Tarve yhteisöllisyyteen
Kuinka paljon olemme loppujen lopuksi
sidottuja toisiin ihmisiin, seurakuntalaisiin? Me tarvitsemme toinen toistamme,
nimenomaan koska olemme seurakunta. Yhteisöllisyys pääsee kuitenkin toteutumaan
vain niiden ihmisten kesken, jotka kykenevät olemaan erillisiä persoonia,
yksilöitä. Yhteisöllisyyteen voi myös paeta omia ongelmiaan ja ratkaisemattomia
persoonallisuuden osioita.
Yhteisöllisyys perustuu rakenteisiin,
osallistumiseen yhteisiin asioihin. Persoonaton ihminen ei ole kykenevä
antamaan mitään yhteiseen pesään, koska me voimme antaa ainoastaan sitä, mitä
meillä todella on. Helposti ajaudutaan tilanteeseen, jossa suuri määrä ihmisiä
on vain ottamassa, mutta ei ole kykeneviä antamaan. Ottaa voidaan vain
sellaisesta, mikä on olemassa. Vetävälle tulee pää käteen, jos ei ole
yhteishenkeä, yhteistaloutta.
Ongelmamme johtaa meidät jälleen
narsistiseen maailmankuvaan, joka kokee vain omien tarpeidensa tärkeyden, mutta
ei tajua ihmissuhteiden perustuvan vuorovaikutukseen. Olemme niin kauan eläneet
tietämättämme narsistisessa ympäristössä, että aivan liian moni on sairastunut
vahvuuteen tai riippuvuuteen. Vahvat ihmiset käyttävät sitten hyväkseen riippuvaisia
persoonia. Muuttaaksemme vallitsevaa tilannetta tarvitsisimme niin voimakkaita
vaikutteita ja tekijöitä, että taitaa olla utopiaa suuren muutoksen
aikaansaaminen. Kehitys kulkee kulkuaan, etenee valitulla tiellä meidän tuskin
ollessa kykeneviä muuttamaan suuntaa. Me voimme kuitenkin pitää kiinni oikeista
ja hyvistä asioista ja näkemyksistä, auttaaksemme edes muutamia säästymään
jyrkältä syöksyltä toivottomuuteen.
Me katsomme liian helposti
ympäröiviin ihmismassoihin ja osaltaan läheisiin ihmisiin. Me teemme suuren
määrän ratkaisuistamme näiden esikuvien mukaisesti, ihmetellen sitten tulosten
laatua. Olisimmeko kykeneviä kulkemaan itse valitsemallamme tiellä, hyväksi
havaitsemallamme, ilman muiden ihmisten tukea? Muutammeko mieltämme aina
tilanteen tullen, säilyttääksemme tietynlaisen hyväksynnän ja sovun ihmisten
kanssa? Olisiko tässä miettimistä etsiessämme syitä kohtaamillemme
epämiellyttäville tuntemuksille ja tuloksille?
Joidenkin tuttavieni maailma
rajoittuu uskomattomalla tavalla niihin ihmisiin, joiden kanssa he ovat olleet
tekemisissä menneiden vuosikymmenien ajan. Mielestäni tämä on erittäin
kohtalokasta etenkin hengellisellä alueella. Rajaammeko Jumalan toiminnan ja
Hänen pelastussuunnitelmansa näiden ihmisten asenteiden ja käsitteiden mukaan
vielä senkin jälkeen, kun olemme joutuneet pettyneinä toteamaan tulleemme
heidän hyväksikäyttämiksensä ja hylkäämiksensä?
Olisiko mahdollista, että meille on
suorastaan lahjoitettu nämä kokemukset aivan toisessa mielessä kuin olemme
ajatelleet? Perustuvatko pettymyksemme väärään luottamukseemme ja riippuvaisuuteemme
näistä ihmisistä? Ehkä meidän on tullutkin pettyä, jotta saisimme uutta
näkökenttää uuteen suuntaan, etsiytyäksemme aivan uusien ihmisten piiriin? Koko
ajan on suuri määrä ihmisiä uskonut velvollisuudekseen erottautua kaikista
toisin ajattelevista siinä määrin, että oikeastaan kaikki normaali kanssakäyminen
on loppunut niin sanottujen uskosta osattomien ja eri suuntien edustajien
kanssa. On oikein erottautua maailmasta, koska me emme ole maailmasta, mutta me
joudumme koko elämämme ajan elämään tässä olevaisuudessa, joka ensisijaisesti
koostuu omasta kotipaikastamme, omasta maastamme ja maanosastamme. Tähän
sisältyy pakollinen kanssakäyminen muiden tämän piirin asukkaiden kanssa,
tahdomme tai emme. Jos kuljemme ympäriinsä kasvojamme mutristellen ja tuomiohengessä,
emme todellakaan miellytä kohtaamiamme muita matkaajia. Vaikka ihmisiä kiinnostaa
muiden planeettojen asukkaat, eivät he suurestikaan mielly meidän
vierasmaalaisuuteemme. He vain pitävät meitä tämän maan muukalaisina, jotka
ovat kadottaneet orientoitumisensa ja luulevat olevansa ainoita tämän maan
kansalaisia.
Ihminen voi siis erottautua muista
ihmisistä omaksi linnakkeeksensa, saarekkeeksensa, siinä määrin että
keskuudessamme vaeltaa suuri määrä uskovaisia luostareita, jotka koostuvat
yhdestä persoonasta, sillä kukaan muu ei täytä tähän luostariin pääsyn
kriteerejä. Luulisi ihmisten tulevan pakotetuiksi ajattelemaan hieman tarkemmin
ratkaisujaan ja kriteerejään, mutta tällaista ei voi odottaa näiltä muukalaisilta
olioilta, jotka arvostelevat kaiken vain oman, sisäisen rajoittuneisuuden
kautta. Jossakin määrin on järkyttävää ajatella joitakin tuttuja uskovaisia,
jotka yli kolmenkymmenenkin vuoden ajan ovat säilyneet yhtä fanaattisina ja
tuomitsevina. Elämä ja vastoinkäymiset muuttavat yleensä ihmisiä, mutta näiden
kohdalla ei muutosta voi tapahtua, koska ei ole hyväksyttyjä vertauskohtia heidän
oman persoonallisuutensa ulkopuolella. Pyhyys rajoittuu heidän kohdallaan heidän
omaan persoonalliseen jumalanäkemykseensä, ettei heitä edes säikäytä ajatus
siitä, että he mahdollisesti ovat ottaneet Jumalan aseman itselleen.
Kun ihminen tarpeellisessa määrin
pyörittelee hengellisiä tai paremminkin uskonnollisia asioita mielessään, ei
hän tietyn rajan ylitettyään ole kykenevä erottamaan sisäisiä vaikutuksiaan ja
reaktioitaan ulkopuolelta tulevista vaikutuksista. Tietyllä tavalla ovat asiat
tulleet todistetuiksi rajatun tietämyksen ja tuntemuksen perusteella, niin että
ihminen omalla absurdilla tavallaan luo itselleen oman rauhansataman,
omatekoisen sielunrauhan. Pelko ulkopuolelta tulevista vääristä vaikutteista
oikeuttaa kaiken torjuvan mielen uusien vaikutteiden suhteen, niin että on
luvallista ja suorastaan vaadittavaa eristäytyä entistä enemmän ulkopuolisesta
maailmasta. Kun kuitenkin jokainen ihminen joutuu hankkimaan elantonsa ja
päivittäiset tarpeensa tiloista, joissa pakostakin joutuu tekemisiin
ulkopuolisten ihmisten kanssa, tuntuu koko eristäytyminen tragikoomiselta.
Siksi puhumme tällaisten ihmisten kohdalla liikkuvista luostareista, joissa
ihmisen henki ja sielu vaeltavat joukossamme erikoisesti pukeutuneessa, yleensä
happaman oloisessa kehossa tai paremminkin ruumiissa. Tämän jatkuminen kyllin
kauan johtaa sielun vieraantumiseen jopa omaa asumustaan kohtaan.
Suurimman painon hengelliselle
ylemmyydelleen antavat ihmiset kehuvat Sanan tuntemuksellaan ja jonkun tietyn
julistajan puheilla. He ovat saaneet omistukseensa valtavan runsaan hengellisen
ruuan varaston, mutta heidän ulkonainen olemuksensa jo puhuu kaikkea todistelua
vastaan. Miksi näin hyvin ruualla varustetut ihmiset näyttävät pelottavan
laihoilta ja sairaalloisilta? Eivätkö he syö ollenkaan esittelemäänsä ruokaa?
Ja jos syövätkin, niin innoittavatko he muita ihmisiä osallistumaan samaan
ruokapöytään? Heidän näkemisensä jo saa aikaan ajatuksen suoranaisesta ruokamyrkytyksestä
ja pelottavasta määrästä lisäaineita.
Kuinka herkullinen aihe onkaan
yhtäkkiä lisäaineissa! Me kaikki uskomme omalla kohdallamme johonkin
hengellisen ruuan varastoon ja tuon ruuan nauttimiseen. Me olemme useimmiten
hyvin tarkkoja sen suhteen, mitä suuhumme laitamme. Me vältämme tietoisesti epäterveellisiä
ruoka-aineita, vältämme liiallista rasvan ja sokereiden käyttämistä. Me ostamme
mieluiten mahdollisimman puhtaita, ilman säilöntäaineita valmistettuja
valmisruokia ja leipiä. Me luemme tuoteselosteet useammin kuin mitä teimme
vuosia sitten.
Suuren julistajan jälkeensä jättämä
hengellinen perintö on usein puhdas kaikesta vieraasta vaikutuksesta tiettyyn
rajaan asti. Kokemuksen perusteella voimme kuitenkin nähdä, että tämä perintö on
usein vaarassa niiden ihmisten taholta, mistä emme ole odottaneet muuta kuin
hyvää. Ajan kuluminen saa tietyt ihmiset ajattelemaan kaikkea nykyisten normien
mukaisesti. Herää tavaton halu ja tarve hiukan parannella perintöä, ennen
kaikkea estää sitä vanhenemasta ja pilaantumasta. Siten alkaa kehityskulku,
joka oikeastaan koskee kaikkea omalla ajallaan aitoa Jumalan toimintaa.
Yhtäkkiä ennen niin maukas ja hyvää tekevä ruoka muuttaakin ominaisuuksiaan ja
ruokahalumme kadottaa liiallinen suolan määrä ja aina vain runsaammat
lisäaineet, jotka kaikki ovat suorastaan tarpeettomia.
Miksi emme voi jättää mitään juuri
sellaiseksi, kuin olemme sen saaneet? Mistä tulee tuo suunnaton kokkaamisen
tarve, niin että aivan kirjaimellisesti ennen niin hyvä keitto pilaantuu suuren
kokkimäärän tähden? Näillä kokeilla ei ole oikeastaan mitään tietoa alkuperäisen
ruuan laadusta ja tarkoituksesta. Tietyt käytetyt raaka-aineet vain inspiroivat
itseriittoisia mestareita tekemään omia sovelluksiaan ja kokeiluja, joilla ei
ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa.
Hengellisessä elämässä puhutaan myös
rakentamisesta. Aivan kuten ruuanlaitossa reseptin noudattaminen edellyttää
hyviä tuloksia, samoin rakentamisessa tulee tiukasti noudattaa rakennuspiirustuksia.
Kun katselee kaikkea kehitystä tällä
alueella, voi vain todeta useimmilta unohtuneen alkuperäiset piirustukset. Itse
kukin rakentaa yhteistä rakennusta omien mieltymystensä mukaisesti, välittämättä
mitään kokonaisuudesta.
Miksi olemme niin vähän
kiinnostuneita miettimään ja puhumaan kaikesta siitä vahingosta, mitä omat
mielijohteemme ja mielipiteemme aikaansaavat hengellisen elämän alueella? Me
ehkä mainitsemme ohi mennen itse tapahtuman, mutta jätämme huomioimatta kaikki
seurausvaikutukset. Me pahoitamme yhden ihmisen mielen, uskoen kaiken
korjaantuvan ajan myötä. Mutta kuinka monen ihmisen elämään vaikuttaa tuon
loukkaamamme ihmisen paha mieli? Jos hän on perheenäiti, vaikuttaa häneen
kohdistamamme väärä mieli hänen lapsiinsa ja puolisoonsakin. Pieni yksittäinen
harhautumisemme saattaa ulottaa vaikutuksensa niin laajoille alueille, että
seuraukset ovat korjaamattomat.
Voisimme kuvata kaikkea tätä
dominopelillä. Yhden ainoan nappulan kaataminen johtaa suureen ketjureaktioon,
joka vaikuttaa kaikkien nappuloiden kaatumiseen. Me käännämme katseemme pois
aiheuttamastamme tilanteesta, koska jokin meissä varottaa katsomasta kyllin
kauaksi, käsittääksemme tekomme vaikutuksen laajuuden.
Me kieltäydymme ottamasta
oikeanlaista vastuuta vaikutuksistamme. Puheemme on vain muutama prosentti viestittämästämme
informaatiosta. Kehon kielemme viestittää yli 90% kaikesta toisiin ihmisiin
kohdistamastamme. Suhtautumisemme itseemme kotonamme ja olosuhteissa, joissa
kukaan ei meitä näe, vaikuttaa sekin suhteeseemme muihin ihmisiin. Rakasta
lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi!
Markku Vuori
Markku Vuori
Copyright 2010-04-13
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti