Uskon omiin sanoihini,
kunhan vain saan
toistaa ne
kyllin usein!
Aasian katastrofista on nyt kulunut pari
viikkoa. Tuo tapahtuma on järkyttänyt koko maailmaa ennennäkemättömällä
tavalla. Suremme kaikkien surevien kanssa. On hyvä herätä näkemään elämämme
hauraus ja ainutkertaisuus.
Työni johdosta sisimmässäni
myllertävät kaiken tämän kriisin keskellä mitä erilaisimmat ahdistavat
ajatukset. Tämänhetkisten tietojen mukaan uhrien lukumäärä on noin 160 000. En
halua siirtää huomiota pois tapaninpäivän tuottamasta murheesta ja
ahdistuksesta, mutta tämä uhrimäärä tuo mieleeni ne uhrit, joita autamme tässä
maassa. Vain harva tiedostaa sen, että meidän omassa maassamme henkisen
väkivallan uhrina tekee hidasta kuolemaa ainakin yhtä suuri määrä ihmisiä,
mutta koska heidän kärsimyksensä ja onnettomuutensa on niin näkymätön, vain harvojen
havaitsema, jäävät he melko totaalisesti ilman tarpeellista huomiota. Kuka
auttaa heitä, kuka kerää heille varoja, kuka antaa heille tuiki tarpeellista
terapiaa?
Aasian tapahtuma haluaa
kiinnittää huomiotamme mitä erilaisimmalla tavalla, enkä hengellisestä
taustastani huolimatta halua ryhtyä spekuloimaan uskonnolliselta pohjalta.
Uskoni Jumalaan ei horju tuon tapahtuman johdosta, enkä syvällisemmin aio
miettiä sen tarkoitusta ja Jumalan osuutta siihen. Oli yksinkertaisesti jälleen
kerran aika hauraan maankuoren osasten liikahtaa toisiinsa nähden. Sen
seuraukset näemme nyt tiedotusvälineiden kotiimme kantamina.
Suomalaisina ja
pohjoismaalaisina jouduimme juuri kokemaan myöskin sen, etteivät omat
rannikkoseutumme ole turvassa muuttuvien ilmasto-olosuhteiden keskellä.
Mutta jos puhumme siitä
ahdistuksesta ja kriisistä, mikä vallitsee lukemattomissa kodeissa ja
työyhteisöissä omassa maassamme, emme ole aivan yhtä avuttomia ja
tietämättömiä. Elämme ajassa, jossa tietyt asiat vallitsevat ja saavat yhä
enemmän tilaa olosuhteiden ruokkiessa kehitystä. En ole sen paremmin optimisti
kuin pessimistikään näiden asioiden suhteen. Voidakseni auttaa niin itseäni
kuin kanssamatkaajianikin, on parasta olla realisti. Tämä on ehdottomasti
hyödyllisin ja käytännöllisin asenne, joskaan ei missään suhteessa helpoin.
Kuten lukijani tietävät, olemme erikoisella
tavalla tahtoneet tuoda julki persoonallisuus– eli luonnehäiriöisyyden tuottamaa
ahdistusta, mikä suurelta osin perustuu todellisuuden pakenemiseen. Tämä
pakeneminen vain tapahtuu niin ovelalla ja havaitsemattomalla tavalla, että
tässä suhteessa olemme itse kukin enemmän tai vähemmän osallisia tähän
itsepetokseen. Tiedostamme tietyt negatiiviset, tsunamin tavoin uhkaavat
vaarat, mutta emme halua uskoa edes omaa itseämme ja tietoisuuttamme, koska
liian monet tekijät puhuvat järjen sanelemaa tervettä suhtautumista vastaan.
Nyt uuden vuoden koittaessa
on kiinnostus asiaamme kohtaan selvästi kasvanut. Ylivoimaisesti suurin ja
raskauttavin osa yhteydenotoista liittyy tavalla tai toisella seurakunnalliseen
elämään. Siksi koen tärkeäksi puhua siitä puolesta, vaikka se ehkä häiritseekin
niitä asiastamme kiinnostuneita, jotka eivät mielellään puuttuisi hengellisiin
asioihin. Tässäkin kohden joudumme toteamaan, ettemme ole harhautuneet kauaksi
asian ytimestä, sillä tarkemman tutkistelun perusteella tämä negatiivinen
asenne on todiste siitä, että uskonnollinen maailma on hyvästä tarkoituksestaan
huolimatta itse syyllinen uskosta vieraantumiseen.
Asiaamme ei palvele yleinen,
medialle ominainen asioiden personoiminen. Kirjoitan yli nelikymmenvuotisen
kokemuksen perusteella, en huhupuheiden kuulemisen kannustamana. Siitä
huolimatta toivon voivani puhua näistä asioista ilman että minun tarvitsisi
osoittaa sormellani mihinkään suuntaan. Samat asiat pätevät ja vallitsevat
jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä ja järjestössä, joskin hyvin
vaihtelevassa määrin.
Viimeisimmässä puhelussa
koskien työpaikkakiusaamista uskonnollisessa järjestössä, jäi päällimmäiseksi
ajatus valehtelemisesta ja valheella leimaamisesta. Tämä on koko edustamaamme
asiaa leimaava tekijä, joka aivan kuin pursuaa esiin jokaisen kohtaamamme
tapauksen jokaisesta saumasta. Kuinka tällainen voi olla mahdollista piireissä,
missä puhujankorokkeilta ja saarnastuoleista korostetaan rehellisyyden merkitystä
ja jopa tulisesti saarnataan jokaisen valehtelijan osan olevan tulisessa
järvessä?
Minä itse en sitä pysty
käsittämään, mutta realistina ja lukemattomia pahoinvointikertomuksia kuulleena
joudun ottamaan nämä asiat todella vakavasti.
Perusongelmamme on kai
siinä, etteivät ihmiset aina edes itse huomaa huonovointisuuttaan, vaan
selittävät kaiken kokemansa, niin hullua kuin se onkin, jopa kiusaajansa
tarjoaman mallin mukaisesti. Valehteleminen ja valheellisuus ei enää ole vain
irrallisia, hetkellisiä tilanteita, vaan aivan oma maailmansa, jossa
vallitsevat omat lakinsa.
Kaiken näkyvän ja
ensimmäiseksi mielenkiintoa herättävän ominaisin tunnusmerkki on oikeaoppisuus,
koskee se sitten uskontoa tai työpaikalla vallitsevia metodeja. Onko
jesuiittamaisuus vallannut kohta koko maailman, kun tarkoitus näyttää
pyhittävän keinot lähes kaikessa vallan harjoituksessa?
Miksi kirjoitan tällaista,
jopa vastoin joidenkin uhrien omia näkemyksiä? Avatakseni mahdollisimman monen
silmät näkemään, ettei pahoinvoinnissa läheskään aina tarvitse viipyä, koska se
kauhistuksen kanahäkin tavoin sitoo ihmisen tietynlaisiin olosuhteisiin, mutta
kanalan portti ei ole sittenkään niin varma kuin miltä se näyttää. Se unohtuu
aina silloin tällöin raolleen, ja jos sitä ei tapahdu, voi joku vaikkapa yön pimeydessä
käydä aukaisemassa sen sepposen selälleen.
Mitkä ovat ne seikat, jotka
kanahäkin tavoin rajoittavat ihmisten elämää ja jopa tukahduttavat sen? Ehkä
kaikkein pahin ja kokonaisvaltaisin on valhe ja valheellisuus, väärän
todistuksen antaminen lähimmäisestään. Väärä todistus ei ole yksinomaan jonkin
yksiselitteisesti väärän asian kertominen lähimmäisestämme, vaan väärä todistus
on mikä tahansa asia, joka tavalla tai toisella tuottaa vahinkoa hänelle. Yksi
perusajatuksistamme perustuukin juuri Saarnaaja 8:9, missä puhutaan ajasta,
jossa ihminen vallitsee tai hallitsee toista hänen vahingokseen. Niinpä jopa
paikkansapitävänkin asian julkilausuminen väärällä ajalla ja väärässä paikassa
on jo väärä todistus lähimmäistämme vastaan, mistä joudutaan vastaamaan aivan
yhtä varmasti kuin taposta ja toisen ihmisen aviopuolison viemisestä.
Sanouduin jo noin kolme
vuotta sitten irti entisestä uskonyhteisöstäni, jossa kylläkin näennäisesti
vallitsi hyvä ilmapiiri, mutta pelkkä yksittäisten ihmisten tarkkaileminen
johti väistämättömään lopputulokseen: oikeastaan jokainen voi huonosti tavalla
tai toisella, jopa siinä määrin, että itsetuhoiset ajatukset valtasivat monen
mielen!
Minä en siis tänä päivänä
niinkään katsele ulkonaisia asioita, oikeata oppia tai oikeita metodeja, vaan
toteutan sitä, minkä katson parhaaksi perinnöksi, minkä meidän Herramme jätti
omillensa: hedelmistään te tunnette
heidät! Se pahoinvointi, tuska ja ahdistus, joka vallitsee kautta eri
uskonnollisten ryhmien, on alkanut tulvaveden lailla tunkea esiin kaikkialla.
Ymmärrän tämän kaiken
todella hyvin jo kokemuksen perusteella. Vaikka irtautumisestani on jo yli
kolme vuotta, kaikesta huolimatta tein vielä viimeisen yrityksen saadakseni
edes jonkinlaisen selvyyden siihen, miksi itse voin niin huonosti, ja miksi
minut aivan suoranaisesti savustettiin ulos siitä, missä yli kolmenkymmenen
vuoden ajan palvelin ihmisiä. Halusin vielä kerran antaa mahdollisuuden kertoa
minulle, mistä minua syytetään, mitä olen tehnyt väärin, mitä olen puhunut tai
kirjoittanut väärin. Kerroin yksinkertaisesti ja totuuden mukaisesti maassamme
vallitsevan tilanteen, joskin ehkä kärjistetyllä tavalla. Olen ollut suorastaan
jumalallisen vihan vallassa sen johdosta, mitä ihmiselle voidaan tehdä,
kertomatta kuitenkaan syytä moiseen käytökseen ja kohteluun! Saamani vastaus
kuului lyhykäisyydessään: ”Sinun ei tarvitse sitä tietää!”
Nyt en edes enää halua
kuulla jotakin, sillä asioiden selvittämisen sijaan minut itseni leimattiin
mieleltäni sairaaksi ja valehtelijaksi. Oikeaoppisuus on näköjään paljon
tärkeämpi tekijä kuin mikään muu. Valehteleminen on sallittua, kunhan se
tapahtuu hyvän asian puolesta, tai se kohdistuu henkilöön, josta on vaaraa
yhteisön imagolle ja kehitykselle, vaikka vääräänkin suuntaan. On tullut
todistetuksi se, että tietyn arvovallan tunnustaminen oikeuttaa tekemään
melkein mitä vain.
Mutta mitä hyötyä on
oikeasta opista ja oikeista metodeista, jos tuloksena on pahoinvointia,
itsetuhoisuutta, masentuneisuutta ja jopa itsemurhia? Minun ei tarvitse olla
Luther tai joku muu suuri jumalanmies voidakseni tehdä selväksi, että pienikin
määrä valhetta tekee koko näkemyksen turhaksi ja petokseksi. Parhain ja oikein
oppi on aivan yhtä tyhjän kanssa sellaisen ihmisen elämässä, joka ei sitä
mitenkään noudata ja itse omalla elämällään todistaa olevansa valehtelija.
Tekisinkö palveluksen
yhdellekään ihmiselle, jos vaikenisin näistä asioista? Minua on vuosikymmenien
ajan kehotettu vaikenemaan kaikesta negatiivisesta ja puhumaan vain hyvistä
asioista, niin kuin tietyt henkilöt tekevät. Elämme kuitenkin sen verran
erikoisessa ajassa, että pelkkä hyvien asioiden ja oikeiden oppien korostaminen
ei tuo ratkaisua tuhansien ja kymmenien tuhansien ihmisten ongelmiin.
Suohon kaulaansa myöten
uponneelle ihmiselle ei viedä juhla-ateriaa suolle, syöttäen sitä hänelle
letkulla tai hopea-aterimilla. Likainen työ on tehtävä ensin, eli itsekin
likaantuen on hänet vedettävä ulos kauhistuttavasta tilastaan, ennen kuin
mätänevä vesi tukehduttaa hänet. Kauniit laulut tai hyvät puheet eivät häntä
ilahduta niin kauan kuin kylmä ja haiseva lieju ympäröi häntä.
Aivan samalla tavoin meidän
on tuomittava kaikki se väärä, mikä johtaa ihmiset väärille pitkospuille ja
pettäville rämeille. Me emme tuomitse ihmisiä, vaan asioita, vääryyksiä, jotka
suureksi osaksi huutavat sellaisella voimalla, että se kuuluu taivaaseen asti.
Hyvästä on selvästikin tullut parhaan pahin vihamies. Hyvästä on koko ajan
jouduttu tinkimään yhä enemmän ja enemmän, niin että hyvän nimikkeen alle on kaiken
asteikon siirtymisen johdosta tullut jo niin sameaa vettä, että sitä tuskin voi
juoda. Mitä tänään kutsutaan hyväksi, ei sitä ollut joitakin vuosia tai vuosikymmeniä
sitten.
Kuka nämä käsitykset ja
asteikot sitten siirtelee tai sanelee? Niin uskomatonta kuin se onkin, mutta
äärimmäisen totta: nämä käsitteiden vesittämiset on suorittanut juuri se
henkilö tai yhteisö, joka eniten tuottaa meille tuskaa ja ahdistusta!
Kauhistuttavin herääminen
kirjoittajan elämässä perustuu siihen, että suurin ahdistus ei ole tullut
jostakin ulkopuolelta, vaan aivan sisäpiiristä. Minua ja ystäviäni ei ole
vihannut ns. maailma tai maailmalliset ihmiset, vaan juuri ne henkilöt, jotka
äänekkäimmin ovat ilmoittautuneet ystäviksi ja tukijoiksi. Vai tarkoittaako
Herramme maailmalla juuri näitä ihmisiä, jotka me näennäisten tekijöiden
perusteella olemme luokitelleet niiksi, jotka etsivät vain meidän parastamme,
tuskastammekin huolimatta? …ajassa, jossa ihminen hallitsee toista hänen
vahingokseen!
Yksi tuskallisimmista asioista
juuri tällä hetkellä on se, että jopa paras ystäväni käy ahdistavaa sisäistä
kamppailua sen johdosta, voiko hän pitää minusta, vai tulisiko hänen pelätä
minua — kaikkien niiden valheiden johdosta, mitä minusta on kerrottu Euroopan
laajuisesti, joita minun ei edes tule tietää! Ymmärrän niiden tuskan, joka
joutuvat kokemaan samoja asioita kuin minä ja ystäväni. Mutta kuinka
rikkinäisiä meidän täytyykään olla, että ulkopuoliset ihmiset siinä määrin saavat
vaikuttaa elämäämme!
Niin ystäväni kuin minäkin
tiedämme, että kaikki syytökset perustuvat valheeseen ja vääriin todistuksiin.
Näitä todistuksia ei ole antanut vain kaksi tai kolme, vaan paljon lukuisampi
joukko. Miksi minä ahdistun, vaikka tiedän syytösten vääryyden ja tiedän jopa
Herramme sanat, että autuaita ovat ne, joita väärin syytetään Hänen nimensä
tähden? Miksi ystäväni käy kamppailuaan siitä huolimatta, että järjellisesti
tietää nämä asiat?
On kysymys todella vakavasta
asiasta, joka selittää ahdistuksen todella monen elämässä. Meitä on potkittu
päähän niin kauan, että tunnemme syyllisyyttä asioista, joihin meillä ei ole
mitään osuutta. Me syyllistämme lopulta itseämme ja häpeämme sitä, mitä ihmiset
meistä ajattelevat ja uskovat meidän olevan. Tässä ei ole mitään järkeä, mutta
niin asia kuitenkin on. Ystäväni, tässä kohden et ole yksin, vaan meitä hiukan
”järjettömiä” on satoja tuhansia tässäkin maassa. Siksi sorron yöstä nouskaa…!
”Puhu vain hyvistä
asioista!” Kyllä, sen olen tehnyt ja tulen edelleenkin tekemään. Minä vain
käsitän hyvät asiat hiukan eri tavalla kuin sortajamme, jotka haluavat
kiinnittää katseemme kauniiseen maisemaan samalla kun iskevät veitsen
selkäämme. Minusta on äärettömän hyvä asia se, että aikanaan erämaassa saarnasi
hullun maineen saanut Johannes Kastaja: ”Jo on kirves pantu puitten juurelle…”
Tänä päivänä joutuu
oikeuteen, jos puhuu kyykäärmeitten sikiöistä, kuten edellä mainittu julistaja.
Mutta on hyvä asia tietää, ettei meille saa tehdä mitä tahansa uskonnon
varjolla. Eikä minkään muunkaan asian varjolla.
Nämä tuhoavat voimat ovat
niin pitkälle kehittyneitä, että niillä on kuin sielu ja oma paha henkensä.
Miksi muuten ystäväni, jota kaikin mahdollisin tavoin olen auttanut kautta
vuosikymmenien, ahdistuneena pohtisi keneen voi luottaa? Eikö edes
kolmenkymmenen vuoden ystävyys merkitse mitään, jos vastassa on jokin
uskonnollinen voima, joka ei perustu totuuteen, vaan uskoo suuren määrän
valheita? Mikä on sellainen totuus ja oikea oppi, jota pitää tukea valheilla ja
väärillä todistuksilla? Mitä hyvää se tuo kannattajallensa?
Minua on syytetty
katkeruudesta, koska haluan selvittää asioita. Olenko siis katkera sen
perusteella, että vaadin asioiden oikaisemista ja totuutta? Näinkö pitkälle
olemme ajautuneet uskonnollisuudessamme, että oikeata nöyryyttä on mielestämme
se, kun joku antaa vuosien ja vuosikymmenien ajan kävellä ylitsensä, ihmetellen
jopa kasvoissaan olevia jalanjälkiä?
Kun ihmistä tallataan kyllin
kauan, tulee ajankohta jolloin kaikelle haluaa lopun, kertakaikkisen lopun!
Vaikeudet eivät lopu meidän omalla päätöksellämme, mutta ihmistä virkistää ja
rohkaisee tavattomasti oikealla hetkellä tehty oikea päätös! Tapahtuu mitä
tapahtuu tästedes, mutta suostumustani en anna niille tekijöille, jotka vain
rikkovat minua!
Yksi järkyttävimmistä
heräämisistä on ollut myöskin se, että juuri pahimmat kiusaajat ovat paljastuttuaan
osoittautuneet juuri niiksi, jotka kautta vuosikymmenien ovat puhuneet
kärsimyksen rikastuttavasta ja siunaavasta vaikutuksesta! Eli siis me olemme
olleet aivan pöyristyttävän ja uskomattoman huijauksen kohteena. Samat ihmiset
ovat lohduttaneet sekä samalla iskeneet veitsellä selkään! Ja tästä pitäisi nyt
sitten vielä vaieta ja puhua vain ”hyvistä asioista”!
En halua tehdä tästä
kirjoituksestamme liian hengellistä. Haluan kuitenkin viitata yhteen Pyhän
Kirjan merkittävimmistä lauseista, joka on lohtuna jokaiselle väärin
kohdellulle: ”Minä olen tie ja totuus ja
elämä” (Joh. 14:6).
Olemme jo puhuneet oikeasta
opista. Jos tässä kohden rinnastamme oikean opin ja totuuden, emme varmaankaan
tee suurta vääryyttä mihinkään suuntaan. Mutta aivan kuten meidän Herramme on
kokonaisuus, Persoona, johon sisältyvät nuo Hänen mainitsemansa ominaisuudet, samoin
tulee olla meidän elämässämme ja suhteessamme Häneen ja toinen toiseemme. Jos
sanoisimme Herramme olevan tie ja elämä, olisi se Sanan vääristelyä. Samoin
väite: ”Hän on tie ja totuus”, jättäisi jotakin oleellista pois. Nuo kaikki
kolme asiaa kuuluvat yhteen, eikä mitään niistä voi sulkea ulkopuolelle.
Miksi totuus mainitaan
keskellä? Siihen on varmaankin tietty syynsä.
Tie merkinnee lähinnä
eteenpäin kulkemista, kehittymistä, kasvamista, muuttumista totuuden (oikean
opin kanssa). Mikä seuraa kaikkea tätä? Vaikea kysymys useimmille tämän ajan
hengellisille ihmisille. Miksiköhän? Tai ei oikeastaan. Useimmat ajattelevat
tällä kohtaa vain iankaikkista elämää, jonka Herra antaa. Entä jos Hän suuressa
määrin tarkoittaakin sillä jo tätä tämänhetkistä olevaisuuttamme, jossa meidän
tulee olla osallisia tuohon elämään, mitä Hän on? Sitä ei ole mukava uskoa,
koska tämä uskomus tuo mukanaan aivan käsittämättömän vaativan haasteen.
Samalla se merkitsee äärimmäisen sykähdyttävää ja elävöittävää toteamusta: koska
Hän elää, saan minäkin elää, mutta vain Hänen elämäänsä, sellaisena kuin Hän
oli tämän maan päällä!
Jos minulla on tieto tiestä
ja oikea oppi, totuus, mutta ei tuota Elämää, olen vain kuin helisevä vaski ja
kilisevä kulkunen, koska minusta puuttuu rakkaus, joka voi tulla julki vain
elämässä! Ei yksittäisissä teoissa, sanoissa, vaan kokonaisvaltaisessa
olemuksessa, elämässä!
Tässä on itsellenikin
yllättävä näkökanta. Luonnehäiriöinen ihminen ei todellisuudessa elä elämää,
vaan hän suorittaa sitä. Hän ei tee mitään hyvää luonnostaan, vaan ikään kuin
näytösluontoisesti, mahdollisesti suullaankin kuuluttaen: ”Katsokaa nyt, kuinka
minä lahjoitan tälle työlle suuren summan! Eikö olekin ihanaa, kun nyt näin
selvästi pyydän sinulta anteeksi? Huomaatteko varmasti mitä minä juuri nyt
teen?”
Elää voi vain ihminen —
tarkoitan ihmisen elämää. Ja koska meidät on tarkoitettu ihmisinä elämään tätä
elämää, tuo tämä totuus mukanaan kaikki ihmiselämään liittyvät seikat. Joskus
tuntuu, että luonnehäiriöinen ihminen uskoo olevansa enkeli ilman siipiä. Siksi
hän leijailee tuonpuoleisissa, jos on uskonnollinen ihminen. Hän ei kykene
asettumaan toisen ihmisen asemaan, koska hänellä ei todellisuudessa ole
käsitystä ihmisenä olemisesta. Hän ei kykene olemaan empaattinen, koska hän ei
elä elämäänsä juuri tässä ja nyt, vaan hän muistelee kaikkia kokemiaan asioita
ja suunnittelee uutta, niin ettei hänellä todellisuudessa ole aikaa olla nykyhetkessä.
Hänellä on niin kiire suunnitellessaan ja suorittaessaan elämää, ettei hänellä
ole aikaa kuunnella toisen ihmisen puhetta, saati sitten asettua hänen asemaansa.
Miksi mainitsin väärän
todistuksen lausumisen? Koska se mitä oleellisimmin liittyy luonnehäiriöön ja
psykopatiaan. Mutta käsittääkö luonnehäiriöinen antavansa väärän todistuksen?
En väitä kaikkia aikanaan kohtaamiani ihmisiä luonnehäiriöisiksi saati sitten
psykopaateiksi, mutta yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella minut on
suorastaan pakotettu näkemään jotakin tragikoomista ja samalla äärimmäisen tuhoavaa.
Minulle kesti todella pitkän aikaa mieltää tämä asia edes jollakin tavoin. Kun
nyt tänään tiedän niin paljon psykopatiasta ja kaikki kokemukseni vahvistavat
sen, on tästä seikasta tullut mitä vapauttavin ja selkiinnyttävin tieto niin
omaan kuin autettavienikin elämään.
Esitin jo kysymyksen, miten
uskonnollisissa piireissä voi olla sellainen määrä valehtelua ja panettelua,
vaikka lähes jokaisessa suunnassa uskotaan valehtelijoiden päätyvän sinne ikävään
paikkaan. Seuraavat rivit ja kappaleet selventävät tätä asiaa.
Aikanaan joku sanoi, että
kun saman virheen tekee kyllin usein, ei se enää tunnukaan virheeltä. Eli asia
saa hyväksymisen jopa yhteisöissäkin, jos vain riittää kärsivällisyyttä!
Hengellisissä piireissä ei voida hyväksyä ajatusta, että joku syntyisi tähän
maailmaan jo valmiiksi hukkaan joutuneena. Siksi emme halua väittää, että
psykopaatti syntyisi tämän olemuksen kanssa, vaan henkilökohtaisesti olen
vakuuttunut siitä, ettei kukaan joudu täydelliseen torjuntaan ja
valheellisuuteen ilman ennakoivia tekijöitä.
Miksi emme havaitse
psykopatiaa ensi silmäyksellä? Miksi suurimmat ongelmat monissa perheissä
puhkeavat vasta keski-iällä tai vuosien kuluttua? Psykopatia ei ole tiettyyn
tilaan tai olosuhteisiin määritettävä sairaus, vaan kehittyvä ja kasvava
ongelma. Psykopaattikin on ihminen kaikkine ominaisuuksinensa, joskin
vääristynein. Monissa tuntemissani tapauksissa kaikki on alkanut pienen
pienillä totuuden vääristelemisillä ja päätynyt vuosien tai vuosikymmenien
kuluessa totaaliseen vääryyden maailmaan. Onneksi ei ole ihmisen tehtävä
määritellä kenenkään pahuuden lopullista määrää ja mahdollista kadotustuomiota!
Seurakunnan julistus saattaa
olla ja mahdollisesti onkin useimmissa tapauksissa mitä oikeinta ja
totuudellisinta. Meillä on nyt mahdollisuus katsella taaksepäin historian
havistessa korvissamme. Onko aito ja todellinen julistus aina johtanut jokaisen
seurakuntalaisen asioiden korjaantumiseen? Onko oikea oppi viimeisten kolmen - neljänkymmenen
vuoden aikana tehnyt totaalisen muutoksen jokaisessa seurakuntalaisessa? Ei
takuulla!
Voimme havaita
luonnehäiriöisyyden lisääntyneen järkyttävällä tavalla nimenomaan niissä
hengellisissä piireissä, missä oikea oppi on asetettu kulmakiveksi. Herramme ei
turhaan puhunut siitä, että meidän tulee katsoa miten kuulemme. Tärkeä kohta!
Luonnehäiriöinen ihminen istuu muiden joukossa kokouksissa ja sanankuulossa,
mutta mitä hän miettii mielessään? Sikäli kuin tunnemme hänen olemustaan, hän
tuskin istuu hengellisissä tilaisuuksissa kovin erilaisella tavalla muihin
kanssakäymisiinsä verrattuna. Tai kuka tietää? Sehän tässä ongelmallista onkin,
kun kukaan psykopaatti ei ole todella kertonut ajatuksistaan.
Muistamme vain sen, kuinka
Maija tai Jussi pelasi esim. Afrikan tähteä lastensa kanssa. Lähes jokaisella
kierroksella joutuivat jo kiusaantuneet lapset muistuttamaan: ”Nyt on sinun
vuorosi!” Näyttää hyvin voimakkaasti siltä, että luonnehäiriöinen ihminen kokee
ja kuulee ja näkee kaiken joskus totaalisestikin eri tavalla kuin tavallinen
ihminen tai kumppaninsa. Lh-persoona ei siis elä elämäänsä vaan suorittaa sitä.
Tästä johtuen hän havainnoi ympäristöään huomattavasti eri tavalla kuin
normaali ihminen. Hän on keskittynyt itseensä, hän ajattelee äärimmäisen
itsekeskeisesti, koska tärkein ihminen hänen elämässään on hän itse. Hän arvioi
ja tuomitsee kaiken itsekeskeisesti. Hän näkee ympäristönsä ihmiset ja esineet
aivan eri tavalla kuin muut ihmiset. Vasta nyt olemme alkaneet käsittää, että
me olemmekin olemassa vain näitä narsistisia persoonia varten!
Ja nyt tulemme siihen mistä
meidän piti puhua. Koska lh-persoona näin erilaisella tavalla tulkitsee
ympäristöään ja siihen kuuluvia ihmisiä, arvioitsee hän tapahtumia ja ihmisiä
aivan omalla tavallaan. Hän katselee milloin minkäkin väristen lasien lävitse
ja mielessään luo kuvan näkemästään. Se saattaa poiketa tavattomasti toisen
samalla paikalla olevan ihmisen arviosta. Mutta tämä on se mitä hän on
havainnoinut ja nähnyt, ja se pätee hänen mittarissaan ja puntarissaan elämän
loppuun asti, vaikka kuka mitä sanoisi ja yrittäisi muuttaa hänen arviotaan.
Niin, lausuessaan
todistuksensa lähimmäisestään, luonnehäiriöinen kertoo juuri sen mitä on nähnyt
ja minkä pitää totena. Jos hän tällä hetkellä on vielä epävarma, hän tuskin lausuu
julki arviotaan. Mutta hän pyytää hiukan aikalisää, muutaman yön uinumisia, ja
sitten viikon tai viimeistään kahden kuluttua hänelle on lopullisesti valjennut
totuus mistä tahansa pulmallisesta kysymyksestä. Totuus taitaa olla, että
suurin osa totuuksista laukaistaan muutaman sekunnin kymmenysosan viiveellä,
vaikka vaikeimmat asiat vaativatkin pohdiskelua.
Minä olen aina kutsunut
näitä pidempiä pohdiskeluja historian kirjojen uudelleen kirjoittamiseksi.
Luonnehäiriöinen lausuu todistuksensa lähimmäisestään sen todellisuuden
mukaisesti, mikä vallitsee hänen mielessään. Miten selvittää tätä? Ainoa keino
taitaa olla esimerkin ottaminen. Ville on yksi kirjojemme henkilöistä. Jossakin
elämän vaiheessa, kaikkien riitojen keskellä, hän hankki omaan käyttöönsä
vanhan kuplan. Siihen aikaan niitä olivat kadunvarret ja pihat täynnä. Eräänä
aamuna erään sisaren asunnon ohi kulkenut uskovainen pani merkille kadun varrelle
pysäköidyn kuplan. Se oli samanvärinen kuin seurakunnan mustalla lampaalla,
Villellä.
Jonkun ajan kuluttua sisaren
vatsa alkaa pullottaa, ja seurakuntalaiset haluavat ehdottomasti tietää, kuinka
yksinäisen sisaren vatsa voi pullottaa. Sehän on tämän maailman tärkein asia,
tietää nimittäin miten jonkun sisaren vatsa alkaa pullottaa!
Pieni joukko kokoontuu
tiedon saamisen jälkeen erään seurakuntalaisen luokse. Rukoillaan ja anotaan
ylhäältä viisautta (mikä ilmeisestikin puuttuu kokonaan tältä joukolta).
Juodaan kahvia ja puhutaan päällekkäin niin paljon kuin ehditään. Yhtäkkiä yksi
paikalla olijoista muistaa eräänä aamuna kävelleensä sisaren asunnon ohitse, ja
kadun varressa ollut kupla palautuu mieleen, kun se vielä oli juuri sen värinen
kuin seurakunnan mustalla lampaalla, Villellä. Voihan pyssy sentään, ei tätä kannata
kovin laajalti selittää! Tehkäämme selvitys mahdollisimman lyhyesti.
Yksi seurakuntalaisista on
siis nähnyt sisaren talon kohdalla kadun varressa samanvärisen kuplan kuin mitä
on seurakunnan mustalla lampaalla, Villellä siis. Tämä on kaiken avainkohta,
perustodiste lurjusta vastaan. Yksi toinen muistaa aivan selvästi, kuinka erään
kokouksen alkaessa sisar oli luonut aivan liian rakkaan silmäyksen lurjukseen,
siis Villeen, ja Ville oli katsonut takaisin määrittelemättömällä tavalla. Itse
kunkin tuotua julki vastaavat todisteet, jouduttiin lähtemään kotiin, sillä
talon isäntäväen oli pakko lähteä sukulaisiin. Asia oli melko selvä jo siinä
vaiheessa, Villen vahingoksi.
Nyt puhumme näköjään
kollektiivisesta totuuden etsimisestä! Ei huolta, jos asia jäi auki. Seuraavana
lauantaina sama joukko oli hiukan vahvistettuna koolla seurakunnan
kerhohuoneessa. Kaikki olivat mielessään ajatelleet asiaa, ja koska nyt oli
nukuttu kolme yötä edellisen selvittelyn jälkeen, oli varmuus asiasta
entisestään vahvistunut. Oliko nähnyt unta vai vain uneksinut, mutta yksi
paikalla olijoista oli selvästi nähnyt Villen samalla kadulla juuri sinä
päivänä. Toinen oli selvästikin pannut merkille rekisterinumeron, jota ei
kylläkään kokonaan muistanut. Mutta ei huolta, seuraavan tapaamisen yhteydessä
kyseinen henkilö muisti jo rekisterinumeron kokonaan, kun oli kävellyt Villen
pihan ohitse!
Menee jo melkein
rienaavaksi, mutta jonkin ajan kuluttua joukko jo tiesi Villen olevan pulskean
tyttövauvan isä. Mistä tämän tiedämme? Emme mistään, sen paremmin kuin eivät
nuokaan ihmiset tienneet mistään mitään, mutta siitä huolimatta levittivät
huhua siitä, kuinka todistajien nähden Ville oli mennyt sisaren luokse ja
langettanut tämän mitä suurimpaan syntiin!
Ihminen siis uskoo siihen,
minkä kyllin usein vakuuttaa itselleen, ja kertoo sen sitten eteenpäin
täydellisenä totuutena! Ihmettelen sitä, että joidenkin asiantuntijoidenkaan mielestä nämä
ihmiset eivät ole sairaita!
Olen itse joutunut
kohtaamaan mitä uskomattomimpia asioita, joita en kuitenkaan rohkene kertoa,
koska on suojeltava näiden ihmisten kunniaa ja säästettävä itsensä
mahdolliselta oikeuteen joutumiselta. Ihmiset ovat pohtineet ja pohtineet,
puhuneet ja nakertaneet jonkun niskaa sellaisella tavalla, että varmaankin on
jo veren maku tullut suuhun. Kaikki on sitten julkistettu mitä vahvistetuimpana
totuutena jopa ulkomaita myöten!
Mikä kaikessa on
pelottavinta, on se, että nämä ihmiset ilmeisestikin itse uskovat kaiken
puhumansa ikään kuin olisivat olleet paikalla todistajana. Miten meidän sitten
tulee suhtautua niihin seurakunnan palvelijoihin tai jopa kuuluisiin
saarnaajiin, jotka silmää räpäyttäen tai räpäyttämättä uskovat kaikki nämä
vuodatukset, etenkin jos tämä kollektiivinen sairaus ja valhe ovat iskeneet
suurempaan joukkoon? Eikö saarnaajalla tulisi olla sen verran totuuden Henkeä,
että hän käsittäisi mistä on kysymys? Ei ilmeisestikään monella ole!
Onko sitten niin nuukaa jos
hiukan valehtelee, kertoo perättömiä toisesta seurakuntalaisesta? Valheella on
sanottu olevan lyhyet jäljet. Tässä ajassa nuo jäljet pidentyvät pidentymistään,
mutta uskon silti valheen saavan palkkansa jo tässäkin ajassa. Olemme sitten
uskonnollisia tai emme, pätee tietynlainen laki kaiken valheen suhteen.
Suhtauduin aikanaan
kriittisesti luennoitsijaan, joka esitti kaiken sisäisen ristiriidan aikaansaavan
jopa ruumiillisia oireita. Tänä päivänä olen tämän ajattelun suuri kannattaja.
Kaikki sisäiset ristiriidat, etenkin kun on kysymys niin vakavista asioista
kuin mitä luonnehäiriöisen tai suoranaisen psykopaatin kanssa joutuu
kohtaamaan, aikaansaavat suurta vahinkoa uhrien elämässä, ennen kaikkea
seurakunnallisessa elämässä.
En voi sulkea silmiäni siltä
valtavalta valheiden määrältä, mitä itse olen joutunut kohtaamaan
neljänkymmenen vuoden aikana. Kun nyt kaiken jälkeen, etenkin kolmenkymmenen
vuoden toistuvan vahvistamisen jälkeen, ei vieläkään suostuta katsomaan
totuutta silmiin ja ojentautumaan niin totuuden kuin Sanankin edessä, joutuu
jopa usko Jumalaan jonkinlaisen koetuksen eteen. Jos seurakunnallinen elämä on
niin monien valheiden varjostama, että sielullinen kärsimys on jo muuttumassa
ruumiilliseksi tuskaksi ja psykosomaattisiksi sairauksiksi, on vaikea uskoa
kaikkeen sisältyviä positiivisiakaan asioita. Jos jostakin haluaa irtautua,
täytyy aivan radikaalilla tavalla ottaa kyllin etäisyyttä jo pelkän mielenterveyden
tähden!
Nämä valheet aiheuttavat
käsittämättömältä tuntuvia pahoinvoinnin oireita kaikissa asianosaisissa. Eivät
kaikki ole sairaita tai psykopaatteja, mutta kaikki kärsivät. Ensimmäiseksi
katoaa luottamus toisiin ihmisiin, aiheettomastikin, huomaamattomasti. Kaikki
hengellinen ja ihmissuhteisiinkin perustuva kasvu tyrehtyy, ja ainoa jäljelle
jäävä todellisuus taitaa sitten olla se oikea oppi. Mutta elämä on poistunut,
henkinen ja hengellinen kuolema on tullut tilalle. Jäljellä on vain näennäistä,
hyvääkin, sitä parhaan vihollista!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti