"JOKA MONTA
VANHURSKAUTEEN SAATTAA"
Veljeni Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
Mitä sydämellisimmät terveiset Sinulle Itävallasta. Sinä saatat ihmetellä kuka
olen ja miksi kirjoitan sinulle. Et ole varmastikaan koskaan nähnyt minua,
mutta minä olen nähnyt sinut valokuvissa ja videonauhalla useampaankin kertaan.
Nimestäni päätellen et varmaankaan osaa päätellä minusta yhtään mitään, mutta
oletko kovasti yllättynyt kun sanon olevani Johanneksen velipuoli?
Uskaltaisin lyödä mitä tahansa
vetoa siitä, ettei Johannes ole koskaan maininnut sinulle mitään minusta. Se ei
lainkaan merkitse sitä, ettei hän syvällisesti rakastaisi minua veljenään, vaan
elämän eriskummalliset pyörteet ovat heitelleet meidänkin sukuamme niin
rajusti, että tuskin itse käsitämme kaiken merkitystä.
Kerron ehkä joskus tarkemmin
kaikesta maalliseen sukuuni kuuluvasta tragediasta ja komediasta, mutta
kaikkein ensimmäiseksi haluan todistaa siitä, että minäkin olen päässyt siihen
armoon, että saan tuntea Herran Jeesuksen Kristuksen todella sellaisena kuin
Hän on. Kuinka suuri olikaan minulle tuo ilmestys, kun kaiken etsimiseni jälkeen
Hän sanoi minulle samat sanat kuin Filippukselle aikanaan: "Niin kauan
Minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne Minua, Filippus! JOKA ON
NÄHNYT MINUT, ON NÄHNYT ISÄN!" (Joh.14:9).
Vuosikausia olin etsinyt
Totuutta kaiken sekaannuksen keskellä, ja aivan yhtäkkiä kaipaava sydämeni sai
vastauksen kaikkiin tärkeimpiin kysymyksiin. Kaikki tuttavamme ovat katolisia
tai jonkun katolisen suunnan edustajia, mutta niin kuin Johannekselta olet
kuullut, on sukumme todella siunattu sen johdosta, että esivanhempamme olivat
protestanttisia. Millainen pimeys todella vallitseekaan katolisessa uskossa!
Vuosikausia protestanttisuudestamme huolimatta jäivät monet raamatulliset
totuudet täydelliseen varjoon. Mutta nyt sydämeni riemuitsee sen johdosta, että
Jumalan Sana on paljastettu meille ennennäkemättömällä tavalla, niin kuin
Danielin kautta Herra jo lupasi: "Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä
sanat, ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja
ymmärrys lisääntyy" (Dan.12:4).
Minä en nyt tällä kertaa halua
mennä tarkemmin yksityiskohtiin elämäni suhteen. Toivottavasti Herra suo, että
tapaamme lähitulevaisuudessa toisemme silmästä silmään. Sinähän käyt ainakin
muutaman kerran vuodessa Saksassa. Yritetään järjestää siten, että seuraavan
matkasi yhteydessä matkustamme yhdessä tänne meille.
Miksi minä kirjoitan sinulle
nyt? Johannes on kaikkien näiden vuosien ajan lähettänyt minulle kopiot
kirjeenvaihdostanne, ja minä olen tallettanut kaiken tarkoin. Kaiken keskellä
olen tuntenut yhä enemmän osallisuutta kaikkeen. Todella käsittämätöntä on se,
kuinka suurin osa ihmisiä kiistää kaikki vaikeudet ja esiintyy julkisuudessa
onnellisuuden esikuvina. Minä omalta osaltani joudun todistamaan, että itse
omalla kohdallani olen joutunut taistelemaan aivan samojen asioiden kanssa. Oma
avioliittoni ei ole mikään onnettomuus; sitä en halua milloinkaan sanoa, mutta
niin työpaikallani kuin uskovaistenkin keskuudessa olen joutunut kuulemaan niin
murheellisia asioita, etten jaksa kantaa niitä yksinäni. Koko ajan minulla on
ollut sellainen tunne, ettei kaikki olisi aivan niin murheellista, jos vain
olisi sielunhoitajia, jotka Uusitestamentillisen esikuvan mukaisesti voisivat
kuunnella ja neuvoa seurakuntalaisia.
Paavali asettaa tietyille
viroille sen ehdon, että niiden haltijat ovat naimisissa olevia miehiä. Tämä on
täysin ymmärrettävää nimenomaan nykyistäkin aikaa ajatellen. Samoin on tärkeätä
se, ettei seurakunnan paimen ole kovin nuori. Jos ihmisellä ei ole mitään omia
kokemuksia, on hänen tuiki mahdotonta ymmärtää vaikeuksissa olevia. Kuinka
helppoa onkaan ohittaa kaikki huudahtamalla: "Herra tietää kaiken ja
auttaa teitä! Polvistukaa alttarille, niin me rukoilemme teidän
puolestanne!" Seurakunta rukoilee hartaasti ja kiittää Jumalaa Hänen
avustansa.
Minä uskon koko sydämestäni,
että Jumala haluaa auttaa ja voikin auttaa. Meillä täytyy olla usko siihen,
että Jumala on ainoa todellinen apumme. Mutta salli minun kertoa sinulle
jotakin elämän karusta totuudesta. Minä käyn kuukausittain kokouksissa
kauempana, mutta tässä aivan lähellä meillä on myös kerran kuukaudessa tai
useamminkin kokoukset. Me olemme ostaneet vanhan liiketilan, jossa kokoonnumme
kuin seurakunnassa ikään. Kaikenlaista tapahtuu pienessäkin piirissämme.
Avioliittoasiat ovat olleet hyvin pinnalla viime vuosien aikana. Erään
pariskunnan erottua melko riitaisesti ovat jokaisen aistit olleet
herkimmillään, ja jokaista perhettä on tarkkailtu kuin suurennuslasilla ja
kuuntelulaitteilla. Yksi ero on riittävä, jyrisee johtava veljemme jatkuvasti. Niinpä
eräänlainen painostava ilmapiiri on vallannut erikoisesti nuoret parit.
Minä olen surrut näitä asioita
vuosikausia, ja minulle on rehellisesti sanottuna ollut täysin käsittämätöntä
se, mitä niin sanottujen todellisten uskovaisten keskuudessa voi tapahtua, ja
millaiset mielialat ja asenteet voivat vallita vuodesta toiseen ilman että
kukaan todella tiedostaisi sitä. Puhutaan rakkaudesta ja toisen
kunnioittamisesta, mutta siitä huolimatta eletään jossain mielessä kuin
Kolmannessa Valtakunnassa. Naurakoon joka tahtoo, mutta asiassa on paljon
perää. Jos kuka niin minä olen selvillä siitä mitä lähimenneisyydessämme on
tapahtunut, enkä yhtään iloitse nykyisestä kansallisuudestani, koska on
tunnettu asia koko maailmassa, että maamme ei milloinkaan ole päässyt vapaaksi
menneisyyden taakoista. Minä en milloinkaan voi hyväksyä sitä, että
uskovaisuudessa pyritään "puhdasrotuisuuteen". Tällä tarkoitan sitä,
että odotetaan täydellistä virheettömyyttä, ja jos joku lankeaa vaikka kuinka
pienessä määrin, on hän heti "Jude"- arvoton juutalainen, jolle saa
tehdä mitä vain oikeaoppisuuden varjolla!
Aikoinaan nuorena uskovaisena
iloitsin kaikista kokoontumisistamme, eivätkä opilliset asiat olleet erottavana
tekijänä siinä määrin kuin nyt. Meille on opetettu kautta vuosien, että on parempi
olla väärä opilta ja oikea sydämeltä, kuin oikea opilta ja väärä sydämeltä. Tätä asiaa on korostettu yhä
uudelleen, mutta siitä huolimatta sydämeni huutaa tuskasta nähdessäni kaiken sen,
mitä tänään tapahtuu. Oikeaa oppia on niin paljon, että ihmiset pullistuvat sen
voimasta, mutta armahtamattomuus on saanut hirvittävän vallan.
Meillä on joukossamme nuori
pariskunta, joka liittyi "seurakuntaamme" muutama vuosi sitten.
Heidän aikaisempi elämänsä oli täynnä taisteluja, ja voidaan sanoa heidän
kohdallaan, että kaksi rikkirevittyä sielua löysi toisensa ja alkoi lohduttaa
toisiaan. Pahat kielet väittävät, että tyttö olisi ollut useamman pojan kanssa
ennen naimisiinmenoaan, ja veljet ovat useaan otteeseen painostaneet häntä
"opetuksellisilla vihjauksilla" ja odottaneet jonkunlaista
tunnustusta. Andreas, kutsuttakoon nuorta miestä siten, piti tätä
lähestymistapaa kerrassaan vihastuttavana, ja meni saarnaajan luokse niin
kuohuksissaan, että saarnaaja pakeni takaovesta, jättäen vaimonsa
vastaanottamaan Andreasta. Mitkään selitykset eivät olleet tarpeen, eikä
kysymys ollut asiasta, jota ei olisi tiedostettu. Saarnaajan rouva paljasti
kaiken heti sanomalla: "Voi veli hyvä, emme me ollenkaan ajatelleet että
Hannelore menisi puhumaan sinulle siitä!"
Minä en ole tarkoin selvillä
siitä, mitä kaikkea tapahtui, mutta kunnian kukko ei laulanut Andreaksen
kautta. Rohkeudella, joka oli peräisin nuoruusvuosien katkerilta teiltä, hän
antoi tulla ulos sellaisen totuuden virran, että siitä puhuttaessa monen korvat
punehtuvat vielä tänäänkin!
Tuon tapahtuman jälkeen pidän
ihmeenä sitä, että tuo nuoripari yleensä tuli uudelleen kokouksiimme. Jos
Andreas oli kutsunut tiettyjä ihmisiä helvetin koiriksi, en minä voi tuomita
häntä siitä, vaikka sitä onkin kauhisteltu yhä uudelleen, ja hänet on leimattu sen
johdosta riitapukariksi ja holtittomaksi uskovaiseksi. Kuinka kukaan voi sanoa
sellaista saarnaajasta ja tämän ihanasta vaimosta, saati sitten todella
vanhurskaista veljistä, jotka niin suurta huolta kantoivat tämän nuoren naisen
pelastuksesta! Suurin osa ihmisistä on järkyttynyt Andreaksen käytöksen
johdosta, mutta minä olen järkyttynyt siitä, että jotakin tällaista voi
tapahtua. Nämä muutamat veljet olivat pariinkin eri otteeseen järjestäneet
niin, että nuorten sisarten ollessa yhdessä saarnaajan kotona, Hannelore oli
hienovaraisesti jätetty viimeiseksi ja veljet kuin sattumalta tulivat paikalle.
Hannelorea oli puhuteltu
ystävällisesti ja kiitelty tämän kaunista lauluääntä ja todella hurskasta pukeutumista
ja pitkiä hiuksia. Mutta kun, niin kuin Hannelorekin tiesi, oli tärkeätä tuoda
esiin kaikki menneisyyden taakat ja painot, jotka estivät vaellusta kaidalla
tiellä, niin miten oikein oli... hhmm, niin vaikea kysymys, mutta ymmärsihän
sisar, tuota... oliko hän kertonut kaikesta miehellensä... Olihan syntinen
maailma niin kovalla kädellä kohdellut rakasta sisarta niinä vuosina kun tämä
oli kulkenut maailman poluilla...
Hannelore oli kauhuissaan.
Tätä hän ei olisi mitenkään voinut odottaa. Oli kuin kalman kylmät kourat
olisivat tarttuneet häntä kiinni selästä petolinnun kynsin, ja hän tunsi
kuolevansa siihen paikkaan. Veljet lie huomanneet kauhistuttavan tilanteen,
johon he olivat hurskaasti ajautuneet. Yksi heistä oli äkkiä ponnahtanut
seisomaan ja alkanut rukoilla kielillä. Muut noudattivat esimerkkiä ja siinä
seisoi kolme riuskaa miestä kädet ojennettuina pienen, kokoon käpertyneen,
kalpean sisaren edessä rukoillen palavasti tämän puolesta. Hannelore tuskin
pystyi hengittämään tässä ahtaassa tilassa kolmen jalkaparin puristuksessa.
"Kuinkahan usein nämä ukkelit käyvät pesulla", oli hän myöhemmin
kertonut vaistomaisesti ajatelleensa, ja kuin Jumalan pelastuksena tämä
osittain irvokas ajatus oli alkanut melkein ääneen naurattaa häntä tuon
äärimmäisen tuskallisen tilanteen keskellä.
Niin nopeasti kuin rukous oli
alkanutkin, niin se myös loppui, ja yhtäkkiä Hannelore huomasi miesten
kadonneen kuin hyöhenaskelin. Eteisestä kuului kuiskuttelua hyvän aikaa, kunnes
saarnaajan vaimo suu leveässä hymyssä ja kädet levällään leijui sisaren luokse.
"Rakas Hannelore, me rakastamme sinua kuin omaa tytärtämme. Herra
siunatkoon noin suloista tyttöä!" Hannelore ei yhtään nauttinut tämän
hyväntahtoisen naisen syleilystä, vaan toivoi mitä pikimmin pääsevänsä ulos
koko ahdistavasta huoneesta. Mutta hänen kärsimyksensä eivät olleet ohitse.
"Rakas sisar, kuinka suloista onkaan, että voimme olla niin avoimia
toisillemme. Kukaan ei tarkoita sinulle mitään pahaa... - Mitähän tästä seuraa,
ajatteli ahdingossa oleva. Ei ainakaan mitään parempaa! - Elämä on usein niin
kovaa, mutta kuinka onnellinen minä olenkaan, jatkoi "suloisesti
rutistava", että sain antautua omalle miehelleni puhtaana neitsyenä!
Hannelore oli riuhtaissut
itsensä irti sellaisella voimalla, että rouva saarnaaja oli lentänyt selälleen
ja rikkonut kaatuessaan antiikkituolin niin pieniksi palasiksi, ettei sitä kukaan
voinut korjata.
Useamman päivän ajan Hannelore
kantoi tuskaa sydämessänsä, eikä kumpaakaan näkynyt kokouksissa. Andreas
ihmetteli, mikä oli hätänä hänen vaimollansa, joka aina oli kertonut kaikesta
hänelle. Mitkään maanittelut eivät auttaneet, kunnes eräänä päivänä sisaren
sydän ei enää kestänyt. Kaiken hän oli kertonut rakastetullensa ennen naimisiin
menoa; mitään ei ollut jäänyt paljastamatta, ja yhdessä he olivat polvistuneet
Herran eteen ja jättäytyneet Hänelle ja toisillensa sellaisena kuin olivat.
Mutta nyt kaikkea mennyttä oli uudelleen alettu kaivella esiin, ja vielä
paikassa, jossa sitä ei milloinkaan olisi osannut odottaa! Eikö sama Herra
Jeesus, joka hänet syntisen oli armahtanut, antanut kaiken anteeksi niin
hänelle kuin Andereaksellekin, eikö Hän asunutkaan näiden ihmisten sydämissä?
Hän oli särkynyt, särkynyt niin moneen kertaan, saanut anteeksi yhä uudelleen;
hänessä ei ollut jäljellä muuta kuin sääliä ja armahtavaisuutta muita
kaltaisiansa kohtaan, Kristuksen sääliä, joka ei katso henkilöön. Nyt häntä
löivät piikkiruoskalla, painoivat hänen päähänsä orjantappurakruunun, ihmiset,
joilta hän oli odottanut vain rakkautta ja ymmärtämystä! Hanneloren sydän ei
ymmärtänyt, ei kestänyt.
Tullessaan kotiin tuona
päivänä Andreasta ei odottanut lämmin ateria, eivät tervetuliaissuudelmat.
Hannelore istui kokoon käpertyneenä, kuin pieni käärö, makuuhuoneen nurkassa ja
tuijotti ilmeettömin silmin eteensä näkemättä mitään. Hän oli istunut siinä
niin kauan, että ruskehtava pieni lammikko levisi hänen ympärillensä.
Minun on vaikea kertoa kaikkea
tätä. Voidaan ehkä sanoa, että tämä on eräänlainen äärilaita, irvokkuuden
ääri-ilmentymä. Mutta tämä ei ole alkuunkaan ainoa vastaava tapaus; toiset ovat
vain paremmin kestäneet kaiken. Hannelore oli vietävä sairaalaan, jossa lääkäri
totesi vaikean psyykkisen häiriön. "Nuori mies, teidän on oltava nyt
vahva. Vaimonne on kärsinyt jonkin todella murskaavan iskun; jonkinlaisen
pelottavan kokemuksen. Me olemme kykenemättömiä tekemään mitään; viekää
vaimonne kotiin ja ottakaa työstä vapaata. Älkää jättäkö häntä hetkeksikään
yksin, vaan pitäkää hänet koko ajan lähellänne. Pitäkää häntä sylissänne. Rakkaus
on paras lääke, Jumala siunatkoon teitä, nuoret."
Minä tunnen tuon lääkärin. Hän
on yksi hienoimmista ihmisistä, mitä tunnen maan päällä. Jonkun mielestä hän ei
ole uskovainen, mutta minä kuitenkin voin todistaa vain yhtä: hän toimii kuin
todellinen uskovainen, hän puhuu kuin todellinen uskovainen. Hän on selvästi
sanonut, että lääkärit ovat vain Jumalan apulaisia. Lääkäri ei voi parantaa;
lääkäri voi vain tehdä voitavansa, sitoa, lastoittaa; Jumala tekee lopun. Miten
voi todella olla niin, että monta kertaa uskosta osattoman maineessa olevilla
ovat uskovaisten teot ja sanat, kun taas toisaalta ne, joita pidämme mitä
hurskaimpina uskovaisina, puhuvat ja toimivat kuin jumalattomat?
Andreas soitti minulle sinä
iltana ja pyysi tulemaan. Minä en ollut selvillä tapahtuneesta. Olin ainoastaan
kuullut, että jonkin aikaa sitten saarnaajan luona oli tapahtunut jotakin
erikoista. Rouva oli ontunut useita päiviä, ja siellä täällä kuiskuteltiin
Andreaksesta ja Hanneloresta, että nämä olisivat luopuneet uskosta. Olisiko
minun pitänyt aikaisemmin mennä käymään noiden nuorten luona, sitä en osaa
sanoa. Heissä oli se leima, että he kutsuivat silloin kun halusivat vieraita,
ja toisaalta he halusivat ajoittain olla omassa rauhassansa. Meidän tulee
kunnioittaa jokaisen tapoja, sopivat ne sitten meille tai ei.
Hannelore istui suurella
sohvalla, tai paremminkin sanottakoon, että hän istui sohvassa. Niin pieneltä
ja onnettomalta en ollut koskaan nähnyt hänen näyttävän. Andreaksen silmistä
vuotivat kyyneleet, eikä hän sanonut sanaakaan. Selvää on, etten minäkään
pystynyt sanomaan yhtään sanaa. Aivan kuin vaistomaisesti polvistuimme kumpikin
Hanneloren eteen ja otimme kumpikin häntä kädestä kiinni. Tässä ei ollut vieras
vaimo, tässä ei ollut rouva Andreas; tässä oli kärsivä sisaremme, jota kumpikin
rakastimme kuin omaa maallista sisartamme - ehkä enemmänkin.
Tuska raateli sisimpääni
tuntiessani noiden kahden piinan. Mikä saa suloisen, nuoren aviovaimon hetkessä
muuttumaan kuin kuolleeksi, kokoon käpertyneeksi vahanukeksi? Jumalani,
Jumalani, miksi tällaista saa tapahtua! Unohda minut, jätä minut, tee minulle
mitä tahansa, kunhan nyt autat näitä kahta, joiden elämä on ollut muutenkin
liian ankaraa taistelua! Auta Jeesuksen Nimessä!
Tuska yltyi yltymistään ja
tunsin veljeni vavahtelevan vieressäni sellaisessa puistatuksessa, että
suorastaan aloin kauhistua. Kuinka kauan tätä hirvittävää tilaa kesti, sitä en
osaa milloinkaan sanoa. Tuntui kuin ikuisuus olisi vyörynyt ylitsemme ja
murskannut meidät siihen paikkaan. Yhtäkkiä Andreakselta pääsee hirvittävä
parahdus, ikään kuin koko hänen sielunsa ja voimansa irtaantuisi hänestä.
Säikähtyneenä nostan katseeni Hanneloreen ja... hän katsoo jälleen näkevin
silmin, kuin kysyen, mitä on tapahtunut. Mikä oli se huuto, mikä kantautui
hänen alitajuntaansa asti? Andreas nyyhkyttää vierelläni pää painettuna sohvaan
niin syvälle että luulen hänen tukehtuvan. Tönin häntä olkapäälläni voimatta
irrottaa katsettani Hanneloren silmistä. Myös Andreas nostaa katseensa, ja me
kumpikin tuijotamme tuota pientä kääröä silmiin; silmiin, joita en tule
milloinkaan unohtamaan. Yhtäkkiä ne kääntyvät katsomaan Andreakseen, sitten
taas minuun. Hetken päästä hänen poskensa alkavat punottaa ja suupielensä
nytkähdellä. Itkeekö hän, nauraako hän, sitä en osaa päättää. Aivan odottamatta
kuulen hiljaisen kuiskauksen: "Saarnaajan vaimon tulisi pitää huoli siitä,
että tämä vaihtaa vaatteensa useammin ja pesee itsensä."
Hannelore hymyilee, joskin
voimattomasti.
Kuinka kiitollisia olemmekaan
sydämessämme saadessamme nähdä elämän palaavan rakkaaseen sisareemme. Me
nauramme, me huudamme, me riemuitsemme, yhä polvillamme sisaren edessä. Hän katselee meitä suloisesti,
rakkaudellisesti. Kuinka erilainen näky tämä onkaan hänelle, kuin se, mikä
hänet oli vanginnut saarnaajan kotona! Näin sen tulee olla, näin sen tulee
olla, kuiskaavat hänen silmänsä.
Vasta myöhemmin käsitän
kaiken. Andreaksen huudon kutsumana hänen sielunsa palasi kurkistamaan
nykyhetkeen, ja ensimmäinen asia, mitä hän näki, olimme me kaksi polvillamme
itkettynein, tuskaisin katsein. Armon kautta hänet temmattiin kauhunhetkistä
johonkin sellaiseen, mikä koskettaa Ikuista Kättä. Millainen ero olikaan näiden
kahden eri tapahtuman ketjun välillä! Haisevat miesten lahkeet ja korvia
vihlovan kova rukous kielillä, tunne tukehtumisesta, ja nyt - kaksi täydellisen
avutonta maan matoa huutamassa tuskaansa Herran edessä.
Nämä eivät ole minun
ajatuksiani, vaan kaiken Hannelore kertoi meille hiukan kerrallaan. Jumala voi
vastata rukouksiin, Jumala on kykenevä auttamaan, kunhan vain me tulemme
sellaiseen tilaan, jossa me lakkaamme olemasta, ja todellinen tuska
lähimmäisemme puolesta valtaa koko sydämemme. Tätä yhteyttä Taivaaseen ei luo
inhimillinen ponnistelu, vaan yksin Jumalan Henki.
Kuinka monen saarnaajan
tulisikaan todella peseytyä joka suhteessa, eikä olla koko ajan pesemässä
muita! Kuinka monessa meistä onkaan tätä samaa saastaa, joka saa lähimmäisemme
ajautumaan kauemmaksi Jumalasta! Meistä tulisi lähteä suloinen Kristuksen
tuoksu, pelastuksen tuoksu, joka on vastustamaton jokaiselle lähellemme
tulevalle. Oi saarnaajat, oi jumalan palvelijat, peseytykää Jumalan Sanan
kylvyssä, antakaa Karitsan Veren vuotaa yllenne virtana, joka saa sydämenne
tulvimaan Kristuksen Jeesuksen armahtavaisuutta ja laupeutta!
Kuinka kirottu asia onkaan se,
että niin paljon ahdistetaan etenkin nuoria uskoon tulleita ja halutaan tietää
heidän elämänsä salaisuudet! Kuinka kirottu asia onkaan se, että veljet ja
sisaret niin paljon haluavat keskustella toisten ihmisten asioista, sen sijaan
että puhuisivat Herrasta ja hyvistä asioista. Kuinka monen puhe jäytääkään
ympäristöään kuin syöpä!
Hannelore koki Jumalan ihmeen,
jossa meillä ei ollut kuin välikappaleen osuus. Siitä huolimatta tuo ihme ei täydellisesti
korjannut kaikkea heti. Millainen vastuu onkaan meillä ihmisillä, kun lyömme
tällaisia haavoja! Mikä onkaan vastuumme vääristä puheista. Me elämme päivästä
toiseen ja luotamme siihen, että nousemme seuraavana aamuna uuteen päivään. Me
puhumme sopimattomia asioita, taitamattomia asioita, jotka leikkaavat,
satuttavat, viiltävät sieluja. Me olemme varomattomia, koska emme käsitä
sielujen tuskaa ja menneisyyden ahdistavia paineita. Me ikään kuin avaamme
korkkeja, jotka tukkivat menneisyyden paholaisten tien nykyiseen hetkeen.
Jumala on heittänyt kaikki syntimme unohduksen mereen, joka on niin syvä, ettei
siellä kukaan voi kalastaa. Voimmeko me nostaa veljemme ja sisaremme synnit
sieltä esiin ja asettaa ne hänen eteensä? Emme! Mitä me sitten teemme? Me
avaamme korkkeja, kansia, jotka kätkevät paholaisia, meidän esiin kutsumiamme
paholaisia.
Mekö kutsumme esiin
paholaisia? Kyllä! Joka kerta kun puhumme pahaa veljestämme tai sisarestamme,
me annamme luvan ja voimamme jollekin paholaiselle, jonka valtuutamme
syyttämään veljeämme tai sisartamme sellaisesta, mikä Jumalan silmissä on
täysin unohdettu, - ikään kuin sitä ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Mikä on
väärän syyttäjän osa maallisen oikeuden edessä? Valan vannonut todistaa
vääryydellä lähimmäistänsä vastaan. Jo maallinen tuomioistuin langettaa
tällaisesta ankaran rangaistuksen! Huom! Pelkästä väärästä puheesta!
Jumala armahtakoon meitä,
että ajoissa heräisimme parannuksen tekoon näissä asioissa! Kuinka suuria tulia
onkaan kielemme sytyttänyt! Tuli ei ole taivaasta langennut yllemme ja
ajattelemme heräävämme seuraavaan päivään entisenlaisenamme. Mutta me
erehdymme. Me emme väärien todistustemme ja väärien puheidemme jälkeen ole enää
samoja. Veljemme ja sisaremme veri huutaa maasta!
Hanneloren toipuminen kesti
kuukausia. Miksi ei Jumala parantanut häntä kerralla täydellisesti? Eikö Hän
ole voimallinen tekemään täydellistä tekoa? Ehkä Jumalan teon täydellisyys
onkin siinä, että Hän toi silmiemme eteen esimerkin siitä, mitä vääriin
asioihin koskeminen saa aikaan. Ehkä kaikki onkin vain armollisen Jumalan
laupeutta meitä kohtaan, ettemme jatkaisi samassa synnissä, ja tekisimme
parannuksen kielemme synneistä? - Katsokaa Hanneloreen, lapseni, katsokaa, mitä
paha kielenne ja mielenne saa aikaan. Minä olin armahtanut hänet, Minä olin
pessyt hänet Verelläni, kaikki hänen pahat tekonsa Minä olin unohtanut; Minun
silmissäni hän oli ja on täydellinen. Miksi, miksi lapseni, te olette niin
armottomia toisianne kohtaan? Oletteko unohtaneet, kuinka paljon itse olette
saaneet anteeksi? Missä te olisitte, ellen Minä armossani olisi tarttunut
teihin? Lapseni, lapseni, tehkää parannus ennen kuin on myöhä. Älkää koskeko
Minun omiini, antakaa Minun vähäisimpieni vaeltaa rauhassa Minussa! Kukaan ei
koske rankaisematta Minun voideltuihini, minun pienimpiini!
Maailma lyö lapsiansa, eikä
pysty milloinkaan korjaamaan haavoittamiansa. Millainen murhenäytelmä onkaan
siinä, että maailmaa pakenevat, turvaan paenneet, huomaavatkin tulevansa
uudelleen lyödyiksi; lyödyiksi kädellä, jonka tulisi tukea ja auttaa! Voi
Jumalani, ilmesty pian! Tule Herra Jeesus, vie todellinen seurakuntasi pian
siihen tilaan, missä se oli alussakin, niin että kaikelle vääryydelle tulisi
loppunsa! Voi kuinka minä vihaankaan tätä maailmaa! Tämä ei ole minun kotini,
minä en kuulu tänne! Tule, Herra Jeesus, ja vie meidät oikeaan Isän Kotiin.
Kuinka haluaisinkaan nähdä Sinut, tietää kaiken kurjuuden ja vääryyden olevan
lopussansa.
Herra, katso Seurakuntasi
puoleen ja paranna se, kokoa se. Näin ei voi jatkua. Armahdetut eivät voi lyödä
toistansa. Yhdistä meidät, tuo Voimasi julki Seurakunnassasi, niin että
olisimme yhtä, niin kuin Sinä ja Isä olette yhtä, yksi.
Rakas veljeni, ajattelen vielä
sitä aikaa, kun Hannelore oli toipumisvaiheessansa. Jossakin määrin
seurakunnassa käsitettiin vääryyden tapahtuneen, mutta siitä huolimatta yhä
vieläkin puhutaan siitä, kuinka rumasti Andreas puhui helvetin koirista, ja
kuinka Hannelore oli töytäissyt rouva saarnaajan nurin niin kauhistuttavalla
voimalla, että arvokkaasta antiikkikalustosta auttamattomasti puuttuu nyt yksi
tuoli, tehden melkoisen arvonalennuksen kalustoon. Kysymykseni kuului, ja
kuuluu edelleenkin: Jos seurakuntalaisten mielessä pyörivät vain nämä
ajatukset, niin miten he asennoituivat Hanneloren tuskaan?
Kun asia oli polttavimmillaan,
pyysivät useat henkilöt erikseen seurakuntaa rukoilemaan tämän avioparin
puolesta. Mutta minkä laatuista oli heidän rukouksensa? Oliko heidän
sydämessänsä todellinen tuska, joka kantaa rukouksen Herran kasvojen eteen?
Häpeäkö oli heidän rukouksensa kannustimena? Varmastikin osaksi. Mutta mitä
heidän mielessänsä liikkui rukouksen hetkenä? Mitä he rukoilivat, miten he
muovasivat sanansa ja ajatuksensa? Miten on meidän kohdallamme tänään, kun
rukoilemme?
- Rakas Jumala, Jeesuksen
Nimessä rukoilen tämän veljen ja sisaren puolesta. Auta heitä, paranna sisar,
tee ihmeesi heidän kohdallansa... Mitä tuleekaan yhtäkkiä mieleemme, mitä
näemme sielumme silmillä? Nuori, kaunis tyttö istuu moottoripyörän päällä
nahkahousuissansa, poikatukka heilahdellen sinne tänne. Tupakka savuaa suussa,
ja poikakaveri hamuilee tyttöä vyötäröltä. Mutta tämä kaveri ei olekaan
Andreas. Kyllä, minä muistan aivan hyvin nähneeni Hanneloren vieraan pojan
syleilyssä! Ja sitten tämä sama tyttö on naimisissa Andreaksen kanssa, ja
melkein tekee raajarikon rakkaan saarnaajamme vaimosta. Ja entä sitten Andreas,
tämä hurjapää, joka hillittömästi eli maailmassa! Ketä kaikkia hän
tarkoittikaan, kutsuessaan joitakin seurakuntalaisia helvetin koiriksi?... Herra
siunaa... helvetin koirat... ketä hän oikein tarkoitti? ... Auta Herra nyt
kuitenkin... Muistinkohan laittaa ruohikonkastelulaitteen päälle; aurinko
paistaa kovin polttavasti. Viime vuonna ei muuten ollut niin paljon matoja
omenoissa, mitenkähän käy tämän vuoden sadon?...
Saarnaaja on jo alkanut puhua
muista asioista, ja "harras rukoilija" miettii yhä vielä, keitä nuo
helvetin koirat oikein ovat, ja kuinka omenasato voitaisiin saada
mahdollisimman hyväksi. Herra siunaa nyt kuitenkin...
Minne kantautui hänen
rukouksensa? Kohosiko se Jumalan luokse alttarille, mistä se palaa
rukousvastauksena rakkaiden ja kärsivien lähimmäisten ylle? Kohosiko se
seurakunnan katon lävitse, vai hävisikö se maan tasalle kuin koiran häntä,
helvetin koiran häntä? Tällaistako on rukouksemme toistemme puolesta? Väärät
ajatukset vievät kaiken voiman rukoukseltamme, ja toisaalta olisi parempi
meidän olla puutarhassamme kaalimatoja tappamassa, kuin Sanan kuulossa ja
rukouksessa, jos ajatuksemme ovat väärässä paikassa.
Me emme vieläkään käsitä, mitä
Jumalan Seurakunta merkitsee, me emme käsitä, mikä merkitys on
palvelustehtävillä. Saarnaajat pesulle, sanankuulijat pesulle, koko seurakunta
pesulle, sukeltamaan kokonaan Karitsan Vereen, niin ettei meistä itsestämme jää
mitään näkyviin!
Jumalan voima etsii puhtaita
astioita, puhtaita putkistoja, joita pitkin se pääsee vuotamaan seurakunnan
keskuuteen. Pesulle, kaikki saarnaajat ja kuulijat! Pesulle, pesulle! Kaikki
haiseva ja tukehduttava ulos seurakunnasta!
Ajatellessani tuota hetkeä
rakkaan sisaremme poissaolevan sielun edessä, en voi olla ajattelematta sen
hetken voimattomuuttani, joka kuitenkin ihmeellisellä tavalla Jumalan armosta
muuttui Jumalan voiman kanavaksi. Minä olen käynyt itsetutkistelua vuosikausia,
minä olen tuominnut itseäni ja voimattomuuttani, minä olen etsinyt Jumalan
Voimaa ja vastausta, löytämättä sitä. Päivittäin, kuukausittain, vuosittain,
olen piinannut itseäni ja etsinyt itsestäni esteitä Jumalan Voiman
virtaamiselle. Tuomiota, tuomiota, vuodesta toiseen! Itsetutkistelua. Mikään ei
tuonut esiin sitä, mikä tuossa hetkessä aivan yllättäen toi Jumalan avun. Me
unohdimme itsemme, me tuskassamme vaivuimme maahan, meitä ei enää ollut, oli
vain Kaikkivaltias Jumala, joka yksin voi auttaa!
Salaisuus ei ole itsetutkistelussa,
vaan pohjattomassa, rajattomassa, mittaamattomassa Jumalan Rakkaudessa. Ihmiset
ovat tehneet kaikkensa rajatakseen sen tiettyihin inhimillisiin puitteisiin.
Todellisuudessa kukaan ei voi rajata Jumalan Voimaa ja Rakkautta. Kenelläkään ei
ole siihen oikeutta. Kun me rakastamme toinen toistamme todellisella Jumalan
Rakkaudella, ei mikään ole mahdotonta. Katsokaamme Häneen, joka antoi
puolestamme kaiken, Häneen, joka otti meidän paikkamme kuolemassa, jotta me
saisimme elää. Katsokaamme, nähkäämme, tunnistakaamme jokaisessa veljessämme ja
sisaressamme oma äitimme, isämme, veljemme, sisaremme. Rakastakaamme toinen
toistamme niin kuin itseämme. Sinä hetkenä kun veljemme ja sisaremme tuska
tulee minun tuskakseni, minun ahdingokseni, kuulee Jumala Taivaasta ja vastaa.
Mikään ei ole Hänelle mahdotonta.
******************************
Tämän kirjeen yhteydessä
haluan kertoa joitakin omia kokemuksiani, joiden uskon olevan hyödyksi
kanssamatkaajilleni.
Kuten olen kertonut itsestäni,
lupasin elämäni Herralle jo vuonna 1962, mutta vasta vuonna 1964 olin siinä
tilanteessa, että polvistuimme joidenkin veljien kanssa Herran eteen. Kuitenkin
ennen rukousta nämä kaksi veljeä vuoronperään tivasivat minulta joitakin
tunnustettavia syntejä. - Kyllä sinulla täytyy olla jotakin tunnustettavaa, he
sanoivat. Minä en käsittänyt mitään. Minä pyörittelin päätäni ja halusin vain
uudelleen jättäytyä Herralle.
En tarkoita sitä, etteikö
minulla olisi ollut synnintuntoa, ja ettenkö olisi halunnut tehdä parannusta.
Olin täysin tietoinen siitä, että tällä Uudella Tiellä oli vaellettava täysin
toisin kuin entisessä elämässä. Mutta että minun olisi pitänyt näille veljille,
joita en tarkemmin tuntenut lainkaan, kertoa joitakin salattuja syntejäni...
Raamattu tosin kehottaa meitä tunnustamaan syntimme ja rukoilemaan toistemme
puolesta, mutta kuitenkin tässä oli jotakin, mitä nuorena uskovaisena en voinut
kunnolla käsittää.
Päätänsä puistellen ja kuin
hiukan epäröiden veljet sitten polvistuivat kanssani. Näin jälkeenpäin tulee
ajatus, että kaipa he ajattelivat parhaaksi ottaa tilaisuudesta vaarin, kuin
että jättää koko asia siksensä.
Seuraavina vuosina itse toimin
sitten "sielujenvoittajana" ja "sielunhoitajana" ilmeisesti
huonoin tuloksin. Joitakin tapauksia on jäänyt lähtemättömästi mieleeni, ja
toivoisin voivani hyvittää kaiken nyt, kun ymmärrän enemmän.
Joissakin hengellisissä
piireissä ja ryhmissä oli ja on tapana viedä kääntyvä sielu todella
"ratkaisun paikalle" ja synnit on tunnustettava. Mutta onko järkevää
haluta tietää, tai saada toinen kertomaan elämänsä salaisuuksista? Eikä riitä
se, että kyseinen sielu haluaa jättää entisen elämänsä taaksensa ja näkee
itsensä syntiseksi ihmiseksi, joka nyt astuu parannuksen tielle? Eikö riitä se,
että tämä syntien rasittama ihminen kertoo kaikki syntinsä ja rikkomuksensa
Jumalalle?
Me elämme pahassa ajassa, ja
paha on aika ollut jo pitempään. Voiko sielunhoitaja kuunnella veljiensä ja
sisariensa syntejä ilman että se vaikuttaa hänen suhtautumiseensa tähän
ihmiseen? Uskon olevan olemassa todellisiakin sielunhoitajia, mutta suuri on
ollut pettymykseni monta kertaa niin omalla kuin jonkun toisenkin kohdalla.
Aikoinaan tunnustin joitakin
asioita joillekin saarnaajaveljille, mutta näin monen vuoden jälkeen arvosteltuna
täytyy tulla siihen johtopäätelmään, että parempi olisi ollut puhua asioistani
vain Jumalalle. Samoin on todettava joidenkin veljien ja sisarienkin kohdalla.
Yhä uudelleen herää mielessäni kysymys:
"Miksi me niin kovasti haluaisimme veljiemme ja sisariemme tunnustavan
jotakin? Miksi me niin kovasti haluaisimme tietää jotakin aivan
henkilökohtaista ja arkaa heistä? Miksi yleensä olemme niin kiinnostuneita
toistemme asioista? Olemmeko todella siinä tilassa, että veljemme ja sisaremme
tunnustaessa syntinsä tai rikkomuksensa, me olemme kykenevät olemaan välittäjiä
Jumalan ja heidän välillänsä?"
Erikoisesti on jäänyt mieleeni
eräs tapahtuma, joka toistui Afrikan matkani aikana useaan kertaan. Mukanani
matkaava veli oli kovasti kiinnostunut afrikkalaisten veljiensä elämästä ja
halusi tietää mahdollisimman paljon näistä. Mahdollisesti hänellä oli halu
auttaa näitä ystäviä pääsemään syvällisempään elämään Herrassa, mahdollisesti
hän oli toisaalta täynnä vääränlaista uteliaisuutta. Istuimme iltaa jossakin
ruokapaikassa kokousten jälkeen, ja hän alkaa udella veljiltä, millaisen vaimon
kukin on saanut. Tärkein osa kysymystä tuntui olevan: "Te kun olette
saarnaajia, ja Jumalan Sanan mukaisesti saarnaajan pitää mennä neitsyen kanssa
naimisiin, niin miten on, oletteko todella saaneet neitsyet vaimoksenne?"
Minun olisi tehnyt mieli
vaipua maan alle. Syrjäsilmällä vilkuilin pää kumartuneena veljiäni, jotka
vaipuivat kuin jonkinlaiseen "mitä tämä oikein on?" hiljaisuuteen.
Minusta tuntuu, etteivät he edes käsittäneet kysymystä. Mutta velipä osasi
esittää asian uudelleen entistä painokkaammin. Veljien ei auttanut muuta kuin
toisiinsa vilkaisten selittää, että Afrikassa tuskin tunnetaan käsitettä
neitsyt. Maanosan tavat ovat niin erilaiset kuin meillä Euroopassa.
Minusta tuntui todella pahalta
ja tuntuu vieläkin. Jokaisella näistä veljistä oli suloinen vaimo ja lapsia.
Onko meidän tehtävämme saattaa heille huono omatunto jossakin asiassa, jolle ei
voi mitään? Jumalan Sana on annettu ihmiskunnalle suojelemaan ihmistä. Sitä ei
ole annettu nuijaksi, jolla isketään toista päähän! Olosuhteet voivat vaihdella
suurestikin, niin meidän kuin noidenkin ihmisten elämässä. Onko meillä oikeutta
ryhtyä tuomareiksi toisen ihmisen elämässä, josta tuskin tiedämme mitään? Saatamme
ajatella tietävämme paljonkin, koska olemmehan puhuneet sen ja sen ihmisen
kanssa kyseessä olevasta ihmisestä ja hänen asioistansa, mutta mikä on
lopullinen totuus?
Minä olen monta kertaa ollut
siinä tilassa, että olisin halunnut puhua asioistani jollekin veljelle, jotta
yhdessä olisi voitu jättää kyseiset asiat Herralle. Tämä on Jumalan
alkuperäinen tarkoitus, mutta keneen me voimme luottaa?
Olen jo aikaisemmin kertonut
eräästä tapauksesta nuoruuteni ajalta. Olin raamattukoululainen ja minun piti
osallistua eräisiin kokouksiin puhujana. Kaikki tämä kuului tietynlaiseen
harjoitteluaikaan. Juuri noille vuosille sattuivat kovimmat taisteluni, ja tänä
päivänä vasta käsitän, millaisissa ahdistuksissa silloin todella olin. Minä
olin todella rikottu, murrettu, maahan tallattu. Silti etsin ystävää, veljeä,
joka ymmärtäisi minua.
Samoissa kokouksissa tulisi
puhumaan myös eräs vanha, hyvin arvostettu veli, jolla oli suorastaan
satumainen maine sielujenhoitajana. Puristaessaan sitten kättäni kokousiltana
kokousten jälkeen, tämä suuri saarnaaja kääntyy vieressä olevan evankelistan
puoleen ja sanoo: "Jos tämä veli olisi ollut jonkun aikaa minun kanssani,
niin hän olisi todella nöyrä veli!"
Tämä on yksi kokemus, joka on
lähtemättömästi jäänyt mieleeni. Jos kaikkein arvostetuin sielunhoitajaveli
sanoo jotakin tällaista minun tilassani olevalle maan matoselle, niin mitä
tulisi ajatella kaikista muista? Mikä loppujenlopuksi on sittenkään
jumalallista ja mikä inhimillistä, jumalisuuden ulkokuoren alla? Musertajia,
nöyryyttäjiä löytyy mistä tahansa, mutta missä ovat veljet ja sisaret, jotka
ovat yhteydessä taivaallisiin ja ovat kykeneviä välittämään jumalallista
balsamia, joka vilvoittaa ja parantaa hehkuvat haavat?
Kuinka monta kertaa olenkaan
törmännyt tilanteeseen, jossa suurempi joukko veljiä ympäröi minut suurella
voimalla ja haluaa rukoilla puolestani! Minä en tunne näitä veljiä, minä en
tiedä mitä he todella opettavat ja uskovat. Siitä huolimatta minun on
polvistuttava tai kumarruttava heidän käsiensä alle ja haukottava henkeä
ahtaassa puristuksessa. Mitä he haluavat antaa minulle, mitä he haluavat
tapahtuvan minulle? Pitäisikö minusta tulla samanlainen kuin hekin?
Minä en halua tulla
samanlaiseksi kuin he, kättenpäällepanijat! Minä en alkuunkaan pidä heidän
tavastansa lähestyä minua; jokin sisimmässäni sanoo, että he haluavat saada
minut jonkinlaiseen hallintaansa!
Kuinka usein onkaan tässä
maailmassa käynyt niin, että tunnustetut synnit ja lankeemukset ovat johtaneet
suoranaiseen kiristystilanteeseen! Jokin salattu asia saarnaajan käsissä on
kuin näkymätön side, ansa, kahle. Tämä ei varmastikaan ole Jumalan tarkoitus.
Niin ikävää kuin se onkin,
meidän on otettava tosiasiat tosiasioina ja toimittava sen mukaan kuin mitä
olosuhteet sallivat. Kuinka surullista onkaan se, ettei kaikissa asioissa voi
ratkaista oikean ja väärän välillä, vaan joskus on valittava pienemmän ja
suuremman pahan välillä. Jumalan Sanan suhteen ei ole tehtävissä mitään
kompromisseja, mutta yksilöllisessä elämässä niitä on pakko tehdä, jos aikoo
selvitä eteenpäin. Jos tarjolla ei ole kaikkea sitä, minkä Jumala on
tarkoittanut olemaan seurakunnassa, ei sille voi kerrassaan mitään. Kuka kantaa
vastuun kaikesta? Se on pelottava ajatus.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti