Lokakuu 2009
Sisimmässäni
vallitsee jossakin mielessä sellainen rauha, jota en ole vuosikausiin tuntenut.
Kuitenkin jo aamulla herätessäni kiitollisuuden ohella vallitsee ennen
kokematon ahdistava tunne, joka on sekoitus erilaisia tuntemuksia henkilökohtaisesta
yleistilanteeseen. Taasko sellainen päivä, joka päättyy vuoteeseen
asettumiseeni ja toteamiseen, että jälleen kerran on kokonainen päivä vaipunut
ajan virtaan, ilman että tuntisin saavuttaneeni jotakin uutta?
Sairauteni on
vienyt valtavan määrän voimia ja tilaa elämässäni. Toivoisin yhä uudelleen ja
uudelleen tunnetta ja tietoakin hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta. Mutta
onko kysymys sittenkään sairauteni aiheuttamasta ongelmasta? Eikö suurin tuska
ole siinä, kuinka päivästä toiseen yhä voimakkaammin tunnen ihmisten hädän,
jonka he joutuvat hukuttamaan kovaan kiireeseen ja välinpitämättömyyteen?
Ovatko ihmiset tällaisia itsestään johtuvien seikkojen takia, vai kuinka suuri
merkitys on sillä, että uskovaisuus kokee suurinta lamaansa kautta aikakausien?
Miksi ihmiset nukkuvat entistä sikeämmin odottaen uuden päivän tuovan
jonkinlaisen korjauksen entiseen nähden? Miksi päivästä toiseen tilanne vain
pahenee, ilman että juuri kukaan panee sitä merkille? Päivien välinen ero on
niin pieni, ettei nähdä kehityksen suuntaa – siitäkään huolimatta, että tämä
päivien välinen ero suurenee hetkestä hetkeen.
Mitä
tarvittaisiin ihmisten herättelemiseen? Miksi kukaan heräisi tai toimisi
yleistä suuntausta vastaan, miksi kukaan uisi virtaa vastaan, jos kaikki
antavat sen viedä mukanaan? Kenen elämä ja esimerkki saisivat ympärillä olevat
suorittamaan itsetutkistelua? Onko missään muussa ajassa ihmisten elämä ollut
niin suuressa ristiriidassa heidän puheidensa ja asenteidensa kanssa? Ihminen
sisimmässään halveksii tätä tilannetta itsessään ja ympärillään olevissa, mutta
todella harva tuo todellisuuden esiin. Miksi? Kuka haluaisi poiketa joukosta
tällaisen kritiikin johdosta, koska jokin sisimmässä viestittää, että omalla
kohdalla ei ole yhtään sen paremmin. Tästäkö johtuu kilvoittelun katoaminen
kaikkialla? Katsotaan aivan käsittämättömässä määrin ihmisen olemukseen,
puutteisiin ja epäonnistumisiin, aivan kuin uutta ihmistä ei olisi enää
olemassakaan. Meiltä alkaa olla hukassa niin oma kuin Herrammekin
persoonallisuus!
Tietoisena
ajan lyhyydestä ihmiskunnan kristillinen osa on hyvin ristiriitaisuutta
aiheuttavissa tunnelmissa. Osaltaan evankelioidaan ja viedään eteenpäin sanomaa
sanoinkuvaamattomalla energisyydellä, mutta toisaalta tuntuu kaikesta puuttuvan
”se jokin”, mikä kautta aikojen on ollut todellinen herättäjä ja kääntymyksen
aikaansaaja. Puhutaan tavattomasti, mutta mistä puhutaan? Oikeastaan siitäkään
ei ole kysymys mitä puhutaan, vaan miten puhutaan, missä mielessä puhutaan –
tai mistä ei puhuta ollenkaan! Mikä on kaiken esittämämme perimmäinen
tarkoitus, minkä hyväksi palvelevat toimintamme ja uhrautuvaisuutemme?
Minkä
kriteerin mukaan voimme lähestyä nykyhetken tilannetta toistamatta loputtomasti
kliseenomaisesti jotakin sellaista, mikä jo suorastaan kyllästyttää meitä? Mikä
on loppujen lopuksi aivan yksinkertainen ja Kirjoitusten mukainen vastaus
perusongelmaamme kaiken yltäkylläisyyden keskellä? Mikä on työmme hedelmä? Mikä
on tulos elämästämme tämän maan päällä? Voidaanko se nähdä vasta
tuonpuoleisessa, josta monella on hyvinkin suuri epätietoisuus ja epävarmuus?
Onko mitään mahdollisuutta arvioida kaikkea jo nyt, tässä ajassa,
ajallisuudessa. Virheiden korjaaminen tuolla puolen ajan virran on jokaisen
järkevän ajatuskannan mukaisesti myöhäistä, aivan liian myöhäistä!
Mitä meidän
Herramme vastaa tähän ongelmaamme? Millaisen ajatuksen Hän tuo silmiemme eteen
sellaisella tavalla, että me uskomme sen tulevan suoraan Häneltä? Vai vastaako
Hän meille näin suoraan? Tuleeko sittenkin oikea vastaus jonkun merkittävän, erikoisella
tavalla siunatun ja valtuutetun suuren julistajan kautta? Kuka olisi niin
luotettava, että voisimme pitäytyä hänen esittämäänsä ratkaisuun ja kannanottoon,
riskeeraamatta mitään iankaikkisen elämämme suhteen?
Kirjoittajalle
suurin ongelma perustuu juuri tälle alueelle, eli nyt näyttää siltä, että
oikeastaan jokainen tunnettu ja kuuluisa julistaja, olkoon sitten pappi tai
saarnaaja tai profeetta tai mikä tahansa, joutuu niin taloudellisten kuin
menestykseenkin vaikuttavien tekijöiden johdosta panostamaan omaan karismaansa
siinä määrin, että suorastaan kauhistuttaa tämän ihmiskorostuksen määrä ja
laajuus. Mistä voimme päätellä tämän?
Haluan kertoa
hyvin kuvaavan esimerkin omasta ja joidenkin muiden elämästä. Koin hyvin pitkän
ja tuskallisen ajan elämässäni. En halua mennä tarkemmin yksityiskohtiin, mutta
etsiessäni Herran kasvoja ja hänen apuaan törmäsin yhä uudelleen ja uudelleen
hyvin häiritsevään tekijään. (Joillekin ihmisille tässä ei ole mitään
häiritsevää, vaan päinvastoin!) Aina kun halusin lähestyä Herraani, silmäni
sulkiessani, mieleni koneisto toi eteen jonkun suuren jumalanpalvelijan kasvot!
Onko siis Herramme niin kovasti jonkin saarnamiehen näköinen? Onko joku saarnamies
niin kovasti meidän Herramme näköinen? Sitä en voinut uskoa kaikesta suuresta
jumalallisuuden osoituksesta huolimatta, sillä olen saanut kokea todella kovia
asioita hyvin suurtenkin palvelijoiden taholta, asioita, joita Minun Herrani ei
ikinä minuun kohdistaisi.
Samasta
kertovat useammatkin ihmiset. Jokin ei siis ole kohdallaan, jos rukouksen ja
palvonnan yhteydessä Herran kasvojen sijasta jonkun ihmisen olemus tulee
silmiemme eteen. Kuinka moni on tullut ajatelleeksi tätä?
Erään suuren
jumalanpalvelijan rukous oli lähes jokaisessa kokouksessa: ”Älkööt ihmiset
nähkö minua, vaan Herran Jeesuksen Kristuksen!” Aikaan ihmiset istuivat
kokouksissa silmät suljettuina, kuunnellen Herran puhetta yksinkertaisten
julistajien kautta. Nyt videon ja television aikakaudella me tuijotamme julistajan
usein koko ruudun täyttäviä kasvoja sellaisella hartaudella, että jokin
suorastaan yliluonnollinen ja hypnoottinen voima kiinnittää ilman omaa
tietoisuuttamme meidän henkemme ja olemuksemme näkemäämme persoonaan! On usein
aivan samantekevää mitä tämä henkilö julistaa, jos kyllin kauan olemme olleet
hänen vaikutuspiirissään. Jokin sisimmässämme muodostaa hyvin jumalisen tuntuisen,
mutta kuitenkin epäilyttävän kokonaiskuvan silmiemme ja korviemme luomasta
ilmapiiristä. Me olemme tottuneet uskomaan, että olemme jumalanpalveluksessa,
jossa kohtaamme elämän perustavimman asian, mutta mikä on kuitenkin todellisuus
Kaikkivaltiaan silmissä? Eikö elämämme todista jostakin aivan muusta, kuin mikä
on huultemme todistus?
Juuri tällä
hetkellä tietynlainen suoranainen kauhuksi luonnehdittava tunne valtaa sisimpäni.
En ole koskaan vielä nähnyt asiaa tällaisella selvyydellä ja kirkkaudella! Kun
kyllin kauan tuijotamme jonkun ihmisen kasvoja ja yhdistämme siihen hänen
puheensa, eleensä, me jo yksinkertaisesti fysiikan ja elämän lakien perusteella
samaistumme häneen tahtomattammekin tietyn ajan kuluessa. Juuri siksikö suurin
osa jotakin julistajaa seuraavista ja palvovista muistuttaa käytökseltään ja
olemukseltaan tätä julistajaa, ikään kuin hänen geeninsäkin olisivat siirtyneet
kuulijaan. Ja nyt tulemme asian ytimeen. Kenen geenit meillä on hengellisessä
mielessä? Kenen kaltaisiksi me olemme tulleet, kenen olemus huokuu meistä?
Mitä meidän
Herramme nyt haluaa sanoa meille, kysyä meiltä? Kenen geenit sinulla on,
lapseni? Mitä ihmiset näkevät sinussa, kenet he näkevät sinussa? Joka on nähnyt
Minut, on nähnyt Isän! Minä annoin Johanneksen kirjoittaa: ”Sellainen kuin Hän
oli, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa!” Mitä sinä olet katsellut, mihin
sinä olet tuijottanut tullaksesi samankaltaiseksi?
Me tiedämme
tässä ajassa Jumalan Sanasta enemmän kuin mikään muu sukupolvi. Monet meistä
tuntevat Sanan todella syvällisesti ja laajasti. Mutta tunnemmeko me todella
Herramme persoonan, persoonallisuuden? Olisiko mahdollisesti niin, että me
olemme imeneet itseemme Hänen persoonallisuutensa varjolla suurten julistajien
persoonallisuutta luullen sitä Herraamme kuuluvaksi? Meidän mielestämme kaikki
on näyttänyt hyvältä ja juuri sellaiselta, mitä olemme kaivanneetkin, mutta
mitä me todellisuudessa kaipaamme?
Eikö elämämme
todista, että olkoon kaipuumme mikä tahansa, todellisuus huutaa suurella
äänellä kaikkea esittämäämme vastaan?
Ympäristömme
esimerkki on johtanut meidät todella vakavaan tilanteeseen, jossa
kirjoittajakin tuntee voimattomuutensa ja avuttomuutensa enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Jossakin sisimpämme sopukassa me tiedämme totuuden lähes kaikesta elämäämme
liittyvästä, mutta kaikki ympärillämme oleva puhuu jostakin aivan muusta.
Toteuttaaksemme sisimpämme totuutta, joudumme vastakkain mielestämme aivan
liian suurien voimien kanssa. Siksi kompromissi on tämän hetken tunnussana. Me
sovittelemme ja antaudumme asioihin ja tilanteisiin, joista omatuntomme syyttää
itseämme, ja niin puolustaudumme Jumalan Sanalla:
Lopun ajalla
viisaatkin neitsyet nukkuvat!
Paavalikin
todistaa Timoteukselle, että pahat ajat tulevat!
Koko maailma
on pahan vallassa!
Rakkaus on
kylmennyt, siksi paha pääsee valtaan!
Jne…
Miksi paha on
niin suuressa määrin päässyt valtaan? Mitä tarkoittaa laittomuuden valtaan
pääseminen? Me viittaamme vain maailman olemukseen ja jumalattomuuden
kehitykseen, mutta emme näe ollenkaan sitä, mikä kaiken ydin on. Mikä on se,
mikä vielä estää pahan lopullista valtaan pääsyä? Seurakunta, Jumalan kansa!
Mikä laukaisi nykyisen kehityksen? Luopumus, totuudesta väistyminen! Luopua voi
vain jostakin sellaisesta, mitä on omistanut. Siispä ns. seurakunta on antanut
alkusysäyksen ja hyväksymisensä nykyiselle kehitykselle!
Juuri nytkin
on totta: PAHAN VALTAAN PÄÄSEMISEKSI EI TARVITA MUUTA KUIN ETTÄ HYVÄT EIVÄT TEE
MITÄÄN!
Ensimmäinen Raamatusta
mieleeni jäänyt lause on: ”Jumala ei anna kunniaansa kenellekään!” Mistä on
ainakin kirjoittaja todistaja koko elämänsä ajalta? Yhä uudelleen ja uudelleen
on joutunut toteamaan, että jos julistaja itse ei tee itsestään mitään
palvonnan kohdetta, tekevät hänen seuraajansa hänestä jotakin sellaista, mikä
suorastaan tuhoaa kaiken Jumalan työn!
Joudumme
kysymään nyt todella käsi sydämellä, onko meille hyväksi tuijottaa joitakin
julistajia kuvaruudulta ja imeä olemukseemme kaikki näkemämme? Käytännön ihmistuntemuksen
mukaisesti voimme sanoa meidän kehittyvän ihmisinä hyvin suuressa määrin niiden
peilien mukaan, joita eteemme asetetaan, tai asetamme. Monet kauan yhdessä eläneet
ihmiset alkavat näyttää samannäköisiltä, kai siksi että näkevät toisiaan niin usein.
Automaattisesti kasvojen ilmeet ja eleet muodostuvat samanlaisiksi. Ihminen
tuskin muuttuu buldogin näköiseksi tätä tuijottamalla, vaan monet mielistyvät
tämän erikoisen koirarodun ulkomuotoon. Miksikäs ei olisi mahdollista sekin,
että tarpeeksi buldogia tuijottamalla…
Kenen
näköisiksi me tahdomme muuttua? Millaista olemusta me tahdomme imeä itseemme?
Millaista olemusta varten meille on annettu Jumalan Sana? Suuri osa käydyistä
sodista on perustunut uskonnollisiin asioihin ja perustuu vieläkin. Osapuolet
ovat kukin rukoilleet ja anoneet Jumalalta apua toistensa tappamiseen, ja
tiedämme varmuudella, ettei Sana kehota meitä sotimaan eikä tappamaan.
Oikeastaan suuri osa maailmaa imee uskonnollisuutensa ja hengellisyytensä
Raamatusta, ilman että oikeastaan mikään osa Jumalallisesta tarkoituksesta
toteutuisi!
Olemme jo
riittävästi osoittaneet, että Raamattua voidaan käyttää monella tapaa ja
ammentaa siitä suorastaan mitä tahansa, kunkin persoonallisuuden ja olemuksen
varjolla. Eli jos emme löydä perustarkoitusta, jumalallista päämäärää, olemme
hakoteillä ja hukassa Raamatun kanssa!
Meidän
Herramme Persoonan näkeminen, siihen tuijottaminen, sen läsnäolossa oleminen,
sen omaksuminen, on ainoa tie saavuttaa päämäärä. Siksi Hän kutsuukin itseään
Tieksi, Totuudeksi ja Elämäksi.
Aivan liian
moni asia muistuttaa Hänen persoonaansa, olematta sitä ollenkaan. Inhimillinen
ajattelumme on johtanut meidät lukemattomille harhateille, joilla osoitetaan
todelliset geenimme ja todellinen olemuksemme. Kun sananjulistus osuu kohdalle
ja näemme petoksemme, me yksinkertaisesti kieltäydymme näkemästä todellisuutta
ja ajaudumme entistä syvemmälle uskonnolliseen samankaltaisuuteen.
Todellisessa
hengellisessä elämässä ei ole mitään samankaltaisuuksia, vaan ainoastaan
samaistuminen meidän Herramme olemuksen kanssa. Tätä on todellinen
uudestisyntyminen, tätä on todellinen parannus! Nyt emme enää elä me, vaan
Herra meissä. Vain täten iankaikkinen elämä, iankaikkisuus, voi asua meissä,
olla osa meitä ja me osa sitä!
Hyvä on
parhaan pahin vihamies – nimenomaan tänään, kun eksyttävät voimat ovat saamassa
valtaoikeudet uskovaisiltakin ihmisiltä.
Aivan liian
moni asia näyttää hyvältä, palvelematta kuitenkaan meidän parhaaksemme. Ihmisen
hyväksymä ja sertifioima hyvyys on usein kaukana jumalallisesta ja
iankaikkisuuden tarjoamasta parhaasta.
Minne on
kadonnut taivaskaipuu ja Herran odotus?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti