Social Icons

Pages

keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Apu joka on hänelle sopiva osa 7



ALUN JÄLKEEN

--- Olisi helppoa vierittää kaikki syy ensimmäisten ihmisten harteille ja olla katkera heitä kohtaan. Todellisuudessa jokainen nainen olisi tuolloin toiminut Eevan lailla, ja jokainen mies olisi Aadamin tavoin langennut Eevan houkutuksiin. Mies halusi säilyttää yhteytensä vaimoonsa ehkä suuremmassa määrin kuin yhteytensä Jumalaan. Olihan hän inhimillinen ja vajavainen. Kuitenkin Herra Jumala varasi heille kummallekin pelastuksen tien. ---


Puhutaan usein siitä, että meidät on Kristuksessa viety takaisin alkuun, ja korostetaan yhtä sanankohtaa: "Kristuksessa ei ole miestä eikä naista!" Me jokainen olemme lukeneet tuon kohdan ja myönnämme, että niin sanotaan Raamatussa. Yleensä kaikki tämän alueen keskustelu on kuitattu tuolla kohdalla ja saatu aikaan vaikeneminen tai siirtyminen muihin aiheisiin. Mutta olemmeko lukeneet koko asiayhteyden? "Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa" (Gal. 3:26-29). Millaisen vastuun itse asiassa sälyttääkään tämä sanankohta naiselle! Kysymys on Jumalan lapseudesta, Kristukseen kastettuna olemisesta! Kysymys ei ole miehen ja naisen asettamisesta joka suhteessa samalle tasolle hengellisessä elämässä. Tässä yhteydessä olen pakotettu ajattelemaan sitä, mitä sanotaan Matt. 22: "Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa."
"Mutta Herra jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: 'Missä olet?'" Hän oli vaimoineen lymynnyt paratiisin puiden sekaan. Heidän silmänsä olivat avautuneet ja he olivat oppineet jo niin paljon, että he olivat alasti. Siinä oli ensimmäinen tiedonjyvänen, mitä he saivat vastaanottaa rikottuaan Jumalan käskyä vastaan. "Minä kuulin Sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sen tähden minä lymysin. Ja Hän sanoi: 'Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?' Mies vastasi: 'Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin." Mies syytti vaimoansa; mitä teki vaimo?
"Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: 'Mitäs olet tehnyt?' Vaimo vastasi: 'Käärme petti minut, ja minä söin'." Vahinko kiertämään, syytetty syyttää toista syytettyä!
Nyt Jumala on kuullut molempia osapuolia, mutta käärmettä Hän ei kuuntele, vaan lausuu tuomionsa: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
Jumala oli tehnyt liiton ihmisen kanssa: "Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: 'Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi: ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet." Aadam ja Eeva tulivat yhdeksi lihaksi "Ja he olivat molemmat, mies ja hänen vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa." He hallitsivat yhdessä ja olivat samanvertaiset. Emme tiedä kuinka kauan tämä tilanne kesti, mutta nyt huomatkaamme, millainen muutos tapahtuu Jumalan suhtautumisessa heihin rikkomuksen jälkeen. Jumala on jo kironnut käärmeen, mutta Hän ei kiroa lapsiansa. Mutta mitä tapahtuu sille liitolle, jonka Hän oli tehnyt heidän kanssaan? Hän ei missään suhteessa uusi sitä, vaan mitä Hän tekee? Hän tekee uuden liiton heidän kanssansa! Rikkomus on tehnyt ensimmäisen liiton tyhjäksi; he eivät enää ole hallitsijoita siinä mielessä kuin Jumala oli tarkoittanut.
Etsiessään lapsiansa puutarhasta huusi Herra Aadamia ja puhutteli häntä ensin. Nyt tuomiotansa lausuessaan ja uutta liittoansa tehdessään Hän puhuttelee ensin Eevaa: "Ja vaimolle hän sanoi: 'Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, Ja hän on sinua vallitseva." Mitä voimme sanoa tähän? Kuka asettaa vaimon eri asemaan? Tässä Pyhien Kirjoitusten siemenluvussa, 1. Mooseksen kirjassa, Herra Jumala itse tekee lopun heidän tasavertaisuudestaan ja tekee miehestä vaimon hallitsijan.
Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit siitä puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi." Jumala ei kironnut Aadamia, vaan maan. Herra Jumala karkotti tekemänsä ihmisen Eedenin puutarhasta.
Onko kaikki tämä vain mielikuvituksellista historiaa, vai onko se Jumalan Sanaa ja Hänen tahtonsa vielä tänäänkin? Onhan siitä niin kauan, ja me elämme Uuden Liiton ajassa! Eikö kaikki ole jo unohdettu ja sovitettu? Eikö meidät ole viety takaisin alkuun? Muistakaamme, että on kysymys esikuvista! Eeva otettiin Aadamin kyljestä, Seurakunta on otettu Kristuksen kyljestä. Onko sitten ihme, jos Jumala jo alusta alkaen korostaa sitä tosiasiaa, että Seurakunnan tulee olla alamainen Kristukselle?! Toki kaikki on anteeksiannettu, mutta onko nainen samanarvoinen Seurakunnan toiminnassa miehen kanssa? Alussa totesimme jo, että Uusi Testamentti puhuu näistä asioista sanoen: NIINKUIN LAKIKIN SANOO, eli niin kuin Vanha Testamentti sanoo. Muuttiko Kristuksen kuolema tämän asian?
"Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä; niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla, vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi. Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva, eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä." (1.Tim. 2:8-15).
Meidän täytyy olla täysin sokeita, jos emme näe mistä tässä on kysymys. Miksi näistä asioista itse asiassa täytyy puhua tällä tavoin? Eikö tämän tulisi Pyhän Hengen valaisemana olla itsestään selvää?
"Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa. Vai teistäkö Jumalan Sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut? Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä." (Oikeampi käännös: Jos joku ei sitä tunnusta, niin älköön häntäkään tunnustettako. 1.Kor. 14:33-40).
Itse asiassa ei seuraavakaan sanankohta tarvitse mitään selitystä: "Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä ne teille olen antanut. (Aamen, kiitos sinulle Paavali! Seuraavan jakeen aloitat kuitenkin mutta-sanalla! Sinä taisit Jumalan palvelijana ja profeettana tietää, miten seuraavaksi lausumaasi tullaan suhtautumaan!) Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää. Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä. Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu. Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensa kokonaan pois (oikea käännös); mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä. Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. Sen tähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden. Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa. Sillä samoin kuin vaimo on alkuisin miehestä, samoin myös mies on vaimon kautta; mutta kaikki on Jumalasta. Päättäkää itse: sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa pää peittämätönnä? Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi; ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi. Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnalla." (1.Kor. 11:1-16).
"Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin, kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa. Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista, vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis. Sillä näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat miehillensä alamaiset; niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää. Samoin te miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi."(1.Piet. 3:1-7)
"Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä. Sillä eihän  kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa, sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä. 'Sen tähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta myös teistä kukin kohdallaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä." (Ef. 5:22-33).
"Vai ettekö tiedä, veljet — minä puhun lain tunteville — että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää? Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista. Sen tähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle."(Room. 7:1-3).

Markku Vuori

Jatkuu…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text