Masentavaa
Tänään Matilda oli
harvinaisen väsynyt. Hän oli sillä rajoilla jaksaisiko nousta vuoteesta
syömään. Keskustellessani yhden sairaanhoitajan kanssa mieltäni alkoi kaivertaa
epäilys sen suhteen, onko vanhuksemme todella niin huonokuuloinen kuin on
antanut ymmärtää. Taitaa olla viisainta välttää keskusteluja vanhusten aikana,
sillä heihinkin pätee se viisaus, että he muuten kuulevat huonosti, mutta juuri
silloin kun puhutaan jotakin sellaista mitä ei ole tarkoitettu heidän
tietoonsa, he kuulevat kaiken.
Nyt Matilda makasi
vuoteessaan, ja vaikka iltapala oli tulossa, en ajatellutkaan ottaa häntä
pyörätuoliin. Päällimmäisenä ajatuksissani oli koko ajan tuota haurasta
vanhusta katsellessani: jos hän olisi päässyt vanhainkotiin, olisiko tilanne
toisenlainen? Ilmeisestikin olisi, sillä tiedän hänen ajatuksensa melko
tarkkaan. Hän on nyt lakannut kyselemästä siitä oikeasta paikastaan, ja useita
masennukseen viittaavia tekijöitä on havaittavissa.
Kysyessäni mitä hän miettii,
jouduin toistamaan sanani pariin kertaan. Sanoja ei tullut, mutta ristiin
lujasti puristetut kädet nousivat esiin peiton alta.
Edustan kristillisiä arvoja,
eikä opetuksemme mukaan kenenkään mieleen tule kerääntyä katkeruutta. Mikä lie
tuo ahdistava ja suuttumustakin muistuttava tunne sisimmässäni onkin, pyrin
antamaan sille vain rajatun tilan. Parin viime päivän ajan olen ollut
oikeastaan järkyttynyt, etenkin herätessäni aamuyöstä ja mieleen ensimmäiseksi
tullessa kysymyksen siitä, kuinka ylipäätään voi olla mahdollista että näinkin
tunnettu kaupunki ei välitä vanhuksistaan!
Hoitohenkilökunta ei ole
tyytyväinen tilanteeseen, mutta ymmärrän hyvin etenkin hoitajien varovaisuuden,
sillä heillä on kysymys työpaikan säilyttämisestä. Lääkäreillä ei luulisi
olevan niinkään suurta pelkoa viran menettämisestä, mutta jostakin syystä nämä
eivät kovin näkyvästi ole protestoineet tilannetta vastaan. Omaishoitajat ovat
kuulemma hyvin varovaisia pelätessään joutuvansa huonoon valoon päättäjien
edessä. Pelätään kunnan kostavan omaisille avustusten ja hoitopaikkojen
kieltämisellä. Pelko lienee aivan turha, vai miten on? Jos tällaisten asioiden
puolesta kampanjoiminen kostetaan, olemme saavuttaneet aika absurdin tilanteen!
Olen usein pohtinut sitä,
pitäisikö minun kirjoittaa kaikki narsistisesta persoonallisuushäiriöstä
tietämäni kokonaan uudelleen. Jos kirjoittaisin paljon tieteellisemmällä ja
ammattimaisemmalla otteella, ottaisivatko ammattilaiset kirjani sanoman
helpommin vastaan? Mahdollisesti jonkinlainen muutos asenteissa olisi, mutta
joutuisinko itse ristiriitaan tietämykseni ja rehellisyyteni kanssa?
Mahdollisestikin, sillä on kysymys asiakokonaisuudesta, josta ei
todenmukaisesti voi kertoa kovin tieteellisellä tavalla.
Sam Vaknin kirjassaan ”Ilkeä
itserakkaus” tuo esiin ongelman ytimen kertoessaan esiintyvien tapahtumien
järjettömyydestä. Hän kuvaa narsistin olemusta, jossa ikään kuin jokin
tikittää. Hän jopa toteaa, että jos vastaasi kadulla tulee kaksikymmentä
ihmistä, yhdellä tikittää samalla tavoin kuin hänelläkin. Kirjoita sitten
tikittämisestä ja aivan absurdeista tapahtumista tieteellisellä vakavuudella!
Siitä ei varmastikaan tule mitään!
Näennäisyyden maailma
Olen ollut kotona yli viikon
ja tulen nyt tapaamaan Matildaa. Häntä ei näy huoneessaan ja mieleeni tulee
ajatus, onko hänet nyt siirretty toiselle osastolle. Paikalle tuleva
sairaanhoitaja kuitenkin kertoo hänen tavakseen tulleen ajella pitkin käytäviä
ja osastoja pyörätuolillaan. Hän kai osaltaan etsii minua, ja viereisen huoneen
vanhus kertoo hänen eilen itkeneen ruokapöydässä ikäväänsä.
Hetken kuluttua tuttu hahmo
ilmestyy pyörätuoleineen aulaan, ja Matildan ilo on silminnähtävä. ”Voi hyvänen
aika, voi hyvänen aika!” Vanhusta melkein ottaa sydämestä tämä kohtaamisen ilo.
Hän oli kai jälleen kerran luullut, etten enää koskaan tulisi häntä katsomaan!
Tuntuu todella hyvältä
jälleen kerran silittää hänen harmaita hiuksiaan, mutta jokin minussa itkee
entistä suuremmalla murheella. Miksi juuri nyt, kun on tehty päätös, ettei
Matilda enää ole kelvollinen vanhainkotiin, hän osoittaa suurinta henkistä
valveutumista koko sairaalassa olonsa aikana! Hänen puheensa sisältää tutuksi
tulleet elementit mielikuvituksen maailmasta, mutta suuri osa lauseista kertoo
juuri tämän hetken tiedostamisesta. Tunnen voimatonta vihaa yhteiskuntaamme
kohtaan, joka riistää niin monelta lapselta ja lapsenlapselta sellaisen määrän
äitiyttä ja isoäitiyttä vain järjettömän säästämiskampanjan varjolla! Olisi
niin paljon helpompi jälleen kerran erota Matildasta ja jättää hänet asiallisen
hoitopaikan kodinomaiseen ilmapiiriin. Nyt tunnen vastoin järkeni ilmoitusta
osallistuvani suoranaiseen heitteillejättöön, koska näissä olosuhteissa
vanhuksemme kärsii ja hänen henkisyytensä kuihtuu päivä päivältä. Vaikka hänen
valveutumisensa tuottaa iloa, merkitsee se samalla suurta suruakin. Olisiko
sittenkin parempi, että hän pysyisi unohduksen ja tiedostamisen syövereissä,
tajuamatta yhtään mitään siitä, mitä hänelle tapahtuu, missä hän on?
Miksi emme jo varhaisemmassa
vaiheessa voisi tiedostaa toisen ihmisen tuomaa iloa ja läheisyyttä? Juuri nyt
minusta alkaa tuntua, etten vielä koskaan oikealla tavalla osannut arvostaa
tämän vanhuksen merkitystä elämälleni. Miksi vasta sitten, kun on aivan liian
myöhäistä, tai kun valtava määrä aikaa on virrannut elämän virrassa, ymmärrämme
kohtaamamme henkiset rikkaudet ja korvaamattomat ja ainutlaatuiset kosketukset
suorastaan iankaikkisuuden kanssa? Ehkä juuri murhe laiminlyönnistä ja
välinpitämättömyydestä antaa kaikelle arvokkaalle sen todellisen merkityksen,
sillä tuntuu siltä, ettei ihminen ilman sisäistä tuskaa osaa arvostaa
oikeastaan mitään merkityksellistä. Me näemme usein kaiken arvokkuuden vasta
menetettyämme sen. Siksi on ensiarvoisen tärkeää pysähtyä tarpeeksi usein
pohtimaan asettamiemme arvojen todellista pätevyyttä.
Tuskin on ollut toista aikakautta,
jossa ihminen näin näkyvällä ja tietoisellakin tavalla olisi pettänyt itseään,
kuin juuri tässä ajassa. Joku tuttavistamme on sitä mieltä, että ihminen on
aina ollut samanlainen, mikä paradoksaalisesti pitääkin paikkansa. Mutta
ottaessamme huomioon ihmisen tietomäärän kehityksen ja samalla mahdollisuuden
tehokkaampaan aivojen käyttöön ja arvojen toteuttamiseen, tuntuu kuitenkin
tapahtuneen aivan erikoislaatuinen takautuminen. Joka tietoa lisää, se tuskaa
lisää, sanoo Pyhä Kirja. Ihminen ei olekaan ollut kykenevä kokonaisvaltaisesti
toteuttamaan lisääntyneen tiedon ja teknisen kehityksen mukanaan tuomia
mahdollisuuksia, yksinkertaisesti kai siitä syystä, ettei hänen henkisyytensä
ole kehittynyt samassa määrin. Ihmisen olemus on sittenkin rajallinen, eikä
sille ole mahdollista omaksua rajattomasti uutta. Suuri tietomäärä tuo mukanaan
väistämättömästi myös pelkoa hyvin monella eri tasolla. Ja koska ihminen ei halua
pelätä, peittää hän tämän ei toivotun elementin jollakin mielikuvallaan tai
kehittelemällään torjuntamallilla. Tämän tehdessään hän ei käsitä luovansa
minuudessaan kestämättömän ristiriidan ja valheellisuuden, joka ainakin
alitajunnan vaikutuksesta ilmenee erilaisina henkisinä ongelmina.
Ihminen on siis muuttunut
ainakin tältä osin esi-isiinsä nähden, joilla oli suuri etuoikeus olla
omaamatta sellaista määrää viisautta ja tietoa, mikä nyt on muodostumassa
suureksi ongelmaksi tämän hetkiselle sukupolvelle. Jo lapsesta lähtien ihminen
ympäröidään valtavalla määrällä tietoa ja mammonaa, niin ettei ole harvinaista
lukea ja kuulla perheistä, missä lapset eivät jouluna ole jaksaneet avata
kaikkia paketteja, niin että tätä iloa on riittänyt sitten useammaksikin
päiväksi. Tässä suhteessa on siis tapahtunut aivan valtava muutos menneisyyteen
nähden. Ihmisen perusolemus on sama, mutta se osa ihmisyyttä joka tavalla tai
toisella ilmoittaa itsestään näkyvällä ja havaittavalla tavalla, on muuttunut
pelottavassa määrin.
Koska isällä ja äidillä ei
ole aikaa eikä voimiakaan huomioida jälkeläisiään oikealla tavalla, on
vanhemmuus ja kasvatus luovutettu halvimmalle mahdolliselle opettajalle ja
kasvattajalle, joka samalla toimii kansainvälisenä kotijumalana miljoonille ja
mahdollisesti miljardeille ihmisille: televisiolle. Saksalaiset kutsuvat
television katsomista ”fernsehen” mikä suomennettuna tarkoittaa
kaukokatsomista. Tämä vanhemmuuden luovutus ei missään suhteessa ole
kaukonäköistä, vaan hyvin likinäköistä. Siitä on selvät todisteet nähtävissä
tänä päivänä.
Puhumme sitten Matildasta
tai Matista ja Maijasta, Liisasta ja Jussista, on tämä ”kotijumala” kaikkien
muiden nykyajan keksintöjen ja oivallusten rintamassa aikaansaanut suorastaan
kestämättömän tilanteen. Kutsumme sitä mielellään ”näennäisyyden maailmaksi”,
eräänlaiseksi luonnevikaiseksi harhaksi, jossa sanat ja todellisuus eivät
juurikaan kohtaa. Ihminen ei loputtomasti voi harhauttaa itseään, vaan elämän
realiteetit ovat niin syvällä geeneissämme, että jos ne eivät mitään muuta voi,
panevat ne alitajuntamme muistuttamaan olemassaolostaan. Ikävä kyllä nämä
viestittämiset enimmäkseen tulevat julki hyvin epämieluisella tavalla!
Istuin hetki sitten tunnin
Matildan vuoteen vierellä. Hän ei viikkoon ole istunut pyörätuolissa saatuaan
jonkinasteisen infarktin. Hän oli juuri aloittanut ruokailun ja tervehti minua
iloisesti, kuten oikeastaan aina.
Tämä vierailu oli muista
poikkeava monessa suhteessa. Olen aina vierastanut vuoteen vieressä istumista
ennen kaikkea Matildan huonon kuulon johdosta. Hänen kanssaan keskusteleminen
edellyttää aika voimakasta äänen käyttöä, mikä ei varmaankaan ilahduta muita
huoneessa olevia. Nyt eräs vanhuksista oli lomalla lastensa luona ja yksi
ruokaili aulassa. Siten huoneessa oli vain viereisessä vuoteessa torkkuva
potilas. Näin meni vierailu jotenkuten mukavasti. Mutta huomionarvoisin seikka
oli itse Matildassa. Hän ei keskustelumme aikana puhunut oikeastaan mitään
sekavuuteen viittaavaa.
Tämä on hyvin ristiriitainen
seikka näissä olosuhteissa. Toisaalta olen iloinen hänen selvistä ajatuksistaan
ja aivan järkevistä kommenteistaan, toisaalta taas kaikki tämä tuottaa tuskaa,
etenkin kun ajattelee mitä Matilda jälleen kerran totesi: ”Mikähän oikein on
minun elämäni tarkoitus?” Tätä sanoessaan hän loi silmäyksen ympäri huonetta.
Hän tiedosti jälleen kerran, tietäen minunkin ajattelevan samalla tavalla:
”Miksi minun täytyy olla tällaisissa olosuhteissa?”
Yksi ystävistäni kertoi
keskustelleensa useaan otteeseen Matildan kanssa. Tälle Matilda oli ihmetellyt
useaankin kertaan niitä olosuhteita joissa joutui elämään sairaalassa: ”On tämä
aivan kummallinen paikka, kun kukaan ei halua puhua kanssani.” Tällä hetkellä
osastolla on aika huonokuntoista porukkaa, niin että monet vain nuokkuvat
tuolissaan tai nojaavat tuntikausia pöytään. Matildalla on nyt vireä kautensa
sydänviasta huolimatta, niin että hän kaipaisi ajatustenvaihtoa lähellä olevien
ihmisten kanssa. En yhtään hämmästele sitä, että hän ystävälleni kertoi
pohtivansa, että kenessä oikein on vika, hänessä vai kumppaneissa.
Mikään ei ole tuttua
Tänään oli aurinkoinen
päivä. Osaston käytävän päässä oleva ikkuna päästi sisälle niin paljon valoa,
että useaan kertaan jouduin arvailemaan, onko ikkunasta ulos tuijottava vanhus
Matilda. Hän oli kuin kirkkaassa valokehässä, niin etten voinut nähdä kuin vain
hahmon.
Minulle tuo ikkunasta ulos
tuijottaminen kertoo vain yhdestä asiasta. Saatan olla väärässäkin, mutta en
ainakaan vähällä myönnä sitä. Oikeastaan jokainen vierailu sisältää niin monta
selvää viestiä siitä, kuinka Matilda kaipaa pois tästä ilmapiiristä.
Tänään oivalsin oikeastaan
ensimmäistä kertaa jo useaan kertaan julkituomani totuuden. Miksi jotkin asiat
ovatkaan niin vaikeita käsittää ja nähdä oikeassa valossa? Kaikki johtuu meidän
totunnaisesta tavastamme käsitellä tutun tuntuisia asioita. Me näemme sen, mitä
olemme tottuneet näkemään, me havaitsemme sen, mitä haluamme havaita. Tottumus
on valtavan suuri hallitsija elämässämme, saaden meidän silmämme sulkeutumaan
ja korvamme tukkeutumaan valtavalle määrälle asioita, jotka tekisivät
elämästämme helpomman läpikäydä.
Matildalla on oikeastaan
kaikki ruumiilliset tarpeensa tässä hänelle oudossa ja sopimattomassa
elinpiirissä, lukuun ottamatta vaatetusta ja ulkoilua. Alusta alkaen hän on
vierastanut sairaalan vaatteita, mielestään liian lyhyitä mekkoja, tai miksi
niitä nyt sitten tuleekaan kutsua. Sairaalassa on sairaalan vaatteet, ilmoittaa
totunnainen ajattelumme. Miksi emme ajattele sen pidemmälle? Sairaalla on
sairaan vaatteet. Hyvä! Vielä oikein! Mutta Matilda ei ole sairas, ei ainakaan
sellaisella tavalla, että se tulisi ilmoittaa vaatetuksella. Tämä hänelle
epämieluinen vaatetus on aivan selvästi yksi hänen inhimillisyyttään ja
yksilöllisyyttään loukkaava tekijä! Se muistuttaa häntä väärästä paikasta,
väärästä hoidosta, väärästä kohtelusta. Hän ei kuulu tähän paikkaan, mutta
koska ei ole muutakaan sijaa hänelle, on hänen pakko olla täällä.
Mitä tänään oivalsin?
Oivalsin yhden itsestään selvyyden, mikä on aivan liian yksinkertainen heti
havaittavaksi. Ihminen on sekä sielu, henki ja keho perinteisen ajattelun
mukaan, enkä halua muuttaa tätä käsitystä. Mitä kuitenkin tulee ihmisen
erilaisiin tarpeisiin hänen eri vaiheissaan tätä maallista matkaansa maasta
maahan, voidaan vanhuksesta todeta aivan yksiselkoisesti: hänen olemuksensa,
hänen ajatuksensa, hänen tarpeensa eivät vastaa monessakaan suhteessa nuoremman
ihmisen odotuksia. Kuinka usein olet tavannut vanhuksen, joka keräisi maallista
mammonaa, jonka asunto olisi niin täynnä tavaraa, ettet juuri ollenkaan
mahtuisi kulkemaan? Minä en koskaan ole kohdannut sellaista tilannetta! Olen
kylläkin vieraillut kodissa, jossa asui ystävällismielinen sotilasmestari, joka
otti minut hellään hoivaansa armeija-aikanani. Hän ei raaskinut heittää pois
juuri mitään, ja hänellä oli suuri tarve kerätä tiettyjä esineitä. Niinpä hänen
asuntonsa oli niin täynnä tavaraa, että olohuoneessakin oli vain kapeat
käytävät joita pitkin pääsi liikkumaan. Jostakin syystä perheen emäntä oli hyvin
hapan!
Vanhusta usein vaivaa
tavaran määrä. Kuinka usein aukaisikaan Matilda jonkin kaapin tai komeron oven,
vetäen esiin pyyhkeen, astian tai koriste-esineen tarjoten sitä minulle!
Riippuen tilanteesta suostuin tarjoukseen, usein ohittaen tilanteen sanomalla:
Katsotaan nyt sitten, antaa sen olla täällä toistaiseksi tallessa!
Oikeastaan katson jo
todistetuksi sen perustavaa laatua olevan asian, että vanha ihminen tarvitsee
elämänsä ehtoopuolella hyvin suuressa määrin enemmän henkisiä kuin kehollisia
asioita. Hän on pitkän taivalluksensa ajan saanut nauttia lukemattomista
asioista ja esineistä, mutta nyt hän on ehkä ensisijaisesti yksinäinen. Hän
kaipaa rakkaidensa seuraa, mitä ei vieraalle paikkakunnalle työn perässä
muuttamisen johdosta suoda hänelle läheskään niin paljon ja usein, kuin mitä
hän toivoisi. Hän on hyvin paljon yksin, seuranaan vain kissa tai televisio.
Kirkastunut katse ja olemus saapuessani vanhukseni luokse antavat vain
pintapuolisen kuvan siitä syvällisestä ilosta ja onnesta, mitä saapumiseni
hänelle merkitsee. Vielä suurempi on murhe jo ajatuksestakin, että jonkin ajan
kuluttua lähden pois.
Viimeisinä vuosina Matilda otti
oikein tavakseen kysyä myös lähtöpäiväni, kai voidakseen henkisesti
valmistautua silloin kohtaavaan suruun ja kaipaukseen. Olemmeko henkisesti niin
degeneroituneita ja väärämielisiä, ettemme todellakaan käsitä merkitystämme
vanhuksillemme? Todellisuudessa he elävät kaikesta siitä henkisyydestä, mitä me
heille tarjoamme. Tuomamme tuliaiset ja esineet eivät ole heille
merkityksettömiä, mutta persoonamme kohtaaminen on heidän henkisyydelleen ja
elinvoimalleen mitä suurimmasta merkityksestä.
Sairaalaan sijoitetulta
vanhukselta riistetään siis karkealla tavalla sellaista, mikä on suorastaan
välttämätöntä hänen henkisyydelleen. Häneltä kielletään kaikki hänen
perusoikeutensa ihmisenä – nimenomaan ne tekijät, mitkä ovat hänelle
tärkeimpiä. Mikä surullisinta useissa tapauksissa, omaisetkin antavat hiljaisen
suostumuksensa tälle, ajatellen omaa viihtyvyyttään ja omia menojaan ja
tarpeitaan.
Olemme
jo tottuneet ajatukseen kriisiavusta. Jos jossakin räjähtää tai tapahtuu
suuremman luokan onnettomuus, missä useampi ihminen on osallisena, järjestetään
heti kriisiryhmä psykologeineen ja terapeutteineen. Televisiossa kerrotaan
näistä järjestelyistä ja ilmoitetaan kriisipuhelimen numero, johon asianomaiset
voivat soittaa. Oletko kuitenkaan koskaan ajatellut sen kriisin laajuutta, mitä
merkitsee vanhukselle joutuminen pois omasta kodista? Oletko koskaan nähnyt
hänelle järjestetyn kriisipuhelimen numeroa?
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti