HÄN OLI IHMINEN, YHTÄ VAJAVAINEN KUIN
MEKIN.
Kirjeitä ja ajatuksia elämän todellisuudesta opiksi
kaikille niille, jotka ovat halukkaita oppimaan ja näkemään elämästä muutakin
kuin mitä omien neljän seinän sisällä tapahtuu - tai kuka tietää, vaikka tässä
puhuttaisiinkin juuri Sinusta ja Sinun taisteluistasi, olemmehan kaikki niin
samanlaisia!
Rakas veljeni Herrassa. Kiitos sinulle
kirjeestäsi, ja mitä sydämellisimmät terveiset niin minulta kuin
perheeltänikin.
Minä
menen suoraan asiaan. Viime kirjeessäni kirjoitin sinulle itsemurha-aikeistani
ja vaikeuksistani kotona. Tiedän joidenkin ihmisten olevan aivan kauhuissaan jo
sellaisesta ajatuksesta, että joku haluaisi päättää elämänsä. En ole näistä
ajatuksistani ja tempauksistani kertonut kenellekään täällä, ja luulen ettei
Mariakaan ole rohjennut julkituoda mitään sellaista, mikä viittaisi rotkoon
hyppäämiseen. Lähinaapureille hän on tietenkin joutunut selittelemään yöllisiä
poissaolojani ja kertonut kaiken johtuvan kolotuksistani, mitkä estävät minua
nukkumasta. Niinpä olen keskellä yötä lähtenyt kävelemään vuoristopoluille,
voidakseni sitten saada unta. Jokainen järkevä ihminen kyllä käsittää, että on
mieletöntä lähteä pimeällä poluille, joilla jo päivälläkin voi sattua
onnettomuus!
Ei ole pitkäkään aika siitä kun eräs nuori
mies epätoivoissaan kiipesi aivan tuon jyrkänteen lähellä olevalle
näköalatasanteelle ja heittäytyi syvyyteen. Olen nähnyt hänet muutaman kerran
kokouksissamme, joita on pidetty naapurikylässä. Minulla itselläni ei ollut
tilaisuutta keskustella hänen kanssaan, mutta huomasin hänen erään kokouksen
jälkeen jääneen keskustelemaan Karlin ja Thomaksen kanssa.
Nyt sen jälkeen kun itse vietin nuo
muutamat tunnit yöllä saman jyrkänteen reunalla pohtien elämän merkitystä,
menivät ajatukseni vaistomaisesti tuohon nuorukaiseen, jolla oli ikää tuskin
puolet siitä kuin minulla. Oliko se vain uteliaisuutta vai tietämisen halua,
menin pari päivää sitten iltapäiväkahville Karlin luokse. Emäntä oli hiukan
kireän tuntuinen mutta palveli minua kuitenkin osoittamatta mitään tunteitansa
minua kohtaan. Jotakin kiusallista oli tapahtunut, sen saattoi haistaa jo
ilmasta.
Karl ryysti kahvia äänekkäästi ja
vihaisesti. Ei ollut ensimmäinen kerta kun näin hänet sellaisena. Johdin
keskustelua vaivihkaa tuohon nuoreen mieheen, joka oli hypännyt
näköalapaikalta. Karl murahteli vain jotakin ja pinosi astiansa yhteen kasaan
ja sanoi: "Mennään katsomaan onko lehmillä juotavaa!"
Nyt oli tapahtunut jotakin maata mullistavaa.
Karl meni portaat alas sellaisella ryminällä, että olisi luullut suuremmankin
joukon olevan liikkeellä. Vasta aivan karja-aitauksen luona hän pysähtyi ja
puuskaisi: "Kirottu naisväki! Naisiin ei voi enää luottaa ollenkaan!"
En kysynyt mitään, koska tiesin hänen
hetken kuluttua jatkavan. Jouduin odottamaan melkoisen tovin, seuraten kuinka
hän piti kiinni kahdesta seipäästä, joiden varassa juottoastia oli. Vesi
läiskyi yli reunojen hänen vapistessaan siinä rystyset valkoisina,
puristaessaan ja pudistaessaan seipäitä. Olin jo aivan varma, että oli
tapahtunut jotakin rahaan viittaavaa, sillä mikään muu ei olisi voinut saada
häntä noin vimmoihinsa vaimoansa kohtaan.
"Kuule Johannes, miten on teillä?
Annatko sinä vaimosi mennä takaamaan tuttavia ja sukulaisia?" Siitä siis
oli kysymys! Mitä nyt sanoa viisaasti ja varovaisesti, asettumatta pahemmin
kenenkään puolelle? "Meillä oli aikanaan melko paljon rahaa, ennen kuin
kaikki tilallamme oli laitettu kuntoon. Mutta nyt kun talo on kunnostettu ja
hankittu kaikki tarpeellinen, ei Marian mukanaan tuomasta perinnöstä ole
jäljellä yhtään mitään. Pankissa meillä ei myöskään ole kuin korkeintaan
lapsilla omat tilit, joilla olevia rahoja meillä ei ole lupa nostaa, eikä
siellä niin paljon olisikaan, että niillä suuremmasta pulasta
selvittäisiin."
"Omat tilimme ovat tyhjänä välillä jo
alkukuusta. Meillä on keskinäinen sopimus, ettei kumpikaan mene takaamaan
ketään, koska meillä ei olisi mitään mahdollisuuksia vastata takauksistamme.
Jos joutuisimme vastaamaan jonkun veloista, joutuisimme myymään talomme, mikä
ei olisi viisasta eikä myöskään Jumalan tahto."
Klaus on hyvin tarkka raha-asioissa, ja
täytynee sanoa hänen kunniakseen, että hän pelkällä hartiapankki-rahoituksella
on koonnut kaiken omaisuutensa, ison tilan ja komean päärakennuksen. Toisaalta
taas tuntuu joskus siltä, että onko hänen sydämensä aivan oikealla paikalla
raha-asioissa, koska monet paljon köyhemmät uhraavat vuodessa paljon enemmän
Jumalan Valtakunnan työhön kuin hän. Minkäänlaisen laskuopin mukaan hänen
kannatuksestansa ei muodostu edes sadasosia siitä, mitä hän nettona ansaitsee
vuodessa. Toiset ovat taas niin tarkkoja, että he pienestä palkastansa laskevat
kymmenykset markan tarkkuudella; sen näkee niistä summista, jotka kuukausia
pysyvät samoina. Kun tulee palkankorotus, nousee summa heti jonkun verran.
Nyt Klaus oli todella vihainen, ja siihen
täytyi olla hyvä syy. "Kuulepas Johannes, minä ja vaimoni kuulimme sinun
puhuvan jo vuosia sitten tuosta sopimuksesta, joka sinulla on vaimosi kanssa.
Sinä olet sitoutunut siihen sen tähden, että sinun ei tarvitse pelätä joutuvasi
jättämään Jumalan työn maksaaksesi takauksiasi. Niin paljon jättävät ihmiset
asioitansa hoitamatta, että tunnen ainakin kymmenkunta tuttavaa, jotka ovat
jättäneet kaiken takaajien maksettavaksi. Hyväksyn sinun kohdallasi asenteesi
täysin, koska se on Jumalan hyvän Sanan mukainen. Takaa vain sen verran,
minkä pystyt maksamaan, eli anna yhtä kyytiä se minkä voit, mutta älä
takaa!"
"Muistatko kun meillä oli tupaantuliaiset
ja lastensiunaaminen sen jälkeen kun olimme ottaneet puolet karjatilasta lasten
huoneita varten? (Tässä osassa maata on tapana, että karjatilat ovat saman
katon alla asunnon kanssa.) Silloin jouduimme aika tiukoille ja jouduimme
ottamaan turhan suuren lainan. Samanaikaisesti vaimon siskon mies rakennutti
uutta päärakennusta, ja sisko juoksi meillä yhtenään tivaamassa meitä
takaajiksi satojentuhansien markkojen summalle. Minä sanoin silloin vaimolle,
ettei asiasta edes puhuta. Vaimo oli tietysti vaikeana, kun oli kysymys omasta
siskosta, mutta käsitti kyllä hankkeen mielettömyyden. Sisko suuttui meihin
eikä ole käynyt sen jälkeen kertaakaan meillä. Talon he saivat pystyyn, mutta
eivät pystyneet maksamaan lainanlyhennyksiä. Heidän oli pakko myydä viinitilansa
naapurillensa, ja nyt he molemmat työskentelevät omalla tilallansa naapurin
hyväksi. Oli se onni, ettemme menneet takaamaan! Silloin me vaimoni kanssa
oikein polvistuimme ja pitäen toisiamme kädestä sovimme, ettemme milloinkaan
takaa ketään!"
"Tänään posti tuli juuri kun olin
tienvarresta niittämässä korkeata heinää, jotta tienmutkassa säilyisi näkyvyys.
Hän työnsi nipun kirjeitä ja lehtiä käteeni ja jatkoi matkaansa. Selasin
kirjeitä portaita kohti kävellessäni ja huomasin joukossa Zuerichiläisen pankin
kirjekuoren. Kirje oli osoitettu vaimolleni. Mutta eihän meillä ole mitään
tekemistä jonkin Zuerichiläisen pankin kanssa? Emme yleensä avaa toistemme
postia, mutta nyt jokin vaivasi minua niin kovasti, että avasin tuon kirjeen.
Minun oli pakko istuutua portaille ja lukea yhä uudelleen ja uudelleen tuo
virallisen näköinen paperi. Mitä ihmeen ihmettä? Zuericher Kanton Bank myöntää
rouva Christina Mannille hänen anomansa lainan 18000 Sveitsin frangia, mikä
täten ilmoitetaan takaajille jne jne. Ensimmäinen takaaja Erich Mann, Lochau,
toinen takaaja... En ollut uskoa silmiäni, mutta kyllä siinä seisoi minun
vaimoni nimi!"
Klausin oli selvästi vaikea hillitä
itsensä. "Minun vaimoni on mennyt takaamaan 18000 Sveitsin Frangia
veljensä kanssa sisarpuolellensa, joka asuu Zuerichissa poikansa kanssa! Ja
laina on tuolle hulivilille, opintokuluihin! Mies jätti perheensä aikanaan,
koska ei voinut sietää vaimon nalkutusta ja pojan tempauksia. Mistä ihmeestä he
maksavat lainan takaisin? Tuo sisarpuoli on töissä pienessä lihaliikkeessä,
eikä tiedä milloin sekin menee konkurssiin. Hänen palkkansa menee
elämiseen!"
Minä ymmärsin täysin, mitä Klausin
sydämessä liikkui. Toisaalta hän ei käytöksellään koskaan ollut osoittanut
todellista rakkautta minua kohtaan, kun ajattelee sitä huolta, millä jotkut
aivan vieraatkin ovat kyselleet joskus terveyttäni ja toimeentuloani.
Päinvastoin hän vaimonsa kanssa oli useasti puhunut minusta kylällä liikkeissä
asioidessaan sellaisessa sävyssä, että sitä oli ihmetelty. Esittäessään
moitteita minua kohtaan hän oli ehkä ajatellut korostavansa omaa
hengellisyyttänsä, mutta todellisuudessa hän oli saavuttanut aivan
päinvastaista, niin kuin osoittaa kirjakauppiaankin kannanotto:
"...kamaista väkeä nuo sinun uskonystäväsi!" Me luulemme tekevämme
Jumalalle palveluksen moittiessamme toisiamme maailmanihmisten edessä, mutta
teemme karhunpalveluksen koko asialle, jota meidän pitäisi yhdessä viedä
eteenpäin. Mutta minä voin antaa Klausillekin koko sydämestäni anteeksi, ja
kaikesta huolimatta rakastan häntä veljenäni, ja se mikä koskettaa häntä, se
koskettaa minunkin sydäntäni.
"Johannes, Johannes, mitä kaikki tämä
oikein on? Yhdessä olimme sopineet polvillamme Herran edessä, ettemme takaa
ketään, ja nyt hän on tehnyt tällaisen tempun! Eihän se nyt koko maailmaa
kaatava temppu ole, ja kaipa siitä selviämme, mutta pahinta kaikessa on se,
että minä tunnen menettäneeni kaiken luottamukseni Ann-Marieta kohtaan! En voi
sille mitään, että tuntuu kuin koko yhdessäololtamme ja yhteiselämältämme olisi
viety pohja pois! Minä olen menettänyt luottamukseni häntä kohtaan, ja vaikka
Sana sanoo, ettei miesten tule olla katkeria vaimojansa kohtaan, niin en voi
mitään sille, että katkeruus tulee sydämeeni. Jos hän tekee jotain tällaista
yhteisen sopimuksen vastaisesti, niin miksi hän ei tekisi jotakin vastaavaa
tulevaisuudessakin?
Minä olen hänen miehensä ja meillä on viisi
lasta! Sitten hän tulee ja itkee, että hänen sisarpuolellansa on niin suuri
hätä pojastansa ja tämän elämästä, että haluaisi hänet jatkamaan opintojansa.
Jumalan hyvä Sana sanoo, että miehen tulee luopua isästänsä ja äidistänsä ja
liittyä vaimoonsa, ja niin he tulevat yhdeksi lihaksi, vaimo synnyttää lapsia
ja syntyy perhe, josta taas vuorollansa lapset lähtevät maailman tuuliin ja
myrskyihin ja perustavat oman perheen, jättäen meidät vanhuuttamme viettämään.
Ihmisiä pitää auttaa, sanoohan Sanakin sen jo, mutta meillä ei ole kenelläkään
mahdollisuutta ryhtyä kantamaan vastuuta jonkun toisen ihmisen elämästä! Me
joudumme luopumaan isästämme ja äidistämme perustaessamme perheen ja uskon
siihen sisältyvän myös lihallisista veljistä ja sisaristakin luopumisen. Joka
ei pidä huolta perhekuntalaisistaan, on uskotontakin pahempi.
Minä en ole kykenevä kantamaan vastuuta
muuta kuin omasta perheestäni; en mitenkään voi ottaa huolehdittavakseni
veljieni tai sisarteni perheitä, saati sitten jonkun vaimon sisarpuolen
perhettä. Tietysti he ovat minulle rakkaita, mutta jos jaan rahani heille, tulen
itse syylliseksi Jumalan edessä oman perheeni laiminlyönnistä. Jokaisen tulee
Herran edessä löytää oma tiensä, joka ei sido muita ihmisiä suureksi osaksi
elämäänsä heidän auttamiseensa. Me olemme vain ihmisiä, vajavaisia ja
rajoitettuja ihmisiä. Kristus on miehen pää, mies on vaimon pää, ja lasten
tulee olla kuuliaisia vanhemmillensa. Siinä on Jumalan asettama järjestys, jota
me emme saa rikkoa. Kaikki muu on ulkopuolista, niin kuin sinä rakas
Johanneskin olet aina opettanut!"
Kuinka hyvältä tuo "rakas
Johannes" kuulostikaan! Miksi me niin harvoin käytämme tuota sanontaa,
rakas veli, rakas sisar!? Jos se tuntuu niin hyvältä, niin sillä on jokin
todella suuri ja syvä merkitys!"
En voinut aloittaa lausettani muuten kuin
sanomalla: "Rakas Karl-veljeni! Minä ymmärrän täysin, mitä sinä tarkoitat.
Sinä et ole yksin näiden asioittesi kanssa. Minä itse olen opettanut muille,
ettei tule mennä takaamaan kuin sillä summalla, minkä pystyy milloin tahansa
maksamaan, eli parempi on antaa yhtä kyytiä se, minkä pystyy antamaan, eikä
panna nimeänsä mihinkään paperiin. Veljeni Suomesta oli aikoinaan hyvin
raskautettu näiden asioiden tähden, kun näki niin paljon ahdistusta ja tuskaa
ympärillänsä. Hän olisi halunnut auttaa, mutta hänellä ei ollut
käytännöllisesti katsoen mitään tuloja. Siitä huolimatta jotkut olisivat halunneet
hänet tai vaimonsa takaamaan lainaa. Miten kävisi hänen Jumalanvaltakunnan
työnsä, jos hän joutuisi maksamaan jonkun velkoja? Pitäisikö hänen jonkun
toisen ihmisen ahdingon takia uhrata Jumalalle lupaamansa aika jonkun veljen
tai sisaren omakotitalon maksamiseen? Käsitämmekö lainkaan, että Jumalan
palvelijan aika on pyhä! Hänen elämänsä on Herra itse tarkoittanut palvelemaan
Häntä, palvelemaan Sanassa ja auttamaan kaikissa hengellisissä tarpeissa.
Seurakunnan tehtävä on huolehtia hänen maallisista tarpeistansa. Me olemme
liiaksi tämän ajan jumalan hengen sokaisemia, niin että olemme unohtaneet
seurakunnan ja sen palvelijoiden tarkoituksen. On aivan eri asia, jos kerätään
avustuksia hädässä oleville, niin kuin alkuseurakunnassakin tehtiin."
"Jumalan Sana sanoo: "Mieltä
vailla on mies, joka kättä lyöpi, joka menee toista takaamaan." Snl.17:18.
Veljeni Suomesta kirjoitti minulle, että vahvistaakseen liittonsa Herran kanssa
hän eräänä päivänä kirjoitti samalle sivulle tuon sanankohdan kanssa: "En
takaa kenellekään mitään, niin että saan vapaasti palvella Herraa! Tämä on
lupaukseni Herralle koko elämäni ajaksi!" Kerroin tästä Mariallekin ja
sanoin, että meidän on syytä tehdä sama sopimus. Minun tehtäväni on palvella
Herraa, ja sen tekee mahdolliseksi vain se, ettei minun tarvitse sitoa itseäni
toisille kuuluviin asioihin. Itse asiassahan olen koko palvelustehtäväni ajan
niin omalla kuin Mariankin työllä peittänyt suurimman osan tämän työn
kustannuksista. Maria oli hyvinkin taipuvainen, ja yhdessä sovimme, ettei
kumpikaan koskaan takaa ketään. Sananlaskut varoittavat itse asiassa ainakin
kuusi kertaa takaamasta ketään. "Poikani, jos olet ketä lähimmäisellesi
taannut, lyönyt kättä vieraalle; jos olet kietoutunut oman suusi sanoihin,
joutunut suusi sanoista kiinni, niin tee toki, poikani, pelastuaksesi tämä,
koska olet joutunut lähimmäisesi kouriin: Mene, heittäydy maahan ja ahdista
lähimmäistäsi; älä suo silmillesi unta äläkä silmäluomillesi lepoa. Pelastaudu
käsistä niinkuin gaselli, niinkuin lintu pyydystäjän käsistä." (Snl.6).
Me elämme todella pahassa ajassa,
viimeisissä ihmiskunnan hetkissä. Jo huomenna saattaa kaikki olla aivan toisin
kuin tänään. Nimenomaan näissä
viimeisissä hetkissä meitä varoitetaan useaan otteeseen mitä vakavimmin: "Älkää
uskoko ystävää, älkää luottako uskottuun; vaimolta, joka sylissäsi lepää, varo
suusi ovet." "Varokaa kukin lähimmäistänne, älkää yhteenkään veljeen
luottako; sillä jokainen veli viekkaasti pettää ja jokainen lähimmäinen liikkuu
panettelijana." "Ja kun hän (Delila) joka päivä ahdisti häntä
(Simson) sanoillansa ja vaivasi häntä, niin hän kiusaantui kuollakseen ja
PALJASTI HÄNELLE KOKO SYDÄMENSÄ..." (Miika 7:5; Jer.9:4; Tuom.16:17).
Nykyisen käytännön keskellä ei edes tuhkassa makaaminen tai säkkipuvussa
paastoaminen herätä pankinjohtajan sääliä. Takaukset eivät enää ole
yksittäisten ihmisten käsissä, vaan säälimättömien pankkien.
Kun Sana varoittaa meitä luottamasta
veljiin, ei se tarkoita sitä, että meidän tulisi olla epäluuloisia jokaista
veljeä kohtaan. Päinvastoin, meidän tulee uskoa hyvää jokaisesta veljestä ja
luottaa heihin veljenämme! VELJENÄMME! Nimenomaan tämä koskee meitä
Jumalanvaltakunnan työntekijöinä. Meillä on vastuu Jumalan edessä ja meidän
täytyy olla suoranaisessa kosketuksessa Hänen kanssansa. Mitä tulee
kutsumukseemme ja tehtäväämme, me emme voi rakentaa mitään kenenkään veljen
varaan, vaan meidän on itse oltava koko ajan selvillä siitä, mikä Jumalan tahto
on.
Kun veljemme ajattelee, ettei hän ole
tyytyväinen asuessaan vuokralla, koska hänellä on niin paljon lapsia, niin
ryhtyessään hankkimaan omaa taloa, voidaan sanoa tänä päivänä, että hän pyrkii
olemaan lähitulevaisuudessa lähes miljonääri. Jos hänellä on maksaa talo
käteisellä, hän on jo lähes miljonääri, ja kiitos siitä Herralle. Jos hänellä
on varaa maksaa hyvä käsiraha, vaikkapa kolmannes tai puolet talon hinnasta,
ovat asiat hyvin. Mutta jos hän pystyy maksamaan vain noin kymmenen prosenttia
tai vähemmänkin käteisellä, on hänellä hyvä usko ja tarkoitus tulla lähes
miljonääriksi. Emme siis voi mitenkään sanoa, että veljellä olisi paha
tarkoitus tai päämäärä, sillä haluaahan hän kaikkea parasta omillensa. Hänellä
on koko sydämestänsä hyvä tarkoitus ja hyvä halu ja luottamus. Sama koskee
jonkin liikeyrityksen tai vastaavan ostamista. Mikä on hänen suhteensa
seurakuntansa saarnaajaan tai johonkin uskonveljeensä, jos hän saa tämän
takaamaan luottonsa? Hän ei olekaan enää mikään veli, vaan LIIKEKUMPPANI! On
kysymys liikekumppanuudesta, jossa itse asiassa toisella ei ole tarkoitus
hyötyä; korkeintaan saada hyvä mieli siitä, että on auttanut lähimmäistänsä.
Mutta miten on sinä hetkenä, kun tuleekin sairautta, lama, vaikeuksia? Nyt osat
vaihtuvatkin, ja ystävällisestä auttajasta, liikekumppanista on tullut maksaja!
Hän maksaa kuin kuollutta lehmää, kaatamatta jäänyttä karhua!
Veljemme ei ajattele mitään pahaa eikä
tarkoita mitään pahaa. Siitä huolimatta saattaa syntyä aivan odottamaton
tilanne. Tiedän kyllä, ettei mitään taloa pysty ostamaan käteisellä, ei
ainakaan täällä Keski-Euroopassa. Autothan meillä ovat halpoja verrattuna
Suomen hintoihin. Jonkinlainen lainajärjestely on siis tarpeen. Mutta täytyy
olla järkevä suunnitelma ja tietoisuus siitä, että pystyy vastaamaan yrityksen
tuottamaan haasteeseen. Ei riitä, että isä käy töissä tai että firma kukoistaa.
Täytyy olla useampi tulolähde. Veli on suloinen veljenä, mutta veli muuttuu
veljenpojaksi kun maksun aika tulee.
Kun Sana sanoo, ettei meidän tulee olla
velkaa kenellekään, ei se tarkoita sitä, ettemme voisi ottaa pankista lainaa
johonkin välttämättömään tarpeeseen. Mutta veljen tulee säilyä veljenä, eikä
liikekumppanina. Jos ei ole lihallisia veljiä ja sisaria tai tuttavia, jotka
takaavat lainamme, on parempi elää yksinkertaisuudessa ja odottaa Herran
pikaista paluuta. Näin emme tahtomattamme joudu tilanteeseen, jossa veli tai
sisar joutuu huokaamaan meitä vastaan edellä mainittujen sanankohtien
puitteissa.
"Karl-veljeni, huolimatta
sopimuksestamme Marian kanssa, tapahtui meille aivan vastaavaa muutama vuosi
sitten. Eräs Marian tuttava tarvitsi välttämättä luoton, ja ollen Marian hyvä
ystävä, hän pyysi tätä takaajaksi. Koska asiasta oli ollut puhetta, tuli Maria
vaivaantuneena luokseni ja kertoi tapauksesta. Minä olin ehdottoman kielteinen
ja sanoin: "Tämä ihminen muuttaa kauas pois ja hänellä on rikkaita
sukulaisia. Pyytäkööt heiltä takausta! Tiedäthän sopimuksemme!" Kului
muutama päivä, ja sain tietää Marian taanneen, ei niin suuren, mutta kuitenkin
merkittävän rahasumman. 'Sinähän et suoranaisesti kieltänyt!' oli hänen vastauksensa.
'Summahan oli loppujen lopuksi niin pieni!'"
"Suuri tai pieni summa, veljeni Karl,
minä tunnen aivan sinun laillasi. Joka on pienessä väärä, on suuremmassakin
väärä. Jumalan Sanan mukaisesti ei ole kysymys jonkin asian suuruudesta tai
pienuudesta, vaan sen tekemisestä. Rehellisesti sanoen, vaikka olenkin Jumalan
palvelija, olen halunnut antaa kaiken anteeksi Marialle, mutta rehellisyyden
nimissä täytyy sanoa, ettei milloinkaan tuon tapauksen jälkeen jokin ole
palannut entiselleen meidän välillämme. On kysymys ehkä pienistä ja hajallaan
olevista tapauksista, mutta joka kerta tunnen jonkin kuolevan itsessäni;
peruuttamattomasti, ikuisesti. Ihmisen silmissä nämä kaikki ovat jokapäiväistä
elämää ja moni pitää turhamaisuutena ja pikkumaisuutena edes niiden mainitsemista."
Rakas veljeni, me kävimme Karlin kanssa
todella pitkän keskustelun. Minä uskon Kaikkivaltiaan Jumalan edessä ja Hänen
Sanansa edessä, että vaikka tuntuu olevan kysymys pienistä ja vähäpätöisistä
asioista, koskettelemme nyt jotakin sellaista, mikä ulottautuu iankaikkisuuteen
asti. Meidän pienet ja vähäpätöiset asiamme ovat suuria ja iankaikkisia
Jumalan edessä. Mikä sen vaikuttaa on se, että me emme ole tavallisia
ihmisiä. Me olemme tehneet liiton Iankaikkisen Jumalan kanssa, ja samalla
naimisiin mennessämme me olemme tehneet liiton elinkumppanimme kanssa, - ja
sekin liitto on tehty Jumalan edessä, jolle meidän kerran on tehtävä tili.
Me olemme ottaneet itsellemme oikeuden ja
valtuudet nimetä erilaiset asiat suuriksi ja pieniksi sen mukaan, miten meille
sopii ja mikä meistä näyttää hyvältä. Avioelämässämme vallitsevat säännökset,
jotka me itse olemme luoneet ja anteeksiantamuksen ja suvaitsemisen määrää oma
mittapuumme. Anteeksiantaminen on mitä luonnollisin ja Herran itsensä edellyttämä
asia, mutta se ei tarkoita sitä, että me hyväksyisimme kaiken niin omassamme
kuin aviopuolisommekin elämässä sen mukaisesti, miten paljon kumpikin
toisellensa liikkumistilaa suo.
Me olemme luoneet itse asiassa oman
maailmankaikkeutemme omassa elinpiirissämme tai avioliitossamme ja unohdamme
sen, että oma maailmankaikkeutemme on vain mitätön tomuhiukkasen biljoonasosa
koko Jumalan luomaan verrattuna. Me unohdamme, että meidät kerran tullaan
tuomitsemaan Jumalan Sanan mukaisesti. Me emme voi ohittaa sitä luomalla omat
sääntömme ja liikkumavaramme omassa elämässämme, ja jommankumman rikkoessa, ei
ainoastaan toista, vaan itse Jumalaakin vastaan, sanomalla Herralle: "Tämä
on minun vaimoni, tämä on minun mieheni, minä annan hänelle anteeksi ja
hyväksyn hänen tekonsa. Tee Sinäkin niin!"
Me katsomme keskinäisen sopimuksen
rikkomisen pieneksi asiaksi. Todellisuudessa jompi kumpi osapuoli saattaa kokea
sen maailmaa mullistavaksi asiaksi, vaikkei rohkene tai joskus edes jaksa tuoda
sitä esiin. Mieleeni tuli eräs sanankohta jonka otan nyt tähän: "Älä
ole kerkeä suultasi, älköönkä sydämesi kiirehtikö lausumaan sanaa Jumalan
edessä, sillä Jumala on taivaassa ja sinä olet maan päällä; sentähden olkoot
sanasi harvat. Sillä paljosta työstä tulee unia, ja missä on paljon sanoja,
siinä on tyhmä äänessä. Kun teet lupauksen Jumalalle, niin täytä se
viivyttelemättä; sillä ei ole hänellä mielisuosiota tyhmiin; täytä, mitä
lupaat. On parempi, ettet lupaa, kuin että lupaat etkä täytä. ÄLÄ ANNA SUUSI
SAATTAA RUUMISTASI SYYNLALAISEKSI, ÄLÄKÄ SANO JUMALAN SANANSAATTAJAIN EDESSÄ:
'SE OLI EREHDYS'; MIKSI PITÄISI JUMALAN VIHASTUA SINUN PUHEESTASI JA TURMELLA
SINUN KÄTTESI TYÖT?" (Snl.5:3-)
Rakas veljeni, minä aivan vapisen, sillä
tämä sanankohta tulee tällä hetkellä minulle kuin ilmestyksenä kaiken sen
keskellä, mitä puhumme. Itse asiassa mieleeni tulleet sanat olivat vain
muutamat ensimmäiset rivit, mutta tässä on hyvä esimerkki siitä, miten me
normaalisti luemme Sanaa. Me lopetamme usein kesken, emmekä lue kaikkea asiaan
liittyvää. Tämä sanankohta ei tarvitse mitään selityksiä, sillä se pitää yhtä
monien muiden kohtien kanssa. Mitä muuta voimme sanoa, kuin mitä seuraavassa
jakeessa sanotaan: "Sillä paljot unet ovat pelkkää turhuutta; samoin
paljot puheet. MUTTA PELKÄÄ SINÄ JUMALAA!"
Tästä juuri on kysymys tässä ajassa. Me
ajattelemme kaiken koskevan vain keskinäisiä suhteitamme, ja unohdamme niin
mielellämme, että Kaikkivaltias Jumala kuulee jokaisen sanamme ja tarkkailee
kaikkea tekemäämme. Me annamme toisillemme anteeksi, mutta pyydämmekö Jumalalta
anteeksi? Näemmekö rikkoneemme Häntä vastaan? Missä on pelkomme Jumalan edessä?
Jumala on tarkoittanut aviopuolisot elämään
yhteistä elämää, niin yhteistä, kuin kaksi yhdeksi tulevaa harjoittaa. Eikö
jokainen tekijä, joka rikkoo tätä yhteyttä, riko jotakin Jumalan itsensä
asettamaa? Kun Ann-Marie hyväsydämisyyttään lupautui vastoin parempaa tietoaan
takaamaan rakkaan sisarpuolensa lainan, ei varmastikaan hänen
hyväsydämisyyttään lasketa Herran edessä. Miten voidaan sanoa jotakin näin
kovasti? Mikä oli ensin? Hyväsydämisyys vai luottamuksellinen sopimus sen
kanssa, jonka tulee olla yksi liha hänen kanssaan? Jos hyväsydämisyys
ylittää Jumalan edessä tehdyn sopimuksen, ei se todellisuudessa ole mitään
hyväsydämisyyttä, vaan tottelemattomuutta niin aviopuolison kuin Kristuksenkin
edessä, sillä Hänelle miehen on tehtävä tili. Tämä on kovaa puhetta, tämä on
armotonta puhetta, mutta uskon sen olevan NÄIN SANOO HERRA!, sillä se pitää
yhtä Jumalan Sanan kokonaistodistuksen kanssa.
Me elämme ajassa, jossa ihmiset syöksyvät
hirvittävässä kiireessä tulvaveden lailla eteenpäin ja viis välittävät siitä,
mikä Jumalan tahto on. Mutta meidän kohdallamme jumalan kansana täytyy olla
toisin! Me emme voi jatkaa loputtomiin eteenpäin menemistä tarkistamatta
suuntaamme! Jumalan tahdon tulee olla ensimmäinen asia elämässämme! Me yhä
vielä tänään ihmettelemme, miksi rauhan Jumala ei todella ole kanssamme.
Suurissa asioissa me leijailemme taivaan sinessä, mutta veljemme ja sisaremme
ja aviopuolisomme veri huutaa maasta! Pienet asiat riistävät meiltä Jumalan
siunaukset! "Miksi pitäisi Jumalan vihastua sinun puheestasi ja
turmella kättesi työt?" Järkyttävä sana, vavisuttava sana! Meillä ei
ole siunausta kättemme töissä, koska me tuhoamme niin Jumalasuhteemme kuin
aviosuhteemme ja ystävyyssuhteemme pienien asioiden laiminlyömisellä!
Minä pidän itseäni Jumalan palvelijana ja
Hänen lapsenaan. Minä haluan antaa anteeksi ja olen antanutkin anteeksi.
Ihmisenä en kuitenkaan pysty unohtamaan, niin kuin Jumala unohtaa. Olen antanut
anteeksi, mutta toisaalta taas on jumalallisella arvovallalla sanottava, etten
voi monia asioita hyväksyä! Klaus koko sydämestään haluaa antaa
anteeksi, mutta ei voi uskovaisena hyväksyä vaimonsa tekoja. Niin Ann-Marie
kuin Mariakin ovat antaneet ymmärtää tehneensä väärin, mutta eivät ole
yksiselitteisesti milloinkaan todella katuneet tekoaan, vaan ovat selitelleet
asiaa hyväsydämisyydellä ja laupeudentekona. He eivät tänä päivänäkään käsitä
asian syvyyttä. Ympäristön malli ei ainakaan auta heitä siinä. Me kumpikin
olemme antaneet anteeksi, mutta emme voi mitään sille, että kummassakin meistä
on kuollut jotakin; kuolee joka kerta kun jotakin vastaavaa tapahtuu. Olemmeko
pahoja, olemmeko ilkeitä? Me emme voi mitään sille, mitä tunnemme! Vain
yksinomaan Jumalan kouriintuntuvalla tavalla asioihin tarttuva armo ja katumus
ja yliluonnollinen voima voi parantaa ne haavat, mitä tällaiset asiat tuovat
meihin. Jos Herramme miehen Päänä tuntee samalla tavalla kuin me miehet
vaimomme päänä... en edes uskalla ajatella sitä!
Nimenomaan tämän jumalallisen
järjestyksen johdosta jokaisen aviovaimon tulisi käsittää, ettei ole kysymys
siitä, mitä mies haluaa tai päättää, vaan jumalallisesta säädöksestä!
Miehen ratkaistavissa ei ole mitä hän haluaa, vaan Jumala on jo etukäteen
päättänyt miten kaiken tulisi olla. Miehelle on annettu tehtäväksi vallita
vaimoansa. Ja siitä miehen on tehtävä tili Herran edessä.
Nykyaikaisen ihmisen korvissa kuulostaa
niin pahalta puhua naisen alamaisuudesta. Mutta kyseisten esimerkkien valossa
jokainen järkevä ihminen käsittää, ettei ole kysymyksessä se, että miehet
loukkaantuisivat siitä, etteivät vaimot ole alamaisia, vaan siitä, että he asettuvat
ilmiselvästi miehensä yläpuolelle, pitäen miehen kanssa tehtyä sopimusta
kelvottomana ja tekevät itse paremman ratkaisun! Ei ole siis kysymys vielä edes
tasa-arvoisuudesta, vaan naisen hallitsijan aseman ottamisesta. Tämä tulee mitä
selvimmin esille kun luemme syntiinlankeemuskertomusta. "Onko Jumala
todella sanonut!" Ensimmäinen vaimo tiesi tarkkaan mitä Jumala oli
sanonut. Meidän vaimomme tietävät, mitä Jumala on sanonut, mutta Eevan tavoin
he eivät käsitä, ettei ole kysymys vain jostakin sanomisesta, vaan kuuliaisuudesta!
Eeva ei ollut kuuliainen, vaan tuli tottelemattomaksi ja rikkoi liittonsa niin
Jumalan kuin miehensäkin kanssa!
Tämä puhe loukkaa monia, mutta tässä
viimeisessä ajassa ennen Herran toista tulemusta täytyy löytyä ihmisiä, jotka
ovat valmiit noudattamaan Jumalan tahtoa. Joka loukkaantuu, ei loukkaannu minuun
eikä sinuun, veljeni, vaan he loukkaantuvat itse Herraan. Miksi Herra antaa
meidän kokea kaiken tämän, jollei sitten avatakseen silmiämme näkemään
todellisen hädän ja todellisen korjaamisen paikan. Me emme ole tuomareita, ja
niin Ann-Marie kuin Mariakin vastaavat kaikesta Herran edessä. Miehinä me emme
voi muuta kuin tuoda heille julki totuus, se on meidän vastuumme perheen päänä.
Missä kohden vaimot eivät halua kuunnella ja arvostaa sanaamme, jonka tulee
olla Jumalan Sana, siinä kohden me olemme vapaita vastuustamme. "Mistä
tiedät vaimo, voitko pelastaa miehesi, mistä tiedät mies, voitko pelastaa
vaimosi?"
Suurin vaikeutemme on siinä, että ainoa
esimerkkimme, mitä voimme noudattaa, on Jumalan Sana. Ympäriltämme emme löydä
mallia ja esikuvaa omalle elämällemme. Me olemme Jumalan Sanan pioneereja,
joiden nyt lähes kahdentuhannen vuoden kuluttua tulee koko maailman silmissä
tuoda alkuseurakunnan elämä näkyviin. Minkä esimerkin antavat omat vaimomme?
Jumala yksin tietää, miten on oleva sinä päivänä, kun Hän todella tarttuu
asioihin. Mutta näin ei kaikki voi jatkua! Ei missään tapauksessa! Todellisen
Jumalan pelon ja todellisen aviollisenkin rakkauden täytyy tulla esiin ainakin
jossakin määrin, joissakin ihmisissä. Me emme halua Jumalan hylkäävän ketään, mutta
niinkin on pakostakin tapahduttava, ellei muutosta muuten tule.
Minä olin tullut aivan muun syyn tähden
Karlin luokse ja nyt jouduin vastakkain asian kanssa, joka vuosia oli vaivannut
minua! Pahuuttaniko olen miettinyt näitä asioita? En jaksa uskoa sitä, mutta
koko sydämestäni haluaisin tietää totuuden ja noudattaa sitä.
"Karl, mitä sinä tiedät siitä
raukasta, joka viimeksi hyppäsi näköalapaikalta ja onnistui putoamaan puroon
asti?" Karl oli ilmeisesti sillä tuulella, ettei halunnut mennä enää näin
vakaviin aiheisiin. "En minä tiedä oikeastaan mitään. Erään kokouksen
jälkeen hän tuli eteen jotta rukoilisimme hänen puolestaan. Hän haisi selvästi
viinalta, joten vain nopeasti rukoilimme hänen puolestansa. Hän ei meinannut
millään lähteä pois, ja minä Thomasin kanssa keskustelin hänen kanssaan jonkin
aikaa. Lapset olivat väsyneitä, ja niin meidän oli pakko lähteä kotiin. Hänellä
oli ilmeisestikin suuria vaikeuksia, ja minä en voi olla samaa mieltä Thomasin
kanssa, sillä tämä piti viinaa kaiken pahan alkuna ja torui siitä tuota raukkaa
koko ajan ja halusi ajaa viinapaholaisen ulos hänestä. Minä olen kuitenkin sitä
mieltä, että hän ei ollut juonut pitkääkään aikaa, sillä pitkäaikaisen juomisen
merkkejä ei näkynyt hänessä. Hänellä täytyi olla muita ongelmia, jotka sitten
johtivat siihen, että hän juomalla yritti unohtaa ne. Mutta kyllä ihmisellä
täytyy olla jotakin vikaa päässänsä kun tekee jotakin sellaista, että päättää
itse elämänsä. Kätketyt synnit ne ovat, jotka vievät ihmisen tuohon
tilaan!"
"Kuulepas Karl!", sanoin melko
tuohtuneena. "Tuon viimeisen lauseen sinä olet oppinut Thomasilta, ja
tiedät itse, että se on katolisen kirkon oppia! Oletko unohtanut, että suurin
tuntemamme jumalanmies kahteen eri otteeseen oli niin väsynyt elämään, että tahtoi
päättää sen? Voitko sanoa, että hänellä oli vikaa päässä? Tai kätkettyjä
syntejä? Itsemurhalle ei ole mitään puolusteluja, mutta ihminen voi joutua
tilaan, jossa ei näytä olevan mitään ulospääsyä. Ja juuri sen johdosta, että me
luomme sellaisen kuvan, joka ei sallisi todellisia vaikeuksia, me itse asiassa
ajamme ihmisiä itsemurhiin. Itsemurhaa ei tee kukaan, joka todella tuntee
jonkun välittävän hänestä. Tietysti on poikkeuksia, kuten huumeet ja yleensä
huumaavat aineet, jotka saavat ihmisen tekemään jotakin harkitsematonta."
Tuntemamme jumalanmies oli kokenut suuria
menetyksiä ja katsoi kadottaneensa kaiken, eikä jaksanut enää. Toisessa
tilanteessa hän oli sähköpylväässä niin ylhäällä, että olisi kädellänsä yltänyt
koskemaan suurjännitteiseen johtoon. Hän oli jo valmis ojentamaan kätensä, kun
hänen katseensa osui varjoon, jonka pylväs ja hänen ruumiinsa muodostivat.
Maahan muodostui selvä risti. Jumalan varjelus oli hänen kanssaan, ja
liikuttuneena hän laskeutui alas. Toisella kertaa hän asetti ladatun pistoolin
ohimollensa, mutta ase ei useasta yrityksestä huolimatta lauennut.
Tuskaantuneena hän heitti aseen nurkkaan, missä se heti laukesi.
Miksi puhun näistä asioista, miksi
haluaisin, että niistä puhuttaisiin enemmänkin? Sen tähden, että tietynlaiset
tilanteet ja olosuhteet ajavat meidät tilaan, jossa me joudumme
haluamattammekin ajattelemaan jopa elämän päättämistä. Niin kuin Luther sanoi,
me emme voi estää lintuja lentämästä päämme ylitse, mutta me voimme estää niitä
rakentamasta pesänsä päämme päälle. Samoin on kaikkien näiden ajatusten
suhteen. Niitä ei voi väistää, mutta niiden ei itse asiassa tarvitse johtaa
tekoihin.
Uskovaisetkin ihmiset ovat hämmästyttävän
laupeudettomia ja eivät käsitä, että he mahdollisesti jossakin vaihetta elämäänsä
syyllistyvät siihen, että rakkaudettomuudellaan ajavat jonkun tilaan, missä
ainoa ulospääsy näyttää olevan itsemurha. Minä en voi syyttää Thomasia enkä
Karliakaan, mutta en voi olla kysymättä itseltäni, miten olisi ollut, jos
viinapaholaisen ulosajamisen sijasta Thomas olisi kärsivällisesti keskustellut
tuon nuorenmiehen kanssa ja kuunnellut mitä tällä oli sanottavana. Hän haisi
tosin viinalta, mutta ei vaikuttanut mitenkään juopuneelta. Viinanhajun tähden
Thomas nuhteli häntä ja saarnasi hänelle kuulemma pitkän tovin. Mutta aikaa
kuuntelemiseen ei hänellä ollut. "Sitä se synti teettää", oli hänen
kommenttinsa, "alkoholi on kaiken pahan alku ja juuri!"
Minä en missään tapauksessa kannata
alkoholia tai saarnaa viinistä ja väkijuomista. Mutta tuo sanonta ei sinänsä
ole mikään totuus. Toisaalta sanotaan, että viini on viisasten juoma, ja
Paavalikin kehottaa Timoteusta käyttämään vähän viiniä vatsansa ja usein
uudistuvien vaivojen vuoksi. Tässä viimeisessä ajassa meitä kehotetaan
palaamaan takaisin Raamattuun ja pysymään koko Sanassa. Harhaoppinen on
ihminen, joka poikkeaa Jumalan Sanasta. Ilmestyskirjan lopussa meitä
varoitetaan lisäämästä Sanaan mitään tai ottamasta pois siitä.
On hurskasta ja varmasti hyväksikin
kieltäytyä nauttimasta alkoholia ollenkaan, ja kehottaa asiasta puheen tullen
ihmisiä olemaan ottamasta ensimmäistäkään ryyppyä. Meillä täällä on alkoholia
saatavissa kaikkialla, kaupoissa, huoltoasemilla, kioskeissa; niin arkena kuin
sunnuntainakin. Siellä Suomessa vallitsee aivan toisenlainen politiikka näissä
asioissa. Olen samaa mieltä sinun kanssasi, että teidän maassanne asia on
ongelma sen tähden, että lähinnä luterilaisen kirkon vaikutuksesta on luotu
syntikäsite koko alkoholista. Ja juuri se, mikä on kiellettyä, houkuttelee
eniten.
Mutta
olematta mitään viinistä ja väkijuomista saarnaajia, täytyy todeta se, että jos
väitämme alkoholin olevan syntiä ja täysin kiellettyä uskovaisilta, olemme
Jumalan Sanan rikkojia yhtä lailla kuin nekin, jotka kieltävät jotakin muuta,
mitä Sana ei kiellä. Aivan kuten katolinen kirkko kieltää pappeja menemästä
naimisiin, aivan yhtä katolinen ja antikristillinen on täydellinen alkoholin
kieltäminen. Kieltäessämme jotakin, mitä Sana ei kiellä, jopa vedotessamme
Jumalan Sanaan ja perustellaksemme sillä käsitystämme, me olemme rikkoneet
Ilmestyskirjan varoitusta vastaan! Me olemme ottaneet pois useita jakeita niin
Uudesta kuin Vanhastakin Testamentista.
En puhu tästä kehottaakseni ketään juomaan
alkoholia, mutta nämä asiat ovat vaivanneet minua pitkään. Thomas tuomitsi tuon
nuorukaisen viinan orjaksi ja pani kaiken viinan syyksi. Kuten kaikkialla on
tiedossa, on täälläpäin tapana jokaisessa talossa muutamia harvoja
uskontosuuntia lukuun ottamatta, että kellarista löytyy aina vieraan eteen
pantavaksi joko olutta tai viiniä, ostettua tai omatekoista. Noihin harvoihin
poikkeuksiin kuuluu Thomas, joka julkisesti kokouksissakin on paheksunut sitä,
että niin Johanneksen kuin muidenkin kellareissa on viiniä ja olutta. Ei hän
toki ole milloinkaan kenenkään meistä nähnyt olevan juovuksissa, mutta silti
olisi, hän sanoi, Jumalan Sanan mukaista ja Pyhän Hengen mieleistä hävittää ne
kaikki.
Tässä on juuri se, mitä olen aina
ajatellut, ja mikä ei ole suonut minulle rauhaa. Viinasta on syntynyt paljon
pahaa ja harva on viisas nauttiaksensa sitä. Mutta niin viini kuin olutkin ovat
olleet Keski-Euroopassa ihmisten ruokapöydissä ja illanistujaisissa ennen
nukkumaan menoa niin kauan, ettei kukaan edes muista milloin kaikki alkoi. Kun
oli jotakin sairautta tai naapurit olivat jo sairastuneet flunssaan tai
vastaavaan, antoi äiti meille lapsille iltaisin vanhalla isoäidin äidiltä
perityllä ruokalusikalla muutaman tipan jotakin väkevää viinaa. Yhdestäkään
meistä ei ole tullut alkoholistia, ei meistä niin kuin ei naapureistakaan,
vaikka koko kylässä on ollut sama tapa. Vain uskosta osattomissa perheissäkö -
ei vaan kaikissa perheissä!
Thomasin kanta asiaan on yksiselitteinen:
Jumalan Sana kieltää alkoholin! Minä en niinkään kiinnitä huomiota siihen, mitä
Thomas tai joku muu sanoo, mutta sen jälkeen kun hän julkisessa kokouksessa
puhujanlavalta toi julki ajatuksensa, herättivät hänen sanansa minussa pelon. "Minä
todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee
niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset,
jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois (OTTAA POIS!)
jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan,
mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on
kirjoitettu" (Ilm.22:19).
Thomas, Thomas, Tuomas-epäilijäni! Mitä
sinä oikein sanoitkaan!? Sinä et pidä siitä, että minulla ja kaikilla muilla
veljillä ja sisarilla on viiniä ja olutta kellareissamme! Sinä Jumalan Sanan
perusteella kehotat meitä heittämään kaiken menemään. Sinulla ei ole
kellarissasi kumpaakaan ainetta, ei mitään alkoholia! Ei kellarissasi, ei
kodissasi! Mutta väentuvassa vanhassa asuinrakennuksessasi sinulla on vanha
vuoristolaisarkku, joka on ruuvattu seinälle. Siellä sinulla on mahtava
kokoelma kaikenlaisia erikoisjuomia niin omasta kuin lähimaistakin, niin
hedelmistä kuin muistakin hyvänhajuisista aineista ja yrteistä valmistettuja,
juomia, jotka eivät jäädy, vaikkei rakennusta lämmitetäkään!
Miten oli, kun rakas pikku Gretchen viipyi
toistamiseen Bodenseellä sisarensa luona? Niin nuuka kuin olet, rakas veljeni,
et raaskinut heittää yhtään ainoata tyhjää pulloa pois, vaan piilotit ne
väentuvan ullakolle. Kun Gretchen kerran meni ullakolle, mitä et milloinkaan
olisi uskonut tapahtuvan, löysi hän kokoelmasi. Rakkaallesi jouduit selittämään
kaiken, yksinäisyytesi, ahdistuksesi. Kuinka olisit jaksanut yömyöhään asti
ajaa heinää, ellet silloin tällöin olisi piristänyt itseäsi Himbeergeistilla?
Eikö se ollut muidenkin tapa? Kyllä, mutta kun itse olet niin vastaan?
Thomas häpesi, häpesi niin kovasti, että
tuli meille keskellä yötä kun kaikki olivat jo nukkumassa. Me puhuimme pitkään
ulkokultaisuudesta ja sen kirouksesta. Ei hän toki ollut juomari eikä viinan
orja. Rikkomus tapahtui siinä vaiheessa kun hän kokouksessa julisti viinan
kiroja vastaan. Me kumpikin avasimme Raamattumme ja luimme aamun valkenemiseen
asti niin viinan kiroista kuin sen siunauksistakin. En sanoisi, että kaikki
ulkokultaisuus olisi kadonnut hänestä, mutta jotakin hän oli oppinut.
Niin Vanhan- kuin Uudenkin Testamentin
aikana viini palveli niin hyvää kuin pahaakin. Kuumissa olosuhteissa
minkäänlainen mehu ei säilynyt, koska ei ollut jääkaappeja tai kylmiöitä. Ainoa,
mikä talletti juoman, oli alkoholi. Itseoppineet viisaat väittävät nyt, että
kaikki viini, mistä Raamatussa puhutaan, oli hyvin laimeaa, eli siinä ei ollut
alkoholia nimeksikään, tai ei ollenkaan, eikä kukaan siten voinut tulla
juovuksiin. Antakaamme näiden ihmisten juopua oman tietonsa alkoholittomasta
mehujuomasta, joka muutamassa hetkessä on hapantunut ja käynyt. Totuus on, että
itse Herramme Jeesus joi viiniä ihmisten kanssa. Hänen ensimmäinen ihmeensä oli
veden muuttaminen viiniksi, millä ei tosin mainosteta viininjuomista, mutta vastakohtana
niille, jotka absolutistisesti taistelevat Jumalan Sanan voimalla viiniä
vastaan, kysykäämme miten Herramme voi alentua johonkin sellaiseen, jos se on
niin kielletty asia kuin tänään väitetään. Johannes Kastajalla oli erikoinen
tehtävä ja häntä oli kielletty juomasta väkijuomaa, mutta Herrastamme sanotaan:
"Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: 'Hänessä on
riivaaja'. Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä
ja VIININJUOJAA, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi
näytetty teoissansa."
Kuinka Thomas häpesikään luettuamme
tämän kohdan! Jos milloin niin tuona hetkenä sydämeni herkistyi hänen
puolestansa, kun hän niin liikuttavalla tavalla sanoi: "Kuule Johannes,
tässä on näytetty toteen minun viisauteni, joka on ollut pelkkää
typeryyttä!"
Meillä ei ole mitään oikeutta vetää rajoja
sinne, minne Jumalan Sana ei niitä vedä! Väittämällä Jumalan Sanan kieltävän
niin viinin kuin alkoholijuomatkin, vaikkakin hyvässä tarkoituksessa, me astumme
Jumalan Sanan rajojen ulkopuolelle ja rikomme Jumalan Sanan ja teemme Jumalasta
valehtelijan.
Alkuseurakunnan aikana juotiin viiniä, joko
sellaisenaan tai sitten erikoisesti lapsille vedellä sekoitettuna. Sen tähden
on ymmärrettävää, että seurakunnan kaitsijasta sanotaan, että hänen tulee olla
nuhteeton... ei juomari (1.Tim.3), samoin kuin seurakuntapalvelijain tulee olla
arvokkaita... ei paljon viinin nauttijoita. Roomalaiskirjeen 14. luvussa
Paavali tuo mitä selvimmin esiin sen, että on kysymys omantunnon asiasta. Jos
hän jakeessa 21 sanoo: "Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja
karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu..." niin ei se tarkoita sitä, että
hän kieltäisi kumpaakaan. 1.Kor.8:13 Paavali toteaa: "Sen tähden, jos
ruoka on veljelleni, en minä ikinä enää
syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni." Hän halusi olla
kaikille kaikkea ja voittaa mahdollisimman monta. Silti ei sanota, ettei hän
olisi koskaan enää syönyt lihaa. Hän vain ei syönyt sitä niiden läsnä ollessa,
jotka olisivat voineet loukkaantua siitä.
Room.14 mukaisesti on olemassa heikkoja
ihmisiä ja vahvoja ihmisiä. Minkä tähden me tuomitsisimme toisiamme asioissa,
joissa meille on annettu vapaus? Meillä jokaisella on oikeus pitää Jumalan
edessä se usko, mikä meillä on. Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista,
eivätkä nämä asiat saa tulla loukkaukseksi.
Jos kotiini tulee joku veli, jonka omatunto
ei salli viinin tai oluen juomista, en minä sen johdosta hävitä kellarin
varastoa. Minä en vain tarjoa kumpaakaan. Jos tuo niin sanottu heikko veli on
niin heikko, että hän haluaa tarkastaa kellarini ja taloni kaapit, täytyy minun
todeta, ettei hän voi olla todellinen veli, sillä hän etsii etsimällä
loukkaantumisen aihetta. Hän ei ole tullut kotiini veljenä, vaan tuomarina. Hän
haluaa tulla toisten ihmisten omaksitunnoksi.
Jos joku juo silloin tällöin lasillisen
viiniä tai olutta, ei hän ole sen johdosta juomari tai juoppo. Efesolaiskirjeen
niin mielellään lainattu kohta (5 luku) sanoo, ettei tule juopua viinistä, ja
yksinomaan sillä perusteella väitetään sitten viinin juomisen olevan
kiellettyä. 1.Kor.11 Paavali pahoittelee seurakunnan käytöstä, kun jossakin oli
tullut tavaksi, että koolle tullessa joillakin oli omat eväät ja niin toiset
olivat nälissään ja toiset olivat mässäilleet niin että olivat juovuksissa. Hän
sanoo: "Eikö teillä sitten ole muita huoneita niissä syödäksenne ja
juodaksenne?" Se, mitä hän tahtoi tuoda esiin, oli, ettei tuollainen
yhdessäolo ollut Herran aterian nauttimista. Hän ei kieltänyt juomista ja
syömistä, vaan antoi ymmärtää kummallekin olevan oman paikkansa.
Kaiken fanaattisuuden huippu lienee se, kun
sinun Afrikan matkallasi veljet kutsuivat koolle veljeskokouksen ja halusivat
sinulta vastauksen kysymykseen: "Me olemme kuulleet, että se ja se veli
siellä ja siellä joi ruuan kanssa pullollisen olutta! Miten se on
selitettävissä?" Täällä meillä on ollut monta hauskaa hetkeä, kun olemme
puhuneet siitä, mutta teidän maanne olosuhteissa se on lie ymmärrettävämpää,
koska teidän uskovaistenne keskuudessa on samankaltaista fanaattisuutta.
Muistan senkin kuinka kerroit Helsinkiläisestä pariskunnasta, joka sinulta
uteli Unkarin matkastasi. Hekin olivat halukkaita lähtemään sinne, mutta kun
olit kertonut kuinka halpaa kaikki oli siellä, ja kuinka Unkarin hienoimmassa
ravintolassa Budapestissa paras pihvi ja kaksi pulloa punaviiniä oli maksanut
vain 50 markkaa, sanoivat he heti: "Emme me haluakaan mennä sinne!"
Mieleeni tulee tässä yhteydessä vielä yksi
todella huvittava tapaus aivan omalta kylältämme. Täällä asuu yllättävän monia
perheitä, jotka ovat sukua toisillensa, vaikka osa heistä on mahdollisesti
suurenkin osan elämäänsä asunut jossakin muualla, mutta jotka sitten jossakin
vaiheessa ovat palanneet synnyinseudullensa. Franzilla on tällä kylällä kaksi
veljeä, joista toinen on Karl, josta varmasti olen sinulle jo kertonutkin. Hän
on naimisissa kuivanlaihan naisen, sisaren kanssa, joka jatkuvasti saarnaa
askeettisen ruokavalion puolesta. Ymmärrettävästi Karlkin on kuin rautakanki, koska
ei kotona saa milloinkaan kunnon ruokaa. Joskus tulee pakostakin ajatelleeksi,
että miten samassa suvussa voi olla niin täydellisesti toisistaan poikkeavia
ihmisiä. Franz on mitä tasapainoisin ja tervehenkisin uskovainen, todellinen
sydäntä ilahduttava persoona. Mutta ei siinä kyllin, että hänellä on
Karl-veli... hänellä on myös veli, joka lyö jossakin suhteessa laudalta kaikki
tuntemamme henkilöt ja erikoisuudet niin tällä kylällä kuin lähiseuduillakin.
Franz pitää vaimonsa, tyttärensä ja tämän
miehen kanssa kylän tunnetuinta majoitus- ja ravintolakiinteistöä. Tämä on
siitä asti kun Franz paluumuuttajana osti tuon kuolinpesän, ollut mitä suurin
loukkauksen aihe hänen tälle ilmeisen fanaattiselle Egon-veljellensä.
Minä olen aina silloin tällöin vieraillut
tuossa perheessä, vaikkakin täytyy tunnustaa, että se on ollut melkoinen
koettelemus joka kerta. Muistan kuinka eräänä keväisenä päivänä olimme Klausin
kanssa korjanneet hänen aittansa kaatumaisillaan olevan etukatoksen, ja
palkkioksi saimme kunniamaininnan ansaitsevan aterian. Kuinka ollakaan, päivän
ollessa todella lämpöisen, oli minulla todella kova jano. Niinpä kaadoin useaan
otteeseen lasini täyteen pöydällä olevasta kotikaljakarahvista. Hetken kuluttua
silmissäni tapahtui selvä muutos, ja tunsin erikoisen hyvänolontunteen
valtaavan ensin pääni ja vähitellen koko ruumiini. "Oh hoh, taitaa nousta
juoma päähän!", totesin kuin leikilläni. Sitä minun ei kuitenkaan olisi
tullut sanoa. Egon oli kaataa lautasensa, kun hän kiivaasti ryhdistäytyi ja huusi:
"Lasten aikana ei puhuta tuollaista! Meidän kodissamme ei ole milloinkaan
ollut alkoholijuomia, eikä tule milloinkaan olemaankaan. Minä haluan olla
Jumalan nasiiri ja perheeni on sitä kokonaisuudessansa. En milloinkaan
elämässäni ole nauttinut pisaraakaan, en pisaraakaan, kuuletko sinä, en
pisaraakaan alkoholia sen jälkeen kun tulin uskoon! Jos veljeni Franz leikkii
näiden asioiden kanssa, on se hänen asiansa, enkä milloinkaan ole astuva
jalallanikaan hänen kotiinsa, joka on tuon kirotun kapakan yhteydessä. Phyi,
phyi, millainen jumalaton veli minulla onkaan, vaikka kulkee uskovaisen
nimellä! Phyi!"
Minua aivan kauhistutti nähdä kuinka
auringonsäteiden valossa suoranainen sylkipisaroiden vana levisi hänen
lautasellensa ja pitkin pöytää. "Alkoholi on kirottu asia, enkä halua olla
missään tekemisissä sen kanssa. Kirotut olkoot kaikki liköörikaramellitkin,
millä paholainen viettelee viattomia lapsia alkoholin pauloihin! Haulikolla
pamautan jokaista, joka rohkenee tipankin tuoda tuota edes tontilleni! Johannes,
Johannes, sinäkin leikit tuon aineen kanssa ja puhut tuollaisia asioita, mitkä
eivät edes sovi uskovaisen suuhun; sinäkin olet olevinasi saarnamies! Vaimoni
on rakkaudella laittanut teille hienon aterian, ja sinä julkenet palkita kaiken
tuollaisella käytöksellä! Mene ulos, jos ei kelpaa se, mitä tämä talo tarjoaa!
Tuo on kotikaljaa, jossa ei ole pisaraakaan alkoholia, ja se on siunattu juoma,
sillä me olemme sen joka kerta siunanneet, kun se on ruokapöytään nostettu! Sen
on vaimoni siunatuin käsin valmistanut! Halleluja, halleluja, halleluja!
Siunattu juoma!"
Minun todellakin teki mieleni lähteä siinä
paikassa ulos ovesta, mutta Franzin tähden maltoin mieleni. Mutta ei edes
Franzin läsnäolo olisi saanut minua vaikenemaan siitä sydämen kyllyydestä, mikä
nyt purkautui suuni kautta. Ääneni aivan vapisi kun pakotin kasvoni maireeseen
hymyyn ja kysyin: "Rakas sisareni, niin kuin käsitän, olette te koko
perheenä nauttineet tätä 'siunattua' juomaa' jo lähes kahdenkymmenen vuoden
ajan, koska ette halua tulla osalliseksi siitä kirouksesta, jonka jo pisarakin
alkoholia tuo jokaisen ylle. Ehkä on parasta että Mariakin alkaa valmistaa
sitä, niin että voisitko antaa minulle sen teko-ohjeet? Mitä sinä oikein laitat
siihen?
Tiesin olevani jossakin määrin inhottava,
sillä tiesin tarkoin mitä tulisin kuulemaan. Sisar ilahtui silminnähden
tajuamatta alkuunkaan kysymykseni todellista luonnetta. "Rakas veljeni,
ilomielin annan sinulle ohjeet! Olen jo usein ajatellutkin sitä tavatessani
Marian kylällä. (He eivät olleet koskaan käyneet meillä, koska tiesivät
kellarissamme olevan viiniä ja olutta!) Sen valmistaminen on yksinkertaisin
asia maailmassa! Se on oikein Jumalan lahja meille uskovaisille, jotka haluamme
elää puhtaasti ja Jumalan nasiireina!" Egon vahvisti kaiken huutamalla
jälleen aamentansa ja hallelujaansa. "Lapset pitävät makeasta, niin että
olemme panneet siihen paljon sokeria, ja sokerista he saavat niin paljon
ravintoa, että heidän poskensa oikein punottavat kun he juovat sitä. Kaupasta
saa valmista mallasuutetta, jossa ei ole tippaakaan alkoholia (niin kuin itse
uutteessa joskus olisi sitä ollut!); vettä ja aivan tavallista hiivaa aina sen
mukaan kuinka suuren annoksen tekee. Koko paketin jos laittaa, kuohuu kaikki
helposti astian reunan yli, mutta kyllä kaiken oppii nopeasti
annostelemaan!"
Tuskin olen milloinkaan kokenut jotakin
sellaista huumaavaa ja suorastaan fanaattista, räjähtävää, ratkiriemullista
tunnetta koko elämäni aikana. Kaiken tämän ylettömän hurskauden ja
fanaattisuuden keskellä minutkin valtasi fanaattisuus, melkein repeäminen.
Kyllä totisesti ihmiset teoillaan ja
sanoillaan osoittavat viisautensa! Näistä asioista ei uskalla puhua missään
kokouksessa, sillä silloin niin Thomas kuin Karlkin kutsuisivat minua
väkijuomista saarnaajaksi. Mutta niin kuin jo mainitsin, minua suuresti alkoi
pelottaa niiden ihmisten kohta, jotka väittävät Jumalan Sanan kieltävän
alkoholin nauttimisen, sillä silloin he ottavat pois Jumalan Sanasta tai
lisäävät siihen jotakin.
Minua suuresti hämmästytti kun kirjoitit
jokin vuosi sitten eräästä aiheesta, joka jossakin määrin voidaan rinnastaa
tässä kirjeessä kirjoittamiini asioihin. Aivan samoin kuin Raamattu ei kiellä
viinin juomista, se ei myöskään kiellä lihan syömistä, paitsi sellaisen
seurassa, jolle se on loukkaukseksi. Monet täällä meidänkin seudullamme ovat
alkaneet kasvissyöjiksi eikä siinä ole mitään pahaa. Mutta jos se on jatkuva
puheenaihe vierailulla, tulee mieleen onko siitä tullut jokin uusi oppi, joka
haluttaisiin viedä toisillekin. "Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka
ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut
hänet hoivaansa" (Room.14). Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta
toinen, joka on heikko, syö vihanneksia (jae2). Anteeksi, kasvissyöjäveljeni ja
sisareni! En voi pyytää anteeksi sitä, mitä Jumalan Sana sanoo, mutta pyydän
anteeksi, jos mielestäsi väärässä paikassa tuon tämän esiin!
Kirjoitit, että me olemme usein liian
pikkutarkkoja monissa asioissa ja siten tuomme vaikeuksia niin itsemme kuin
toistenkin elämään. Me järkeilemme ja asettelemme rajoja, rajoja, jotka
ylittävät itse Jumalan asettamat rajat.
"Sillä Pyhä Henki ja me olemme
nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä
välttämättömimmät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta
ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy
hyvin. Jääkää hyvästi!" (Apt.15).
Veren syöminen ja juominen on ehdottomasti
kielletty, koska Jumala on nähnyt sen pahaksi, ja sille on selvä
vertauskuvallinen selitys. Myöskään ei tule syödä lihaa, josta ei verta ole
laskettu pois. Fanaatikko sanoo nyt, ettei lihaa tule syödä ollenkaan. Mutta
jos hän väittää Jumalan Sanan sanovan niin, on hän syyllinen ja Ilmestyskirjan
tuomiot lepäävät hänen yllänsä, sillä hän on ottanut pois Sanasta. Me ihmisinä
haluaisimme mennä äärimmäisyyksiin. "Älä tartu, älä maista, älä
koske!" Me teemme itsellemme ja toisille säädöksiä asioita koskien, joista
Sana sanoo: - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta! Tällä
kaikella on tosin viisauden maine itse valitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden
vuoksi ja sen tähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa,
ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi. (Kol.2).
Kuitenkin on nyt niin, että jokainen, joka
syö lihaa, olkoon se kalaa tai muuta lihaa, syö samalla verta! Vaikka lihasta
on laskettu veri pois, ei se kuitenkaan milloinkaan tule kaikki ulos. Jokainen,
joka on pannulla paistanut lihaa, on tullut näkemään kuinka verta pursuaa
paistamisen alkuvaiheissa. Kaikki tämä tuo häpeän niiden ylle, jotka ovat
mielistyneet itse valittuun jumalanpalvelukseen. Meidän on kunnioitettava
Jumalan Sanan rajoja, ja jokainen niille tehty muutos tuo yllemme
Ilmestyskirjan kirouksen. Me emme saa ottaa pois mitään, emmekä lisätä mitään.
Rakas veljeni, nyt on syytä lopettaa tältä
kertaa. Herra sinua runsaasti siunatkoon ja olkoon kanssasi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti