Social Icons

Pages

tiistai 26. marraskuuta 2013

KIERTOKIRJE LOKAKUU 1990 osa 5



                             
HERRAN RUUMIIN EROTTAMINEN

   Yleisesti pyritään kieltämään palvelustehtävät, vaikka asiasta on niin paljon puhuttu. Mutta kieltäessämme palvelustehtävät, kiellämme itsemmekin olemassaolon oikeutuksen. "Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin, sillä me olemme yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi... Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta... Silmä ei saata sanoa kädelle: 'En tarvitse sinua', eikä myöskään pää jaloille: 'En tarvitse teitä'. Olisiko vain inhimillinen mieleenvälähdys, vaiko Pyhän Hengen johdatus, että mieleeni tulee sanankohta: "Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman..." (Jes.52:7). "Emme tarvitse mitään julistajia, emme tarvitse jalkoja..." Jos tämän ajan seurakunta kieltää palvelustehtävät ja ilosanoman viejän jalat, niin onko enää edes kysymys todellisesta seurakunnasta? Mitä on seurakunta ilman jalkoja? Mikä on seurakunta ilman sananpalvelustehtäviä?
   Kuinka usein onkaan esitetty ajatus, että julistakoon jossakin kokouksessa kuka mitä tahansa, lampaat erotelkoot hyvän ja pahan. Kukin tehköön mitä haluaa ja julistakoon mitä haluaa, kukin vastatkoon tekemisistään. Mitä sanoo kuitenkin Herran Sana? "Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, VARSINKIN YMPÄRILEIKATTUJEN joukossa; semmoisilta on suu tukittava..."
   "Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi..." Sananpalvelijan tehtävä ei ole inhimillisesti helppo. Kuinka kiitollinen olenkaan siitä, ettei tässä lausuta mitään ankaraa tuomiota, vaan käsketään nuhtelemaan ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi! Kaikki on siis vielä toivon varassa! Kiitollinen olen siitäkin, ettei minulle sanottu: "Kreetan mies, peto ilkeä, laiskurivatsa", vaan että keskimmäinen nimitys jätettiin pois.
   Kohta on kaikki liian myöhäistä. Niin kauan kuin aika on, tehkäämme parannus ja tarrautukaamme puhtaaseen ja terveeseen Sanaan.
   "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo... 'Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi', se on se uskon sana, jota me saarnaamme... Sanoohan Raamattu: 'Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään'." (Room.10:4-13).
   "Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää" (5.Moos.30:14).
   Kuinka rohkenee joku asettaa kysymyksenalaiseksi jotakin, joka on minussa? Saan Jeremian tavoin todistaa: "Sinun sanasi tulivat, ja minä söin ne, ja sinun sanasi olivat minulle riemu ja minun sydämeni ilo; sillä minä olen otettu sinun nimiisi, Herra, Jumala Sebaot." (Jer.15:16). Hesekielin kanssa saan todistaa: "Ja hän sanoi minulle: 'Ihmislapsi, ravitse vatsasi ja täytä sisälmyksesi tällä kirjakääröllä, jonka minä sinulle annan'. Niin minä söin, ja se oli minun suussani makea kuin hunaja." (Hes.3:3). Kuka rohkenee väittää, ettei Sana olisi osa minua ja minä osa Sanaa? Kuka rohkenee väittää, että minun tulisi kuin kysyä lupa tuon Sanan julistamiseen? Kuka rohkenee väittää, että minun tulisi sanoa koko ajan: "Profeetta sanoi, profeetta sanoi!", kun minä voin julistaa Herrani ihmeellisistä teoista ja sanoa: "Näin sanoo Herra! Hän paljasti itsensä minulle tässä viimeisessä ajassa, ja saan sanoa, että olen oppinut tuntemaan Hänet, josta Mooses ja profeetat ovat puhuneet!"
    Opinmukainen ja luotettava Sana antaa meidän ymmärtää, että koko Jumalan neuvopäätös on tehty tiettäväksemme tässä viimeisessä ajassa, ja me olemme kuulleet kaiken tarpeellisen. Todellisten uskovaisten keskuudessa ei ole mitään sekaannusta ja saappaat ovat tiukasti jalassa, taitammehan taivalta koko ajan. Joka ei tunne omia saappaitansa, ei myöskään tunne tietä. Kuka tahansa voi luetella paikannimiä kartasta ja kertoa siitä paljon, mutta kuka on lähtenyt liikkeelle saavuttaaksensa päämäärän?
   Sanassa, joka on julistettu tälle ajalle, ei ole mitään sekaannusta tai ristiriitaa. Jokainen todellinen uskovainen on tehnyt siten kuin nöyrä jumalanpalvelija sanoi: "Tutkikaa kaikki Kirjoituksista, tutkikaa, pitääkö paikkansa se, mitä minä puhun!"
   "Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä  Herra on heille kullekin antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta JUMALA ON ANTANUT KASVUN. Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, VAAN JUMALA, JOKA KASVUN ANTAA. Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus." (1.Kor.3).
   "Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän, teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas (teidän on jokainen todellinen sananpalvelija), teidän on maailma ja elämä ja kuolema, nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän. MUTTA TE OLETTE KRISTUKSEN, JA KRISTUS ON JUMALAN."
Markku Vuori
Jatkuu…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text