Osa3
Alkoi hiukan
vaivata tuo edellisen kappaleen ajatus kuvitteellisesta lammaslaumasta.
Kuvitteellinen ei tarkoita irrallisuutta todellisuudesta, vaan sitä, että niin
paikat kuin henkilöt ja tapahtumatkin on muutettu siinä määrin, että köyhä
kirjoittaja välttyisi kaikenlaisilta kalliilta oikeustoimilta, joilla joskus
ensimmäisten kirjoitusten kohdalla uhkailtiin. Tietynlainen kuvitteellisuus
auttaa meitä havainnoimaan ja käsittämään asioita aivan uudella tavalla. Siksi
Sanakin puhuu meistä todellisista uskovaisista lampaina, jotka temmeltävät
Hänen laitumellansa. Lammas on aivan erikoislaatuinen olento, vaikka onkin
eläin. Se on perusolemukseltaan viaton, lapsenkaltainen, helposti kaiken uskova,
vailla liiallisen järjen tuomia epäilyksiä. Verrattuna moneen muuhun olentoon
se on helposti melko tyhmänä pidettävä, vaikka näiden vertailujen yhteydessä
aivan liiallisesti korostetaan ihmisen viisautta, joka monessa suhteessa on
useinkin hyvin arveluttava tekijä!
Oikealla
tavalla ymmärrettynä on lammas mitä parhain esimerkki hengellisellä alueella.
Se on omalla tavallaan itsepäinen, jukurimainenkin, mutta se tietää olevansa
täysin riippuvainen paimenestansa. Se oppii tuntemaan oman paimenensa äänen,
jolla on ratkaiseva merkitys etenkin sumuisina ja pimeinä hetkinä. Suurelta
osaltaan synkkä hahmo laitumen reunalla huuteli aivan samoja asioita kuin
paimenkin, suorastaan sanasta sanaan ja äänenpainosta äänenpainoon. Silti äänen
koostumus oli aivan erilainen, mutta yksinkertaisia kun lampaat ovat, alkaa
helposti unohtaa tiettyjä asioita, ja jatkuva toistaminen tunkeutuu tajuntaan
vahingollisella ja väärällä tavalla. Oli oma paimen villan tuottamisestakin
omalla tavallaan puhunut, mutta aivan lempeässä hengessä, ei painostaen, ei
kiusaten. Tietäähän toki aito paimen villan syntymisen perusasiat!
On todella
hämäävää se, kuinka tumma mies jatkuvasti puuttuu lauman asioihin, ikään kuin
olisi hänen sydämensä asia toimia hyvän asian puolesta. Neuvot ovat useimmiten
hyvin asiallisia, hyvältä vaikuttavia, mutta niitä ei jaetakaan lauman parhaaksi,
vaan sen vahingoksi. Meille on kerrottu leivisköistä ja talenteista, vastuustamme
meille uskotun suhteen. Meille on selvää, että tietyssä määrin meillä on vastuu
kaikesta omistamastamme, jolla on tarkoitus palvella jumalallista päämäärää.
Mutta vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan, pienikin valheellinen neuvo ja
opetus sisältävät tuhon siemenen, josta olemme olleet todistajina
vuosituhansien ajan. ”Onko Jumala todella sanonut?” Eeva kuunteli vihollista
muutaman lauseen verran. Hänelle esitettiin väite, joka perustui osatotuuteen, tiettyyn
näkökulmaan. Eevalle valotettiin väärää asiaa, väärässä tarkoitusperässä.
Tuossa eräänlaisessa profetiassa oli paljon perää, mutta se ei toteutunutkaan
siten kuin Eeva saatiin ymmärtämään. Eeva vieteltiin, eksytettiin,
harhautettiin, vain muutamalla lauseella, jotka eivät sinänsä olleet kovin valheellisia.
Kun tumma
hahmo laitumen laidalla huutelee julki ajatuksiaan, perustuu suurin osa niistä
totuuteen. Hän huutelee aivan samoja asioita kuin lauman paimenkin, matkien
joka suhteessa tämän puhetapaa ja luonteenomaisia piirteitä. Vihollinen
tekeytyy valkeuden enkeliksi, petolliseksi karitsaksi, jonka miellyttävä ja
harhauttava olemus saa useimmat petetyiksi, jumalisuuden ulkokuoren
vaikutuksesta.
Me olemme
puhuneet tummasta hahmosta laitumen laidalla. Ehkä kuitenkin olemme lähempänä
totuutta, jos uskomme lampaiden näkevän hänet aivan eri tavalla. Tietomme saa
meidät puhumaan mustasta ja pahaenteisestä synkkyydestä. Mutta lammas ei tiedä
sitä, mitä me tiedämme, ja siksi on varmastikin melko värisokea tämän
huutelijan suhteen.
Miksi lampaat
siis ovat niin uupuneita? Velvollisuudentunnosta, jota tumma hahmo on korostanut
koko ajan. Ajatelkaamme tätä ristiriitaisuutta, vastakkain asettelua! Mikä
meitä hämää aina eniten, mikä saa meidät mukaan vääriin asioihin? Valkeuden
enkeli, joka korostaa meidän mielestämme aivan oikeita ja hyviä asioita, mutta
joiden tarkoitus kuitenkin on saattaa meidät tilaan, jossa vastuullisuutemme
oikeita asioita kohtaan mitätöidään, tehdään tyhjäksi.
Kun meidän
Herraamme kiusattiin, tapahtui se alusta loppuun Jumalan Sanaa lainaten. Kaikki
lainaukset olivat suoraan Sanasta, mutta kuitenkin väärässä paikassa, väärässä
hengessä esitetyt. Lainaukset olivat liian lyhyitä, liian rajoittuneita. Siksi
Herramme ainakin joidenkin käännösten mukaisesti vastasi lyhykäisyydessään: ”On
myöskin kirjoitettu!” Nämä kolme sanaa sisältävät meille tänäkin päivänä
käsitteen, jolla on ratkaiseva merkitys iankaikkisuuttamme ajatellen. Valkeuden
enkeli lainaa Sanaa jatkuvasti, ahkerammin kuin kukaan saarnaaja tai opettaja.
Vihollinen ei pelkää Raamattua kirjaimena, eikä pakene minkäänlaisen painoksen
tai erityiskappaleen edessä, kuten joissakin kirjoissa tai elokuvissa halutaan
meille kertoa.
Vihollinen ei
lue Raamattua, koska osaa sen ulkoa, ja on siten omalla tavallaan ylivertainen
väittelyissä ja vastakkainasetteluissa, joihin meidän on turha lähteä hänen
kanssaan. Itse asiassa meidän tulee yli kaiken välttää näitä tilanteita, joita
Herramme salli omalla kohdallaan muutaman kerran. Vihollinen pakeni Totuuden
edessä ajaksi, kuultuaan kaikkivaltiaat sanat: ”On myöskin kirjoitettu!”
Kuinka usein
onkaan meitä vaadittu muuttamaan kivet leiväksi, jopa uhkaillen ja vaatien! Kun
emme ole suostuneet näihin välien selvittämisiin, on pyritty kaikin tavoin
muuttamaan leipämme kiviksi! On suorastaan järjetöntä haastaa pimeyden voimat
sellaisella tavalla, mitä jotkut harrastavat käsittämättä ollenkaan, millaisten
asioiden kanssa ovat tekemisissä. Meidän tehtävämme on todistaa Herrasta
Jeesuksesta Kristuksesta tämän maailman ihmisille, ja kulloinenkin haaste
perustuu tottelevaisuuteemme ja uskollisuuteemme, ei itse esittämäämme
haasteeseen!
Mistä
tunnetaan aito lammas? Mikä on lampaan hedelmä? Laitumemme lampaat ovat nyt lopen
uupuneita, johtuen väärästä tiedosta, vääristä käsityksistä. Kertomuksemme jäi
hiukan kesken kuvatessamme heidän ponnistelujansa ja pinnistelyjänsä.
Verisuonet ratkeamispisteessä rakkaat ystävämme ponnistivat ja puristivat
itsestään kaiken energian ollakseen hyödyllisiä, kelvollisia, tuottavia. Kasvoiko
villa, paraniko tuottavuus tämän ponnistelun johdosta? Hiki pursusi, suuta
kuivasi, näkö oli pettämäisillään tässä ponnistuksessa, ja papanamäärä
lisääntyi niityllä, mutta mikä oli tulos? Uupumus, pohjaton väsymys ja
suunnaton vaara verisuonen puhkeamisesta päässä, sydämen pettäminen! Ja tumma
hahmo laitumen laidalla pursuu riemua ja vahingoniloa!
Mikä on
saanut lampaat niin erilleen toisistaan?
Kun ihminen,
saati sitten lammas, on täysin uupunut, ei oikeastaan mikään systeemi pelaa kunnolla.
Vihollinen laitumen laidalta oli julistanut oppiaan jo pitkän aikaa ja saanut
lampaat uskomaan toisenlaista villaoppia. Hengellinen alue on osoittautunut
sellaiseksi erikoiskäsitteeksi, että pienikin ponnistelu aiheuttaa suuria ja
pitkäkestoisia ongelmia. Jos ihminen tai lammas ei elä elämäänsä, vaan
suorittaa sitä, on tuloksena ehkä näyttävää kristillistä elämää, mutta koska
kaikki perustuu yrittämiseen ja suorittamiseen, puuttuu kaiken takaa
todellisuus, mihin koko kristillisyys perustuu. Juhlahetkissä voidaan ylistää
ja pomppia ja unohtaa arkielämä, arkitodellisuus. Ulko-ovea lähestyessä hiipii
pienempi tai suurempi uhkakuva mieleen, ja useampikin toteaa saman kuin esimerkkimme
nuori nainen: ”On se surullista mennä ulos ja kohdata todellisuus!”
Ensimmäiseksi
aamulla kohtaamamme näky kertoo jostakin hyvin surullisesta ja kaukana todellisuudesta
olevasta. Mikä on saanut laitumemme lampaat noin järisyttävään päätelmään, että
raikas ilma on tärkeintä kumppanuudenkin menettämisen hinnalla? Mikä on saanut
lampaamme sellaisella tavalla tylsistymään, että ne päivästä toiseen kuuntelevat
väärää villaoppia, väärää evankeliumia, joka saa ne kuluttamaan kaiken
energiansa ja terveytensäkin aivan tarpeettomissa ja hyödyttömissä ponnisteluissa?
Koko laumaa
koskeva uusi oppi ei onnistu saavuttamaan kaikkia vain laitumen laidalta
huudeltuna. Musta hahmomme on tullut tutuksi laitavaikuttajana, mutta miten
olemme ylipäätään päätyneet tähän asetelmaan?
Uskovainen
ihminen saa kokea yöllisiä hetkiä jo aivan Sanan mukaisesti. Jumalan Henki
lähestyy meitä ja heräämme usein tahtomattammekin hetkellä, jona mieluummin
uskoisimme tarvitsevamme yöunta. Tästä on lukemattomia esimerkkejä, yöllisinä
rukoushetkinä ja hengellisen opetuksen saamisina. On vain täysin unohdettu se
seikka, ettei Jumalan Henki ole ainoa, joka saattaa herätellä meitä oppia
saamaan!
Auringon
laskettua ja pimeyden saavuttua noille vuoriniityille, valtasi melko täydellinen
pimeys koko alueen. Tällaiseen emme ole tottuneet omassa maassamme, joka on
kuuluisa keskiyön auringostakin. Tuolla vuorilla pimeys oli usein aivan käsin
kosketeltavaa pilvisinä iltoina, kun taas omassa maassamme aurinko vielä suunnitteli
laskuaan.
Lampaamme
olivat niin uupuneita ja unen tarpeessa, että jo ennen pimeyden laskeutumista alkoivat
hakeutua omille paikoilleen, pitäen huolen sopivasta etäisyydestä lähinnä
oleilevaan. Mutta kuinka koko lauma oli saatu uskomaan tällaiseen mielettömyyteen?
Oli kai nyt sentään joku esittänyt eriäviä mielipiteitä, muistuttaen vuosituhantisesta
lammasopista, jonka mukaan niin päivisin kuin öisinkin tuli hakeutua lähelle
toisiaan. Päivällä tuli suoda varjoa ja viileyttä polttavassa auringonpaisteessa,
öisin tuli painautua yhteen toinen toistansa lämmittäen, suoden samalla suojaa
metsässä väijyviltä villipedoilta. Mutta nyt jokaisen etsiessä etäisyyttä
toisistaan, oli jokainen alttiina kaikenlaisille vaaroille.
Vieläkään
emme ole saaneet vastausta tällaisen opin läpi menemiselle. Ymmärrettävää on,
että juuri nyt oli väärän villaopin saarnaaminen jatkunut vuosikausia, mutta mitä
välivaiheita sisältyi tähän kehitykseen, joka oli kestänyt niin kauan? Vastaus
sisältyy noihin pimeisiin öihin, jolloin pimeys esti liikkumisen ja aikaansai
paikalleen jämähtämisen. Eikä kukaan noina pimeyden hetkinä pannut merkille
tummaa hahmoa, joka hiipien saapui aikanaan vielä yhtenä laumana torkkuvan
lammaskatraan reunalle. Hahmo lähestyi vuoroöin aina eri tokkuraista lammasta,
varovasti silittäen takkuista turkkia ja kuiskaillen kauniita asioita. Saattoi
sillä olla kädessään jonkinlainen herkkupalakin, jonka se vaivihkaa hivutti
lampaan hengityksen lähelle. Nyt jaettiin ymmärrystä ja tietoa, annettiin uutta
näkemystä, ennen kaikkea koskien viereistä lajikumppania, jonka todelliset
ajatukset ja aikomukset nyt kuiskattiin valitun oppilaan tietoisuuteen.
Olemme jo
osaltaan kertoneet erilaisista näkemyksistä, jotka aikanaan saivat lauman
keskuudessa aikaan uskomattomia erimielisyyksiä. Mutta nyt oli saavutettu
jotakin aivan erikoislaatuista, suorastaan kokonaisvaltaista. Itse kukin oli
hämillään tietoisuutensa laajentumisen johdosta, ja erilaiset ystävyyssuhteet
rakoilivat, ilmi tulleiden taka-ajatusten ja aikomusten johdosta. Ei kestänyt
kauankaan, kun jokainen tunsi tulleensa loukatuksi jonkun toisen taholta,
kenenkään kuitenkaan tietämättä, mihin eri syytökset perustuivat. Yöstä toiseen
paljastettiin lauman jäsenille salaisia asioita toisten elämästä, niin ettei
kukaan enää luottanut toiseensa!
Syytökset ja
erimielisyyden aiheet olivat niin laajamittaisia, ettei kukaan kiinnostunut
asioiden selvittämisestä oikealla tavalla. Ei savua ilman tulta, oli useimman
mielipide, kun jokin seikka aiheutti epäilystä. Nämä yksinkertaiset pässinpäät
eivät pienimmässäkään määrin käsittäneet hengellisen elämän tosiasioita. Mustan
miehen kylvötyö sai jatkua rahassa, seurakunnan suojeluksessa, koska ei
käsitetty, että on asioita, jotka savuavat ilman todellista aihetta: ”Samoin
myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso,
kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää! Myös kieli on tuli, on
vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin,
sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.” (Jaak.3)
”Minkätähden
te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on
ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei
totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on
valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon
totuuden.” (Joh.8)
Ei savua
ilman tulta, sana toisen sanaa vastaan! Ketä uskoa, ketä ei? Kuka todella oleskeli
laitumen laidalla, musta hahmo vaiko valkeuden enkeli? Vapaaehtoistyössäni
narsistisen persoonallisuushäiriön alueella ehkä suurin kompastuskivi on aina
ollut ja on edelleenkin se, että lähes kaikkien piirien, ovat sitten
ammattilaisia tai eivät, on lähes mahdoton uskoa, että yksi ihminen voi olla
kaiken pahan lähtöpisteenä. Syyttömiä syyllistetään niin mielenterveyden kuin
hengellisyydenkin alueella suuren tietämättömyyden johdosta. Ihmiset käyvät
sisäisiä, usein kestämättömiä kamppailuja väärän näkemyksen ja väärien paradigmojen
johdosta. Paradigma tarkoittaa totunnaista näkemystä jostakin asiasta, mutta
asiaa ei kuitenkaan ole näytetty riittävällä tavalla toteen.
Tällaisia
paradigmoja on hengellisyyden alueella aivan liiaksi. On olemassa alueita, joilla
ei ole kahta puolta. Käsite siitä, että kummassakin osapuolessa täytyy aina
olla syytä, on paradoksaalinen. Tietyillä alueilla se pitää paikkansa, mutta on
alueita, joilla tällainen uskomus ainoastaan tuottaa mitä suurinta vahinkoa ja
kärsimystä. Voimme todeta, että jokainen ihminen on vajavainen, puutteellinen,
erehtyväinen jne., mutta tämä ei tarkoita sitä, että jokaisessa tilanteessa
pahuus pitäisi jakaa tasan kaikkien osapuolten kesken. Olemme tämän johdosta
ajautuneet tilanteeseen, jossa aivan liian usein pohditaan sitä, kuinka suuri
määrä vääryyttä ja pahuutta voidaan hyväksyä, sen sijaan että nähtäisiin kaikki
pahuus vääränä, ei hyväksyttävänä missään muodossa.
Sielunvihollinen
on Herramme omien sanojen mukaisesti valehtelija ja valheen isä. Totuutta ei
hänessä ole. Kuka nyt on väärässä, Herra vai minä, kun olen jo tässä
kirjoituksessa kertonut vihollisestamme, jonka ei edes tarvitse lukea
Raamattua, koska osaa sen ulkoa. Herraamme lähestyessä hän koko ajan käytti
raamatunlauseita, perustaen esittämänsä Jumalan Sanaan. Ja näinhän hän on aina
toiminut alusta tähän hetkeen asti -uskollisesti siteeraten Jumalan puhetta.
Eevankin kohdalla hän vain halusi varmistaa, onko Eeva ymmärtänyt kaiken
oikein, ja onko Jumala todella sanonut!
Eeva on
meille esikuva näissä asioissa elämämme loppuun asti. Onko Jumala todella sanonut?
Eeva siteeraa muististaan kuulemansa, eikä näe ollenkaan pahaksi lisätä muutama
sana Jumalan puheeseen. Mitä mieltä on itse asiassa tuossa lisäyksessä? Jos
puusta ottaminen on kiellettyä, miksi lisätä ajatus koskemisesta? Se oli vain
järkiperäinen selitys kuullulle, aiheuttaen meitä kaikkia koskevan rikkomuksen
ja kirouksen.
Sielunvihollinen
on kaiken valheen isä ja aikaansaaja, vaikka osaa Sanan ulkoa ja käyttää sitä
piispat ja paavitkin laudalta lyöden. Miettikäämme todella tarkkaan tätä
ajatusta. Persoonasta, joka osaa Sanan ulkoa, sanotaan ettei hänessä ole lainkaan
totuutta! Pieninkin lisätty ajatus tai näkemys on kuin hapatus, joka tuhoaa
kaiken hyvänkin vaikutuksen!
Kuka on
syyllinen laitumemme lampaiden älyttömään käytökseen ja riitaisuuteen? Kirjoittajan
kuulemien asioiden johdosta jokainen, sillä antaahan jo Paavali ymmärtää, että
tällaista tuleekin olla seurakunnan ja lammaskunnan keskuudessa. Vai onko näin?
”Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen,
teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin. Täytyyhän teidän
keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.”
(1.Kor.11) Ei taida ymmärtää Jumalan maailmasta juuri mitään se, joka näkee
nämä lauseet positiivisena kehotuksena tai hyväksymisenä!
Ongelmiemme
syynä ei ole jokaisen syyllisyys, vaan jokaisen puutteellisuus. Perussyy on
aina tuossa tummassa hahmossa, joka kiertelee niin kesäisin kuin talvisin,
pimeällä ja valoisalla, kuiskutellen ja huudellen vääriä oppeja ja näkemyksiä,
jotka saavat jumalanlapset nousemaan toisiansa vastaan ja eristäytymään
oikeaoppisuuden raikkaisiin tuuliin. Me emme kaikki ole syyllisiä, mutta
toimimme väärin hyväksyessämme aivan liian paljon vääryyttä ja suoranaista
julmuuttakin Jumalan Seurakunnan keskellä. Pahan valtaan pääsemiseksi tai
tarvita muuta kuin että hyvät eivät tee mitään!
Herramme ajan
ihmiset eivät uskoneet Häntäkään, koska kuuntelivat mieluummin mustaa hahmoa,
joka jo tuolloin oli saanut lähes koko lauman valtaansa. Tuolloin tehtiin
vääryyttä ja hyväksyttiin pahuutta siinä määrin, että Herramme ristiinnaulittiin.
Sitäkään ei oikeastaan tänään nähdä vääränä, koska se aikaansai niin paljon
hyvää uskovaiselle. Me emme todellisuudessa tuomitse mitään pahana, koska
olemme niin tottuneet tietynlaiseen määrään pahuutta. Siksi kirjoittajastakin
on tullut monen vihamies näiden kirjoitusten johdosta. Totuutta ei haluttaisi
kuulla, koska se ennen kaikkea haluaa estää meitä tekemästä sitä pahaa, mihin
olemme niin tottuneet.
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti