ALUSSA
--- Alussa, Jumalan paratiisissa, ensimmäiset
ihmiset olivat puetut Jumalan Sanalla, ja olivat suojassa niin kauan kuin
olivat kuuliaisia sille. Lankeemuksen jälkeen, alun jälkeen, Jumala ajoi heidät
pois paratiisista, mutta kuitenkin rakkaudessaan valmisti heille puvut nahasta
ja puki ne heidän yllensä. Millainen murhenäytelmä, millainen muutos
ihmislapselle! Ei kuitenkaan ilman toivoa! ---
Voidaksemme
todella käsittää, mitä tutkimamme aihe sisältää, olemme suorastaan pakotetut
menemään kaiken alkuun. Kuka tahansa aloittaa tämän tutkimuksen jostakin
muualta, on varmuudella päätyvä toisenlaiseen tulokseen. Mutta jos tahdomme
kestää Kaikkivaltiaan Jumalan edessä, ja tulla kerran puetuiksi siihen valkeaan
viittaan, joka on varattu voittajalle, on meidän etsittävä Jumalan Sanan
kokonaistodistusta. Sitä on mahdotonta löytää ilman uskon siipiä, jotka ovat
Uusi- ja Vanha Testamentti. Meillä ei ole mitään toivoa ymmärtää Uutta
Testamenttia, eikä ole mitään mieltä pitäytyä kiinni ainoastaan siihen, mitä
siinä sanotaan, ellemme pysty näkemään sitä Vanhan Testamentin täyttymyksenä.
Vanha Testamentti on varjokuva siitä, mikä Uudessa on toteutunut. Kuinka
voisimme rakentaa talon ilman piirustuksia? Aivan samoin emme pysty rakentamaan
Seurakuntaa, ellemme löydä sille annettuja lupauksia. Näistä lupauksista suuri
osa on Vanhassa Testamentissa.
Miten
on sitten avioliittoa koskevien asioiden suhteen? Moni on sitä mieltä, että
yksin Uuden Testamentin kohdat tulevat kysymykseen tässä ajassa. Mutta rohkenen
Jumalan Sanan kanssa olla toista mieltä: "Vai
ettekö tiedä, veljet — minä puhun lain tunteville — että laki vallitsee
ihmistä, niin kauan kuin hän elää? Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa
olevaan mieheensä..." (Room. 7:1-). "...olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä
heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, NIINKUIN LAKIKIN SANOO" (1.Kor.
14:34). Näistä kahdesta kohdasta näemme selvästi, että Uusi Testamentti itse
sitoo itsensä Vanhaan.
On
mieletöntä toistaa vuodesta toiseen samoja sanankohtia ja lukea ne yhä
uudelleen ja uudelleen, käsittämättä lainkaan, mitä ne sanovat ja edellyttävät
meiltä. Ikävä kyllä näin on tehty kaikkina vuosina niin kauan kuin muistan.
Olen todella hämmästyneenä joutunut viime aikoina toteamaan, kuinka monta
kertaa Matt. 5:19 ensimmäistä kertaa julkituotu ajatus toistuu kautta koko
Uuden Testamentin yhä uudelleen ja uudelleen: "...mutta joka niitä noudattaa..." Kysymys on Jeesuksen
sanoista. "Ei jokainen, joka sanoo
minulle: 'Herra, Herra!' pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee
minun Taivaallisen Isäni tahdon." "Sen tähden on jokainen, joka 1.)
kuulee nämä minun sanani ja 2.) TEKEE NIIDEN MUKAISESTI, verrattava
ymmärtäväiseen mieheen..." (Matt. 7). Kuuleminen on hyvä asia, mutta
se ei yksin riitä. On ollut hyvä kuulla menneinä vuosina luettavan kaikki
naisen asemaa ja perhettä koskevat sanankohdat, mutta olemmeko ymmärtäneet mitä
Herra niiden kautta haluaa sanoa meille? Olemmeko olleet kykeneviä toteuttamaan
ne elämässämme, vai onko kaikesta yrityksestämme tuloksena täydellinen
sekaannus, koska olemme säikähtäneenä tunteneet astuneemme jonkun varpaille?
Olemmeko rauhan säilyttääksemme tehneet kompromisseja, ja ajatelleet huomisen
päivän korjaavan kaiken?
Jumalan
Sanassa täytyy olla toimivan vastauksen
kaikkiin kysymyksiimme. Kaikki se, mitä Jumala Sanassansa sanoo meille, on
toteutettavissa ja mahdollista saavuttaa; muutenhan Jumala vain kiusaisi meitä
säännöksillä, jotka ovat mahdottomia toteuttaa. Tässä suhteessa emme elä lain
alla, vaan armon ajassa. Sielunvihollinen vain on saanut säikyttää meidät, niin
ettemme käsitä sitä, millainen määrä siunausta sisältyy kuuliaisuuteen.
Alamaisuudesta puhuminen on säikäyttänyt monet, mutta käsitämmekö mistä on
kysymys? Pelkäämmekö olla alamaisia Herralle? Yhtä vähän kuin on peljättävää Herralle alamaisena olosta, yhtä vähän
peljättävää on todellisuudessa siinä, kun puhutaan naisen alamaisuudesta.
Emme puhu nyt siitä, kuinka tätä alamaisuutta ja miehen asemaa on käytetty
väärin. Emmehän muillakaan alueilla heitä menemään koko asiaa kohdatessamme
väärää käytöstä ja suhtautumista! Miksi juuri tällä alueella on lapsi heitetty
menemään pesuveden mukana?
Alussa
kaikki oli ihanaa ja sopusointuista, koska vihollinen ei vielä ollut päässyt
Jumalan Sanan suojaavan muurin ylitse. Kysykäämme
ensimmäiseksi mitä ajatuksia Jumalan mielessä liikkui hänen luotuaan
ensimmäisen ihmisen, ja miten hän halusi kaiken tapahtuvan? Jumalan Sana on
siemen ja niin kuin maan tuli kasvaa vihantaa, ja ruohoja, jotka tekevät
siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää,
jossa niiden siemen on — niin tuli ihmisenkin toteuttaa Jumalan tahto.
Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Alku,
kuinka kiehtova ja jumalallinen aika! Sitä ennen ei ollut mitään muuta kuin
Jumala, Iankaikkinen Jumala, jolla oli ajatuksia mielessänsä, jotka Hän halusi
toteuttaa. Jumala puhui, Jumala sanoi, ja tapahtui niin kuin Hän sanoi.
Pysähtykäämme hetkeksi ajattelemaan, ja syöpyköön mieliimme ja sydämiimme
lähtemättömästi Jumalan Sanan merkitys. Olemme aina vain ajatelleet Jumalan
Sanaa kirjana, mustakantisena Raamattuna, jota kukin lukee oman ymmärryksensä
mukaan, saaden Hengen apua kukin oman mittansa mukaisesti. Mutta onko Jumalan
Henki todella saanut meidät käsittämään ja näkemään sydämemme silmillä, ettei
Jumalan Sana ole vain kirjaimia tai äänteitä, vaan luova Voima, jolle mikään ei ole mahdotonta? Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus
tuli. Kuka rohkenisi nousta vastaan ja sanoa: "Valkeus, väisty!"
Jumala näki, että valkeus oli hyvä, ja Hän jatkoi luomistyötänsä. Niin helposti
asetumme Jumalaa vastaan, mutta ajatelkaamme todella asettuvamme Häntä vastaan
kesken luomistyön! Missä olimme silloin, mitä olimme silloin? Mitä olisimme
voineet tehdä, miten olisimme voineet vastustaa? Mihin perustuu ylpeä mielemme
tänä päivänä? Mihin perustuu vastahenkisyytemme? Typeryyteen,
maailmankaikkeuden suurimpaan typeryyteen! Luontokappaleetkin, eläimet, joita
pidämme ala-arvoisempina olioina, tiedostavat asiat meitä paremmin!
Käsittäkäämme
siis tulevaa tarkasteluamme varten, että olemme tekemisissä saman Sanan kanssa,
joka loi kaiken, ja joka nyt myöhemmin on puhunut meille ja antanut ohjeet
elämällemme!
Ennen kuin
Jumala vielä loi ihmisen lihaan, puhui Hän taivaallisille sotajoukoillensa: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme,
kaltaiseksemme... Ja Jumala loi
ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi..." Jumalalla
ei ollut mitään pientä mielessänsä. Hänen ajatuksensa oli tuottaa maan päälle
jotakin kaltaistansa, jotakin, minkä Hän voi tuntea omaksensa, Itsestänsä
lähteneeksi. Me katselemme asioita liian usein omasta näkökulmastamme ja
tunnemme itsemme niin mitättömiksi, tai toisaalta liian suuriksi. Saakoon
Jumalan Pyhä Henki kuljettaa meitä halki ajan pilvien ja usvain, ja tuoda
eteemme vääristelemättömän ja alkuperäisen kuvan kaikesta siitä, mitä alussa
tapahtui! Kukaan ei ollut vielä vääristellyt mitään, ei muuttanut mitään siitä,
minkä Jumala oli tehnyt, ja minkä Hän oli nähnyt hyväksi. "Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli
sangen hyvää."
"Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä,
kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, ei ollut
vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa
kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata
viljelemässä, vaan sumu nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan. silloin Herra Jumala teki maan tomusta
ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli
elävä sielu." Maan päällä ei vielä kasvanut mitään, vaikka
sanotaan, että Jumala loi kaiken, ja kaikki oli hyvää? Riitti se, että Jumalan
asettama siemen oli maan povessa, halleluja! Tuo siemen odotti vain kosteutta
ja auringon valoa. Siihen aikaan Jumala teki maan tomusta ihmisen! Mikä olet
sinä ihmislapsi, joka kerskaat, ja ajattelet olevasi jotakin? Mikä olet sinä
ihmislapsi, joka arvostelet Jumalan tekoja ja asetat Hänen Sanansa
kysymyksenalaiseksi? Missä sinä olisit, ellei Jumala olisi sinua maan tomusta
muovannut, ja antanut sieraimiisi elämän henkeä? Käsitämmekö, mikä taivaallinen
lahja on elämä, Jumalalta saatu? Jumalan kuvaksi luotu!
"Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin,
itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka Hän oli tehnyt." Mitä me
tunnemme, kun olemme aikaansaaneet elämässämme jotakin erikoista? Mitä
tunnemme, kun pieni elämä sätkii isän ja äidin sylissä? Mitä täytyikään
Jumalan, Meidän Taivaallisen Isämme tuntea, kun Hän ensimmäisen ihmisen laski
kädestänsä tuohon ihanaan puutarhaan! Millaiset odotukset, millaiset
riemulliset ajatukset! Hän katseli omaa kuvaansa, jonka Hän oli tehnyt, ja jota
Hän kutsui ihmiseksi. Hän, Jumala, ei ollut yksin. Hänen taivaalliset joukkonsa
eivät olleet Hänelle kylliksi, Hän halusi seuraa. Hän halusi katsella ja iloita
luomastansa. Mitä merkitystä olisi ollut kaikella maalla, ellei joku olisi
ollut nauttimassa siitä!? Kaiken tämän Hän teki ihmistänsä varten! "Ja Herra Jumala kasvatti maasta
kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä... ja Eedenistä lähti joki,
joka kasteli paratiisia..."
Jumala oli valmistanut ihmiselle jotakin sellaista, mitä tämä itse ei
olisi osannut kuvitellakaan. Ihminen asui Jumalan paratiisissa, kaiken
täyttymyksessä.
"Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet
Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä." Koko
luonto oli pantu palvelemaan ihmistä, ja kaikki oli alamaista hänelle. Mutta
mikä huomionarvoista, hänet oli hallitsijan ohella asetettu varjelemaan,
suojelemaan sitä, mikä palveli häntä. "Ihmisestä
tuli elävä sielu." Jumala halusi seuraa, Hän halusi kanssakäymistä
luomansa kanssa, mutta Hän ei halunnut pakonomaista vastarakkautta tai
kuuliaisuutta. Hän antoi ihmiselle vapaan tahdon päättää elämästänsä. "Ja Herra Jumala kasvatti maasta
kaikkinaisia puita... ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän- ja
pahantiedon puun." "Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: 'Syö
vapaasti kaikista muista paratiisin puista. mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona
sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."
Pankaamme
erikoisesti merkille se, että tähän mennessä ei ole vielä muuta kuin
ensimmäinen ihminen, Aadam, jolle Jumala puhuu. Tällä on mitä suurin merkitys
kaiken ymmärtämiseksi. Kuka olisin minä tai sinä arvostelemaan sitä, että mies
luodaan ensin?! Kuka rohkenee arvostella sitä, että paratiisin ensimmäinen
asukas on Aadam, mies, ja Jumala puhuu hänelle ja antaa Sanansa hänelle. Koko
paratiisi on hänen käytössänsä, ja hän saa siellä kulkea minne tahansa, tehdä
mitä tahansa. Hän saa syödä kaikista paratiisin puista mielensä mukaisesti, ja
nauttia elämästä. On vain yksi poikkeus: Kaiken tuon yltäkylläisyyden keskellä
on elämän puun vieressä hyvän- ja pahantiedon puu. Mitä tarvetta hänellä
ylipäätänsä olisi edes koskea siihen, tai mennä sen lähelle, onhan koko paratiisi
täynnä mitä ihanimpia puita ja pensaita ja ruohoa ja kasveja? Tästä puusta
Jumala sanoi Aadamille, ettei hänen tule syödä siitä. Meille ei kerrota mitään
siitä, mitä Aadam puuhaili yksinänsä ja mitä hän söi. Meille ei edes kerrota
kuinka kauan hän oli yksiksensä.
Meille
ei ole siis kerrottu, kuinka kauan Aadam oli yksin. Tiesikö hän olevansa yksin?
Tunsiko hän olonsa yksinäiseksi? Siitäkään ei kerrota meille mitään. Hän eli
elämäänsä Jumalan paratiisissa, täydellisyydessä. Mikä olisi voinut olla paremmin;
olihan Herra nähnyt kaiken hyväksi! Hänet oli luotu Jumalan kuvaksi, ja Jumala
varmasti hymyili seuratessaan ensimmäisen lapsensa toimia. Hänellä oli vielä
ajatuksia mielessänsä. Oliko niitä Aadamilla, sitä emme tiedä, mutta Jumalalla
oli ajatuksia mielessänsä, kun Hän katseli Aadamia!
Meille
ei kerrota mitään siitä, että Aadam olisi esittänyt toivomuksia Jumalalle,
mutta varmastikin he keskustelivat. Saakoon
Pyhä Henki kaivertaa seuraavat sanat sydämiimme: "JA HERRA JUMALA SANOI:
'Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle
sopiva’."(1.Moos. 2:18). Ei sanota mitään siitä, että Aadam olisi
valittanut yksinäisyyttänsä, ja pyytänyt seuraa. Mutta kun Jumala katseli ja seurasi aikansa paratiisiin asettamaansa
ihmistä, Aadamia, huomasi Hän, että tämän ei ollut hyvä olla yksinänsä. On mitä
suurin merkitys sillä, että käsitämme Jumalan lausuneen julki tämän ajatuksen,
eikä Aadamin! Jumala muisti, mitä oli ajatellut aikaisemmin: "Ja Jumala loi ihmisen omaksi
kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi
heidät." Aadamissa oli itsessänsä jossakin mielessä niin miehen kuin
naisenkin olemus.
Sanotaan,
että todettuaan ihmisen yksinäiseksi, Herra Jumala teki maasta kaikkinaiset
metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen,
kuinka hän ne nimittäisi; ja niin kuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon,
niin oli sen nimi oleva. Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja
taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Kuinka ihanaa, kuinka suloista!
Muistelkaamme niitä hetkiä, kun pienokaisemme alkoi tutustua tähän maailmaan ja
kuuntelimme hänen jokelluksiaan! Mitä tunsikaan Herra Jumala seuratessaan
kaikkea sitä, mitä Hänen kuvansa, oma poikansa teki ja puhui! Taivaallinen onni
ja sopusointu vallitsivat luodun ja hänen Luojansa välillä. Rakkaus huokui
kaikesta. "Mutta Aadamille ei
löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut."(1.Moos. 2:20).
Aadamille sopiva apu ei löytynyt mistään ulkopuolisesta. Niin paljon
kuin olikin elämää ympärillä, ei mikään sopinut siihen kuvaan, mikä Jumalalla
oli mielessään Aadamin avuksi. Jumalalla oli jo ennen maailman perustamista mielessään
kuva koko pelastussuunnitelmastansa, ja
mallin kaikelle hän otti iankaikkisuudesta. Kaikki maan päälle luotu oli kuin
varjokuva jostakin kaukaisessa tulevaisuudessa tulevasta. Mikään luotu ei ollut ilman tarkkaa
merkitystä. Toistakaamme: MIKÄÄN LUOTU
EI OLLUT ILMAN TARKKAA MERKITYSTÄ!
Sillä, että Aadam luotiin ensin, oli mitä suurin merkitys. Sillä, että
Jumalalla oli kanssakäymisensä Aadamin kanssa ennen kuin ketään
muuta oli olemassakaan, on mitä suurin merkitys. Sillä, että Jumala ensin
puhui Aadamin kanssa, on mitä suurin merkitys.
"Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen
raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja
täytti sen paikan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta,
jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo." Mitä
Jumalalla oli mielessään, kun Hän vaivutti Aadamin uneen, ja avasi hänen
kylkensä? "Niin on myös
kirjoitettu: 'Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu';
viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki... ensimmäinen ihminen oli
maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta" (1.Kor. 15:45-47). Jo
tuolloin Jumalalla oli mielessänsä se hetki, kun kerran Golgatalla keihäs olisi
puhkaiseva meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kyljen, ja Hänen verensä olisi
vuotava tämän maan päälle, ja tuon veren vaikutuksesta syntyisi esikoisten
Seurakunta. Älkäämme milloinkaan
unohtako, että jo tässä vaiheessa on kysymys esikuvasta. Niin kuin Herra Jumala
avasi Aadamin kyljen, ja otti hänestä Eevan, niin olisi Seurakunta tuleva esiin
Kristuksen kyljestä. Yhdestä ihmisestä tehtiin kaikki maan asujat, samoin
Kristus on esikoinen ennen kaikkia muita.
Muistakaamme
siis: Jumala oli se, joka näki hyväksi antaa Aadamille avun, ja Hän itse teki
sen avaamalla Aadamin kyljen. Ja tuo apu otettiin Aadamista, eli se oli osa
häntä itseään. Siten Aadam saattoi sanoa oikeutetusti: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon
miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu." "Sen tähden mies
luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat
yhdeksi lihaksi."
"Ja he olivat molemmat, mies ja hänen
vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa." Jumala
oli sanonut, että heidän tulisi vallita meren kalat ja taivaan linnut ja
karjaeläimet ja koko maa ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat. "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja
täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja
taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet." Mies Aadam,
ja hänen vaimonsa Eeva, olivat maailman hallitsijoita. Kaikki oli heille
alamaista. He hallitsivat yhdessä. He olivat yksi liha, he olivat yhdenvertaiset.
"Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon
eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: 'Onko Jumala
todellakin sanonut: Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" Meille
ei kerrota mistään keskusteluista muiden eläinten kanssa. Vain siitä kerrotaan,
että käärme puhuttelee Eevaa, naista, kun tämä on yksinään. Miksi käärme tulee
juuri silloin, kun Eeva on yksin? Vai onko niin, että Eeva meni lähelle sitä
paikkaa, missä käärme oli? Missä on Aadam? Kuka oli valistanut Eevaa? Jumala
oli jo Aadamille kertonut mitä sai tehdä ja mitä ei. Luonnollisestikin voimme
olettaa, että Aadam oli yhdessä Eevan kanssa kiertänyt Paratiisin ja esitellyt
kaiken hänelle. Se on mitä luonnollisinta, sillä tulihan Eevan saada tietää
kaikki se, mitä Aadamkin tiesi. Aadamin velvollisuushan oli saattaa vaimonsa
tietoisuuteen kaikki tarpeellinen, ja siten myöskin varoittaa hyvän- ja
pahantiedon puusta. Oliko Aadam sanonut, ettei puuhun saanut koskeakaan, vai
keksikö Eeva itse sen? Edellisessä luvussa voimme lukea, että Jumala kielsi
ainoastaan syömästä siitä.
Käärmeellä
oli omat tarkoitusperänsä, ja pankaamme
todella merkille ketä hän lähestyi saavuttaaksensa päämääränsä! Ei kerrota
mitään siitä, että Aadam ja käärme olisivat keskustelleet. Mutta nyt käärme
puhuttelee Eevaa, ja esittää kysymyksen: "Onko Jumala todella
sanonut?" Tässä on meidän kysymyksemme tänään! Aadam oli valistanut
vaimoansa kaikesta tarpeellisesta ja kertonut, mitä Jumala oli puhunut. Miten
on tänä päivänä? Eikö vain tuo sama vanha käärme kuiskuttelekin (Mistä
johtunee, että minusta tuntuu, että koko keskustelu aikanaan käytiin kuin
kuiskaten?) vielä tänään sisarten korviin: "Onko
Jumala todella sanonut?" Ja sisaret alkavat miettiä. Totta, Jumala on
puhunut hyvin paljon; Jumala on puhunut kääntymyksestä, parannuksesta,
kasteesta, ehtoollisesta, uskovaisen elämästä yleensä. Jumala on todella
puhunut meille, ja me tiedämme Hänen tahtonsa. Mutta mitä sitten tulee tähän
aiheeseen avioelämästä, niin... miten se nyt oikein olikaan? Kyllähän Jumala on
sanonut, että naisen tulee olla alamainen, mutta miten se nyt tässä ajassa..?
Kyllä Jumala varmastikin on siitä puhunut, mutta eiköhän se ole vain tuo minun
mieheni, joka siitä on noin laajemmin puhunut? Ei se varmaankaan ole Jumalan
tarkoitus sillä tavoin...? Ja käärme hymyilee sisäänpäin mitä ilkeintä hymyään.
Eeva
kertoi käärmeelle: "Me saamme syödä
muiden puiden hedelmiä paratiisissa, mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä
paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen,
ettette kuolisi'." Hän oli siis ollut opetuksen alla. Mutta käärme
sanoi hänelle: "Ette suinkaan
kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat
teidän silmänne, ja tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan." Eevassa
jokin värähti. Kummallinen kiihtymys valtasi hänet. Kaiken tuon loiston ja
ihanuuden keskellä, täydellisyyden keskellä, tunteiden ja aistien
ylipursuavaisuuden keskellä, hänet valtaa outo tunne. Käärmeen myrkky on
saavuttanut hänen korvansa. Se on tunkeutunut hänen päähänsä. Häneen on
kylvetty kauhean epäilyksen siemen. Jumala
salaa häneltä jotakin? Kaiken tuon nautinnon keskellä tulee esiin jotakin
viheliäistä Eevassa. Keskustelu käärmeen kanssa saa hänet ajattelemaan asiaa,
joka hänen olisi tullut ohittaa ilman minkäänlaista siihen takertumista. Aadam
ei olisi ottanut sitä kuuleviin korviinsa, mutta missä on Aadam? Aadamia ei näy
juuri nyt missään; toteaa Eeva, ja jatkaa miettimistänsä. Tässä on jotakin,
mitä Aadamkaan ei ole hänelle kertonut.
Ihmiskunnan
historian synkin vaihe on alkamassa, siemen on kylvetty. Eevan käsi ojentautuu
kohti jotakin uutta ja valaisevaa, ulos Jumalan Sanan suojaavan verhon takaa.
Pimeyden voimat ja näkymättömät pilvet alkavat kokoontua. On kylvetty
epäilyksen siemen, epäilys Herraa Jumalaa kohtaan! Millainen vääryys, millainen
epäoikeudenmukaisuus! "...nainen
petettiin ja joutui rikkomukseen..." Petetty johti puolisonsa samaan
petokseen.
Tässä
kohden jättäkäämme ajallisien tapahtumien järjestyksessä seuraaminen, ja
tehkäämme yhteenveto siitä, mitä on tapahtunut.
1. Jumala loi taivaan ja maan
2. Jumala teki maan tomusta ihmisen
3.
Jumala seurasi ihmisen, Aadamin elämää, ja totesi, että tämä ei ole onnellinen
yksin, vaan tarvitsee avun, joka on sopiva.
Jumala itse siis toteaa avun tarpeen ja katsoo sen
oikeaksi!
4.
Jumala puhui Aadamin kanssa jo ennenkuin Eevaa olikaan.
5.
Herra Jumala rakensi vaimon siitä, minkä otti Aadamista!
6.
Herra Jumala itse toi vaimon miehen luo!
7. Herra oli puhunut Aadamin kanssa ja Aadam
oli saattanut sen Eevan tietoisuuteen, mutta Eeva epäili tiedonhalussaan ja
rikkoi liittonsa niin miehensä kuin Jumalankin kanssa.
"Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä
syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän
otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa
ja hänkin söi. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat
olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen
vyöverhot... JA MIES VAIMOINEEN LYMYSI HERRAN JUMALAN KASVOJEN EDESTÄ
PARATIISIN PUIDEN SEKAAN.”
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti