Syyskuu 2004
Yksi elämämme perustarpeista on saada
olla osa jotakin yhteisöä tai edes pientä joukkoa. Ihmistä ei ole tarkoitettu
olemaan yksin. Jo ihmiskunnan alussa Herra totesi, ettei ihmisen ole hyvä olla
yksin, ja siksi Hän teki hänelle avun, joka oli sopiva. Mielenkiintoinen
sanavalinta. Ei sanota että ihmiselle annettiin seuralainen, vaan apu!
Meillä on siis tarve johonkin
sellaiseen, mitä meissä itsessämme ei ole, vaikka kuinka ponnistaisimme. Jotkin
piirit ihannoivat yksilön asemaa kristillisyydessä siinä määrin, että pitävät
pehmoiluna jonkun tarvetta yhdessäoloon. Useampikin henkilö on julkituonut
hurskaan ajatuksen, etteivät he tarvitse ketään, vaan yksinäisyys merkitsee
lujuutta ja itsenäisyyttä. Sanomattakin on selvää, että tällaisen ihmisen
kanssa seuran etsiminen merkitsee mieluummin ongelmia kuin eheytymistä ja kasvamista!
Olemme edellä puhuneet
kristillisyydestä, joka tuskin tuottaa yhteenkuulumisen tunnetta rehellisissä
ihmisissä. Kuitenkin, jos olemme tulleet osalliseksi kristillisiin asioihin,
merkitsee se väistämättä tarvetta yhteyden muodostumiseen toisten
samanmielisten kanssa. Huomionarvoista on se, että tätä yhteyttä kuvataan
Herran ruumiina, jossa jokaisella jäsenellä on oma paikkansa ja asemansa. Itse
asiassa yksinäisyyttä ihannoiva ei ole alkuunkaan käsittänyt todellisen
uskovaisuuden luonnetta. Jos ihmiseltä puuttuu tarve yhteiselämään toisten
ruumiin jäsenten kanssa, ei hän ilmeisestikään kuulu tähän ruumiiseen niin
kauan kuin väärä asenne vallitsee hänen elämässään. Hän on uskovainen, mutta ei
sen mukaisesti, mistä Sana puhuu. Koko maailma on täynnä uskovaisia, joiden
palvonnan kohde vaihtelee rahasta ja omasta hyvinvoinnista mitä erilaisimpien
idolien korottamiseen. Olisiko siis aika tarkistaa käsityksiämme elämän
tärkeimmistä asioista ja jättää asiaan kuulumaton sinne minne se kuuluukin?
Väärän maailmanvalloitus ei toki
merkitse sitä, ettei oikeata enää olisi olemassakaan. Mutta nyt kysytään
uskallusta seisoa sen puolesta, mikä on oikeaa. On yksinkertaista kaivaa maahan
kuoppa ja pelossa peittää sinne meille uskottu lahja ja tehtävä. Tämä pelko on
kuitenkin tuhoisaa pelkoa, joka riistää meiltä kaiken elämän arvoisen. Leiviskän
maahan kaivaminen merkitsee elämästä kieltäytymistä, koska meille uskottu
leiviskä on olennainen osa olevaisuuttamme, vaikka olemmekin sen tähän asti
nähneet vain jonakin irrallisena tekijänä, jolle meidän on valta tehdä mitä
tahdomme.
Kaikki meille uskottu on
todellisuudessa työvälinettä sen yhteisön rakentamiseksi, josta jokainen todellinen
uskovainen on osa. Meidät on tarkoitettu jatkuvaan elämän virtaan, jatkuvaan
pyrkimykseen sen ruumiin rakentamiseen, joka merkitsee meidän hyvinvointiamme
tässä elämässä ja tulevan odotuksen toteutumista. Meidät on tarkoitettu Kristuksen
ruumiin rakentamiseen, olemaan osa tätä näkymättömiin tekijöihin perustuvaa yhteisöä,
joka palvelee meidän parhaaksemme. Siksi meillä on tavaton kaipaus todelliseen
yhteiselämään, yhteyteen toisten kanssa, olemiseen osa kokonaisuutta.
Tässäkin yhteydessä pätee vertaistukitoiminnassamme
korostama seikka: meidän ei tarvitse olla missään tekemisissä sellaisten
ihmisten ja sellaisen toiminnan kanssa, joka vain vahingoittaa meitä! Meillä on
oikeus etsiytyä sellaisiin olosuhteisiin, jotka palvelevat meidän eheytymiseksemme
ja kasvamiseksemme.
Kaikilla niillä negatiivisilla ja
suorastaan tuhoavilla voimilla, jotka nyt on hyväksytty osaksi
seurakuntaelämää, ei ole mitään tekemistä todellisen seurakunnan kanssa. Jos
hyviä ja positiivisia asioita joutuu etsimällä etsimään niissä piireissä,
joissa kaiken tulisi olla aivan olennaista ja ilmeistä, joutuu asettamaan
kyseenalaiseksi koko kristillisyyden.
Voimmeko toteuttaa yhteydentarpeemme
näissä olosuhteissa? Kyllä ja ei. Kohtaamme nyt tilanteen, jossa tarvitsemme
rohkeutta päätösten tekoon ja niissä pysymiseen. On varmaankin tullut aika,
jossa meidän on annettava kaikelle oikea nimi ja paikka. Mikä ei kuulu seurakuntaan,
omaa paikkansa jossakin muualla. Mikä ei palvele meidän parastamme, ei lakkaa
olemasta meidän päätöstemme perusteella, mutta meillä on oikeus ottaa
etäisyyttä kaikkeen sellaiseen. On tullut aika ottaa todesta se, mitä Sana
sanoo: jokainen joka ulkonaisesti on juutalainen, ei ole juutalainen. Usko ei
ole joka miehen. Miksi ihmeessä meidän tulisi venyä kaikkeen siihen, mitä
meiltä odottavat ne, jotka ovat kuin tärkättyä kangasta? Meitä ei ole
tarkoitettu muiden ihmisten uhreiksi ja hyväksi käytettäviksi.
Meillä ei ole ainoastaan oikeus, vaan
myös velvollisuus yhteyden syntymiseen oikeamielisten kesken. Se merkitsee
kaikkien meille suotujen ja uskottujen lahjojen käyttöön ottamista toinen
toistemme palvelemiseksi. Silloin kukaan ei jää ilman huolenpitoa ja rakkautta.
Me olemme erehdyttäneet itseämme ja
toisiamme uskomalla, että on rakkautta sulkea silmänsä toisen vääryydeltä. Me
olemme vaienneet rikkomusten hetkellä, mutta kuitenkin paheksuneet kaikkea jälkikäteen.
Me olemme olleet hiljaa silloin kun rakkaus olisi merkinnyt pysähtymistä ja
asiaan huomion kiinnittämistä. Miksi on niin vähän häpeämistä kaiken häpeän
keskellä? Koska häpeä on peitetty vaikenemiseen!
Minulla on helppo ohje kaiken
panettelun lopettamiseksi. Olen siitä puhunut muutaman kanssa, eikä minulle ole
juuri kukaan enää toisia moittinut. Mitä siis voimme tehdä?
Jos joku panettelee minulle toista
ihmistä, haluan tarkentaa asian vielä kerran, ja sanon sitten: ”Veljeni,
sisareni, jos sinä todella vakuutat minulle, että kaikki kertomasi on totta,
niin minä puhun siitä asianomaiselle, sekä mahdollisesti muillekin, ja
mainitsen ehdottomasti, että sinä olet se henkilö, joka tämän jutun on
liikkeelle laittanut!” Uskokaa tai älkää, selvä muutos on nähtävissä, jos tätä
ohjetta noudatetaan tiukasti!
Meidän on syytä palauttaa mieliimme,
mitä Sana sanoo valehtelijoista. Minulla on suunnitelmissa, heti kun sen
toteuttamiseen on mahdollisuus, valmistaa postikortti, jossa lukee mustissa
kehyksissä tupakkavaroitusten tyyliin: ”Valehteleminen vaarantaa iankaikkisen
elämäsi! ’Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi!’”
Kymmeneen käskyyn sisällytetty
varoitus sisältää paljon enemmän kuin mitä helposti tulee ajatelleeksi. Kysymys
on väärän kuvan antamisesta toisesta ihmisestä.
Ajattelen sitä mainemurhaa, jota on
harjoitettu melko suuressa määrin niissä piireissä, joissa itsekin kuljin. Jos
kysymys olisi ulkopuolelta tulleesta vaikutuksesta, voitaisiin asia jotenkuten
käsittää, mutta kun ns. omat koirat purevat yli kolmenkymmenen vuoden ajan,
eikä kukaan ole halukas korjaamaan asiaa tai edes jotenkin puuttumaan siihen,
on jossakin vikaa todella pahasti. Jos rakkaus ja hyvyys ovat asioita, joita
etsimällä täytyy etsiä, eikä sittenkään löydy, on syyllistytty johonkin kaikki
rajat ylittävään. Jos kaikki tämä pitäisi hyväksyä välttämättömänä pahana, ei
enää tiedä mitä pitäisi ajatella.
Oikea oppi on humalluttanut lukuisat
ihmiset, eikä juuri kenenkään suussa ole sana ”Jeesus”, vaan puhutaan
yksinomaan julistajien nimellä. ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran
nimeä mainitsee!” 2. Tim. 2. Jos on huono omatunto, on vaikea lausua sitä
nimeä, jonka tulee olla kaikkien nimien yläpuolella!
Se, mikä ei mahdu Jumalan Sanan
asettamiin kehyksiin, ei sinne kuulu, eikä sillä ole mitään tekemistä Jumalan
kanssa. Kuinka sitten me voisimme hyväksyä sellaisia asioita! Myöskään ei oikea
oppi merkitse vielä yhtään mitään, vaikka se olisi kuinka totta sitä julistavan
Jumalan kutsuman julistajan suussa. Sen tulee olla totta myös kuulijoiden suussa
ja sydämessä, eli sen täytyy olla tullut elämäksi jonka jokainen voi havaita.
Kaikki oikea ja hyvä ja todellinen,
mistä Raamattu puhuu, on yhä vielä tänäänkin totta ja koettavissa. Kun Paavali
puhuu pahoista ajoista viimeisinä ihmiskunnan hetkinä, ei se tarkoita sitä,
että se vallitsisi myös todellisten uskovaisten keskuudessa. Nyt näyttää
todellakin siltä, kuin moni uskoisi tulleen ajan, jossa millään ei ole enää
väliä. Kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Lukekaamme
tämäkin kohta juuri siten kuin se on kirjoitettu. Tässäkin kohden on jäännös,
jonka rakkaus ei ole kylmennyt.
Seurakuntien keskuudessa ihmisten
pahoinvointi on paljon yleisempää kuin mitä yleisesti halutaan nähdä ja uskoa.
Olemme suhtautuneet melkein leikkisästi Paavalin kehotukseen, että jos
toisiamme puremme ja syömme, ei meidän perin juurin tule toisia hävittää. Nyt
joudumme pakostakin toteamaan, että jos Paavalilla oli tämän sanoessaan mielessään
hiukan huumoria, niin tässä suhteessa seurakunta on edistynyt siinä määrin,
että on keksinyt keinot toteuttaa kaikki huumoritta ja aivan käytännössä.
Olen useammaltakin piirissämme
olleelta halunnut kuulla, mitä positiivista he voivat kertoa keskuudestamme.
Herrammehan sanoi selvästi, että hedelmistä me tunnemme ne tapaukset, jotka
muuten ovat arvoituksellisia. Aivan kuin puu talvella ja vielä alkukeväälläkin
on muiden kaltainen, nähdään sen todellinen ominaisuus siinä vaiheessa kun
hedelmien aika tulee. Jos nyt yli kolmenkymmenen vuoden ajan olemme nähneet
vain huonoa hedelmää, ja yksikään jolle olen kysymyksen hedelmistä esittänyt,
ei ole keskuudestamme mitään hyvää löytänyt, niin tulisiko meidän nyt turvautua
valheellisiin puolusteluihin?
Miksi olen ajautunut
sananpalvelijasta mielenterveystyöhön? Siitä yksinkertaisesta syystä, että
keskuudessamme vallinnut väärämielisyys ja toisen alistaminen ja tuomitseminen,
syyllistäminen on vain sairastuttanut veljiä ja sisaria. On syyllistytty aivan
pöyristyttäviin asioihin, joita vieläkin vähätellään, ikään kuin sulkien silmät
ja väittäen ettei näitä asioita ole olemassakaan.
Kukaan ei ole sen sokeampi kuin se,
joka sulkee silmänsä ja väittää ettei aurinko paista! Henkinen ja hengellinen
kasvu on tehty mahdottomaksi jatkuvalla syyllistämisellä ja epäilyksillä. Jos
joku on onnistunut nousemaan jonkin verran ylös siitä negatiivisuuden liemestä,
joka on pursunnut väärämielisistä ihmisistä, on häntä aivan konkreettisesti painettu
takaisin siihen, mistä hän on ponnistellut pois. Uskomatonta, käsittämätöntä!
Entistä voimakkaammin nousee esiin ajatus, että on enemmänkin kysymys saatanan
synagogasta kuin Jumalan seurakunnasta!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti