Kukaan
ei voi tilanteen jatkuessa olla sitä, mitä todella olisi toisenlaisissa
olosuhteissa, normaalissa elämän tilanteessa.
Kirjoitettu
v. 2002?
Kirjani ensimmäisen osan kirjoittamisesta on kulunut
noin neljä kuukautta. Vielä tänä päivänä ehkä eniten ajattelemista antanut
lause on tuo tämän luvun otsikko. Se sisältää jotakin hyvin koskettavaa ja vakavaa,
mitä tuskin tulemme tämän elämän aikana milloinkaan käsittämään
kokonaisuudessaan. Me elämme ajassa, jossa ihmisen on aina vain vaikeampi
asettua toisen asemaan ja tuntea hänen ahdistuksensa ja tuskansa. Suurimpana
syynä siihen on aivan kuin jokaisesta torvesta ja tuutista syöksyvä
narsistisuutta ruokkiva tulva. Ihminen on todellakin saavuttamassa itserakkauden
huipun!
Kirjani ensimmäisen osan sivulla yhdeksän mainitsen
jotakin ihmisen oikeuksista Martti Paloheimon näkemyksen mukaisesti. En voi
olla asettamatta sitä otsikkomme rinnalle: Jokaisella
ihmisellä on oikeus turvalliseen ja läheiseen yhdessä olemiseen muiden ihmisten
kanssa, siis oikeus ja mahdollisuus ihmissuhteessa oloon.
Ihmiselle on äärettömän tärkeätä oman paikan
löytäminen. Me itse asiassa synnymme tämä tarve olemuksessamme. Kaiken
syntymästämme asti meihin laitetun tarpeen täyttymättömyys johtaa ongelmiin riippumatta
siitä mitä me ajattelemme. Tulee mieleeni se, kuinka eräs hengellinen johtaja
opasti minua sairauksieni suhteen ja antoi ymmärtää, ettei minulla ole
allergiaa, jos en sitä ajattele. Samoin minulla ei olisi kai ollut uniapneaakaan,
jos en sitä olisi ajatellut! Mitä jos sitten laktoosia sietämättömänä
ajattelemattomasti joisin janooni kaupungilla litran tavallista maitoa?
Selviäisinkö kotiin asti ilman suurta ja haisevaa katastrofia, jos hylkäisin
kaikki ajatukset?
Tässä ajassa vallitsee useammallakin alueella aivan
käsittämätön harhaluulo ja suorastaan sairaalloinen näkemys, että joidenkin
asioiden olemassaolo olisi kiinni meidän ajattelustamme. Meidän fyysiset ja
psyykkiset tarpeemme ovat olemassa täysin riippumatta siitä ajattelemmeko niitä
vai ei. Tiettyjen asioiden puuttuminen tai toisten liiallisuus johtavat
ongelmiin joka tapauksessa, aivan luonnon lakien mukaisesti. Jos tavallinen
maito ei sovi minulle, ei auta jos suljen silmäni ja juon litran sitä,
uskotellen juovani mehua. Jos en muuten usko todellisuutta, joudun sen eteen varsin
kiusallisella tavalla. Tietyn ajan kuluttua ainoa pelastus on hyvin lähellä
sijaitseva WC. Samoin tiettyjen asioiden puuttuminen ilmoittaa itsestänsä
tavalla tai toisella, riippumatta päätöksestäni tai näkemyksestäni.
Huijauksemme itseämme kohtaan saattaa onnistua jonkin aikaa, mutta todellisuus
kolkuttaa ovellamme aivan luonnonlakien mukaisesti.
Luonnehäiriöisen lähellä elävä ihminen on
tietynlaisten lakien vaikutuksen alla, mutta ei luonnon mukaisten. Hän on tekemisissä
aivan alkoholismiin rinnastettavan vakavan ilmiön kanssa, jota hän ei pysty
mielekkäällä tavalla käsittelemään olemuksessansa. Hänet on ikään kuin
alistettu maailmaan, josta hän ei ole kotoisin, ja jossa hän ei haluaisi
mistään hinnasta oleskella. Kuinka monen todistus onkaan koti-elämästä niin
surullinen, että sitä tuskin kestää ajatella. Useimmat uhrit voivat sydäntä
särkevällä tavalla kertoa siitä, kuinka he asuvat mahdollisesti mitä
ihastuttavimmassa omakotitalossa puutarhoineen ja saunoineen, mutta siitä
huolimatta tuntevat jokaisella solullansa lähes päivittäin: ”Elän mitä
ihastuttavimmassa talossa ja ympäristössä, mutta tämä ei ole minun kotini. Minä
asun puolisoni kodissa/ vanhempieni kodissa/ lähimmäiseni kodissa.”
Kodin, oman paikan tarve on ihmisessä suurempi kuin
juuri kukaan tässä ajassa tiedostaa. Se on yksi elämämme perusedellytyksistä
henkiselle kasvulle. Se ei tarkoita sitä, että ihminen kiintyisi yhteen ainoaan
paikkaan ja jäisi siihen loppuelämäksensä (hän tarpeen tullen vaihtaa paikkaansa,
joka silti on hänen paikkansa). Ei, vaan ihminen tarvitsee sijan, paikan, tilan
omalle olemuksellensa, sielullensa, psyykellensä ja myös sille keholle, joka on
osa tätä kokonaisuutta. Itse asiassa sana psyyke sisältää koko ihmisen
olemuksen, kokonaisuuden. Emme voi erottaa näitä toisistansa vaikka kuinka
yrittäisimme. Ne eivät ole kuin ympyröitä tai kiekkoja irti toisistansa, vaan
ne ovat yksi kokonaisuus, aivan kuin eriväriset nesteet sekoittuvat toisiinsa.
Niitä on täysin mahdoton erottaa yhteydestänsä.
En halua antaa unille liian suurta merkitystä, mutta
niillä on aivan oleellinen tarkoitus elämässämme. Herätessämme emme muista kuin
murto-osan näkemistämme asioista, mutta tutkimusten perusteella ihmisen olemus
työstää päivällä saamansa informaation unen aikana. Tietyt unet muistamme
sitten joissakin tapauksissa koko loppuelämämme ajan.
Lapsella on oma tilansa ja paikkansa jo äidin
kohdussa. Emme pysty tietoisesti erittelemään sitä tunnetta, joka meillä oli
tuossa varhaisessa elämämme vaiheessa, mutta on täysin uskottavaa, että se on
jättänyt meihin lähtemättömän jäljen turvallisuudesta, mikä syntyy rakastavasta
ilmapiiristä ja joka puolella olevasta suojan tunteesta. Siksi läheisyys ja
jopa peiton pään yli vetäminen muistuttaa meitä tuosta ajasta. Kuinka kauhea kokemus
sisältyykään ihmisyyteen siitä, kun lapsi aivan väkisin tungetaan ulos tuosta
turvallisesta ja lämpimästä paikasta! Tämä tunne on kuitenkin tarkoitettu vain
tilapäiseksi, sillä luonto omassa viisaudessansa on ajatellut meille korvikkeen
tässäkin asiassa. Ihmisen viisaus on vain sotkenut kaiken, sillä luonnon
järjestelmä on viimeiseen asti ajateltu. Siksi meissä on tuo suunnaton tarve
tulla rakastetuksi ja huomioiduksi siinäkin suhteessa, että meillä on aivan oma
paikkamme tässä maailmassa. Jos tämä tarve ei toteudu eikä tyydyty, on
seurauksena monenlaisia vaikeuksia ja seuraamuksia.
Kirjani ensimmäisessä osassa kerroin amerikkalaisten
lääkäreiden ”huippuoivalluksesta”, että tuotamme itsenäisiä ja muista
riippumattomia jälkeläisiä, jos näitä ei synnytyksen jälkeen kosketella
tarpeettomasti eikä anneta läheisyyttä. Tulos kertoo sen, mitä tänäkin päivänä
näemme ympärillämme: aivan kuten ilman kosketusta jäävä sylivauva kuolee, aivan
yhtä varmasti yksinäisyyteen ja rakkaudettomuuteen tuomittu ihminen nääntyy ja
näivettyy hitaasti mutta varmasti. Imeväisajan huolenpito on siis ensisijainen
kehitystämme ajatellen, eivätkä myöhäisemmätkään ajat ole ilman merkitystä.
Ihmisolento on siitä kummallinen, että se vaistoaa siihen kohdistetut tunteet.
Tämä kyky katoaa vain myöhäisemmässä elämässämme jos aistimme ovat turtuneet tarpeeksi.
Imeväisaikana äidin ja isän antama turvallisuuden
tunne perustuu läheisyyteen ja sylissä pitämiseen. Kehityksen jatkuessa
turvallisuus perustuu edelleenkin luottamukselliseen suhteeseen niihin henkilöihin,
jotka kuuluvat lähipiiriin. Kun ihminen alkaa liikkua itseksensä ja etsii
rajojansa, perustuu läheisyyden tarve vähitellen erilaisiin asioihin. Lapsi
tarvitsee koko kehityksensä ajan omat rajansa ja paikkansa. Vapaa kasvatus ei
todellakaan merkitse turvallisuutta, vaan mitä suurinta turvattomuutta ja hylätyksi
tulemisen tunnetta. Henkiset rajat perustuvat siihen, mitä lapsi näkee isyyden
ja äitiyden peilissä. Jos näitä peilejä ei ole, ei hän pysty kehittymään ja
kasvamaan henkisesti sellaiseksi ihmiseksi, joka tulee toimeen tässä
ihmisviidakossa. Itseasiassa näitä peilejä tarvitsemme koko elämämme ajan.
Aivan yhtä tärkeä kuin henkiset rajat on se, että
lapsella on jonkinlainen aivan oma paikka, sija, yksin hänelle kuuluva. Sen ei
tarvitse olla välttämättä oma huone, vaan ehkä vain oma nurkkaus, oma sänky
pikku pöytineen ja laatikostoineen, joita kenelläkään ei ole oikeutta avata tai
koskea niissä oleviin tavaroihin. Rikkomukset näissä asioissa ulottuvat paljon
laajemmalle kuin mitä osaamme edes kuvitella. Niiden tulokset näemme
mielisairaaloissa ja hoitolaitoksissa, mielenterveystoimistoissa ja
terapeuttien vastaanotoilla.
Minä olen kiitollinen siitä, että minulla aina oli oma
paikkani, nelihenkisen perheen pienehkössä asunnossa. Halutessani sain rakentaa
majan pöydän alle tai kesällä pihalle, eikä kukaan tunkeutunut siihen
pyytämättä. Ole rehellinen ja tunnusta, kuinka tärkeätä kaikki tämä oli
sinulle, miksi ei silloin jokaiselle muullekin. Usein kuitenkin tapahtuu niin,
ettei näitä elämän perussääntöjä noudateta, ja lukemattomat ihmiset tuntevat
oikeuksiansa loukatuksi jo varhaislapsuudesta alkaen. Jos ihmisellä ei ole
oikeata turvallisuuden tunnetta omine paikkoinensa ja tiloinensa, voi tapahtua
muulloinkin kuin insestitapauksissa, että herkkä ihminen muuttaa pois omasta
ruumiistansa ja olemuksestansa kadoten jonnekin epämääräisyyteen, autismiin.
Minulla on sellainen näkemys, että ennen kaikkea monissa uskonnollisissa
piireissä luodaan autismin kaltaisia tiloja, jotka ovat vielä järkyttävämpää
kuin normaali autismi.
Meille jokaiselle on ehdottoman tärkeätä löytää oma
paikkamme, jos sen joskus olemme kadottaneet. Mutta ennen kuin voimme löytää
paikkamme, täytyy meidän tietää kenelle me sitä etsimme. On järkyttävää seurata
niitä lukemattomia ihmisiä, jotka etsivät paikkaansa tämän elämän keskellä,
mutta eivät tiedä keitä he ovat. Minuutta ei voi olla ilman paikkaa, eikä omaa
paikkaansa voi löytää tietämättä kuka on.
Mitä tällä kaikella sitten on tekemistä luonnehäiriön
kanssa? Oleellisen paljon. Luonnehäiriöisen ihmisen häiriö on syntynyt ainakin
osittain siitä, ettei hänelle syystä tai toisesta ole löytynyt omaa paikkaa,
omaa minuutta, omaa tarpeeksi pitkälle kehittynyttä persoonallisuutta. Tästä
emme nyt kuitenkaan puhu sen enempää, vaan asian kääntöpuolesta: koska
luonnehäiriöinen ihminen ei elä todellisuuteen perustuvassa maailmassa, ei hänen
lähellään elävä ihminenkään voi olla sitä mitä todella on. Hän ei voi olla oma
itsensä, toteuttaa omaa minuuttansa. Syy ei ole hänessä, ei ole sisäsyntyinen,
vaan ulkoisten seikkojen aiheuttama, lähinnä sairaan ihmisen synnyttämä. Mitä
ihminen ei omista, sitä hän ei voi antaa toiselle, ja luonnehäiriöisyystapauksessa
ei sitä haluta suoda toiselle. Jos ihminen on jäänyt ilman todellisuuteen
perustuvaa henkistä paikkaansa, ei hän voi nähdä sen tarpeellisuutta toisenkaan
ihmisen elämässä. Tämä avaa meille pelottavia kuvia tästä hetkestä ja ennen
kaikkea tulevaisuudesta. Kuinka laajalle luonnehäiriöinen käyttäytyminen onkaan
levinnyt, sen tulemme vielä näkemään.
Luonnehäiriöisen uhrin elämä on saattanut lapsuudessa
olla aivan normaalia. Mielestäni on aivan turhaa ja masentavaa etsiä luonnehäiriöisen
uhrin kärsimysten syytä lapsuudesta. Harvempi uhri on ajautunut tilanteeseensa
tietoisesti vaikeuksia etsien. Itse kukin on vain nähnyt rakkautensa kohteessa
tai läheisessänsä pettävän ulkokuoren, ja todellisuus on paljastunut myöhemmin,
sillä LH-persoona on mestari kätkemään todellisen olemuksensa. Nuoruuskin on
uhrilla saattanut olla aivan normaali eikä siltä ajalta löydy selitystä sille,
miksi on ajauduttu nykyiseen tilanteeseen.
Mielenkiintoinen ja yhä vielä avoin kysymys mielessäni
on se, mitä on se läheisriippuvuus, mistä LH-persoonan uhria usein syytetään.
Se ei ole johdettavissa lapsuuteen, vaan useiden todistuksen mukaan kaikki ongelmat
alkoivat vasta hääkellojen soitolla tai lähimmäisen käytöksen radikaalisti
muututtua. (Todellisuudessa kysymys on Tukholman syndrooman kaltaisesta
tilasta!) Niin kauan kuin uhri on toiminut tyydyttävällä tavalla, on
häiriintynyt henkilö pystynyt pitämään ongelmansa piilossa. Vasta tietyt asiat
tuovat tämän sairauden esiin.
Yksi suurista kysymyksistä on myös se, tuleeko tätä
asiaa todella kutsua sairaudeksi, vaiko eräänlaiseksi elämän filosofiaksi, niin
kuin joku tutkija on esittänyt. Ennen kaikkea uskonnollisella rintamalla olen
näkemässä tämän ajattelutavan hyvinkin osuvaksi. Kaikki eivät ole
luonnehäiriöisiä, vaan luonnehäiriöisesti käyttäytyviä, ja heidän kohdallaan on
luontevaa puhua elämän filosofiasta. Toisaalta tällainen toista vahingoittava
ja tuhoava elämän filosofia tuntuu kauhistuttavalta asialta, mutta jos ihminen
säilyttää sen vuosikymmeniä lainkaan muuttumatta, on sen olemassaoloon pakko
uskoa.
Edellisessä kirjassa kirjoitin elämän pelisäännöistä,
jotka vallitsevan ihmisten elämässä heidän tästä elämästä siirtymiseensä asti.
Etenkin uskonnollisella alueella näiden pelisääntöjen kirjo on aivan uskomaton.
Ei ole ihme, että Herramme aikanaan totesi kirjanoppineiden ja fariseuksien
kokoavan kasaan raskaita kuormia muiden kannettavaksi, mutta joita eivät itse
sormellakaan tahdo niitä koskettaa. Tämä kuva on mitä sopivin ja elävin vielä
tänäkin päivänä aikamme fariseusten keskellä.
Kuulin aikanaan eräästä tuoreesta avioliitosta, jossa
vaimo noin puolen vuoden liiton jälkeen toteaa varoittavasti ja nuhdellen: ”Älä
milloinkaan sano minulle mitään negatiivista tai moiti minua mistään mitä
teen!” Mies yritti noudattaa kehotusta sydän kirvellen ja sai kokea vuosien
kuluessa, että syyllisyys ja virheet olivat aina hänen puolellansa. Tuossa
vaiheessa, näin jälkiviisaasti sanoen, olisi miehen viimeistään tullut tajuta,
ettei ole tekemisissä aivan tavallisen ongelman kanssa. Olisi ollut ainoa
järkevä ratkaisu todeta: ”Jos kerran näin on asiat, on parasta että kumpikin
lähdemme eri suuntiin.”
Kuinka totta tämä kaikki onkaan niin uskonnollisella
kuin tavallisellakin elämän alueella! Kuinka yleinen onkaan tämä pelisääntö:
”Minulla on oikeus sanoa sinulle mitä haluan, mutta sinä katso tarkkaan, mitä
rohkenet minulle sanoa!”
Melkoinen ongelma on siinä, että suurimmassa osaa
luonnehäiriöavioliittoja on rakastuttu roolihahmoon, eikä siihen henkilöön,
joka naamion takana piilee. Seurauksena on se, että sairas ihminen ei todellakaan
tunne tarvetta muuttumiseen, vaan pyrkii koko ajan muuttamaan toisen mielensä
mukaiseksi.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti