Social Icons

Pages

keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Apu joka on hänelle sopiva osa 11



KIRJAIN KUOLETTAA, MUTTA HENKI TEKEE ELÄVÄKSI

Edellä ilmoitin puhuvani jotakin asioista, joita et ehkä ole tullut ajatelleeksikaan. Kauniit sanat ovat kauniita sanoja, ja hurskaat sanat ovat hurskaita sanoja. Jumalan Sana on Jumalan Sana, mutta kysymys kuuluu: onko se vielä meidän suussamme Jumalan Sanaa? Jumalan Sanaa ei ole kirjoitettu ainoastaan tiedoksemme, vaan toteutettavaksemme. Herran tie on kaita tie Sanassa; toisaalta Valtatie,  Pyhä Tie (Jes. 35:8), mutta jos se meidän suussamme muuttuu kuin trapetsitaiteilijan vaijeriksi, jolla vain todella harvat pystyvät pysymään, saati sitten kulkemaan, on jossakin tapahtunut vääristymä. "Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää" (5.Moos. 30:14). "Se on se uskon sana, jota me saarnaamme!" (Room. 10:8).
Minä uskon koko sydämestäni, että Jumalan Sana on sataprosenttisesti noudatettavissa avioelämässäkin, koska Herra Jumala itse sanoo niin! Olkoon käytäntö mikä tahansa, me teemme Jumalasta valehtelijan, jos emme usko Hänen puhettansa! Vaikeus on vain meissä itsessämme, perityissä käsityksissämme! Me olemme omien ajatuksiemme vankeja ja toistamme itseämme ja vertaamme itseämme itseemme.
Kaikki vetoavat Jumalan Sanaan. Karkein esimerkki on kaikkien tuntema mies, joka luki ensin: "Juudas meni ja hirttäytyi", ja heti perään: "Mene ja tee sinä samoin!" Kukaan ei voi väittää, etteikö hän lukenut Jumalan Sanasta, mutta oliko se hänen lukemanansa vielä Jumalan Sanaa? Ei, sillä ne Sanat, jotka Herra Jeesus on antanut meille, ovat Henki ja elämä!  Tuo mies luki pelkkää kuolemaa! Kuinka monessa suhteessa me olemmekaan samanlaisia, ylitsepursuavassa hurskaudessamme ja typeryydessämme, joka voisi saada maailmankaikkeuden ensimmäisen palkinnon, jos sellainen jaettaisiin!
Ensimmäisen kerran jouduin ajattelemaan tätä asiaa 1.Kor. 7:12-16 yhteydessä, ja haluan aloittaa siitä. Siinä Paavali puhuu perheellisille, jotka ovat tulleet naimisiin menonsa jälkeen uskoon, mutta toinen osapuoli on uskosta osaton. Sanotaan: "...jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö; samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä." 'Suostuu', 'suostuu'. Kaksi kertaa suostuu, kerran kummallekin sukupuolelle. Mitä tarkoittaa sana suostuu?
Kaikkein selvintä on ottaa esimerkki. (Tämä esimerkki on keksitty, eikä viittaa keneenkään olemassa olevaan henkilöön!) Mies ja vaimo ovat molemmat uskossa, mutta uskonnäkemyksissä on niin suuri ero, että puolin ja toisin kumpikin joutuu ajattelemaan toisen olevan kuin uskosta osaton. Kumpikaan ei halua eroa, koska perheessä on lapsia. Vaikeudet ovat mitä suurimmat. Siitä huolimatta mies sanoo HALUAVANSA elää vaimonsa kanssa. Eli siis suostuu elämään vaimonsa kanssa. Vaimon uskonnäkemykset ovat avarat, eikä mies itsessänsä ärsytä häntä tai tee elämää vaikeaksi; onhan hän ilmoittanut olevansa halukas elämään yhdessä. Mutta jokaisessa mahdollisessa tilanteessa hän sanoo vaimollensa: "Se, mitä sinä uskot, on saatanasta. Se on saatanallinen oppi." Perustelemaan hän ei pysty mitään. Hän itse on mukana kirkon toiminnassa ja pyrkii kelpaamaan minne tahansa. Hän tietää, että hänen vaimonsa uskoo naisella tulevan olla pitkät hiukset. Hän tietää myöskin, että vaimo haluaa pukeutua hameeseen, koska hän pitää sitä raamatullisena. Hyvin usein mies kehottaa vaimoaan leikkaamaan hiuksensa ja pukeutumaan housuihin.
Mies on myöskin oikea mies, eli kaipaa 'sitä'. Mutta jatkuvasti hän tekee vaimollensa selväksi, että hän elää mielestänsä "saatanallisiin asioihin uskovan" kanssa. Haluaa vaimo sitä tai ei, hän tulee silloin kun itse haluaa, ja ihmettelee, kun vaimo on tunteeton. Vaimo kärsii tilanteesta, koska ei ole todellista yhteyttä hengen tasolla, ja puhuu siitä sisarillensa. Sisaret sanovat: "Eikö sinun miehesi ole sanonut haluavansa elää sinun kanssasi? Mehän olemme kuulleet hänen sanovan niin! Sinussa täytyy olla vikaa myöskin, koska Raamattuhan sanoo, että naisten tulee elää siten, että huonostakin miehestä tulee hyvä mies. Ja eikö sinun miehesi ole uskovainenkin?!"
Ulkopuolisille näyttää aina riittävän se, kun joku sanoo jotakin. Mutta siitäkö on kysymys? Tilanne jatkuu. Mies haukkuu vaimoaan lasten aikana ja vaimon sanoessa jotakin lapsillensa, antaa mies lapsille luvan olla välittämättä äidin puheista. Äiti sanoo pojalle: "Et saa mennä ulos noissa vaatteissa!" Isä huutaa toisesta huoneesta: "Mene vain!" Lapset vähitellen kuuntelevat vain isää, joka nauttii siitä, että lapsetkin osoittavat mieltänsä äitiä vastaan. Äiti ei halua kotieläimiä, koska on itsekin allerginen, ja lapsissa on todettu yliherkkyyttä. Lapset kuitenkin haluaisivat lemmikin, ja tietoisena siitä, ettei äiti voi sietääkään ajatusta lemmikkieläimestä, hankkii isä kaksi suurta koiraa kerrostaloasuntoon, tulee illalla äidin vuoteen luokse (äiti nukkuu jo eri huoneessa) ja haluaa 'sitä'. Kertoo rakastavansa vaimoansa ja haluavansa olla tämän kanssa. Mutta jostakin ihmeen syystä vaimo ei tunne olevansa halukas, ja käskee miestä menemään tiehensä. Mies pitää vaimoa häijynä ja päättää olla antamatta vaimolle mitään ylimääräistä rahaa, ei kokousmatkoihin eikä vaatteisiin.
Vaimo on epätoivoinen ja puhuu taas sisarien kanssa. Ja saa kuulla täsmälleen saman. "Sanoohan Jumalan Sana, ettei meidän tule ajatella mitään sellaista. Miehesihän sanoo suostuvansa asumaan sinun kanssasi!" Kukaan ei halua edes kuulla kaikkea sitä, mitä tuossa esimerkkiperheessämme tapahtuu. Kaikki sen vuoksi, että miehellä on erilainen uskonnäkemys, joka ei voi sietää vaimolla erilaista näkemystä, mutta ei silti pysty osoittamaan sitä vääräksi. Vaimo on epätoivoinen ja tuntee itsensä nurkkaan ahdistetuksi. Uskonystävät pahentavat vain tilannetta antamalla hänen ymmärtää, että hänessäkin on syytä. Mahdollisestikin hänessä on syytä, mehän olemme jokainen vajavaisia! Mutta onko oikein, että uskonystävät tekevät hänestä entistäkin syntisemmän?
Olen joutunut todella paljon ajattelemaan tätä asiaa. Edellinen kertomus voisi olla aivan yhtä hyvin toisin päin, mies naisen paikalla ja nainen miehen paikalla. Kumpaakin laatua löytyy yltäkyllin. Ulkopuoliset katsovat vain henkilöiden ulkonäköön ja käytökseen kaupassa tai eri tilaisuuksissa. "Hänhän on niin ihana ihminen, hänhän on niin lahjakas, kyllä sinun tulisi olla onnellinen!" Mies saattaa kokouksen jälkeen lähimpien ystävien keskuudessa pyytää esirukousta perheensä puolesta, ja tuo julki tuntevansa vain vihaa vaimonsa puolelta. Heti temmataan kaksi tuolia rinnakkain ja suorastaan pakotetaan aviopari polvilleen ja "siunataan" asia kuntoon sillä yhdellä kertaa. "Olemme olleet jo pitempään selvillä tästä tilanteesta, mutta nyt se on kunnossa! Halleluja!" Seuraavassa kokouksessa julistetaan veli syylliseksi, eikä kukaan nosta vastustavaa  ääntä. Me olemme syyllisiä Kaikkivaltiaan Jumalan kasvojen edessä! Me olemme katsoneet vain kirjaimeen, ja se on kuolettanut meidät!
Mitä tarkoittaa SUOSTUA ELÄMÄÄN JONKUN KANSSA? Se tarkoittaa sitä, että me teemme kaikkemme yhteisen elämän onnistumisen hyväksi! Kun me naimisiin mennessämme sanomme "Tahdon", ei se ole vain ilmaisu kaksin kulkemisesta siitä hetkestä lähtien, vaan se SISÄLTÄÄ TAHTOMISEN KAIKKEEN ELÄMÄÄN KUULUVASSA! Se tarkoittaa kaikin mahdollisin tavoin yhdessäolon mahdolliseksi tekemistä!
Aina ei todellakaan molempien tarvitse olla syyllisiä. Jos toinen osapuoli omaa fanaattisen, uskonnollisen hengen, on väärin puhua molempien syyllisyydestä. Tietysti on mahdotonta uskoa tällaista, ellei koskaan ole joutunut tekemiseen näiden henkivaltojen kanssa. Jos se henkilö, jonka tulisi olla toinen puoli, osa meitä itseämme, pitää meitä saatanallisina, niin miten voi mikään yhteinen onnistua? Jos läheisimmässä ihmisessä on täysin erilainen henki, vieras henki, niin mitä tulee ajatella uskonystävistä, jotka vain tuomitsevat kaiken tämän kokevan?
Havainnollistaakseni kaikkea tätä, haluan tuoda esiin mitä karrikoiduimman esimerkin, joka luonnollisestikin on keksitty, mutta ei varmastikaan vailla todellisuuspohjaa. Mies sanoo haluavansa elää vaimon kanssa, vaikka tämä onkin tullut uskoon. Mutta joka aamu hän herättää vaimonsa iskemällä tätä naskalilla jalkapohjaan, ja huutaa: "Herätys, rakkaani, rakastan sinua!" Vaimo luonnollisestikin kirkaisee joka kerta tuskassansa, niin että kaikki naapurit kuulevat. Mies tietysti suuttuu siitä ja sanoo: "Sinä pilaat meidän avioliittomme huutamalla! Mitä naapuritkin ajattelevat! Se on sinun syytäsi!" Vaimo yrittää kaikesta huolimatta sopeutua, koska sisaret sanovat: "Hänhän sanoo kaikille, että suostuu elämään sinun kanssasi. Onhan hän niin komea mieskin!" Mutta hän ei enää saakaan unta, kun painajaismaisesti pelkää seuraavaa aamua ja uutta pistoa särkeviin jalkapohjiin. Hänestä tulee vähitellen hermoraunio, ja sisaret sanovat: "Luota vain Jumalaan! Kyllä kaikki hyväksi muuttuu, kun elät miestä rakastaen!"
Kysymykseni kuuluu:
1. Voidaanko naista pitää syyllisenä, jos naapurit kuulevat huutoa! Pilaako siis nainen avioliiton maineen kirkumalla?
2. Suostuuko tuo mies elämään hänen kanssansa? Osoittavatko hänen tekonsa suostumuksen?
3. Mitä tulee ajatella noista sisarista? Kääntäen koko kertomuksen ja vaihtaen miehen ja naisen paikkaa: Mitä tulee ajatella noista veljistä? (Taas kerran kysymyksiä kuin pikkulapselle!)
Avioliitto on kahden ihmisen liitto. Lupaus avioliittoon menemisen yhteydessä on sitova Jumalan edessä molemmin puolin. Kumpikin sitoutuu elämään siten, että toteutuu se sanankohta, jolla aloitimme tämän luvun. Kaksi yhdistyy auttaaksensa toinen toistansa, tukeaksensa toinen toistansa, nostaaksensa toinen toisensa lankeemuksen jälkeen. Mutta ajatus siitä, että avioliitto olisi siihen asti "kunnes kuolema teidät erottaa" (mitä onneksi ei ole suomalaisessa vihkikaavassa) huolimatta siitä, mitä toinen tekee, on pahempi kuin itse kuolema. Ei ole mitään sen suurempaa petosta ihmiselämässä kuin lupautua avioliittoon ja kesken liiton sanoa: "En tahdokaan enää!" Mikään petos ei ole pahempi!
Sanotaan usein: "Kristuksen Morsiameen kuuluva ei voi erota missään tilanteessa!" Mutta miten kulkee mielessämme Raamatun symboliikka? Mitä tapahtuu tässä ajassa? Kristus ja Morsian ovat erottamattomat, mutta sen esikuva on avioliitto, jossa molemmat osapuolet rakastavat toisiaan ja tekevät elämän mahdolliseksi. Eikö nimenomaan anneta ymmärtää, että Kristus hylkää ne, jotka hengellisessä haureudessa hylkäävät Hänet?
Avioliitto on siis mitä vakavin asia; ei yksinomaan noiden kahden välillä, vaan siksi, koska avioliitto todellakin on esikuva Kristuksen ja Seurakunnan yhteydestä. Myöskin seurakuntalaiset haukansilmin tarkkaavat jokaista avioparin liikettä. Avioero on paha asia joka suhteessa, kielteinen asia, murheellinen asia. Näistä asioista ei halua puhua usein, mutta niistä on puhuttava ainakin tämän kerran. Viimeiseen asti kehotan jokaista avioparia pysymään yhdessä ja yrittämään kaikkensa. Avioero ei missään tapauksessa tule kyseeseen vaihtelun takia, ei kyllästymisen takia. Syiden täytyy olla todella syviä, Jumalan Sanaan perustuvia. Näitä syitä ei saa etsiä; niiden täytyy ilmetä luonnostaan, etsimättä. Perussyy näistä asioista puhumiseen on se, etteivät naiset tuudittautuisi siihen turvallisen tuntuiseen ajatukseen, ettei mies missään tapauksessa voisi jättää heitä, vaikka he tekisivät mitä tahansa. Jumalan pelon on palattava Seurakuntaan näissäkin asioissa! Tämän tulisi taas toisaalta olla lohduttava tieto niille, jotka todella läpikäyvät helvettiä näissä asioissa. Avioero on yksi mahdollisuus, viimeinen, äärimmäinen. Ikävä kyllä, siinäkään ei kukaan todellisuudessa voita. Niin kuin sodassa ei ole voittajia, vaan kaikki ovat häviäjiä, samoin avioerossa ei mikään osapuoli voita, erikoisesti jos on lapsia.

Markku Vuori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text