvainen ensimmäiseen ylösnousemukseen
osallistuminen. Tämä julistaja on kuulemma kaikkien elävänä temmattavien kärjessä
nouseva yläilmoihin, joten hän on ainoa henkilö koko maailmassa, joka on
kykenevä ja oikeutettu julistamaan puhdasta Jumalan Sanaa.
Minä en
arvostele tämän julistajan palvelustehtävää tai hänen jumalasuhdettaan. Minä
arvostelen Jumalan Sanan pohjalta hänen kannattajiensa toimia ja mielipiteitä,
jotka ovat muodostuneet suoranaisesti eräänlaiseksi uskonnollisuudeksi. Lähes
neljänkymmenen vuoden kokemus ja todistettava historia kertovat karua kieltään
fanaattisten ihmisten asenteista ja näkemyksistä. Oikeastaan kaikki tekijät
ongelmavyyhdessämme puhuvat selvästi sen puolesta, ettei todellisuudessa ole
kysymys jonkun julistajan jalustalle nostamisesta, vaan monimuotoisesta,
mutkikkaasta systeemistä, jonka avulla kannattaja pakenee omaa vastuutaan
Elävän Jumalan edessä. Mooseksen tuli peittää kasvonsa kohdattuaan Jumalan,
jotta kansa ei olisi joutunut liiallisen pelon valtaan. Tällainen peite on
asetettu suurten julistajien kasvojen peitteeksi, jottei jumalallinen loiste
pakottaisi kohdattavia ihmisiä tekemään itse merkittäviä ratkaisuja. Olkoon
peite millainen tahansa, muodostaa se ilmiselvästi itse kunkin kohdalla ikään
kuin muuttuvan heijastuksen, joka palvelee itse kunkin itsekkäitä pyrkimyksiä hengellisen
vallan saavuttamiseksi. Olemme siis tekemisissä todella abstraktisen ja
paradoksaalin asian kanssa.
Ihminen
omalla tavallaan etsii Jumalaa ja yhteyttä Hänen kanssansa, mutta säikähtää
taivaallisen kirkkauden loistetta, joka paljastaa pienimmätkin yksityiskohdat
hänen elämässään. Koska todellinen jumaluus ja kirkkaus eivät miellytä
inhimillistä jumalakaipuuta, vetäytyy ihminen johonkin elämän nurkkaan
pohtimaan kiusallista asiaa. Iankaikkinen elämä ja turvallisuuden tunne ovat
ehdottoman välttämättömät hänelle kaiken näkemänsä ja kokemansa pohjalta, mutta
tietynlainen oman itsensä ja arvostuksen säilyttäminen tuntuvat paljon
tärkeämmiltä. Kaikenlaiset epäilyksen häivät häiritsevät tätä pohdintaa ja
kiertotien etsimistä. Jumalan kaikkitietävyys ja kaikkialla läsnäolo ovat jo
rippikoulusta tuttuja asioita, mutta eikö aivan selvästi suurin osa ihmisistä
tavalla tai toisella kuuluta suuriäänisesti tekemisillään ja asenteillaan, että
Jumala on jo vanhentunut, eikä enää kuule ja näe entisellä tavalla? Jos ihminen
itse nyt omaksuu jotakin tästä asenteesta, onko se niin vaarallista, sillä
eihän Jumala näin suurta ihmismäärää voi tuomita vääryydestä?
Ihminen on
valmis verukkeita etsiessään hyväksymään monia enemmistön julkituomia
tekijöitä, ennen kaikkea ajan keskellä, jossa jopa arkkipiispakin omalla
tavallaan epäilee uskontunnustuksen perimmäistä todellisuutta. Jos papisto
kerran tässä määrin perustaa uskomuksensa inhimillisiin tekijöihin, täytyy
Jumalan olla armollinen tällaisen epäuskoisen ajan keskellä, ajattelee yhä
useampi.
Siirryimme
nyt hetkessä vakavimpaan ongelmaan ihmiskunnan keskellä. Onko Jumala todella
saarnaajan näköinen, papin näköinen? Onko Jumala jonkun merkittävän henkilön
näköinen siinä määrin, että voimme turvallisesti asettaa kyseenalaiseksi
Raamattuun tallennettuja asioita? Jumala ei ole kenenkään meidän näköisemme!
Hän loi meidät omaksi kuvaksensa. Jokaisessa läheisessämme meidän tulee nähdä
Hänen kuvansa, joten kenet voisimme armoittaa erikoisasemaan yksittäisenä
Jumalan kuvana? Jos joku saarnaaja on sellaisessa määrin Jumalan kuva, niin
miten on tavallisen uskovaisen suhteen? Jokainen meistä haluaa olla Jumalan
kuva, siinä määrin Hänen näköisensä, että Hän tunnistaa meidät koko ajan
omaksensa, lapseksensa.
Ainoa
todellinen Jumalan kuva on nähtävissä Herramme Jeesuksen Kristuksen
persoonassa, josta meille ei ole jäänyt sen paremmin painettua kuvaa kuin ei
patsastakaan. ”Joka on nähnyt Minut, on nähnyt Isän!” Hänen opetuslapsensa
oppivat tuntemaan Hänet maallisen olemuksensa perusteella. Isän kuva oli
Hänessä jo ennen kuolemaa ja kuolleista heräämistä. Hänen kasvonsa ja olemuksensa
tulivat tutuksi jokaiselle Hänet kohdanneelle. Siitä huolimatta kuolleista
nousemisen jälkeen Maria ei tuntenut rakasta Mestariaan, ennen kuin tämä lausui
hänen nimensä. Emmauksen tien kulkijat viettivät niin pitkän ajan Hänen
seurassaan, eivätkä siitä huolimatta tunnistaneet Häntä. Rannalla opetuslapset
näkivät Hänet ja kuulivat Hänen puheensa, eivätkä tunnistaneet Häntä, ennen
kuin joku sanoi: ”Se on Herra!”
Isän kuva ja
Olemus olivat Herrassa siis jo Hänen maallisen vaelluksensa aikana. Hänen
ensisijainen esimerkkinsä meille perustuu tuohon aikaan, Ihmisen Poikana. Meitä
ei ole luotu yliluonnollisiksi olennoiksi, kirkastetuiksi ylimyksiksi, vaan meidät
on tarkoitettu olemaan ihmisiä ihmisille. Ihmisenä meidän Herramme kumartui opetuslastensa
eteen ja pesi heidän jalkansa, Juudaksenkin. Hän antoi meille kuvan todellisen
kristityn asenteesta toisiin ihmisiin. Hän antoi seuraajiensa tuoda julki
ajatuksen, että meidän tulee tehdä hyvää kaikille, mutta etenkin uskonveljille
ja sisarille. Meidän tulee rakastaa vihollisiammekin, eikä unohtaa, että
todellinen uskovainen rakastaa jokaista Samasta Isästä syntynyttä.
Ihminen siis
pyrkii hengellisyyteen, koska se kuuluu hänen perimäänsä, sisäiseen
olemukseensa. Kukin tulee autuaaksi oman uskonsa ja oppiensa mukaisesti,
kirjaimellisesti. Autuuksia vain on niin monenlaisia, joista itse en voi
hyväksyä kuin vain yhden, sen, mikä perustuu aitoon ja todelliseen uskoon Herran
Jeesuksen Kristuksen suorittamaan lunastustyöhön. Ihmiselle tapahtuu siis hänen
uskonsa mukaan, vain aika lailla toisin kuin mitä yleisesti uskotaan. On
kuitenkin vain yksi usko, joka on pääsylippu Jumalan iankaikkisuuteen!
Ihmisille ei
riitä yksinkertainen ja vanhanaikainen usko, josta Jumalan Sana puhuu. Ihminen
haluaa parannella kaikkea, parastakin, mitä meille on suotu. Tästä todisteena
neljäkymmentäviisi vuotta julistusta, joka sai meidät vakuuttuneeksi Jumalan
suoranaisesta etsikonajasta. Mutta ei kestänyt pariakaan vuotta, kun jo
lukematon määrä ammattikokkeja saapui tämän hengellisen ruokavaraston ääreen
päätään puistellen ja reseptilaukkujaan rapistellen. Repuista alettiin kaivella
mitä moninaisimpia mausteita ja lisäaineita useimpien ihastukseksi ja harvojen
kauhistukseksi. Maukkaat ateriat muuttivat hetkessä olemustaan aiheuttaen suun
kirvelyä ja vatsanväänteitä. Ennen kaikkea valtava suolamäärä kauhistutti,
etenkin kun juuri kukaan maustajista ei itse nauttinut keittämäänsä soppaa.
Sitä vain maisteltiin ja maiskutettiin suuta, houkutellen mahdollisimman monia
ruokailijoita.
Miksi niin
harva pani merkille tämän myrkyttämisen ja ihmisten pahoinvoinnin? Oli aivan
kuin sylilapselle olisi syötetty nopean kasvun toivossa lihapullia ja
sisäpaistia. Kuinka moni nälkäinen ja kaipaava ihminen tukehtuikaan tähän
ruokkimiseen, jota ajoittain suoritettiin väkipakolla!
Miksi niin
moni suorastaan nälkiintyi ja kuihtui pois kaiken tämän hengellisen
ruokavaraston keskellä? Heidän olemuksensa ei kestänyt kaikkia lisäaineita ja
itämaisia mausteita, jotka lähes täydellisesti kadottivat alkuperäisen ruoan
maun ja vaikutuksen! Paraskin ruoka-aine muuttuu vaaralliseksi ja tuhoisaksi,
jos siihen lisätään sopimattomia ainesosia!
Mieleeni tuli
juuri tässä istuessani erikoinen ajatuskuvio. Olen kautta aikojen tuntenut
luokseni kiitäviä syyllisyyttä kantavia aaltoja, koska niin paljon paneudun
kaikkeen kielteiseen, puhumatta kaikesta hyvästä. Eikö koko olotilamme ole
ollut koko ajan mitä myönteisimpien ja parhaimpien ajatusten ympäröimä,
huomioiden kaiken hengellisen ruoan, mikä on ollut saavutettavissamme?
Meille on
ollut tarjolla jotakin aivan ennenkuulumatonta ja tavatonta, mitä aikanaan
ihastelimme ja ihmettelimme, nauttien kuukausien ja vuosien ajan. Meillä on
tieto Jumalasta ja Hänen olemuksestaan, meillä on tarkka tieto mitä meiltä
odotetaan keskinäisessä kanssakäymisessä niin seurakunnassa kuin
ulkopuolisiakin kohtaan. Mutta tieto on kuolettanut suurimman osan meistä,
koska tämä tieto, Sana, ei ole uskossa sulautunut lukemattomiin ihmisiin.
Nautittiin tiedosta ja uudesta ymmärryksestä, mutta kauhistuttiin jumalallisen
loisteen saavuttaessa tietyn pisteensä. Ajatukset Jobista ja vehnänjyvästä alkoivat
kauhistuttaa. Ajatukset riisuutumisesta alkoivat kaivertaa sisintä, sillä koko
kuulemamme julistus sisälsi niin suuren määrän antibiootteja ja tuskallisiakin
lääkeaineita, että hengellinen laihdutuskuurimme sai meidät perumaan
aikaisemmat uskomuksemme ja lupauksemme.
Hengellinen
ruoka ei lihota, paisuta, vaan se sisältää valtavan määrän hengellisiä
kemikaaleja ja aineita, jotka iskeytyvät kaikkeen itsekkyyteen ja
omahyväisyyteen. Nämä aineet on tarkoitettu toteuttamaan se, mistä Paavali
puhui: Nyt en enää elä minä, vaan Kristus minussa. Suuri joukko matkaajia lähti
soitellen sotaan, kieltäytyen jalkamiehen osasta haluten kiitää ratsuilla
ylitse laaksojen ja kukkuloiden. Ruokailuhetkissä itse kukin halusi valita vain
itseään miellyttäviä lajeja, alkaen itsestään selvästi lihoa hengellisesti.
Sisäinen ihminen kuitenkin oli ankaran keripukin kourissa, niin että julistus
ja elämä alkoivat olla mitä suurimmassa ristiriidassa keskenään.
Olen itse
laihduttanut ainakin oman painoni verran. Aikanaan painoin varmaankin reilut
130 kiloa, niin että äidin tarjoutuessa ostamaan minulle housut, kauppa-apulainen
mittasi vyötäröäni pallean kohdalta! Arvaatko, mikä sai minut lopulta
aloittamaan laihduttamisen? Olin tukehtua solmiessani kengännauhoja!
Olen aina
verrannut hengellistä elämää laihduttamiseen. Se ei ole mitään hauskaa puuhaa,
sillä liiallisen ihmisen poistaminen tuo aina mukanaan heikkouden ja huonon
olon tunnetta. Pitää kieltäytyä monista miellyttävistä asioista oman terveyden
ja hyvinvoinnin takia. On enemmän huonovointisuutta kuin onnen tunnetta. Mutta
kun sitten on saanut pois viisi kiloa, voi sitä autuuden tunnetta! On kuin uusi
ihminen niin keholtaan kuin hengeltäänkin! Kannatti nähdä vaivaa, vaikka
urakasta on paljon jäljellä. Hyvä tulos rohkaisee jatkamaan valitulla linjalla.
Juuri näin on
hengellisestikin. Jeesuksen todellinen seuraaminen merkitsee ristin kantamista,
vatsassa karvastelevan Kirjan syömistä. Uskoon tulo merkitsee alkua
prosessille, jossa on vähemmän mielihyvää tuottavia tekijöitä, sitäkin enemmän
laihduttamisen kaltaista kieltäytymistä ja pienenemistä. Tämä prosessi olisi
siedettävämpi, jos se koskisi vain meidän kehoamme, mutta kun se ensisijaisesti
viekin meidät kiusausten ja koettelemusten henkiseen erämaahan!
Suuri osa
ihmisistä on kautta aikain ihastunut hengelliseen elämään, halussaan elää
iankaikkisesti. Kysymys on kuitenkin paljon enemmästä kuin esim. Billy Grahamin
kokouksissa Helsingissä aikanaan. Hänen julistuksensa ydin oli omalla
tavallaan: ”Jos et halua joutua helvettiin, tule tänne lavalle ja polvistu
alttarille!”
Meidän
ongelmamme ydin perustuu juuri tälle pohjalle. Saimme aikanaan mukaan suuren
määrän ihmisiä, jotka halusivat kasvaa hengellisesti, mutta kieltäytyivät tästä
prosessista, jonka todellinen Herran seuraaminen tuo mukanaan. Ja jos emme
hyväksy tätä prosessia, on ensisijainen korvike sille tätä prosessia tarjoavan
henkilön korottaminen kuin Mooseksen asemaan. Tämä itse ei vain aina huomaa
kasvoilleen asetettuja peitteitä, joita itse kukin omassa maassaan niille
asettelee. Mistä kummasta syystä olen näkevinäni, vuosikymmenisen todistetaakan
perusteella, että näissä peitteissä heijastuu jonkun tuttuakin tutumman
vastustajan oma kuva?
Olen jo
kertonut useita kertoja siitä, kuinka tämä asia valkeni minulle istuessani
Tampereen kaupungin sinisessä bussissa. Mikä sitten saa minut niin vakuuttuneeksi
tällaisesta ennen kuulumattomasta asiasta? Näiden ihmisten ilmeinen
vihamielisyys toisin ajattelevia kohtaan, omaa joukkoaankin kohtaan! Tunnettua
julistajaa palvovat vastustajani ovat kautta vuosikymmenien tehneet kaikkensa
minun suoranaiseksi tuhoamisekseni, niin että voin sanoa aivan Herramme sanoilla:
”Miksi etsitte minua tappaaksenne?”
Vastoin
kaikkea itsesuojeluvaistoa olen halunnut olla sananpalvelija, joka kertoo
totuuden. Eikö totuus ole se, että kaikki opetuksemme tarjoama hyvä on paennut
meitä, koska todellisuudessa me olemme itse koko ajan juosseet karkuun sitä,
mitä olemme tavoitelleet? Kaikki hyvämme on kuin seinään maalattu
koristeellinen takka mahtavine roihuineen, mutta lämpöä suo ainoastaan
kuvitelmamme ja uskomuksemme jostakin paremmasta. Ihminen ei loputtomiin voi
kuvitella kaikkea, vaan todellisuus kolkuttaa ovella tavalla tai toisella.
Ihminen on
siis ajassamme ottanut turvaksensa jonkun maallisen vaeltajan, jolle Jumala on
uskonut jotakin erikoista. Kuinka voimme niin väärin käsittää Kaikkivaltiaan
tarkoituksen ja päämäärän? Johannes Kastaja näki suuren määrän vaivaa ja päätyi
lopulta mestattavaksi. Joidenkin tietojen mukaan on maan päällä vieläkin joukko
ihmisiä, jotka palvovat häntä virkansa johdosta. Kuitenkin hän itse oli suorastaan
iloinen ja tyytyväinen, kun ihmiset jättivät hänet ja seurasivat Häntä, jonka
hän oli tullut ilmoittamaan kansalle. ”Hänen tulee kasvaa, minun vähetä!” Hän
iloitsi Yljän äänestä, niin kuin minäkin ja kaikki todelliset Herran seuraajat.
Tuo Yljän ääni on Hyvän Paimenen ääni.
Kun nyt jokin
ryhmä ilmoittaa tuon äänen olevan kuultavissa vain yhdestä korotetusta suusta,
on vaikea kuvata niitä tuntemuksia mitkä valtaavat sisimmän. Voisiko olla
totta, että Jumala on muuttanut suunnitelmiaan ja valinnut uuden välimiehen
meidän ja itsensä välille?
Meidän
Jumalamme on muuttumaton. Jos ei näin ole, ei ole myöskään turvallista uskoa
Häneen. Hän on oman Sanansa velvoittama kohtelemaan jokaista ihmistä samalla
tavalla. Tässä ajassa on todella pelottavaa ihmisten rohkeus pyrkiä muuttamaan
aikaa ja lakeja, jotka Jumala oman arvovaltansa perusteella on säätänyt. Jos
emme usko Jumalan Sanan absoluuttisuuteen, olemme jo ensimmäisen epäilyksen
pohjalta ajautumassa ulos armon tieltä. Jumalan Sana on kokonaan Jumalan Sanaa tai
ei ole sitä ollenkaan. Koko pelastuksemme ja Jumalan tuntemuksemme on
totaalisesti kiinni alkulähteestä, Kaikkivaltiaasta alkuperästä, joka on
valmistanut tien luoksensa. On tarjolla valtava määrä erilaisia lähteitä ja
tarjouksia, jotka eivät kuitenkaan ole kykeneviä toteuttamaan iankaikkista
elämäämme.
Miksi siis
Jumalamme on sellaisella tavalla kätkeytynyt meiltäkin, jotka olemme
lupautuneet seuraamaan Häntä lävitse harmaan kallionkin? Mihin me
todellisuudessa olemme asettaneet uskomme? Eikö historia todistakin meidän
panneen enemmän painoa uskonnollisille ihmissuhteillemme kuin itse todellisen
uskon lähteelle, Herrallemme? Me olemme aivan liiallisessa määrin valinneet
mitä haluamme vastaanottaa ja mitä emme. Mitä!!! Olemmeko muka valinneet mitä
uskomme ja mitä emme? Vain sokea voi väittää jotakin vastakkaista, koska
historia ja nykyhetki todistavat meidän mielettömyydestämme.
Mikä on ollut
leimaavaa ihmissuhteillemme uskovaisten parissa? On ollut suuria vaikeuksia
löytää kaksikin täysin samanmielistä, paitsi hyvin fanaattisissa piireissä.
Itse kukin on irtautunut ja eristäytynyt jokaisesta eri tavalla ajattelevasta
tai erilaisia näkemyksiä omaavasta. Ei ole ollut mahdollista kokoontua saman
pöydän ääreen toteamuksella, että jokainen olemme erilaisia ja emme kaikessa
ole yksimielisiä, mutta siitä huolimatta voimme olla veljiä ja sisaria.
Jollain
lailla näyttää siltä, että olimme enemmänkin kiinnostuneita kaikesta siitä,
mikä meitä voi erottaa toisistamme, kuin missä olemme yhtä mieltä. Oikeastaan
kaikki erimielisyydet ja riitaisuudet johtuivat aivan äärimmäisistä asioista,
rajatapauksista, joihin kiinnitettiin aivan liikaa huomiota, etenkin kun monet
niistä eivät millään tavalla perustuneet Jumalan Sanaan. Elimme eräänlaisten
yksityisten unien, ilmestysten ja aivoitusten maailmassa, jotka erottivat
ihmisiä toisistaan, koska niiden lähtökohta oli ihmisen mielessä, ei Sanassa.
Olemme jo kirjoittaneet näistä vaeltavista luostareista, joiden pääsykokeissa
kukaan ei ole pärjännyt, joten nämä yksittäiset ihmiset vaeltavat elämälle
täysin vieraina, olematta kykeneviä terveisiin ja raittiisiin ihmissuhteisiin.
Siksi emme ole saavuttaneet mitään merkittävää, vaikka käytössämme onkin ollut
ainutlaatuinen hengellisen ruoan varasto.
Kaikki ei ole
voinut olla turhaa, mutta nyt on aika mennä itseensä tuhkassa ja säkkipuvussa,
jotta muutoksen aika voisi alkaa. Millaisia koettelemuksia vielä kaipaamme,
ennen kuin olemme tarpeeksi halukkaita tuomaan julki tyytymättömyytemme
vallitsevaan tilanteeseen? Vai olemmeko tyytyväisiä? Pois se meistä, sillä
tilanne on jo tarpeeksi katastrofaalinen huomioon ottaen meidän tietomme
määrän. Meillä täytyy olla jonkinlainen mielenhäiriö, jos pidämme nykyistä
tilannetta Jumalan mielen mukaisena.
Kaikilla
tuntemillani henkilöillä on juuri tällä hetkellä suuria ongelmia tavalla tai
toisella. Keskuudessamme ei ole oikeastaan minkäänlaista todellista uskoa
parantumiseen tai asioiden korjaantumiseen, vaan me olemme antautumisen
merkiksi nostaneet kätemme ja tavallaan panemme kaiken syyn Herrallemme.
Voimmeko näin täydellisesti unohtaa mitä meille on julistettu ja opetettu
vuosikymmenien ajan? Voimmeko luopua kaikesta vain sen tähden, että suurimmat
vastustajamme ovat olleet rakkaita veljiä ja sisaria? Me emme tule selviämään
tulevista koettelemuksista, jos meillä ei ole rohkeutta tarttua Jumalan
lupauksiin ja Hänen Sanaansa ilman selkään taputtelijoita ja rohkaisijoita.
Elämässämme täytyy tulla tilanne, jossa me olemme valmiita seuraamaan Herraa
olosuhteista ja kaikista vieraista äänistä huolimatta. Se hetki on nyt tullut.
Jos odotamme vielä kauemmin, kadotamme viimeisetkin voimamme ja rohkeutemme.
Kenet tarvitset rinnallesi voidaksesi toteuttaa Herran tahdon?
Olen
elämässäni kohdannut yhden ainoan profetian, jota pakostakin olen joutunut
pitämään todellisena. Aikanaan osallistuin vaimoni ja ystävieni kanssa
vapaaseurakunnan kokoukseen Kangasniemellä. Tuohon aikaan vielä uskoin edes
jonkinlaiseen yhteistyöhön ja herätykseen laajemmissa piireissä, joten
puheenvuorossani julistin jonkin asteista karismaattisuutta ja yhteistyötä.
Kokouksen lopuksi polvistuimme salin etummaisten tuolien ääreen. Vieraileva
puhuja tuli luokseni ja profetoi suurin piirtein tähän tapaan: ”Et sinä ole
saava uskovaisia yhteen. Mutta Jumalalla on sinua varten tehtävä, jossa sinä tulet
olemaan aivan yksin, ei edes sinun vaimosi tule olemaan siinä mukana. Sinun
ymmärryksesi ei riitä siihen, mutta Herra on antava sinulle tarvittavan
viisauden.” Tämä on pääsisältö tuosta profetiasta, joka sai vaimoni suorastaan
kiukustumaan. Itse en ole koskaan halunnut uskoa sitä tosissani, mutta kaikki
tähän asti kokemani on todistanut sen pitäneen paikkansa aivan liiankin
satuttavalla tavalla. Tämänkö tähden koen kuin suojelevan enkelin seuraavan
minua kaikkialle, pitäen minut erossa monista ihmisistä, jotka niin mielelläni
kohtaisin?
Aikanaan
vaikeimpina vuosina olin valmis heittämään kaiken sikseen, koska koin elämän
melko tarkoituksettomaksi, etenkin kun saksalainen johtajammekin niin vähän
asettui rinnalleni. Tuskin on montaa saarnaajaa tässä maassa, joka olisi
joutunut niin ankaran ajojahdin ja mustamaalaamisen kohteeksi omien taholta,
kuin allekirjoittanut. Annoin yli kolmekymmentä vuotta elämästäni (enhän ole
vielä koskaan todella lopettanut minulle asetetulla tiellä) palvelustehtävääni,
jossa ei juuri kiitosta ja hyväksyntää kuulunut. Masentavinta ehkä kaikessa oli
nyt ajatellen se, että niin merkittävä johtaja kääntyi jo vuosia sitten
henkisesti minua vastaan hurmahenkisten kannattajiensa valheiden tähden.
Joidenkin mielenterveysoppineiden mukaan tällä tavalla hylätyksi tuleminen
saattaa johtaa suuriin henkisiin ongelmiin, usein henkiseen romahtamiseen.
Olen siis
ollut omalla tavallaan satuttavan yksin, minkä vahvistuksena omalla tavallaan
oli syöpäleikkaukseni ja sen jälkeinen toipumisaika. Koko hoito alkoi
tietynlaisella meetingillä, joka tarkoitti eräänlaista lääkärikollegiota, jonka
edessä sairastuneet näyttäytyivät ja heille esiteltiin samalla hoitoa ja
toimenpiteitä. Näitä tilaisuuksia oli useampikin, ja suurimmalla osalla
potilaita oli joku mukanansa tukena ja turvana. Minun lisäkseni oli vain yksi
mies, jolla ei ollut seuraa näissä tapahtumissa.
Pari ihmistä
kävi sairaalassa katsomassa minua ennen leikkausta, mutta sen jälkeen kai vain
yksi pastori. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ei oikeastaan kukaan
vanhoista tuttavistani osoittanut juurikaan mielenkiintoa tapaamiseeni, saati
sitten huolehtimaan siitä, että ensimmäisinä aikoina olisin saanut suoritettua
ostokset ja lääkehankinnat. Muutama adventtikirkollinen toi soppaa ja polttopuita.
Olen aina
kapinoinut omalla tavallani tuota profetiaa vastaan, joka niin selvästi on
toteutunut elämässäni. Masennuksen vallatessa mielen olen ajatellut noita yli
kolmeakymmentä vuotta ja satoja ihmisiä, joiden kanssa olin tekemisissä. Mitä
kaikesta on ollut jäljellä viime vuosina? Minne olisin voinut mennä suurimmassa
hädässäni? Kuka näistä sadoista ihmisistä, joita olin vuosia palvellut, olisi
valmis ottamaan minut luoksensa edes muutamaksi päiväksi? Mieleeni ei ole tullut kuin kaksi eri
mahdollisuutta, joista toinen olisi ollut jossakin määrin kyseenalainen!
Olisiko
meidän tarve ajatella toisella tavoin ja sittenkin turvautua tuohon seinälle
maalattuun takkaan, uskotellen itsellemme että kaikki on sittenkin mennyt
paljon paremmin kuin mitä pystymme näkemään? Työmme ei ole ollut turhaa, sen
tiedän, mutta näkyvällä tasolla olemme jättäneet jälkeemme vain raunioita ja
rikottuja ihmisiä. Lukematon määrä ihmisiä on saanut hengellistä ravintoa ja
apua tiellänsä, mutta mitään todellista uskonyhteyttä emme ole saaneet
aikaiseksi niin runsaslukuisen hajottajajoukon takia. Miksi sitten Jumala ei näkyvämmällä
tavalla ole puuttunut asioihin? Miksi kaiken tämän on täytynyt tapahtua?
Meillä oli
oikeat rakennuspiirustukset, meillä oli oikea reseptikirja, mutta vain harva
meistä oli halukas noudattamaan annettuja ohjeita. Kun kyllin kauan rikottiin
määräyksiä vastaan, vetäytyi Rakennusmestarimme pois urakasta ja jätti meidät
omiin oloihimme. Muistan kuinka aikanaan rakensin asuntoautoani ja vedin itse
joitakin sähköputkia ja – johtoja. Vastaava sähköinsinööri kieltäytyi
jatkamasta urakkaa, koska en toiminut hänen ohjeidensa mukaisesti. Kuinka sitten
taivaallinen Pääkokkimme ja Rakennusvastaajamme toimisi toisin, loukatessamme
Hänen ammattitaitoaan ja esimiesasemaansa?
Voimmeko
esittää Hänelle jotakin kirjoituksiamme vastustavaa, positiivista ja
hyväksyttävää todellisuutta, aineistoa, joka todistaa meidän toimineen juuri
oikealla tavalla? Pitäisikö minun häpeillen perua kaikki nämä selontekoni,
koska kaikki on sittenkin aivan oikealla tolalla, ja minä olen käsittänyt
kaiken väärin? Voi kuinka mielelläni alkaisin laatia anteeksipyyntöä ja ryhtyä
tekemään parannusta kaikista rikkomuksistani! Surullista on vain se, ettei
vieläkään kukaan ole kertonut minulle missä olen epäonnistunut, mitä olen
tehnyt väärin, mitä olen kirjoittanut tai opettanut väärin! Kiertokirjeeni ovat
kuulemma olleet niin kauheita, ettei kukaan ole voinut niitä lukea, mutta
kukaan ei ole maininnut mitään moitittavaa seikkaa. Kukaan ei ole tullut
luokseni ja viitannut johonkin epäraamatulliseen tai edes ihmismielipiteeseen.
Ainoa todella julkituotu rikkomus on se, että olen kuulemma kaikkina vuosina
pannut uskovaisten rahat omaan taskuuni!
Mitä
pidemmälle aika kuluu, sitä polttavampana näen ja koen tilanteemme. Koskaan ei
ole asioita selvitetty asianomaisten kesken. Kaikki loukkaantumiset ja
selvittelyt ovat olleen asiaan täysin kuulumattomien käsissä. Milloinkaan ei
sen paremmin veljemme Saksasta kuin kukaan muukaan ole kutsunut minua
selvittämään ongelmia, joita selkäni takana on luotu ja vahvistettu mitä
suuremmilla valheellisuuksilla. Olemmeko todella valmiita kulkemaan eteenpäin
tämän tietoisuuden kanssa?
Yksi
käsittämättömimmistä asioista ja kysymysmerkeistä elämässäni on yhä vielä se,
että aina näistä asioista puhuttaessa itse kukin, suurimmat ystäväni mukaan
lukien, on kohauttanut hartioitaan ja antanut ymmärtää asioiden selvittelyn
kuuluvan minulle itselleni. Minä olen yrittänyt selvittää niitä, mutta aivan
liian moni on todistanut minua vastaan. Olisiko mahdollista, että tämä asia
sittenkin kuuluisi seurakunnalle? Lähes kaksikymmentä vastapuolen edustajaa on
todistanut vastaan, siinä määrin että suuri johtajakin on asettunut oman
asenteensa johdosta tuolle puolelle. Olenko tässäkin kohden aivan yksin,
eronneena (ei edes vaimosi ole siinä mukana), ilman yhtään ainoaa ystävää,
jonka sydämelle asian selvittäminen tulisi niin voimakkaana, että tavalla tai
toisella joku laatisi kirjelmän asian selvittämiseksi?
Tilanne on
ajautunut niin pitkälle, ettei menneeseen ole enää paluuta. Olen todella
vakuuttunut siitä. Mutta onko meillä luottaminen Jumalan siunauksiin missään
vaiheessa, jos niin suuri määrä valheellisuutta lepää tämän uskonryhmän yllä?
Mikä on
kaikkien valehtelijoiden osa? Mikä on niiden osa, jotka sanovat väärän
todistuksen lähimmäisestään? Millaisen aaltoliikkeen onkaan kaikki vääryys ja
tuomiohenki aikaansaanut monen iankaikkiseksikin vahingoksi? Millaista häpeää
on suuri osa toiminnasta tuonut Jumalan ja Hänen suunnitelmansa ylle?
Mitä meidän tulisi
ajatella siitä, että sellaisella tavalla olen ajautunut kirjoittamaan
henkisestä väkivallasta ja auttamaan hädässä olevia ihmisiä? Jos kaiken tämän
olen oppinut ns. meidän joukon keskellä, niin mitä meidän todella tulee
ajatella menneistä vuosista? Emme voi sulkea silmiämme kaikelta hyvältäkin,
mitä menneet vuodet sisältävät, mutta surullista on se, että niin suuri määrä
vääryyttä on luonut varjonsa kaiken hyvän ylle. Olemme olleet avuksi
mahdollisesti tuhansille ihmisille heidän hengellisessä elämässään, mutta
vastaavasti olemme rikkoneet lukemattomia herkkiä ihmissieluja, toivottavasti
ei ikuisiksi ajoiksi. Mielenterveydellisesti ajatellen liian suuri määrä
vääryyttä vie vaikutuksen suurelta määrältä hyvyyttä. Tutkitusti voidaan sanoa,
että kaikkein suurimmat vahingot ihmisen psyykelle voidaan aiheuttaa
hengellisellä alueella. Tällä alueella pettymykset ovat usein katastrofaalisia
pelkän ominaisuutensa tähden.
Olemmeko jo
tarpeeksi nurkkaan ahdistetut alkaaksemme huutaa apua Häneltä, joka yksin voi meitä
auttaa? Muutos on mahdollinen, mutta meidän on oltava valmiita sen vaatimiin
toimenpiteisiin ja suuriinkin uhrauksiin.
Markku Vuori
12.06.2010
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti