Social Icons

Pages

keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Kuinka kukaan voisi olla oma itsensä vallitsevissa olosuhteissa?



Kirjoitettu 2002

Elämäni todelliset vaikeudet alkoivat nuoruusikäni lopulla niin työni kuin tiettyjen yksityiselämääni liittyvien asioiden johdosta. Minulla oli tähän asti aina ollut oma paikkani ainakin tyydyttävässä määrin. Mutta nyt tietyt ihmiset tekivät kaikkensa riistääksensä minulta minuuteni ja paikkani ihmisenä ihmisten keskellä. Minä en milloinkaan ole oppinut mielistelemään ihmisiä, vaikka kaikin tavoin olen karttanut heidän loukkaamistansa. Olen vain kokenut todeksi sen, ettei totuuden puhuja ole ollut kauhistus vain menneinä aikoina, vaan on sitä yhä edelleenkin. Niinpä sain pian sellaisen leiman ihmisten mielessä, etten ollut sitä koskaan osannut edes kuvitella. Miksi ei kukaan tuohon aikaan kertonut minulle siihen aikaan psykopatian nimellä kulkevasta sairaudesta? Miksi ei kukaan kertonut minulle, että seuraani heittäytyi joukko tuhoavia ajatuksia hautovia elämän filosofeja, jotka eivät halunneet edes lukea Sanasta: ”Toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne!”
Turha kysyä tällaista, kun sitä ei kukaan nytkään sanoisi minulle! Tuntuu pelottavalta olla edelläkävijä näiden asioiden esille tuomisessa.
Aloin sitten muutaman painostuksen vuoden jälkeen nähdä erikoisia unia. Ne hiukan vaihtelivat, mutta perustunne oli kaikissa sama. Olin kadottamassa omaa paikkaani ja persoonallisuuteni kalleimpia ominaisuuksia. Tämä tuli esiin unissani, missä makasin peittoni ja tyynyjeni kanssa jossakin pienessä tilassa, joskus jopa niin pienessä, että juuri mahduin siihen. Koska en milloinkaan ole omistanut omaa asuntoa, oli kaikissa näissä unissa tuo ihmeellinen tunne: tämä on minun ikioma paikkani, vaikkakin pieni, kuitenkin oma. Myöhemmin sitten katselin lenkillä ollessani kaikkia tien varrella olevia rakennuksia, etenkin pienen puoleisia ajatellen: voi kun minulla joskus olisi ikioma mökki, vaikka kuinkakin vajavainen ja pieni. Pääasia olisi se, että se olisi ikioma. Tämä haave ei ole toteutunut, eikä sen tarvitsekaan toteutua. Pääasia on, että minulla on katto pääni päällä ja kaikki tarvitsemani. Eikä se ole kovin paljon.
Minua ei milloinkaan ole kiinnostanut tavaran paljous, vaikka sitä pääasiassa työni johdosta on kerääntynytkin. Kuitenkin asuessani talvella viisi viikkoa asuntovaunussa Helsingin leirintäalueella, totesin ihmisen tulevan toimeen hyvin pienellä tavaramäärällä. Kun sitten vielä lisäksi asuin 38 neliön asunnossani neljä ja puoli kuukautta käytännöllisesti katsoen ilman huonekaluja, vahvistui käsitykseni entisestään. En tarkoita sitä, ettei ihmisellä saisi olla omaisuutta. On kuitenkin tärkeätä, että kiintymyksemme koskee enemmänkin muita elämän asioita, etenkin lähimmäisiämme. Kuinka monelle onkaan tavaran hankkiminen suurin este lähimmäisen huomioimiselle, jopa oman perheen huomioimiselle!
Meidän paikkamme sijainti tai koko ei siis ole ratkaiseva, vaan sisäinen tyytyväisyytemme. Kun ajattelen noin 30 vuotta luonnehäiriöisessä ilmapiirissä ja jatkuvaa taistelua oman minuuden puolesta, joudun toteamaan kaiken jättäneen jälkensä elämääni. Parissa vuodessa ei korjata jotakin sellaista, mikä on kestänyt aivan liian kauan. Muutamassa vuodessa voi kuitenkin tapahtua jotakin siinä määrin, että sitä voi itsekin vain ihmetellä. Ihminen voi löytää oman minuutensa uudelleen aivan häkellyttävällä tavalla, sen jälkeen kun se suuressa määrin on joutunut kadoksiin henkisen väkivallan vaikutuksesta. Sitä mukaa kuin oma minuus palautuu, sitä mukaa myös ihminen voi nähdä oman paikkansa niin yksilönä kuin osana pienempää tai suurempaa yhteisöä.
Uskomus siihen, että ihminen voisi kehittyä oikealla tavalla täydellisessä yksinäisyydessä, on täysin väärä ja harhaanjohtava. Etenkin uskonnollisella alueella tässä suhteessa on todella ajettu mitä raskaimmalla tavalla karille, ja siksi kristinusko on suurimmassa kriisissänsä parituhatvuotisen kehityksensä aikana. Kristillisyys kukoistaa, mutta usko ja ihmisen kyky olla ihminen on lähes kokonaan kadonnut. Ajoittainen yksinäisyys on yksi elämän koululuokista, mutta todellisen ihmisyyden ihminen oppii vain vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, sillä ihminen on eittämättömästi laumaeläin. Se ei tarkoita sitä, että hänen olisi juostava lauman mukana minne tahansa se menee, vaan ihmisen perusluonteeseen kuuluu yhteydentarve lajitoveriensa kanssa. Sitä ei korvaa sen paremmin kissa kuin koirakaan, saati sitten marsut ja hiiret.
Yksinäisyys on yksi suurimmista kirouksista ihmiskunnan ja kristikunnan keskuudessa. Se ei kuitenkaan ole sen paremmin luonnon kuin ei Luojankaan järjestyksen mukaista. Vääristynyt kristillisyys on luonut täysin virheellisen kuvan siitä henkisestä ja hengellisestä tarpeesta, mikä meillä jokaisella on. Tämän kuvan on sitten maallinen elämä omaksunut tältä vääristyneeltä kristillisyydeltä. Todellisuudessa vääristynyt kristillisyys on pääsyy kaikkeen ”maallistumiseen ja maailmallistumiseen” minkä näemme tänä päivänä rehottavan. Kuka haluaisi sellaista kristillisyyttä, joka luonnehäiriöisesti ja narsistisesti etsii vain omaa parastansa toisen kustannuksella? Rakkauden ja välittämisen puute johtaa auttamattomasti yksinäisyyteen.
Yhteiskunnan, niin kuin seurakunnankin, tulisi perustua ihmisen perusolemukseen laumaeläimenä. Toisen tulisi pitää huolta toisesta. Kun tämä ei pääse toteutumaan, on seurauksena valtava määrä yksinäisiä ihmisiä. Meidän omassa maassamme elää yli miljoona ihmistä yhden hengen taloudessa. Jos jokainen varaisi sydämessänsä tilan edes yhdelle lähimmäisellensä, näyttäisi kaikki aivan toisenlaiselta!
Tilanne vaikuttaa todella katastrofaaliselta ja toivottomalta. Sitä se todellisuudessa onkin. Mutta pieni muutos katsantokannassamme voisi saada aikaan valtavan muutoksen meidän maassamme; järkevinä ihmisinä käsittäkäämme, ettei ole itsekkyyttä, vaan mitä suurimmassa määrin järkevää, saattaa asiat kuntoon ensin omassa maassa ja sitten vasta puuttua muiden maiden asioihin. Miksi yhä harvempi tekee yleensä yhtään mitään toisen ihmisen hyväksi? Siksi, että meistä on tullut niin suureellisia ja tietyssä mielessä suuruudenhulluja, narsistisia, ettemme suostu tekemään mitään, ellemme näe aivan tavattomia tuloksia toiminnastamme. Narsistisuus sitoo käsiämme ja aikaamme entistä enemmän, koska olemme kadottaneet kosketuksen ihmisyyteen ja pyyteettömään auttamiseen. Järki sanoo, ettemme voi parantaa koko maailmaa, mutta koko maailma järkkyisi, jos jokainen pyrkisi auttamaan edes yhtä kärsivää!
Luonnehäiriöisyyden tuottama kärsimys on kasvamassa räjähdysmäisesti, mille emme kokonaisuutena voi mitään. Mutta jokainen voi tehdä jotakin lähipiirissänsä.
Kaikkein käsittämättömintä on se, kuinka kristillisissä piireissä on nostettu kädet pystyyn näiden asioiden edessä. Niin kuin olen esittänyt epäilyksen siitä, että luonnehäiriöisyyden esiintymisprosentti on uskonnollisissa piireissä moninkertainen normaaliväestöön verrattuna, sitä vakuuttavampia esimerkkejä ilmaantuu jatkuvasti.
Aikanaan, lähes 30 vuotta sitten, aloittaessani toimintani seurakuntien piirissä, koin jotakin sellaista, mikä on kuvaavaa koko elämäni ajalle, sekä koko kristityn maailman näkemyksille. Tuskin mikään muu elämän alue on niin vaativa kuin toiminta hengellisissä piireissä. Tämä on hämmästyttävä toteamus, mutta nämä 30 vuotta ovat osoittaneet sen todeksi kaikkien kirkkokuntien piirissä. Kaikenlaisia vaikeuksia oli jo aloittaessani, ja hämmästellessäni (nyt en enää osaa hämmästellä mitään) kokemiani negatiivisia asenteita, lausui eräs seurakuntalainen selitykseksi jotakin, mikä jäi mieleeni lopuksi elämääni. En sano tätä itsesäälistä, vaan pieni hymy huulillani. Kuulin todellakin sanat: ”Koska sinä olet hyväksynyt tämän viran johtoasemassa keskellämme, saamme me tehdä sinulle mitä haluamme.” Vuosien varrella nämä sanat ovat toistuvasti tulleet mieleeni, mutta nyt viime aikoina ne ovat olleet minulle kuin profetiaa. Eikö tämä ole juuri se seikka kristillisessä elämässä lävitse kaikkien uskonnollisten yhteisöjen, mikä on riistänyt meiltä kaiken hengellisen kasvun ja suonut tilan sille maallistumiselle, mitä naiivisti ihmettelemme?
Kuka todellakaan haluaisi sellaista kristillisyyttä, mikä on narsismin ja luonnehäiriöisen käytöksen leimaama? Kysymys ei siis ole vain yksittäisistä, sairaista ihmisistä, joita kauniisti olemme nimittäneet fanaatikoiksi, vaan kysymys on kollektiivisesta asiasta, joka on vallannut vaihtelevassa määrin erilaiset yhteisöt ja piirit. Uhriksi joutuneen kannalta on aivan samantekevää onko hän luonnehäiriöisen ihmisen vai luonnehäiriöisen käytöksen uhri. Kumpikin tuhoavat ja vahingoittavat samalla tapaa. Ainoa ero on siinä, että jos ajattelemme pahasti luonnehäiriöisen olevan parantumaton, niin luonnehäiriöisesti käyttäytyvän ei välttämättä tarvitse olla luonnehäiriöinen; hän vain käyttäytyy siten, koska on tekemisissä ilmiön kanssa, jota ei pysty käsittelemään olemuksessansa. Olisikohan tässä yhteydessä kysymys siitä juopumuksesta, josta Herramme puhui niiden palvelijoiden kohdalla, jotka ajattelevat Herransa viipyvän ja alkavat lyödä sekavassa tilassansa toisia palvelijoita???
Luonnehäiriöinen ilmapiiri ja ympäristö siis aikaansaavat samankaltaista käytöstä kaikissa niissä, jotka pitkään ovat sen vaikutuksen alla. Millaisissa peileissä me siis peilaamme itseämme ja kasvuamme niin kristittyinä kuin maallisina ihmisinäkin? Mitä me näemme niissä peileissä, jotka on eteemme asetettu? Kysymys on todella vakava, ja saa itse kunkin kysymään, tulisiko kaiken tämän keskellä etsiä jotakin muuta sen tilalle, mitä meillä juuri nyt on. Itsensä syyllistäminen ei ehkä ole tässä kohden tarpeellista eikä hyödyllistäkään. Enemmänkin on kysymys itsesuojelusta, sillä meille on opetettu aivan vääriä asioita.
Tietynlainen kärsimyksen ihannointi ja väärä maailmankatsomus on luonut aivan liian paljon tilaa narsistisen näkemyksen kasvulle. Nämä asiat eivät ole toistensa synonyymejä, vaan vastakohtia. Narsismi eli itserakkaus ei ihmisyhteisössä ole mahdollista ilman uhreja. En väitä että rikkaus välttämättä merkitsisi toisen riistoa, mutta itserakkaus on kuin virtahepo olohuoneessa. Missä on jotakin näin suurta, siellä ei voi olla tilaa jollekin muulle. Todella suuri ihminen ei ole suuri tilavuudeltaan, vaan sydämeltään, ja siksi voidaan sanoa, että todella suuren ihmisen seurassa jokainen tuntee itsensä suureksi ja hyväksytyksi.
Lupaa tehdä toiselle ihmiselle mitä haluaa, ei ole antanut sen paremmin Luoja kuin ei luonnon normaali järjestyskään. Sen antaa vain vääristynyt kristillisyys tai vääristynyt luonne. Itse asiassa vääristynyt kristillisyys sisältää kaikki luonnehäiriöisyyden piirteet alusta loppuun asti, niin ajallisesti kuin laadullisestikin. En ole vielä mistään löytänyt perusteellista selvitystä luonnehäiriöisyydestä, sillä eri asiantuntijat ja eri piirit omaavat hyvin erilaisia näkemyksiä. Hengellisen taustani perusteella itse määrittelen sitä omien kokemuksieni ja näkemysteni pohjalta.
Perustavinta laatua oleva piirre on mielestäni se, että se perustuu lähes täydelliseen piittaamattomuuteen toisen ihmisen oikeuksia ja persoonallisia piirteitä kohtaan. Siten se on luonut omat kieroontuneet pelisääntönsä, mitkä suovat itselle lähes rajattomat oikeudet melkein mihin tahansa (”Meillä on oikeus tehdä sinulle mitä haluamme!”) ja samalla rajaa toisen oikeuksia. Molemmat eivät mahdu samaan tilaan eivätkä voi päteä samoissa asioissa. Siten syntyy mahdoton tilanne, jota voitaisiin kuvata aikanaan useinkin mielessäni pyörineellä ajatusleikillä. On leukojen puristuksessa kappale, joka ei anna periksi, mutta siitä huolimatta leuat lähestyvät toisiansa. Kappale kuitenkin estää leukojen liikkeen. Eli siis olemme tekemisissä irrationaalisen asian kanssa, joka sotii luonnon lakeja vastaan. Tässä suhteessa luonnehäiriöisyys sisältää tavattoman määrän järjelle käsittämättömiä asioita, jotka ovat mahdollisia vain irrationaalisessa maailmassa. Eli jonkin vaatiessa enemmän tilaa, on toisen väistyttävä tai annettava tilaa.
Tiedämme nyt tilanteen, missä kaikki LH-persoonan uhrit elävät. He ovat tekemisissä asian kanssa, jota he eivät pysty käsittelemään olemuksessansa, koska ei ole mitään järjellistä selitystä sille. Tällaisen ilmiön läheisyydessä viipyminen johtaa väistämättömästi myös toisen osapuolen vaurioitumiseen niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Vain harvoissa tapauksissa terve osapuoli on niin vahva, että jatkuvasti löytää pakokeinot säilyttääkseen oman identiteettinsä tämän totuuden vääristelyn keskellä.
Yksi LH-persoonan valteista on se, että hän pääsee syyttämään uhriansa luonnehäiriöisestä käytöksestä. Tämä on helppo syytös, sillä siihen sisältyy paljon totuuttakin. Mutta uhrilla on oikeus kysyä itseltänsä, mistä hänen käytöksensä johtuu. Ikävä kyllä tämän kysymyksen esittäminen ei liian pitkän vaikutuksen jälkeen enää tule edes mieleen. Mutta lohdutukseksi jokaiselle itseään tässä kohden syyttävälle voidaan sanoa, ettei kysymys ole sisäsyntyisestä asiasta, vaan ulkopuolelta tulevasta vaikutuksesta. Tietynlaisten kokeiden perusteella on todettu, että jo muutaman päivän altistuminen kyllin provosoivalle käytökselle saa ihmisessä aikaan muutoksia, joita tämä itse ei enää pysty hallitsemaan. Syyllinen ei siis ole se, joka painostuksen johdosta tekee jotakin vastoin tahtoansa ja parempaa tietoansa, vaan tässä kohden on etenkin uskonnollisen maailman syytä katsoa peilistä itseänsä ja todeta syyllistyneensä usein jopa törkeään manipulointiin ja pakottamiseen. ”Joka viettelee yhdenkin näistä pienemmistä, sille olisi parempi että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyksiin…”
Mistähän syystä kaipaisin nähdä näitä myllynkiviä käyttövalmiina?
Kristillisellä alueella selitetään nykyään kaikki negatiivinen pois. Tuskin enää tiedetään mitä parannus ja katumus merkitsevät. Hyvä tarkoitus tuntuu olevan ratkaiseva tekijä niin julistuksen kuin käytännönkin mukaisesti, mutta eikö ole hyvin vanha sananlasku, että tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla? Eikö Sana aivan vastaansanomattomasti ilmoita meidät tuomittavan tekojemme mukaan? Pelkkä uskokin on kuollut ilman tekoja!
Kuuntelin hiljattain esitelmää, jota piti Erik Ewalds. Hän kertoo siinä eräästä miehestä, joka jonkinlaisessa näyssä tai unessa sai ajatuksen haudata leiviskänsä maahan. Saavuttuaan pellolle hän kuitenkin totesi aikomuksensa mahdottomaksi. Miksi? Hetken yrittämisen jälkeen hän totesi, ettei pellossa ollut yhtään vapaata paikkaa - koko pelto oli täynnä kätkettyjä leivisköjä! Minulle tämä kertomus on ollut hyvin hätkähdyttävä ja murheellinen. Kuinka paikkansa pitävä se onkaan juuri tänä päivänä! Raamatun kertomuksessa yhden leiviskän saanut mies totesi tehneensä kaiken pelosta, koska tiesi herransa kovaksi mieheksi. Miksi meidän aikamme ihminen kaivaa leiviskänsä maahan? Miksi minä yritin sitä monen vuoden aikana?
Kuka ja mikä on antanut meille niin totaalisesti vääristyneen kuvan Herrastamme? Vääristynyt kristillisyys, vääristynyt Jumalakuva, vääristynyt käsitys siitä, mitä me todella olemme Jumalan silmissä! Kysymyksenalaista on, riittääkö se minkäänlaiseksi puolusteluksi sinä hetkenä, kun teemme tiliä elämästämme ja tekemisistämme. Tällainen petos on tuskin mahdollinen ilman jonkinlaista omaa osuuttamme asiaan. Me olemme antaneet hyväksyntämme aivan liian monille epäilyttäville asioille, koska olemme olleet niin sisäisesti rikkinäisiä ja epävarmoja kaikesta, omasta itsestämme, elämämme tarkoituksesta, tehtävästämme jne. Olisiko tullut nyt se hetki, jossa katsomme tosiasioita silmiin ja myönnämme tulleemme petetyiksi? Rikkinäinen ihminen ei ainoastaan yritä haudata leiviskäänsä maahan, hän haluaisi itsekin vajota syvyyksiin!
Vielä on mahdollisuuksien päivä, armon päivä. Itse asiassa on aivan käsiemme ulottuvissa aivan toisenlainen elämä ja uudet mahdollisuudet. Meille suodaan nyt tilaisuus palata takaisin sille kohtaa, missä kadotimme kaiken meille niin tärkeän. Meiltä jokaiselta on riistetty tavaton määrä omaa persoonaamme ja elämäämme, minkä Jumala on meille tarkoittanut. Katsokaamme avoimesti ja rehellisesti eteemme ja kysykäämme ääneen kysymys, minkä Totuus niin pitkän aikaa on kaiuttanut sieluillemme, vaikka emme sitä olekaan rohjenneet ottaa todesta: ”Tämäkö nyt on kaiken sen saavuttaminen, mitä niin pitkään olet etsinyt, kun muutama suuri henkilö on nostettu kuin kuvapatsaana Baabelin tornin huippuun ja kaikki huutavat heille innoituksessa ylistystänsä ja kiitostansa?”
Narsistinen luonnehäiriöisyys on riistovoima, joka etsii vain omaa kunniaansa ja omaa hyväänsä. Se imee voimansa ympäristöstä ja saa kaikki voimaan huonosti. (Itseasiassa narsistinen luonne itsekin kärsii koko ajan, vaikka sitä ei olekaan niin helppo havaita. Pitäisikö uhrien sitten sääliä piinaajaansa, on mielenkiintoinen kysymys!)
Huomaan itsessäni aivan valtavan muutoksen siihen verrattuna, mitä elämäni oli vain noin vuosi sitten. Kun ihminen voi huonosti ja on väsynyt ja masentunut, välttää hän kaikkea tarpeetonta ja ylimääräistä ponnistusta. Tietynlainen suojausohjelma ihmisessä etsii kaikkein yksinkertaisimmat ja helpoimmat keinot edetä aivan yksinkertaisissa päivittäisissä toimissakin. Ei siis ole ihme jos lattiat ovat täynnä erilaisia tavaroita tai roskia, joita ei kerta kaikkiaan ole jaksanut nostaa pois. Mahdollista on, että kaikkialla vallitsee melkoinen sotku, koska voimat eivät riitä laittamaan tavaroita oikeille paikoillensa; ne vain yksinkertaisesti lasketaan sille vapaalle paikalle, mikä on lähinnä.
Huonon olon jatkuttua kyllin kauan, saavutetaan tietynlainen ilmapiiri ja maailma, jossa vallitsevat aivan omalaatuisensa säännöt ja elämän lait. Niinpä ei yhtään ihmetytä sekään, että jonkun elämästä vie suurimman osan aikaa sen pohtiminen, nouseeko ylös sängystä vai kääntääkö vielä kylkeä muutaman kerran. Sänky tuntuu maailman parhaalta paikalta!
Vasta kun mielialassa ja olemuksessa alkaa tapahtua oikeanlaista korjaantumista, syntyy uutta heräämistä elämää kohtaan. Saadaan kosketusta uuteen elinvoimaan ja energiaan, ja olo alkaa tuntua jälleen kerran inhimilliseltä. Ja tässä kohden tulee olla kiitollinen pienistä aluista, pikkiriikkisistäkin muutoksista hyvään suuntaan. Se mistä nyt kirjoitan, saattaa olla utopiaa ja naurettavaa sellaisen mielestä, joka on säästynyt elämän kolhuilta, mutta jokainen kärsivä ja elämän murjoma tietää mistä puhun.
Meidät on kerta kaikkisesti tarkoitettu ihmisiksi, inhimillisiksi olennoiksi, eikä miksikään koneiksi tai supermiehiksi tai – naisiksi. Siksi tämän totuuden pakeneminen tuottaa niin tavattoman määrän kärsimystä ja turhaa ahdistusta. Onko siihen kaikkeen sitten aivan pakko mennä mukaan ja kärsiä vastoin omaa tahtoansa? Kukapa voisi antaa tähän vastauksen? Mutta joka tapauksessa me voimme helpottaa elämäämme, jos vain tahdomme. Mutta sen ensimmäisenä perusedellytyksenä on, että me käsitämme olevamme vain vajavaisia ihmisiä, ja annamme itsellemme luvan olla juuri sellaisia kuin olemmekin, ihmisiä.
Minun oloni on siis parantunut huomattavasti jo yhden vuoden aikana, vaikka tällä hetkellä sydämen rytmihäiriöt tuottavat ongelmia. Aivan päivittäin huomaa tekevänsä jotakin sellaista, mitä ei menneinä vuosina kuvitellutkaan tekevänsä, tai ei voinut tehdä siitä yksinkertaisesta syystä, että oli aivan liian huono olo huomataksensa edes jonkin tekemisen tarpeellisuutta. Niin hullua kuin se onkin, me kärsimme usein tuntikausia sellaisen tekemättömyydestä, minkä olisi voinut suorittaa alle minuutissa. Esimerkkinä uudet lenkkitossuni.
Koska olen köyhä, ostan vain parhainta ja kalleinta. Hulluako? Ei vaan todella viisasta, sillä nyt minun ei tarvitse vuosikausiin ostaa uusia tossuja, minä pystyn kävelemään paljon nopeammin kuin ennen, jalkani eivät tule kipeiksi, lonkkani eivät kolota, selkäni ei tule jäykäksi, niskani voivat paljon paremmin. Köyhyys ei siis merkitse tyhmyyttä, vaan on kunnia-asia, jos köyhä käyttää sitä järkeänsä, mikä hänelle on suotu synnyinlahjana. Moni rikas ei ollenkaan osaa käyttää järkeänsä, jos sitä ylipäätänsä…
No niin, uudet lenkkitossut! Voin jo siis paremmin, mutta pari päivää sitten totesin voivani vieläkin paremmin. Mistä sen huomasin? Olin jo laittanut tossut jalkaani, kun huomasin kantapäässä pistelevän. Sukan sisällä oli pieni kivensiru. Kuinka monta kertaa olenkaan vain huitaissut pusakan päälle ja lähtenyt ulos inhoten sitä pistelyä, mitä jokainen askel toi mukanaan. Saatoin kävellä tunnin tai kaksikin, potkaisten silloin tällöin tossun reunaa asfalttiin siinä toivossa, että kivensiru siirtyisi pois kantapään alta. Turha toivo!
Me olemme siis monessa suhteessa aivan älyttömiä siitä yksinkertaisesta syystä, että voimme älyttömän huonosti. Me itse kiusaamme itseämme, kun kaikki menee tarpeeksi pitkälle. Pari päivää sitten voin siis paljon paremmin, koska istuuduin uudelleen, otin tossun jalasta, venytin sukkaa niin paljon että sain kivensirun sormieni väliin ja laitoin tossun takaisin jalkaan. Kuinka mukavaa olikaan kävellä pitkin Helsinkiä, kun ei kivensiru hiertänyt jalkapohjaa! Sitten kun voin vielä paremmin, en tyydy venyttämään sukkaa, vaan otan senkin pois jalasta ja ravistelen oikein tyydytyksellä niin kauan, että varmasti jokainen murunen putoaa lattialle!
Elämä koostuu aivan pienen pienistäkin asioista, jotka antavat sille sen todellisen merkityksen. Luonnehäiriöisen uhri ei siis tarvitse aina mitään suuren suuria ja äkkinäisiä muutoksia elämäänsä, vaan kun hän lapsen lailla saa uudelleen tarttua kiinni elämän pieniin iloihin, kokee hänen olemukseensa tulevan jotakin kadoksissa ollutta aivan päivittäin.

Markku Vuori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text