VANHAINKOTI VAI HOITOPAIKKA?
Riihimäki-Hyvinkää-seudun
ilmaisjakelulehti julkaisi artikkelin toiminnastamme. Ainoa arvosteleva
mielipiteenilmaisu toistaiseksi on tullut eräältä asiasta huolestuneelta
henkilöltä, joka omalla tavallaan ajaa samaa asiaa. Hänen mukaansa ei tule
lainkaan käyttää sanaa ”vanhainkoti”, vaan tulee puhua vanhusten
hoitopaikoista, eli ryhmäkodeista ja dementiakodeista.
Koko kirjoittelumme on
saanut alkunsa Heinolasta, missä eräiden asiaan perehtyneiden mukaan
sosiaalitoimi on jo lähes kymmenen vuoden ajan vähätellyt todellista
tilannetta, niin että kaupungista on näin kauan puuttunut suuri määrä
”vanhainkotipaikkoja”. Vanhuksia on siis asiallisen hoitopaikan sijasta
makuutettu sairaalassa, niin että tällä hetkellä hoitohenkilökunta puhuu koko
ajan yli vuodenkin jonotusajasta. Kaupungin tunnetuimmassa vanhainkodissa on
kuulemma aika huonokuntoisia vanhuksia, emmekä yhtään ihmettele sitä, jos
kerran nämä ihmiset ovat ennen sinne pääsemistään oleskelleet sairaalassa
kuukausia tai yli vuodenkin. He ovat laitostuneet jo ennen pääsemistään edes
jossakin määrin asialliseen hoitopaikkaan!
Meitä oli kolmen henkilön
valtuuskunta, joka tapasi kaupungin johtavat sosiaalipuolen ihmiset. Halusimme
saada paikkansa pitävät tiedot niin olemassa olevista hoitopaikoista kuin
jonojenkin pituudesta. Emme halua tarkemmin kommentoida tuota yli kahden tunnin
keskustelua, mutta mieleen jäi voimallisimpana kaksi ajatusta, jotka rohkenemme
lausua julkisuuteen ja joiden perusteella kirjoittamisemme ei ole enää kovin
helläkätistä.
Kysymmekin koko kansan
edessä, miten tulee suhtautua näiden viranomaisten lausuntoon, että he ovat
tehneet kaikkensa asian korjaamiseksi? Asia on kuulemma hoidettu niin hyvin
kuin voidaan, eikä kenelläkään ole oikeutta sanoa, etteivät viranomaiset ole
tehneet parastansa. Tämän he sanovat siitä huolimatta, että jonkinlainen
korjaus asiaan on tulossa vasta vuoden päästä, eikä tähänkään heillä ole
esittää tarkkoja ja varmoja päivämääriä. Siihen asti on sairaalan
pitkäaikaisosastoilla jonossa tämän hetken lukujen mukaan noin 35 vanhusta. Eli
koko tämän ajan laitostuu suuri määrä vanhuksia, ennen kuin he saavat asiallisen
hoitopaikan!
Painavin kommentti
sosiaali-johtajien tapaamisessa koski kirjoitustani, jossa sanotaan, että
Heinolan tilanne on hyvä esimerkki koko maata ajatellen. Useaan kertaan
kummatkin virkailijat vakuuttivat, ettei väitteeni pidä paikkaansa, vaan
Heinolassa kaikki on paljon paremmin kuin muualla maassa. Jos tämä todellakin
pitää paikkansa, on kysymys todella vakavasta asiasta!
Sosiaalitoimi väittää
olevansa hyvissä väleissä hoitohenkilökunnan kanssa, mutta todellisuus ei
vastaa ollenkaan tätä väitettä. Kaiken maalaisjärjen mukaan voimme
maallikoinakin sanoa, että jos vanhainkotiin kuuluvaa vanhusta pidetään
sairaalan pitkäaikaisosastolla kuukausia tai vuosia, on syyllistytty vakavaan
hoitovirheeseen. Vaikka virhe olisikin vain hoitotasovirhe, on se virhe joka
tapauksessa! Voidaanko siitä syyttää lääkäriä ja hoitohenkilökuntaa jossakin
vaiheessa, on vakava kysymys. Olemme kuitenkin yksimielisiä siitä, että
vallitsevissa olosuhteissa ei ole asiallista eikä mielekästä syyttää
hoitohenkilökuntaa, koska esim. Heinolan sairaala on ylikuormitettu jatkuvasti
siinä määrin, että huoneisiin on pakko sijoittaa ylimääräisiä vuoteita, jopa keskelle
lattiaa. Ei ole kai kaukana tilanne, jossa ilman mitään konkreettista
katastrofia tai epidemiaa kohta vuoteita on käytävilläkin! (Osastoilla on
jatkuvasti noin 12 henkilöä ylipaikoilla!)
Vetoamme nyt voimallisesti
Heinolan sosiaalitoimen väitteeseen, että muualla maassa on vielä huonommin. Se
merkitsee aivan käytännön esimerkin mukaisesti seuraavaa: Niin potilaiden kuin
hoitohenkilökunnankin kanssa käydyistä keskusteluista selviää, etteivät
sairaalat ole kykeneviä hoitamaan kaikkia hoitoa tarvitsevia, koska ne ovat
ylikuormitettuja väärän suunnittelun perusteella. On itsestään selvää aivan
kohtuuttomalta tuntuva tosiasia, mikä ilmenee hiljattain Helsingin Sanomissa
olleesta artikkelista, joka kertoi Helsingin tilanteesta. Siellä on tarkoitus
vähentää vanhusten hoitopaikkoja aivan radikaalisti, suurista jonoista
huolimatta (300?). Asian tunteva esitti väitteen, että osassa tapauksia
syyllistytään suoranaiseen heitteillejättöön, kun liian huonokuntoinen vanhus
laitetaan kotiin saattajien tuella, mutta potilas jää kuitenkin yksin
asuntoonsa. Kaikki tämä tapahtuu sairaalapaikkojen puutteen johdosta! Jos
puuttuu tällainen määrä vanhustenhoito- ja sairaalapaikkoja, osoittaa se
vakavaa laiminlyöntiä viranomaisten puolelta!
Ja nyt esimerkkiimme, jonka
muotoilemme koosteena useammasta tapauksesta, koska aikamme ja tilamme on
rajoitettu. Hoitava omainen on toiminut omaishoitajana mahdollisesti
vuosikausien ajan. Vanhusten kohdalla hän usein on itsekin vanhempi henkilö,
jonka sekä henkiset että fyysiset voimavarat ovat rajatut. Hoidettavan tila on
heikentynyt siinä määrin, että tämä tarvitsee koko ajan enemmän huomiota ja
hoitotoimenpiteitä. Luonnollista ja väistämätöntä on, että jossakin vaiheessa
tilanne muuttuu suorastaan kestämättömäksi, niin ettei ole väärin käyttää sanaa
”katastrofaaliseksi”. Hoitaja tilaa ambulanssin tai invataksin ja ajaa
hoidettavansa kanssa sairaalaan. Lääkäri on ystävällinen ja näkee tilanteen
toivottomuuden, mutta hänkin on toivoton. Jokainen huone sairaalassa on täysi,
niin että sairaala on ylibuukattu siinä määrin, ettei enää ole järkevää puhua
kiintiöistä. Yhdellä osastolla saattaa olla kuudesta kymmeneen ylimääräistä
potilasta. Lääkäri joutuu sanomaan pahoitellen, ettei hän kerta kaikkiaan voi
tilanteelle mitään. Potilas on vietävä tarkastuksen jälkeen takaisin kotiinsa,
koska ei ole yhtään ainoaa vapaata paikkaa!
Omaishoitaja on kuitenkin
siinä pisteessä, että heittäytyisi kai ensimmäiseen näkemäänsä vuoteeseen,
jossa ei juuri sillä hetkellä makaa kukaan. Se ei kuitenkaan ole järkevän ihmisen
teko, ja silloin omaishoitaja turvautuu kuulemaansa neuvoon. Hän
yksinkertaisesti tarkistaa, ettei hoidettavallaan ole rahaa eikä avaimia
käsilaukussaan tai taskuissaan, vetää takin päälleen ja astuu ulos sairaalan
ovesta. Hän menee kotiin, lyö oven lukkoon eikä vastaa tuntemattomiin
puheluihin. Lääkäri ei voi käskeä viemään potilas sairaalan aulaan, koska se
olisi heitteillejättö, vaan joutuu huokaisten kehottamaan sairaanhoitajia
laittamaan potilas vuoteeseen, joka työnnetään jonkin ennestään täyden huoneen
keskilattialle.
Jos tällaista tapahtuu
kaupungissa, jossa kaikki on paremmin kuin muualla maassamme, niin mitä
tapahtuukaan sitten suuremmissa asutuskeskuksissa?
Jos me nyt kuuluvasti
vaadimme muutosta asiaan, emme rohkene äänekkäästi puhua ryhmäkodeista ja
dementiakodeista, koska asiaan perehtymättömät saattavat luulla meidän olevan
tyytymättömiä nykyiseen vanhainkotijärjestelmään. Olemme toki sitäkin, mutta
nyt ei ole kysymys tyytymättömyydestä tietyntasoiseen hoitoon, vaan siihen,
ettei sitä monilla paikkakunnilla ole ollenkaan – useille kymmenille
vanhuksille. Jo pelkällä maallikon matematiikallakin ymmärrämme, että kun asiaa
aletaan korjaamaan pakon edessä, on tietynlaisten ryhmäkotien tai niiden
yhdistelmien rakentaminen ja järjestäminen parempi ratkaisu kuin entisen kaavan
mukaisten vanhainkotien pystyttäminen. Tässä tilanteessa ei tarvita mitään
luksusrakentamista, mitä tapahtuu yksityisellä puolella niin Heinolassa kuin
muuallakin, vaan nyt tulee rakentaa tai ottaa käyttöön jo valmiina olevaa
rakennuskantaa asiallisella ja vaatimattomalla tasolla.
Yksityisen puolen vanhusten
hoitopaikat perustuvat useilla paikkakunnilla korkeaan tuottoon sidottuun
toimintaan. Kunta tai kaupunki ostaa sitten näistä laitoksista hoitopaikkoja,
jolloin jossakin vaiheessa täytyy kysyä onko tämä järkevää, koska todellinen
säästö johtaa nykyiseen tilanteeseen, jossa asiallista hoitoa vaille eivät jää
vain vanhukset, vaan myös muu väestö. Onko tämä mahdoton yhtälö viranomaisten
ymmärrettäväksi? Joskus tuntuu että maallikko ilman liiallista järkeilyä ja
koulutusta on kykenevämpi näkemään todellisuuden ja käytännön!
Olemme suuressa määrin siinä
tilanteessa, missä Tuntemattoman sotilaan miehet olivat nälän kurniessa
suolistossa. He söivät sellaista ruokaa mitä oli saatavissa, ja totesivat: ”On
aivan turha valittaa herroille, ettei ruoka täytä vatsaa ja että on nälkä. Jos
valitat, lyövät he eteesi sellaiset rätingit, mitkä osoittavat, ettei sinulla
yksinkertaisesti voi olla nälkä!” Sama tapahtuu nyt sosiaalitoimen kanssa. Se
lyö näistä asioista puhuessasi eteesi suunnitelman toisensa perään, jotka
todistavat, että sinä olet väärässä ja rätingin laatija oikeassa! Jos puhut
näille ihmisille sen hetkisestä jonosta ja ihmisten kärsimyksestä, vaihtuu
puheenaihe niin nopeasti, ettet sitä ehdi edes havainnoimaan!
Näyttää siltä, että montaa
virkaa hoitaa henkilö, jolla ei ole hitustakaan sääliä eikä myötätuntoa
sairasta ja vanhaa ihmistä kohtaan. Perustuneeko tämä samaan kansan mieleen
lujasti juurtuneeseen käsitykseen: jos toimeentulotukea maksettaisiin kaikille
sitä tarvitseville, eivät rahat riittäisi. Siksi sen hakeminen tehdään
mahdollisimman vaikeaksi, niin että heikkohermoisempi ei jaksakaan hakea sitä.
Jos sosiaalitoimen ihmisillä olisi todellinen empatia viranhoitoon liittyviä
ihmisiä kohtaan, loppuisivatko rahat liian aikaisin?
Heinolasta on lähtenyt
huhtikuussa 2006 yli tuhannen nimen listan kanssa kantelu ja tutkimuspyyntö
oikeuskanslerille. Haluamme selvittää, onko kysymys jopa suoranaisesta
perustuslakia ja muita lakeja kohtaan tapahtuneesta rikkomuksesta. Vaadimme
asiaan nopeaa korjausta.
Maassamme vallitsee aivan
väärä käsitys sosiaalitoimeen kohdistuvasta valvonnasta. Lääninhallitukset
eivät käytännössä valvo mitään, vaan sosiaalitoimet valvovat itse itseään.
Vasta kun kansalaiset puuttuvat asiaan, toimii viranomainen. Siksi kansalaisten
on nyt valvottava vanhustensa ja sairaidensa etuja. Tämän kansanliikkeen täytyy
nyt saavuttaa koko maa. Annamme mielellämme neuvoja valitusten tekemiseen.
Mitään olennaista muutosta ei tapahtunut. Jos koet kirjasemme asialliseksi, ole hyvä ja levitä siitä tietoa tuttavillesikin. Me itse olemme lähitulevaisuuden Matildoja ja Matteja, joten asian tulee koskea meitäkin.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti