Social Icons

Pages

keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Usko ja psykologia osa 1




Tammikuu 2011

”Me olemme alkaneet kutsua kaikkea toista ihmistä koskevaa psykologiaksi, voidaksemme kieltäytyä käytännön rakkaudesta häntä kohtaan.”

Ns. uskovaisten keskuudessa on kautta aikojen suhtauduttu suurella varauksella psykologiaan, ja ajoittain tuntuu olevan vallalla käsitys, että psykologia on ainoastaan vahingollista kenelle tahansa uskovaiselle. Voisimme väitellä erilaisista käsitteistä koko loppuelämämme, koska kiistan aiheita on todistettavasti riittänyt menneiden vuosikymmenten aikana siinä määrin, että välillä on alkanut hirvittää.
Nyt me emme puhu tai väittele käsitteistä, vaan haluamme tässä vaikeassa tilanteessa päästä näkemään tiettyjen perinteisten käsitysten taakse, sillä ihminen elää nyt elämänsä pahinta kriisiä. Milloinkaan aikaisemmin ei ole kantautunut kaikkialta sellaista määrää vakavia viestejä kuin juuri tässä ajassa. Kuuluisa terapeutti totesi jo aikanaan, ettei kristillisellä seurakunnalla enää ole vastausta ihmisten ongelmiin. Tämä pitänee paikkansa mitä suurimmassa määrin, koska on kadotettu näkemys ihmisen todellisesta olemuksesta.
Jos ihmisen käsittää väärin ja häntä käsittelee väärin, on seurauksena suuri määrä henkisesti romahtamassa olevia tai jo romahtaneita ihmissieluja. Entistä selvemmin alkaa hahmottua kuva ns. hengellisen elämän alueelta. Todistetaakka väärästä opetuksesta ja vääristä asenteista kanssaihmisiä kohtaan alkaa olla jo suorastaan käsittämättömän raskas. Koska laittomuus, vääryys, on vallannut yhä suurempaa alaa, on hengellisyyskin muuttunut aivan selvästi narsistiseksi vallantavoitteluksi, siitä todisteena ennen kaikkea kaikki Paavalin kirjoittama, etenkin kirjeessään Timoteukselle. Hän luettelee oikeastaan kaikki narsismin päätekijät kuvatessaan sitä, millaisia ihmiset tässä ajassa ovat.

Minä vältän psykologia-sanan käyttämistä kaikissa keskusteluissani tavallisten ihmisten kanssa. Se käsitetään aivan oikeutetusti väärällä tavalla, koska sen alle on sijoitettu liian paljon sellaista, minkä mielellämme näkisimme jossakin muualla. Juuri tällä hetkellä on mielessäni aivan erikoislaatuinen kuva tähän asiaan liittyen. Itse luonnehtisin vallalla olevaa psykologiakäsitystä sillä, ettei se sovi omaan elämääni ollenkaan, koska näen sen ikään kuin vieraskielisenä elementtinä, jota voi ymmärtää vain kielitaitoinen, erikoisoppinut ihminen. Mikä tuo kieli on, sitä en osaa määritellä, mutta minulle siinä on valtava määrä aivan tuntemattomia sanoja, joita en hyvällä tahdollakaan pysty mieltämään.
Martti Paloheimo puhuu avoimesti ns. psykiatrian paradigmasta, eli käsitteistä, jotka on omaksuttu normaaliin käytäntöön, ilman että niitä olisi perusteltu todellisuudenmukaisesti. Eli vallalla on valtava määrä oletettuja käsityksiä, jotka kuitenkaan laajemmalti eivät pidä paikkaansa.
Minä puhun mielelläni käytännön ihmistuntemuksesta, ihmissuhdetyöstä, joka perustuu jokapäiväiseen elämään, jokaiselle tuttuihin tekijöihin. Eri asia ovat hyvin syvälliset ja osaltaan fyysiseenkin puoleen vaikuttavat henkiset ongelmat, joissa tarvitaan erittäin syvällistä tutkimusta ja ammatillista valmiutta. Mutta ehdottomasti suurin osa ihmisen ongelmista perustuu omalla tavallaan hyvin yksinkertaisiin tekijöihin. Olenkin useamman vuoden ajan ilmaissut asian tällä tavoin: ”Suurimmalla osalla henkisistä ongelmistamme on ihmiskasvot!” Eli vain murto-osa vaikeuksistamme syntyy meissä sisäisesti. Suurimman osan murheesta tuottaa kanssakäyminen ihmisen kanssa, joka ei ajattele meidän parastamme, ei näe koskemattomuuttamme ja aluettamme, jolle hänen ei tule astua.
Jokainen ihminen tarvitsee oman alueensa, koskemattomuutensa. Kun ihmiseltä riistetään hänen omaa henkistä tilaansa, riistetään aina jotakin hänen persoonallisuutensa alueelta. Näin alkavat syntyä problematiikat, jotka tarpeeksi pitkällisinä eivät rajoitu vain henkiselle alueellemme, vaan jotka siirtyvät tavalla tai toisella kehoommekin, eli psykosomaattiset oireet aikaansaavat somaattisia oireita.
Aikamme suurimmat ongelmat on ratkaistu helpoimmalla tavalla, eli on syyllistytty psykiatrian paradigman pahimpaan asteeseen. Koska voimavarat eivät riitä, uskotellaan kaikki ongelmat ratkaistavan kemikaalien avulla. Suljetaan silmät käytännön ihmistuntemukselta ja syötetään läheisyyttä ja armahtavaisuutta kaipaaville ihmisille lääkkeitä, jotka tosin lievittävät ajoittaista pahoinvointisuutta, mutta eivät millään tavoin ratkaise itse ongelmaa. Päinvastoin, lääketieteellisin keinoin toimitaan perusperiaatteita vastaan ja edesautetaan henkisten ongelmien siirtämistä keholliseksi. Yksinkertaisin ratkaisu olisi antaa aikaa ihmiselle ja hänen kuulemiselleen, jolloin ongelma selvitettäisiin siellä, missä se todellisuudessa on: hänen mielessään.
Ihminen on kokonaisuus, eikä mitään häneen liittyvää voi rajata vain psyykkiseksi tai keholliseksi, koska kumpikin vaikuttaa toiseensa. Seurakunnallisella alueella on ajauduttu niin kauaksi todellisuudesta ja järkevästä taloudesta, että tuskin on enää paluuta normaaliin, mielekkääseen ihmisyyteen. Siksi kai hengellisyys on saanut täysin väärät mittasuhteet ja se käsitetään aivan toisella tavalla kuin aikaisemmin. Elämme todellakin aikaa, mistä Saarnaaja puhuu kahdeksannessa luvussa: ”Aikana, jolloin ihminen vallitsee toista hänen vahingokseen!”
Aito hengellisyys tarkoittaa palvelemista, toisen asemaan asettumista, armahtavaisuutta, nöyryyttä. Kaikki tämä on kuitenkin katoamassa sellaisessa määrin, että ihminen antautuu kaiken näkemänsä edessä, eikä enää tiedä mihin uskoa, mihin turvautua. Olisiko Jumalakin muuttunut kaiken tämän keskellä? Ei missään tapauksessa, sen tiedän, mutta itsekin koen ajoittain syvää masennusta kaiken näkemäni ja kokemani keskellä. Joudun uskomaan johonkin sellaiseen, mikä nyt on peitetty inhimillisen vääryyden ja alhaisuuden taakse. Juuri nyt on mitä suurinta todellisuutta: ”Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.” (Hebr.11)
Suurin osa ongelmista perustuu ihmissuhteisiimme. Sisäsyntyisiä ongelmia on toki useilla ihmisillä, mutta niihinkin on usein jossakin elämänvaiheessa vaikuttanut joko puutteellinen tai väärä ihmissuhde. Tunnustamme avoimesti näiden tapausten kuuluvan ammattiauttajien piiriin. Samoin kaikki lääkitykseen liittyvät seikat vaativat korkean tason ammattikoulutusta.
Ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat perustuvat kuitenkin jokapäiväiseen elämään, aivan yksinkertaisiin osa-alueisiin, jotka sitten toisiinsa liittyneinä muodostavat jonkin verran suurempia ongelmakokonaisuuksia. Silti kaikessa on kysymys ensisijaisesti ihmistuntemuksesta, ihmisen olemuksen käsittämisestä juuri sellaisena kuin se on. Ei ole kysymys asioista, joille tärkeintä olisi ensisijaisesti hienojen psykologisten termien keksiminen ja sellaisella tavalla kuvaaminen, ettei yksikään maallikko ymmärtäisi höykäsenpöläystä!
 Jokainen kohtaamamme ihminen on eräänlainen peili, joka heijastaa jotakin meistä itsestämme. Nämä kuvat vaikuttavat elämäämme sisäisen rakenteemme mukaisesti joko rohkaisevasti tai masentavasti. Oikeastaan mikään ei jää neutraaliksi, mitä meidän tulisi ajatella omalla kohdallamme, koska jokaisella meistä on vastuu lähimmäisestämme ja siitä, millaisen vaikutuksen elämämme tekee häneen!
Peilinä toimii myös moni muu asia. Mainittakoon niistä päivittäinen käyntimme paikallisissa kaupoissa. Jo pelkästään lehtihyllykkö kertoo meille todella paljon yhteiskuntamme asenteesta ja vaikutuksesta elämäämme. Keskitypä joskus laskemaan, kuinka monen lehden kannessa poseeraa kaunis nainen enemmän tai vähemmän pukeutuneena. Mitä kokee mies tämän näyn edessä, mitä vähemmän kaunis nainen? Mies on jo unohtanut kuuluvansa niihin yli miljoonaan talouteen, joissa asutaan yksin. Nyt häntä läimäistään kasvoille jo ruokakaupan seinustalla, ja yksinäisyyden tunne tulee entistä suuremmaksi. Miksi ei hän siis ostaisi samalla useamman kaljan ja menisi kioskilta punastellen valikoimaan jonkin miestenlehden? Tai ehkä hän ei elä yksin, mutta kotona odottaa näihin lehtien hymyileviin kaunottariin verrattuna kamalan näköinen jöröttäjä, jonka näkeminenkin saa kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitä.
Niin tai näin, miksi meille tyrkytetään niin lehtiä kuin kaikkea muutakin mielikuvilla, joilla ei todellisuudessa ole mitään tekemistä itse tuotteen kanssa. Meitä käytetään hyväksi, meille luodaan mielikuvia, jotka eivät toimi meidän parhaaksemme, vaan päinvastoin sairastuttavat meitä omalla piilevällä tavallaan.
Kun kärsivä nainen näkee kaikki nämä kiiltokuvahahmot, joiden kautta viestitetään vain tällaisten ihmisten olevan onnellisia, alkaa jokin hänen sisimmässään kaivertaa aina vain enemmän hänen omaa persoonallisuuttaan ja tuo kammottavalla tavalla riittämättömyyden tunnetta. Kuka kertoisi hänelle, etteivät nuo kauniit ja rohkeat todellisuudessa ole ollenkaan onnellisia, koska heidän elämänsä on koko ajan täynnä tavatonta jännitystä. Heidän elämänsä on täynnä pelkoa ennenaikaisesta rupsahtamisesta tai sairastumisesta, ja koko heidän elinvoimansa kuluu kauneutensa tarkkaamisessa ja sen säilyttämisessä. Kuka kertoisi heille, että he käyvät toivotonta kamppailua ryppyjä ja selluliittia vastaan, jossa heidät on tuomittu häviämään. Heitä vain käytetään hyväksi teollisuuden ja markkinatalouden varjolla. He aikaansaavat todellisuudessa enemmän mielipahaa kuin mielihyvää.
Kuka kertoisi meille, että vanheneminen on välttämätön osa elämää, ja se on kaunista. Rypyt ovat kuin kunniamerkkejä eletystä elämästä ja kauneus on todella katoavaista. Todistetusti on Tummeli paras kauneusvoide ja kilon sitä saa todella edullisesti!
Meitä siis masentaa oma kuvamme peilissä, koska vertaamme itseämme aivan vääriin malleihin. Meitä masentavat meihin osoitetut odotukset, joita meitä ei ole tarkoitettukaan toteuttamaan. Kauniin naisen ja komean miehen kirous perustuu usein siihen, että hän itse tiedostaa erikoislaatuisuutensa ja siirtyy automaattisesti tielle, jolla pyritään pakenemaan elämän todellisuutta, joka tulee jokaisen osalle. Tämä kauneus tai komeus ei missään tapauksessa tule säilymään pitkään, ja siksi ihminen automaattisesti pyrkii ottamaan ilon irti joka päivästä ennen rupsahtamista tai rypyttymistä. Hänen ilonsa peruste on siis ulkonaisissa, ja sisäinen ihminen huutaa tyhjyyttään. Sitä tyhjyyttä ei täytetä hienoimmillakaan voiteilla tai shampoilla, hiusväreillä tai kalliilla puvuilla.
Millainen ilosanoma meille rumille ja rupsahtaville! Me olemmekin todellisia rehellisyyden ja todellisuuden mannekiineja, joiden tulisi riemuita jokaisesta eletystä päivästä, koska saamme kohdata kaikki asiat aitoina, persoonallisina ihmisinä! Kenelle meidän pitäisi kelvata, kenen pillin mukaan meidän pitäisi tanssia?  Me emme tarvitse huumeita missään muodossa, koska uskallamme katsoa peiliin, tietoisena sen heikkenemisestä vuodesta toiseen. Emme tarvitse kalliita voiteita tai hiushoitoja, koska voimme vaihtaa kylpyhuoneeseen pienemmän lampun tai liimata kirkkaimmalle kohdalle tarran jossa lukee vaikkapa: ”Kauneus on katoavaista, mutta rypyt sen kuin lisääntyvät!”
Suurin osa ongelmistamme siis perustuu jokapäiväisiin, elämään liittyviin asioihin. Asenteemme on ratkaiseva. Mutta kuka tukee meitä näissä oikeissa asenteissamme? Todellisuudessa kukaan meistä ei ole niin vahva että selviäisi ilman toisen ihmisen tukea tavalla tai toisella. Jokainen tarvitsee tietyn määrän tunnustusta ja hyväksyntää voidakseen kehittyä terveenä ihmisenä. Pitää paikkansa se väittämä, ettei kukaan voi kehittyä sosiaaliseksi ihmiseksi ilman toisia ihmisiä. Tämä ei tarkoita sitä, että heittäytyisimme koko loppuelämäksemme riippuvaiseksi jostakin läheisestämme tai henkisestä auktoriteetista. Tietyssä kehityksen vaiheessa riippuvuutemme toisista alkaa selvästi vähetä, koska persoonallisuutemme on kehittynyt sellaiselle tasolle, että alamme valikoida peilejämme.
Kypsä persoonallisuus on kykenevä läpäisemään koviakin tilanteita. Se ei anna nujertaa itseään suurenkaan ihmisjoukon keskellä. Omalla kohdallani olen kulkenut tien, jolla ajoittain koin murskaantuvani täydellisesti, mutta sitten vähitellen elämän polut johtivat tielle, jolla persoonaani tuli jotakin suorastaan yliluonnollista. Aloin elää todeksi Vanhan Testamentin lupausta: ”Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta, et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee. Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.” (Ps.91)
Tämä ei tarkoita sitä, etten olisi vieläkin oikealla tavalla riippuvainen toisista ihmisistä. Auktoriteetikseni on kuitenkin tullut ihmisten sijasta Herramme ja Hänen Armon Sanansa. Olen kokenut todeksi Paavalin kanssa: ”Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.” (Apt. 20).
Seison tässä Armon Sanassa, ilman että minulla olisi yhtään ainoata elävää persoonaa, johon voisin vedota tai josta olisin riippuvainen. Eikö tämä ole se, mihin Herramme tarkoitus on viedä meidät? Riippuvaisuuteen vain Hänestä ja Hänen armostaan! Kaikki sananpalvelijat tekevät vain oman osuutensa, saaden palkkansa kerran Herran luona, mutta tässä ajassa saamme kokea todeksi Johannes Kastajan kanssa: ”Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä!”
Se Sana, jonka olemme saaneet kuulla, ei ole enää jonkun toisen sanaa, johon meidät voitaisiin sitoa ihmiskunniaa puolustamaan, vaan jo Vanhassa Testamentissa todetaan: ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.(5.Moos.30)
Sama vahvistetaan Uudessa Liitossa: ”Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään." (Room.10)
Kuka voisi näiden kohtien tarkastelun jälkeen vielä pyrkiä sitomaan hengellinen elämämme johonkin sananpalvelijaan, olkoon sitten kuinka suuri tahansa? Kun Sana on jo sydämessämme ja sen johdosta pakosta suussammekin, minne meidän vielä pitäisi mennä kelvataksemme Jumalallemme?
Tähän kaikkeen perustuu meidän elämämme uskovaisina tämän maan päällä. Ihmissuhteemme eivät perustu näiden kohtien toistamiseen ja siteeraamiseen, vaan niiden mukaan elämiseen. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi sitä, että koko Raamattu todellisuudessa on ihmistuntemuksen peruskirja? Jokainen jae omalla tavallaan puhuu Herrastamme, mutta oikea Herran tunteminen saa meidät myös tuntemaan toinen toisemme oikealla tavalla, koska meillä tulee olla aivan samanlaiset ajatukset läheisestämme, kuin mitä Jumalalla on meistä. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Raamatunjakeiden monotoninen toistaminen ei tuo rakkautta läheisellemme, vaan niiden eläminen käytännössä. Eli kysymys on käytännön ihmistuntemuksesta!

Markku Vuori

jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text