HÄN OLI IHMINEN, YHTÄ VAJAVAINEN KUIN
MEKIN.
Kirjeitä ja ajatuksia elämän todellisuudesta
opiksi kaikille niille, jotka ovat halukkaita oppimaan ja näkemään elämästä
muutakin kuin mitä omien neljän seinän sisällä tapahtuu -tai kuka tietää,
vaikka tässä puhuttaisiinkin juuri Sinusta ja Sinun taisteluistasi, olemmehan
kaikki niin samanlaisia!
Rakas veljeni Herrassa Jeesuksessa
Kristuksessa. Mitä sinulle kuuluu? Minulle ei kuulu ollenkaan hyvää. Eilen oli
yksi elämäni vaikeimmista päivistä, ja illalla olin niin sekavissa tunnelmissa,
että olin vähällä toteuttaa sen, mitä eniten pelkään. Tiedätkö, minä kiipesin
pimeän tultua tuhannenkahdeksansadan metrin korkeuteen serpentiinitien
yläpuolelle, mistä on suurin pudotus rotkoon. Satoi melkoisesti ja tuuli ulvoi
onkaloissa. Istuin pitkän tovin jyrkänteen reunalla märällä kalliolla ja
tuijotin alas pimeyteen. Mitä merkitystä on elämällä, kun ihmiseltä viedään
kaikki se, mikä kuuluu normaaliin olemassaoloon? Vuosikaudet olen parhaani
mukaan yrittänyt palvella Herraa, ja palkaksi siitä minut on mustamaalattu
kaikkien tuttavieni silmissä. En odotakaan mitään palkkaa tämän maan päällä,
mutta että niin sanotut todelliset uskovaiset voivat käyttäytyä siten - se on
minulle aivan käsittämätöntä!
Muutama auto ajoi ohitse, ja yritin
painautua mahdollisimman matalaksi kiveä vasten. Valokeilat kieppuivat sinne
tänne, ja oli jotenkin aavemainen näky kun autot painuivat yhä alemmaksi
syvyyteen. Vai mitä itse asiassa on syvyys? Minä katselin kaikkea korkeudesta.
Todellisuudessa se, mikä täältä näytti syvyydeltä, oli itse asiassa korkeutta
Hopeajärveltä katseltuna. Mitä itse asiassa on mikin? Olin todella sekavissa
tunnelmissa. En halunnut elää yhtään ainoata päivää sitä elämää, joka minulla
oli takanani, ja kuitenkin katsellessani autojen kieppuvia valoja
"syvyydessä" tajusin entistäkin selvempänä, etten oma-aloitteisesti
voisi lyhentää elämääni. En halua kuolla, en halua elää, mitä minä ylipäänsä
tekisin?
Kaikkina menneinä vuosina olen ikään kuin
onnistunut pakenemaan todellisuutta; olenko elänyt valhemaailmassa vaiko vain
epätoivoisessa odotuksessa jostakin paremmasta? Onko kaikki ollut vain
kuvitelmia, vai onko jossakin jokin syvyys, joka syvyydelle vastaa? Jonakin
päivänä? Kaikesta huolimatta? Vai onko tämä odotus ja kaipaus pantu meihin vain
sitä varten, että jonkinlaisessa tuskaisessa ahdistuksessa kuljemme koko
elämämme lävitse odottaen jotakin sellaista, mitä ei kuitenkaan koskaan tule?
Raamattu sanoo, että jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän
ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat (1.Kor.15). Mutta
entä sellainen ihminen, joka joutuu panemaan kaiken toivonsa vain tulevaan,
tuonpuoleiseen? Eikö hän ole surkuteltava?
Usein minua ovat lohduttaneet Paavalille
osoitetut sanat: "Minun armossani on sinulle kylliksi!", mutta kun
ihminen, uskovaisenakin, joutuu todelliseen ahdistukseen, jossa tuska nakertaa
ja puristaa kuin teräksinen vanne sydämen ympärillä, joutuu todella
punnitsemaan elämäänsä aivan uudella tavalla. Jospa tuo vanne olisikin vain
kuin terästä, mutta usein tuntuu että se on imeytetty voimakkaalla hapolla,
joka syövyttää ja tunkeutuu joka paikkaan. Joka ei ole sitä koskaan kokenut
elämässänsä, ei voi käsittää sitä lainkaan.
Kun Herramme Jeesus oli Getsemanessa
suurimmassa taistelussa, sanotaan Hänen hikipisaroidensa olleen kuin verta.
Kaiken tämän tuskan ja ahdistuksen keskellä olen kuulevinani lempeän ja
hiljaisen äänen, joka kuiskaa minulle: "Poikani, kun olit nuori, kuljit
minne sydämesi ääni johti. Mutta nyt kun olet tullut vanhemmaksi, on sinut
vyöttänyt toinen, ja joudut menemään sinne minne et tahdo. Joudut kokemaan
sellaista, mitä et tahtoisi kokea. Joudut näkemään sellaista, miltä haluaisit
silmäsi sulkea. Joudut teille, joille et milloinkaan olisi kuvitellut
joutuvasi. Sinä olet vuosikaudet itkenyt ja valittanut, etteivät lähimmätkään
veljesi ja sisaresi ymmärrä asioita ja ovat rakkaudettomia. Mutta tiedätkö,
Minä olen valinnut joitakin, joita Minä koulutan näkemään ja ymmärtämään
enemmän, näkemään enemmän kuin toiset. Älä masennu, tulee vielä päivä, jolloin
astuvat esiin todelliset uskontaistelijat! Mitä merkitsevät muutamat arvet,
mitä merkitsevät ruoskaniskun jäljet? Sinua ruoskivat kaikki, jotka vain saavat
tietää sinusta jotakin sopivaa. Olet usein huokaissut: 'Miksi näyttää siltä,
kuin Herrakin ruoskisi minua?' Oletko unhoittanut kehotuksen, joka puhuu kuin
lapsille? Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi,
kun Hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä Hän kurittaa; ja hän
ruoskii jokaista lasta, jonka Hän ottaa huomaansa!"
Meidän arvojärjestelmämme on täysin väärä.
Uskovaisinakin me olemme tottuneet näkemään asiat väärällä tavalla.
Käsityksemme syvyydestä ja korkeudesta on juuri sellainen, kuin Herra minulle
tuolla vuorella näytti. Me omassa mielessämme asetamme niin itsellemme kuin
toisellemmekin syvyyden ja korkeuden rajan. Olemme niin tottuneet näihin omiin
rajoihimme, ettemme ole kykeneviä näkemään hengellisiä totuuksia. Uskon tässä
olevan meidän kaikkien perusongelman. Mitä korkeammalle hengellisesti pääsemme,
sitä alempana näyttää kaikki muu olevan. Itse asiassa nuo syvyyteen ajavat
autot olivat vielä yli tuhannen metrin korkeudessa!
On helppoa arvostella toisia ja asettua yläpuolelle.
Mitä itse asiassa liikkui omassa mielessäni noina hetkinä jyrkänteellä? Eikö
mielessäni ollut halu syöksyä alas ja murskautua kallioihin syvyydessä? Eikö
mielessäni ollut halu nähdä vaimoni ja tuttavieni kasvot, kun he tulevat
tunnistamaan muodotonta ruumistani? Eikö ajatuksissani ollut mielihyvää, kun
odotin heidän osoittavan kauhistusta ja pohjatonta sääliä - sääliä vihdoinkin
edesmennyttä veljeä kohtaan! Niin rakasta veljeä kohtaan! Olihan hän sittenkin
kaikesta huolimatta, näin jälkeenpäin ajatellen, mitä ihanin veli! Vain niin
väärinymmärretty, väärin kohdeltu. Kunpa hän vielä olisi keskuudessamme! Kuinka
kaipaammekaan häntä! Kunpa vielä kerran voisimme kuulla hänen saarnaavan!
Silloin emme enää kokousten jälkeen arvostelisi hänen saarnojansa!
Kuka itse asiassa on hassumpi, minä, vai
nuo, jotka kiemurtelevat serpentiiniteitä alaspäin? Me jokainen olemme ihmisiä,
meillä jokaisella on omat tarpeemme ja odotuksemme elämältä. Mikä erottaa
meidät toisistamme? Ainoastaan Jumalan valinta ja kutsumus! Mikä olen silloin
minä asettelemaan joitakin rajoja ja syvyyden ja korkeuden mittaa? Entäpä jos
nuo tuolla alhaalla ovatkin todellisuudessa paljon korkeammalla kuin minä itse?
Suurin paine oli purkautunut, vaikka
todellisuudessa eivät asiat olleet tuona aikana muuttuneet miksikään. Olisin
kotona löytävä täysin samat olosuhteet kuin lähtiessänikin, täysin samat
tuttavat ja naapurit. Mikään ei ollut ulkonaisesti muuttunut, mutta oliko
minussa tapahtunut jotakin? Käsittämätöntä, mutta tuntui kuin voisi kohdata kaiken
uudelleen aivan uudella tavalla. Tietoisuus siitä, mitä Maria olisi sanova, ei
häirinnyt rauhaani. Ensimmäiseksi olisin kuuleva: "No niin, mitä hyötyä
oli siitä, että valvotit minua koko yön! Arvasinhan minä sen, ettet sinä hyppää
alas jyrkänteeltä! Turha pelotella koko perhe kuoliaaksi! Mene nukkumaan
siitä!"
Illalla meillä oli todella yksi pahimmista
riidoistamme. Vuosien patoutumat purkautuivat kai kummankin kohdalla. Kumpikin
varmasti sanoi jotakin sellaista, mitä ei tarkoittanut. Mutta lähtiessäni
jyrkänteelle tuona yönä, minä todella tarkoitin mitä sanoin ‑ nyt minä hyppään,
olen saanut tarpeekseni koko tästä kurjuudesta! Siitä huolimatta Maria huuteli
perääni jotakin, mitä en kunnolla edes kuullut. Hän ei yrittänyt estellä, ei
esittänyt yhtäkään ajatusta, joka olisi saanut minut perääntymään. Miten hän
voisi olla niin varma siitä, etten hyppää? Tarkoitinko todella, mitä sanoin?
Kysyn itseltänikin, tarkoitinko sitä todella. Maria ei sitä ainakaan ollut
miettinyt, sillä Karlin vaimolta kuulin, että hän oli soittanut tälle ja
kysynyt olenko heidän luonansa. Hän oli nukahtanut heti lähdettyäni ja
todellisuudessa oli juuri ehtinyt laskea puhelimen luurin kun tulin takaisin.
Mitäpä taas minusta puhuttiinkaan kylällä, kun vaimoni kolmen aikaan yöllä oli
soittanut naapuriin ja kysynyt miestänsä?
Rakas veljeni, mikä minua todella
askarruttaa on se, että kuinka joku ihminen voi olla sellainen kuin minun
vaimoni. Joku toinen olisi varmasti jo hypännyt alas jyrkänteeltä, sillä viime
vuosien aikana useampi onneton on lopettanut elämänsä siellä. Ja itse asiassa
ei ole paljastunut mitään todella järkevää syytä heidän tekoonsa. Rahaongelmia,
rakkausongelmia, mutta ei mitään niin todellista, minkä voisi ajatella
aiheuttavan sellaisen ratkaisun. Niin, niin, missä on raja, missä alkaa syvyys
ja mistä alkaa korkeus? Missä on itse kunkin sietoraja? Me emme näe suurtakaan
osaa siitä, mitä meidän tulisi nähdä voidaksemme lausua oikean tuomion.
Jälkeenjääneetkö kertoisivat sen, mikä ratkaisee kaiken? Ehkä
kuulustelemmekin juuri niitä ihmisiä, jotka kaiken saattoivat tapahtumaan?
Maallisissa tuomioistuimissa tuomitaan taposta ja murhasta ne, jotka pystytään
osoittamaan syyllisiksi. Mutta miten on oleva viimeisellä tuomiolla? Jo veljeen
vihastuneet tullaan tuomitsemaan tappajina. Kuinka toisenlaiselta kaikki onkaan
silloin näyttävä! Ikään kuin hiljainen ääni sisimmässäni sanoisi, että meidän
todellisina uskovaisina tulisi omata juuri sellainen profeetan katse, joka
näkee sinne asti. Ehkä se on ainoa, mikä estää meitä lausumasta vääriä
tuomioita?
Vaimoni väitti valvoneensa ja huolissaan
odottaneensa minua. Todellisuudessa hän oli nukkunut. Todellisuudessa hän oli
minulle vihainen, kun tulin kotiin. Hänen tulisi olla osa minua, osa
olemustani. Kuitenkaan hän ei alkuunkaan ymmärrä tunteitani.
Veljeni Herrassa, minä en halua antaa sitä
vaikutelmaa, että kaikki kiinnostukseni kohde on avioliittoni, mutta
tutkittuani niin paljon Jumalan Sanaa, en voi olla ihmettelemättä joitakin
asioita. Minä esitän nyt sinulle jotakin ja arvostele sinä. Olenko väärässä vai
olenko oikeassa? Tai sanokaamme, mikä on Jumalan Sanan totuus, ja tuleeko ja
tarvitseeko sen toteutua elämässämme?
Itse asiassa riitamme alkoi siitä,
ikivanhasta asiasta ‑ miksi hän jatkuvasti laiminlyö minut ja lapset? Miten
häneltä riittää jatkuvasti voimaa ja aikaa kaikkeen muuhun toimintaan, mutta
kun me lasten kanssa haluaisimme lähteä jonnekin, ei hän jaksa? Edellisenä
viikonloppuna me olisimme halunneet lähteä naapurivaltion puolelle katsomaan kyläjuhlaa.
Koko juhlan erikoisuutena oli se, että siellä kypsytettiin hiilinuotiolla kokonainen
härkä. Matkaa ei ollut kuin noin seitsemänkymmentä kilometriä yhteen suuntaan.
Samalla olisimme tavanneet muutamia tuttavia, joita emme ole nähneet
kuukausiin. Yöpaikkakin oli tiedossa; hieno talonpoikaisaitta aivan kuohuvan
kosken rannalla.
"Minä olen nyt niin väsynyt, etten
halua lähteä minnekään. Menkää te jos haluatte! Minä lepään tämän viikonlopun
ja pysyn kotona." Yritin taivutella häntä kuitenkin lähtemään. Olisihan
meillä aivan oma huone, kun lapset nukkuisivat yläkerrassa. Ei, hän ei jaksanut
eikä halunnut lähteä. Minulle virtaava vesi on jotakin niin kiehtovaa, etten
voi olla tuntikausia tuijottamatta sen kuohuja. Aivan lähellämme ei ole koskia,
ja siksi tuo tilaisuus ei saanut jäädä käyttämättä hyväksi.
Me pakkasimme lasten kanssa tavaramme
autoon ja ajoimme juhlille. Illalla yritimme soittaa kotiin, mutta kukaan ei
vastannut. Yritimme puoleen yöhön asti, mutta tuloksetta. Minä vuorostani
soitin Karlille ja kysyin vaimoani. "Teillä on täysi pimeys. Vain navetan
ulkopuolella palaa valo. Eukko, missä on Johanneksen vaimo? Tiedätkö sinä?
Kuule, minä annan kuulokkeen eukolle." "Jumalan terve, Johannesko se
siellä? Miten juhlat ovat menneet? Maria, niin, ei se ole kotona. Se lähti heti
teidän lähdettyänne Bodenseelle. Joku sen työkaveri oli soittanut sille heti
kun te olitte lähteneet. Se oli autopuhelu, he olivat matkalla jonnekin pankin
järjestämään viikonloppuseminaariin. Minä hoidan taloanne sen aikaa, älä ole
huolissasi!"
Minä en tiedä missä olin, huolissani vai
järjiltäni. Jokin meni nyt pahasti ylitse, korvissani kohisi ja koko käytävä
sumeni silmissäni. Sinä yönä en nukkunut ollenkaan. Istuin vain ikkunan ääressä
ja katselin yöhämärässä kosken kohinaa. Minun ja lasten kanssa hän ei ollut
jaksanut lähteä, mutta kun joku työtoveri soittaa matkan varrelta, että
lähdetkö mukaan, on kaikki väsymys kuin poispyyhkäisty!
Hänen palattuaan kotiin, ei
sunnuntai-iltana, vaan maanantaina töiden jälkeen, olin kuin jäätä. Hän ei
puhunut sanaakaan matkastansa, vaan heittäytyi ainoastaan olohuoneen sohvalle
ja alkoi lukea Sterniä. Istuuduin ikkunan ääreen ja yritin hillitä itseni.
"Missä olit viikonloppuna? Et vastannut puhelimeen!" Hän käänsi
hitaasti päätänsä ja katsoi minuun kuin jossakin lumouksessa: "Ai jaa.
Minä olin Bodenseellä firman kokouksessa." Tiesin täysin hyvin niin kuin
hänkin, ettei mitään kokousta järjestetä niin yllättäen. Tietäen ajatukseni hän
jatkoi: "Zuerichiläinen pankki järjesti firmamme väelle viikonlopunvieton
Bodenseen rannalla kiertoajeluineen. Astrid ei päässytkään lähtemään, niin että
Bernardin autossa oli yksi paikka vapaana. He soittivat minulle noin puolta
tuntia ennen kylällemme tuloa."
"Ja sinä lupasit lähteä, vaikka olit niin
väsynyt!" Hän luki lehteä kuin ei olisi kuullutkaan mitä sanoin.
"Sinä olit niin väsynyt, ja silti lähdit!" Hän heitti lehden pöydälle
ja sanoi: "Väsymystä on niin monenlaista!" Minulla paloi
sulake. Aivoni joutuivat ylikuormitukselle ja minussa räjähti ydinreaktori.
Minun ja lasten kanssa hän ei ollut jaksanut lähteä, mutta kun firman
hurmuripoika lähtee lomalle Bodenseelle konttoripäällikön ja tämän sihteerin
kanssa, on vaimoni heti valmis neljänneksi pyöräksi.
Minä en pystynyt jatkamaan keskustelua,
vaan syöksyin naapuriin ja otin Karlin skooterin, jota minun oli lupa lainata
milloin tahansa. Ajoin kuin hullu täyttä vauhtia kaupunkiin, jossa vaimoni
firma on. Tunsin tuon sihteerin, joka oli ollut matkalla mukana. Hän oli
kaunis, älykäs ihminen, joka yleisen käsityksen mukaan on flirttailija, mutta
minä olen hänestä eri mieltä. Hän istui pihalla kuin tulin hänen asunnollensa.
Olen monta kertaa keskustellut hänen kanssaan kaiken maailman asioista, ja
välillä olen itsekin ihmetellyt, miten voin siten keskustella jonkun vieraan
naisen kanssa. Hän tietää minun olevan saarnaajan, eikä hän koskaan ole
puheissamme kiusoitellut minua siitä. Hän on pitänyt sitä kuin maailman
luonnollisimpana asiana. Hän on arvostanut näkemyksiäni ja minä arvostan häntä
hienona ihmisenä, joka kaiken keskellä koko sydämestänsä etsii totuutta.
Saarnaaja ryntää naimattoman sihteerin
luokse! Kunpa taas joku näkisi! Kummallista elämässä on se, etteivät
uskonystävät ymmärrä vaikeuksiamme ja joudumme heidän edessänsä näyttelemään ja
peittämään tunteemme. Mutta elämän kriisitilanteissa joku täysin maailmallinen
ihminen (meidän käsityksemme ja rajojemme mukaan) voi olla paljon
ymmärtäväisempi ja osaa ottavaisempi kuin uskovainen - tässä yksi suurimmista
ristiriidoista elämässämme. En voinut olla purskahtamatta itkuun. Kuinka usein
muuttuvatkaan uskovaiset ihmiset tällaisessa tilanteessa kummallisiksi - nähdessään
jonkun itkevän. He ovat tekemisissä jonkin kanssa, mitä he eivät tunne
pystyvänsä hallitsemaan. Minulla ei ollut mitään suhdetta tuon naisen kanssa,
eivätkä ajatukseni edes olleet menneet mihinkään seksin alueelle. Hän
yksinkertaisesti otti minua kädestä kiinni ja johdatti minut talon seinustalle
aurinkokatoksen alle. Hän ei kysynyt mitään, hän ei udellut mitään. Hän vain
kävi noutamassa viinipullon ja kaatoi siitä kahteen lasiin ja kävi istumaan
viereeni.
Kuinka usein minua onkaan järkyttänyt se,
että minun vaimoani pidetään malliuskovaisena, ja kaikki pitävät häntä
esikuvanaan. Kuitenkaan mikään puheeni ei näytä uppoavan häneen. En milloinkaan
ole ollut suhteessa keneenkään vieraaseen naiseen, ja olen ollut uskollinen
kaikki nämä vuodet. Näin monen vuoden jälkeen suhteeni vaimooni on kuin jäätä,
ja sitten yhtäkkiä koko olemuksellani tunnen, kuinka joku vieras naisihminen voi
tuntea kaiken sisimpäni kuin omansa. Ei tarvita sanoja, ei selittelyjä.
Tätä naista pidettiin lähes huorana, vaikka
ei ollut mitään todisteita sellaisesta. Jeesus oli kurjien ja yksinäisten
ystävä. Hän itse sanoi, että publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan
valtakuntaan - ennen ylipappeja ja kansan vanhimpia! Tämä nainen ei tuppautunut
kainalooni, ei katsonut viettelevästi. Hän istui vieressäni ja katsoi minuun
sellaisella ymmärtäväisyydellä ja rakkaudella, ettei milloinkaan kukaan uskovainen
nainen ole minua katsonut. Hän tiesi mistä oli kysymys ja hän ymmärsi. Ennen
yhtään ainoata sanaa hän oli pahoillaan minun puolestani.
Yleensä ihmisillä on kiire, niin
sielunhoitajillakin. Jumalan avun katsotaan tulevan sillä hetkellä, kuin sielunhoitaja
on mielestään sanonut oikeat sanat, tai hänen täytyy rientää seuraavaan
tapaamiseensa. Mutta tällä ihmisellä ei ollut kiirettä. Kului varmastikin lähes
puoli tuntia, ennen kuin pyyhin pois viimeisiä kyyneleitäni ja pystyin sanomaan
jotakin. "Susanna, minun täytyy saada tietää, mistä on kysymys. Mitä
tapahtui Bodenseellä?"
"Minä olen todella pahoillani. Tiedän
sinun ajattelutapasi ja en missään tapauksessa hyväksy sellaista käytöstä, mikä
on vallalla niin firmassamme kuin muuallakin. Tiesin vaimosi olevan väsyneen,
ja koska Astrid oli lähdössä matkalle mukaan, ei hän ajatellutkaan mukaan
tulemista. Itse asiassa Astrid jäi pois riidan seurauksena. Bernard suututti
hänet jo edellisenä iltana.
Aamulla
lähdettyämme matkalle Bernard oli kiukkuinen kuin mikä ja ajatteli jo etukäteen
tilannetta. Minä istuisin toimistopäällikön kanssa takapenkillä ja hän joutuisi
ajamaan yksin. Kun hän yhtäkkiä keksi, että voisimme ajaa teidän kylänne solan
kautta, tarttui hän puhelimeen ja pyysi vaimoasi mukaan. Autopuhelin oli
säädetty niin voimakkaalle, että kuulin kaiken mitä puhuttiin. Vastatessaan
puhelimeen Marian ääni oli hyvin uninen, mutta kun hän kuuli asiasta, muuttui
koko hänen äänensä, ja hän oli hetkessä valmis lähtemään mukaan."
"Minusta kaikki tuntui pahalta. Tiesin
sinun menevän lasten kanssa juhlille, ja jo firmassa Maria oli valittanut
väsymystänsä ja vannoi jäävänsä kotiin. Kun hän sitten kuin perhonen liiteli
ulos portista ja iloisesti tervehti meitä, ja ennen kaikkea Bernardia, halaten
tätä, täytyi minun kääntää katseeni toiseen suuntaan. Itse asiassa matkalla ei
tapahtunut mitään konkreettisesti pahaa. Niin etupenkin kuin takapenkinkin pari
keskusteli keskenään matkan ajan ja perillä oli ohjelmaa koko ajan. Maria ei
näyttänyt missään määrin väsyneeltä, vaan keskusteli innokkaasti kaikkien
kanssa. Mutta tiedätkö, en milloinkaan ole kuullut hänen puhuvan
uskonasioista kenenkään kanss!"
"Illalla istuimme tanssiravintolassa,
mutta Maria ei tietenkään voinut olla siellä kuin sen aikaa kuin ruokatarjoilu
kesti. Hän meni huoneeseemme - nukuimme samassa huoneessa - ja jossakin välissä
Bernard pujahti sinne ainakin tunniksi. Mistä lie keskustelleet, mutta en usko
mitään tapahtuneen. Jos minä toimisin siten, ei siinä olisi mitään erikoista,
mutta tuntien teidän taustanne, en yhtään ihmettelisi, jos joku keksisi vaikka
kuinka ihmeellisiä asioita. Äitini oli uskovainen ja opetti minulle monia
asioita. Jos minä olisin naimisissa, ei mieleenikään tulisi jokin sellainen,
mihin Maria on valmis osallistumaan."
"Bernard ei ollut omassa huoneessaan
koko yönä, sillä hän lähti jonkun kanssa jonnekin huvittelemaan. Ennen
nukahtamista puhelimme Marian kanssa kaikenlaista. Hän puhui teistäkin, sinusta
ja lapsista, ikään kuin te olisitte hänelle tärkeimmät ihmiset maan päällä.
Mutta olen aina ihmetellyt hänen suhtautumistapaansa. Kun näen teidät jossakin
yhdessä, ei hän ole lainkaan niin säteilevä kuin esimerkiksi tuolla matkalla.
Hän on perheensä kanssa aivan kuin eri ihminen."
Ajattele, veljeni, että joku uskosta osaton
voi ymmärtää siveellisyydestä ja perheasioista enemmän kuin uskovaiset! Me
ajattelemme olevamme pyhiä ja hurskaita, mutta eikö jo tämä nuori nainen osoita
sen, että me olemme paljastettuja heidän edessänsä? Publikaanit ja portot
menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan! Jumala suokoon minulle anteeksi, jos
ajatukseni ovat väärät, mutta minusta todella tuntuu, että Susanna on lähempänä
Jumalan valtakuntaa kuin moni meistä! Uskovaiset ovat oppineet muotojumalisiksi
ja ulkokultaisiksi, mutta esimerkiksi Susanna on rehellisesti sitä mitä on.
Minä ymmärrän kyllä kaiken tämän keskellä,
jos joku veli hairahtuu jollakin tavoin. Kaikkineni yritän ajatella hyvää
omasta vaimostani, mutta entä jos hän jatkuvasti torjuu rakkauteni? Entä kun
kohtaan pyyteetöntä rakkautta aivan odottamattomalta taholta? Kuinka vaikealta
tuntuukaan torjua niitä ajatuksia, jotka Susannaa katsoessa pyrkivät mieleen?!
Hän on kaunis nainen, etenkin huoliteltuna ja meikattuna kuin mannekiini, mutta
en puhu siitä. Mistä johtuu, että joskus tuntuu kuin voisi kohdata Jeesuksen
silmät enemmänkin jossakin tällaisessa ihmisessä, kuin jossakin vuosikausia
hurskaan maineessa kulkevassa?
Mikä on korkeus ja mikä on syvyys? Missä
Jumalan rakkaus itse asiassa piilee? Me katsomme halveksien Susannan kaltaisia
ihmisiä, mutta mistä tulee uusi uskovaisten sukupolvi, ellei juuri näistä
ihmisistä, jotka kaipaavat löytää totuuden? Joudun törmäämään näihin asioihin
melkein päivittäin. Klaus on kuin tuomionpasuuna, Thomas ulkokultainen kuin
Pietarin kirkko. Kumpikin on itse asiassa huonossa maineessa ainakin
lähikaupungissa. Klausin vaimo on suututtanut jos kuinka monta kauppiasta ja myyjää
tylyllä käytöksellään. Klausista taas ei juuri kukaan puhu mitään hyvää, koska
hän esiintyy niin mahtavana. Thomasille nauravat salavihkaa kaikki kun
katselevat Gretchenin tepastelua ja hyväilyjä. Omalla kylällä he kuitenkin ovat
kuin aivan eri ihmiset. Eikö muka Jumala näkisi tätä kaikkea?
Minä en ole koskaan voinut näytellä
jotakin. Useassa liikkeessä Klausin ja Thomasin väki on jollakin tavoin
vähätellyt saarnaajantointani ja ikään kuin hävennyt tuttavuuttamme. He eivät
käsitä, että esimerkiksi kirjakauppias heti kertoi minulle kaikesta ja sanoi:
"...kamaista sakkia nuo sinun uskonystäväsi! ...kelettä minä välitän
niistä ulkokultaisista Pietarinkirkon kultanauriista! Minä en niinkään ymmärrä
sinun uskonnostasi, mutta niin moni kylämme asukas on täällä kertonut sinusta
ja työstäsi. Sinä et niinkään ole puhunut heille uskontoa, mutta usko pois, jos
sinua ei olisi ollut, olisivat monet asiat tällä kylällä todella pahasti. Sinä
et kaikesta tiedä mitään, mutta tiedän ainakin kaksi ihmistä, jotka jo olisivat
lopettaneet elämänsä, elleivät olisi saaneet keskustella kanssasi. Jos vain
tarvitset jotakin, vaikka jotakin konetta lainaksi, kerro minulle!"
Vaikka kirjakauppias kiroilee silloin
tällöin, ei se ole lainkaan hänen tapansa. Minua vain niin jollakin tavoin
huvittaa se tapa, miten hän julkituo ajatuksensa hurskaimmista ystävistäni.
Koko pitkän keskustelun ajaksi jäivät nuo muutamat voimasanat ainoiksi, koska
hän tietää, etten halua kuulla sellaisia sanoja. Mikä minua ihmetyttää on se,
että hän kaikin tavoin osoittaa minulle ystävyyttä ylitse hurskaitten
ystävieni. Ja jälleen kerran paljastuu se tosiasia, että nämä
"maailmalliset ihmiset" näkevät meidän lävitsemme!
"Ulkokultaiset Pietarinkirkon kultanauriit!" Mikä on syvyys ja mikä korkeus? Missä todella
kulkee jumalallisuuden ja maailmallisuuden raja?
Kun Raamattu sanoo, että maailma vihaa
meitä, niin mitä se tarkoittaa? Olen joutunut miettimään sitä kovasti ja voin
päätyä vain yhteen lopputulokseen: "Tavallinen kansa kuunteli mielellään
Jeesusta, ja opetuslasten joukko oli suuren kunnioituksen kohteena alkuseurakuntana.
Kuka heitä vihasi? - ei milloinkaan tavallinen kansa, vaan ylipapit ja
fariseukset! Itse asiassa maailma eivät ole tavalliset ihmiset, jotka vielä
etsivät totuutta, vaan uskonnollinen maailma, joka mielestänsä tietää kaiken ja
näkee kaiken! Ihmisten silmät on vain sokaistu uskonnollisella opetuksella! Kukaan ei todellisuudessa arvosta enää
uskontoa, vaan ihmiset kaipaavat saada nähdä todellisen uskon toiminnassa!
Olen harhautunut kauaksi siitä, mistä itse asiassa
tahdoin puhua. Tuon matkaa seuranneen hirvittävän riidan yhtenä perustekijänä
oli eräs Sanankohta, jonka eräänä päivänä luin, ja joka tuli minulle kuin
ilmestykseksi. En voi mitään sille, että kun luen Jumalan Sanasta kuinka kaiken
tulisi olla, ja sitten todellisuus on jotain aivan muuta - se repii minut
palasiksi!
Sananlaskut 5 meitä varoitetaan vieraista
naisista ja sitten sanotaan: "Juo vettä omasta säiliöstäsi, sitä, mikä
omasta kaivostasi juoksee. Vuotaisivatko sinun lähteesi kadulle, toreille sinun
vesiojasi! Olkoot ne sinun omasi yksin, älkööt vierasten sinun ohessasi. Olkoon
sinun lähteesi siunattu, ja iloitse nuoruutesi vaimosta. Armas peura,
suloinen vuorikauris -hänen rintansa
sinua aina riemulla ravitkoot, hurmautuos alati hänen rakkaudestaan. Miksi
poikani, hurmautuisit irstaaseen naiseen ja syleilisit vieraan vaimon
povea?"
Minä käsitän kuulostavani jonkun korvissa
fanaatikolta, mutta minä olen kiinnostunut koko sydämestäni siitä, mikä on
Jumalan tahto. Me elämme päivittäistä elämäämme tottumuksemme mukaisesti ja
uskomme uuden päivän koittavan automaattisesti. Me olemme tottumustemme orjia,
ja vaaditaan suunnattomia ponnisteluja totutusta irti pääsemiseen. Kaiken
vaikeus ei kuitenkaan saa olla esteenä totuuden näkemiselle ja kaipaukselle
saada toteuttaa se, minkä näkee oikeaksi.
Tiedän yksityiskohtiin menemisen olevan
vastenmielistä monelle. Useimpien mielestä on parempi leijailla suurissa
hengellisissä korkeuksissa ja vähät välittää elämän pikkuasioista. Kaiken
tuskan ja ahdistuksen keskellä olen kuitenkin tullut näkemään, että todellinen
Jumalan maailma koostuukin pienistä asioista. Suurin syntimme on pienissä
asioissa, 'pienten' asioiden laiminlyönneissä!
Saatan olla jonkun mielestä naurettava
tuodessani esiin näitä asioita, mutta totuus on todettava totuudeksi.
"Juo vettä omasta lähteestäsi...
vuotaisivatko sinun lähteesi kadulle?" Mitä jos oman lähteen vesi
muuttuu karvaaksi, mitä jos oman lähteen vesi valuukin kadulle?
Minulla on kokemus, jota en milloinkaan
tule unohtamaan. Vaimon firmaan iski ankara flunssa juuri sesonkiaikana.
Useimmat esittelijät olivat vuoteen omina. Bernard purskui voimaa ja esitti
johtajalle, että esittelijät korvattaisiin firman muilla työntekijöillä.
Pikakoulutus tulipalovauhdilla, ja niinpä ryhmät lähtivät lähikaupunkeihin
tonttutamineissaan. Bernard sai osallensa rannikon suurimman ostoskeitaan ja
vei vaimoni mukanaan. Bernard jatkaisi matkaansa mennäkseen jouluksi
sukulaistensa luokse Ranskaan. Minun tuli hakea Maria viimeisenä esittelyiltana
omalla autollamme.
Ajattelin saman tien pitää vapaata ja
lähdin jo aamusta liikkeelle. Kuljeskelin kaupungilla ja ajattelin käydä
katsomassa vaimon firman esittelyä. Liike oli valtavan suuri ja vartijoita oli
kaikkialla niin siviilissä kuin virkapuvussakin, sillä tällaisena aikana on
liikkeellä ennätysmäärä rikollisia. Urheiluosastolla törmäsin tuttuun
vartiomieheen, joka oli palaamassa ruokatunnilta osaston takana olevasta
lepohuoneesta. "Terve, terve! Katso vain, vanha tuttu! Vaimosi on täällä
esittelijänä." Hänen vartiointialueeseensa kuului tuokin osasto, ja hän
vei minut hyllyjen välistä takahuoneeseen. "Heh,heh, katsopas kuka tuolla
on!" hän sanoi. Osasto oli erikoisvalvonnan alaisena ja niinpä tähän oli
varattu huone, josta oli suora näkyväisyys osastolle ikkunan lävitse, joka
osastolle päin näytti oikealta peililtä. "Älä vain ota valoa, koska
silloin tuolta voitaisiin nähdä tänne!"
Istuuduin uteliaana nenä kiinni lasissa.
Siellä oli todella nainen, jonka tavallisesti tunnen vaimonani ja
Maria-nimellä. Hän esitteli tuotteita suurella innostuksella Bernard aivan
vierellänsä. Minä en tiedä mitä minun olisi tullut ajatella. Onko tuo minun
vaimoni, tuo hymyilevä, suloinen, säteilevä nainen, joka on pukeutunut
parhaimpaan pukuunsa ja kammannut hiuksensa tavalla, mitä en ole koskaan kotona
nähnyt? Ja meikkiäkin hänellä oli kasvoissansa jonkin verran, niin kuin kai
kaikilla esittelijöillä tulee olla.
En tiedä oliko se piru vai Jumalan Henki,
joka silloin iski sisimmässäni. Jokin sanoi minussa: "Katso nyt tuota
naista! Onko hän milloinkaan elämässään hymyillyt sinulle noin kauniisti, kuin
hän hymyilee Bernardille ja miesasiakkaille?" Mitä vastaisin, mitä
sanoisin? "Ei, ei koskaan ole hän hymyillyt kotona minulle tuolla tavoin,
ei milloinkaan hän ole ollut noin elävä! Korkeintaan seurusteluaikanamme pienen
hetken silloin tällöin!" Minulle tuli niin paha olo, että läksin ulos koko
ostoskeitaasta. Kuljeskelin pitkin rantoja ja tulin uudelleen lasin taakse
vasta tuntia ennen sulkemisaikaa.
Oliko vaimoni jo väsynyt, nuutunut? Ei, hän
piti taukoa aivan peilin edessä ja korjasi kulmakynällä meikkiänsä ja
keskusteli innokkaasti Bernardin kanssa. Ja hymyili niin suloisesti, että
onnellinen se, joka sen hymyn kohteena saa olla! He seisoivat aivan lähekkäin
ja katsoivat toisiinsa. Ei silittelyjä, ei koskettelua, vain kaunista hymyä. Sinä
hetkenä jotakin kuoli minussa lopullisesti. Jotakin haudattiin minussa ikuiseen
lepoon!
Sanoin vartiomiestuttavalleni: "Ole
hyvä ja ilmoita vaimolleni, että odotan auton kanssa takaoven luona!" Hän
katsoi minua hyvin pitkään mutta ei sanonut sanaakaan. Hän oli maailman mies,
kova naistenmies, mutta hänen katseensa kertoi paljon: "Kyllä minä
ymmärrän, kyllä minä ymmärrän!"
Oli jo pilkkosen pimeää ja oven aukaisi
rättiväsynyt naisihminen. "Terve! Kyllä oli rankka päivä! Jaksat kai ajaa,
minä nukun nyt!" Minä ajoin kotiin ilman että olisimme vaihtaneet
sanaakaan koko matkalla.
Rakas veljeni, mitä sanoisimme tähän? Minne
virtaavat minun veteni, minun lähteeni? Koko joulunajan Maria oli väsynyt, ja
söimme ainoastaan kaupasta ostettuja ruokia. Hän oli liian väsynyt jaksaakseen
olla kanssani sängyssä, ja odotin uutta vuotta, jotta voisimme yhdessä
matkustaa jonnekin vuorille. Mutta ei, hän oli liian väsynyt. Uudenvuoden
aattona saapui pihaan tuliterä BMW ja vaimon sisko hypähti ulos autosta.
"Me lähdemme siskoni kanssa jonnekin, hänellä on ollut paha riita miehensä
kanssa!" Nämä olivat ainoat sanat, jotka kuulin. "Mutta kun minä
ajattelin, että lähtisimme yhdessä jonnekin!..." Hän oli jo mennyt!
Minne vuotavat minun lähteeni, minne
vuotavat ne vedet, joiden tulisi virvoittaa minut? Missähän Susanna viettää
Uutta vuotta? Mistä tuollainen ajatus tuli? Kuinka hurskas saarnaaja voi edes
ajatella jotakin sellaista? En voinut mitään sille, että vaivuin vierashuoneen
sänkyyn ja aloin uneksia ja haaveksia siitä, millaista olisi viettää
vuodenvaihde Susannan kanssa.
Minne vuotavat Marian vedet, minne vuotavat
minun veteni? Jos veden virtaus tukitaan, on sen kuitenkin valuttava jonnekin,
jos kerran on olemassa lähde, josta se virtaa. Näitä virtoja ei voi tukkia, ne
vuotavat jonnekin, ajattelemme sitä tai emme.
Tässä on yksi suurimmista kysymyksistä,
joita mielessäni liikkuu. Minä haluaisin koko sydämestäni keskittyä Marian
kanssa olemiseen, hänen onnelliseksi tekemiseen, mutta mitä jos hän kääntää sulut
kiinni? Minne veteni virtaa? Minne suuntaan rakkauteni, hellyyteni,
kaipaukseni? Jos vaistomaisesti joudun tilanteeseen, että ajatukseni menevät
Susannaan tai johonkin toiseen naisihmiseen, olenko silloin jumalaton ja
syntinen?
Minä uskon koko sydämestäni, että
jokaisessa meissä on lähde, jonka tarkoitus on rikastuttaa elämää sen ihmisen
kanssa, jonka kanssa elämme. Sitä lähdettä ei voi kuivattaa tai tukkia. Se
löytää aina jostakin väylän, mistä se virtaa esiin. Se on elävä lähde, toimiva
lähde, jonka uskon itsensä Jumalan laittaneen meihin. Se on tarkoitettu
pulppuamaan, virtaamaan raikasta rakkauden ja lämmön, ymmärtäväisyyden ja
laupeuden vettä. Sen on virrattava, sen täytyy virrata, sillä se on sen laki.
Mutta entä jos se ei saa, jos sitä kielletään virtaamasta?
Tuo lähde aikaansaa sen, että meidän on rakastettava,
ymmärrettävä, lohdutettava, antauduttava, annettava kaikkemme. Mutta entä jos
kaikki tuo torjutaan kuin kilvellä? Jos sitä ei vastaanoteta?
Mitä on aviorikos? Sukupuoliyhdyntäkö?
Siemennesteen joutuminen väärään paikkaan? Onko rikos, jos kaikki elämämme vesi
virtaa väärään paikkaan, kun sen kulku oikeaan paikkaan on estetty? Missä
vaiheessa nainen voi tehdä aviorikoksen? "Olkoon sinun lähteesi
siunattu, iloitse nuoruutesi vaimosta!" Onko minun lähteeni siunattu,
jos vaimoni viettää öitänsä kaukana kotoa firman juhlissa? Onko elämäni
siunattua, jos Susanna vakuuttaa Bernardin olleen vain tunnin tai puolitoista
vaimoni huoneessa kahden kesken tämän kanssa, keskellä yötä? Olenko vanhanaikainen,
olenko luulosairas? Haluaisin vaimoni kanssa vuoristomökille, mutta hän
lähteekin sisarensa kanssa jonnekin muualle. Mitä he puhuvat, mitä he tekevät?
Mitä tekevät ihmiset, jotka ovat pettyneet avioliitossansa? Sisar ei ole edes
uskovainen, ja on ollut jo useamman vieraan miehen kanssa. Mitä vaikuttaa
vaimooni se, jos he istuvat iltaa jossakin tanssiravintolassa ja juovat viiniä
"lääkkeeksi?" Onko aiheeton pelkoni, että pöytään tulee kaksi
herrasmiestä, ja sisar sanoo: Nyt pannaan ranttaliksi! Mitä väliä tässä on
millään?
Mitä on aviorikos? Miehelle sanotaan, että
jos hän vain himoiten katsoo naimisissa olevaa naista (kuinka moni käsittää,
että oikea käännös kuuluu näin?), niin hän on jo sydämessään tehnyt huorin,
aviorikoksen. Naisesta ei sanota samaa. Milloin hän sitten rikkoo avion? Jos
nainen katsoo toisen naisen aviopuolisoa sellaisella rakkaudella ja hymyllä,
jota ei milloinkaan ole suonut omalle aviopuolisollensa, niin mistä on kysymys?
Mitä oma mies silloin juo, mikä on se lähde, josta hän saa virvoituksensa? Onko
hänen kuoltava janoon, uuvuttava helteeseen?
Minä en kannata avioeroa, sen todistaa jo
vuosikymmeninen avioliittoni. Susanna on vain haavekuva. Milloinkaan en ole
ollut sukupuoliyhteydessä vieraan naisen kanssa. Mutta olenko sairas,
jumalaton, epäpyhä, kun kyselen kaikkia näitä asioita?
En
kannata vapaita suhteita, en kannata uskottomuutta, mutta mihin me oikein
olemme ajautuneet kristillisyydessämme?
Tänään ei ole kysymys naisen
tasa-arvoisuudesta, vaan miehen tasa-arvottomuudesta. Naisesta on totisesti
tullut kuin jumala, jota kumartamalla elämä on mahdollista. Jos et kumarra, ei
sinun tule odottaakaan mitään.
Minulle saatetaan nauraa tätä
kirjoitustani, mutta tiedän sataprosenttisella varmuudella, että eräässäkin
uskovaisessa perheessä vaimo on sanonut toistamiseen: "Minä en voi
arvostaa ja kunnioittaa sinua miehenäni, mutta voin elää kanssasi siten, että
sovimme minun kantavan kaiken vastuun elämästäni itse!"
Tässä yhteydessä ei tarvinne puhua mitään
miehestä naisen päänä ja Kristuksesta miehen päänä. Mitä sanoisimme?
Vaikeneminen on paras ratkaisu.
Rakas veljeni, tässä kohden minun on
lopetettava tällä kertaa. Minne vuotavat meidän vetemme? Tämä on paha aika,
todella paha aika. Mihin asti tehdä kompromisseja, missä kohden kuin miekalla
katkaista pahalta kaula? Missä kohden pidellä kyytä povella, missä kohden
tallata käärmeen pää? Ulkopuolinen uskonmaailma vaatii meitä jatkamaan ja
tyytymään kaikkeen. Mutta tietänevätkö nuo ihmiset mitään näistä taisteluista?
Merkinneekö heille mitään se, minne itse kunkin vedet virtaavat?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti